A WRC2 éllovasa, Oliver Solberg attól függetlenül is büszke lesz a szezonjára, hogy megszerzi-e a világbajnoki címet vagy sem.
Oliver Solberg a WRC2 első helyéről várja a szezonzáró Japán Rallyt – csakhogy nézőként. Mivel a 23 éves svéd pilóta már teljesítette a hét futamot, ezért nem áll rajthoz Japánban, a világbajnoki cím így már nem az ő kezében van.
Ugyanis ha a WRC-ből a szezonzáróra a WRC2-be visszaülő Sami Pajari az első vagy a második helyen ér célba, akkor megvédi a címét, minden más esetben viszont Solberg örülhet.
„Nehéz lesz csak ülni és nézni a Japán Rallyt, de mit tehetünk… – mondta Solberg a WRC honlapjának.– Nagyon büszke vagyok arra, amit együtt elértünk, ez nagyon erős szezon volt, és úgy gondolom, hogy megérdemeltük a bajnoki címet. Oké, most már csak Japánig kell várnunk, hogy kiderüljön, sikerül-e, de mindent megtettünk, amit tudtunk.”
Solberg Chilében világbajnok lehetett volna, ebben azonban egy defekt megakadályozta. Végül negyedik lett, a helyezését a többiek megállapított ideje miatt sokáig vitatta, de az eredmény már nem változott.
„A csapat nagyon jól dolgozott együtt ebben a szezonban, ez tette lehetővé, hogy szakaszokat nyerjünk, és három WRC2-es futamot is. Mi vagyunk az egyetlen olyan csapat, amely minden megkezdett versenyen nyert egy szakaszt, és ezek negvenkét százalékát megnyertük – folytatta Solberg. – Sajnos véget ért a szezonunk, kicsit szomorú vagyok emiatt, ugynais szeretem Japánt és azt a szenvedélyt, amit az ország a sportágunk iránt tanúsít. Szívesen vezetnék ott, de ahogy mondtam, csak örülhetek annak, amit csapatként elértünk ebben a szezonban.”
Költséges könyvelési hibát követett el a Honda és az Alpine a Forma–1-es költségplafon alá tartozó 2023-as költségvetési elszámolásban, emiatt a két motorgyártó összesen egymillió dolláros bírságot köteles befizetni.
Az FIA lezárta az előző Forma-1-es szezon költségvetési limitjeinek betartásával kapcsolatos vizsgálatot, amit minden évben megtesz azóta, hogy 2021-től szigorú költekezési limitet vezetett be a csapatok, valamint a motorgyártók számára, ezzel járulva hozzá a sport fenntartható működéséhez.
A közlemény szerint 2023-ban senki nem lépte túl a költséglimitet, ugyanakkor két gyártót, a Hondát és az Alpine-t eljárásbeli vétségek miatt komoly pénzbüntetéssel sújtottak.
A Red Bullt és az RB-t ellátó Honda a vizsgálat szerint olyan költségeket is kivont, illetve korrigált a leadott számadásában, amiket nem lett volna szabad, ugyanis bele kellett volna őket számítani a költségkeret hatálya alá tartó többi költségbe.
Az Alpine (amit ilyen néven hivatkoznak, ám valójában a Renault-motorgyártó) könyvelését pedig amiatt találták hibásnak, mert releváns információk maradtak ki belőle.
A vétségek miatt a Hondát 600 000 dolláros, az Alpine-t pedig 400 000 dolláros pénzbírsággal sújtották, azaz ketten együtt összesen 1 millió dollárt kell befizessenek, amire 30 nap áll rendelkezésükre.
Az FIA hangsúlyozza, hogy csak adminisztrációs hibákról volt szó, vagyis egyik gyártó sem lépte túl a rendelkezésére álló költséglimitet, s arra sem találtak bizonyítékokat, hogy bármelyikük is rossz hiszemben járt volna el, vagy bármi előnye is származott volna a pontatlan adatszolgáltatásból.
Nem ez az első alkalom a költséglimit eddig vizsgált három éve alatt, hogy büntetést osztott az FIA. Tavaly minden csapat és gyártó precízen végezte a dolgát, 2022-ben azonban (a 2021-es szezonra vonatkozóan) hasonló adminisztrációs hibát találtak az Aston Martin és a Williams csapatánál, de ami még súlyosabb, a költséglimit tényleges megsértésén kapták az egyéni vb-címet szerző Red Bullt. Az energiaitalosok akkor 7 millió dolláros büntetéssel és a szélcsatornahasználati kvótájuk 10%-os csökkentésével bűnhődtek.
Sebastien Loeb és Hayden Paddon is megerősítette, hogy indul a jövő évi Bajnokok Tornáján, amit március 7-8-án rendeznek a Sydney Olimpiai Park Accor Stadionjában.
Loeb a kilenc vb cím mellé az ötödik ROC bajnoki címéért versenyez majd Sydneyben. Hayden Paddonnal és egy másik a verseny előtt bejelentett pilótával ez lesz az első Bajnokok Tornája, ahol Új-Zéland nemzeti csapatot indít.
Loeb és Paddon márciusban csatlakozik a Sebastian Vettel és Mick Schumacher alkotta német szupercsapathoz, és természetesen ott lesz a versenyen a hétszeres ausztrál Supercars-bajnok Jamie Whincup is. A többi résztvevő bejelentése később várható.
A 2025-ös Bajnokok Tornája két éjszakán át zajlik majd, az Accor Stadionban erre a célra épített 1 kilométeres aszfaltcsíkon.
Sebastien Loeb az eddig négy ROC győzelméből az elsőt még 2003-ban Gran Canarián aratta, amikor a nagydöntőben Marcus Grönholmot győzte le. 2005-ben Párizsban Tom Kristensen, 2008-ban és a londoni Wembley Stadionban David Coulthard ellenében nyert. 2022-ben a svédországi ROC-on újabb összesített győzelmet aratott, akkor Sebastian Vettelt előzte meg a döntőben.
„Nagyon várom már, hogy részt vehessek az első Bajnokok Tornáján Ausztráliában. Egyszer már megnyertem az Ausztrál Rallyt, és nagyon sok szép emlékem van a ROC-ról. A Stade de France-ban a lelkes francia szurkolók előtt versenyezni és megnyerni a ROC-t minden idők egyik legjobb versenyzői emlékei közé tartozik, és mindig jó érzés találkozni a többi versenyzővel egy ilyen különleges légkörben. Elég jól tudok alkalmazkodni a különböző típusú autókhoz és pályákhoz, így természetesen az a célom, hogy megpróbáljam megnyerni az ötödik ROC-címemet most, hogy ez a nagyszerű esemény ismét egy nagy stadionban zajlik” – mondta Loeb.
Paddon is lelkesen várja az eseményt: „Részese lenni a Race Of Champions-nak, és különösen az első Új-Zélandi csapatot képviselni egy valóra vált álom számomra. Minden évben figyelem a versenyt, mióta a hősöm, Colin McRae megnyerte a ROC-t Gran Canarián, és mindig is reméltem, hogy egy nap engem is meghívnak. Igazi megtiszteltetés, hogy képviselhetem Új-Zélandot és versenyezhetek a legjobbak legjobbjai ellen. Új-Zéland mindig is a súlya fölött teljesített a világ motorsportjában, és ez egy lehetőség lesz számomra és a csapattársam számára, bárki is legyen az végül, hogy valóban kitűzzük a kiwi zászlót a világ színpadán” – mondta Paddon.
Mind a négy versenyző részt vett a JWRC-ben, közülük különösen Jürgenson és Gill tett ki magáért, hiszen mindketten megnyertek egy-egy versenyt, Jürgenson pedig a sorozatot is, így jövőre négy WRC2-es futamon indulhat. Ezt a számot végül hatra emelte meg az FIA Rally Star-programja. Gill marad a JWRC-ben, a sebességét bebizonyító Smart ugyancsak ebben a kategóriában versenyezhet jövőre.
„Azóta, hogy Max, Romet és Taylor bekerült az FIA Rally Star-programjába, nemcsak tehetségüket, hanem elszántságukat is bizonyították, így további tanulási és fejlődési lehetőségekkel jutalmazzuk őket 2025-ben – mondta Robert Reid, az FIA sportért felelős elnökhelyettese. – Szeretném megköszönni Abitónak és Esthernek is a közreműködésüket, és kíváncsian várom, hogy a program tanulságai és tapasztalatai hogyan segítik őket a jövőbeli útjukon.”
A pilóták világbajnoki címe már a zsákban van, de a Hyundai a gyártók versenyét is szeretné megnyerni, ezért tesztversennyel készül a szezonzáró Japán Rallyra.
Az már eldőlt, hogy Hyundai-pilóta lesz a világbajnok az idén, már csak az a kérdés, hogy Thierry Neuville hazaér-r a szezonzáró Japán Rallyn, vagy Ott Tänak kezébe hullik a győzelem. A csapat azonban nem elégedne meg ennyivel, és a gyártók világbajnokságát is megnyerné. A Hyundai jelenleg 15 ponttal vezet a Toyota előtt.
A Hyundai éppen ezért nem tétlenkedik, és benevezte Thierry Neuville-t és Andreas Mikkelsent a La Nucia Rallyra. Az Alicante környéki aszfaltos versenyt november 8–9-én rendezik meg, 11 gyorsaságin 128 km-t teljesít a mezőny. Ugyan nem versenyez, de Ott Tänak is elutazik Spanyolországba, ahol előbb privát teszten vesz részt, majd pedig teljesíti a shakedownt.
A Hyundai negyedik pilótája, Dani Sordo is autóba ül, és könnyne lehet, hogy a november 15–16-án esedékes Ciudad de Pozoblanco Rally lesz pályafutása utolsó versenye Rally1-es autóval. A hírek szerint vezető beosztásba kerülhet a Hyundai csapatában, ami nem teszi lehetővé a folymatos versenyzést – helye amúgy sem nagyon lett volna jövőre, pláne, ha igaznak bizonyulnak az Adrien Fourmaux leigazolásáról szóló pletykák.
A szezonzáró Japán Rallyt november 21–24-én rendezik meg.
Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatfőnöke a Közép-Európa Rally után végre elmondott néhány konkrétumot a jövő évi pilótafelállásról.
Amíg a Hyundai már hivatalosan is bejelentette a következő évre Thierry Neuville-t és Ott Tänakot, addig a Toyota eddig hallgatott – bár néhány dolgot azért lehetett hallani. Nos, a csapatfőnök Jari-Matti Latvala a Közép-Európa Rally után néhány lapot felfedett a pakliból.
„Kalle Rovanperä helyzete elég egyértelmű, minden fordulóban vezetni fog – kezdte Latvala.– Ebben az esetben mindenkit megnyugtathatok. Elfyn Evans helyzete is viszonylag egyértelmű. A többi versenyzővel kapcsolatban kicsit nyitottabb a helyzet. Elkezdtünk tárgyalni Sébastien Ogier-vel arról, hogy mennyit szeretne vezetni. Valószínűleg a szezon feléről lesz szó.”
Így minden bizonnyal Rovanperä mellett Evans vezet a teljes szezonon át, Ogier döntése pedig azt befolyásolja, hogy hány versenyzővel osztja meg a harmadik autót. Ha valóban félszezont vállal, a váltótársa Sami Pajari lehet. És valahová még Takamoto Katsutát is be kelle passzírozni – már ha a Toyota jövőre is négy autót indít.
„A legnagyobb kérdőjel Sami és Taka programja – ismerte el Latvala. – Erre csak a Japán Rally után kapunk választ, ki kell értékelnünk az utolsó két futam alakulását. Kérdés még a következő szezon költségvetése, amit hamarosan megtudunk. Egyelőre a levegőben lóg, hogy tudunk-e négy autót is indítani. Nyilván szeretnénk, de ez a költségvetéstől függ.”
25 évvel ezelőtt ezen a napon, október 31-én rendezték az 1999-es Forma–1-es szezon utolsó futamát, a világbajnoki címről döntő Japán Nagydíjat. A szuzukai futamra már csak két pilótának, a pontversenyben vezető Eddie Irvine-nak, illetve a második helyen álló Mika Häkkinennek maradt esélye a vb-címre, miután David Coulthard és Heinz-Harald Frentzen Malajziában elveszítette a matematikai esélyét is a végső sikerre. Az ír versenyző Michael Schumachernek köszönhetően megnyerte a szepangi viadalt, Japánban pedig a saját kezében volt a sorsa, ám miután egész hétvégén bottal ütötte Häkkinen nyomát, végül lemaradt élete nagy lehetőségéről.
Arról a lehetőségről, amelyet a Ferrari ugyan kész volt megragadni, de a maranellóiak soraiban nagyon sokan érezték volna igazságtalannak, hogy 1979 után 1999-ben nyernek először egyéni világbajnoki címet, és utólag Irvine is elmondta, teljesen érthető volt, hogy Schumacher silverstone-i lábtörése után a csapat nem minden szempontból állt be mögé. Hogy mire gondolt, arról alábbi cikkünkben írtunk bővebben.
Arról pedig az alábbi cikkünkben számoltunk be, hogy Eddie Jordan, az egykori Jordan-istálló csapatfőnöke szerint az 1999-es szezon utolsó két versenyére visszaparancsolt Schumacher megnyerhette volna a szezonzárót, csak nem akarta, azzal ugyanis világbajnokot csinált volna Irvine-ból. Persze azt, hogy ez tényleg így volt-e, valószínűleg már soha nem tudjuk meg.
A 2024-es Észak- és közép-amerikai ralibajnokságban (NACAM) megszakadt Ricardo Cordero három éve tartó veretlensége és Alejandro Mauro Sánchez személyében új bajnokot avattak.
Azt követően, hogy 2023-ban öt mexikói futam mellett csak egy kanadai szerepelt a NACAM-naptárban, idén négy mexikói, egy kanadai és egy panamai futam szerepelt.
Az idei bajnokság azonban már a szezonzáró panamai futam előtt eldőlt, miután Alejandro Mauro Sánchez megnyerte az első három futamot, majd a negyediken ugyan csak második lett, az ötödik futam előtt már 17 ponttal vezetett a bajnokságban három éven át veretlen Ricardo Cordero jr. előtt.
A NACAM idei utolsó előtti versenyén azonban Cordero már nem tudott célba érni a Citroen C3 Rally2-vel, így a nemzetközi értékelésben egyedülicélba érőként Sánchez nyert a Skodával, amivel már behozhatatlan előnyre tett szert a bajnokságban és első NACAM-bajnoki címét szerezte.
Az olasz Andrea “Zippo” Zivian csapata, az IKE Racing Peugeot 306 Maxit szeretne a 2025-ös szezonra elkészíteni, az autók tesztelésévben pedig Sébastien Loeb is részt vesz.
A kétszeres Historic Európa-bajnok olasz Andrea Zivian csapata, az IKE Racing nagy bejelentést tett, Peugeot 306 Maxi autókat készít a 2025-ös verseny szezonra.
Az első elkészült autóval Francois Delecour a Rally Legenden indult.
„A 90-es évek ralijának szerelmese vagyok – magyarázta Andrea Zivian az AutoHebdo.fr oldalnak. – Nagyon szerettem volna szeretett 306 Maximat visszatenni az utakra, de az elromlott sebességváltó miatt ez lehetetlen álom és leküzdhetetlen akadály volt, mivel az eredeti hétfokozatú magnézium sebességváltó különösen bonyolult és beszerezhetetlen volt. Különböző vizsgálatok és próbálkozások után sikerült megoldanunk ezt a problémát az eredeti alkatrész beszkennelésének köszönhetően, amit aztán teljesen átdolgoztak: először a tokok – a nagyobb tartósság érdekében alumíniumból építették – majd az összes belső mechanika. Az első váltókat Sébastien Loeb 306-osa kapta meg, így miután sikeresen teljesítették a tesztet, készen álltunk a következő kihívásokra.”
Az IKE Racing úgy döntött, hogy a már kész autó egyes alkatrészeit lemásolja és készít még 306-ost.
„Több ember szakértelmét is ki kértük. Az R.T.R Project cég, amely egy olasz mérnöki cég, átépítette a sebességváltót, a Mako Shark gondoskodott a kompozit anyagokról, a Lettieri Technology pedig komplett kipufogót készített. Végül a projektbe bevontuk a Sébastien Loeb Racinget, amely felmérte a megbízhatóságot, és partnerünk lesz a franciaországi és belgiumi tevékenységekben.”
Ennek a nagyszerű projektnek az első szakasza már megvalósult, a második szakasz során két Peugeot 306 Maxi fog elkészülni a következő hónapokban, melyekhez az alvázat már le is gyártották. Az autók pedig a 2025-től érvényes Historic rali szabályoknak megfelelően készülnek majd el. Az autókhoz majd alkatrészek is elérhetőek lesznek egy online áruházon keresztül.
„Ez a kedvenc autóm – mosolyodott el Mario Fornaris. – A 306 Maxi életem kalandos és pótolhatatlan emberi élményekben gazdag időszakában volt jelen. Véleményem szerint ez az utolsó a romantikus rally autók közül. Könnyű, mint egy pályaautó, széles és tökéletesre hangolt, mint egy gokart, szívómotorral felszerelve, amely közel 10 000-es fordulatszámon sikított, és hatalmas fékekkel szerelték fel. Az aszfalton képes volt legyőzni a WRC-ket. Az autónk még az eredetinél is gyorsabb lesz.”
A Rally Legenden jelenlévő olasz mérnök, aki a WRC-ben a Peugeot-val és a Mitsubishivel dolgozott, beszélgetett François Delecourral, aki nagyon jól érezte magát a rendezvény gyorsasági szakaszain.
„Az IKE Racing által készített Peugeot 306 Maxi fantasztikus a motor és a futómű szempontjából” – mondta. – A Reiger felfüggesztésekkel sokkal kiegyensúlyozottabb és gyorsabban is megy. Ugyanez vonatkozik a motorra, amely nagy teljesítményű. Gratulálunk az IKE Racingnek az elvégzett figyelemre méltó munkához. Legközelebb ezzel az autóval, remélem a Madeira Rallyn november 15-17. között találkozunk.”
Zippo a jelenlegi Historic Eb abszolút értékelését is vezeti Audival, azonban ifjabb Érdi Tibornak és Kerék Istvánnak még lesz esélye a szezonzáró Akropolisz Rallyn, hogy megelőzze és bajnoki címet szerezzen a Ford Sierrával.
Lewis Hamilton nemcsak a 2024-es Mercedesben lesz látható a hétvégi Brazil Nagydíjon.
Lewis Hamilton kapcsán régóta köztudott, hogy gyerekkora óta nagy rajongója Ayrton Sennának – a Mercedes pilótája a háromszoros világbajnok pole-rekordjának megdöntésekor a Senna-családtól megkapta a brazil legenda egyik korábbi sisakját, a Brazil Nagydíjakon pedig ő maga is előszeretettel tiszteleg sisakfestésével Senna előtt. A 2022-ben Brazília tiszteletbeli állampolgárává választott versenyző 2009-ben ráadásul megkapta a lehetőséget, hogy Senna első világbajnok autóját, az 1988-as McLaren MP4/4-est vezesse a Top Gear műsorának felvételén, Silverstone-ban. Most pedig olyan lehetőséghez jut, amihez korábban még soha: F1-es hétvégén ülhet bele Senna egyik korábbi versenygépébe.
Az idén volt a háromszoros világbajnok halálának 30. évfordulója, amelyre Imolán kívül számos helyen, versenyen és módon megemlékeztek már (a McLaren például Senna-festéssel versenyzett Monacóban, a Hungaroring pedig zöld-sárgára festette a 6-os és 7-es kanyar rázóköveit a Magyar Nagydíjra), és természetesen nem maradhat el a megemlékezés Senna hazai versenyén, a Brazil Nagydíjon sem. A szervezők a „Senna sempre” (Örökké Senna) elnevezésű, helyi idő szerint szombaton délután 5 órakor kezdődő eseményen többek között korábbi Senna-autókat engednek fel bemutatózni az interlagosi pályára, az egyikben pedig Lewis Hamilton foglalhat majd helyet.
A brazil Grupo Bandeirantes értesülései szerint a Mercedes veteránja ezúttal Senna 1990-es világbajnok autóját, a McLaren MP4/5B-t vezetheti majd, azaz első alkalommal próbálhat ki szívómotoros Senna-autót (az 1988-as kocsit még a Honda turbója, ezt viszont már a japánok V12-es erőforrása hajtotta). Az autót az esemény előtt Sao Paulo gazdasági negyedében fogják kiállítani, az ott tartott eseményen pedig a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi is tiszteletét teszi.
Nem ez lesz egyébként az első alkalom az idén, hogy egy többszörös Forma–1-es világbajnok ül bele Senna egyik korábbi autójába, hiszen Sebastian Vettel a saját tulajdonában levő 1993-as McLarennel bemutatózott az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjén. Erről alábbi cikkeinkben osztottunk meg lélegzetelállító felvételeket.