Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen külön sajtótájékoztatót tartott a Közép-Európa Rally előtt, miután a finn versenyző múlt héten bejelentette, hogy 2025 végén befejezi rallys karrierjét, és pályaversenyzőként folytatja.
Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen szerdán sajtótájékoztatót tartott múltheti bejelentésükkel kapcsolatban a Közép-Európa Rally helyszínén, ahol további részleteket árultak el a döntés hátteréről.
A kétszeres világbajnok páros a hivatalos sajtóesemény után külön is válaszolt a média kérdéseire, köztük a Rallit.fi portálnak.
„A saját érdeklődésem nagy szerepet játszott a végső döntés meghozatalában – mondta Kalle Rovanpera. – A pályaversenyzés már régóta vonz, mindig is szerettem volna komolyabban foglalkozni vele. Később elkezdtünk erről a Toyotával is beszélni, és látták rajtam, hogy ez nem csak ötlet, hanem valódi szándék. Ez az ő érdeklődésüket is növelte, és végül megszületett a döntés.”
Rovanpera elmondta, hogy lehetősége lett volna a Toyota WRC-csapatánál maradni, de új kihívásokat keresett. A váltás mellett az is szólt, hogy a Toyota teljes mértékben finanszírozza a programot.
„Ez egy olyan lehetőség volt, amit nem lehetett kihagyni. Amikor egy gyártó ilyen szintű támogatást biztosít, arra nem lehet nemet mondani.”
A szakágváltás természetesen komoly kockázatot is jelent a finn versenyző számára.
„Ezzel a döntéssel saját magamat is kockára teszem. Ez egy hatalmas változás, és sok mindennek kell jól alakulnia, hogy minden rendben menjen. Kész vagyok vállalni ezt a kockázatot. Már mindent elértem a rallyban, amit akartam, és most új kihívást szerettem volna.”
Rovanpera célja, hogy a lehető legmagasabb szintre jusson el a pályaversenyzés világában.
„Szerettem volna minél előbb megtenni ezt a lépést, hogy legyen időm fejlődni a pályaversenyzésben. A célom, hogy a legmagasabb szintre eljussak, és meglátjuk, milyen bajnokságig tudok eljutni.”
A finn pilóta ugyanakkor nem zárja ki a visszatérés lehetőségét a rallysportba.
„Még mindig fiatal vagyok, nem mondanám, hogy késő lenne a váltáshoz. Azt sem állítom, hogy idén látnak utoljára rallyversenyen. Nem tudom, mit hoz a jövő, de lehetséges, hogy egyszer visszatérek.”
Csütörtökön 8 órától a 4.57 km-es Bad Griesbach szakaszon rendezik meg a Közép-Európa Rally shakedownját, melyet bárki élőben követhet.
A Közép-Európa Rally magyar idő szerint csütörtökön reggel 8 órakor kezdődik a hivatalos teszttel a 4.57 km-es Bad Griesbach szakaszon, majd még aznap délután két gyorsaságival folytatódik a verseny, a mezőny 14.30-tól és 18.05-től is a 12.83 km-es Golf und Therme szakaszt teljesíti.
A háromnapos verseny három országot érintő 18 szakaszán összesen 306.08 kilométert kell teljesítenie a 47 párosból álló mezőnynek. Az élő közvetítés során a shakedown első teljesítését lehet nyomon követni.
A WRC idei tizenkettedik versenyét, a Közép-Európa Rallyt október 16-19. között rendezik Passau központtal, de cseh, osztrák és német pályákon. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei utolsó előtti aszfaltos futamáról.
A verseny története
A Közép-Európa Rally bár 2023-ban egy vadonatúj versenyként debütált a WRC-ben, ráadásul az első olyan rally volt, melyet három országban, Csehországban, Ausztriában és Németországban rendeznek, ez a verseny valójában a 2022-ig létező 3 Stadte Rally új néven létezett.
Az 1963-ban létrehozott verseny a 60 éves történelme során volt Európa-bajnoki, Mitropa Kupa, valamint német, osztrák, cseh és francia bajnoki forduló is, 2023 óta pedig már WRC futam, igaz, új néven.
A verseny történetének legsikeresebb versenyzői a német Mathias Kahle és Walter Röhrl, akik egyaránt négyszer tudtak nyerni.
A verseny szakaszainak jellemzője, hogy igen gyors, de szűk pályák, melyek az őszi időpont miatt sokszor nagyon csúszósak tudnak lenni nedves körülmények között.
A Közép-Európa Rallyt először Thierry Neuville nyerte a Rally1-es Hyundaijal, majd tavaly csapattársa Ott Tanak volt a leggyorsabb.
A verseny idén kerül megrendezésre utoljára.
A 2025-ös világbajnokság
11 verseny után a kilencedik vb-címét megcélzó Sébastien Ogier 2 pont előnnyel vezet csapattársai, Elfyn Evans és 23 ponttal a Kalle Rovanpera előtt. Ogier második hazai futamán áll rajthoz, mivelk Németországban lakik, míg Kalle Rovanpera a múlt héten bejelentette, hogy 2026-tól pályaversenyzőként folytatja pályafutását.
A Hyundai csapatából már csak egyedül Ott Tanak harcolhat érdemben a vb-címért, azonban az ő hátránya is 43 pont.
A gyártók bajnokságában a Toyota akár a világbajnoki címet is megszerezheti, ha 125 pontos előnyéből legalább 120-at megőrizni vasárnap délutánra a Hyundai előtt.
Az útvonal
A verseny során 18 gyorsaságit kell teljesíteni, csütörtökön rendezik a hivatalos tesztet, majd délután kettő, pénteken és szombaton hat-hat, vasárnap pedig négy szakasz vár a mezőnyre. A versenytáv 306.08 km lesz.
Időterv Október 16., csütörtök
08:01 Shakedown 4.57 km
14:30 SS1 Golf und Therme 1 12.83 km
18:05 SS2 Golf und Therme 2 12.83 km
Október 17., péntek
08:30 SS3 Granit und Wald 1 10.86 km
09:20 SS4 Böhmerwald 1 15.27 km
11:25 SS5 Col de Jan 1 23.37 km
14:45 SS6 Col de Jan 2 23.37 km
17:20 SS7 Böhmerwald 2 15.27 km
18:15 SS8 Granit und Wald 2 10.86 km
Október 18., szombat
08:15 SS9 Made in FRG 1 14.30 km
10:35 SS10 Keply 1 21.95 km
11:35 SS11 Klatovy 1 15.57 km
14:05 SS12 Keply 2 21.95 km
15:05 SS13 Klatovy 2 15.57 km
18:25 SS14 Made in FRG 2 14.30 km
Október 19., vasárnap
08:25 SS15 Beyond Borders 1 12.37 km
10:05 SS16 Mühltal 1 26.52 km
11:10 SS17 Beyond Borders 2 12.37 km
13:15 SS18 Mühltal 2 (Power Stage) 26.52 km
Időjárás
A verseny térségében a hétvége során 10 fok körüli délutáni hőmérséklet és száraz idő várható.
A keddi műszaki probléma után szerdán Henk Lategan volt a leggyorsabb a Marokkó Rallyn, Sébastien Loeb pedig újra az élre állt.
„Még mindig versenyben vagyunk a győzelemért” – figyelmeztetett mindenkit kedd este Sébastien Loeb navigátora, Édouard Boulanger, miután a párosuk az elsőről az ötödik helyre csúszott vissza a tereprali-világbajnokság szezonzáró futamán. Nos, Boulanger nem beszélt a levegőbe, és bár csak harmadikak lettek a Marokkó Rally leghosszabb, 323 kilométeres szakaszán, szerda délután ezzel is visszaálltak az élre.
A szakaszon az előző nap a műszaki hiba miatt a 30. helyre visszaeső Henk Lategan volt a leggyorsabb, ezzel az összetettben feljött a 18. pozícióba, ráadásul a szakaszgyőzelemért öt pontot kapott. Nem mellesleg a Toyota megtörte a Dacia egyeduralmát, a verseny negyedik napján nyert először olyan versenyző, aki nem Daciával indult.
A szuperralizó Seth Quintero lett a második, a már említett Loeb a harmadik, Nasser Al-Attiyah negyedikként zárt, ezzel két pontot szerzett, míg a kilencedik Lucas Moraes üres kézzel zárta a szakaszt – összetettben viszont még mindig második, így ő áll a legelőkelőbb helyen a világbajnoki címért küzdő három versenyző (Al-Attiyah, Lategan, Moraes) közül. Al-Attiyah egyébként már az ötödik helyre jött fel, miközben a kedden még vezető Nani Roma a hatodik pozícióba csúszott vissza. Carlos Sainz sr. nem teljesítette a szakaszt, pedig kedden még nyolcadik volt összetettben.
A mezőnyre csütörtökön valamivel rövidebb, 284 km-es szakasz vár.
A Marokkó Rally állása a 3. szakasz után (autósok)
1. Sébastien Loeb, Édouard Boulanger (franciák), Dacia Sandrider, 9:46:02
2. Lucas Moraes, Armand Moleon (brazil, spanyol), Toyota GR DKR Hilux EVO, +3:25
3. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svédek), Ford Raptor T1+, +4:33
4. Joao Ferreira, Filipe Palmeiro (portugálok), Toyota Hilux IMT Evo, +5:35
5. Nasser Al-Attiyah, Fabian Lurquin (katari, francia), Dacia Sandrider, +7:08
6. Nani Roma, Álex Haro (spanyolok), Ford Raptor T1+, +7:35
7. Mathieu Serradori, Loic Minaudier (franciák), Century CR7, +10:43
8. Micha Goczal, Diego Ortega (lengyel, spanyol), Toyota Hilux IMT Evo, +18:37
9. Saood Variawa, Francois Cazalet (dél-afrikai, francia), Toyota Hilux IMT Evo, +16:54
10. Mitchell Guthrie, Kellon Walch (amerikaiak), Ford Raptor T1+, +23:35
…18. Henk Lategan, Brett Cummings (dél-afrikaiak), Toyota GR DKR Hilux EVO, +1:04:28
Az útvonal Október 12. Prológ (Fez, 19 km). Al-Attiyah, 11:56.8 Október 13. SS1 (Fez–Erfud, 298 km). Loeb, 2:49:43 / 1. LOEB, 2. Ekström, 3. Moraes Október 14. SS2 (Erfud, 307 km). Al-Attiyah, 3:19:17. / 1. ROMA, 2. Moraes, 3. Ferreira Október 15. SS3 (Erfud, 323 km). Lategan 3:29.48 / 1. LOEB, 2. Moraes, 3. Ekström Október 16. SS4 (Erfud, 284 km) Október 17. SS5 (Erfud, 216 km)
Fotó: W2RC
A motorosok versenyében sokáig úgy nézett ki, hogy a keddi szakaszt is behúzó Toscha Schareina az összetettben is átveheti a vezetést Daniel Sanderstől, a 231. km-nél már 47 másodperc volt az élen haladó spanyol versenyző előnye, vagyis a virtuális tabellán már jobban állt, mint a már világbajnokként versenyző, de azért a szezontól győzelemmel búcsúzni szándékozó ausztrál.
Ám Sanders folyamatosan gyorsult a szakasz utolsó harmadában, és végül mindössze öt másodperccel maradt le Schareina mögött, vagyis továbbra is vezet az összetettben, az előnye a 3. szakasz után 38 másodperc. Az első két helyezett teljesen másik ligában motorozott, mint a riválisok, a szakaszt a harmadik helyen záró Ricky Brabec több mint három percet kapott tőlük, de az amerikai versenyző ezzel még mindig magabiztosan őrzi a harmadik helyét összetettben.
A Mercedes bejelentette, hogy 2026-ban is George Russell és Kimi Antonelli lesz a versenyzőjük a Forma–1-ben.
Russell az ötödik, Antonelli a második szezonját tölti majd náluk, ami egyáltalán nem váratlan fejlemény egy ideje, hiszen Toto Wolff jelezte, csak idő kérdése, mikor végeznek a papírmunkával és kerülnek a helyükre a megfelelő aláírások a dokumentumokon.
Hónapokkal ezelőtt viszont mindkettejüknél rezgett valamennyire a léc: a Mercedes csapatfőnöke flörtölt Max Verstappen leigazolásával, akkor úgy nézett ki, ennek megvalósulása esetén Russellnek kell szednie a sátorfáját, de a brit jól reagált a kihívásra, és az eddigi legjobb szezonját futja az F1-ben a saját bevallása szerint. A jövő gyémántjának tekintett Antonelli debütálása korrekten sikerült, utána viszont hullámvölgybe került, ahonnan most kezd kimászni – nála az merült fel lehetőségként a sajtó szerint, hogy kölcsönadják az Alpine-nak.
A felállás tehát nem változik, a két pilóta így örülhet, hogy ebben az évben már nem kell foglalkozniuk a szerződéshosszabbítás ügyes-bajos részleteivel és az erre irányuló kérdésekkel, teljes mértékben a versenyzésre koncentrálhatnak. Jövőre teljesen megújulnak az F1-es autók, és a mezőny egyik legjobb infrastruktúrájával rendelkező, a motort is magának gyártó Mercedes optimistán várhatja az új korszakot.
Noha a Mercedes a szerződések időtartamáról semmit nem osztott meg, egybehangzó sajtóértesülések szerint mindkét pilóta csak egy évvel hosszabbított ám míg Antonellinek eleve egy éves hosszabbítást kínált a csapat, addig Russell esetében 1+1 éves opció volt az asztalon. A két versenyző helyzete ennek ellenére nagyon más, hiszen Russell már bizonyított élmenőként a saját jövőjét szem előtt tartva nem akarhatott elközeleződni hosszabb távra, míg Antonellinek még bizonyítania kell. Így nála a csupán egy éves szerződés okozta bizonytalanság akár rossz hatással is lehet – emlékezhetünk, hogy Valtteri Bottas rendre ilyen kontraktust kapott, és az elmondása szerint a jövőjén való rágódás ártott a teljesítményének.
Korábban kétszer fordult elő a WRC-ben, hogy a világbajnoki címvédő egyetlen futamot sem tudott megnyerni, Neuville lehet a harmadik.
Létezik egy szűk klub, amihez Thierry Neuville egyáltalán nem szeretne csatlakozni. A WRC történetében mindössze két olyan világbajnok volt, aki címvédőként egyetlen futamot sem tudott megnyerni, és egyelőre úgy áll a helyzet, hogy a belga versenyző csatlakozhat a Richard Burns (2002) és Stig Blomqvist (1985) alkotta társasághoz. Neuville-nek még három lehetősége van arra, hogy ne állítsa be a negatív rekordot, az első a csütörtökön kezdődő Közép-Európa Rallyn lesz.
„Mindig élvezem a Közép-Európa Rallyt, mert nincs túl messze az otthonunktól, de ez egy kiszámíthatatlan esemény. Az októberi időpont miatt az időjárási körülmények és a változó hőmérséklet különösen kihívássá teszik ezt a versenyt – mondta Neuville. – Az elmúlt években sok eső esett, ami miatt nagyon nehéz megjósolni a tapadási viszonyokat. Emiatt és a sok kanyar miatt megnő a defektek veszélye. A legfontosabb, hogy megtaláljuk a kockázat és a haszon megfelelő egyensúlyát, és ideális esetben szárazabb, stabilabb időjárási körülmények között versenyezhetünk. A pályabejárás döntő fontosságú lesz ennek felmérésében. Elszánt vagyok, hogy folytassuk a dobogós sorozatunkat a Közép-Európa Rallyn, a végsőkig küzdünk a győzelemért.”
Amíg Neuville és Adrien Fourmaux a Hyundai idei autójával indul az aszfaltos versenyen, addig a világbajnoki címért folytatott, jelenleg még ötszereplős versenyfutás egyik tagja, Ott Tänak a tavalyi autó továbbfejlesztett változata mellett döntött, amellyel az Monte-Carlo Rallyn is indult. Az észt versenyző tavaly megnyerte a Közép-Európa Rallyt.
„Már többször is részt vettünk ezen a versenyen, így jól tudjuk, mire számíthatunk. Ez egy olyan futam, amely nagyban függ az időjárási körülményektől, sok a kanyar, és az út rendkívül piszkos lehet. Minél hátrébb vagy a rajtsorrendben, annál több meglepetés érhet – minden autó több port hord az útra – fogalmazott Tänak. – A vezetési stílus is kulcsfontosságú, különösen, hogy a tapadás drámaian változik, főleg eső után. Itt nagyon fontos a tapasztalat. Még mindig versenyben vagyunk a bajnokságért, ezért elengedhetetlen, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsuk.”
Jövőre az ismeretlenbe ugrik az F1 az új szabályokkal, a csapatok pedig egyelőre csak a saját felkészültségi állapotukat ismerik, egymás adatairól nincs tudomásuk. Egy adatbázisban azonban most is összegyűlnek az istállók új autóinak teljesítménymutatói, és ha igazat mondanak a számok, akkor itt valami nagyon nem stimmel.
A Pirelli szakemberei számoltak be furcsaságokról az Auto Motor und Sport cikke szerint: a csapatok kész autóval ugyan még nem rendelkeznek, a szimulátorokban azonban már mindenhol régóta dolgozik és fejlődik a 2026-os modell, a gumicég számára pedig mindenki köteles elküldeni néhány kulcsfontosságú kinyert adatot. Az autók várható leszorítóereje, gyorsulása és csúcssebessége ugyanis nélkülözhetetlen információk a Pirelli számára ahhoz, hogy az új autók teljesítményéhez legjobban passzoló gumikonstrukciókat hozzanak létre.
A német lap szerint azonban az olasz cég elég nehezen tudja kezelni ezeket a csapatok által szolgáltatott adatokat, azok között ugyanis akkora különbségek tapasztalhatóak, hogy az óriási teljesítménykülönbséget vetít előre egyes 2026-os autók között.
Az egyik lehetőség, hogy tényleg ez a valós állapot, a másik pedig, hogy a csapatok szándékosan vagy sem, de torz adatokat közölnek a Pirellivel.
„Szinte mindig ez történik, amikor új szabályok érkeznek. Egyes csapatok gyorsabban fejlesztenek, mint mások, és akik kifejezetten erősnek érzik magukat, szeretik egy kicsit rosszabbnak mutatni a várható teljesítményüket” – vetette fel az egyik eshetőséget a Mercedes mérnökigazgatója, Andrew Shovlin, akinek lehetnek ilyesmiről tapasztalatai 2014-ből, amikor az ő csapata is próbálta palástolni a meglévő hatalmas fölényét.
A szándékos megtévesztéssel azonban akár a jelenleg előnyben lévő csapatok is rosszul járhatnak, hiszen ha a Pirelli az ő adataikból kiindulva fejleszti mondjuk lassabb tempóhoz igazítva a gumikat, akkor előfordulhat, hogy a valóságban azon nem bírják majd a terhelést a féktávokon vagy a gyors kanyarokban.
Shovlin szerint valószínűbb, hogy nem szándékos félrevezetésről van szó, bár ez a magyarázat meg azt a forgatókönyvet veti fel, hogy a csapatok és a Pirelli nem egyeztették a „naptáraikat” egy ilyen fontos témában.
„Egyes csapatok azt közlik, hogy várakozásaik szerint hol fognak majd állni, mások viszont azt, hogy hol állnak jelenleg. De kiindulva abból, hogyan lettek megírva a szabályok, nem hiszem, hogy nagy különbségeket fogunk látni, amikor először közösen kihajtunk a pályára” – magyarázta a Mercedes szakembere.
Az F1-es autók kerekei jövőre néhány centiméterrel keskenyebbek lesznek, és a Pirelli megtartja az idénre bevezetett hat különböző száraz pályás keveréket – figyelembe véve a fejlesztésnél a Max Verstappen által megfogalmazott kritikát is.
A korában az FIA ralisport-igazgatójaként dolgozó Andrew Wheatley a Közép-Európa Rallyn már a Hyundai WRC-csapatát erősíti.
A Hyundai Motorsport WRC-csapata Andrew Wheatley-vel erősített, a brit szakember sportigazgatóként csatlakozott az alzenaui székhelyű csapathoz, és már a csütörtökön kezdődő Közép-Európa Rallyn is részt vesz. A szezon hátralévő két versenyén, a Japán Rallyn és a Szaúd-Arábia Rallyn is ott lesz, jövőre pedig már a teljes szezonban segíti a Hyundia munkáját.
Wheatley közvetlenül Cyril Abiteboul alatt dolgozik, akinek megszaporodtak a teendői, mivel a Hyundai WEC-programját is irányítja. A csapat közleménye szerint sport- és operatív ügyekben támogatja a WRC-csapat vezetését, beleértve Francois-Xavier Demaisont, Pablo Marcost és Jan de Jongh-ot. Feladatai közé tartozik a közelgő szabályváltozások elemzése és a Hyundai hosszú távú ralistratégiájának kialakítása.
A brit szakember közel három évtizedes WRC-tapasztalattal rendelkezik, korábban az M-Sport üzletfejlesztési vezetője volt, majd 2019-ben csatlakozott az FIA-hoz, mint a WRC kategóriamenedzsere. 2022 és 2024 között az FIA ralisport-igazgatója volt, mielőtt áldozatul esett a szervezetnél történt tisztogatási hullámnak.
„Andrew kinevezése a WRC sportigazgatói posztjára jelentősen megerősíti a Hyundai Motorsport vezetőségét – mondta Abiteboul. – Gazdag tapasztalatával támogatni fogja WRC-tevékenységünket, segítve a csapatokat és a vezetőséget a siker elérésében.”
„Ez egy olyan csapat, amely rendelkezik a világbajnokság megnyeréséhez szükséges tapasztalattal, képességekkel és erős pilótafelállással – tette hozzá Wheatley. – Célom, hogy minden részleget támogassak, és elősegítsem teljesítményünk javulását.”
Nyilvánosságra hozták a Japán Rally nevezési listáját, az utolsó előtti WRC-futamon a Japánban ralizó Heikki Kovalainen is indul.
Nincs meglepetés a Japán Rally nevezési listáján, a szezon utolsó előtti WRC-futamán tíz Rally1-es autó indul. A Toyota szokás szerint öt kocsival indul a hazai versenyén, Sébastien Ogier, Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, a japán közönségkedvenc, Takamoto Katsuta és Sami Pajari is rajthoz áll. A Hyundai triója is ott lesz az aszfaltos versenyen, Ott Tänak, Thierry Neuville és Adrien Fourmaux sem hiányozhat. Az M-Sport ezúttal csak a két állandó pilótáját viszi Japánba, Grégoire Munster és Josh McErlean nem kap harmadik társat, de a szezonzáró Szaúd-Arábia Rallyn Nasser Al-Attiyah is beszáll melléjük.
A WRC2-ben 14 autó indul, a már világbajnok Oliver Solberget Gus Greensmith vagy Nikolay Gryazin szoríthatja meg. Ott lesz a mezőnyben a Japán ralibajnokságban versenyző korábbi Forma–1-es pilóta, Heikki Kovalainen is, aki szokás szerint rajthoz áll ezen a versenyen. Tavaly ráesett Ott Tänak autójára, tavalyelőtt az átbeszélő hibája miatt volt kénytelen kiállni, az idén legalább a célig szeretne eljutni.
A Japán Rallyt november 6–9-én rendezik meg, a mezőnyre 20 gyorsasági szakaszon 305.34 km versenytáv vár. Azt követően már csak a szezonzáró Szaúd-Arábia Rally vár a versenyzőkre november 26–29-én.
1921-ben ezen a napon, október 15-én látta meg a napvilágot Victor „Al” Pease, a történelem egyetlen olyan Forma-1-es pilótája, akit azért zártak ki egy versenyről, mert túl lassú volt.
Mai szemmel egészen elképesztően hat, hogy volt idő, amikor olyan pilóta is indulhatott Forma-1-es versenyen, aki jelenlétével csak növelte a pályán a veszélyt. És most nem a Yuji Idékre, Taki Inoue-kra vagy Jean-Denis Delétrazokra gondolunk, az 1921. október 15-én született Al Pease-hez képest ugyanis ők koruk Max Verstappenjei is lehetnének.
A kanadai Victor „Al” Pease Yorkshire-ben látta meg a napvilágot, és Angliában is nőtt fel fel, majd csatlakozott a Brit Királyi Légierőhöz, amelynél a második világháború alatt szolgált Indiában, Rodéziában és Egyiptomban is. Leszerelése után Kanadába emigrált, ahol rövid ideig illusztrátorként dolgozott, majd a motorsport felé fordult az érdeklődése.
Idővel a kanadai motorsport legendája lett belőle, aki az 1950-es és 60-as években számtalan sportautó és formaautó-versenyen vett részt, megnyerve csaknem minden regionális és főbb bajnokságot az országban. 1967-ben pedig úgy vélte, jó ötlet lenne elindulni az az évi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon úgy, hogy nulla tapasztalattal rendelkezett F1-es autóban. Ehhez vásárolt egy Eagle-Climaxot, és a Castrol szponzori támogatásával benevezett a Mosportban rendezett versenyre.
İnanması zor ama gerçek 🤔
Bugün, "çok yavaş gitmesi gerekçesiyle" diskalifiye edilen tek pilot olan 🇨🇦 Al Pease'in doğum günü 🎂
Hogy az F1 nem egészen a kanadai bajnokság, az hamar nyilvánvalóvá válhatott Pease-nek, hiszen Jim Clark pole pozíciós idejétől 7,7 másodperccel maradt el (egy 4 km-nél valamivel rövidebb körön), amivel a 16. helyre kvalifikált, azaz három versenyzőt, a szintén kanadai Eppie Wietzes-t, illetve az egyaránt amerikai Mike Fishert és Tom Jones-t is megelőzte. Ebben a négy pilótában közös, hogy mindhármuknak ez volt az első F1-es hétvégéje.
A 46 éves Pease versenye rémálomszerűen indult, és úgy is folytatódott. A motorja nem indult be a rajtrácson, amivel rögtön hat kört veszített, majd miután a szerelői akkumulátort cseréltek, a bokszutcától nem messze megpördült. Ám ahelyett, hogy feladta volna a versenyt, visszafutott a bokszba (emelkedőn, esőben) egy második akkumulátorért, majd visszarohant az autójához, beszerelte az akksit, és továbbment.
Becsületére legyen mondva, befejezte a futamot – vagy legalábbis addig ment körbe-körbe, amíg a győztes Jack Brabhamet le nem intették –, végül azonban nem rangsorolták, ugyanis 43 (!) körös hátrányban ért célba a 90 körös futamon. Mindez 69,4 km/h-s átlagsebességet jelentett…
Pease-nek azonban nem ment el a kedve az F1-től, a Castrol pedig egy évvel később, az 1968-as, akkor éppen Mont Tremblant-ban rendezett Kanadai Nagydíjra is benevezte. Az időmérője ezúttal sokkal rosszabbul alakult, mint egy éve – az akkor már kétéves autójával a tökutolsó, 22. helyen végzett, 15,8 másodperccel elmaradva Jochen Rindt pole pozíciót érő idejétől. Még a 21. helyet megszerző, azon a versenyen debütáló Bill Brack is több mint 8 másodperccel gyorsabb volt nála.
Ami pedig a versenyt illeti, azon végül el sem tudott indulni, mert a motorja már a rajt előtt bemondta az unalmast. Hogy kiderítse, mi lehet a probléma, Pease egymaga szedte szét az autóját, majd egy villáskulcsot talált a motorban…
A korábbi vadászpilótának ezután már csak egyetlen próbálkozása volt az F1-ben, 1969-ben, ismét Mosportban, immár a Castrol támogatása nélkül. Az akkorra már három éves technikát Jacky Ickxtől 11,1 másodperccel elmaradva, a 17. helyre kvalifikálta, és a versenyen is el tudott indulni, de miután kétszer is ütközött, és a futamot vezető Jackie Stewartot kis híján kiütötte lekörözés közben, Ken Tyrrell, a Matra-istálló tulajdonosa elment a versenyigazgatóhoz, és kizáratta Pease-t.
És, valljuk be, teljes joggal lengették be a fekete zászlót a kanadainak, aki nemcsak közveszélyesen, de veszélyesen lassan is vezetett. 46 kör alatt 24-szer körözték le, azaz végül 22 kör után állt ki a bokszba. Ezzel pedig mind a mai napig ő a Forma-1 történetének egyetlen versenyzője, akit a lassúsága miatt zártak ki.
Pease ezután folytatta a versenyzést, és Formula 5000-es, illetve Formula A-fuamokon is részt vett, majd egészen 1988-ig indult veterán autó versenyeken, 1998-ban pedig beiktatták a kanadai motorsport hírességek csarnokába. Utóbbit természetesen nem az F1-es szereplései okán tették, hanem azért, mert senki nem nyert nála több trófeát regionális és nemzeti versenyeken a kanadai motorsport történetében.
Al Pease 92 éves korában, 2014. május 2-án, Tennessee-ben hunyt el.
Ez a cikk eredetileg 2022. október 15-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.