back to top
2024. november 29. 16:35
Kezdőlap Blog Oldal 219

A Red Bull tanácsadója elismerte, hogy megkeresték Sainzot, de van egy bökkenő

0

Carlos Sainz kijelentette, a legjobb lehetőségek még mindig nyitva állnak előtte, de úgy véli, dőre van szükség, mire minden körvonalazódik. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elismerte, hogy felvették a kapcsolatot a Ferrari versenyzőjével, de hozzátette, elégedettek Sergio Pérezzel, aki szintén magabiztos.

Február első napja óta biztos, hogy Carlos Sainz jövőre már nem a Ferrari pilótája lesz, hiszen 2025-ben Lewis Hamilton lesz Charles Leclerc csapattársa. A háromszoros F1-es futamgyőztesnek tehát ülést kell találnia, és bár több pletyka is felmerült vele kapcsolatban, egyelőre nehéz megtippelni, hogy hol fog kikötni.

Az Aston Martinnál féltek Alonso távozásától, akinek lesajnált csapattársa is segítséget jelent

Ami valószínűnek tűnik, hogy az Aston Martint ki lehet húzni a listáról, hiszen a silverstone-i alakulat szerződést hosszabbított Fernando Alonsóval, és a jelek szerint Lance Strollt is meg akarják tartani. A Mercedesnél viszont egyre inkább előkerült a neve, és egyes sajtóértesülések szerint ő lehet Hamilton utódja, illetve az óriási tehetségnek tartott Andrea Kimi Antonelli elődje. Emellett a 2026-ban már Audiként induló Saubert sem lehet teljesen kizárni. Az érintett mindenesetre pozitívan látja saját helyzetét.

Megvan Hamilton utódja a Mercedesnél? – az olasz sajtó kész tényként kezeli az átigazolást

Nem – válaszolta arra a kérdésre, hogy esetleg kényszerből gyengébb csapathoz kell-e szerződnie. – A legjobb lehetőségeim még mindig nyitva állnak, ami szerintem pozitív dolog. Nyilvánvalóan egy kis időt vesz igénybe, tekintettel a piaci helyzetre. Időbe telik, mire mindenki meghozza a döntését, de a jó lehetőségek továbbra is nyitva vannak. Az elmúlt hetekben semmilyen előrelépés nem történt, úgyhogy nincs miről tájékoztatnom önöket. Nyilvánvaló, hogy minél hamarabb jutunk el egy pontra, minél hamarabb alakulnak a dolgok, annál jobb. Nem mintha ez befolyásolná a teljesítményemet, de minél hamarabb kiveri az ember a fejéből, annál jobb. Ehhez viszont időre van szükség, és döntést kell hozni, úgyhogy most hagyni kell, hogy megtörténjenek a dolgok, és meglátjuk, mi fog alakulni.”

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy Sainz eddig élete szezonját futja: ugyan a Szaúd-arábiai Nagydíjat a vakbélműtétje miatt ki kellett hagynia, azt leszámítva csak a Red Bulloktól kapott ki futamon. Már ha kikapott, hiszen Melbourne-ben ő gyűjtötte be a lepattanót Max Verstappen kiesése után, így továbbra is igaz, hogy a 2022-es São Pauló-i Nagydíj óta a bikások versenyzőin kívül csak ő nyert. Ez pedig az energiaitalosok figyelmét is felkeltette, ám úgy tűnik, Helmut Marko tud valamit.

Eddig élete szezonját futja, mégis idegesíti valami a Ferrari pilótáját

Beszélgetünk velenyilatkozta a Red Bull tanácsadója a Kleine Zeitungnak. – A legjobb idényét futja a Forma–1-ben. Carlosnak azonban van egy jövedelmező ajánlata az Auditól, mi pedig nem tudjuk ezt elérni vagy felülmúlni. Természetesen ismerjük őt a Toro Rosso-korszakból, amikor már versenyzett Maxszal. Akkor nagyon fájt neki, hogy Verstappent támogattuk a Red Bullnál, és nem őt.”

Ami a Red Bull jövő évi autóit illeti, jelenleg úgy tűnik, hogy Verstappen távozása lekerült a napirendről. Sergio Péreznek viszont ténylegesen az idei szezon végén jár le a szerződése, és a tavalyi teljesítménye után sokan alighanem a távozására tippeltek volna. Idén viszont egyelőre jól teljesít, és ha ez így marad, akkor nem kell aggódnia.

Egyértelmű, hogy Checo jelenleg a legjobb szezonját futja nálunk – fogalmazott Marko. – Ha folytatja ezt a teljesítményt, mint például az erős időmérőt Japánban, akkor 2025-ben egyértelműen ő lesz a Red Bull legjobb opciója. A csapatért dolgozik, és mostanra ő is rájött, hogy rossz volt a tavalyi radikális hozzáállása. A beállításai most már közelebb vannak Maxéhoz, és ez segít neki.”

Ebből a két versenyzőből biztosan nem lesz Red Bull-pilóta Helmut Marko szerint

A mexikói pilótának jól is jön, hogy javult a formája, hiszen azzal, hogy ennyire korán beindult a pilótapiac, könnyen lehet, hogy a Red Bull is hamar pontot szeretne tenni az ügy végére. Sainzhoz hasonlóan ő is magabiztosnak tűnt, amikor erről beszélt, és egyetért abban, hogy a lehető legkorábban meg kell hozni a döntést.

Természetesen korábban van mozgolódás, mint ahogyan azt szeretném – kezdte a 34 esztendős versenyző. – Tekintve, hogy az egész piac milyen, elég gyorsan fogunk döntéseket hozni. A következő hetekben várhatóan tudni fogom a jövőmet. Minden elég gyorsan halad. Szóval úgy gondolom, fontos, hogy ne várjunk túl sokáig.”

Pérez abban is biztos, hogy lesz helye a 2025-ös mezőnyben, ami vélhetően arra utal, hogy valóban jól áll a szénája a Red Bullnál. Teljes mértékben, száz százalékig – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Végső soron már régóta vagyok ebben a sportágban, de még csak harmincnégy éves vagyok. Ha pedig megnézzük az összes pilótát, aki [sokáig] folytatja, manapság sokkal hosszabb pályafutásokat látunk. Még mindig nagyon friss és rendkívül motivált vagyok. Nincs kétségem afelől, hogy száz százalék, hogy itt leszek jövőre.”

Csomós Mixi dominált, nagy csatában dölt el a Veszprém Rally második helye

0

Csomós Mixi ugyan szinte végig vezetve nyerte az ORB-szezonnyitó Veszprém Rallyt, azonban a második helyért többen is nagy csatát vívtak. 

Az ERC-szezonnyitó V-Híd Rally Hungary keretein belül rendezték meg a HUMDA Országos Rally Bajnokság szezonnyitó Veszprém Rallyt is, ahol a magyar értékelésben résztvevő versenyzők az Eb-vel megegyező versenytávot teljesített, ezért azonban másfélszeres pontot lehetett gyűjteni. 

A magyar értékelésben László Martin és Bán Viktor kezdett a legjobban, akik Skoda Fabia RS Rally2-es autójukkal megnyerték a péntek esti szuperspeciált, Csomós Mixinél és Nagy Attilánál 1.4, míg Klausz Kristófnál és Papp Tamásnál 3.4 másodperccel voltak gyorsabbak. 

Szombaton hat gyorsasági szerepelt a programban és már az elsőn átvette a vezetést Csomós Mixi, míg a második helyre Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt 9.4, Német Gábor és Németh Gergely pedig 17.7 másodperc hátránnyal léptek a harmadik helyre. 

Csomósékat innentől kezdve nem lehetett utolérni és minden szakaszon a legjobb eredményt érték el, az első nap végén 1:12.5 perc, míg a verseny végén 5:10.9 perc előnnyel értek célba. 

Fotó: Sári Péter

A második helyért azonban jóval nagyobb csata zajlott. 

A szombati második szakaszon azonban már nem tudott célba érni Velenczei Ádám, aki egy ugrató után orra esett Skodájával, aminek megsérült a hűtője és kiállni kényszerült. 

Velenczeiék mellett azonban defekt miatt időt vesztettek a Kislőtéren Német Gáborék is, így az ORB értékelés második helyére Ranga Péter és Czakó Janek lépett 29 másodperc hátránnyal, míg a harmadik helyre Klausz Kristófék álltak további 10.5 másodperc hátránnyal. 

Fotó: V-Híd Rally Hungary/MGR Images

A verseny leghosszabb szakaszának második teljesítésénél változott ismét a dobogós helyeken álló versenyzők személye, miután Klauszék defektet szedtek össze, így Csomós és Ranga mögé László Martin lépett és az első napot végül ebben a sorrendben is fejezte be az ORB mezőny eleje. 

Vasárnap a Tési szakasz hozott először változást az élmezőnyben, ahol Ranga Péterék már nem tudtak elrajtolni, miután a nap első szakaszán a pécsi versenyzők is orra estek Skodájukkal és ez esetben is a hűtő sérült meg. 

Csomósék mögé így László Martin lépett a második helyre, míg Turán Frigyes és Zsiros Gábor a harmadik pozícióba. 

László Martinék azonban a délelőtt utolsó szakaszán kicsúsztak, aminek következtében Turán Frigyesék megelőzték őket. 

A délután során pedig már Turán és László is megtudta őrizni dobogós helyét annak ellenére, hogy Tésen mindketten megforogtak. 

Végül tehát Csomós Mixiékat Turán Frigyesék és László Martinék követték a dobogó második és harmadik fokán. 

A magyar értékelésben végül összesen 18 páros tudott célba érni, ami jól mutatja, hogy mennyire nehéz volt a szezonnyitó. 

Az ORB értékelés negyedik helyét Klausz Kristófék szerezték meg, őket pedig Tóth Tibor és Szabó József, Német Gáborék, László Zoltán és Balázs Zsolt követte. 

Az abszolút nyolcadik helyet szerezte meg Bertalan Márton és Paizs Róbert, akik magabiztosan nyerték az ORB 2WD és a Peugeot Kupa értékelését is Kerék Balázs és Váradi Zoltán, valamint Határ Attila és Bíró Attila előtt. 

Fotó: Sári Péter

Az ORC értékelés első helyén Marozsi Zsolt és Boros Máté ért célba a kétliteres motorral hajtott Hyundai i20 R5-tel, akiket Hulmman Gábor és Molnár Fanni Lada VFTS-sel, Balla Tamás és Brunczvik Zoltán Mitsubishi Lancer Evo IX-cel követett a második és harmadik helyen. 

A HUMDA Országos Rally Bajnokság második futamát május 24-26. között Diósgyőr központtal rendezik. 

Bertalan Márton és Paizs Róbert dobogós eredménnyel kezdtek az ERC4-ben

0

Pályafutása legjobb eredményét érte el Bertalan Márton és Paizs Róbert a Rally Hungaryn, ahol óriási meglepetésre az RC4 Európa-bajnoki értékelésben a második helyen végeztek és ezzel az ERC4-es bajnokságban is, 24 ponttal a második helyen állnak. A magyar értékelésben pedig nagy fölénnyel nyerték a kétkerék-hajtásúak versenyét.

„Óriási dolog az Eb második hely – lelkendezett Bertalan Márton. – Három évvel ezelőtt a barátaimmal megnéztük a lengyel Eb-futamot. Ott azt gondoltam, hogy én soha sem fogok ilyan szintre jutni. A tavalyi Peugeot Kupa bajnoki cím után idén nagy bátran beneveztünk az Eb-re. Amikor megláttam a rajtlistát, hogy 22-en vagyunk, az ellenfeleink nagy része valahol már bajnok volt, akkor azt gondoltam, hogy ha ez első tízbe beférünk, akkor arra büszkék lehetünk.“

A büszkeségre azonban ennél sokkal több okuk volt, a harmadik Kislőtéren és a negyedik várpalotai szakaszon ERC4-ben a legjobb időt autózták.

“A Kislőtéren éreztem, hogy jót jöttünk. Amikor a beíróban néztem az időket, mindegyik 19 perccel kezdődött. A mienk 18-cal. Mondtam is Robinak, figyelj, szerintem ez jó idő, tuti top 10-es. Félreálltuk, megnéztem a telefonomon, nem akartam elhinni, hogy első idő. Amikor Várpalotát megnyertük már biztos voltam benne, hogy valami átverés, később mondják meg, hogy elmérték az időnket.“

De nem az volt. Már ekkor a hetedik helyen álltak, a szombati napot pedig a harmadikon zárták. Vasárnap két szakasz alatt megelőzték a svéd Calle Calberget, és feljöttek a második helyre, de az utolsó gyorsaságin jött a hidegzuhany.

„Megbeszéltük (Paizs) Robival, hogy nem kockáztatunk, főleg, az utolsó gyorsaságin nem. Elrajtoltunk, de tudod, amikor azt érzed, hogy ez parádé és tudod borítani innen oda, onnan ide, akkor elhiszed, hogy bármit meg tudsz csinálni. Hát nem. Még öt kilométer volt hátra, emlékszem is a kőre, de már nem tudtam kikerülni. Defektet kaptunk. A balosban nem is akart elfordulni. A szakasz végén pedig azon aggódtam, hogy a visszafordítókban tolatnunk kell. Próbáltam a nyomból kijönni, nehogy a gátló megakadjon valamibe és kiszakítsa a futóművet. Nagyon mérges voltam magamra. Lejöttünk, nem kaptunk sokat, csak 50 másodpercet, de biztos voltam benne, hogy elúszott a második hely. Nagy bosszúsan nekiálltunk kereket cserélni, akkor jött az egyik barátunk és mondta, hogy megvan a második hely.

Hihetetlen még most is, így két nappal később. Azt el kell mondanom, hogy a HRT csapattól nagyon jól felkészített autót és nagyon jó beállításokat kaptunk, amit ezúton is köszönök. Légrádi Zoli, a csapat tulajdonosa is majd kiugrott a bőréből a célban. Este sokáig ünnepeltünk hétfő reggel pedig arra ébredtem, hogy a HRT-s csapattársaink, Csomós Mixi és Nagy Ati rám ugrottak az ágyban. Egyáltalán nem volt kellemes, de ha ez kell egy Eb dobogóhoz, akkor vállalom. Nagyon sok munkánk van ebben az eredményben, és szeretném megköszönni mindenkinek, aki hitt bennünk, támogatott, segített, különösképpen édesapámnak és új csapatvezetőnknek, Szabó Krisztiánnak, ‘Sisának’. Nélkülük nem juthattunk volna el idáig.“

Paizs Róbert sem tudta leplezni örömét, bár a fáradság rajta is érződött.

„Nagyon fárasztó héten vagyunk túl, de megérte minden egyes pillanata – nevetett Paizs. – Sokkal komolyabban készültünk erre a versenyre, mint tavaly a magyar bajnokikra. Mentálisan és fizikálisan egyaránt. Marcin azt láttam, hogy rettenetesen odatette magát, nagyon összeszedett és koncentrált volt. Azért döntöttünk idén az Eb-program mellett, hogy fejlődjünk. Marcin ez a fejlődés már az első versenyen mérhető volt. Nagyon jó érzés volt ekkora nevek között versenyezni és azt mondani a Rally Hungary céljában, hogy megérkeztünk az Eb-mezőnybe. Idén még három Eb-futamot tervezünk, a Róma, a Barum és a Silesia Rallyt. Ott is szeretnénk megállni a helyünket, bár tudjuk, hogy idegen pályákon nehezebb dolgunk lesz, de szeretjük a kihívásokat. Köszönjük mindenkinek a támogatást és a szurkolást!“

Az Aston Martinnál féltek Alonso távozásától, akinek lesajnált csapattársa is segítséget jelent

0

Mike Krack elárulta, tartott tőle, hogy Fernando Alonso a távozás mellett dönt. Az Aston Martin csapatfőnöke kijelentette, mostantól Lance Stroll jövőjével fognak foglalkozni, akiről a kétszeres F1-es világbajnok pozitívan nyilatkozott.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Fernando Alonso szerződést hosszabbított az Aston Martinnal. A spanyol versenyző többéves megállapodást írt alá a silverstone-i alakulattal, ami azt jelenti, hogy ha kitölti, akkor a 2026-ban kezdődő új korszakban is versenyezni fog az F1-ben. Ezzel pedig ő lesz a sportág legidősebb pilótája az 1975-ben visszavonult Graham Hill óta.

Vége a találgatásoknak, eldőlt, hogy Alonso hol fog versenyezni jövőre

A 42 esztendős versenyző korábban azt hangoztatta, hogy előbb el akarja dönteni, hogy egyáltalán szeretne-e maradni a Forma–1-ben, és csak utána lehet szó bármilyen szerződés aláírásáról. Elmondása szerint a hihetetlenül hosszú és sűrű versenynaptár volt az, ami a legnagyobb kétséget jelentette számára a folytatást illetően. Éppen ezért az Aston Martinnál sem mehettek biztosra.

Nem, nem voltam meggyőződve róla – nyilatkozta az Autosportnak Mike Krack csapatfőnök, amikor Alonso hosszabbításáról kérdezték. – Fernando nagyon világosan megmondta, amikor csatlakozott, hogy a naptár és az utazás sok energiát emészt fel, különösen, ha az ember úgy akarja csinálni, ahogyan ő. Nincs kilencvenkilenc százalék, és ezért van az, hogy a jelenlegi naptár mindent kivesz az emberből. Úgy vélem, azt már sokszor elmondta, hogy nincs élete. Vagy száz százalékban benne van, vagy nem csinálja. Amikor látjuk, hogyan dolgozik, amikor ott van [a garázsban], amikor kommunikál, akkor látjuk, hogy száz százalékig benne van. Az ember pedig megérti, hogy amikor azt mondja, hogy nincs élet körülötte, akkor ez igaz. Szóval figyelembe véve, hogy voltak aggályaim, hogy azt fogja mondani, hogy »nem, valami mást akarok csinálni az életben«, nagyon örültem, amikor azt mondta, jobban szereti az F1-et, mint a magánéletet.”

Persze a visszavonulás mellett a csapatváltás is felmerült, főleg amióta kiderült, hogy Lewis Hamilton jövőre a Ferrarihoz igazol. A Mercedes mellett pedig a Red Bull kapcsán is szóba hozták mind Sergio Pérez, mind Max Verstappen helyére. A luxemburgi szakember szerint azonban Alonso ebben az ügyben sem beszélt mellé.

Alonso eldöntötte, hogy az elmúlt 50 év legidősebb F1-es versenyzője lesz

Fernando állja a szavát – jelentette ki. – Azt mondta nekünk, hogy ugyanazt kommunikálja kifelé, mint befelé. Azt mondta, hogy »először magammal kell megbeszélnem, és el kell döntenem, hogy akarom-e folytatni. Aztán, ha folytatni szeretném, akkor először az Aston Martinnal kell megbeszélnem.« Ez történt, és nagyon boldogok vagyunk, hogy így végződött.”

Krack azt is elmondta, hogy a pilótapiacon kialakult bizonytalan helyzet miatt szerettek volna megegyezni ennyire korán Alonsóval. Mindig is megadtunk magunknak egy dátumot, amikorra meg akartuk hozni a döntést – szögezte le. – Volt egy szerződés, amelyet elég korán megkötöttünk, és nagyon jó volt látni, hogy egyszerűen mindenki tartotta magát ahhoz, amit mondott. Szóval tulajdonképpen úgy ment, ahogyan azt gondoltuk.”

Ami Alonso csapattársát, Lance Strollt illeti, az Aston Martin az elmúlt időszakban nem hozta nyilvánosságra, hogy meddig szól a szerződése. Sokan úgy vélik, hogy hiába a többségi tulajdonos, Lawrence Stroll fiáról van szó, a kanadai pilótának távoznia kell, ha a silverstone-iak valóban élcsapattá akarnak válni. Krack szavai azonban nem erre utalnak.

A múlt hét elsősorban Fernandóról szólt, de azt is tudjuk, hogy az Aston Martin Lance otthona – fogalmazott. – Ezzel tisztában vagyunk, és az egész projekt mindig is köré épült. Szóval a folytonosságra törekszünk. Mindig is azt mondtam, hogy ez nagyon fontos, úgyhogy a következő hetekben majd meglátjuk.”

Alonso megfutamodott Verstappen elől? – ezek a spanyol pilóta új szerződésének tanulságai

Amióta Alonso megérkezett az Aston Martinhoz, Stroll jelentősen alulteljesít hozzá képest. Tavaly a kétszeres F1-es világbajnok pontjainak alig több mint harmadát szerezte meg (206–74), és idén is hasonló a helyzet (24–9). A mezőny korelnöke azonban védelmébe vette csapattársát, mondván, ő is hozzájárul a szerepléséhez.

Nem hiszem. Lance és jómagam próbálunk segíteni a csapatnak, amennyire csak tudunk – válaszolta az FIA sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy köré épül-e az AMR24-es. – Szerintem bizonyos körülmények között különbözik a vezetési stílusunk, eltérő módon érezzük az autót. Úgy vélem, Lance sokkal érzékenyebb a dolgokra, mint én, ami nagyon fontos a csapat számára. Azt gondolom, hogy az elemzés, amelyet Lance adni tud a csapatnak, kulcsfontosságú számunkra az autó fejlesztése szempontjából. Én néha nem vagyok elég érzékeny a dolgokra, és ez nem jó.”

Alonso hozzátette, bár eltérő úton-módon, de végső soron ugyanabba az irányba viszik a csapatot a fejlesztések, illetve a beállítások terén, ami „jó az Astonnak”. És hogy mit jelent, hogy ő kevésbé érzékeny az autóban ülve? Nos, leginkább azt, hogy kevésbé érzékeli, ha valami nem ideálisan működik, és így a mérnökökhöz sem jut el ez az információ.

„Néha úgy vezetem az autót, hogy az elfedi a problémáinkat – magyarázta. – Ez néha jó, mert bármelyik pillanatban vezethetem bármelyik autót, és kilencven százalékot ki tudok hozni belőle. Arra viszont, hogy a kocsiban rejlő potenciál száz százalékát elérjem, néha nem vagyok képes anélkül, hogy a csapattársam segítsen a beállítások különleges részleteiben vagy az egyensúlyi problémákban itt-ott. Szóval úgy gondolom, hogy sokféleképpen profitálunk egymásból, és ez jelenleg jó dolog.”

A Horvát Rallyn is népes lesz a Junior WRC mezőny

0

A tavalyi évhez képest nagyot ugrott a Junior WRC népszerűsége, a Horvát Rallyn a 2023-as 8 induló után idén 17-en neveztek a kategóriába.

Már a Svéd Rallyn is feltűnő volt, hogy a tavaly még kevésbé népszerű kategória ebben az évben megduplázódott. A bajnokság első fordulóján 19 páros indult, közülük 15-en célba is értek. Horvátországba pedig 17 nevezés érkezett, így déli szomszédainknál is nagy csata várható a Rally3-as Fiesták között.

A svédországi nyitófordulót a helyi versenyző, Mille Johansson nyerte, ezzel vezeti a bajnokságot, de az ő nem nevezett a Horvát Rallyra, így a hétvégén mindenképpen új páros áll a dobogó tetejére.

Az első fordulóban második helyezett észt Romet Jürgenson vezeti a nevezési listát, és felkészülten érkezik, hiszen a hónap elején a karlovac-i Quattro River Rallyn már gyakorolt a horvát pályákon. Nemcsak a kategóriáját nyerte meg, hanem abszolútban is a negyedik helyen végzett – 8,3 másodperccel megelőzve a török Ali Türkkant, aki ezen a héten debütál a FIA Junior WRC-ben.

Maior Norbert
foto: Maior Norbert

Eamonn Kelly, aki tavaly megnyerte a horvát futamot, és Petr Borodin is ott volt a Quattro River Rallyn, míg Raul Hernández, Tom Rensonnet és Norbert Maior komoly aszfaltos rutinnal rendelkezik. Bruno Bulacia és Diego Dominguez pedig bizonyítani akar, miután mindketten kiestek Svédországban.

„A svédországi izgalmas szezonnyitó után az M-Sport Poland csapata hihetetlenül keményen dolgozott az autók felkészítésén, hogy készen álljunk a horvátországi Junior WRC újabb izgalmas versenyére. A Horvát Rally nagy kihívást jelentő verseny, amely a múltban sok drámai pillanatot hozott. A kiszámíthatatlan időjárás, a rendszeres tapadásváltozások és a felhordások miatt a stratégia lesz a siker kulcsa” – mondta Maciej Woda, a Junior WRC vezetője.

A Horvát Rally ma rajtol Zágrábban. A vasárnap délutáni cél előtt 20 szakaszt kell teljesíteniük a párosoknak, összesen 283,28 km versenytávon. A svédországi tapasztalatoknak pedig lehet, hogy hasznát veszik a párosok, mert a szerdai pályabejáráson havas utakkal is találkoztak.

Horvát Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Lábon lőtte magát az F1, és a sprintfutamok feleslegességét igazolta saját döntésével?

0

A most hétvégén esedékes Kínai Nagydíjon mutatkozik be az ismét átalakított sprintformátum, amely sokak szerint észszerűbb az eddigieknél. Egy szakíró viszont felhívta a figyelmet arra, hogy az F1 a saját céljaival ellentétesen cselekedett, és az új menetrend bizonyos szempontból a sprint feleslegességét igazolja.

Ezen a hétvégén öt év után tér vissza a Forma–1 Sanghajba, hogy a mezőny tagjai összecsapjanak egymással a Kínai Nagydíjon. Egyben ez lesz az idei szezon első sprinthétvégéje, ami miatt sokan aggódnak, hiszen a pályát az elmúlt időszakban nem igazán használták, ráadásul több ponton is újraaszfaltozták, és mindössze egy edzés áll a pilóták rendelkezésére az akklimatizálódáshoz.

Az viszont a helyszíntől független, hogy 2024-re ismét változtattak valamit az ilyen hétvégék formátumán. Az elmúlt három évben az időmérőt péntek, a sprintfutamot szombat délután rendezték, tavaly pedig bevezették az ún. szétlövéses kvalifikációt, amely a rövidebbik verseny sorrendjét határozta meg, és amely a szombat délelőtti, sokak által teljesen értelmetlennek tartott második szabadedzést váltotta fel.

Ami az idei évet illeti, a „normál” időmérő visszakerült oda, ahol általában lenni szokott, vagyis szombat délutánra, a másik két esemény pedig így előbbre tolódik, vagyis péntek délután a sprintkvalifikációt, szombat délelőtt pedig a sprintfutamot tartják meg. A változtatásnak egyértelműen vannak pozitív hozadékai, mindenekelőtt talán az, hogy így a sprint és az időmérő között fel lehet oldani a parc fermé-szabályokat, viszont Glenn Freeman, a The-Race.com újságírója felhívta valamire a figyelmet.

Botrányba fulladhat, a nézőknek viszont kimondottan izgalmas lehet a visszatérő Kínai Nagydíj

Az F1 anno azzal a nem titkolt céllal vezette be a sprintfutamokat, hogy a hétvége mindhárom napját feldobja valamivel. Ebből a szempontból tökéletes volt, hogy az időmérőt péntek, a sprintet szombat, míg a főfutamot szokásos módon vasárnap délután tartották meg, viszont a mostani változtatások pont ezen célok ellen szólnak.

Ami a péntek délutánt illeti, a nagydíj rajtrácsát meghatározó kvalifikációt a sprintszétlövés váltja fel, amelynek nyilvánvalóan kisebb a tétje. Mindez azt jelenti, hogy a nem keményvonalas rajongók sokkal könnyebb szívvel hagyják ki teljesen a sprinthétvége első napját, mint eddig. A brit szakíró szerint ebből a szempontból az is érthetetlen, hogy a két időmérős formátum miért nem tér el jobban egymástól.

Ami pedig a szombatot illeti, az eddigi menetrend azt sugallta, hogy a nap fő eseménye a sprintfutam lesz, ám azzal, hogy délelőttre helyezték át, ez is megváltozott. Ha ugyanis semmi extrém nem történik a versenyen, akkor estére az időmérőn történtek fogják a fő beszédtémát szolgáltatni: kié lett a pole pozíció, ki fog a vártnál hátrébb rajtolni, stb.

Ráadásul az új időpont ebben az esetben is azt jelenti, hogy minden bizonnyal kisebb lesz a nézettsége az eddigieknél. Persze, ahogyan ezt mi is megtettük, lehet a változtatás mellett érvelni, de könnyen lehet, hogy ezt az F1-nél nem gondolták át eléggé. Azzal ugyanis, hogy a sprinthez kapcsolódó eseményeket jelentéktelenebbé tették, felmerül a kérdés, hogy akkor miért is van szükség erre a formátumra. Ezzel ugyanis a sportág valójában a sprintfutamok feleslegességét bizonyítja, újabb muníciót adva azoknak, akik nem kedvelik ezt az egészet.

Nézd élőben a Horvát Rally hivatalos tesztjét!

0

Csütörtökön reggel kilenc órától a 3.65 km-es Okic szakaszon rendezik a Horvát Rally hivatalos tesztjét, melyet az alábbi videóban élőben lehet követni.

Horvát Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Ilyen volt a tavalyi shakedown.

Verstappen nem látott a porban, Pryce nyerte a Brit Rally Bajnokság második versenyét

0

Jos Verstappen messze elmaradt az élmezőny tempójától első murvás versenyén, a Brit Rally Bajnokság második futamán, ahol Osian Pryce szerezte meg a győzelmet. 

A 2022-es bajnok Osian Pryce dolgát csak az első két szakaszon tudta megnehezíteni Chris Ingram a Rallynuts Severn Valley Stages versenyen, ahol Pryce a harmadik szakasztól már nem engedte ki kezéből az első helyet és végül 20 másodperc előnnyel szerezte meg a győzelmet William Creightonelőtt, míg az első versenyt nyerő Ingram további 14.3 másodperc hátránnyal a harmadik lett. 

Ezen a versenyen indult első murvás futamán Jos Verstappen, aki a nagy por miatt nem tudta felvenni a tempót riválisaival, azonban a kezdeti 21. hely után végül a 11. helyig így is előre tudott lépni. 

“Dél-Franciaországban volt egy murvás tesztünk, ahol megtetszett ez a felület, ezért döntöttünk úgy, hogy indulunk egy murvás rallyn – mondta Jos Verstappen a verseny után. – A brit verseny végül nagyon nehéz, de mindvégig élvezetes volt. Az első szakaszokon hatalmas por volt a pályákon, ezért nem tudtunk elég gyorsak lenni, azonban a hibátlan itiner sokat segített. Mivel ez volt az első versenyünk murván, fokozatosan próbáltunk gyorsulni.” 

A Brit Rally Bajnokság május végén a Jim Clark Rallyval folytatódik. Két futam uán a 2019-es Európa-bajnok Ingram 4 ponttal előzi meg a tavaly JWRC-győztes Creightont, míg Pryce 15 pont hátránnyal a harmadik. 

30 éve: Senna egyik legrövidebb versenye után hallgatózott, majd csalást gyanított

0

1994. április 17-e alighanem igencsak jelentéktelen dátum lenne Ayrton Senna pályafutásában, amennyiben a brazilok legendája két héttel később nem hal meg Imolában. Így viszont elmondhatjuk: Senna ezen a napon szállt ki utoljára sértetlenül, saját lábán Forma–1-es autóból versenyen. Illetve ezen a napon vált meggyőződésévé, hogy fő ellenfele nem a szabályok szerint játszik.

Ayrton Senna és a Williams házassága nem indult jól. Az Alain Prost helyére érkező háromszoros világbajnok az 1994-es szezon elején ugyanis kénytelen volt azzal szembesülni, hogy az elmúlt két idényben a mezőnyt leigázó istálló az elektronikai segédeszközök betiltásával ütemet tévesztett, Adrian Newey pedig kissé elszabta a Williams FW16-os aerodinamikáját, amitől az autónak lehetetlenül beszűkült az ideális működési tartománya.

Ayrton Senna, Brazil Nagydíj, 1994, Williams
Senna és az 1994-es brazíliai versenyhétvégén / Fotó: LAT Photographic/Williams

Senna kezei között persze még így is ütőképes fegyver volt, de csak egy körön, így a brazil a hazai pályáján rendezett szezonnyitón hiába szerezte meg a pole-t, a versenyen nem tudta tartani Schumacher tempóját, a túlzott akarásnak pedig megforgás és kiesés lett a vége. Így készülhetett a 34 esztendős pilóta a második versenyhétvégére, amelyet Japánban, a Tanaka International Circuiten rendeztek. Az Okajamától észak-keletre, Aidában található, 1990-ben megnyílt pálya ebben az évben debütált az F1-ben úgy, hogy előtte semmilyen komoly versenyt nem rendeztek rajta. A naptárba kerülése mögött természetesen a pénz állt, Tanaka Hadzsime tulajdonos ugyanis jelentős összeget tett le Bernie Ecclestone asztalára.

Az infrastruktúra ugyanakkor nem éppen volt F1-es szintű, ugyanis a helyszínre jutás a szurkolóknak és a csapatoknak is logisztikai rémálommal ért fel, előbbieket viszont kárpótolhatta, hogy Katajama Ukjó mellett egy második hazai versenyző, a Brazil Nagydíj után három futamra eltiltott Eddie Irvine helyét Aidára átvevő Szuzuki Aguri is felsorakozott a rajtrácsra. Na de ne szaladjunk ennyire előre.

Ez lehetett volna a tragikus 94-es F1-es szezon első halálos balesete (videó)

Whiting már az edzések alatt gyanút fogott

A mindössze 3,7 km hosszú, lassú kanyarokkal tűzdelt aszfaltcsíkon már csütörtökön megkezdődtek az edzések, új helyszínről lévén szó az FIA ugyanis extra napot biztosított a csapatoknak és versenyzőknek az ismerkedésre. Charlie Whiting versenyigazgató pedig ezt kihasználva a pálya széléről nézte, vagyis inkább hallgatta az autókat, erős volt ugyanis a gyanú, hogy egyes csapatok megpróbálják kijátszani a kipörgésgátlóra vonatkozó tiltást.

Az F1 legendás versenyigazgatója pedig egy csapat esetében észlelte is, hogy a lassabb kanyarokból történő kigyorsítás során jelentkezik a jellegzetes recsegő hang. Ez a csapat a Ferrari volt, amelynek olasz tesztpilótája, a mugellói tesztbalesetben megsérült Jean Alesit helyettesítő Nicola Larini igen amatőr módon az olasz újságíróknak elismerte, hogy trükköznek a betiltott kipörgésgátlóval. A Ferrari ezután gyorsan közleményben tagadta pilótája szavait, majd Jean Todt csapatfőnök kijelentette: engedélyt kaptak Whitingtól arra, hogy fordulatszám-szabályozót használjanak, és ez okozta a furcsa hangokat.

Az FIA aztán a futam előtt közleményben tudatta, hogy nincs meggyőződve az eszköz minden körülmények közötti szabályosságáról, ezért inkább azt tanácsolja a Ferrarinak, hogy ne használja azt, aminek a maranellóiak eleget is tettek.

Embed from Getty Images

Gerhard Berger 

Senna a verseny alatt kezdte furcsállni, amit hallott

Noha a Williamsek nem sokat változtak a brazíliai verseny óta, Sennának ismét sikerült megszereznie a pole-t (pénteki idejével, míg a lassabb pályát hozó szombati edzésen csak a 24. időt érte el), ami pályafutása 64., egyben utolsó rajtelsősége lett. Mellőle Schumacher rajtolt, míg a harmadik kockát a másik Williamsben Damon Hill szerezte meg. A verseny délelőttjén ugyanakkor Senna jelezte, nem ártana, ha áttennék az első rajthelyet a másik oldalra, a dragster-bemutató során ugyanis vastag gumiréteget vittek fel a pálya jobb oldalára, amitől a páros rajthelyekről indulók extra tapadásra számíthattak. Ám akárcsak az 1990-es Japán Nagydíjon, a brazil klasszis kérése ezúttal is süket fülekre talált.

Amikor zöldre váltott a rajtlámpa, hamar kiderült, hogy Senna jól sejtette, hogy mi fog történni, és Schumacher hamarosan mellé ért, majd már az első kanyar előtt a brazil elé került. Senna ekkor besorolt mögé, de pillanatokkal később már vége is volt a versenyének, Mika Häkkinen ugyanis hátulról nekiment. A Williams háttal a kavicságyba pördült, majd az első kanyart kiszélesítő Larini is eltalálta (főképünkön).

Embed from Getty Images

Az első kanyar 

„Normális rajt volt, de nem brilliáns. Túlságosan kipörögtek a kerekeim, úgyhogy Michael átvette a vezetést. Az első kanyarban közel voltunk egymáshoz, lehetséges lett volna megpróbálnom egy előzést, de az nagyon kockázatos lett volna, ezért úgy döntöttem, maradok biztonságos második. Aztán ahogy elkezdtem kanyarodni, Mika megérkezett hátulról, eltalált, és kiestem. Ennek következményeként mások is megpördültek, aztán Larini is belém jött” – összegzett Senna.

Schumacher ezután mindenkit faképnél hagyott, így az izgalmakat leginkább a Häkkinennel csatázva megpördülő, majd 8. helyről felzárkózó Hill szolgáltatta, ahogy sorrendben Jos Verstappent, Heinz-Harald Frentzent, Christian Fittipaldit, Martin Brundle-t és Rubens Barrichellót is megelőzte, hogy a 18. körben megejtett kerékcserével aztán átugorja Gerhard Berger Ferrariját is.

Hill 2. helye azonban az 50. körben odalett, amikor a Williamse hirtelen lelassult, a konstruktőri címvédő így nullázott. A második helyet Berger örökölte meg, míg a harmadik helyen Barrichello ért célba, megszerezve saját és a Jordan-istálló első dobogós helyezését.

És hogy mit csinált mindeközben Senna? Noha elindult vissza a paddockba, nem ment egyenesen oda, hanem egy ideig a pálya széléről figyelt, és hamarosan teljes bizonyossággal igazoltnak tekintette korábbi gyanúját: a Benetton kipörgésgátlót használ.

Az FIA ekkor még nem lépett semmit, ám Imola után a Benetton, a McLaren és a Ferrari szoftverét is lefoglalták, majd nyáron, Hockenheimben nyilvánosságra hozták a vizsgálati eredményeket, és kijelentették, hogy a Benetton kipörgésgátlót használ, mert megtalálták azt a szoftvermenüben.

Embed from Getty Images

Schumacher 1 és negyed perccel nyert Berger előtt, a 3. helyezett Barrichello pedig már kört kapott 

A Benetton természetesen egyből tiltakozni kezdett, és végül az FIA elfogadta a magyarázatukat.

„Valószínűleg naivak voltunk – mondta Ross Brawn, a Benetton korábbi technikai igazgatója 2004-ben a Motor Sport Magazine-nak. – Olyan csapat voltunk, amely azelőtt nem volt a rivaldafényben, és hirtelen az esélyek ellenére elkezdtünk nyerni. Nekünk nem volt gondunk azzal, hogy megmutassuk az FIA-nak, amit csináltunk, de a Fordnak igen. Megtagadták, hogy odaadják az FIA-nak a forráskódokat, mert a saját szellemi tulajdonukat védték. Hosszú ideig tehetetlenek voltunk, de végül kompromisszumos megoldást találtunk az FIA-val, és amikor áttanulmányozták a szoftvert, felfedezték a hírhedt 13-as menüpont maradványát. Akkoriban sokan azt írták, hogy ez a kipörgésgátlóé volt, de valójában a rajtautomatika volt az.”

„Ezután be tudtuk bizonyítani, hogy ez egy maradványa [az 1993-ban használt] szoftvernek, és lehetetlen használni azt. De természetesen meghurcoltak minket, aminek szerintem más okai voltak. Végül az FIA kijelentette, hogy nincs bizonyíték rá, hogy rajtautomatikát használtunk, de a körülöttünk zajló hisztériában ez rosszul festett. Nagyon frusztráló volt, mert befeketített egy fantasztikus sikert” – utalt Brawn az egyéni vb-címre, amely végül Michael Schumacheré lett.

Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben

Horvát Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A WRC idei negyedik versenyét, a Horvát Rallyt április 18-21. között rendezik Jablanovec környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a versenyről.

Az aszfaltos Monte-Carlo Rally, a havas Svéd Rally és murvás Szafari Rally után az aszfaltos Horvát Rallyval már a WRC szezon idei negyedik futamához érkezünk, ahol a technikás, szűk és dobálós pályákon méri össze gyorsaságát a mezőny.

A verseny története
A Horvát Rallyt először 1974-ben rendezték meg, majd 1992-2003 és 2007-2013 között már Eb mezőnynek adott otthont, a WRC naptárban 2021 óta szerepel.

A rally legeredményesebb versenyzője a szlovén Branislav Kuzmic, aki 1983 és 1988 között öt alkalommal tudott nyerni, a WRC korszakban pedig először Sébastien Ogier, majd 2022-ben Kalle Rovanpera, tavaly pedig Elfyn Evans tudta győzelemre vezetni a Toyota csapatát. A Horvát Rally történetében magyar győztest is avattak már, Botka Dávid 2017-ben tudott nyerni.

A Horvát Rally utóbbi 10 győztese
2011 (ERC): Luca Rossetti – Matteo Chiarcossi (ITA) Fiat Grande Punto S2000
2012 (ERC): Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2013 (ERC): Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia S2000
2014 (ERT): Juraj Sebalj – Toni Klinc (CRO) Mitsubishi Lancer Evo IX
2015 (ERT): Murat Bostanci – Onur Vatansever (TUR) Ford Fiesta R5
2016: Vlastimil Majercák – Michaela Vajecková (SVK) Ford Fiesta R5
2017: Botka Dávid – Mesterházi Márk Skoda Fabia R5
2021 (WRC): Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Toyota Yaris WRC
2022 (WRC): Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1
2023 (WRC): Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1

A 2024-es világbajnokság
A Horvát Rallyt Thierry Neuville várhatja az élről, aki nyerni tudott a Montén, majd Svédországban negyedik, a Szafari Rallyn pedig ötödik lett. Az idei évre megújított pontverseny alapján azonban így is 6 ponttal előzi meg Elfyn Evanst, 21 ponttal Adrien Fourmaux-t és 34 ponttal Ott Tanakot.

Tavaly a Horvát Rally előtti teszten vesztette életét Craig Breen, ezért a Hyundai Motorsport a Rally1-es autók tetejét és hátsó sárvédőjét az ír nemzeti zászló színeire festi.

A gyártók bajnokságában a Toyota 4 ponttal előzi meg a Hyundait és 59 ponttal az M-Sportot.

Déli szomszédunkban szurkolhatunk magyar indulónak is. László Zoltán és Kürti Tamás egy Skoda Fabia RS Rally2-vel áll rajthoz, eredményük azonban nem számít egy bajnoki értékelésbe sem.

A 2024-es program
Az idei verseny központja a korábbi évekkel ellentétben nem Zágrábba, hanem Jablanovecben lesz. A csütörtöki shakedown után pénteken négy gyorsaságit kell kétszer teljesíteni, a szakaszok egészen az Adriai tengerig vezetik a mezőnyt, napközben azonban csak gumicserére lesz lehetőség, szervizelést csak a versenyzőknél lévő szerszámokkal lehet végezni. Nagyszervizelésre pedig csak a nap végén lesz lehetőség. Szombaton ismét négy szakaszt kell kétszer teljesíteni, ekkor azonban már déli szervizeléssel, míg vasárnap két pálya szerepel a programban kétszer. A versenytáv a 20 gyorsasági ellenére csak 283.28 km lesz.

A Horvát Rally időterve
Április 18., csütörtök
09:01 Shakedown (Okić) 3.65 km

18:30 Rajt – Nemzeti és Tudományos Könyvtár, Zágráb

Április 19., péntek
08:28 SS1 Krašić – Sošice 1 23.63 km
09:41 SS2 Jaškovo – Mali Modruš Potok 1 9.48 km
10:39 SS3 Ravna Gora – Skrad 1 10.13 km
11:47 SS4 Platak 1 16.63 km
12:27 Gyűjtő – Rijeka 75 perc
14:02 Gumiabroncs-szerelési zóna – Cernik – 15 perc
14:45 SS5 Platak 2 16.63 km
15:58 SS6 Ravna Gora – Skrad 2 10.13 km
17:16 SS7 Jaškovo – Mali Modruš Potok 2 9.48 km
18:09 SS8 Krašić – Sošice 2 23.63 km
19:54 Rugalmas szerviz A – Westgate Shopping City – 45 perc

Április 20., szombat
06:28 Szerviz B – Westgate Shopping City – 15 perc
07:31 SS9 Smerovišće – Grdanjci 1 15.72 km
08:24 SS10 Stojdraga – Gornja Vas 1 20.77 km
10:05 SS11 Vinski Vrh – Duga Resa 1 8.78 km
11:03 SS12 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 1 9.11 km
12:33 Gyűjtő – 90 perc
13:03 Szerviz C – Westgate Shopping City – 40 perc
14:31 SS13 Smerovišće – Grdanjci 2 15.72 km
15:24 SS14 Stojdraga – Gornja Vas 2 20.77 km
17:05 SS15 Vinski Vrh – Duga Resa 2 8.78 km
18:03 SS16 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 2 9.11 km
19:43 Rugalmas szerviz D – Westgate Shopping City – 45 perc

Április 21., vasárnap
05:40 Szerviz E – Westgate Shopping City – 15 perc
07:08 SS17 Trakošćan – Vrbno 1 13.15 km
08:35 SS18 Zagorska Sela – Kumrovec 1 14.24 km
10:23 SS19 Trakošćan – Vrbno 2 13.15 km
11:58 Gyűjtő – Kumrovec – 60 perc
13:15 SS20 Zagorska Sela – Kumrovec 2 (Power Stage) 14.24 km
15:15 Cél – INA
16:00 Dobogó – INA

Időjárás
A verseny idején tavaszias hőmérséklet lesz a jellemző, reggelente 2-4, délutánonként 13-16 fokkal, szombaton délután azonban eső is érkezhet a pályák környékére.

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása