back to top
2024. november 27. 00:43
Kezdőlap Blog Oldal 192

A hármas vezetés ellenére sem voltak elégedettek a Toyota versenyzői Portugáliában

0

A Portugál Rally első napját a Toyota az első három helyen zárta, ennek ellenére az élen álló Kalle Rovanpera és második helyezett Sébastien Ogier sem volt elégedett. 

A Portugál Rally első napján hatalmas csata folyt az élmezőnyben, a csata pedig pénteken a Toyota versenyzői javára dőlt el, hiszen Kalle Rovanpera vezet, míg Sébas6tien Ogier a második Takamoto Katsutát megelőzve. 

Sokan őrülnének egy ilyen állásnak, azonban a japán gyártó két világbajnoka inkább csak panaszkodni tudott a nap végén. 

“Pénteken csak egy jó dolog történt, hogy a verseny élén zártuk a napot – mondta a kétszeres világbajnok Kalle Rovanpera. – A nagy csata azonban még nem ért véget. Éppen ezért javítani kell az autót, amire péntek este van az első lehetőség. Az első napon sokat harcoltunk az autóval. Úgy tűnt, hogy egyik csapattársam sem volt elégedett a beállításokkal, az autó rossz egyensúlya pedig kihatott a gumikopásra is. Emellett pedig elég meleg is volt az autóban, amin nem segített a fekete festés sem.” 

Sébastien Ogier sem volt túl elégedett péntek este. 

“Örülök, hogy egy jó napot tudtunk zárni annak ellenére, hogy nem voltunk elégedettek napközben – mondta a nyolcszoros világbajnok. – Különösen délelőtt küzdöttem sokat az autóval, amin délutánra sikerült kicsit javítani, de ekkor sem tudtam 100%-on vezetni. Problémánk volt az átbeszélővel és egy szakaszon a hibrid rendszer sem működött, amivel nagyjából 5 másodpercet vesztettünk. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy nem az első helyen zártunk. A győzelemért azonban később is tudunk vívni, és ez a lényeg. Az autó beállítása terén még van min javítani, úgy tudom, hogy egy csapattársam sem volt elégedett. A szoros csata szombaton is folytatódik és vélhetően nem csak mi fogunk javulni. Szeretnék továbbra is a győzelemért harcolni, és megszerezni a hatodik elsőségemet Portugáliában. 

Szombaton nyolc hagyományos és egy szuperspeciál szakasz vár a mezőnyre. 

Portugál Rally, állás 9 gyorsasági szakasz után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 1:25:00.4
2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +1.0
3 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +4.7
4 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +9.1
5 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +17.9
6 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +18.1
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +31.8
8 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:43.2
9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +2:27.3
10 #20 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 +3:42.1
11 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +3:49.4
12 #22 Gus Greensmith – Jonas Andersson (GBR – SWE) Skoda Fabia RS Rally2 +3:55.4

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Newey pilótának állt, Graham Hill Lotusát vezeti a hétvégén Monacóban (videó)

0

A szabadedzésekkel elindult az idei Grand Prix de Monaco Historique, vagyis a történelmi F1-es és más kategóriájú autók közötti versenyzésről szóló hétvége. A mezőnyben megtalálható a Red Bulltól távozó Adrian Newey, de a McLaren vezére, egy korábbi Forma–1-es versenyző és egy legenda fia is a volán mögé ült.

Az elmúlt időszakban talán Adrian Newey volt az az ember, aki a legtöbbet szerepelt a Forma–1-es tematikájú újságok, illetve hírportálok címlapján. A brit szakemberről múlt héten vált hivatalossá, hogy elhagyja a Red Bullt, sőt, a Forma–1-es autóval kapcsolatos munkálatait azonnali hatállyal felfüggesztette. Most azonban egészen más miatt érdemes foglalkozni vele.

Jön a meglepetés? – Adrian Newey visszatérhet korábbi sikerei helyszínére

A 65 éves mérnök időről időre maga is autóba ül, és ezen a hétvégén is így tesz, méghozzá egy Lotus 49B-ben. Ezzel a modellel teljesítette Graham Hill az ő világbajnoki címével végződő 1968-as szezont, míg egy évvel később ő és Jochen Rinst is egy-egy futamgyőzelemig jutott. A Newey által 2019-ben megvásárolt darabbal ugyan nem értek el ilyen sikereket, de ez most aligha számít.

Newey ráadásul néhai honfitársa legsikeresebb pályáján, Monacóban állt rajthoz, ahol Hill öt diadalig jutott, amit csak Ayrton Senna tudott túlszárnyalni. Ezen a hétvégén rendezik ugyanis a tizennegyedik Grand Prix de Monaco Historique elnevezésú eseményt, ahol több kategóriában számos történelmi F1-es és más autó csap össze.

A hétvége felépítése tulajdonképpen egy lecsupaszított Forma–1-es fordulóénak felel meg: pénteken a szabadedzést, szombaton az időmérőt, vasárnap pedig a futamot rendezik. Newey az 1966 és 1972 közötti F1-es gépeket felvonultató D kategóriában vesz részt, a gyakorláson pedig a nyolcadik helyen zárt, miután 1:42.917-es köre 7,089 másodperccel bizonyult lassabbnak a legjobb időnél.

Persze nem Newey az egyetlen, F1-hez köthető személy az indulók között. Hozzá hasonlóan Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója is időről időre autóba ül: az amerikai üzletember most a a rivális korábbi autójába, a csapat első vb-címét hozó idényben, 1980-ban versenyző FW07B-be ült be, hogy az F kategóriában, vagyis az 1977 és 1980 között épített konstrukciókkal mérje össze tudását.

Rajtuk kívül ott van a nevezési listán az 1994-ben és 1995-ben összesen három versenyen induló Jean-Denis Delétraz, aki ezúttal egy legfőképpen 1974-ben szereplő Shadow DN3-ast vezet az 1973 és 1976 közötti kocsikat felvonultató E kategóriában. Rajta kívül mindenképpen meg kell említeni a Tyrrell-istálló alapítójának, Ken Tyrrellnek az azonos nevű, de amerikai színekben induló fiát. Természetesen édesapja egyik korábbi gépét, az 1981 és 1983 között rajthoz álló 011-est vezeti a G kategóriában, ahol az 1981 és 1985 közötti F1-es autókkal nevezhetnek.

A szabadedzések, időmérők, illetve futamok mellett a hétvége fontos részét képezi a különböző kerek évfordulókra történő megemlékezés. 100 évvel ezelőtt mutatkozott be a Bugatti 35-ös, míg 90 éve debütált a Mercedes W25-ös, amely aztán a következő három évben megnyerte a Monacói Nagydíjat, míg Ayrton Senna 40 éve szerezte első F1-es dobogóját az emlékezetes esős hercegségbeli futamon.

Itt lehet élőben nézni a Grand Prix de Monaco Historique szombati napjának eseményeit:

Miroslav Zapletal vezet a Riverside Baja első napjának végén

0

Alaposan megkavarodott a mezőny a Riverside Baja első két speciálszakasza után. Péntek este Miroslav Zapletal áll az élen, előnye több mint egy perc Michel Maulszinski előtt.

Az első szakasz majdnem meglepetést hozott, mivel Frantisek Butovsky neve mellett szerepelt a legjobb idő. Hamarosan azonban még egy idő megjelent a cseh fordoshoz kapcsolódva, 34 perc büntetést kapott, ezzel vissza is esett a versenyben maradt párosok legvégére.

Butovskynál is rosszabbul járt Krzisztof Holowczyc, a végső győzelemre is esélyes lengyel pilóta nem jutott el az első szakasz végéig sem, így a magyarországi kirándulás ezúttal rövidre sikeredett. Az első 37,88 kilométer legjobb ideje így Zapletalé lett, aki a második körben sem talált legyőzőre, igaz Grajek Wlodzimierz-ék kigyulladt autóját megálltak oltani, emiatt Maluszinskyékkal együtt átlagidőt kaptak.

foto: Pataky Péter

Michal Maluszinsky a Minivel szintén nagyon gyors, egy harmadik és egy második helyet szerzett, amivel Zapletal mögött áll, a harmadik helyen pedig – legjobb magyarként -, Mészáros Lőrinc és Pál Erik várja a második napot. A negyedik a Porschéval Lónyai Pál, ők 29 másodpercre vannak Mészároséktól, Zapletaltól pedig 3 perc 23 másodperc a lemaradásuk.

foto: Pataky Péter

Az SSV kategóriában Garamvölgyi Zoltán vezet, előnye 36 másodperc Marek Kubiczek előtt. A harmadik Michal Kosciuszko, ő mindössze 8 tizedre (!) van a második helyezett honfitárstól. Érdekesség, hogy Garamvölgyi összetettben a második, egy percen belüli a hátránya Zapletal mögött.

A Bike/Quad kategóriában Balogh László áll az élen Yamahával, a második Karai Kristóf egy Polaris Scramblerrel.

foto: Pataky Péter

 

Botrány, életmentés, önkívület – lélegzetelállító felvételek Sennáról (videó)

0

Nemrég emlékezhettünk meg Ayrton Senna halálának 30. évfordulójáról, de hogy ne csak a tragikus imolai hétvége miatt ejtsünk szót az F1 egyik legnagyobb legendájáról, most az alkalmon kapva megosztjuk az F1 hivatalos YouTube-csatornája által készített összeállítást. Ebben a háromszoros világbajnok 15 legemlékezetesebb pillanatát gyűjtötték össze.

Helyet kapott benne Senna első pontszerzése, amely rögtön élete második F1-es futamán összejött neki a Tolemannel; az 1986-os Portugál Nagydíj 0,014 másodperccel történő megnyerése; vagy az 1992-es Belga Nagydíj edzésén tanúsított hősies viselkedése, amellyel a nagyot bukó Eric Comas elmondása szerint életet mentett. Emellett pedig természetesen lélegzetelállító archív felvételeken elevenednek meg a brazil klasszis pályafutásának olyan, rengetegszer megénekelt epizódjai, mint az Alain Prost elleni vb-döntőnek beillő szuzukai ütközetek; az első győzelem 1985-ben; az 1991-es Brazil Nagydíjon heroikus küzdelemben megszerzett első hazai siker; az 1993-as doningtoni vízen járás; vagy az utolsó siker Adelaide-ben.

A több mint 16 perces videót az F1 hivatalos oldalán, IDE KATTINTVA lehet megnézni.

Mivel a videóban megelevenedő epizódok zöméről korábban részletesen írtunk, az alábbi listára linkelve megosztjuk ezeket a cikkeket is, így akinek kedve van, egy kis háttérrel gazdagodva újra elmélyedhet Senna pályafutásában.

15. 1984 – pontszerzés pályafutása második F1-es futamán, a Dél-afrikai Nagydíjon
14. 1992 – az ötödik monacói győzelem, amely során a hajrában sikerült feltartania a körönként másodpercekkel gyorsabb Nigel Mansellt
13. 1992 – a Belga Nagydíj edzésén azonnal félreállt és a hatalmasat eső Eric Comas segítségére sietett, majd leállította a Ligier motorját (az eszméletlen francia továbbra is nyomta a gázt). Comas szerint Senna mentette meg az életét.
12. 1992 – Jerezben, a Spanyol Nagydíj időmérőjén körrekordot repesztett azután, hogy előtte Martin Donnelly életveszélyes sérüléseket szenvedett egy balesetben
11. 1989 – a Japán Nagydíjon a vb-cím a tét Alain Prost és közte. Végül amikor megpróbálja megelőzni a csapattársát, a Professzor ráhúzza az autót. Senna ugyanakkor folytatta és nyert, majd a FISA elcsalta tőle a győzelmet, amivel Prost lett a világbajnok
10. 1990 – egy évvel később jött a revans, és miután nem tették át az első rajtkockát a másik oldalra, Senna bosszúból kilökte Prostot és világbajnok lett
9. 1988 – egy évvel az első szuzukai botrány előtt Senna lett a világbajnok Japánban úgy, hogy a rajtot nagyon elrontotta, majd a 14. helyről felzárkózva győzte le Prostot
8. 1986 – a Spanyol Nagydíj végére Senna autóján nagyon elfogytak a gumik, a mögötte rohamozó Mansell új abroncsokon pedig másodpercekkel gyorsabb volt. Végül métereken múlt Senna első helye.
7. 1991 – Sennának egészen 1991-ig kellett várnia első hazai győzelmére, amelyet hősies módon, a végén az örömtől és a kimerültségtől önkívületi állapotban üvöltve nyert meg, majd úgy kellett kiszedni az autójából
6. 1993 – Senna másodszor, egyben utoljára nyert Interlagosban úgy, hogy nagyon nem neki állt a zászló
5. 1984 – bemutatkozó évének legemlékezetesebb futama egyértelműen a Monacói Nagydíj volt, amelyet alighanem megnyert volna, ha az eső miatt nem intik le idő előtt
4. 1985 – az első győzelem stílszerűen esőben jött össze a Portugál Nagydíjon
3. 1988 – Senna leghíresebb pole-ja, amellyel még saját magát is megrémisztette
2. 1993 – az egyik legemlékezetesebb győzelem az Európa Nagydíjon, az 5.-ről az 1. helyre felkapaszkodva az 1. körben
1. 1993 – az utolsó győzelem, egyben utolsó célbaérés F1-es nagydíjon az ausztráliai szezonzárón

Hatalmas csata és hármas Toyota vezetés a Portugál Rally első napjának végén

0

A Toyota Gazoo Racing Team versenyzői voltak a leggyorsabbak a Portugál Rally első napján, így a japán gyártó párosai állnak az élen péntek este Kalle Rovanpera, Sébastien Ogier, Takamoto Katsuta sorrendben. Az első négy versenyző között mindössze 9.1 másodperc van. 

Fantasztikus csata dúlt a Portugál Rally első napján, melyen napközben nem volt szervizelési lehetőség, a versenyzők csak gumit cserélhettek napközben, valamint a magukkal vitt szerszámokkal tudtak kisebb problémákat megoldani. 

Azt követően, hogy Thierry Neuville nyerte a csütörtöki szuperspeciált, péntek reggel még az első szakaszt követően megtudta tartani vezető helyét, azonban a nap második szakaszán Takamoto Katsuta állt az élre, és pozícióját meg is tartotta a délelőtti szakaszokon. 

Neuville-nek bár takarítania kellett az elsőnapon, délben mégis a második helyen tudott gumit cserélni, míg Kalle Rovanpera volt a harmadik. 

Délután azonban már az első gyorsaságin Rovanpera állt az élre, és bár előnye egy szakasz után sem volt túl nagy, megtudta őrizni a vezetést és az első nap végén 1 másodperccel vezet Sébastien Ogier, és 4.7 másodperccel Takamoto Katsuta előtt, így három toyotás áll az élen. 

Thierry Neuville délután kevésbé tudta tartani a később rajtolók tempóját, így Ott Tanak és Dani Sordo is előtte zárta a napot. A Hyundai észt versenyzőjének van a legnagyobb esélye a szombati első helyet megszerezni, mivel csak 9.1 másodperc hátránnyal a negyedik, míg őt Sordo 12.5, Neuville pedig 12.7 másodperccel követi. 

A délutáni első szakaszon Neuville és Evans esetében is sokáig tartott, míg a stop állomáson a sportbírók kitöltötték a a menetleveleket, amiből végül bonyodalom is keletkezett. A Hyundai belga párosa percekig vesztegelt a stop állomáson, mire visszakapta Martijn Wydaeghe a menetlevelet, ugyanez játszódott le Elfyn Evans és Scott Martin esetében is, a brit navigátor végül mire jól kitöltve megkapta a menetlevelet, a stop állomáson felejtette az itinert. Scott Martin segítségére volt azonban telefonja, és abból olvasta fel az instrukciókat. Ennek ellenére a második délutáni szakaszon Evans defektet szedett össze, amivel 50 másodpercet vesztett. 

Evans végül a nyolcadik helyen zárta a napot, Adrien Fourmaux mögött, és saját bevallása szerint már csak vasárnapra tartogatja igazi gyorsaságát. 

A WRC2-ben ugyancsak szoros csata zajlott, amit végül Oliver Solberg nyerte az első napon és 7.3 másodperc előnnyel várhatja a folytatást Yohan Rossel előtt, míg Gus Greensmith 13.3 másodperc hátránnyal a harmadik. 

Szombaton nyolc normál és egy szuperspeciál vár a mezőnyre, és a második napon már szervizelésre is lesz lehetőség, ami segítheti, hogy a második napon is folytatódjanak a kiélezett csaták.   

Portugál Rally, állás 9 gyorsasági szakasz után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 1:25:00.4
2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +1.0
3 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +4.7
4 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +9.1
5 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +17.9
6 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +18.1
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +31.8
8 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:43.2
9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +2:27.3
10 #20 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 +3:42.1
11 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +3:49.4
12 #22 Gus Greensmith – Jonas Andersson (GBR – SWE) Skoda Fabia RS Rally2 +3:55.4

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km Rovanpera 11:36.0 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Tanak
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km Ogier 11:24.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Katsuta

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Evans defekt miatt kiszállt a csatából, navigátora mobiltelefonról olvasta az itinert a Portugál Rallyn

0

Elfyn Evans kiszállt a győzelemért folytatott csatából, miután defektet szedett össze a Portugál Rally második péntek délutáni szakaszán, ahol navigátora, Scott Martin mobiltelefonról olvasta az itinert. A verseny első helyére már Kalle Rovanpera lépett. 

A délelőtti versenyt követően  

Katsuta szoros csatában vezet péntek délben a Portugál Rallyn, Neuville második

ugyan még Takamoto Katsuta vezetett, azonban Kalle Rovanpera rögtön az leső délutáni szakaszon átvette a vezetést 1 tizedmásodperccel megelőzve japán csapattársát, majd ezt az előnyt újabb 1 tizeddel tudta növelni a második délutáni szakaszon. 

A harmadik helyre Sébastien Ogier állt 1.7 másodperc hátránnyal, míg Ott Tanak 3.6 másodperc lemaradással a negyedik, Dani Sordo miután délután is tudott már egy szakaszt nyerni megelőzte a délben még második helyen álló Thierry Neuville-t. 

A délutáni első szakaszon Neuville és Evans esetében is sokáig tartott, míg a stop állomáson a sportbírók kitöltötték a a menetleveleket, amiből végül bonyodalom is keletkezett. A Hyundai belga párosa percekig vesztegelt a stop állomáson, mire visszakapta Martijn Wydaeghe a menetlevelet, ugyanez játszódott le Elfyn Evans és Scott Martin esetében is, a brit navigátor végül mire jól kitöltve megkapta a menetlevelet, a stop állomáson felejtette az itinert. Scott Martin segítségére volt azonban telefonja, és abból olvasta fel az instrukciókat. Ennek ellenére a második délutáni szakaszon Evans defektet szedett össze, amivel 50 másodpercet vesztett. 

A délután során még két szakasz vár a mezőnyre. 

Portugál Rally, állás 7 gyorsasági szakasz után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 1:01:57.0
2 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +0.2
3 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +1.7
4 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +3.6
5 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +4.4
6 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +6.3
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +19.3
8 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:14.1 

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km Ogier 8:53.3 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km Sordo 9:03.1 / 1. ROVANPERA, 2. Katsuta, 3. Ogier
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Amikor Hamiltonból bohócot csinált a Vodafone – görög istenként szállt alá egy színdarabban (videó)

0

16 évvel ezelőtt a mai napon illette igencsak kínos jelzőkkel Lewis Hamiltont a The Times, a kritikákat pedig a későbbi hétszeres világbajnok is jogosnak tartotta.

Lewis Hamilton szinte kivirágzott, amikor 2013-ban a McLarentől átigazolt a Mercedeshez, aminek egyik oka az volt, hogy a wokingiaknál Ron Dennis ideje alatt mindenek felett állt a marketing. A pilótáknak a versenyhétvégék során nem volt szabad felvenni a saját ruhájukat, és tetőtől talpig a csapatszerelésben kellett megjelenniük a paddockban, emellett pedig a szponzorok kiszolgálása is elsődleges szempont volt, ami mindig kényes kérdés egy versenyzőnél, lévén a legtöbben a futamok között inkább a szabadidejüket töltenék.

Bosszúból megnövesztette a haját, a kényszeres Ron Dennis nem engedte levenni a sisakját

A legtöbb pedig természetesen mindig a főszponzornak jár, amelynek tisztségét Hamilton mclarenes évei alatt a Vodafone töltötte be. A világ legnagyobb távközlési szolgáltatója 2007-től 2013 végéig a csapat nevében is szerepelt (emellett minden felületen hangsúlyos megjelenést kapott), és a pályán kívül is mindent megtett, hogy hasznot húzzon az együttműködésből. Egy ilyen projekt során azonban kissé elvetették a sulykot, legalábbis Hamilton szemében.

2008-ban, a leendő hétszeres világbajnok második F1-es idényében ugyanis azt találták ki, hogy egy, a Trójai háborút feldolgozó isztambuli színdarabba belecsempészik Hamiltont is, aki kötelekre erősítve Apollón görög isten szerepében ereszkedik le az égből, mindezt mclarenes overálban, mínusz sisak…

Össze is hozták, Hamilton pedig eléggé furcsán festett az ókori görög díszletben, ráadásul a földet éréskor majdnem orrabukott, hogy aztán néhány esetlen mozdulatban kimerüljön a szerepe. A brit sajtó nem is kímélte, a The Times például azt írta: „A nevetséges reklámszereplések panteonjában lehet, hogy ez van az első helyen. A logózott versenyzői ruhájába öltözve fenséges Apollón helyett inkább úgy nézett ki, mint Pán Péter és egy asztronauta keresztezése.”

Íme a mutatvány:

Utólag Hamiltonnak sem tetszett, hogy ilyesmire vették rá, és amikor megnézte a felvételeket, kénytelen volt egyetérteni a kritikusokkal. „Ez nagyon nem volt klassz. Csak odamentem és csináltam, amit mondanak, de most, hogy megnéztem a felvételt, úgy vagyok vele, ez az egyik leggázabb dolog, amit valaha láttam. Végső soron cool imidzsem van, az ilyen dolgok pedig nem segítenek” – mondta a szezon végén első vb-címét megnyerő pilóta.

Katsuta szoros csatában vezet péntek délben a Portugál Rallyn, Neuville második

0

Takamoto Katsuta kiváló munkát végzett a Portugál Rally péntek délelőtti szakaszain, melyek után vezeti a versenyt a takarítás közben is igen gyors Thierry Neuville előtt, míg Kalle Rovanpera a harmadik. 

Igen szoros küzdelem zajlott a Portugál Rally péntek délelőtti szakaszain, amit jól mutat, hogy Dani Sordo két, míg Takamoto Katsuta és Thierry Neuville egy-egy szakaszt tudott nyerni. 

Csütörtök este Thierry Neuville volt még a leggyorsabb a szupespeciálon, Takamoto Katsuta azonban a pénteki második szakaszt követően átvette a belga versenytől az első helyet, amit a további két szakaszon is megtudott őrizni. 

Neuville a pénteki második és harmadik szakaszon picivel lassabb volt a takarítás miatt, mint riválisai, így az ötödik helyig csúszott vissza, azonban a délelőtti utolsó gyorsaságin próbált ismét gyorsabb lenni, amivel a második helyig lépett előre 2.9 másodperc hátránnyal a japán toyotás mögött. 

Kalle Rovanpera a harmadik helyre lépett az utolsó délelőtti pályát követően megelőzve Ott Tanakot, míg Sébastien Ogier ezen a pályán nem hallotta, csak látta navigátora mutogatását az átbeszélő hibája miatt, azonban így is ötödik, megelőzve Dani Sordot, akinek az autójában meghibásodott a hibrid rendszer. 

Az igen szoros csatában az első hat helyen álló versenyző között mindössze 9.1 másodperc különbség alakult ki, azonban az hetedik helyen Adrien Fourmaux és a nyolcadik Elfyn Evans sincs ledolgozhatatlan hátrányban. 

A WRC2-ben Oliver Solberg 8.7 másodperccel vezet Gus Greensmith, és 10.9 másodperccel Yohan Rossel előtt. 

A mezőny most gumit cserélhet, azonban kisebb szervizelést csak a magukkal vitt szerszámokkal végezhetnek. 

Portugál Rally, állás 5 gyorsasági szakasz után 
1 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 43:53.7
2 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +2.9
3 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +3.3
4 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +4.1
5 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +7.5
6 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +9.1
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +14.7
8 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +17.5
9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +1:26.5
10 #20 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 +1:40.7
11 #22 Gus Greensmith – Jonas Andersson (GBR – SWE) Skoda Fabia RS Rally2 +1:49.4
12 #21 Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +1:51.6

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km Neuville 11:40.5 / 1. KATSUTA, 2. Neuville, 3. Rovanpera
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Nagyon szoros csata a Portugál Rallyn péntek reggel

0

Nagyon szoros verseny zajlott a Portugál Rally első három pénteki szakaszán, mely során Takamoto Katsuta vette át a vezetést Thierry Neuville-től, a belga versenyzőt azonban Ott Tanak és Kalle Rovanpera is megelőzte. 

Thierry Neuville azt követően, hogy megnyerte a csütörtöki szuperspeciált a Portugál Rallyn, még a pénteki első szakaszon is meg tudta tartani vezető helyét, a következő két szakaszon azonban már sokkal jobban érződött, hogy a belga versenyző indul elsőként, így hárman is megelőzték. 

A nap első szakaszán Takamoto Katsuta volt a leggyorsabb, aki a pénteki második szakaszon összetettben is átvette a vezetést, de Neuville-t ekkor már Ott Tanak is megelőzte. 

A nap második szakasza után a harmadikat is Dani Sordo nyerte, összetettben azonban továbbra is Takamoto Katsuta áll az élen, előnye pedig csupán 19.másodperc Tanak, 3.4 másodperc Kalle Rovanpera és 5.2 másodperc Neuville előtt. 

A két szakaszt is nyerő Sordo csupán 1.2 másodperccel követi belga csapattársát és 4 tizeddel előzi meg Sébastien Ogiert. Adrien Fourmaux a hetedik, míg Elfyn Evans nagyon küzd másodikként indulva és csak nyolcadik. 

Grégoire Munster teljesítménye eddig elsősorban a WRC2-es versenyzőkével hasonlítható össze. 

A délelőtt során még egy szakasz van hátra. 

A pénteki első szakaszon történt Pepe López balesetről már írtunk, kis szünet után folytatódott a verseny, azonban a toyotás Yuki Yamamoto is balesetet szenvedett, ami után törölték is a gyorsaságit. Mivel a mezőny ketté szakadt, ezért a napi második szakasztól 14 perces csúszás alakult ki. 

Meglepetéssel kezdődött a Portugál Rally pénteki napja

Portugál Rally, állás 4 gyorsasági szakasz után 
1 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 32:10.9
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +1.9
3 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +3.4
4 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +5.2
5 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +6.4
6 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +6.8
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +10.7
8 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +12.5
9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +1:00.9

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök
20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km Neuville 2:24.2 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Tanak

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km Katsuta 11:30.4 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km Sordo 8:59.4 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Neuville
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km Sordo 9:07.2 / 1. KATSUTA, 2. Tanak, 3. Rovanpera
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Az utolsó vb-n kívüli F1-es futam helyszínén versenyez Molnár Martin

0

Idei második versenyhétvégéjével, Brands Hatch-ben folytatódik Molnár Martin szezonja a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing versenyzője az itt rendezett teszten elért harmadik helyezéséből és az első versenyhétvége tapasztalataiból merít erőt.

Újabb legendás helyszínen, a brit motorsport egyik ékszerdobozaként számon tartott Brands Hatch-ben folytatódik Molnár Martin Forma–4-es szezonja. A Donington Parkban, csapata legjobbjaként debütáló versenyző a Londontól nem messze, Kent megyében fekvő versenypálya rövidebb, Indy nyomvonalán áll rajthoz.

Az 1940-es évek óta íródó története során Brands Hatch a Forma–1 és az IndyCar
mezőnyét is vendégül látta már, 1949-ben pedig Bernie Ecclestone, az F1 korábbi vezére itt indult először motorversenyen, hogy aztán később a pálya megvásárlására is kísérletet tegyen. Ezzel kivételesen nem járt sikerrel.

Brands Hatch-ben számos világbajnokságon kívüli F1-es futamot is rendeztek, az utolsót 1983-ban:

Ilyen volt, amikor az F1-es autók nem csak F1-es futamokon versenyeztek

A második világháború után Brands Hatch lett Anglia első, versenyzésre épített pályája (addig füves felületű volt, és csak 1950-ben kapott aszfaltréteget), amelyen akkor még az óramutató járásával ellentétes irányban köröztek. Ez a változat még az idei F4-es szezon
legrövidebb körének számító, mindössze 1944 méteres Indy nyomvonalnál is rövidebb
volt.

A mai napig használt, a szezon későbbi részében a brit túraautó-bajnokság (BTCC) és így Martinék által is meglátogatott, 3916 méteres Grand Prix-pálya két lépcsőben, 1960-ra készült el, 1964 és 1986 között pedig 12 alkalommal rendeztek rajta Forma–1-es versenyt.

Igazán ezek a futamok tették világszerte híressé Brands Hatch-t és az olyan kanyarokat, mint a Druids, a Clark Curve, vagy a Paddock Hill Bend. Ezek mindegyike megtalálható az Indy-nyomvonalban is, amely a domborzati adottságok miatt a nézőtér bármely
pontjáról végigkövethető, azaz igazi stadionhangulat és a brit motorsport-eseményekre jellemző szurkolás várja a BTCC és betétfutamainak versenyzőit. Emellett Martin azért is jó szájízzel készülhet élete második F4-es versenyhétvégéjére, mert korábban már
eredményesen szerepelt itt.

„A tesztek során itt értem el a legjobb időt, egy harmadik helyet, úgyhogy pozitív élményekkel térek vissza Brands Hatch-be. A rövidsége ellenére az Indy nyomvonal is élvezetes és változatos, miközben hiába áll hivatalosan hét kanyarból, a valóságban mi csak ötöt tartunk számon. Van tempós és lassabb kanyarja, technikás szakasza – az egyes
kanyar például igazán beválallós; a kettesben lehet előzni; a hármas és négyes technikásabb; míg az ötösben kanyarodás közben kell fékezni” – mutatta be a pályát a Virtuosi Racing magyar pilótája.

Csapata legjobbjaként kezdte a szezont Molnár Martin a brit Forma–4-ben

„Doningtonnal ellentétben ez egy igazi klasszikus helyszín, amelyen közel vannak a falak, nincsenek nagy bukóterek, és például olyan dolgokra is figyelni kell, minthogy a célegyenesben hol megy az ember, mert könnyen leérhet az autó alja a bukkanón. De a szintkülönbségek is hozzáadnak az élvezeti értékhez. Számomra a kulcs a hármas és a
négyes kanyar. Utóbbiban nagyon dobál az aszfalt, jól meg kell választani, hogy az ember milyen íven megy, nagyon precíznek kell lenni. Itt sokat nyerni, de sokat veszíteni is
lehet.”

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési
Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője tisztában van vele, hogy a teszten elért eredménye nem jelent garanciát semmire, ugyanakkor az
első versenyhétvége tapasztalataira építkezhet.

„Magabiztosan várom a hétvégét, mert míg az idénynyitón volt bennem egy kis drukk a számos újdonság miatt, most már tudom, hogy mire számíthatok, miként kell odafigyelnem a rajtra vagy a gumimelegítésre, ami megnyugtató” – engedett betekintést egy kicsit a kulisszák mögé az ezen a hétvégén többek között a ZalaZone Automotive Proving Ground/Hungary támogatását élvező sportoló.

A rendhagyó doningtoni lebonyolítás után Brands Hatch-ben visszatér a megszokott
kerékvágásba a mezőny, és péntektől vasárnapig tart a program. Hogy pontosan milyen időterv szerint, az alább olvasható.

A 2. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
12:10 – 12:55: 1. szabadedzés
16:05 – 16:50: 2. szabadedzés

Szombat
12:05 – 12:25: időmérő edzés
17:35 – 17:55: 1. futam

Vasárnap
12:00 – 12:20: 2. futam
16:45 – 17:05: 3. futam