back to top
2024. november 24. 17:21
Kezdőlap Blog Oldal 20

Norris megkapta ajándékba a sprintgyőzelmet, az időmérő viszont elmaradt szombaton Interlagosban

0

Oscar Piastri a hajrában elengedte maga mellett csapattársát az interlagosi sprintversenyen, így a brit két pontot hozott a bajnokságban a Charles Leclerc megelőzésével harmadik helyre felkapaszkodó Max Verstappenen. A hollandot beidézték a felügyelők, s utólagos időbüntetést kapott. A nap második programpontját, a vasárnapi futam időmérőjét azonban a pályát elérő vihar miatt nem tudták megrendezni.

Amióta 2021-ben bevezették a sprintversenyeket, Interlagos az egyetlen helyszín, amelyen minden egyes évben ékesítette az F1-es versenyhétvége programját ez a betételem.

Ezúttal Oscar Piastri rajtolt az élről, aki hivatalos pole-pozícióval még nem rendelkezik, de a sprint időmérőjét tavaly Katar után már másodszor nyerte meg. Az ausztrál mellett csapattársa, Lando Norris várta a piros lámpák kialvását, mögöttük Charles Leclerc-rel és Max Verstappennel.

Piastri pénteken utalt rá, hogy szükség esetén kész elengedni maga mellett a bajnoki címért harcoló csapattársát, ám ez a pillanat még nem a rajtnál jött el: az ausztrál megtartotta a vezetést Norris előtt, s bár Verstappen próbált jó helyezkedéssel akár két pozíciót is fogni, a Senna S kanyarkombináció végére vissza kellett sorolnia Leclerc mögé.

A McLarenek már az első kör végére ellógtak, Norris is több mint egy másodperccel leszakította Leclerc-t, aki ellen Verstappen intézett több sikertelen támadást is. Norris aztán a 7. körben elkövetett apró hibája révén kissé leszakadt Piastri mögül, Leclerc-ék pedig veszélyes közelségbe kerültek hozzá, amire viszont az élen álló ausztrál megkapta az utasítást a McLarentől arra, hogy vegyen vissza kissé, és engedje vissza DRS-közelségbe csapattársát, hogy Norris könnyebben védekezhessen.

A 24 körös sprint utolsó harmadára fordulva a McLareneknek ismét sikerült lélegzetvételnyi előnyt szerezniük, Norrist pedig mérnöke arról értesítette, a dolgok jelenlegi állása szerint az utolsó körig várhatnak a helycserével. Hat kör volt hátra, amikor Verstappen a 4-es kanyarban végül túljutott Leclerc-en, megszerezve a harmadik helyet. Ám hiába próbálta megváltoztatni az élmezőny dinamikáját, nem tudott közelebb lopózni a McLarenekhez.

A helycsere végül három körrel a sprint vége előtt lebonyolódott Piastri és Norris között, a csapat ezzel próbált gyorsan reagálni a pálya mellett kipufogóhiba miatt leparkoló Nico Hülkenberg által okozott safety car-veszélyre. Fél perccel a helycsere után érkezett is a virtuális biztonsági autós jelzés.

Az élmezőny már az utolsó kör első szektorának végén járt, amikor visszatért a zöld jelzés, Verstappen számára éppen balszerencsés pillanatban ahhoz, hogy még meg tudja előzni Piastrit. Norris megnyerte a sprintet csapattársa előtt, így pedig további két pontot faragott Verstappennel szembeni hátrányából a tabellán, ami ekkor 45 ponton állt.

A leintést követően azonban a versenyirányítás jelezte, vizsgálatot indít Verstappen ellen a virtuális biztonsági autós szabályok lehetséges megsértése miatt – vagyis az eredmény akár még változhat is utólagosan.

A sprint további pontszerzői Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Pierre Gasly és Sergio Pérez. A Red Bull mexikóija ismét csatába bonyolódott az RB-s Liam Lawsonnal, az ő megelőzésével szerezte végül meg az utolsó pontot. A 11. helyről induló Lewis Hamilton a rajtnál három pozíciót veszített, néhány előzés után 11.-ként ért célba, vagyis pontok nélkül maradt szombaton.

FRISSÍTÉS: Verstappen utólag öt másodperces időbüntetést kapott, amivel egy pozíciót veszítve végül negyedik lett.

A sprintverseny végeredménye:

Image

 

Elhalasztották az időmérőt

105 percnyi várakozás és csúsztatás után az FIA végül közölte, határozatlan ideig nem rendezhető meg az időmérő edzés Interlagosban a pályát elért hatalmas esőzés miatt. A tervek szerint vasárnap délelőtt futnák ée a kvalifikációt, de még nincs végleges időpont.

Helyi idő szerint 15, közép-európai idő szerint 19 órakor kellett volna elstartolnia az időmérő edzésnek, ám ezt a pályát nagyjából 40 perccel korábban elérő óriási vihar ellehetetlenítette. Hatalmas intenzitású eső zúdult le az interlagosi pályára, amely mellett nemcsak a látási viszonyok, hanem az aquaplaning miatt is veszélyes lett volna útnak indítani az autókat a kvalifikációra.

Már jóval a kezdés előtt értesítette az FIA a csapatokat arról, hogy késni fog az időmérő kezdése, 15 órakor pedig rögtön egy újabb, legalább 45 perces csúszást jelentett be.

Helyi idő szerint 16 órakor játszották csak be a hivatalos főcímet a televíziós közvetítésbe, de ez is csak mézesmadzagnak bizonyult, a kezdés esélye nem került közelebb, a biztonsági autó körözései után újabb csúszásokat jelentettek be. Az eső szakadatlanul esett, és bár akadt néhány enyhébb időszak, Niels Wittich versenyigazgató szerint nem javultak a körülmények számottevően, ráadásul a sötétedés is közeledett.

Egyre több megszólalóban merült fel eközben az időmérő vasárnap délelőttre halasztása, amire legutóbb a 2019-es Japán Nagydíjon volt példa, ám mivel másnapra is viharos időt mutat az előrejelzés, ez sem jelentett garanciát a kvalifikáció zavartalan lebonyolíthatóságára.

16:45-kor, vagyis a tervezett kezdés utáni egy és háromnegyed órányi várakozás után az FIA kiadott egy új közleményt, miszerint az időmérőt elhalasztják. Ebből azonban nem derült ki, hogy mikorra. Részletek a körülmények és az előrejelzések további vizsgálata után várhatóak.

A lefújás után Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója nyilatkozott a közvetítésben, és megerősítette, hogy a terv a vasárnap délelőtti rendezés, ám a versenyirányítás még dolgozik a végleges időpont meghatározásán.

A kialakult helyzet egyúttal azt is jelentette, hogy Lewis Hamilton időmérő utánra tervezett parádéja, amely során Ayrton Senna 1990-es McLarenjével körözne a pályán, szintén elmaradt, de vasárnap talán még ez is bepótolható.

FRISSÍTÉS: Az FIA tájékoztatása szerint az időmérő vasárnap közép-európai idő szerint 11:30-kor, a futam pedig 16:30-kor veszi kezdetét Interlagosban, vagyis a verseny időpontját is másfél órával előrehozták az eredeti tervekhez képest.

Vettel ismét megjelent, és szemétből készült Senna-sisakkal akciózott (videó)

Spanyol versenyen készül a Hyundai a Japán Rallyra

0

A Hyundai Motorsport két versenyzője is rajthoz áll a jövő heti spanyol Rally La Nucía – Mediterráneo versenyen, így készülve a Japán Rallyra. 

A Hyundai Motorsport versenyzői közül az első vb címe kapujában álló Thierry Neuville, valamint Andreas Mikkelsen is elindul a jövő heti Rally La Nucía – Mediterráneo versenyen, hogy versenyzői a WRC-szezonzáró Japán Rallyra tudjanak készülni.  

A versenyt Spanyolország Alicante régiójában rendezik. 

Neuville már a Közép-Európa Rallyra is tesztversennyel tudott készülni, az osztrák Herbst Rally után az idei utolsó európai WRC-futamon a harmadik helyet szerezte meg. 

A Hyundai a Japán Rally előtt külön tesztnapokat is tart, Ott Tanak pedig ennek egy napján vehet részt.

Oliver Solberg édesanyja is aggódva figyeli fiát a versenyeken

0

Oliver Solbergnek az édesanyja, korábban versenyzőként is jelen volt a raliban, tapasztalt navigátor, menedzser és nemrég megkapta az FIA WRC Bizottságának elnöki pozícióját. A Skoda Motorsportnak adott interjújában a kezdetekről, fiáról, és a WRC Bizottság munkájáról is beszélt.

Milyen mélyek a gyökerei a motorsportban?
Határozottan az apámmal kezdődött. A 60-as és 70-es években ralizott, ez 1981-ig, 8 éves koromig tartott (valójában ’82-ben hagyta abba, egy Renault 5-tel teljesített szezon végén- a szerk.). A Svéd Rallyt minden évben szó szerint a házunk mögött rendezték meg, a rallycross is népszerű volt a környéken, és akkoriban minden fiatalnak volt egy motorral hajtott járműve. Tizenöt éves korom óta legálisan vezetek egyet. Mindig is lenyűgöztek az autók és a gépek, ezért is tanultam gépészmérnöknek. Mindemellett a lovakért is rajongtam, díjlovagoltam. 16 éves koromban elkezdtem versenyezni apámmal, mint navigátor a veterán kupában. Rögtön a rabja lettem. Így aztán 18 évesen megszereztem a jogosítványomat, kölcsönvettem egy Volvo 240-est, és magam is részt vettem az egyik versenyen. Beleszerettem, fantasztikus volt. Így hát eladtam a lovat, és elkezdtem rallyzni.

Hogyan találkoztál Petterrel?
Ez 1998-ban történt, éppen a Brit RAC Rallyra tartottam, és odafelé a kompon felkeresett. Már korábban is láttuk egymást néhányszor néhány rendezvényen, de azt mondanám, hogy itt kezdődött a dolog.

Nem féltél egy raliversenyzővel való kapcsolattól?
Egyáltalán nem! Én vezettem, ő vezetett, nagyszerű volt. Ez az egyik kevés igazi szenvedélyem, mindig is nagyon élveztem, és az, hogy ezt megosztottam valakivel, aki ugyanúgy élvezte, mint én, tökéletes kombináció volt számomra. Amikor a versenyeken vagyok, boldog vagyok, ez számomra mindennek a csúcspontja.

Pernilla Solberg
foto: Skoda Motorsport

Sokféle szerepet kipróbáltál már a motorsportban. Navigátor, pilóta, csapatvezető… Mit szerettél a legjobban?
Természetesen magát a vezetést. Egyszerűen semmi sem hasonlítható ahhoz, amikor az adrenalin beindul. Amikor elkapod a ritmust és minden jól megy, az nagyszerű. Imádom az ugratókat is. De el kell ismernem, hogy az is nagyszerű élmény volt, hogy a saját csapatom vezetése is, amikor a rallycross bajnokság megnyerése felé tartottunk. Ez volt az egyik legviccesebb dolog a szakmai karrieremben. Nagy felelősség volt, de ugyanakkor nagyszerű szórakozás is.

Te és Petter már a kezdetektől fogva azt akartátok, hogy Oliver a ralinak szentelje magát?
Nem, hagytam, hogy kipróbáljon különböző sportokat, teniszt, focit, táncot, hokit, és ő ezt nagyon szerette. Talán ha közelebb laktunk volna a jégpályához, és több időnk lett volna elvinni az edzésekre, másképp alakult volna a karrierje. De végül is a rali győzött. Igen, már fiatal korától ismerte a környezetet, hiszen a világ minden tájára elutaztunk vele versenyekre, de később ő maga döntött a rali mellett. Soha nem erőltettük őt sehova a versenyeken, neki kellett meghoznia a döntést, sőt, neki kellett minket erőltetnie, aztán mi segítettünk neki autót, szponzorokat szerezni, és így tovább.

Anyaként hogyan kezeled Oliver versenyzését?
Néha persze idegőrlő. Szeretném, ha jól teljesítene a versenyen, de azt is szeretném, ha biztonságban lenne. Nos, amikor a többi szülővel együtt nézzük a ralit, nézzük a képernyőt, hallgatjuk a kommentárokat, nagyon idegesek vagyunk. De Petter idegesebb, mint én (nevet). Ebben az esetben azonban örülök az FIA-nál betöltött új szerepemnek. A rali alatt másra tudok koncentrálni, megbeszéléseket tarthatok, nem csak ülök a képernyő előtt és nézem, ahogy ő versenyez.

Pernilla Solberg
foto: Skoda Motorsport

Az FIA WRC Bizottságának elnöki posztja mivel jár?
Egy 12 tagú bizottságot vezetek, amely általában a sportágunk fejlesztéséért felelős. Az a feladatunk, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol az emberek tudják, hogy javaslatokat tehetnek a sportág fejlesztésére. És minden szempontból aggódunk a biztonságért, a sport vonzerejéért és a gazdaságosságáért. Azt akarom, hogy a WRC növekedjen, pénzügyileg fenntarthatóbb szabályokat és szabályozásokat akarunk, keressük a módját, hogy több fiatal versenyzőt vonzzunk be a raliversenyzésbe. Új csapatokat akarunk vonzani és a meglévőket megtartani. Az a nagyszerű dolog, hogy általában pozitív a hangulat. Az emberek felismerik, hogy fejlődnünk kell, és mindannyian együtt dolgozunk, a promóterek, az FIA és a csapatok.

Mit mondanál azoknak a fiatal lányoknak, akik hozzád hasonlóan most döntenek a motorsport és a lovaglás között?
A sportok valójában nagyon hasonlóak, a lovaglás vagy az autóversenyzés sok erőfeszítést és tapasztalatot igényel. Az igazság az, hogy egyelőre nem sok lehetőség van arra, hogy kipróbáld magad ebben a sportágban, hacsak nem állsz közel hozzá, például a családodnak köszönhetően. De mi ezen is szeretnénk változtatni. Természetesen a fiatal női pilótákat és navigátorokat is szeretnénk megnyerni, de sok más érdekes pozíció is van a raliban. Ez egy nagyszerű világ, aminek sokféle formában részese lehetsz. Kezdhetsz pályabíróként vagy segíthetsz a szervezésben, de a nők bármit csinálhatnak a raliban. Ez egy gyönyörű sport, és szeretnénk megmutatni minden lánynak, hogy semmi sem lehetetlen!

Pernilla Solberg
foto: Skoda Motorsport

 

 

Hatan maradtak a Toyota negyedik tehetségkutató programjában

0

A Toyota Gazoo Racing WRC Challenge programjának legújabb részében már csak hat japán versenyző folytatja a tanulást, akiket már Finnországban képeznek tovább. 

A Toyota Gazoo Racing tehetségkutató programjának legújabb részére 100 versenyző jelentkezett, akik a Fuji Speedway versenypályán mutathatták meg tudásukat, közülük pedig hatan kerültek kiválasztásra, akik a folytatásban a Toyota finn központjában folytathatják a tanulást. 

A 17 éves Yoshiaki Yonebayashi, a 19 éves Zeal Jones, 21 éves Mahito Inaba, 22 éves Shoki Asano, a 23 éves Rio Ogata, a 24 éves Kanta Yanaguida számára december közepén folytatódik a program, mely öt napja alatt a fizikai erőnlét és vezetési tudás is tesztelve lesz. Az öt nap után tovább csökken a programban részt vevők száma, a kiválasztott tehetségek pedig Jyvaskylába költözve folytatják a tanulást. 

Sikeresen mutatkozott be a Toyota junior programjának harmadik generációja

A most kiválasztott tehetségek közül Kanta Yanaguida már Kalle Rovanperát is képes volt legyőzni, igaznem rali versenyen, hanem driftben. Yanaguida 14 évesen kezdett driftelni, és tavaly a japán Formula Drift döntőjében tudta megelőzni a kétszeres rali-világbajnokot. Yanaguida a rlisportot egy éve tanulja, idén Takamoto Katsuta csapatában indulhatott a Japán Rally Bajnokságban és a Morizo Challenge Kupában. 

A 19 éves Zeal Jonesról neve hallatán is gyorsan kiderülhet, hogy nem japán, azonban az új-zélandi versenyző édesanyja japán, így részt vehet a programban. Jones több éve indul már új-zélandi rali versenyeken. 

Mikko Hirvonen, a program fő oktatója nagy potenciált lát a hat kiválasztott versenyzőben, és örömmel töltötte el, hogy idén több jelentkező volt a tehetségkutatóra, mint tavaly. 

Takamoto Katsuta ugyancsak ebből a programból lett kiválasztva és jutott el a Toyota Rally1-es versenyzői közé, azonban a program második részének tagjaiként Yuki Yamamoto és Hikaru Kogure is közel van, hogy Rally1-es autóval versenyezzen.

A Toyota junior programjának tagja már Rally1-es autóval tartott bemutatót

Tolvajok gyalázták meg a Ferrari legendás F1-es pilótájának emlékét (fotó)

0

Ellopták Gilles Villeneuve bronzszobrát a kanadai F1-es pilóta életének szentelt múzeum elől, egykori lakóhelyéről, Berthierville-ből.

Kanada Quebec tartományának kis településén, a 4000 fős Berthierville-ben a Gilles Villeneuve Múzeum előtt egy életnagyságú, 168 centiméteres bronzszobor állított emléket a Forma-1 első kanadai futamgyőztes pilótájának, aki a Ferrari versenyzőjeként szerzett magának hírnevet a sportban, ám 1982-ben Zolderben tragikus balesetben életét vesztette.

Azért fogalmazhatunk csak múltidőben a magasztos szobor kapcsán, mert a héten szerdáról csütörtökre virradóan csupán hűlt helyét találta annak a múzeum igazgatója, Alain Bellehumeur. Tolvajok boka felett a jelek szerint lefűrészelték Gilles Villeneuve bronzmását, s meglovasították azt, csupán a talapzathoz rögzített cipőket hagyva a helyükön.

„Megszakad a szívem azt látva, hogy a cipő az összes, ami maradt belőle. Számunkra ez egy történelmi fontosságú, szimbolikus szobor volt. Ami történt, az a tiszteletlenség és a kulturálatlanság ékes példája. Nagyon kevés olyan történelmi alakunk van, akik ilyen nagy hatást gyakoroltak volna Quebec tartományra. Hátborzongató belegondolni, hogy darabjaira szedték” – idézi az igazgatót egy montreali lap.

A szobor 40 éven át állt a helyén, hiszen már két évvel Villeneuve halála után, 1984-ben megalkotta azt a szobrász Jules Lasalle. Az igazgató csak még inkább értelmetlennek tartja a történteket amiatt, mert elmondása szerint a beolvasztott bronzért is csak nagyon csekély összeget kaphatnak a tolvajok.

Bellehumeur elmondása szerint az elkészítésekor 25 000 kanadai dollárba került a szobor, ami mai árfolyamon 64 000 kanadai dollár (nagyjából 17 millió forint). „De amit ezért a 90-110 kg bronzért kaphatnak, az nagyon kicsi összeg.”

A múzeum még nem adja fel a reményt, hogy megtalálhatják és helyreállíthatják a szobrot, s a lakosság segítségét kérik, hogy jelezzék feléjük, amennyiben egy kósza Gilles Villeneuve-bronzszobor akadna az útjukba.

Solberg bevásárolna Greensmith számára, ha legyőzné Pajarit Japánban

0

Már csak Sami Pajari lenne képes legyőzni Oliver Solberget a WRC2-es bajnokságban, ha az első két hely valamelyikén végezne Japánban. Gus Greensmith azonban kész segíteni svéd csapattársának, és a finn toyotás előtt végezne a WRC-szezonzárón. 

Oliver Solberg 15 pont előnnyel vezeti a WRC2-es bajnokságot a harmadik helyen álló Sami Pajari előtt, aki, ha a Japán Rallyn az első két hely valamelyikén végezne, megnyerné a bajnoki címet. 

A bajnokságban maximum hét versenyen lehet indulni, melyek közül a hat legjobb eredmény számít év végén, így a bajnokságot Solberg már Chilében befejezte. 

Ugyancsak véget ért az idei bajnoki szezon Yohan Rosselnek, aki a pontverseny második helyén áll. A francia versenyző a Közép-Európa Rallyn előzhette volna meg Solberget, azonban sok probléma után még pontot sem tudott szerezni, így ő már kiszállt a bajnoki csatából. 

Japánban azonban kész segíteni csapattársának Gus Greensmith, és megelőzné Pajarit. Solberg pedig megígérte, ha ez valóban sikerül, akkor egy komoly ajándékkal lepi meg a brit versenyzőt. 

“Ha Gus megelőzné Samit Japánban, akkor kész vagyok egy nagy ajándék bevásárlásra – mondta Oliver Solberg a Rallit.fi oldalnak. – Azt azonban tudom, hogy más versenyzőnek is Sami előtt kellene végeznie, hogy bajnok legyek.” 

Pajarinak azonban nem lesz könnyű megszerezni a második helyet sem, hibamentes hétvégére van szüksége ahhoz, hogy Nikolay Gryazin, Kajetan Kajetanowicz Jan Solans, Chris Ingram, Heikki Kovalainen, Yuki Yamamoto vagy más versenyző ne tudja megelőzni Greensmith-en kívül a WRC-szezonzárón.

Kilencedik bajnoki címét szerezte hazájában a Rally Hungary győztese

0

Kilenc versenyből ötöt megnyerve kilencedik bajnoki címét szerezte Simone Tempestini idén a Román ralibajnokságban, pedig a szezon vége nem sikerült jól számára. 

Az idei Román ralibajnokságban összesen kilenc futamból állt, év végén azonban két versenyt mínuszolniuk kellett a versenyzőknek. 

A szezonkezdő Hargita Rallyn Raul Badiu és Rares Fetean kezdett győzelemmel, míg Simone Tempestini és Sergiu Itu Porsche 997 GT3 RGT-vel csupán a román értékelés 28. helyén zárt. 

Hatalmas meglepetés! Csomós Mixi dobogón, Tempestini nyert a V-Híd Rally Hungaryn

Tempestini azonban a következő három versenyt megtudta nyerni a Porschéval, majd sorozatban negyedik győzelmét már Rally2-es Skodával szerezte meg, ami után Rally3-as Forddal is nyerni tudott. Az öt győzelem közül kettő pedig 1.2-szeres szorzójú versenyen született. 

A szezon hetedik futamán Tempestini nem állt rajthoz, mert ekkor rendezték a Ceredigion Rallyt az ERC-ben, ahol a román versenyző az MRF csapatát erősítette, de végül célba nem tudott érni, ahogy hazája bajnokságának utolsó két futamán sem. 

A szezon utolsó három versenyén előbb Bogdan Marisca és Sebastian Itu, majd Andrei Girtofan és Doru Calin Vraja tudott Rally2-es Skodával nyerni, míg a szezonzárón Norbert Maior és Francesca Maior Citroen C3 Rally2-vel zárt az élen. 

A szezon végén azonban így is Simone Tempestini szerezte meg a bajnoki címet, a minuszolások után 11.8 pont előnnyel Andrei Girtofan, és 53 ponttal Norbert Maior előtt. 

Tempestini így karrierje kilencedik román bajnoki címét szerezte, miután előbb 2015-ben és 2016-ban, majd 2018-tól sorozatban hétszer zárt a pontverseny élén.

A McLaren dominált, de nem Norris szerezte meg a pole-t a brazíliai sprintre

0

Oscar Piastri lesipuskásként szerezte meg a pole pozíciót a Brazil Nagydíj sprintfutamára, miután az utolsó pillanatban énekelte ki a sajtot az addig domináló Lando Norris szájából.

SQ1

Az már az első szakasz elején látszott, hogy az újraaszfaltozott interlagosi pálya szolgáltathat meglepetéseket, hiszen azonos körülmények között néhány helyen meglehetősen furcsa sorrend rajzolódott ki az első mért körök után. Ugyanis miután mindenki megtett egy mért kört, Oscar Piastri vezetett 1:10.265-tel, ami azért még annyira nem meglepő, ám mögötte Nico Hülkenberg állt a második, Liam Lawson pedig a harmadik helyen.

Utánuk Verstappen, Norris, Russell, Hamilton, Albon, Pérez és Bearman volt az első 10 további sorrendje, míg a két Ferrari közül csak az egyik, Leclerc volt továbbjutó helyen, de ő is csupán 14.-ként szerénykedett. Ám még mielőtt elkezdtük volna temetni az elmúlt két futamot megnyerő Scuderiát, Leclerc a 2., Sainz pedig a 4. pozícióba katapultált előre, de utóbbi így sem tudta lenyomni Hülkenberget.

Messze nem volt persze még vége, hiszen a hajrában mindenki jött még egy kört. Az első helyet végül a szenzációs kört (1:09.477) összerakó Lando Norris szerezte meg, miközben közel 8 tizedet (!) adott a második helyen végző csapattársának, aki mögé Alex Albon (!) ért oda a Williamsszel a harmadik helyre. Az első mért körét elbukó Franco Colapinto is továbbment a 9. helyen, miként a továbbra is remeklő Haasok is (Bearman megelőzte a hajrára a bokszban maradó Hülkenberget), a két Aston Martin azonban Esteban Ocon, Cunoda Júki és Csou Kuan-jü társaságában kiesett.

Itt érdemes kiemelni Valtteri Bottas teljesítményét, hiszen a finn a gyengécske Sauberrel az utolsó helyen jutott tovább.

SQ2

A sprintidőmérőre már nyoma sem volt a szabadedzésen tapasztalt napsütéses időnek, a második szakaszra pedig megélénkült a szél és egyre fenyegetőbb képest mutatott az ég. Ennek ellenére a két Haas, a két Williams és Lawson a bokszban maradt, úgyhogy onnan nézte, ahogy Lando Norris folytatja az erődemonstrációt. A pontverseny második helyezettje ugyanis 1:09.063-ra javított, aminek a többiek a közelébe sem tudtak menni.

A legközelebb Verstappen jutott hozzá az első roham alatt, de ő is több mint 4 tizeddel volt lemaradva – miközben közölte, hogy a 4-es kanyarban ezzel a szárnybeállítással nem fordul az autója. Sainz a 3. helyen szintén több mint 4 tizedet kapott, Piastri a 4.-en már több mint fél másodpercet, és így tovább. A kiesőzónában Colapinto, Bottas, Bearman, Hülkenberg és Lawson volt a sorrend, de utóbbi három pilóta a hajrára játszott, és nem jött ki az edzésszakasz elején.

Norris, Piastri és Leclerc pedig a végén maradt a garázsban, így csak 12 autó volt a pályán. Az SQ3-ba bejutó 10 pilóta között végül két topcsapat egy-egy versenyzője sem szerepelt, ugyanis Lewis Hamilton csak a 11., Sergio Pérez pedig csak a 13. időt érte el. Utóbbi esete annyiban érdekesebb, hogy a végén nem is tudott mért kört futni, mert nem ért fel időben a célvonalhoz, mérnöke ezért már a bokszbejárat előtt a fülére szólt, hogy jöjjön be, felesleges továbbmennie.

Az SQ2 legnagyobb meglepetése azonban nem Pérez vagy Hamilton, hanem Oliver Bearman volt, a Kevin Magnussent helyettesítő 19 éves ifjonc ugyanis úgy jutott be a 7. helyen, hogy több mint 3 tizeddel előzte meg a 12. helyen kieső csapattársát. Az utolsó két helyen Colapinto és Bottas zárt, míg a továbbjutó 10-es sorrendje Norris, Piastri, Leclerc, Verstappen, Sainz, Gasly, Bearman, Russell, Lawson és Albon volt.

Az SQ2 végeredménye:

SQ3

A harmadik szakaszra felkerültek a lágy gumik az autókra, a McLarenek pedig nem vártak, és Alex Albonnal együtt mindenki másnál hamarabb kimentek. Kettejük közül 1:08.928-cal Norris ment jobb kört (Piastri 1:09.225-öt ért el), de néhány percig nem tudhattuk, hogy ez mire lesz elég, miután a többiek közül sokan még a felvezető körüket sem kezdték el. Lévén nem volt elég idő, a McLareneken kívül mindenkinek egy lövése volt, míg Norris és Piastri használt gumin ugyan, de jött még egyszer.

Ez a még egyszer jövés pedig olyan jól sikerült, hogy Piastri is bement 1:09 alá, sőt, 29 ezreddel Norrist is lenyomta, és mivel a brit nem fejezte be az utolsó körét, maradt a második helyen. Az ausztrál pilóta ezzel megszerezte élete második sprint pole-ját, egyúttal fejvakarós szombat elé állította a McLarent, amelynek most azzal a problémával kell majd szembenéznie, hogy mikor és hogyan játssza Piastri elé a vb-címre még esélyes versenyzőjét.

A harmadik helyet a Piastritól 0,254 másodperccel elmaradó Leclerc szerezte meg, majd következett Verstappen, Sainz, Russell, Gasly, Lawson, Albon, illetve az egyetlen körét pályaszélesítés miatt elbukó Oliver Bearman.

A Brazil Nagydíj sprintidőmérőjének végeredménye:

 

A McLaren főnöke ezen a napon mutatta meg, hogy nem csak Schumacher tudja leszaggatni mások ruháit

0

1998-ban ezen a napon, november 1-jén nyerte első világbajnoki címét Mika Häkkinen, miután első helyen ért célba a szezonzáró Japán Nagydíjon. Az év elején életbe lépő átfogó szabályváltozásokat kihasználó McLaren finnje nagy csatára készülhetett, hiszen a pole-t megszerző Michael Schumachernek is a vb-címre fájt a foga, ám a németek akkor még „csak” kétszeres világbajnoka már a felvezető körben elveszítette szinte az összes reményét a címre.

Hogy pontosan mi történt, és a Häkkinen egyéni címe mellett a McLaren konstruktőri győzelmét hozó futam utáni ünneplésen Ron Dennis, a McLaren csapatfőnökéből miként jött elő az állat, arról alábbi cikkünkben írtunk a jeles nap 25. évfordulóján:

25 éves Häkkinen első vb-címe, ami gatyákat leszaggató őrültté tette a McLaren csapatfőnökét

A Közép-Európa Rally rámutatott az ERC mezőnyének erősségére is

0

A WRC utolsó Európai versenyén, a Közép-Európa Rallyn a WRC2-es mezőny dobogós helyein végző Filip Mares és Mikolaj Marczyk eredménye akár meglepetés is lehetett azon szurkolóknak, akik nem követik az ERC-sorozatát. 

Nikolay Gryazin WRC2-es győzelmére valószínűleg igen kis szorzóval fizettek volna a fogadóirodák a Közép-Európa Rally előtt, hiszen a bolgár-orosz versenyző közismert jó aszfaltos tempójáról. 

Az azonban, aki Filip Mares, vagy Mikolaj Marczyk dobogós eredményére fogadott, vélhetően szép összeggel gazdagodott. Azonban amíg a lengyel versenyző az ERC idei harmadik helyét szerezte meg, addig Filip Mares adós maradt a jó teljesítménnyel a szezon során. 

A két versenyző eredménye tehát meglepetés volt a WRC2-es mezőnyben, de egyben jól mutatja azt is, hogy Hayden Paddonnak igaza volt, amikor azt mondta, az ERC mezőny igen erős szintet képvisel. 

A kétszeres Európa-bajnok állítását támasztja alá az is, hogy Martin Sesks a tavaly Eb második hely után idén a WRC-ben Rally1-es autóval is meggyőző teljesítményre volt képes. 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A Közép-Európa Rally WRC2-es eredményén azonban Mikolaj Marczyk is meglepődött. 

“A Közép-Európa Rally előtt nem gondoltam volna, hogy lehetséges ilyen jó eredményt elérni – mondta a lengyel versenyző a Dirtfishnek. – Az ERC mind a nyolc futamán indultunk idén és egyszer sem sikerült dobogóra állnunk, ennek ellenére sikerült dobogón zárni az ERC-szezont. Aztán következett az első WRC2-es dobogó a Közép-Európa Rallyn. Bízom benne, hogy jövőre is tudunk indulni az Eb-n, mert ez egy lehetőségeinkhez képest jó bajnokság, a versenyek pedig fekszenek a vezetési stílusomhoz is. Szymon Gospodarczykhoz hasonlóan az idei dobogó volt a legjobb helyezésünk ott, és bízom benne, hogy egyszer harcolni tudunk a bajnoki címért is.” 

Marczyk a KER eredmény ellenére sem tudja megmondani, hogy a jövő évi ERC-bajnokságban milyen eredményre is lenne esélyes. 

“Hat hónap szünet következik az ERC-ben, így nehéz jóslatokba bocsátkozni. Az eredmény függ a teljesítményem mellett a riválisoktól és még sok dologtól is. Idén harcolni tudtunk a második helyért, de Hayden Paddon sokkal gyorsabb volt. Azt hiszem, van esélyünk dobogós eredményekért harcolni a futamokon, és ha ez valóban sikerül, akkor a bajnokság végén is összejöhet az első vagy második hely.”