Az ORB idei utolsó versenyét november 7–9-én rendezik meg, a Zemplén Rally központja ezúttal is Szerencs lesz.
Megjelent az ORB-szezonzáró TippmixPRO Zemplén Rally versenykiírása, az idei utolsó futamot november 7–9-én rendezik meg, a verseny központja ezúttal is Szerencs lesz. A versenyiroda a tavalyi futamhoz hasonlóan a Szerencsi Rákóczi-várban kap helyet, a szervizpark pedig a volt cukorgyár területén lesz.
„Több kategóriában is vannak még nyitott kérdések, de abszolútban a második és a harmadik helyezés sem dőlt el, ezért bízom benne, hogy komoly csatákat is láthatunk majd a három nap folyamán – fogalmazott Jacsó Tibor főszervező. – A szervezési munka már hónapokkal ezelőtt elkezdődött, de nyilván a feladatok most sűrűsödtek fel, ami természetesen kitart egészen a futam végéig. A Zemplén hol erősebben, hol kicsit kevésbé, de mindig jelen volt a magyar rali életében. Boldog vagyok, hogy a tavalyi után ismét ezen a helyszínen fogadhatjuk a magyar bajnokság mezőnyét, hiszen csodálatos környéken és sportszakmai szempontból nagyszerű utakon fogadhatjuk a versenyzőket. A gyorsasági szakaszokban a 2024-es évhez képest tervezünk változásokat, mégpedig azért, hogy a benevezett párosok számára ezúttal is kihívást jelentsen a verseny, ne korábbi beidegződés alapján nyomják a gázpedált.”
A program pénteken a rajtceremóniával kezdődik, majd szombaton az ORB/ORC- és Historic-mezőnynek Mád háromszor, Erdőbénye pedig kétszer szerepel a programban. Vasárnap Mezőzombor következik háromszor, Tállya pedig kétszer, összesen 10 gyorsasági szakaszon 129.86 km versenytáv vár az indulókra Az ORB2 mezőnye csak szombaton versenyez, az aznapi öt gyorsasági szakaszon 71.95 km versenytávot kell megtennie a másodosztály tagjainak.
A Zemplén Rally versenykiírása ITT olvasható. A nevezési határidő október 24. éjfél, a nevezési listát október 31-én hozza nyilvánosságra a szervező Észak-Magyarországi Autó és Motorsport Zrt. Tavaly a Zemplénben avattunk abszolút bajnokot, akkor Velenczei Ádám, Vánsza Zsolt és a sérülés miatt az utóbbit helyettesítő Bán Viktor ünnepelhetett. Az idén már eldőlt az abszolút bajnoki cím sorsa, Német Gábor és Németh Gergely a III. WHB Győr Rally után lett bajnok.
Az autósok között eddig csak Dacia-versenyző nyert szakaszt Marokkóban, a motorosoknál bajba került az éllovas Daniel Sanders.
Eddig tarol a Dacia a tereprali-világbajnokság szezonzáró futamán, ugyanis a Marokkó Rallyn eddig csak a Renault-csoporthoz tartozó márka nyert szakaszt. A prológon a WRC-visszatérését bejelentő Nasser Al-Attiyah, az első szakaszon Sébastien Loeb, a másodikon pedig ismét Al-Attiyah győzött.
A világbajnoki címvédőre ráfért a keddi győzelem, hiszen hétfőn technikai probléma miatt tizenkét percet veszített, és mindössze a huszadik helyen állt. Ráadásul csökkent az előnye a virtuális tabellán, hiszen a riválisai pontot szereztek: Hank Lategan három pontot kapott a harmadik helyért, Lucas Moraes pedig egyet az ötödik pozícióért.
Kedden azonban fordult a kocka, Al-Attiyah a szakaszgyőzelméért öt pontot kapott, Moraes hármat a harmadik helyért, a differenciálművel küzdő Lategan pedig üres kézzel zárta a szakaszt. Al-Attiyah az összetettben némi időjóváírás után felzárkózott a hetedik helyre (menet közben megállt segíteni a balestetet szenvedő Aishwarya Pissaynak), Lategan pedig visszaesett a harmincadik pozícióba. A vezetést Nani Roma vette át az összetettben, Moraes a második, Joao Ferreira pedig a harmadik a második szakasz után.
A mezőnyre szerdán a verseny leghosszabb, 323 km-es szakasza vár.
A Marokkó Rally állása a 2. szakasz után (autósok)
1. Nani Roma, Álex Haro (spanyolok), Ford Raptor T1+, 6:11:14
2. Lucas Moraes, Armand Moleon (brazil, spanyol), Toyota GR DKR Hilux EVO, +0:47
3. Joao Ferreira, Filipe Palmeiro (portugálok), Toyota Hilux IMT Evo, +3:02
4. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svédek), Ford Raptor T1+, +3:42
5. Sébastien Loeb, Édouard Boulanger (franciák), Dacia Sandrider, 4:03
6. Mathieu Serradori, Loic Minaudier (franciák), Century CR7, +7:34
7. Nasser Al-Attiyah, Fabian Lurquin (katari, francia), Dacia Sandrider, +10:26
8. Carlos Sainz sr., Lucas Cruz (spanyolok) Ford Raptor T1+, +10:31
9. Micha Goczal, Diego Ortega (lengyel, spanyol), Toyota Hilux IMT Evo, +16:47
10. Saood Variawa, Francois Cazalet (dél-afrikai, francia), Toyota Hilux IMT Evo, +16:54
…30. Henk Lategan, Brett Cummings (dé-afrikaiak), Toyota GR DKR Hilux EVO, +1:09:28
Az útvonal Október 12. Prológ (Fez, 19 km). Al-Attiyah, 11:56.8 Október 13. SS1 (Fez–Erfud, 298 km). Loeb, 2:49:43 / 1. LOEB, 2. Ekström, 3. Moraes Október 14. SS2 (Erfud, 307 km). Al-Attiyah, 3:19:17. / 1. ROMA, 2. Moraes, 3. Ferreira Október 15. SS3 (Erfud, 323 km) Október 16. SS4 (Erfud, 284 km) Október 17. SS5 (Erfud, 216 km)
Fotó: Pawel Starzyk / Red Bull Content Pool
A motorosok versenyében bajba került a már világbajnok és összetettben vezető Daniel Sanders, a dűnék között találkozott némi tevefűvel, és bár nem esett el, a légzsákja mentette meg a komolyabb következményektől. Így csak lelassult, és harmadiknak ért be Thomas Schareina és Ricky Brabec mögött. Az összetettben még így is Sanders vezet, de az előnye mindössze 43 másodpercre csökkent a szakaszgyőztes Schareina előtt, Brabec pedig feljött harmadiknak.
„Nem estem el, de a légzsák kinyílt, ami megmentett, aztán csak próbáltam túlélni a nap hátralévő részét, ám a végefelé elkövettem néhány navigációs hibát. Az utolsó dűnék rettenetesek voltak, a nap miatt semmit sem lehetett látni. Nagyon örülök, hogy elértem a célvonalat” – összegzett Sanders.
Túl van első tesztnapján egy IndyCar-autóval Mick Schumacher. A hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacher fia Indianapolisban kóstolt bele az első számú tengerentúli formaautós sorozatba a Rahal Letterman Lanigan Racing-el, de nem a legendás pálya óválján, hanem az IndyCar-versenyeknek is otthont adó, 2,4 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló „road course”-on tette mindezt.
Az összesen 7 pilóta részvételével zajló teszt első órájában a célegyenesben levő eredményjelző hibája hátráltatta a versenyzőket és limitálta a körözést, később azonban minden rendben zajlott. A 12 órakor kezdődő ebédszünetig Schumacher 18 kört tett meg, a legjobb ideje pedig 1:11,78 volt, noha ez az időmérés hibája miatt nem jelent meg a monitorokon. Ezzel a 26 esztendős versenyző a 2016-os Indy 500-győztes Alexander Rossi (1:11,50) és az Indy NXT idei bajnoka, Dennis Hauger mögött (1:11,69) a 3. helyet foglalta volna el.
Schumacher végül a napot is ezen a helyen zárta az 1:10,768-ra javító Hauger és az 1:10,858-ra gyorsuló Rossi mögött. A Haas korábbi F1-es pilótájának legjobb ideje 1:10,980 lett. A további sorrend: Caio Collet (1:11,048), Lochie Hughes (1:11,354), Christian Rasmussen (1:11,493), James Roe (1:11,600).
Elképzelhető a folytatás
Az IndyCart még soha korábban nem vezető, az indianapolisi pályát is csak szimulátorból ismerő (apja az erre a vonalvezetésre nyomokban hasonlító egykori F1-es körön ötször nyert) Schumacher az ebédszünetben a média rendelkezésére állt és elmondta, hogy a Rahal Letterman Lanigan Racing nagyon alaposan felkészítette őt a tesztre; az autó vezetése nem volt olyan nehéz, mint várta; a jövőjét pedig el tudja képzelni az IndyCarban versenyezve.
„Mindig van jelentősége, bármikor is ülsz autóba, nem igaz? A lehetőség az RLL-lel jött, és nagyon örülünk neki. A csapat nagyszerűen készített fel a mai napra. Eléggé kiterjedt felkészülést végeztünk, de ez az, amit akarsz, amit látni szeretnél, mert ez ad teljes képet arról, hogy milyen lenne itt versenyezni” – mondta Schumacher, aki múlt hét pénteken a szimulátorban gyakorolt, majd szombaton a csapat központjában ismerte meg az autót és a futási tervet; vasárnap pedig golfozott. A hétfői tesztet Schumacher édesanyja és barátai is a helyszínről követték.
Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski
„Mindenki elmondta, [fizikailag] mennyire nehéz vezetni, de én könnyebbnek találtam, mint vártam, ami pozitív, nem? Szóval szerintem ez jó – felelte a szervokormány hiányát firtató kérdésre. – Az autót szórakoztató vezetni. Igazán lehet vele birkózni a kanyarokban, és szerintem ez az, amit az ember vár egy versenyautótól. Teljes erőbedobással a maximumon nyomni. Úgyhogy ez pozitív. És még egyszer mondom, a felkészülés, amin átestem, igazán felkészített erre, és örülök, hogy együtt dolgozhatok a csapattal, miközben végigmehetek az ő tervükön, biztosítva, hogy megkapják a teszttől, ami hasznos nekik.”
Az idén már főállásban a WEC-ben, az Alpine pilótájaként versenyző (tavalyig a Mercedes tartalékja volt, így olykor vezethetett korábbi F1-es Mercedest) Schumacher legutóbb közel öt hónappal ezelőtt ült formaautóban, amikor egy korábbi McLarennel körözött, így ebből a szempontból is vissza kellett rázódnia. Miközben hangsúlyozta, hogy elsősorban élvezni akarja a napot, annak nyilván a jövőjére is nagy hatással volt, hiszen nem zárta ki, hogy jövőre az IndyCarban versenyezzen. Hogy ez mennyire fontos lenne a szériának és az RLL-nek is, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy David Letterman, a csapat egyik tulajdonosa is ott volt Indianapolisban, míg teszten szinte soha nincs jelen.
„Természetesen. Az IndyCart komolyan kell venni. Együléses sorozat, 17 verseny van egy évben, és szerintem ez minden, amit egy versenyző akarhat – felelte Schumacher a jövőbeli lehetőségeit firtató kérdésre. – Nyilvánvalóan nincs semmilyen kötelezettségem másfelé, így tényleg tudok haladni ezzel az úttal. És az is, hogy a saját autómban lehetek, ezt imádom, és imádom az együléses versenyautókat. Ezt már korábban is mondtam. Szóval igen, mindenképpen egy nagyszerű lehetőség, amit érdemes megfontolni, és el tudom képzelni, hogy itt versenyezzek. De előbb zárjuk le ezt a napot, aztán meglátjuk, mit hoz a jövő.”
Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski
„Az INDYCAR áll a legközelebb ahhoz, amiben még mindig versenyezhetek – folytatta. – Nem térhetek vissza a Forma–2-be (amit 2020-ban megnyertem), mert már megnyertem egy bajnokságot. Az IndyCar egy jó lehetőség lehet. Nyilvánvalóan az elmúlt néhány évben az volt a célom, hogy visszatérjek a Forma–1-be, de ez az opció idén, illetve az előző években sem nyílt meg igazán. Szóval egy ponton újra szeretnék együléses autókkal versenyezni, és ebből a szempontból ez egy jó lehetőség.”
Teljes szezont menne
Schumacher a WEC-ben olyanokat faggathatott ki az IndyCarról, mint Sebastien Bourdais vagy Mike Conway, az F1-es paddockban pedig James Hinchcliffe véleményét is kikérte, és mindannyian nagyon pozitívan beszéltek a sorozatról. Ami a német pilótának különösen tetszik az IndyCarban, hogy „itt az emberek valóban élik a motorsportot”, emellett imponáló neki „az a mentalitás is, hogy a pilóta a csapat központi eleme, és ő hajtja előre a csapatot.”
Ami pedig figyelemreméltó a részéről, az az, hogy sok, Európából érkező versenyzővel ellentétben az oválversenyzés sem riasztja el, és bár jelenleg nem tervez oválpályás tesztet, elmondta, hogy nyitott lenne rá. „Mindenképpen érdekelne, hogy kipróbáljam, és lássam, miről is szól. Miért is ne? Hiszen ez is része a sorozatnak, és szerintem hiba lenne, ha csak a futamok egy részében indulnék. Ha elköteleződnék, akkor teljes mértékben szeretnék.”
Ez egyébként ellentétes vélemény azzal is, amit apja vallott, aki még aktív versenyző korában kifejtette, ő szükségtelenül veszélyesnek tartja az oválpályán száguldozást, ami miatt az indanapolisi pálya 2000-es szezonra történtő naptárba kerülésével kapcsolatban is voltak fenntartásai, pedig abban a négy döntött kanyarból csak egy szerepelt.
A Forma–1 legendás vezére, Bernie Ecclestone exkluzív interjút adott a RallyCafe Magazinnak, a Magyar Nagydíj léterhozását is felidézte.
Bernie Ecclestone 1978-tól egészen 2017-ig irányította a Forma–1-et, és főszerepe volt abban, hogy 1986-ban Magyarországra érkezett a mezőny. A RallyCafe Magazinnak adott exkluzív interjúban többek között a kezdeteket is felidézte.
„Nagy álmom volt, hogy a Vörös téren száguldozzanak a Forma-1-es autók! Többször is jártam náluk, végül nem lett az egészből semmi. – mondta Ecclestone. – Miután Brezsnyev pártfőtitkár meghalt, az utána következő emberek nem igazán értették vagy nem akarták érteni, miről van szó. A Forma-1-ről mindig is azt gondoltam, ez egy világbajnokság, és a világnak fontos része a Szovjetunió vagy később Oroszország. De akkoriban fel kellett hagyjak a terveimmel.”
Fotó: GEPA pictures/ Daniel Goetzhaber
Ekkor Rohonyi Tamás, Bernie Ecclestone jó barátja Magyarországot javasolta.
„Megkérdeztem, tényleg komolyan lát-e esélyt a versenyre Magyarországon. Rögtön rávágta, hogy persze. Úgyhogy belekezdtünk – mondta Ecclestone, aki a nehézségekről is beszélt. – Például, egyik alkalommal Tamás azzal jött, hogy kvázi titokban kéne találkozzunk néhány fontos személlyel. Jó, odamentünk. Kiderült, hogy két KGB-tisztről van szó, akik teljes mértékben megakartak bizonyosodni arról, hogy a Forma-1 nem veszélyezteti a kommunista rendszer létét… Ami a lényeget érinti, előbb egy városi pálya került szóba, a Népligetben vagy Városligetben, de a hatóságok megvétózták, mondván a Forma-1 zavarja az állatok és a turistákat. Ezek után néztek körül Budapesten kívül és találták meg azt a helyszínt, ahol a pálya felépült. Tamás nagyon bízott a magyarokban, ha egyszer belementek a verseny rendezésébe, az is meg lesz.”
Bernie Ecclestone többek között arról is beszélt az interjúban, hogy személyes sikereként élte meg, hogy olyan országba vitte el a Forma–1-et, amelyben még a Vörös Hadsereg csapatai állomásoztak. Elárulta, melyik új helyszínen szervezne még futamot, mit élt meg kudarcként, és azt is megosztotta, szerinte ki nyeri az idén a világbajnokságot. Ráadásul még a Red Bull kulisszái mögé is betekintést adott.
A részletek a RallyCafe magazin 4. számában olvashatóak, amelyet online ITT lehet megvásárolni, amellett kapható az Auchan, a Spar, az Interspar és a Tesco boltjaiban, a Relay és az Inmedio standjain és az OMV, Shell, Mol és Orlen benzinkutakon.
A More than Machine című sorozat novemberben visszatér a képernyőre, a második évadban ráadául már minden WRC-csapat szerepel.
Tavaly augusztusban debütált a WRC hivatalos Youtube-csatornáján a More than Machine című sorozat, amely az M-Sport 2024-es szezonját dolgozta fel hét részben. A SafetyCulture támogatásával folytatódik a Superlative által gyártott sorozat, az ugyancsak hétrészes második évadban ráadásul már nemcsak az M-Sport, hanem a Toyota és a Hyundai is szerepel.
A második évad nyomon követi többek között Adrien Fourmaux első lépéseit a Hyundai csapatában, bemutatja Takamoto Katsuta szívfacsaró drámáját a Szafai Rallyn, bemutatja a navigátorok életét, valamint figyelemmel kíséri Martins Sesks szereplését a tavalyi áttörése után.
„Az első évad sikere után örömmel jelentem be, hogy a második évadban a Toyota, a Hyundai és a Ford is szerepelni fog – nyilatkozta Luke Anear, a SafetyCulture ügyvezető elnöke. – Sohasem látott betekintést kaptunk a csapatok közötti feszültségbe, a rivalizálásba és a csapatvezetők mindennapi személyes nyomásába. Nagyon büszke vagyok arra, amit a csapat létrehozott ebben a sorozatban, mert új szintre lépett, és a világbajnokságot még nagyobb közönségnek mutatja be, mint valaha.”
A WRC hivatalos YouTube-csatornáján kívül a bajnokság hivatalos közvetítőpartnerei is világszerte sugározzák a sorozatot, így még nagyobb közönséget ér el. Az epizódok hetente jelennek meg a WRC Youtube-csatornáján november 23-tól január 4-ig, így a holtszezonban sem maradunk néznivaló nélkül.
Tragikus baleset történt Lengyelországban, a Historic-bajnokságban versenyző Artur Sekowski elhunyt a Nyski Rallyn.
Tragikus baleset történt a lengyelországi Nyski Rallynak a múlt hét végén. A hatodik gyorsasági szakasz után a szervezők leállították a versenyt, miután a Historic-bajnokságban versenyző Artur Sekowski a helyszínen elhunyt, a navigátorát, Maciej Krzysiket pedig kórházba szállították. A Sekowski által vezetett BMW M3 E36 a hatodik gyorasági szakasz rajtja után körülbelül két kilométerrel letért az útról, majd egy fának ütközött. Az ütközés után az autó kigyulladt.
„Az elsősegélynyújtás ellenére a negyvenéves versenyző a baleset helyszínén meghalt. A navigátort kórházba szállították. A sérültek, családtagjaik és az egész rally közösség iránti tiszteletből a szervezők úgy döntöttek, hogy befejezik a versenyt – közölték a szervezők. – A 112-es számú autó a hatodik szakaszon letért az útról, és kigyulladt. A mentőcsapatok azonnal a helyszínre érkeztek. Sajnos a sofőrt nem lehetett megmenteni. Az égési sérüléseket szenvedett navigátort kiemelték az autóból és kórházba szállították.”
Már közvetlenül a baleset után számos fotó keringett a helyszínről a közösségi médiában. A szervezők mindenkit arra kértek, hogy a tragikus esemény után tartsák tiszteletben a versenyzők méltóságát.
„A rali szervezői mély részvétüket fejezik ki az elhunyt pilóta családjának és barátainak, és gyors felépülést kívánnak a navigátornak. Ugyanakkor kérik, hogy tiszteletben tartsák az érintettek magánéletét, és kerüljék a találgatásokat.”
Artur Sekowski ralis pályafutása 2014-ben kezdődött, mindig BMW-vel versenyzett.
Megválik szeretett Forma–1-es autójától Jean Alesi, a Ferrari egykori versenyzője. A Scuderia színeiben öt szezont lehúzó egyszeres futamgyőztes egy olyan autót bocsát árverésre, amely a maranellóiak 80-as és 90-es években látott szenvedésének egyik szimbóluma lett.
Alain Prost emlékezetes módon úgy hagyta ott a Ferrarit, hogy az 1991-es szezon vége előtt egy futammal gyakorlatilag kirúgták, mert teherautónak csúfolta az az évi modellt. Nos, vajon mit mondhatott volna az 1992-es Ferrari F92A-ra, amely forradalmi koncepciója ellenére, vagy inkább pont amiatt végül futamot sem nyert. Pedig Jean Alesi és Ivan Capelli küzdött vele rendesen, de előbbinek is csak két 3. helyezésre futotta, utóbbinak pedig egy árva 5. hely lett a legjobb eredménye.
Ezzel együtt mégis csak egy 750 lóerős, 3,5 literes V12-es szívómotorral hajtott Ferrariról van szó, amelynek 136-os alvázszámú példányát Alesi az 1992-es szezon végén megkapta ajándékba a Scuderiától. Ezt követően a kocsit teljesen felújították, Alesi pedig megtett vele két ellenőrzőkört Fioranóban, a Ferrari házi tesztpályáján, majd a dél-franciaországi Avignon közelében található villájába szállítatta azt, ahol az edzőteremben helyezte el. Az autó közel négy évtizede itt áll, de már nem sokáig, az Artcurial Motorcars 2026. január 27-én, Párizsban tartandó árverésén ugyanis minden bizonnyal új gazdára fog találni, számolt be róla a Motorsport Magazine.
Alesi és az F92A a pilóta edzőtermében:
🔴 Jean Alesi is putting his 1992 Ferrari F92A up for auction 🔴
Alesi was given the car by Ferrari at the end of the (largely miserable!) 1992 F1 season, and he has had it on display in his gym at home – as you can see from the reflection in the back of this picture! 📸 🏋🏻♂️ pic.twitter.com/jwfK6gixZt
Mivel a kocsi menetkész állapotban van, új tulajdonosa akár vezetheti is. „Ez a Ferrari F92A egy darab az életemből, a Ferrari iránti szenvedélyem jelképe, és egy olyan korszak emléke, amikor minden a sebességről szólt – mondta Alesi, aki jelenleg a Paul Ricard versenypálya elnöke. – Remélem, hogy egy igazi rajongó kezében visszatér majd a versenypályára. Mindenesetre a Paul Ricard-on mindig szívesen látjuk, így talán újra láthatom, ezúttal teljes lendületben!”
Matthieu Lamoure, az Artcurial Motorcars elnöke hozzátette: „Jean Alesi Ferrarijának eladása egy legendás történet új fejezete. Ez az autó a történelem, a műszaki nemesség, a valódi hitelesség és a kivételes származás találkozása. Ez a gép megtestesíti a Forma–1 lecsupaszított lelkét, és a megtörhetetlen köteléket a versenyző és a Cavallino Rampante (ágaskodó ló) között.”
Az F92A annak ellenére, hogy remekül néz ki és brutális a hangja, egy olyan kor mementója is, amelyben a Ferrarinak nem sok babér termett a brit csapatok mellett. Hiszen miután Prosttal két éven át sikertelenül próbálkoztak világbajnoki címet nyerni, a Jean-Claude Migeot által tervezett, kettős padlólemezzel ellátott konstrukció teljes csődnek bizonyult, a Ferrari pedig csak a 4. helyet szerezte meg a konstruktőri pontversenyben a Williams, a McLaren és a Benetton mögött.
Nasser Al-Attiyah a szezonzáró Szaúd-Arábia Rallyn az M-Sport színeiben áll rajthoz egy Ford Puma Rally1-essel.
Nasser Al-Attiyah jelenleg Marokkóban küzd a tereprali-világbajnoki címének megvédéséért, de bejelentette, hogy a szezon nem itt ér véget neki, ugyanis rajthoz áll a WRC-szezonzáró Szaúd-Arábia Rallyn. A szakaszok nem lesznek ismeretkelek neki, ugyanis a Közel-keleti ralibajnokság (MERC) szaúdi futama gyakorlatilag ugyanezen a vonalon haladt végig. Al-Attiyah a versenyt és a sorozatot is megnyerte, pályafutása során huszadszor győzött a MERC-ben. A katari versenyző tíz év után tér vissza a WRC-be, a Szaúd Arábia Rallyn egy Ford Puma Rally1-essel indul.
„Az elmúlt két hétben Szaúd-Arábiára gondoltam. Idén májusban ugyanazok a szakaszok voltak a MERC-ben, ugyanolyan körülmények között. Persze novemberben más lesz az időjárás, kevésbé lesz meleg – mondta Al-Attiyah a DirtFishnek. – Nem a Rally2-ben szerettem volna versenyezni, és mivel jó a kapcsolatom Malcolm Wilsonnal, felhívtam. Azt mondta, van elérhető autójuk, gyorsan megegyeztünk, és az M-Sport tagjaként egy Ford Puma Rally1-essel veszek részt a szezon utolsó fordulójában.”
Fotó: Neil Perkins
Al-Attiyah és az M-Sport kapcsolata 2013-ig nyúlik vissza, akkor versenyzett a brit csapatban. Egy évvel korábban a Citroën gyári csapatában is versenyzett, és abban az évben rendszeresen top ötös eredményeket ért el. Ez lesz azonban az első alkalom, hogy Rally1-es autót vezet.
„Angliában tesztelem az autót, csak hogy lássam, hogyan megy – folytatta a katari versenyző. – Talán a verseny előtt lesz lehetőségem rendes tesztre is, ha megengedik. De azt hiszem, hogy a MERC-ben szerzett tapasztalataim alapján nem lesz nagy különbség. A sebességben igen, de tudom, mit kell tennem. A navigátorom Cándido Carreira lesz, akivel megnyertük a szaúdi versenyt és a MERC-et is, szeretek vele dolgozni.”
Lehet, hogy nem a mezőny legjobb autója lesz Al-Attiyah alatt a szezonzárón, azonban a helyismerete és a tapasztalata alapján egészen biztosan számolni kell vele Szaúd-Arábiában.
Az éveken át Kimi Räikkönen oldalán dolgozó, 2007-ben már a Jégember riválisaként csatába induló versenymérnök nem tudott megnyugtató válaszokkal szolgálni azoknak, akik a mai napig kételkednek a 2007-es F1-es szezon végeredményének tisztaságában.
„Akkor nem tudtam, de most már tudom, viszont nem beszélhetek róla” – ezt mondta Lewis Hamilton 2012-ben Mark Hughes-nak, az egyik legtöbbre tartott Forma–1-es újságírónak arról, hogy mi történt a 2007-es Brazil Nagydíjon. Mint arra bizonyára sokan emlékeznek, Hamilton karnyújtásnyira volt tőle, hogy újoncévében világbajnok legyen a McLarennel, hiszen két futammal a vége előtt 12 ponttal vezetett az összetettben Fernando Alonso, és 17-tel a harmadik helyen álló Kimi Räikkönen előtt (akkoriban még 10 pont járt a győzelemért, azaz az előny jelentősnek volt mondható).
Ám a fiatal brit végül egészen szürreális körülmények között bukta el a vb-címet az utolsó két futamot megnyerő finnel szemben, miután Kínában a McLaren érthetetlen stratégiájának következtében a kavicságyban ragadt, Brazíliában pedig már a rajt után bajba került, hiszen a 2.-ról visszaesett a 8. helyre. Ám a valódi csapás akkor érte, amikor nem sokkal később egyszer csak csődöt mondott a váltója és az egész mezőny elszáguldott mellette. Noha a vált ezután egyszer csak varázsütésre életre kelt és többet semmi baja nem volt, Hamilton csak a 7. helyig tudott visszazárkózni, így 2 ponttal lemaradt a vb-címről.
A 2007-es szezon végi furcsa eseményekről itt írtunk bővebben:
Mivel ez volt az az év, amelyben a McLarent kizárták a konstruktőri pontversenyből és 100 millió dollárra büntették a Magyar Nagydíj után kirobbant kémbotrány miatt, rengeteg összeesküvés-elmélet látott napvilágot, amelyek szerint Max Mosley, az FIA akkori elnöke Bernie Ecclestone-nal, az F1 akkori vezérével közösen eldöntötte, hogy McLaren-pilóta nem nyerhet vb-címet, ebbe pedig Ron Dennis csapatfőnök a még súlyosabb büntetés (egy 2008-as szezonról történő kizárás például akár csődbe vihette volna a McLarent) elkerülése érdekében belement.
Hogy valóban így volt-e, az lehet, hogy soha nem fog kiderülni, vagy soha nem cáfolja meg senki minden kétséget kizáróan, hogy ezek az elméletek nem igazak. A McLarennél 1991 és 2009 között Räikkönen, Alonso és Kovalainen mérnökeként is dolgozó Mark Slade például aligha tesz ilyet, hiszen a Peter Windsorral folytatott beszélgetése során közölte, soha nem derült ki, hogy mi történhetett Hamilton váltójával.
Amikor váratlanul megkapta a 2007-es brazíliai történésekkel kapcsolatos kérdést, elsőre konkrétan felakadt a tavaly még a Haasnál Kevin Magnussent segítő szakember szeme, majd kikerekedett szemekkel meredt Windsorra. Ezután pedig elsőre nem is a váltóhibát hozta fel, hanem elkezdte pedzegetni, hogy tudomása szerint Alonso és Räikkönen összejátszott a rajt után Hamilton ellen, aki ezért esett vissza a másodikról a nyolcadik helyre.
A három vb-címre esélyes pilóta egymás mögött a Brazil Nagydíj időmérőjén | Fotó: GILLES LEVENT / DPPI
„Soha nem tudtuk meg. Igen. Hogy őszinte legyek, Fernando és Kimi kijátszották őt az első, vagy az első négy kanyarban. Tudom, vagy úgy hiszem, hogy voltak megbeszélések arról, hogy miként alakulhat az első kör és hol lehetnek az autók a pályán. És Fernando… Valamire készültek. És amikor Lewist csőbe húzták a négyes kanyarban, abban volt egyfajta elkerülhetetlenség” – ecsetelte.
„Ami a későbbi váltóproblémát illeti, őszintén szólva, amennyire én tudom, soha nem értettük meg, hogy mi történt. Annyira bizarr volt. Olyan volt, mintha – és nyilván nincsenek összeesküvés-elméletek –, valami pillanatnyilag összezavarta volna a váltó elektronikáját, az nem váltott, majd ez abbamaradt, és az autó képes volt továbbmenni. A verseny után szétszedték a váltót és annyiféle tesztet végeztek rajta, szétszedték az irányítórendszert és minden részegységet, és soha nem találták meg a problémát. A legfurcsább dolog volt, és egyszerűen nem ez volt megírva [hogy világbajnokok legyünk].”
Windsor erre félig viccesen felvetette, hogy talán kibertámadás érte a váltót GPS-en keresztül, vagy ilyesmi. „Nem hiszem, hogy ez akkoriban lehetséges lett volna – felelte Slade. – Nem tudom. Őszintén szólva egyszerűen teljességgel megmagyarázhatatlan, ami annyira nem kielégítő, mert… Igen, egyszerűen nem ez volt megírva, csak ennyit mondhatok. Nem tudom, hogy miért. Nagyon rossz volt, de utána a valaha volt legjobb verseny utáni partin vettünk részt.”
Ezek után alighanem abban bízhatunk, hogy Hamilton egyszer elmeséli, mi az, amiről még öt évvel a Brazíliában történtek után sem beszélhetett.
Sébastien Ogier remek formában érkezik a Közép-Európa Rallyra, hiszen mindkét dél-amerikai futamon győzelmet aratott. A francia versenyző szeretné folytatni nyerő sorozatát, és második „hazai” versenyén is a győzelemért harcolna.
A Finn Rallyn elért harmadik hely után Ogier bejelentette, hogy a szezon hátralévő részében is rajthoz áll, és versenyben szeretne maradni a bajnoki címért, annak ellenére, hogy eredetileg részmunkaidős programot tervezett. A folytatás pedig tökéletesre sikerült: Paraguayban és Chilében is nyert, amivel átvette a vezetést a bajnokságban.
A szezon ezúttal a Közép-Európa Rallyval folytatódik, amelyet a nyolcszoros világbajnok második hazai futamának is tekint, mivel Németországban él.
„Nagyon jó érzés, hogy ott tartunk, ahol tartunk, és küzdünk a bajnoki címért, de még mindig nagyon szoros a pontverseny, és az utolsó futamok kemények lesznek – mondta Sébastien Ogier. – Arra számítok, hogy mindenki a legjobb formáját hozza majd a Közép-Európa Rallyn, és hogy a riválisaink erősek lesznek aszfalton, szóval nagyon szoros csatára készülök. Jó, hogy ez a verseny Közép-Európában, közel a jelenlegi otthonomhoz lesz, így sokan szurkolhatnak majd nekem is. Tavaly nagyszerű sebességünk volt ezen a futamon, és jó teszteket végeztünk most a verseny előtt is – mindenképp megpróbálom a legjobb eredményt elérni.”
Ogier eddig még nem állhatott dobogóra a német, cseh és osztrák utakon rendezett Közép-Európa Rallyn. Legjobb eredményét 2023-ban érte el, amikor a negyedik helyen zárt.
Az idei futamon 18 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Az időjárás-előrejelzések szerint hűvös, de száraz körülmények fogadják majd a versenyzőket.