back to top
2024. november 24. 13:30
Kezdőlap Blog Oldal 18

Franceschinek a Rally Hungaryn elért dobogó volt az ERC-szezon fénypontja

0

Mathieu Franceschi idén az ERC-szezon egyik legnagyobb meglepetése volt, a bajnokság második helyén végző versenyző összefoglalta az idei évet. 

„Talán korai még arról beszélni, hogy mi lesz jövőre – mondta Mathieu Franceschi az ERC hivatalos oldalának azzal kapcsolatban, hogy jövőre is indul-e az Európa-bajnokságon. –Több tervünk is van a jövőt illetően. Tárgyalunk a csapattal, de az egyik terv az, hogy visszatérjünk a Rali Európa-bajnokságra, hogy megpróbáljunk nyerni. Remélem még az év vége előtt döntés születik.” 

A második bajnoki címét szerző Hayden Paddon után a francia versenyző is dicsérte a bajnokságot. 

„Az ERC igazán jó bajnokság, Európa legjobb pilótáival versenyezhetünk együtt, és a jó hangulat fontos nekem. A szakaszok nagyszerűek minden versenyen, és az összes versenyzővel együtt élvezni tudjuk őket. Minden versenyen bárkinek lehetnek nehéz pillanatai. Az ERC-ben igazán jó tanulni, hogy erősebbé váljunk és közben élvezni is tudjuk a versenyeket.”  

Fotó: V-Híd Rally Hungary/MGR Images

„Mint minden szezonban van néhány rossz és jó pillanat is. Tudjuk, hogy mely pontokon kell dolgoznom a téli szünetben, hogy a jövőben igazi harcban lehessek a bajnoki címért. Láthatjuk, hogy nehéz körülmények között néha nincs sebességünk. De nagyon jó szezon volt az idei, mely csak a második volt Franciaországon kívül, szóval sok minden még új.” 

„Igyekszem gyorsan tanulni, de néha több időre van szükségem. Nagyszerű a második helyen végezni a bajnokság végén, és ezúton szeretnék köszönetet mondani a Michelinnek, mert az ő abroncsaikkal versenyképesek lehetünk az összes versenyen, valamint az összes partneremnek és a körülöttem lévő embereknek.” 

Franceschi azt is elárulta, melyik volt a legjobb pillanata az idei évben. 

„Az első dobogó Magyarországon a borulás, majd a sok szakaszgyőzelem után volt a legjobb pillanat idén. Hihetetlenül jól indult ezzel a szezon. A bajnokság eleje csodálatos volt egészen a svédországi Power Stage-ig, azonban amikor az ember siet, néha túl sok is lehet.” 

Csodálatos háttér! Ilyen egy raliverseny Görögország egyik leghíresebb látványosságának tövében 

0

Görögország egyik leghíresebb látványosságának, a Meteorák tövében tartottak hétvégén ralisprint versenyt. A több százéves kolostorok fantasztikus hátteret biztosítottak a rajt helyszínén. 

Görögországról talán elsőként a az Akropolisz jut mindenkinek az eszébe, azonban a több ezeréves ország más területei is tele vannak látványosságokkal. 

Egy ilyen helyszínen, a Meteorák nevet viselő több százéves kolostorok lábánál, Kalabaka központtal tartottak hétvégén ralisprint versenyt. 

A verseny eredményei

Lappi és Breen egykori autóival induló versenyzők kapták a főszerepet a Halloween Rallyn

0

Igen. Negyedik éve már rali versenyt is rendeznek a Halloweent ünnepelve, a San Marinoban rendezett versenyen pedig két Citroen C3 WRC-vel induló versenyző tudott idén dominálni. 

Szombaton és vasárnap tartották San Marinoban immáron negyedik alkalommal a Halloween Rallyt, melyen 126 olasz és San Marinoi páros állt rajthoz, akiknek négyszer kellett ugyanazt a 8 km-es gyorsaságit teljesíteni. 

Az erőviszonyoknak megfelelően az első napon Stefano Zambon és Valentino Pasini, a második napon pedig Alessandro Gino és Pietro Elia Ometto is 2-2 szakaszt tudott nyerni, végül pedig Gino 2.3 másodperc előnnyel a versenyt is az élen zárta Citroen C3 WRC-vel. 

Gino Esapekka Lappi 2019-ben, az akkor még nem WRC-futamként megrendezett Észt Rallyn használt autójával állt rajthoz, míg Zambon azzal a C3 WRC-vel indult, mellyel a néhai Craig Breen 2018-ban versenyzett szintén Észtországban. 

A hétvégi ünnepi verseny harmadik helyét Jacopo Facco és Nicola Daria szerezte meg Skoda Fabia RS Rally2-vel. 

Nagyszerű eredményekkel zárták a Horvát Rali Bajnokságot a magyar versenyzők

0

A hétvégi horvát szezonzárón, a Porec Rallyn a már bajnoki címet szerzett Kovács Antal harmadik, míg Szilágyi János második helyezéssel zárt. 

Hétvégén rendezték a Horvát Rali Bajnokság szezonzáró versenyét, a Porec Rallyt, melyen 10 gyorsaságit és 90.34 km versenytávot kellett teljesítenie a 66 rajthoz álló, köztük három magyar párosnak. 

Abszolút értékelésben a már Nemzetközi kategóriában bajnoki címet szerző Kovács Antal és Istovics Gergő szerepelt a legjobban, akik a Hyundaijal a Rally2-es Skodával induló Viliam Prodan és az olasz skodás Federico Laurencich mögött a harmadik helyen értek célba. 

Fotó: Rally Porec

A Horvát Nemzeti Bajnokság értékelésében Prodan szerezte meg a győzelmet, míg Szilágyi János és Balai Róbert Rally4-es Peugeot-val a negyedik helyen zárt a hétvégét, míg a bajnokságban számításaink szerint Prodan és a hétvégén kieső Rally3-as Forddal versenyző Jan Pokos mögött a harmadik helyet szerezte meg, így nem sikerült a bajnoki címvédés, de az erősebb autókkal szemben ez nem is akkora meglepetés.

Locher János és Molnár Fanni Peugeot 106-tal a hétvégén a nemzeti bajnokság 3-as kategóriájában a 11., a nemzetközi bajnokságban ugyanebben a kategóriában a 12. helyet szerezte meg. 

Kalle Rovanpera megvált kétszeres ralivilágbajnok sapkájától

0

Kalle Rovanpera érdekes titkot árult el legutóbbi videójában, a kétszeres ralivilágbajnok eddigi sikereinek pillanatában mindig ugyanazt a sapkát viselte. 

A KR69 Vlog leutóbbi adásában a Zolderi Porsche Kupa szerepel, Kalle Rovanpera pedig egy különleges titkot is elárult, két év után ezen a versenyen vált meg sapkájától. 

“Amint az látható, ez a sapka már eléggé kopott – mondta a videóban Kalle Rovanpera. – Az egész sapka már koszos, az összes logó kicsit kopott. Ennek oka, hogy két éve minden versenyen ezt hordtam, ideértve a raliversenyeket, a drifteket és a Porsche Kupát is. Kezdtem már azon gondolkozni, hogy ez a motorsport legsikeresebb sapkája. Biztos vagyok benne, hogy egyetlen versenyző, vagy más sportoló sem viselt ilyen sokáig egy szponzori sapkát. Két rali világbajnoki címet nyertem a társaságában és nem is tudom, hogy hány dobogós eredményt értem el vele.” 

Rovanpera azonban a zolderi Porsche Kupa után elköszönt sapkájától. 

Norris valódi büntetés nélkül megúszta, hogy egy körrel lerövidítette a Brazil Nagydíjat

0

Több ítéletet is hoztak a sportfelügyelők az interlagosi futam leintését követően, de az elsőre talán súlyosabbnak tűnő vétségeket is elintézték pénzbírsággal. George Russell két szabálysértést is megúszott így, a végeredmény tehát nem változott utólag.

A modern időkben precedens nélküli vétségnek számított, ami még a futam elrajtolása előtt történt, amikor a mezőny Lando Norris vezetésével elindult egy második felvezető körre, miután Lance Stroll kicsúszott autójának kimentése miatt a versenyirányítás megszakította a rajtprocedúrát. A rajtlámpák azonban sárgán villogtak, ami azt jelenti, hogy mindenkinek a helyén kell maradnia, a szerelők pedig visszatérhetnek az autóik mellé. Amennyiben új felvezető kört rendelnek el, zöld lámpák gyulladtak volna fel, a jelzést azonban félreértelmezte az élmezőny, s miután néhányan útnak indultak, Niels Wittich versenyigazgató arra kérte a csapatokat, hogy a zűrzavar minimalizálása érdekében mindenki küldje el erre az extra körre a pilótáit.

A rajtrácsról való nem engedélyezett elindulás miatt Norrist, Russellt, Cunoda Jukit és Liam Lawsont idézték be a felügyelők a verseny utánra, de végül a két RB-pilótát felmentették. Csak az első sorban álló Norris és Russell vétkességét állapították meg, ők indultak el felelőtlenül, a mögöttük sorakozók már csak az ő cselekvésükre reagáltak.

Bár a történteknek számottevő hatása volt a folytatásra, hiszen a szükségtelen felvezető kör egy körrel lerövidítette a versenytávot, végül a két brit sem kapott olyan büntetést, ami az eredményüket, jelesül Russell 4. és Norris 6. pozícióját befolyásolta volna – 5000 eurós pénzbírsággal és egy figyelmeztetéssel megúszták.

Történt mindez azon a hétvégén, amelyen Charles Leclerc-t a felügyelők még elővették a vasárnapi mexikóvárosi sajtótájékoztatón elejtett nem szándékos káromkodása miatt, s a monacói 10000 eurós büntetést (ebből 5000-et felfüggesztve) kapott az FIA újkeletű irányelvének megsértéséért. Mint a közösségi médiában többen is gyorsan rámutattak, a két vétség súlya és az értük kapott büntetés nem igazán áll arányban egymással.

Russell egy másik vizsgálódást is olcsón megúszott, pedig a futam alatt azt lehetett sejteni, hogy ő és Lewis Hamilton is komolyabb büntetést kaphat, amiért a felügyelők értesülése szerint a Mercedes szerelői még módosítottak az autók guminyomásának értékén a kerekek felhelyezése után a rajtrácson. A bírák magyarázó dokumentumából kiderült, a vétség az új rajtprocedúra elrendelésekor történt, és bár hangsúlyozták, hogy normál körülmények között az eredményre kiható büntetés jár az ilyesmiért, a rendkívüli helyzet jelentette rövid időt és a rajtrácsra való kijutás nehézségeit, na meg a nyomásértékek szabályos tartományban maradását figyelembe véve végül mindkét autó miatt csak 5-5000 eurós bírságot kell befizetnie a Mercedesnek.

Carlos Sainz is egy szokatlan tettért kapott figyelmeztetést: a spanyol a falnak csúszott a 39. körben, ami a versenyből való kiesését jelentette, s amikor kivette a kormányt a Ferrariból, a sportbírók elkezdték volna csatlakoztatni a daru emelőjének végén lévő hurkot az autóhoz. Mérnöke azonban ekkor arról tájékoztatta a spanyolt, hogy az autó még mindig működőképes lehet, így Sainz visszatette a kormányt és elhajtott a helyszínről – bár nem jutott messzire. Mivel a sportbírók már megközelítették az autót, Sainz veszélyes helyzetet teremtett a Ferrari újbóli elindításával, s el is fogadta az ezért járó megrovást.

Ilyen volt belülről Csomós Mixiék balesete a Zemplén Rallyn

0

Csomós Miklós és Nagy Attila a Zemplén Rally harmadik gyorsasági szakaszán esett ki, ami a bajnoki címükbe került. A páros most megmutatta a belső kamerás felvételt.

„Egy hét telt el azóta, hogy véget ért az idei magyar bajnokság, de nekünk azóta sem sikerült feldolgozni a Zemplénben történteket. Egyre csak gyűlnek a kérdések, nemcsak a konkrét esettel kapcsolatban, hanem ilyenkor természetesen a hogyan tovább is egy óriási kérdőjel…”

„Egyelőre még magunknak sem tudjuk megválaszolni ezeket. Szokásunkhoz híven most sem rejtjük el előletek a belső felvételt (amit ha lett volna elég térerőnk akár élőben is láthattatok volna.) Persze nem szívesen mutatjuk meg, pláne nem tehetjük ki a kirakatba, de biztosan sokatokat érdekel mi és hogyan történt belülről. Köszönjük a bíztató szavakat, hívásokat és a történtek ellenére is kitartó támogatásotokat!” – írta a páros a videó mellé.

 

Verstappen oktatta a mezőnyt az esőben, június óta először nyert, s fél kézzel már fogja a bajnoki trófeát

0

Max Verstappen ellenállhatatlan formája visszatért Brazíliában, ahol nehéz esőfutamot abszolvált hibátlanul, s június óta első győzelmét szerezve karnyújtásnyira került negyedik világbajnoki címétől, miután Lando Norris csak 6. lett. Esteban Ocon és Pierre Gasly kisebb csodát vitt véghez azzal, hogy az idén küszködő Alpine mindkét autóját dobogóra állították.

A szombat este bejelentett programmódosítás nyomán helyi idő szerint már 12:30-ra felállt a mezőny a rajtrácsra a felvezető körhöz – s az időjárás szempontjából is szerencsésnek tűnt ez az időpontválasztás, mert bár továbbra is esős volt az előrejelzés, ebben a pillanatban éppen nem esett, s javuló pályaviszonyokra számítva mindenki intermediate gumikkal várta a kezdést.

Az időmérőn autót törők közül csak Alexander Albon autóját nem tudták időben megjavítani, a Williams így egy autóval állt ki a futamra, Carlos Sainz pedig hajtásláncelemek cseréje miatt a bokszutcából indulhatott. Alaposan felkavarodott a rajtrács az időmérő nyomán, a két RB a 3. és az 5. helyet foglalta el, Lewis Hamilton a 14., Max Verstappen büntetésével együtt a 16. pozícióból várhatta a rajtot, míg a pole-t bajnoki riválisa, Lando Norris birtokolta.

Gyakran a kaotikus futamok előjele, hogy már a felvezető kör sem zajlik le fennakadás nélkül, most pedig olyasmi történt, amire a modern időkből még nem is volt precedens. A 4-es kanyar előtt fékezve Lance Stroll autója kipördült a vizes aszfalton, s bár megpróbált visszatérni a pályára a kavicságyon keresztül, meghiúsította ezen tervét, hogy abban elásta magát az Aston Martin. A kanadai képtelen volt továbbmenni, ezzel máris 18-ra csökkent a rajthoz felálló mezőny létszáma.

Stroll autóját még nem mentették ki, mire a mezőny körbeért a felvezető körrel, így az „aborted start” üzenetet kapta meg a mezőny sárgán villogó rajtlámpákkal, jelezve, hogy a versenyirányítás megszakította a rajtprocedúrát. Ez a jelzés azt jelenti, hogy a szerelők visszatérhetnek az autóik mellé a rajtrácsra újabb 10 percre. Norris a pole-ban, és több további pilóta azonban félreértelmezte az üzenetet, s a motor leállítása helyett elindultak egy újabb felvezető körre, pedig azt csak zöld lámpák mellett szabadna megtenni – majd hosszabb hezitálás után végül mindenki más is követte őket. A második körbeérés után megkezdődött az újabb rajtprocedúra a szerelők jelenlétével, ám Norrist vizsgálat alá helyezték a szabálytalan elindulás miatt. A futam alatt aztán George Russellt, Cunoda Jukit és Liam Lawsont is felvették erre a listára, jelezve azonban, hogy döntést csak a verseny után hoznak.

Mire két tervezett és egy nemkívánatos felvezető kör után végre elrajtolhatott a futam, az eső is megérkezett. Russell lerajtolta Norrist és az 1-es kanyar belső ívén átvette a vezetést, Esteban Ocon pedig a 4. helyről indított támadást Cunoda ellen, de az S-kanyar kijáratánál a japán hárította a támadást, őket Leclerc, Lawson és Piastri követte.

Hamilton és Verstappen az első kör végére a 10. és a 11. helyen találták magukat, innen viszont a versenyük nagyon eltérő irányt vett: a brit ezúttal sem érezte jónak az egyenesekben pattogó, a kanyarokban rosszul tapadó Mercedest, kisebb hibái miatt pedig nem is tudott a mezőny első felébe kerülni. Verstappen ellenben szárnyalt ezen körülmények között, a 10. körben Piastri McLarenje mellett is könnyedén ment el. Cunoda eközben, bár Ocon nyomása alatt, de tartotta magát a harmadik helyen, még ha az élen haladó két brit tíz másodperccel el is lépett az üldözőktől.

A körülményekhez képest sokáig nyugodt mederben, kiesések nélkül zajlott a futam, ám a 25. kör környékén jóval intenzívebb eső érte el a pályát, jelentősen rontva a látási viszonyokat is. Néhányan ugyan kihajtottak kerékcserére, köztük Leclerc is, ám a többség hezitált a gumiválasztás miatt, illetve a verseny semlegesítésére várva. A 28. körben aztán, amikor Nico Hülkenberg kicsúszott az 1-es kanyarban, virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe, megnyílt a lehetőség egy „olcsó” bokszkiállásra. A 7. helyezett Piastri volt az első a pályán azok közül, akik élhettek ezzel a lehetőséggel, s meg is kezdődtek a tömeges kerékcserék. Mire Russell és Norris körbeért, éppen véget ért a VSC-periódus, ennek ellenére a bokszba hajtottak, viszont csak a 4. és az 5. helyre tértek vissza, hiszen a vezetést átvevő Ocon, Verstappen és Gasly továbbra is a pályán maradtak. Norris ugyan az új gumikon megelőzte Russellt, de ekkor már nem az első helyért.

A körülmények drasztikus romlása után hamarosan biztonsági autót küldtek a pályára, majd miután Colapinto a lassú tempó mellett is falnak csúszott és csúnyán összetörte az autóját, tovább növelve a Williamst ezen a hétvégén sújtó anyagi kárt, a rengeteg törmelék miatt piros zászlós leállást rendeltek el.

Mindenki a bokszutcába hajtott, a döntés nagy nyertese pedig a konstruktőri tabella utolsó előtti helyén tanyázó Alpine volt, hiszen az első és a harmadik helyen álltak, autóik remekül működtek az esőben, a leállás során pedig szabadon kereket cserélhettek.

Nagyjából félórás szünet után – amely során Hülkenberget fekete zászlós jelzéssel kizárták, mivel a sportbírók tolták le őt egy csatornafedélről, amin kicsúszásakor felakadt – folytatódhatott a verseny a 33. körtől, a körülményekre tekintettel állórajt helyett repülőrajttal.

Ocon nem hagyott magán támadási lehetőséget, sőt nagyon hamar néhány másodperccel el is lépett Verstappentől. Norris az újraindulás első körében lecsúszott a pályáról, így elveszítette pozícióját Russell-lel szemben. A hibák továbbra is gyakoriak maradtak, s különösen nehéz napja volt Oliver Bearmannek első esős F1-es futamán, aki több kicsúszást is átvészelt. Sainz falnak csapódása és kiesése hozta viszont el az újabb biztonsági autós közbeavatkozást – a Ferrari bokszból rajtoló spanyolja szintén a mezőny második felében tartózkodott idáig.

Az ezt követő zöld jelzés azonban jóval eseménydúsabb első kanyart hozott, mint a piros zászló utáni: Verstappen szemfüles manőverrel azonnal bebújt Ocon mellé és átvette a vezetést, miközben néhány méterrel hátrébb Norris elvétette a féktávot, túlcsúszott az 1-es kanyaron, s a 7. helyen, Piastri mögött csatlakozott vissza a pályára – csapattársa viszont mérnöke kérésére hamarosan vissza is engedte őt maga elé.

A verseny utolsó húsz körébe lépve Verstappen fokozatosan növelni tudta a távolságot önmaga és a két Alpine között, akik amellett, hogy szenzációs csapatsiker felé haladtak, váratlan buffert is képeztek a holland és a közvetlen riválisai között – Russell ugyanis nem tudott támadási pozícióba kerülni Gasly mögött.

A holland végül közel 20 másodperces előnnyel nyert Interlagosban, idei 8. győzelmét szerezve, viszont az elsőt a júniusi Spanyol Nagydíj óta. A hatodik helyen befutó Norrisszal szemben 62 pontra hízott az előnye, ezzel szinte teljesen romba döntve a McLaren hadjáratát az egyéni bajnoki címért – Verstappen már a következő állomáson, Las Vegasban bebiztosíthatja negyedik titulusát, amennyiben legalább 60 pontos előnnyel távozik onnan.

Talán nála is nagyobbat nyert ezen a hétvégén az Alpine, amely csapat eddig 16 ponttal a 9. helyen állt a konstruktőri tabellán, ám most 33 pontot szakítva a Williamst, az RB-t és a Haast is átugrotta! Ocon és Gasly mögött Russell, Leclerc, Norris, Cunoda, Piastri, Lawson és Hamilton értek célba pontszerző helyeken. De levegőben lógó vizsgálatok miatt a végeredmény utólag még akár több ponton is változhat.

A verseny végeredménye:

Image

László Martin és Bán Viktor borult, de így is jó eredménnyel zárta a német ERT-versenyt

0

Hétvégén rendezték a német Lausitz Rallyt, mely az ERT idei bajnokságának utolsó futama volt, a versenyen borulás után is a nyolcadik helyet ért el László Martin és Bán Viktor. 

Hétvégén a német Lausitz Rallyval zárult az ERT idei 14 futamos szezonja és a szezonzárón rajthoz állt László Martin is Bán Viiktorral a Skoda Fabia RS Rally2 navigátori ülésében. 

A verseny során nyolc gyorsaságit és 138.4 km versenytávot kellett teljesíteni. 

A magyar páros végül az abszolút és ERT-értékelés nyolcadik helyét szerezte meg, azt követően, hogy a záró szakaszon borultak és így egy helyet vesztettek. 

A versenyt és az ERT-értékelést is a cseh Filip Mares és Radovan Bucha páros nyerte Rally2-es Toyotával.

Latvala jövőre követheti Rovanpera példáját

0

Könnyen megeshet, hogy Jari-Matti Latvala jövőre csak részmunkaidős csapatfőnökként dolgozik a Toyotánál, mert újra versenyezni akar.

A Toyota WRC csapatfőnöke régóta álmodik arról, hogy ő maga is többet versenyezzen. Latvala most azt fontolgatja, hogy 2025-ben benevez a Historic Rallye Európa-bajnokságra. Az Európa-bajnokság jövőre megnyílik a 90-es évek autói előtt, így Latvala indulhat a Toyota Celica ST185-ösével. A problémát az okozza, hogy a korábbi években a Historic Eb futamok gyakran ütköztek a WRC-versenyekkel, de jövőre ez Latvala számára talán nem okoz gondot.

„A Motorsport Világtanács ülésén határozzák meg a következő szezon szabályait, és ez nagyban eldönti, hogyan fog kinézni a következő év. Azt mondhatom, hogy normálisan kezdem a WRC-szezont, és jelen leszek az első két ralin” – mondta Latvala. „Aztán minden a historic naptártól függ, és attól, hogy a ralik átfedik-e egymást vagy sem. Majd meglátjuk, hogy nekem is ki kell-e hagynom néhány WRC-versenyt”

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Elképzelhető, hogy Latvala jövőre részmunkaidős csapatfőnök lesz, hasonló utat követve, mint amit Kalle Rovanperä ebben a szezonban versenyzőként járt be.

Ez a szokatlan konstrukció úgy tűnik, hogy a Toyota Latvalával kapcsolatos terveibe is beleillik. A részmunkaidős versenyzők az elmúlt években egyfajta trenddé váltak a WRC-ben, de egy részmunkaidős csapatfőnök első lenne a sorozatban.

„Igen, ez lehetséges. Ez egy olyan dolog, amivel foglalkoztam, mivel szeretnék többet versenyezni magam is. Az egyik tény, hogy a következő szezonban 14 futam lesz, ebből hat hosszú távú verseny. Ez rengeteg utazást jelent. Inkább szeretnék több időt Európában tölteni, minthogy az összes WRC-versenyre elutazzak. Szeretném csökkenteni az utazás mennyiségét” – magyarázta Latvala.

A finn ebben a szezonban sem unatkozott. Év elején három finnországi versenyen indult, majd Goodwoodban autózott a Rally1-es és a Rally2-es Yarisszal. A finn WRC futamon második lett a WRC2-ben, aztán jött a Lahti Historic Rally, ahol a Celica műszaki hibája miatt csak szuperralizva ért célba. Október elején ismét egy finn futamon állt rajthoz, ezt meg is nyerte.

Fotó: Jari-Matti Latvala