back to top
2024. november 24. 15:44
Kezdőlap Blog Oldal 19

Latvala jövőre követheti Rovanpera példáját

0

Könnyen megeshet, hogy Jari-Matti Latvala jövőre csak részmunkaidős csapatfőnökként dolgozik a Toyotánál, mert újra versenyezni akar.

A Toyota WRC csapatfőnöke régóta álmodik arról, hogy ő maga is többet versenyezzen. Latvala most azt fontolgatja, hogy 2025-ben benevez a Historic Rallye Európa-bajnokságra. Az Európa-bajnokság jövőre megnyílik a 90-es évek autói előtt, így Latvala indulhat a Toyota Celica ST185-ösével. A problémát az okozza, hogy a korábbi években a Historic Eb futamok gyakran ütköztek a WRC-versenyekkel, de jövőre ez Latvala számára talán nem okoz gondot.

„A Motorsport Világtanács ülésén határozzák meg a következő szezon szabályait, és ez nagyban eldönti, hogyan fog kinézni a következő év. Azt mondhatom, hogy normálisan kezdem a WRC-szezont, és jelen leszek az első két ralin” – mondta Latvala. „Aztán minden a historic naptártól függ, és attól, hogy a ralik átfedik-e egymást vagy sem. Majd meglátjuk, hogy nekem is ki kell-e hagynom néhány WRC-versenyt”

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Elképzelhető, hogy Latvala jövőre részmunkaidős csapatfőnök lesz, hasonló utat követve, mint amit Kalle Rovanperä ebben a szezonban versenyzőként járt be.

Ez a szokatlan konstrukció úgy tűnik, hogy a Toyota Latvalával kapcsolatos terveibe is beleillik. A részmunkaidős versenyzők az elmúlt években egyfajta trenddé váltak a WRC-ben, de egy részmunkaidős csapatfőnök első lenne a sorozatban.

„Igen, ez lehetséges. Ez egy olyan dolog, amivel foglalkoztam, mivel szeretnék többet versenyezni magam is. Az egyik tény, hogy a következő szezonban 14 futam lesz, ebből hat hosszú távú verseny. Ez rengeteg utazást jelent. Inkább szeretnék több időt Európában tölteni, minthogy az összes WRC-versenyre elutazzak. Szeretném csökkenteni az utazás mennyiségét” – magyarázta Latvala.

A finn ebben a szezonban sem unatkozott. Év elején három finnországi versenyen indult, majd Goodwoodban autózott a Rally1-es és a Rally2-es Yarisszal. A finn WRC futamon második lett a WRC2-ben, aztán jött a Lahti Historic Rally, ahol a Celica műszaki hibája miatt csak szuperralizva ért célba. Október elején ismét egy finn futamon állt rajthoz, ezt meg is nyerte.

Fotó: Jari-Matti Latvala

 

Hamilton pályára vihette Ayrton Senna világbajnok McLarenjét (videó)

0

Lewis Hamilton a Brazil Nagydíj előtt végre pályára léphetett Ayrton Senna 1990-es McLarenjében.

Noha a tervezettnél egy nappal később, de végül megvalósult a várva várt bemutató, amelyen Lewis Hamilton néhány kör erejéig vezethette Ayrton Senna 1990-es világbajnok McLarenjét, az MP4/5B-t. A brazilok legendájáért gyerekként rajongó hétszeres világbajnok fehér overálban és kesztyűben, az erre a hétvégére készített különleges sisakfestéssel foglalta el a helyét a V12-es Honda-motor által hajtott McLarenben, majd miután elsőre lefulladt, a tervezettnél két körrel többet tett meg az eső áztatta interlagosi pályán a tapsoló, sikoltozó és Senna nevét skandáló brazil drukkerek előtt.

Hamilton, ahogy kihajt a pályára Senna McLarenjében:

A Mercedes veteránja a bemutató végén még egy brazil zászlót is kapott a kezébe az egyik pályabírótól, amivel megidézte Senna ikonikus ünnepléseit, majd a célegyenes közepén leparkolta a McLarent, hogy – akárcsak a bemutató előtt – Ayrton nővérével, Viviane Sennaval, majd külön az autóval is fotózkodjon.

„Természetesen nagyon érzelmes vagyok. Visszatértem a gyerekkoromba, amikor azt néztem, ahogyan Ayrton versenyzik, emlékszem erre a motorhangra, vagy arra, ahogyan megnyerte ezt a versenyt. El sem hiszem, hogy megkaptam ezt a lehetőséget, karrierem legnagyobb megtiszteltetése, hogy itt, ez előtt a gyönyörű közönség előtt tehettem meg mindezt, Brazíliában. Tegnap egész nap kint álltak az esőben, ma pedig hajnali 3-4 óta itt vannak, úgyhogy nagyon különleges ez a nap, nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki lehetővé tette ezt” – nyilatkozta a bemutató után a hétszeres világbajnok.

Hamilton a vizes pályán a határok közelébe sem merészkedett, de azért így is rendkívüli látványt nyújtott, ahogy Senna autóját vezette:

Hamiltont ezután arról kérdezték, mennyire különleges, hogy miután egyszer már vezethette Silverstone-ban Senna 1988-as autóját, most az 1990-es McLarent Interlagosban, a háromszoros világbajnok hazai futamának helyszínén – ahol 1991-ben és 1993-ban nyert – vihette pályára. „Annyira meglepő a szeretet, amit itt kapok, de a családom és én is nagyon hálásak vagyunk mindenkinek Brazíliában a szeretetért és a támogatásért. Igazán imádom Brazíliát és az itteni embereket, és annyira hálás vagyok, hogy az ország tiszteletbeli állampolgára lehetek. Remélem, hogy Senna is büszke, mert számomra ezek voltak az egész hétvége legjobb körei” – mondta a 39 esztendős pilóta.

A teljes bemutatót IDE KATTINTVA lehet visszanézni.

A Hankook szállíthatja továbbra is a gumikat a Junior ERC versenyzőinek

0

A dél-koreai Hankook nyerte azt a pályázatot, melynek értelmében 2026-ig végéig elláthatja a Junior ERC mezőnyét gumikkal. 

A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén jelentették be, hogy a dél-koreai Hankook nyerte azt a pályázatot, melynek értelmében elláthatja a Junior ERC mezőnyét gumiabroncsokkal a 2025-ös és 2026-os szezon során. 

A Hankook ezt a feladatot 2023 óta láthatja el. 

A Hankook lesz a WRC gumiszállítója

A dél-koreai gyártó 2025-től a WRC egyetlen hivatalos gumi beszállítója is lesz a Pirellit váltva egészen 2027 végéig.
 

Balesethegyeket és drámai fordulatokat hozott a Brazil Nagydíj időmérő edzése

0

Döbbenetesen fordulatos és izgalmas esős időmérő edzésen Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót a ma délutáni Brazil Nagydíjra, míg mögötte George Russell lett a második, és az élete legjobb időmérős eredményét elérő Cunoda Júki a harmadik. A kvalifikációt összesen 5-ször kellett megszakítani baleset miatt; Lewis Hamilton már a Q1-ben búcsúzott, Max Verstappen pedig a Q2-ben esett ki, és várhatóan csak a 17. helyről rajtolhat.

Q1

Nem tűnt elképzelhetetlennek, hogy a szombatról helyi idő szerint vasárnap reggel 7:30-ra áthelyezett időmérő edzést ezúttal is halasztana ki, az interlagosi pálya ugyanis úszott a vízben. Végül azonban az eredeti időpontban zöldre váltott a bokszutca végi lámpa, a pilóták pedig kivétel nélkül kék oldalfalú esőgumikon vágtak neki a Q1-nek, amelynek első kicsúszása már a felvezető körben megtörtént – Liam Lawson veszítette el az uralmát az autója felett és ment ki a bukótérbe, de folytatni tudta. Nem sokkal később ugyanott Csou Kuan-jü, majd Lance Stroll is megtette egyébként ugyanezt.

A Q1-ben sorozatosak voltak a kicsúszások:

A sorrend folyamatosan változott, ami sebezhetővé tette az éppen kieső helyen állókat egy esetleges megszakítás esetén, hiszen semmi nem garantálta, hogy a körülmények nem lesznek rosszabbak, mire újraindítják a körözést. És ahogyan az ilyenkor lenni szokott, 10 másodperccel a Q1 felének letelte után jött is a piros: Franco Colapinto dobta el az autót a hármas kanyarban és csapódott a falnak.

Az utolsó ötösben ekkor pedig Albon, Csou és Bottas mellett a két Mercedes tanyázott, azaz a körülmények rosszabbodása az ő kiesésüket is eredményezte volna.

Colapinto összetörte az autót élete első vizes F1-es időmérőjén:

Az már a néhány perccel később megtörtént folytatáskor világos volt, hogy a körülmények javulni biztosan nem javultak, hiszen az interekkel kísérletező Bottasnak visszatették az esőgumikat, és mindenki más is ezeken ment ki a pályára (Oliver Bearmant a bokszutcából tolták vissza a garázsba, hogy lecseréljék a köztes abroncsait) Norris pedig a bokszutcában várakozva azt jelentette, hogy „Sokkal jobban esik.”

És igen, konkrétan szakadt, így a Mercedes csak abban reménykedhetett, hogy a hátralevő 8 perc 50 másodpercben javulnak annyit a körülmények, hogy elkerülhessék a Q1-es kiesést. A sorrend ekkor Cunoda, Leclerc, Ocon, Pérez, Alonso, Stroll, Verstappen, Sainz, Colapinto, Norris, Hülkenberg, Gasly, Piastri, Lawson, Bearman volt az első 15-ben, néhány versenyző pedig már az első mért körök során javítani tudott a korábbi idején.

Az utolsó 5 percre fordulva az utolsó rajtsorba visszacsúszó Mercedeseknek így aztán bőven volt esélye – Hamilton az első körével fel is ugrott a 14. helyre, Russell azonban hibázott, átvágta az első sikánt, majd veszélyesen jött vissza Alex Albon elé. Ezután viszont repesztett egy 2. helyre elegendő időt, miközben a célegyenesben kis híján belerohant Stroll Aston Martinjába.

Az időközben a 16. helyre visszaeső Hamiltonnak viszont csipkednie kellett magát, miként az 5. helyre javító, de az idejét elveszítő, ezáltal csak a 12. helyen álló Max Verstappennek, és a 14. pozíciót elfoglaló Lando Norrisnak is. Hamilton a következő körében csak a 17. időt autózta, így az utolsó Q1-es körével kellett továbbjutnia, amit össze is hozott, és felugrott a 14. pozícióba.

Ezzel a hétszeres világbajnok Norrist ütötte be az utolsó ötösbe, a nem sokkal ezután a 17. helyig hátraeső McLaren-pilóta azonban szintén javított, és végül éppen hogy, a 15. pozícióban végezve jutott tovább. Hamiltonnak azonban a javítás ellenére sem jött össze mindez, és a 16. helyen búcsúzott, majd a rádióban vezethetetlennek titulálta a Mercedest. Mögötte Bearman, Colapinto, Hülkenberg és Csou volt a kieső további sorrendje, míg az első helyet az utolsó pillanatban az élre álló Verstappen szerezte meg Albon, Russell, Ocon és Cunoda előtt.

A Q1 végeredménye:

Q2

A második szakaszra alábbhagyott az eső, de ennek ellenére a legtöbben még esőgumin mentek ki. A McLaren viszont felrakta az intermediate-eket Piastrinak, amivel az ausztrál lett az egyedüli, aki nem a kék oldalfalú Pirellin kezdett. Az első körök után pedig nyilvánvalóvá vált, hogy ez a helyes irány, hiszen Piastri a 4. helyre iratkozott fel, majd a második körével közel 7 tizeddel agyoncsapta az addig vezető Verstappen idejét, miközben a körülmények folyamatosan javultak.

Ezután mindenki elkezdte felpakolnia a zöld oldalfalú Pirelliket – Russell gyorsan meg is pördült rajtuk –, kivéve Piastrit, aki csak futotta a köröket és egyre lejjebb szorította a lécet, több mint 2,5 másodperccel távolodva el a második helyezett Verstappentől. Az intereket szintén megkapók közül azonban csak Russell, Stroll, Lawson és Bottas tudott mért kört futni, mielőtt az utolsó 6 percbe lépve érkezett az edzés második piros zászlója. Most Sainz tört autót, miután megcsúszott az egyes kanyarból kigyorsítva, és háttal nekicsúszott a falnak.

Sainz összetört autója:

A Ferrari spanyolja mellett mindez Lando Norrisnak (és persze a rajta kívül a kiesőzónában tanyázó Gasly, Albon, Cunoda, Ocon négyesnek) volt a legrosszabb hír, a pontverseny második helyezettje ugyanis nem ért körbe az intereken, így a megszakítás pillanatában csupán a 11. helyen állt.

Amikor zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, Norris hajtott ki elsőként, majd mögötte sorban érkeztek a többiek, mindenki intermediate gumikon. Norris rögtön az első körével hatalmasat javított és felugrott a 3. helyre, de az élen álló Piastritól 1,2 másodperccel elmaradt.

Nem úgy Fernando Alonso, aki 0,144 másodperccel lenyomta az ausztrált és az élre állt, de aztán jött Norris és 1:24.844-gyel átvette az első helyet. Eközben azonban már sárga zászlót lengettek az első szektorban, ezúttal ugyanis Stroll hibázott és csapta oda az Aston Martint a hármas kanyarban. A versenyirányítás 40 (!) másodpercet kivárt, hogy minél többen befejezhessék a körüket – nem volt nehéz arra gondolni, hogy a kieső helyre csúszott Verstappenre vártak –, de egy pontnál tovább már nem várhatott, és kevesebb mint egy perccel a leintés előtt érvénybe léptette a piros zászlót, azaz már nem volt idő az újraindításra.

Mindez azt jelentette, hogy mindkét Red Bull kiesett, Verstappen ugyanis a 12., a mérnökét a tíz körméről a rádióban lekapó Pérez a 13. helyen. Az élen Norris zárt Alonso és Piastri előtt, míg a kiesők között még Bottas, Sainz és Gasly nevét találtuk. Mindez Verstappen szempontjából azt jelenti, hogy a holland várhatóan csak a 18. helyről kezdheti majd meg a Brazil Nagydíjat, hiszen motorcsere miatt eleve 5 helyes rajtbüntetéssel kezdte a hétvégét.

A Q2 végeredménye:

Q3

Amíg a hármas kanyarban javították a gumifalat és emiatt késleltetni kellett a Q3 kezdését, az eső folyamatosan esett, ám ennek ellenére mind a 9 állva maradt pilóta (Stroll továbbjutott, de értelemszerűen nem tudott részt venni a Q3-ban) intereken ment ki, Norrisszal mérnöke pedig azt közölte, hogy az első néhány percben lesznek a legjobbak a körülmények.

A taktika mindenki részéről az volt, hogy folyamatosan körözni kell, amíg javítani lehet, túl sokáig azonban nem lehetett, 7 perccel a leintés előtt ugyanis Fernando Alonso is összetörte az autóját. A spanyol a 9. helyen állva vágódott ki a 11-es kanyarban és csapódott a gumifalnak, de szerencsére nem esett baja.

A sorrend ekkor Norris, Albon, Piastri, Ocon, Russell, Leclerc, Cunoda, Lawson, Alonso, Stroll volt az első tízben, és bár még 7 perc hátra volt a Q3-ból, úgy nézett ki, hogy ez már akár a végeredmény is lehet, hiszen amennyiben romlanak a körülmények, aligha fog javítani bárki is. Végül nem romlottak nagy mértékben, így mindenki intermediate gumikon vágott neki a hajrának.

Az első körében még senki nem javított, a másodikban azonban Leclerc az első szektorban már igen, miközben Russell és Cunoda is leszaladt a pályáról (utóbbi elég nagy sebességgel állt keresztbe) és Piastri is megpördült. Azt azonban nem tudtuk meg, hogy végül ki tudott volna javítani a második körében, 3 és fél perccel a vége előtt ugyanis történt egy minden addiginál nagyobb bukás. Az elszenvedője Alex Albon volt, aki a célegyenes végén, nagy tempónál veszítette el az uralmat az autója fölött, majd csapódott durván a gumifalnak. A thai-brit versenyző rögtön fékproblémára gyanakodott.

Ennyi maradt Albon autójából:

Hogy ezek után mit tartogatott a hátralevő 3 és fél perc, alighanem már senki nem merte megtippelni. Szerencsére több baleset nem történt, viszont a körülmények lehetővé tették, hogy többen is javítsanak az idejükön. Elsőként Ocon tette ezt meg, de maradt a 4. helyen, majd Norris is gyorsult, és 66 ezredet faragott le az idején. Piastri az első kanyar elfékezésével és a bukótérbe rongyolással elbukta az esélyét a javításra, amire rá is fázott, ugyanis a nagyot hajrázó RB-pilóták, majd Ocon, Russell és Leclerc is átugrotta.

Norris végül megtartotta az első helyet, míg mögé 0,173 másodperccel Russell ért oda, míg a 3. hely a már 7 tizedes lemaradásban levő Cunodáé lett. A japán mögött Ocon, Lawson, Leclerc, Albon, Piastri, Alonso és Stroll az első 10 további sorrendje.

Az időmérő edzés végeredménye:

Paddon az ERC-szezon első fele után még nem gondolta volna, hogy kétszeres Európa-bajnok lehet

0

Hayden Paddon idén megtudta védeni tavaly megszerzett Európa-bajnoki címét, azonban erre egészen a szezon második feléig nem számított. 

Hayden Paddon tavaly történelmet írt azzal, hogy nem Európai versenyzőként megnyerte az öreg kontinens bajnokságát. Az új-zélandi versenyző idén sok nehézség után ismét Európa trónjára ült, ezzel azon négy versenyzők egyike lett, akik képesek voltak megvédeni bajnoki címüket. 

„Megkönnyebbülés, hogy megszereztük a második Eb-címünket – mondta Hayden Paddon az ERC hivatalos oldalának. – Kicsit idegtépő úgy versenyezni, hogy tudod, hogy mennyi vesztenivalód van, nem is szeretek ilyen helyzetben vezetni, ezért egész hétvégén Lengyelországban visszaszámoltam a szakaszokat, és a vasárnapi eső sem tette könnyebbé a helyzetünket. Az egész pályafutásom során, mindig azon voltam, hogy megpróbáljak nyerni, és készen állok a kemény munkára. Ha nem értél el valamit célt, akkor hazamész, újrakezded, és átgondolod, mit kell tenned, min kell változtatnod. Ebben a sportágban folyamatosan előre kell haladni, és az FIA-cím nagyon sokat jelent minden versenyző számára.” 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Paddon éppen a Power Stage előtti szakaszon csúszott le az útról, ezért a záró szakaszon már csak a célba érésre törekedett.  

„Valóban majdnem az út szélén maradtunk, ez egy igazi éberség teszt volt, és azt juttatta eszembe „nyugalom, a rali eredmények itt nem számítanak, minden a bajnokságról szól”. Ez a bajnoki cím nagyon sokat jelent, mert ebben az évben nagyon sokat kellett küzdeni, hogy a legtöbbet hozzuk ki magunkból és az autóból. Nem volt könnyű, de a bajnoki cím megszerzésével elértük, azt amiért dolgoztunk.” 

A 37 éves versenyző és navigátora, John Kennard végül a harmadik helyen zárt a Szilézia Rallyn a kicsúszásnak és az óvatos Power Stage-nek köszönhetően. 

“Nem kockáztattam a címet azzal, hogy harcba maradok a győzelemért, csak haza akartam vinni az autót. Tudtam, hogy mi a cél itt, és a cím rendkívül fontos. Egész évben azon dolgoztunk, hogy ezt elérjük. A szezon legnagyobb részében teljesítmény hiányunk volt, de a csapat keményen dolgozott, hogy az utolsó pár versenyen erősödjünk a bajnoki címért vívott csatában. Ezért elég megterhelő volt a biztonságos játékot játszani Sziléziában.” 

Az új-zélandi versenyző egészen a szezon közepéig nem volt biztos abban, hogy bajnok lehet.  

„Körülbelül az ötödik versenyig azt hittem, nincs esélyünk idén, sokat küzdöttünk, nem hittem, hogy megvan a nyerő csomag, de a csapat keményen dolgozott. Mathieu Franceschi egész évben nagy nyomás alá helyezett minket, egyértelműen ő volt a legjobb a szezon első felében, de a szezon második felében egy kicsit következetesebbek voltunk. Ebben az évben a következetesség volt a siker kulcsa, csak várnunk kellett és türelmesnek lenni, ami nem könnyű versenyzőként.” 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Paddon szerint a walesi Ceredigion Rally volt a szezon igazi fordulópontja számára. 

„A walesi versenyen találtunk valamit az autóban és a beállításban, ami megkönnyítette a vezetést. Ha pedig könnyen tudsz gyors lenni, akkor minden könnyebbé válik.”  

A Hyundai-os versenyző az idei szezon vége felé már arra célzott, hogy 2025-ben nem indul az ERC-ben főként anyagi okok miatt. 

„Szívesen visszajönnék az ERC-be, de már oly sok éve magam finanszírozom a ralikarrieremet, és egy kicsit nehézé válik, amikor az ember állandóan a hordó alját kaparja. Nagyon sokan támogatnak minket, és van még néhány dolog, amit el szeretnénk érni. De ha érkezik egy ajánlat, és valaki azt mondja, hogy „gyere és vezesd az autónkat”, akkor biztosan visszatérek az ERC-be.” 

Paddon és navigátora, John Kennard idén a 19. közös szezont fejezte be és a páros szeretné a 20. évet is együtt tölteni.  

„19 év után nem adhatjuk fel, 20-at kell elérnünk. John az a személy, aki apám után a második legtovább volt az életemben, tehát nagy része annak. Mit csinálunk jövőre, ki tudja. De ha a Szilézia Rally volt az utolsó ralink Európában, akkor az egy fantasztikus élmény volt.” 

Az új-zélandi versenyzőt idén nagyban tudta segíteni olasz csapata, a BRC Racing is. 

„Óriási elismerés a csapatnak, mindig is támogattak és bátorítottak minket. Mindannyian kollektíven dolgozunk együtt, és ez része annak, amit szeretek a BRC-vel való együttműködésben, mert mindannyian egy oldalon vagyunk, mindannyian ugyanarra az eredményre törekszünk. És ha a csapat tagjai mindannyian ugyanabba az irányba húznak, az nagy erőt jelent.” 

foto: @World / Red Bull Content Pool

Paddon végül kiemelte, hogy miért is szereti az ERC-sorozatot. 

„Imádom ezt a bajnokságot. Valószínűleg jobban élveztem ezt a két évet az ERC-ben, mint amit valaha csináltam a WRC-ben. Egyszerűen imádom a barátságot a csapatok között, az embereket, és nyilvánvalóan nagyszerű versenyek is vannak. Egyszerűen nagyon élvezetes bajnokság volt.” 

Amikor az F1 a pilóták életével játszott, de végül senki nem halt meg

0

Jó esély van arra, hogy esős körülmények között rendezik a mai Brazil Nagydíjat, de gyakorlatilag kizárt, hogy megtörténjen az, ami 33 évvel ezelőtt a mai napon, november 3-án egyszer már megtörtént. 1991-ben ekkor zajlott ugyanis a szezonzáró Ausztrál Nagydíj, amelyet el sem szabadott volna indítani, vagy ha már megtették, sokkal hamarabb le kellett volna fújni, mint ahogy az végül megtörtént.

Az egy évvel később világbajnoki címet nyerő Nigel Mansell úgy vélte: „Csoda, hogy senki nem halt meg”, de többek között Ayrton Senna és Gerhard Berger is kiakadt. Szerencsére azóta a biztonsági előírások rengeteget változtak, és manapság egyébként sem tudnak ekkora vízben versenyt rendezni, ami olykor bosszantó lehet, de az ehhez hasonló veszélyes helyzeteket legalább elkerülik vele.

Hogy pontosan mi történt, arról alábbi, az 1991-es Brazil Nagydíjra részletesen visszatekintő cikkünkben olvashat:

„Csoda hogy senki nem halt meg” – amikor az F1 „roncstemetőben” versenyzett

A Hyundai legújabb videójában 40 lépésben mutatta meg, miként épül meg egy raliautó

0

A Hyundai Motorsport legújabb videója igazi csemege a ralit szeretőknek, hiszen megtudhatjuk, hogy az alapokból kiindulva miként épül meg egy raliautó. 

Néhány részlet már korábban is megnézhető volt abból a folyamatból, ahogy egy raliautó megépül, azonban a Hyundai Motorsport most egy csaknem negyedórás videóban mutatja be, ahogy egy jármű létrejön. 

Nem Hamiltonnak kellene vezetnie Senna autóját – véli a brazil legenda honfitársa

0

Rubens Barrichello szerint nem Lewis Hamiltonnak kellene bemutatóznia Ayrton Senna világbajnok McLarenjével a Brazil Nagydíjon.

A Brazil Nagydíj hétvégéjének egyik szenzációja lehet, ha a terveknek megfelelően Lewis Hamilton végül bemutatózni fog Ayrton Senna 1990-es világbajnok McLarenjével, az MP4/5B-vel a háromszoros világbajnok halálának 30. évfordulója alkalmából tartott megemlékezésen, amelyet a tervek szerint a szombati viharos időjárás miatt vasárnap pótolnak be. Hamiltonról köztudott, hogy nagy rajongója volt Sennának, ami magyarázza, hogy miért rá esett a McLaren választása, ugyanakkor nem mindenki ért egyet azzal, hogy a nem mellesleg tiszteletbeli brazil állampolgári címet kapó hétszeres világbajnok lett a kiválasztott.

Többek között mást választott volna Senna McLarenjének vezetésére Rubens Barrichello, a brazilok 11-szeres F1-es futamgyőztese is. A Sennával baráti viszonyt ápoló, az 1994-es tragikus imolai hétvégén szintén hatalmasat bukó expilóta az X-en egyetértett egy rajongói kommenttel, amely úgy szólt: „Akinek Senna autóját kellene vezetnie Brazíliában, az Rubens Barrichello. Neki van közös múltja Ayrton Sennával, és sokkal jobb, mint Hamilton.”

A BandSports a Brazil Nagydíj paddockjában ezután mikrofonvégre kapta a 11 győzelméből 9-et a Ferrarinál, Michael Schumacher csapattársaként szerző Brazilt, aki kifejtette, hogy nem önös érdekből helyeselt, hanem egyszerűen úgy véli, a jeles alkalomra brazil versenyzőt kellett volna Senna McLarenjébe ültetni.

Ezt az autót fogja vezetni Hamilton:

„Valójában nem foglaltam állást, csak egyetértettem valamivel, amiről ugyanez a véleményem. De nem azért, mert nekem kellene beülni, hanem azért, mert brazilnak kell lennie. Mindegy, hogy mekkora szenvedéllyel viseltetünk Hamilton iránt – én is, mert a barátom –, ő már így is versenyezni fog. Adjanak esélyt egy új srácnak, egy brazilnak, aki még csak most kezdi az utat. Legyen [Gabriel] Bortoleto, [Felipe] Drugovich, vagy valaki, akinek nincs esélye vezetni, és aki brazil.”

„Ayrton mindig segítő kezet nyújtott a braziloknak. Felhívta a gokartos csapatomat 1987-ben, hogy segítsen nekem, úgyhogy ő biztos, hogy ezt tenné. Erről van szó, nem arról, hogy dühös lennék, nem. Interlagos itt van a szívemben, és azt gondolom, hogy brazilnak kellene vezetnie” – mondta a Sao Paulóban, a pálya közvetlen közelében felnövő Barrichello.

Vettel ismét megjelent, és szemétből készült Senna-sisakkal akciózott (videó)

Kilenc versenyző közül kerülhet ki az idei APRC-bajnok

0

Idén az új-zélandi Rally of Whangarei verseny keretein belül rendezik az Ázsia-Óceánia Rali Bajnokság (APRC) döntőjét, a bajnoki cím pedig kilenc versenyző között fog eldőlni. 

Az FIA APRC bajnokság első helyéről csupán egy verseny dönt, amellett, hogy rendeznek külön Ázsia Kupát és Óceánia Kupát is. 

Új bajnokot avattak az Észak- és közép-amerikai ralibajnokságban

Idén ennek a nagy döntőnek a helyszíne az új-zélandi Rally of Whagarei lesz, ahol az Óceánia Kupa utolsó verseny is lesz. 

Furcsa bajnoki címvédés az Afrika Rally Bajnokságban

Az APRC-bajnoki címe pedig kilenc versenyző között dől et, akik közül a kétszeres Európa-bajnok Hayden Paddon kiemelkedik helyismerete, gyorsasága és tapasztalata miatt, azonban a verseny murvás pályáin bárkinek adódhat problémája, amit azonnal kihasználhat Ben Hunt, Miko Young, Robbie Stokes, Emma Gilmour, Zeal Jones, valamint Jack Hawkeswood az új-zélandi versenyzők közül, de nem feltett kézzel indul a versenyen az indonéz H. Rihans Variza és a japán Masatashi Konishi sem. 

Új bajnokot avattak a Közel-Kelet Rally Bajnokságban

A verseny során 17 gyorsaságit és 237.72 km-es versenytávot kell teljesíteni.

Mabellini nyerte a Szilézia Rallyt, Paddon a második Eb-címét

Norris megkapta ajándékba a sprintgyőzelmet, az időmérő viszont elmaradt szombaton Interlagosban

0

Oscar Piastri a hajrában elengedte maga mellett csapattársát az interlagosi sprintversenyen, így a brit két pontot hozott a bajnokságban a Charles Leclerc megelőzésével harmadik helyre felkapaszkodó Max Verstappenen. A hollandot beidézték a felügyelők, s utólagos időbüntetést kapott. A nap második programpontját, a vasárnapi futam időmérőjét azonban a pályát elérő vihar miatt nem tudták megrendezni.

Amióta 2021-ben bevezették a sprintversenyeket, Interlagos az egyetlen helyszín, amelyen minden egyes évben ékesítette az F1-es versenyhétvége programját ez a betételem.

Ezúttal Oscar Piastri rajtolt az élről, aki hivatalos pole-pozícióval még nem rendelkezik, de a sprint időmérőjét tavaly Katar után már másodszor nyerte meg. Az ausztrál mellett csapattársa, Lando Norris várta a piros lámpák kialvását, mögöttük Charles Leclerc-rel és Max Verstappennel.

Piastri pénteken utalt rá, hogy szükség esetén kész elengedni maga mellett a bajnoki címért harcoló csapattársát, ám ez a pillanat még nem a rajtnál jött el: az ausztrál megtartotta a vezetést Norris előtt, s bár Verstappen próbált jó helyezkedéssel akár két pozíciót is fogni, a Senna S kanyarkombináció végére vissza kellett sorolnia Leclerc mögé.

A McLarenek már az első kör végére ellógtak, Norris is több mint egy másodperccel leszakította Leclerc-t, aki ellen Verstappen intézett több sikertelen támadást is. Norris aztán a 7. körben elkövetett apró hibája révén kissé leszakadt Piastri mögül, Leclerc-ék pedig veszélyes közelségbe kerültek hozzá, amire viszont az élen álló ausztrál megkapta az utasítást a McLarentől arra, hogy vegyen vissza kissé, és engedje vissza DRS-közelségbe csapattársát, hogy Norris könnyebben védekezhessen.

A 24 körös sprint utolsó harmadára fordulva a McLareneknek ismét sikerült lélegzetvételnyi előnyt szerezniük, Norrist pedig mérnöke arról értesítette, a dolgok jelenlegi állása szerint az utolsó körig várhatnak a helycserével. Hat kör volt hátra, amikor Verstappen a 4-es kanyarban végül túljutott Leclerc-en, megszerezve a harmadik helyet. Ám hiába próbálta megváltoztatni az élmezőny dinamikáját, nem tudott közelebb lopózni a McLarenekhez.

A helycsere végül három körrel a sprint vége előtt lebonyolódott Piastri és Norris között, a csapat ezzel próbált gyorsan reagálni a pálya mellett kipufogóhiba miatt leparkoló Nico Hülkenberg által okozott safety car-veszélyre. Fél perccel a helycsere után érkezett is a virtuális biztonsági autós jelzés.

Az élmezőny már az utolsó kör első szektorának végén járt, amikor visszatért a zöld jelzés, Verstappen számára éppen balszerencsés pillanatban ahhoz, hogy még meg tudja előzni Piastrit. Norris megnyerte a sprintet csapattársa előtt, így pedig további két pontot faragott Verstappennel szembeni hátrányából a tabellán, ami ekkor 45 ponton állt.

A leintést követően azonban a versenyirányítás jelezte, vizsgálatot indít Verstappen ellen a virtuális biztonsági autós szabályok lehetséges megsértése miatt – vagyis az eredmény akár még változhat is utólagosan.

A sprint további pontszerzői Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Pierre Gasly és Sergio Pérez. A Red Bull mexikóija ismét csatába bonyolódott az RB-s Liam Lawsonnal, az ő megelőzésével szerezte végül meg az utolsó pontot. A 11. helyről induló Lewis Hamilton a rajtnál három pozíciót veszített, néhány előzés után 11.-ként ért célba, vagyis pontok nélkül maradt szombaton.

FRISSÍTÉS: Verstappen utólag öt másodperces időbüntetést kapott, amivel egy pozíciót veszítve végül negyedik lett.

A sprintverseny végeredménye:

Image

 

Elhalasztották az időmérőt

105 percnyi várakozás és csúsztatás után az FIA végül közölte, határozatlan ideig nem rendezhető meg az időmérő edzés Interlagosban a pályát elért hatalmas esőzés miatt. A tervek szerint vasárnap délelőtt futnák ée a kvalifikációt, de még nincs végleges időpont.

Helyi idő szerint 15, közép-európai idő szerint 19 órakor kellett volna elstartolnia az időmérő edzésnek, ám ezt a pályát nagyjából 40 perccel korábban elérő óriási vihar ellehetetlenítette. Hatalmas intenzitású eső zúdult le az interlagosi pályára, amely mellett nemcsak a látási viszonyok, hanem az aquaplaning miatt is veszélyes lett volna útnak indítani az autókat a kvalifikációra.

Már jóval a kezdés előtt értesítette az FIA a csapatokat arról, hogy késni fog az időmérő kezdése, 15 órakor pedig rögtön egy újabb, legalább 45 perces csúszást jelentett be.

Helyi idő szerint 16 órakor játszották csak be a hivatalos főcímet a televíziós közvetítésbe, de ez is csak mézesmadzagnak bizonyult, a kezdés esélye nem került közelebb, a biztonsági autó körözései után újabb csúszásokat jelentettek be. Az eső szakadatlanul esett, és bár akadt néhány enyhébb időszak, Niels Wittich versenyigazgató szerint nem javultak a körülmények számottevően, ráadásul a sötétedés is közeledett.

Egyre több megszólalóban merült fel eközben az időmérő vasárnap délelőttre halasztása, amire legutóbb a 2019-es Japán Nagydíjon volt példa, ám mivel másnapra is viharos időt mutat az előrejelzés, ez sem jelentett garanciát a kvalifikáció zavartalan lebonyolíthatóságára.

16:45-kor, vagyis a tervezett kezdés utáni egy és háromnegyed órányi várakozás után az FIA kiadott egy új közleményt, miszerint az időmérőt elhalasztják. Ebből azonban nem derült ki, hogy mikorra. Részletek a körülmények és az előrejelzések további vizsgálata után várhatóak.

A lefújás után Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója nyilatkozott a közvetítésben, és megerősítette, hogy a terv a vasárnap délelőtti rendezés, ám a versenyirányítás még dolgozik a végleges időpont meghatározásán.

A kialakult helyzet egyúttal azt is jelentette, hogy Lewis Hamilton időmérő utánra tervezett parádéja, amely során Ayrton Senna 1990-es McLarenjével körözne a pályán, szintén elmaradt, de vasárnap talán még ez is bepótolható.

FRISSÍTÉS: Az FIA tájékoztatása szerint az időmérő vasárnap közép-európai idő szerint 11:30-kor, a futam pedig 16:30-kor veszi kezdetét Interlagosban, vagyis a verseny időpontját is másfél órával előrehozták az eredeti tervekhez képest.

Vettel ismét megjelent, és szemétből készült Senna-sisakkal akciózott (videó)