back to top
2024. november 26. 22:27
Kezdőlap Blog Oldal 191

Sébastien Ogier nyerte a Portugál Rally első, drámai részét a Hyundai versenyzői előtt

0

Sébastien Ogier vezet szombat este a Portugál Rallyn, miután sikerült visszavernie Ott Tanak támadását a nap utolsó szakaszain, így a legjobb helyről várhatja a folytatást. 

A szoros pénteki versenyt követően 

Hatalmas csata és hármas Toyota vezetés a Portugál Rally első napjának végén

szombat reggel komoly drámáknak lehettünk tanúi a Portugál Rallyt figyelemmel követve. 

Ogier tartja életben a Toyota győzelmi reményeit Portugáliában a drámai szombat délelőtt után

Szombat délután Ott Tanak megpróbálta csökkenteni hátrányát Sébastien Ogier mögött, ami az első két szakaszon még sikerült is és 7.8 másodpercre megközelítette a toyotás versenyzőt. 

A Portugál Rally ötszörös győztese azonban a nap utolsó két szakaszán válaszolni tudott észt riválisának és 11.9 másodperc előnnyel a nyolcszoros világbajnok várhatja az élről a vasárnapi folytatást a 2019-es világbajnok előtt. 

Miután szombat délelőtt a toyotás Kalle Rovanpera és Takamoto Katsuta is kiesett Thierry Neuville állt a harmadik helyre és végül itt is fejezte be a szombatot Dani Sordo, Adrien Fourmaux és a vb címért vívott csatában legfőbb riválisa, Elfyn Evans előtt. 

A verseny szombat esti állása alapján Neuville 13 pontra növelné előnyét a bajnokságban Evans előtt, azonban erre még a walesi toyotásnak is lehet válasza a Szuper vasárnap során megrendezésre kerülő négy szakaszon, valamint a Power Stage-en is. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a szombati pontokra csak akkor esélyesek a versenyzők, ha sikerül vasárnap is célba érniük. 

A WRC2-ben Jan Solans vette át a vezetést Josh McErleantól szombat délután 8 másodperc előnnyel, míg a harmadik helyen Yohan Rossel hátránya 11.6 másodperc. A Rally2-es autók mezőnyében azonban az a Nikolay Gryazin áll a legjobban, aki ezúttal nem regisztrált a WRC2-es bajnokság értékelésébe. 

Vasárnap egy új verseny kezdődik négy gyorsaságival. 

Portugál Rally, állás 19 gyorsasági szakasz után 
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 3:01:55.8
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +11.9
3 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:11.4
4 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +1:25.6
5 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:32.9
6 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +3:23.8
7 #25 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +9:25.5
8 #28 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +9:35.2
9 #38 Josh McErlean – James Fulton (IRL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:43.2
10 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +9:46.8

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km Rovanpera 5:44.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km Ogier 5:32.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Katsuta
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km Tanak 24:06.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km Ogier 11:43.0 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km Tanak 5:45.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km Tanak 5:28.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km Ogier 24:09.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km Ogier 11:36.0 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km Fourmaux 2:30.8 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

A fergeteges F1-es buli, amelyen Räikkönen szerelője a részeg Schumacher arcába vágta az italát

0

Marc Priestley, a McLaren egykori szerelője felidézett egy németországi bulit, amelyen ő sem szalasztotta el az alkalmat, hogy a már lerészegedett Michael Schumacher arcába vágja az italát. A brit szakember mindig is tisztelte a hétszeres világbajnokot, aki szerinte manapság is meghatározó alakja lehetne a paddocknak.

Marc Priestley 2000 és 2009 között dolgozott a McLaren szerelőjeként, és ez idő alatt számos emlékezetes élményben volt része. Ezek között számos buli is van, amelyek főszereplője általában a csapatnál 2002 és 2006 között versenyző Kimi Räikkönen volt. Ezeket a ’The Mechanic’ című önéletrajzi könyvében elevenítette fel, és jó néhányról mi is beszámoltunk.

Räikkönen szétzúzta saját ajtaját, majd hajvágóval állt bosszút az őt kékre festő szerelőjén

Priestley nemrég az OLBG-nek adott interjút, amelyben újabb fergeteges partit elevenített fel, ekkor azonban nem a finn pilóta volt a középpontban, hanem Michael Schumacher. A pályafutását hét világbajnoki címmel befejező versenyzőről szintén köztudott, hogy a futamhétvégék után szerette kiereszteni a gőzt. Az ilyen alkalmak egyikéről mesélt a brit szakember.

Michael Schumacher őrült módjára tudott bulizni – ruhákat szaggatott le másokról

„Sokszor beszéltem Michael Schumacherrel – jelentette ki. – Nagyszerű emlék, amikor a Német Nagydíj után a pálya mellett volt egy bár. Vasárnap lehetett, a futam után, mert Schumacher nagyon berúgott, ahogyan mindenki. Egyszer csak felállt a bár tetejére, és pezsgőt öntött a fejére, ami ráment az egész testére, és mindenfelé folyt. A többiek elkezdték italokkal dobálni, kaotikus volt. Emlékszem, hogy egy Bacardi-kóla volt a kezemben, és azt mondtam magamban, hogy »nem hagyom ki a lehetőséget, hogy Michael Schumacher arcába vágjak egy italt«. Odarohantam, és az arcába lőttem a Bacardi-kólámat. Ő ezt azzal viszonozta, hogy megölelt, így engem is beborított az ital. Schumacher tudta, hogyan érezze jól magát, el tudta engedni magát, amikor véget ért a verseny, és senki egy rossz szót sem tud mondani róla.”

Ez a történet is mutatja, hogy akkoriban sokszor csak a pályán volt nagy a rivalizálás a versenyzők, illetve a csapattagok között, a leintés után viszont gond nélkül tudtak együtt bulizni. Persze ettől még a versenyzést nagyon is komolyan vették, Schumacher pedig a maga korában mindenki másnál messzebbre jutott. Priestley szerint még manapság is inkább erről beszélnek, amikor a német legenda szóba kerül, nem pedig az elmúlt bő tíz évről.

Schumacher és Villeneuve kilapátolták a minibárt, majd együtt buliztak a hírhedt jerezi ütközés után

„Senki nem ad tájékoztatást a színfalak mögött Michael Schumacher egészségi állapotáról, mivel ez nagyon is magánügy – szögezte le. – Ezt mindenki tiszteletben tartja. Minden, Schumacherrel kapcsolatos beszélgetés a pályán végzett tevékenységéről szólt, és arról, hogy milyen remek ember volt. Amikor a McLarennél voltam, az ellenségem, a nagy riválisom volt, különösen Kimi Räikkönen évei alatt. Gyakran mentünk kerék a kerék ellen Schumacherrel, és a végéig küzdöttünk a világbajnoki címekért. Nagyon tisztelem Michaelt, és igen, az évek során hozott néhány megkérdőjelezhető döntést, mint például Adelaide-ben vagy Monacóban 2006-ban, de olyan pilóta volt, akit mindenki tisztelt a szakmában.”

Ahogyan arra Priestley is utalt, Schumacher 2013 végén súlyos síbalesetet szenvedett, ami alighanem örökre megváltoztatta az életét. Hogy pontosan milyen állapotban van, azt csak nagyon kevesen tudják, az viszont szinte biztos, hogy többé nem láthatjuk őt a Forma–1-es paddockban. Pedig egykori ellenfele szerint még ma is meghatározó személyisége lenne az ottani körforgásnak.

Michael Schumacher olyan kezelést kap, mint még soha senki – véli volt kollégája

„Kár, hogy már nem látjuk az F1-ben Michael Schumachert, különösen akkor [volt az], amikor Mick versenyzett – fogalmazott. – Nagyszerű alakja lett volna a paddocknak, inspiráló fickó volt a pályán és azon kívül is. Schumacher mindig mindenkinek köszönt, akit látott, emlékezett a mérnökei és más csapattagok születésnapjára. Karizmatikus fickó volt, aki a mai napig nagy alakja lenne az F1-nek.”

Kettős külföldi siker a Riverside Baján

0

Miroslav Zapletal és Marek Sykora nyerte a Riverside Baját. A Ford F150-nel versenyző páros szoros csatában győzte le a Michal Maluszynski – Julia Maluszynska duót.

A zárónapon hatalmasat küzdött egymással Zapletal és Maluszynski, a harmadik és a hatodik szakaszt a lengyel nyerte a Minivel, a harmadikat Zapletal, a negyedik viszont elmaradt, így a végére Zapletal előnye 58 másodperc maradt, ezzel szoros csatában megnyerte a Riverside Baját.

Riverside
foto: Pataky Péter

A magyarok nem tudták megközelíteni a két külföldit, Lónyai Pál a harmadik, Mészáros Lőrinc az negyedik helyen ért célba.

Riverside
foto: Pataky Péter

Az SSV kategóriában Garamvölgyi Zoltán egy perc büntetést kapott és ezt már nem tudta ledolgozni, így 3 másodperccel szorult a második helyre Marek Kubiczek mögött. A dobogóra harmadik fokára a lengyel Maciej Giemza állhatott.

A quadosok közt szintén lengyel siker született, Ostafin Ireneusz szárnyal ma, mindhárom szakaszt megnyerte és ezzel megelőzte Balogh Lászlót. A harmadik helyen – leggyorsabb motorosként-, Kárpáti Péter ért célba az összevont quad/motor kategóriában.

Riverside
foto: Pataky Péter

Tanak támadásba lendült Portugáliában, ezúttal a WRC2-ben volt dráma

0

Ott Tanak gyorsabb tudott lenni, mint Sébastien Ogier a Portugál Rally első két szombat délutáni szakaszán, így 2019 világbajnoka megközelítette az ötszörös portugál győztes nyolcszoros világbajnokot. 

Azt követően, hogy délelőtt egy defekt miatt vesztette el a vezető helyet Ott Tanak, miután egy szakasz erejéig vezetni tudott Portugáliában, 

Ogier tartja életben a Toyota győzelmi reményeit Portugáliában a drámai szombat délelőtt után

a délutánt két szakaszgyőzelemmel kezdte, így 7.8 másodpercre megközelítette a vezető helyen álló Sébastien Ogier-t. 

A harmadik helyen Thierry Neuville őrzi pozícióját Dani Sordo, Adrien Fourmaux és Elfyn Evans előtt. 

A WRC2-ben azonban újabb dráma történt. Gus Greensmith ugyanis az élről egy igen ritka hiba miatt esett ki az első délutáni pályán, ahol egy elágazásban a két utat elválasztó kisebb domboldalra csúszott, ahol felakadt Skodája. 

Így a Rally2-es autók között már az a Nikolay Gryazin vezet, aki nem regisztrált a WRC2-be, míg a bajnoki értékelés győzelméért Josh McErlean és Jan Solans küzd, ugyanakkor a délelőtt defektet szerző Yohan Rossel még ledolgozhatja hátrányát vasárnap délutánig. 

Portugál Rally, állás 15 gyorsasági szakasz után 
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:23:37.5
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +7.8
3 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +53.2
4 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +59.0
5 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:22.8
6 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:47.4
7 #25 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +7:40.2
8 #38 Josh McErlean – James Fulton (IRL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:41.0
9 #28 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +7:50.3
10 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +8:03.5

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km Rovanpera 5:44.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km Ogier 5:32.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Katsuta
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km Tanak 24:06.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km Ogier 11:43.0 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km Tanak 5:45.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km Tanak 5:28.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Volt, akit megrémített, egykori versenyzői mégis áradoznak a Red Bulltól távozó Newey-ról

0

Max Verstappen mindhárom egykori Red Bull-os csapattársa felelevenítette, milyen volt Adrian Newey-val dolgozni. Még a bikásoknál összességében megbukó Pierre Gasly és Alexander Albon is szép emlékeket hordoznak magukban a brit szakemberrel kapcsolatban, ahogyan Daniel Ricciardo is, bár őt elsőre megrémítette a mérnök irodája.

2025 elején lezárul egy korszak, hiszen Adrian Newey ekkor hagyja el a Red Bullt. Persze bizonyos szempontból már most lezárult, hiszen a 65 éves mérnök a Forma–1-es munkát már befejezte az energiaitalos istállónál. Ennek tudatában pedig itt az ideje az emlékezésnek, és ezt most három egykori pilótája meg is tette.

Newey-val kapcsolatban a legtöbb embernek a Sebastian Vettellel és Max Verstappennel elért világbajnoki címek jutnak eszébe, legalábbis ami a Red Bullnál töltött időszakát illeti. Ugyanakkor természetesen rajtuk kívül is jó néhány másik versenyzővel dolgozott. Köztük Pierre Gaslyval, aki annyira rosszul szerepelt a bikásoknál, hogy 2019-ben mindössze fél szezon után lefokozták, de Newey jelenléte valamelyest megszépítette az emlékeket.

„Egyedülálló zseni, azt mondanám – jelentette ki az Alpine pilótája. – Rendkívül tehetséges, a legsikeresebb mérnök a sportágunk történetében. A hozzáállása nagyon különleges. Még most is emlékszem, amikor Milton Keynesbe mentem, ő pedig mindenféle dolgokat rajzolt a táblájára, és arra gondoltam, hogy »manapság így rajzolják meg az F1-es autókat?«. Ez egyszerűen lenyűgöző. Talán az volt a legszebb emlékem a Red Bullnál, hogy egy ilyen különleges emberrel dolgozhattam együtt. Nagyon jó kapcsolatom volt Adriannel. Nagyon szerény és a földön járó fickó.”

Tovább lökheti a távozás felé Verstappent a Red Bull belharcának legfrissebb fejleménye?

Gasly helyét Alexander Albon vette át, aki ugyan két dobogós helyezést is elért az energiaitalosok színeiben, de másfél évnél tovább ő sem maradhatott állandó pilóta. Összességében tehát a thai versenyző sem ugrotta át a lécet, de Newey számára is pozitív emléket jelentett. A Williams pilótája „inspiráló” személyiségnek tartja a mérnököt.

„Ő egy rendkívül kedves ember, és mindenkinél nagyon népszerű, aki ismeri – kezdte. – Nagyon nyitott, nagyszerűen kijöttem vele. Érdekes lesz látni a következő lépését. Biztos vagyok benne, hogy az összes csapat hajszolja, és megpróbálja megszerezni, de bárhogyan is dönt, legyen az a visszavonulás vagy a versenyzés, minden jót kívánok neki. A mi ajtónk nyilván mindig nyitva áll előtte. Nagyon kötődik a vezetéshez. Tényleg tudni akarta, hogy éreztem magam. Az irodája Christian [Horner csapatfőnökével] szemben van, így mindig elmentem hozzá. 2021-ben többet foglalkoztam ilyen dolgokkal, [sokat] beszélgettem Adriannel, amikor inkább szimulátoroztam, és igyekeztem orvosolni néhányat a 2020-as problémáink közül. Ekkor megértettem a filozófiáját és azt, hogy mely területekre kell összpontosítania. Ha valamit fontosnak tartott, mindig eljött hozzám egy vasárnap után, hogy beszéljen velem, és kikérje a véleményemet. Remek volt ilyen viszonyban lenni valakivel, aki nyilvánvalóan nagy befolyással bír.”

Gasly és Albon azok után próbálhatták ki magukat a Red Bullnál, hogy Daniel Ricciardo 2018 végén búcsút intett Milton Keynesnek. Az ausztrál versenyző 2014-től kezdve öt idényt töltött a csapatnál, és ezalatt hét futamot nyert. Az RB pilótáját szintén lenyűgözte Newey, még úgy is, hogy először sokkal inkább félelmet érzett.

„Kiváltság volt vele dolgozni, kiváltság volt több versenyautóját is vezetni – fogalmazott. – Nyilvánvalóan rajongója a sportágnak, és amikor aláírtam a Red Bullhoz, még apám is azt mondta, hogy »ó, Adriannel fogsz dolgozni«. Ez számára is izgalmas volt. Meglátjuk, mit fog csinálni, de természetesen minden jót kívánok neki. Elég ijesztő volt bemenni az irodájába a nagy tervezőasztal miatt, [azt gondoltam, hogy] valószínűleg olyan dolgokról fog kérdezni, amelyekkel kapcsolatban fogalmam sincs, hogy miről beszél. Reménykedtem, hogy nem kérdez túl sokat, maradjon ez a dolog kellően egyszerű az én érdekemben. Emellett rajong a motorsportért, [több formában is] részt vesz benne, legyen szó Goodwoodról, a Revivalről vagy az ilyen dolgokról. Legbelül ő is csak egy rajongó, mint mindannyian. Nyilvánvaló, hogy még mindig nagyon benne van a sportágban, és invesztált bele. Szerintem ez is arról árulkodik, hogy mennyire imádja.”

Newey pilótának állt, Graham Hill Lotusát vezeti a hétvégén Monacóban (videó)

Ogier tartja életben a Toyota győzelmi reményeit Portugáliában a drámai szombat délelőtt után

0

Hatalmas drámákat és még nagyobb fordulatokat hozott a Portugál Rally szombat délelőtti versenye, mely után Sébastien Ogier vezet Ott Tanak és Thierry Neuville előtt. 

A pénteki szoros versenyt követően a  

Hatalmas csata és hármas Toyota vezetés a Portugál Rally első napjának végén

Toyota várhatta jobb helyzetből a szombati napot a Portugál Rallyn, azonban Kalle Rovanpera csupán 1 másodperccel vezetett Sébastien Ogier, 4.7 másodperccel Takamoto Katsuta és 5.4 másodperccel Ott Tanak előtt. 

A szombat délelőtt azonban nagy fordulatot és még nagyobb drámákat tartogatott. 

Kalle Rovanpera ugyan még megtartotta az első szakasz után a vezető helyét, sőt előnyét 6 másodpercre növelte, azonban a következő gyorsaságin nagy balesetet szenvedett, ami után Ogier vette át a vezetést, míg Ott Tanak megelőzte Katsutát és a második helyre lépett. 

A nap harmadik szakasza a verseny leghosszabbja is volt egyben a maga 37.24 km-es hosszával, és ezen újabb drámák következtek. Katsuta Toyotájának ugyanis megsérült a felfüggesztése, és kiállni kényszerült., míg Grégoire Munster motorhibával, és túlmelegedéssel küzdött, ami miatt többször is meg kellett állnia, végül pedig hat és fél percet vesztett. 

Nagyon jól sikerült azonban ez a gyorsasági Ott Tanaknak, aki 3.6 másodperccel gyorsabb volt Ogier-nál, így 2 tized másodperc előnnyel az élre állt. 

A Hyundai észt versenyzője azonban nem sokáig örülhetett az első helynek, miután a délelőtti utolsó szakaszon defektet szedett össze, így végül Ogier mehet szervizelni az első helyen, délután azonban Tanak még megpróbálhatja ledolgozni 13.6 másodperces hátrányát. 

A mozgalmas délelőtt során Thierry Neuville a harmadik, Dani Sordo a negyedik, míg Adrien Fourmaux az ötödik helyre lépett, azonban hátrányuk igen már igen nagy. Elfyn Evans pedig már csak a pályák teljesítésére és a holnapi szakaszokra koncentrál. 

A WRC2-ben is fordulat állt be. A napot még szoros csatában Oliver Solberg várhatta az élről, azonban a szombati második szakaszon, Kalle Rovanpera balesetétől nem messze ő is nagy bukást mutatott be. Ezt követően Yohan Rossel állt az élre, azonban a francia versenyző a délelőtti utolsó szakaszon defektet szedett össze és a kerék csere miatt másfél percet vesztett. Így a folytatást Gus Greensmith várhatja az élről Josh McErlean és Jan Solans elől. 

A pályák délutáni teljesítése sem ígérkezik könnyebbnek, így további drámai események várhatóak. 

Portugál Rally, állás 13 gyorsasági szakasz után 
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:12:17.1
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +13.6
3 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +54.4
4 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +58.0
5 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:18.4
6 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:39.3
7 #22 Gus Greensmith – Jonas Andersson (GBR – SWE) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +6:21.6
8 #25 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +7:06.6
9 #38 Josh McErlean – James Fulton (IRL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:11.3
10 #28 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +7:14.9

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km Rovanpera 5:44.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km Ogier 5:32.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Katsuta
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km Tanak 24:06.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km Ogier 11:43.0 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Norris nyert, de a futamon nullázó csapattársa nála is jobban szerepelt Miamiban?

0

Andrea Stella méltatta Oscar Piastrit, aki sokáig jól állt a Miami Nagydíjon, végül azonban nem szerzett pontot a főversenyen. A McLaren csapatfőnöke arra utalt, hogy az autók felszereltségét figyelembe véve az ausztrál pilóta az időmérőn jobban teljesített Lando Norrisnál.

Lando Norris nyerte a Miami Nagydíjat, amivel ő is feliratkozott az F1-es futamgyőztesek listájára. A következő napokban nyilvánvalóan ő volt a szurkolók és a média figyelmének középpontjában, míg csapattársával, Oscar Piastrival leginkább a Carlos Sainzcal történt ütközés – amelynek következtében ki kellett állnia szárnycserére, így aznap nem szerzett pontot – miatt foglalkoztak.

Pedig sokáig úgy tűnt, hogy a 23 éves versenyző fog jobban szerepelni, hiszen miután megelőzte Charles Leclerc-t, a második helyen haladt, és viszonylag közel tudott maradni Max Verstappenhez, majd a címvédő kiállása után átvette a vezetést. Pechére pont közvetlenül Logan Sargeant és Kevin Magnussen ütközése előtt ment ki kereket cserélni, így ő nem tudott profitálni a biztonsági autóból, majd jött a már említett incidens. Andrea Stella azonban elsőként nem is ezt, hanem az időmérős teljesítményét emelte ki.

„Oscar úgy távozott Miamiból, hogy még inkább tudatában van a versenyzői erősségeinek – nyilatkozta a McLaren csapatfőnöke. – Bizonyos szempontból már tudtuk, mennyire gyors egy körön. Figyelembe véve, hogy neki nem volt meg a teljes csomag, hadd adjam meg a kellő elismerést Oscarnak. A Landóhoz képesti időmérős különbség kisebb volt, mint a csomagjához képesti eltérés.”

Mégsem fullad unalomba az idei F1-es szezon? – avagy mit jelenthet Vestappen miami veresége

Valóban, Piastri csupán a fejlesztések egy részét kapta meg, Norris viszont mindent. Ehhez képest a pénteki sprintkvalifikáción az ausztrál pilóta 313 ezreddel legyőzte csapattársát. Persze egyrészt a brit pilóta hibázott, másrészt erre még rá lehet mondani, hogy nem ismerték ki eléggé a csomagot, de másnap is csak 81 ezred volt a különbség az idősebbik versenyző javára. Stella ezután Piastri versenytempóját is dicsérte.

„A futamon nyújtott teljesítménye megint csak nagyon erős volt – fogalmazott. – Lando korábban valami nagyon szépet mondott: kijelentette, hogy Oscar Ferrari [elleni] előzését látva arra gondolt, hogy »hűha, tényleg ott vagyunk«. A versenytempón különösen javítani akartunk, miután láttuk, hogy mi volt Japánban, mi volt Kínában. Úgy vélem, nagyon erős pozícióban van.”

Amióta Piastri tavaly bemutatkozott a Forma–1-ben, rendre a versenytempóban marad el leginkább Norristól. A mostani alkalmat nehéz összehasonlítani, hiszen utóbbi sokáig beragadt Sergio Pérez mögé, de figyelembe véve, hogy a futam első felében a kétszeres F1-es dobogós többé-kevésbé tartotta Verstappen tempóját, talán ebben is történt előrelépés. Mindenesetre ez most nem hozott neki pontokat a versenyen, így 41 egységgel maradt a tabella hatodik helyén, míg Norris 83 ponttal a negyedik pozíciót foglalja el Sainzcal holtversenyben.

Hatalmas dráma a Portugál Rally szombat reggeli szakaszain, Rovanpera és Solberg is nagyot esett!

0

Két éllovas versenyző is kiesett a Portugál Rally második szombati szakaszán, melyen többen is bajba kerültek. A verseny élére Sébastien Ogier állt Ott Tanak és Takamoto Katsuta előtt. 

A pénteki szoros versenyt követően 

Hatalmas csata és hármas Toyota vezetés a Portugál Rally első napjának végén

Kalle Rovanpera 1 másodperc előnnyel várhatta a Portugál Rally szombati napját Sébastien Ogier és 4.7 másodperccel Takamoto Katsuta előtt. 

A második nap nyitó szakaszán a kétszeres világbajnok hat másodpercre növelte előnyét, míg Takamoto Katsutát megelőzte Ott Tanak és a harmadik helyre lépett. 

A nap második szakasza azonban ennél is nagyobb fordulatot tartogatott, hiszen előbb Kalle Rovanpera esett nagyot, majd még a finn versenyző balesetét is felülmúlva Oliver Solberg is hatalmasat bukott.  

Rajtuk kívül azonban Thierry Neuville egy kisebb kicsúszást mutatott be, míg Katsuta és Elfyn Evans egyaránt megforgott. 

Rovanpera kiesése után Ogier vette át a vezetést Tanakot 3.4 másodperccel megelőzve, míg Katsuta 12.3 másodperccel követi a 2019-es világbajnokot. 

Solberg WRC2-es első helyét pedig Yohan Rossel örökölte meg, aki 5.9 másodperccel előzi meg Gus Greensmith.  

A délelőtt két jóval hosszabb gyorsaságival folytatódik. 

Portugál Rally, állás 11 gyorsasági szakasz után 
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:36:24.1
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +3.4
3 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +15.7
4 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +30.2
5 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +32.9
6 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +45.8
7 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:06.7
8 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +3:01.8
9 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +4:24.9
10 #22 Gus Greensmith – Jonas Andersson (GBR – SWE) Skoda Fabia RS Rally2 +4:30.8

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km Rovanpera 5:44.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km Ogier 5:32.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Katsuta
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Carlos Sainz aláírt az M-Sporthoz – jövőre Forddal indul a Dakaron

0

Hivatalossá vált Carlos Sainz visszatérése a Fordhoz, a négyszeres Dakar-győzteshez honfitársa, Nani Roma csatlakozik az M-Sport tereprally programjában.

Hat évvel azután, hogy 2019-ben együtt versenyeztek a Minivel, 2025-ben újra elindul a Dakaron Carlos Sainz és Nani Roma. Mellettük még két egység csatlakozik a négyautós csapathoz, akik az M-Sport által tervezett és épített vadonatúj Dakar Raptorokat vezetik jövő januárban Szaúd-Arábiában.

Sainz a múlt hónapban már elárulta, hogy közeledik a megállapodáshoz, hogy visszatérjen a márkához, amelyhez azóta kötődik, hogy 1987-ben elkezdte életét a profi motorsportban. Akkor egy Ford Sierra RS Cosworth-ot vezetett, és 37 évvel ezelőtt második fordos versenyén megnyerte a Portugál Rally első szakaszát.

A Ford Performance-hoz való visszatéréséről a kétszeres világbajnok így nyilatkozott:

„Nagyon izgatott vagyok az új Dakar-projekt miatt. Negyedik alkalommal visszatérni a Forddal való együttműködéshez, és visszatérni az M-Sporthoz, visszatérni Malcolm mellé, akit nagyon jól ismerek, igazán nagyszerű. A Forddal való kapcsolatom egészen ’87-ig nyúlik vissza, és azt hiszem, én voltam Malcolm első gyári pilótája. Erre nagyon büszke vagyok. Nagyon izgatott vagyok, hogy a Raptort vezethetem, és hogy sok céllal közelíthetek ehhez a nagy kihíváshoz. Az egyik, hogy segítsünk a Fordnak megnyerni a Dakart.”

Sainz
foto: M-Sport

Az M-Sport igazgatója és a Dakar-csapat vezetője, Matthew Wilson elismerte, hogy Sainz visszatérése további lendületet adott a Raptort tesztelő és fejlesztő csapatnak.

„Carlos sportágunk legendája és a tereprally versenyzés minden formátumában az egyik legsikeresebb versenyző. A döntése, hogy annyi év után visszatér a Fordhoz és az M-Sporthoz, hatalmas lökést ad a csapatnak. Nagyszerű, hogy újra a Ford család tagja, és készen áll a Dakar jelentette hatalmas kihívásra. A tesztelés már javában zajlik, így most nagyszerű lehetőségünk van arra, hogy a legjobbaktól tanuljunk, és még inkább előrevigyük a Ford Raptor fejlesztését.”

Sainz
foto: M-Sport

Sainzhoz hasonlóan Nani Roma is többszörös Dakar-győztes, pályafutása során 2004-ben motorral, 2014-ben autóval nyerte meg a versenyt. Roma meghosszabbítja szerződését a Ford Performance-szal, miután az idei Dakaron a Ford, az M-Sport és a Neil Woolridge Motorsport együttműködésében épített és üzemeltetett T1+ Rangerrel indult.

„Nagy öröm, hogy részt vehetek ebben a hatalmas projektben, ráadásul egy olyan ikonikus motorsport márkával, mint a Ford. Egy olyan csapattal párosulva, mint az M-Sport, amelynek történelme és öröksége van a sportban, hogy valami teljesen újat hozzunk létre, azt mondhatom, hogy már most nagyon izgalmas néhány hónap volt. A következő Dakar már nincs messze, így most már itt az ideje, hogy igazán keményen dolgozzunk. Alex és én nagyon boldogok vagyunk, hogy szuper odaadó és tehetséges mérnökök, szerelők és  csapat vesz körül minket. Minden nap arra ébredhetünk, hogy azt csináljuk, amit szeretünk, olyan emberekkel, akiknek ugyanez a szenvedélyük – ez a legjobb érzés„ – mondta Roma.

„Nagy öröm, hogy Nani-t újra a csapatban üdvözölhetjük, miután idén a Ranger T1+-ban a Dakaron nagyszerűen szerepelt. Tapasztalata és tudása felbecsülhetetlen értékű volt számunkra, és biztos vagyok benne, hogy továbbra is tanulni fogunk tőle, ahogy ez az izgalmas program halad előre” – tette hozzá Wilson.

Az új Raptor tesztjei a múlt hónapban kezdődtek, a jövő évi Dakarra való felkészülés pedig a további tesztek mellett néhány versennyel folytatódik majd.

Roma
foto: A.S.O/E.Vargiolu/DPPI

A Red Bull veteránjának ismét korrigálnia kellett magát, ezúttal Newey jövőjével kapcsolatban

0

Helmut Marko kijelentette, Adrian Newey fontos tagja volt a Red Bullnak, de a távozása nem jelent nagy visszaesést. A Red Bull tanácsadójának szavai alapján valóban volt konfliktus a technikai főigazgató és Christian Horner csapatfőnök között, és egy korábbi kijelentését is tisztázta.

Már közel másfél hete hivatalos, hogy Adrian Newey távozik a Red Bulltól. Az utóbbi években a technikai főigazgató pozícióját betöltő szakember 2025 elején hagyja ott a bikásokat, de a Forma–1-es autóval kapcsolatos munkálatokat már most befejezte. Ennek következtében hivatalosan már most megkezdte a kötelező szabadságát, így egy év múlva munkába tud állni új állomáshelyén, amennyiben lesz neki.

A 65 esztendős mérnök távozásával kapcsolatban Helmut Marko is kifejtette véleményét. Az energiaitalosok tanácsadója elárulta, hosszú ideje érett már a bejelentés, és arra is egyértelmű utalást tett, hogy volt feszültség Newey és Christian Horner csapatfőnök között. Amikor ugyanis rákérdeztek, hogy utóbbi nemrég megjelent interjúja, amelyben honfitársa szerepét csökkentette, és amelyre Newey felesége, Amanda annyit kommentelt, hogy „baromság”, befolyásoló tényező volt-e, annyit felelt, hogy ez volt az egyik ok a sok közül. Ezután méltatta a tervezőzsenit.

Tovább lökheti a távozás felé Verstappent a Red Bull belharcának legfrissebb fejleménye?

„Newey egy legenda – nyilatkozta az OE24-nek. – Ő a legjobb F1-es tervező, és akkor volt a legjobb, amikor szabályváltozások voltak, mert mindig tudja, hogyan lehet a legjobban kihasználni az új értelmezéseket. Newey-val pedig az embernek van egy vezére. Vele a fedélzeten sokkal könnyebb volt megszerezni a fiatal mérnököket, mert megtiszteltetés volt számukra, hogy vele dolgozhatnak. Másfelől a műszaki csapatunk széles körű [képességekkel rendelkezik], és vegyesen vannak benne tapasztalt emberek, mint például Pierre Waché [technikai igazgató], illetve fiatalabbak. Amikor problémák adódtak, gyakran Newey volt az, aki elsőként állt elő a megoldással.”

Marko leszögezte, hogy Newey távozásával a legtapasztaltabb mérnöküket veszítették el, de úgy véli, ez sem fog különösebb nehézséget okozni nekik. Igaz, az osztrák veterán attól tart, hogy a brit szakember az egyik riválisnál fog kikötni. Ezzel kapcsolatban tisztáznia kellett egy korábbi megszólalását, ami már nem először fordult elő vele, bár ezúttal nem egy botrányos megjegyzésről volt szó.

Sajtó: a Ferrari egy nagy fogásról már lemaradt, nem távozik a Red Bull kulcsembere

„Milyen színekben látom Newey-t a jövőben? Úgy vélem, a piros nem annyira megy a sötétkékhez. Ugyanakkor szerintem egy olyan nagyszerű színben, mint a zöld, bármi lehetséges” – jelentette ki pár nappal ezelőtt. Ezzel sokak számára egyértelműnek tűnt, hogy az Aston Martinra utal, ami már csak azért is meglepő lenne, mert sajtóértesülések szerint Newey nem akar a silverstone-i istállóhoz menni. Marko azonban most elmondta, hogy „nyilvánvalóan félreértettek, inkább a pirosat választanám”.

Hogy Newey valóban a Ferrarihoz megy, vagy valahol máshol fog kikötni, esetleg mégis a nyugdíjat választja, az előbb-utóbb kiderül. Az viszont biztos, hogy a Red Bull 2026-os, teljesen új szabályok szerint épülő autóján már nem fog dolgozni, de Marko szerint ezt túl fogják élni. „Newey [távozásával] megszűnik a mítosz, de nem hiszem, hogy emiatt technikai szinten összeomlanánk – fogalmazott. – Most a világbajnokságra kell koncentrálnunk, és újra meg kell nyugtatni a csapatot.”

Newey pilótának állt, Graham Hill Lotusát vezeti a hétvégén Monacóban (videó)