back to top
2024. november 26. 15:48
Kezdőlap Blog Oldal 188

Fókuszban: Sébastien Ogier 60 WRC-futamgyőzelme

0

Sébastien Ogier hatodik portugál győzelme egyben karrierje során elért 60. WRC-futamgyőzelme is volt. Ezzel ugyan elmarad még Sébastien Loeb rekordjától, azonban a harmadik legtöbb győzelmet arató Marcus Grönholmot messze felülmúlja. 

A WRC-ben a legtöbb győzelmet, 80-at Sébastien Loeb tudta elérni, míg a második helyen már évek óta Sébastien Ogier áll, immáron 60 sikerrel, ami éppen kétszerese a harmadik helyen álló Marcus Grönholm 30 győzelménél. Eközben Thierry Neuville, Ott Tanak, Kalle Rovanpera és Elfyn Evans együttvéve tudott 59 győzelmet aratni. 

A 40 éves nyolcszoros világbajnok 2021 vége óta csak részmunkaidőben versenyez, ami jobb rajthelyet jelent számára a murvás versenyeken, azonban azóta csak hat versenyt tudott nyerni, így természetesen sikereinek többségét még főállású versenyzőként érte el. 

Fotó: GEPA pictures / Red Bull Content Pool

Ogier első győzelmét a 2010-es Portugál Rallyn szerezte, és azóta 2012 kivételével, amikor S2000-es Skodával versenyzett, minden évben tudott legalább egy versenyt nyerni. Legeredményesebb szezonja 2013 volt, amikor 13 futamból 9-et megnyert, ettől a számtól pedig 2014-ben és 2015-ben is csak egy sikerrel maradt el, míg 2016-ban két győzelemmel. 

Fotó: McKlein / Red Bull Content Pool

Mint minden sportolónak, Sébastien Ogier-nak is megvannak azok a versenyek, melyeken karrierje során kiemelkedően tudott szerepelni. A nyolcszoros világbajnok számára a Monte-Carlo Rally ilyen, ahol összesen kilencszer tudott nyerni, azonban Mexikóban is hétszer, Portugáliában hatszor, a Brit Rallyn pedig ötször tudott az élen zárni. Eddigi karrierje során összesen 20 különböző versenyen tudott nyerni. 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Ogier az egyedüli versenyző, aki négy különböző gyártóval is tudott versenyt nyerni, hárommal pedig világbajnok tudott lenni. A legtöbb győzelmet a Volkswagen versenyzőjeként érte el, amivel 31 futamot nyert, majd a Toyotával 13-at, a Citroennel 10-et, a Forddal pedig 6-ot. Ezen márkák közül egyedül a Citroennel nem tudott vb címet is szerezni, miközben a VW-nel négy, a Forddal és a Toyotával pedig 2-2 vb címet szerzett.

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Pünkösdkor a Rabócsiringen folytatódik a rallycross ob

0

Rallycross berkekben nem okoz nagy meglepetést, hogy a Húsvét és a Pünköd a szakág életében kiemelt versenyeket is jelent, mindkét ünnepen rallycross bajnoki futamot rendeznek a Rabócsiringen.

Így lesz ez ezen a hétvégén is, vasárnap és hétfőn az országos bajnokság harmadik futamának és mellette CEZ fordulónak ad otthont Máriapócs.

A hétvége menetrendje így alakul:

május 19. vasárnap

08: 30 – I. Hivatalos edzés – RNOB+CEZ

10: 30 – II. Hivatalos edzés – RNOB+CEZ

12: 30 – I. Kvalifikációs futam – RNOB+CEZ

15: 30 – II. Kvalifikációs futam – RNOB+CEZ

 

május 20. hétfő

08: 00 – WARM UP – CEZ+RNOB

09: 00 – III. Kvalifikációs futam -CEZ+RNOB

12: 00 – IV. Kvalifikációs futam – CEZ

13: 00 – 14: 00 Versenyzői riportok, programok a díjkiosztó pódiumnál!

14: 00 – Elődöntő és döntő futamok – RNOB+CEZ

A nevezési listán a május 7-i állapot szerint közel száz résztevő szerepel. Ekkor még csak három Supercars-szal, ám az már biztos, hogy Benyó Máté a Peugeot-val és Antal István a Mitsubishi Colttal is csatlakozik a mezőnyhöz, valamint a külföldi pilóták is várhatóak, így biztosan nagy csatákat hoz majd a pünkösdi verseny.

Benyó
foto: Kotán Kristóf

12 gyorsaságin zajlik majd a júniusi Mecsek Rally

0

Megjelent a Mecsek Rally versenykiírása, mely szerint pénteken és szombaton összesen 12 gyorsasági vár a mezőnyökre. 

A Mecsek Rally idén is a Historic Eb és a Mitropa Kupa versenye lesz a Magyar Bajnokság mellett, az idei versenyt pedig június 14-15. között rendezik. 

A két nap alatt az ORB/ORC, Historic Eb és OB, valamint a Mitropa Kupa mezőnyére 12 gyorsasági alatt 165.8 km, míg az ORB2-re pénteken öt gyorsaságin 69.8 km, az ORB3-ra pedig ugyancsak pénteken, de négy szakaszon 52.25 km versenytáv vár majd. 

Az 57. Mecsek Rally pénteken a Hatos-Trefortpuszta szakasszal indul, majd a Pécsvárad-Komló és az Árpádtető-Camping gyorsasági következik. Szervizelést követően pedig ismét teljesítik a pályákat a versenyzők. 

Szombaton a Golgota-Hetvehely, az Abaliget-Árpádtető és a Trefortpuszta-Hatos pályák várnak a versenyzőkre ugyancsak kétszer. 

Versenykiírás

Ostberg nem tartja kudarcnak a Kanári-szigetek Rallyt

0

Mads Ostberg a Kanári-szigetek Rallyn kezdte idei ERC-szezonját, miután a V-Híd Rally Hungaryn nem tudott rajthoz állni betegség miatt. A norvég versenyző bár csak a nyolcadik helyet szerezte a spanyol versenyen mégsem tartja teljesen kudarcnak idei első ERC-futamát. 

Mads Ostberg bár jelen volt a Veszprémben rendezett V-Híd Rally Hungaryn, végül indulni már nem tudott betegség miatt, így csak a Kanári-szigeteken tudta elkezdeni idei Eb szezonját. 

“A Kanári-szigetek Rally előtt szinte semmilyen tesztet nem tudtunk tartani, ezért gyakorlatilag a verseny rajtjánál próbáltam ki először az új gumikat és az autó beállítását – mondta Ostberg az ERC hivatalos oldalának. – Mivel a kvalifikációs szakaszon nem mindennel voltunk elégedettek, a verseny első szakaszára visszatértünk a régebbi autóbeállításhoz. Nyilván nem ez volt a legjobb helyzet, ráadásul az autó erejével is probléma adódott, amin az összekötő szakaszon is dolgozni kellett. A problémák miatt pedig nem igazán tudtam a versenyzésre koncentrálni.” 

“Problémánk volt az autó fékjével is, miután pénteken kicseréltünk minden féket, a fékegyensúly felborult. Emiatt is dolgoznunk kellett az összekötő szakaszon szombaton. Amikor egyszerre több dolog is elromlik egy verseny alatt, nem túl jó érzés. A fékproblémát sikerült orvosolni a szombat délkelőtti utolsó szakasz előtt, így ott legalább már versenytempóhoz közel tudtam vezetni.” 

Fotó: Andre Lavadinho / @World / Red Bull Content Pool

A Tagai Racing Team által felkészített Citroen C3 Rally2 szombat délutánra végre tökéletes állapotba került.  

“Határozottan jobban sikerült a szombat délután, mint az előtte lévő szakaszok. Ezt a versenyt egy leckének kell vennünk. Úgy indultunk az első idei versenyen, hogy nem készültünk fel eléggé. Ezért a Skandináv Rally előtt nagyobb hangsúlyt kell fektetni a felkészülésre és minden téren a tökéletességre kell törekedni a verseny rajtja előtt.” 

Az ERC-szezon június közepén a svéd Skandináv Rallyval folytatódik.

Hamilton Mercedese mostanra Schumacher Mercedesét is alulmúlja

0

A Lewis Hamilton nevével fémjelzett Mercedes-istálló idei szezonkezdete a legrosszabb, amit a brit világbajnok valaha átélt ennél a csapatnál, és jelenleg azt is alulmúlja, ahogyan a Michael Schumacher nevével fémjelzett Mercedes kezdte a 2012-es évet.

Alighanem senki, de legalábbis nem sokan gondolták volna a Mercedes 2014 és 2020 közötti dominanciája során, hogy a brackley-i istálló még Lewis Hamilton ideje alatt olyan szintre fog süllyedni eredményességben, ahol legutóbb 2013 előtt járt. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a mostani csapat ne lenne jobb annál, amilyen Michael Schumacher visszatérése alatt volt, az eredmények viszont jelenleg rosszabbak, mint a hétszeres világbajnok utolsó évében.

George Russell és Lewis Hamilton ugyanis mindössze 64 pontot szerzett az idei első hat verseny alatt, ilyen gyenge szezonkezdetre pedig a 2012-es idény óta nem volt példa a Mercedesnél, akkor ugyanis 6 futam után 61 egységgel álltak (amiből 59-et Nico Rosberg gyűjtött). A mostani helyzetet ráadásul rontja, hogy a sprintfutamok bevezetésével és a leggyorsabb körért járó pont visszahozatalával az idén 36 ponttal többet lehetett szerezni az első 6 verseny során, mint 12 éve.

Michael Schumacher tényleg ennyire gyenge volt második F1-es karrierje során?

Persze ez csak a szezonkezdésre vonatkozik, és a folytatásban felülmúlhatják a Mercedes gyári csapatként történő visszatérése óta leggyengébb évét, amely szintén a 2012-es volt. Ehhez a szezon végéig 142 pontnál többet kell szerezniük, ami már csak azért sem tűnik kivitelezhetetlennek, mert az idén 4 futammal többet rendeznek.

Viszont annak is fennáll a lehetősége, hogy az idén összehozzák a 2011 óta produkált (akkor 52 ponttal álltak 7 verseny után) legrosszabb szezonkezdetüket. Hogy ezt elkerüljék, ahhoz a hétvégi Emilia-romagnai Nagydíjon legalább 6 pontot kell szerezniük, 2012-ben ugyanis Rosberg 8 pontjával már 69-nél jártak a 7. futamot követően.

Persze, még ha el is kerülik ezt, az sovány vigasz lesz a csapatnak és a versenyzőknek, hiszen ettől még a Mercedes továbbra sem tudott zöld ágra vergődni a 2022-ben bevezetett szabályokkal, és 2022 ősze óta futamot sem nyert.

Latvala: Úgy tűnik a négy közé kerülés többet ér a WRC-ben, mint a győzelem

0

Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke szomorúságának adott hangot a Portugál Rally után, annak ellenére, hogy Sébastien Ogier megtudta nyerni a versenyt. 

Sébastien Ogier nyerni tudott és hatodik sikerével a Portugál Rally legeredményesebb versenyzője, Elfyn Evans defekt és műszaki hiba miatt hatodik lett, míg Kalle Rovanpera vasárnap hatodik, a Power Stagen pedig harmadik lett, így a Toyota csapata összesen 39 pontot tudott szerezni. Ez azonban 11 ponttal kevesebb lett, mint amit a Hyundai szerzett, így a koreai csapat vette át a vezetést a gyártók bajnokságában. 

Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapata így nem tudott igazán örülni Ogier győzelmének sem. 

Ogier történelmet írt Portugáliában, Neuville jelentősen növelte előnyét a vb-n

“Ha őszinte akarok lennei, azt kell, hogy mondjam, nem vagyok teljesen elégedett a Portugál Rallyval – mondta Latvala. – Megnyertük a versenyt, azonban Sébastien Ogier így sem tudta megszerezni a legtöbb pontot, a csapatok között pedig a Hyundai 11 ponttal többet szerzett. Sajnos a győzelem nem igazán tud felvidítani. Úgy tűnik, az idei pontrendszer alapján többet ér a legjobb négy közé jutni, mint a győzelemért harcolni. A győzelem nem ér többet a dobogós eredménynél.” 

Latvala elismerte, hogy Evans defektje és műszaki hibája, valamint Kalle Rovanpera balesete szintén nem segített abban, hogy a Toyota több pontot szerezzen a gyártók között. 

“Keményebben kell dolgoznunk, és a versenyzőknek muszáj lesz egyenletesebb teljesítményt nyújtaniuk. A folytatásban nagyobb nyomás hárul majd a versenyzőkre, mert nem hibázhatnak. És ha így csak a legjobb négy között tudunk zárni, akkor akár az is többet érhet. Természetesen nem a versenyzők jó teljesítménye miatt aggódom, a folytatásban az lesz a lényeg, hogy ne hibázzon senki, elkerüljük a defekteket, a baleseteket és ne legyen probléma az autóval. A jelenlegi rendszerben sokkal fontosabb a megbízhatóság, mint a siker.”

Egykor vele versenyzett, most ő lesz Hamilton egyik főnöke a Ferrarinál

0

Két új szakember érkezését jelentette be a Ferrari F1-es csapata: Loic Serra és Jerome d’Ambrosio egyaránt a Mercedestől jön át Maranellóba, egyikük a technikai részlegen, másikuk a csapat irányításában kap kulcsfontosságú szerepet.

Mind Serra, mint d’Ambrosio érkezése már nyílt titok volt, amióta előbbiről tavaly, utóbbiról idén márciusban kiderült, hogy távoznak a Mercedestől. A Ferrari mostani közleménye ugyan megerősíti a kinevezésüket, ám hozzáteszi, munkába mindketten csak idén október 1-jétől állnak majd a csapatnál.

A francia Serra a technikai stáb egyik vezető beosztású tagjaként teljesítményigazgatói posztban dolgozott a Mercedesnél, és most a Ferrarinál is hasonló feladatokat kap a karosszéria teljesítményéért felelős főmérnökként, aki ennek keretében a maranellói gyár több részlegének működését igyekszik majd összefogni, felettese pedig a technikai igazgató Enrico Cardile lesz.

Serra d'Ambrosio
Fotó: Ferrari

D’Ambrosio a Mercedesnél a juniorprogramot felügyelte, és helyettes csapatvezetőként Toto Wolff mellett segédkezett, tavaly Szuzukában pedig, az osztrák távolléte alatt ideiglenesen át is vette a feladatait. A belgának szintén az eddigiekhez hasonló feladatkörökben ajánlott munkát a Ferrari: a versenyzői akadémia vezetőjeként a Ferrari saját nevelésű pilótáinak fejlődését fogja egyengetni, emellett pedig helyettes csapatvezetői poszton ténykedik majd Frédéric Vasseur csapatfőnök mellett a versenyhétvégéken.

Mindenképpen figyelemre méltó d’Ambrosio vezető beosztásba való gyors felemelkedése. A belga maga is ígéretes autóversenyzői karriert folytatott, 2011-ben a Virginnel egy szezont a Forma-1-ben is versenyzett, majd a következő évben még volt egy versenye a Lotusnál Kimi Räikkönen mellett, ám nem tudott megragadni a királykategóriában. Ezt követően éveken át, egészen 2020-ig versenyzett a Formula E-ben, ahol három győzelmet szerzett, ám egy gyors karrierváltással néhány hónap múlva már a Venturi FE-csapatának egyik vezetőjeként tűnt fel. Innen került tavaly az F1-es Mercedeshez, ahonnan egy év után el is orozta őt a Ferrari.

Így az az érdekes helyzet áll elő, hogy a 38 éves d’Ambrosio, aki egy évvel fiatalabb Lewis Hamiltonnál, 2025-től a főnöke lesz a csapathoz szintén megérkező britnek, akivel 13 évvel ezelőtt még egy mezőnyben versenyeztek az F1-ben – igaz, annak két ellentétes végén.

Toto Wolff szivárogtatta ki Hamilton Ferrarihoz szerződését?

Abiteboul elégedett a Portugál Rallyval, de tudja, a nagyobb sikerhez még többet kell dolgozni

0

A Hyundai Motorsport a Portugál Rally után átvette a vezetést a gyártók világbajnoki versenyében, így érthetően elégedett Cyril Abiteboul, csapatfőnök, de azt is tudja, hogy a még nagyobb sikerhez még sokat kell dolgoznia a csapatnak. 

A Hyundai Motorsport versenyzői közül Ott Tanak a második, Thierry Neuville a harmadik, míg Dani Sordo az ötödik helyet szerezte meg Portugáliában, amivel 11 ponttal gyűjtött többet a Toyotánál, így négy pont előnnyel átvette a koreai gyártó a vezetést a csapatok világbajnokságában. 

“Pozitív verseny volt, kiváló csapatmunkát végeztünk, csakúgy, mint Ott Tanak és Thierry Neuville – mondta Cyril Abiteboul csapatfőnök a verseny után. – Thierry ráadásul komoly előnyre tett szert Elfyn Evans-szel szemben, ami nagyon fontos volt egy olyan szezon során, ahol szinte mindenki egyforma pontszámot gyűjt a versenyeken. Ott Tanak is kezd egyre magabiztosabbá válni az autóban, ez pedig lehetővé tette, hogy a győzelemért harcoljon és a legtöbb pontot szerezze meg a versenyen. Ez a teljesítmény nagyon biztató a további murvás versenyek előtt. Dani Sordo szintén sokat tudott tenni azért, hogy a csapat jóval több pontot szerezzen a Toyotával szemben.” 

Abiteboul azonban jól tudja, hogy a további sikerek reményében még többet kell dolgozni. 

“Ahhoz, hogy még nagyobb sikereket érjünk el, azonban további munkára lesz szükség. Meg kell vizsgálni, hogy miként lehetne még erősebbé tenni az autót. Vezetjük a gyártók bajnokságát, de hátradőlni még nem tudunk.” 

Senna úgy megijedt élete körétől, hogy aznap többet nem ült autóba

0

Ayrton Senna élete körének és Nigel Mansell dicstelen F1-es búcsújának is a mai napon van az évfordulója. Cikkünkben mindkettőről megemlékezünk.

Ma van a 36. évfordulója annak az időmérős körnek, amelyet minden kétséget kizáróan nevezhetünk Ayrton Senna pályafutása legjobbjának. Az első világbajnoki címére hajtó brazil az 1988-as Monacói Nagydíjon 1,4 másodperccel előzte meg a mögötte a 2. helyen végző csapattársát, a szintén nem éppen a lassúságáról híres Alain Prostot. Később pedig részletesen visszaemlékezett, milyen ijesztő élmény volt abba az állapotba kerülni, amibe arra a bizonyos körre került, és miért nem volt hajlandó ezután autóba ülni többet aznap.

Senna monacói csodaköréről az alábbi, tavaly évfordulóra írt cikkben olvashat bővebben:

35 éves az ikonikus kör, amellyel Senna „külső nézetből” verte agyon Prostot

Mansell dicstelen búcsúja

Nemcsak Senna monacói körének, hanem Nigel Mansell pályafutása utolsó Forma–1-es versenyének is a mai napon van az évfordulója. 1995. május 14-én, a Spanyol Nagydíjon jött el ugyanis az 1992-es világbajnoki utolsó futama, ami persze csak utólag vált világossá.

Az 1994-ben még az IndyCarban versenyző, mellette a Williamsszel néhány futamon elinduló brit oroszlán 1995-re aláírt a McLarenhez, ám kezdettől fogva látszott rajta, hogy semmi kedve az egészhez, végül pedig egyfolytában hisztizve, az érte dolgozók munkáját semmibe véve távozott a csapattól és a sportágból.

Bővebben a tavaly évfordulóra írt alábbi cikkünkben:

Gyalázatos módon ért véget az utolsó futamát végighisztiző Mansell karrierje

Nagy csata, végül óriási meglepetés a WRC2 portugál versenyén

0

A Portugál Rallyn hatalmas csatára lehetett számítani Oliver Solberg, Gus Greensmith és Yohan Rossel között, és bár a nagy csata létre is jött, végül óriási meglepetéssel zárult a verseny. 

A Portugál Rallyn Yohan Rossel kezdett az élen a WRC2-es értékelésben a csütörtöki szuperspeciálon, azonban a pénteki első szakaszon már Oliver Solberg vette át a vezetést. 

A folytatásban bár döntően Solberg állt a kategória élén, Gus Greensmith és Yohan Rossel is közel tudott hozzá maradni, a nap végén pedig a svéd skodás versenyző csupán 7.3 másodperccel vezetett Rossel előtt és 13.3 másodperccel Greensmith előtt. 

Már pénteken kiemelkedtek a mezőnyből hárman, hiszen a negyedik helyen álló Jan Solans már 1:05.9 perc hátrányban volt ekkor, ugyanakkor Josh McErleant csak 3.8 másodperccel előzte meg. 

A szombat aztán nagy drámát tartogatott, a nap második szakaszán Oliver Solberg kiesett, míg Rossel az utolsó délelőtti szakaszon defektet szedett össze, majd a felügyelőktől is egy perc büntetést kapott. Azonban Gus Greensmith sem sokáig örülhetett, hiszen a kategória éléről az első délutáni szakaszon kiesett. 

Így az első napon még a negyedik helyért zajló csata szombat délutánra már a győzelemért zajlott Jan Solans és Josh McErlean között. 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A spanyol és ír versenyző harca pedig csak a vasárnapi utolsó szakaszon dőlt el, ami után Solans 3.2 másodperc előnnyel tudott nyerni McErlean előtt, míg a harmadik helyen Lauri Joona 1:47.4 perc hátránnyal ért célba. 

A három versenyző pedig egyaránt először tudott dobogón zárni a WRC2-es értékelésben, ráadásul Solans lett az első versenyző, aki győzelmet tudott elérni a Rally2-es Toyotával nemzetközi bajnokságban.

A bajnokságot öt futam után Yohan Rossel 10 pont előnnyel vezetiOliver Solberg és 13 ponttal az előtt a Nikolay Gryazin előtt, aki Portugáliában úgy lett a leggyorsabb versenyző a Rally2-es autók mezőnyében, hogy nem nevezett erre a versenyre a WRC2-es bajnokságba.