Az idén először kiírt gumigyártók Európa-bajnokságát a francia Michelin nyerte az olasz Pirelli, az indiai MRF és a dél-koreai Hankook előtt.
A szezonzáró lengyel Szilézia Rallyn az MRF gumikat használó Andrea Mabellini szerezte meg a győzelmet, így a Pirelli versenyzői, Jon Armstrong és a második Eb-címét szerző Hayden Paddon hiába zártak a második és harmadik helyen, a Michelin számára a Mikolaj Marczyk és Mathieu Franceschi negyedik és ötödik helye is elég volt a bajnoki címhez.
A Michelin végül 3 ponttal előzte meg a Pirellit.
“Már a szezon elejétől azt nyilatkoztuk, hogy az első ízben kiírt gumigyártók bajnoksága megváltoztatta taktikánkat – mondta Tim Hoare, a Michelin Motorsport ERC menedzsere a bajnokság hivatalos oldalának. – A gumiabroncsok értékesítése továbbra is kiemelt fontosságú volt, az Eb azonban már nemcsak a részvételről szólt, hanem az eredmény is fontossá vált.
Az Európa-bajnoki cím megszerzése nagyon fontos volt, és végül elértük célunkat. Az ERC nagyszerű bajnokság, ahol a gumigyártók is nyílt versenyben küzdhetnek meg. A bajnokság futamai lehetővé teszik, hogy különböző körülmények között és útfelületeken mutassuk meg abroncsaink alkalmasságát. Az a tény, hogy minden gumigyártó képes volt idén legalább egy versenyt nyerni, jól mutatja a csatát, a címet azonban a nagyobb választék döntötte el. Már a szezon elején biztosak voltunk gumijaink miinőségében és teljesítményében, a sikerhez jó versenyzők is kellettek.”
Kalle Rovanpera igen sok járművel versenyzett már és kivétel nélkül mindegyikkel versenyképes tempóra volt képes, a kétszeres rali világbajnok a jövőben pedig a világ egyik leggyorsabb autóját is kipróbálhatja.
Kalle Rovanpera csak az idei év során igen különböző járművekkel mutatta meg tudását, hiszen a Toyota Rally1-es autója mellett 2024-ben sikerrel versenyzett Porschékkal, de folytatta driftes karrierjét is. Novemberben pedig Toyota Starlettel indul a Killarney Historic Rallyn.
A 24 éves versenyző azonban a napokban a Red Bull F1-es csapatának főhadiszállásán tett látogatást, amivel kapcsolatban egyből egy F1-es teszt lehetősége merült fel.
“Valóban szívesen kipróbálnék egy F1-es autót és erre már voltak tervek is – erősítette meg Kalle Rovanpera a Rallit.fi oldalnak. – Az üggyel kapcsolatban azonban még nem dőlt el semmi. Utoljára tavasszal volt ezzel kapcsolatban beszélgetésem, és a terv az volt, hogy az év egy részében valóban be tudok ülni egy F1-es autóba. Most azonban már igen gyorsan véget fog érni az év, de továbbra is lehet olyan időszakot találni, amikor erre sor kerülhet.”
Korábban többek között Sébastien Loeb és Sébastien Ogier is tesztelhetett F1-es autót.
Az M-Sport általában az utolsó pillanatban szokta versenyzőit bejelenteni a következő szezonra, ez pedig idén sincs másképp. A brit csapatnak azonban határozott elképzelése van azzal kapcsolatban, milyen szintű versenyzőket szeretne 2025-re.
Idén Grégoire Munster és Adrien Fourmaux versenyez az M-Sport csapatában főállásban a WRC-ben, azonban a WRC Promóter komoly támogatásával Martins Sesks is vezethetett Rally1-es Fordot három versenyen.
A brit félgyári csapat általában csak a szezon legvégén, vagy éppen a szezon után szokta bejelenteni a következő évi versenyzőit, ez pedig idén sincs másképp.
“Még minden függőben van, jelenleg még nincs aláírt szerződés egyetlen versenyzővel sem a következő szezonra – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke a Motorsport.com oldalnak. – Egy szezon ezen pontjában azonban ez mindig így szokott lenni az M-Sportnál. Azt azonban már tudjuk, hogy a lehető legerősebb versenyzőpárossal szeretnénk folytatni két autónkban.”
Muunster jövője még kérdéses a WRC csúcskategóriájában, ez valószínűleg Jourdan Serderidis támogatásától függ, míg Adrien Fourmaux a pletykák szerint jövőre a Hyundai Motorsport harmadik versenyzője lesz.
“Adrien Fourmaux-nak már nem a jövője miatt kell bizonyítania, hanem a hátralévő versenyeken a legjobb eredményért kell csak küzdenie. A legjobb formáját kell nyújtania minden versenyen és meglátjuk, hogy mit hoz a jövő.”
A Hyundai norvég pilótája, Andreas Mikkelsen hosszabb szünet után ezen a héten újra rajthoz áll a WRC-ben.
Andreas Mikkelsen legutóbb júniusban versenyzett a WRC-ben a murvás Lengyel Rallyn, amelyen a hatodik helyen végzett. Az idei szezonban azonban Mikkelsen a Hyundai aszfaltspecialistája lett, aki a harmadik Rally1-es autót vezette Monte-Carlóban és Horvátországban is.
A szezon eleji versenyek azonban nem sikerültek neki a legjobban, Mikkelsen nem találta a tempót, és bár mindkét futamon hatodik lett, jelentős volt a lemaradása az élmezőnytől. Ezúttal jobb eredményekre törekszik.
„Nagyon várom már a versenyt, amit teljesen máshogyan közelítek meg, mint a Monte-carlói vagy a horvátországi futamot. Akkoriban még elég új volt nekem az autó, így sok mindent meg kellett szoknom – mondta Mikkelsen. – Úgyhogy odamegyek a Közép-Európa Rallyra, és jó eredményt fogok elérni, hogy segítsek a csapatnak megőrizni az előnyét a pilóták és a gyártók bajnokságában is.”
Mikkelsennek egyébként szép emlékei vannak a Közép-Európa Rallyról, tavaly ugyanis itt szerezte meg a WRC2-es világbajnoki címet.
„Nagyon jól emlékszem a versenyre, ott lettünk világbajnokok. Összességében nehéz rali, mert nagyon sok lesz a felhordás az úton – mondta Mikkelsen. – Megterhelőek a körülmények, és nagyon könnyű hibázni.”
A három országot érintő Közép-Európa Rallyt csütörtöktől vasárnapig rendezik meg, a mezőny 18 gyorsasági szakaszon több mint 300 kilométert tesz meg.
Helmut Marko szerint Max Verstappen mentálisan sokkal erősebb egy bajnoki csatában, mint riválisai, és a Red Bull egyébként is egyenesbe fogja hozni a formáját az USA Nagydíjra, így a csapatnak még a konstruktőri címre is lehet esélye.
Hat versennyel az F1-es szezon vége előtt Verstappen 52 ponttal vezeti a tabellát Lando Norris előtt, s mivel a követkető legközelebbi üldözők, Charles Leclerc és Oscar Piastri már 86, illetve 92 egységnyi hátránnyal rendelkeznek, már csak a brit tűnik reális esélyesnek arra, hogy befogja a nyár eleje óta gyengélkedő Red Bull pilótáját. Az 52 pont éppen két futamgyőzelemmel és leggyorsabb körrel ledolgozható, ráadásul három sprintverseny is lesz még – mivel azonban a rivális kiesésére napjainkban már nehéz alapozni, Norrisnak arra kell törekednie, hogy a hátralévő futamok mindegyikén legyőzze Verstappent.
A McLaren azonban nyári fellendülése óta is több lehetőséget elszalasztott már a pontok maximalizálására, a Red Bull-tanácsadó Marko szerint pedig ez Norris egy kritikus gyengeségének is köszönhető, ami miatt nehezen képzelhető el, hogy a hátralévő hétvégéken hibátlan maradjon.
„Verstappen a legjobb, a leggyorsabb, és mindenekelőtt olyan mentális erővel bír, aminek köszönhetően több esélye van egy bajnoki harcban, mint Charles Leclerc-nek vagy Lando Norrisnak. Tudható, hogy Norris mentális problémáktól szenved. Olvastam, hogy különféle rituálékra van szüksége a verseny előtt annak érdekében, hogy jól teljesítsen” – fogalmazott rejtélyesen Marko a Motorsport–Magazin YouTube-csatornájának az idei bajnoki esélyek kapcsán.
De Marko szavai alapján idén az efféle pszichológiai hadviselés nélkül is jók az esélyei a Red Bullnak, s akár még a konstruktőri tabellán is visszavehetik a vezetést, ahol pedig a McLaren már 41 egységgel vezet előttük – ugyanis a Szingapúri Nagydíj óta eltelt hosszú szünetben elkészült új padlólemeztől és egyéb újításoktól formájuk visszanyerésére számítanak.
„Egy ponton világossá vált, hogy muszáj több tempót találnunk, és olyan irányba kell fejlesztenünk az autót, hogy Max támadni tudjon vele, hiszen már nem lesz elég, ha folyamatosan csak a második helyen végez” – mondta Marko, ami jelen helyzetben már nem igaz, hiszen Verstappen előnye még éppen kitartana kizárólag második helyekkel is abban az esetben, ha Norris a maradék összes versenyt, sprintet és leggyorsabb kört behúzná.
„Még hat verseny van hátra, és a szingapúri és a bakui trendek alapján úgy számolunk, az Austinra elvégzett változtatásaink elegendőek lesznek ahhoz, hogy javítsunk a helyzetünkön. És amennyiben ez tényleg megtörténik, akkor Sergio Pérez is újra erős lesz, vagyis még a konstruktőri címre is lehet esélyünk.”
A McLarennek módosítania kellett a hátsó vezetőszárnyát, miután az Azeri Nagydíjat követően kiderült, az FIA nem elégedett annak hajlékonyságával. Ám az irányító testület és a teljes F1-es közösség figyelmét csupán egy az X-re feltöltött rajongói videó hívta fel az egész ügyre, a rejtélyes jóakarót pedig most felkereste a Motorsport Magazine.
Nem sokkal azt követően, hogy Oscar Piastri megnyerte a bakui futamot, hosszú körökön át sikeresen védekezve a célegyenes végén a nyakára megérkező Charles Leclerc Ferrarijával szemben, már mindenki azt a videót nézte az F1 elsőszámú hírforrásaként használt közösségi oldalon, amely a McLaren hátsó szárnyát mutató fedélzeti kamerán felfedi, nagy sebesség mellett annak két végén észrevehetően elmozdul a felső szárnyelem, ezzel a DRS hatását előidéző vagy felerősítő rést nyitva a szárnyon. Ez a videó váltotta ki aztán azt a vizsgálódást, amely nyomán a békesség megőrzése érdekében a Szingapúri Nagydíjra a McLaren belement abba, hogy kisebb módosításokat hajtson végre a hátsó vezetőszárnyán.
A felvétel mindenki számára elérhető, aki az F1.com előfizetőjeként online követi a versenyek közvetítését, amelyben a néző szabadon választhatja meg, melyik autó fedélzeti kameráját követi éppen. Felfigyelhettek volna a McLaren ezen rendellenességére a rivális csapatok vagy az F1 és az FIA hivatalos szervei is, ám mégsem ők, hanem egy 23 éves dél-afrikai Ferrari-rajongó, Brandon Becker posztja kellett ahhoz, hogy mozgásba lendüljenek a dolgok.
„Szürreális volt a tudat, hogy talán megváltoztattam az F1 alakulását. Lenyűgöző, hogy hatást tudtam gyakorolni a sportra, amely a szenvedélyem” – mondta Becker, aki saját profilján rendszerint a Ferrarival kapcsolatos híreket oszt meg, s most azért foglalkozott a McLaren trükkös szárnyával, mert ennek hatása is lehetett, hogy Leclerc nem tudta visszaelőzni Piastrit.
A rajongót alaposan meglepte, hogy milyen hullámot indított el, ám szerényen hozzátette, nem őt illeti az elismerés, hiszen maga is egy szűkkörű csoportban hallott először a McLaren véleményes szárnyáról a technikai újságíró Matt Somerfieldtől.
„Én nem vagyok szakértő, csupán egy motorsportrajongó, akit egy kicsit a technikai oldal is érdekel. A szárny normálistól eltérő viselkedését elsőként Matt vetette fel egy chatcsoportban, ahol rajongók, tartalomkészítők, műszaki beállítottságú diákok, újságírók és a sportban mozgó emberek rendszeresen beszélgetnek motorsporttal kapcsolatos dolgokról” – mondta.
„Ezt követően saját kíváncsiságból fedélzeti kamerás felvételeket kerestem a hátsó szárnyról, csak hogy meggyőződjek róla, tényleg nem csal-e a szemem. Eléggé meglepett, amikor megbizonyosodtam róla, hogy valóban az történik, amit látok. Nem amiatt, mert azonnal meg lettem volna győződve arról, hogy az szabálytalan, sokkal inkább amiatt, mert ennyire kevesen vették ezt eddig észre.”
„A rajongók ma már nagyítóval keresik az ilyen dolgokat, de ez tényleg csak abban a csoportban került elő. Miután felismertem, mit is látok, elég hamar kitettem a posztot. Csak azt írtam le, amit látok a felvételen, ekkor még nem is gondoltam bele teljesen.”
A félperces videót azonban váratlanul nagy érdeklődés övezte, a @brakeboosted néven író Becker posztját ezerszámra osztották meg és kommentelték az X-en, mára pedig már 7 millió felett jár a megtekintéseinek száma. A dolgok olyan gyorsan mozgásba lendültek, hogy már a következő hétvégén sorra kerülő Szingapúri Nagydíjra eljutottunk oda, hogy a McLarennek reagálnia kellett.
„Az értesítések megállás nélkül érkeztek, de csak akkor kezdtem el azt érezni, hogy talán több is lehet emögött, amikor megláttam, hogy nagy portálok is írni kezdenek a mini-DRS trükkjéről – folytatta Becker. – A közösségi média természeténél fogva rengeteg ilyesmi téma vetődik fel benne, de a többségüket sohasem kapják fel, és én sem számítottam erre. Részemről is csak egy rajongói reakcióként indult az egész, nem voltam felkészülve arra, hogy bármiféle választ is kapni fogok rá. Fogalmam sem volt, hogy tényleg egyeztetnek róla a csapatok az FIA-val, amíg nem olvastam az FIA közleményét arról, hogy vizsgálják a hajlékony szárnyak ügyét.”
Azonnali nagyhatású változást nem gyakorolt ugyan az erőviszonyokra, hogy a McLarennek módosítania kellett a szárnyat, hiszen Lando Norris révén nagy fölénnyel húzta be a csapat a szingapúri győzelmet, de a valószerűtlen megtalálót is nemesebb célok vezérlik puszta kárörvendésnél.
„Ha mindez segített a csapatoknak megérteni, hol húzódik a határ a karosszériaelemek hajlékonyságában, én már elégedett vagyok. Egyszerűen örülök, hogy hatást gyakorolhattam. Persze rajongóként azért abban is bízom, hogy végül ez kedvez majd a csapatnak, amelynek drukkolok” – tette hozzá a híressé vált Ferrari-rajongó.
A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala nehéz beszélgetéseket folytatott a kispadra ültetett Takamoto Katsutával.
Nehéz döntést hozott meg a Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala, amikor az Akropolisz Rally után a kispadra ültette az ismét hibázó Takamoto Katsutát, és nem vitte el a Chile Rallyra. A japán versenyző a hét végén esedékes Közép-Európa Rallyn tér vissza a WRC-be.
„Volt néhány telefonbeszélgetésem Takával, és ez sosem kellemes helyzet. Tényleg semmi más nem akart, csak elmenni Chilébe és vezetni – mondta erről Latvala. – Néhány nap után átgondolta és megértette a helyzetet, hajlandó volt beletenni a munkát, megpróbálni változtatni és fejlődni, hogy erősebben térhessen vissza.”
Latvala továbbra is úgy véli, hogy ez volt a jó döntés, ami hosszú távon segíthet Katsutának.
„Neki a szeonzáró Japán Rally a legfontosabb, úgyhogy itt az idő a megértésre és az újrakezdésre – folytatta a csapatfőnök. – Sosem könnyű ez a helyzet versenyzőként, de amikor átmész rajta, majd visszatérsz, néha rájössz, hogy ez valójában hasznos dolog volt. Láttuk ezt múltban másoknál is, akik a Rally1-ből a Rally2-be váltottak, és erősebben tértek vissza. Adrien Fourmaux remek példa erre, de ez történt Ott Tänakkal és Elfyn Evansszel is.”
A csapatfőnök elmondta, hogy Katsuta a szünet alatt elsősorban az itinereken dolgozott.
„Görögországban rájöttünk, hogy talán túl sok információ van az itinerekben, ami elveheti a figyelmét a vezetésről és az útról, mert olyan sok mindenre kell koncentrálnia. Így most ezen dolgozunk, miközben a közelgő aszfaltos versenyekre készülünk” – tette hozzá Latvala.
A Csomós Mixi, Nagy Attila kettős a Győr Rallyról hozott újabb kiváló belső nézetes videót, amely egyben már felvezetés a szezonzáró a Zemplén Rallyra is.
Újabb látványos videót tett közzé a közösségi oldalán Csomós Mixi és Nagy Attila, elmondásuk szerint az utolsót az általuk megnyert II. WHB Győr Rallyról. Belső nézetből láthatjuk Mixiéket a Tés–Olaszfalu 2-es, azaz a 7. gyorsaságiról, amit meg is nyertek, méghozzá 1.8 másodperccel Német Gábor és Németh Zsolt előtt.
Mixiék ezzel a videóval hangoltak a szezonzáró Zemplén Rallyra, amelyet október 25–27-én rendeznek meg. Az országos bajnoki címre még négy párosnak van esélye, Csomós Mixiék 157 pontot gyűjtöttek eddig, Turán Friciék 124 ponttal állnak, Velenczei Ádámék 121 pontosak, Német Gáborék pedig ugyancsak lőtávolon belül vannak 112.5 ponttal.
Bármelyikük győz, mindenképpen új bajnoka lesz a szakágnak. A legnagyobb esélye természetesen az éllovas párosnak van, erről Csomós Mixi korábban így fogalmazott a Zemplén Rallyt felvezető sajtótájékoztatón:
„Nagy lehetőség előtt állunk, de mégsem érzünk magunkon nyomást. Élvezzük a helyzetet, hiszen sportemberként nagyon szeretjük a rivalizálást. Minden versenynek úgy állunk neki, hogy nyerni szeretnénk, most viszont a legfontosabb az éves elsőség megszerzése. Elképzelhető, hogy ehhez nem kell futamot nyerni, majd a verseny közben igyekszünk alkalmazkodni az éppen aktuális helyzethez. Természetesen nagyon motivál bennünket, hogy abszolút bajnokok lehetünk, hiszen ez a cím még hiányzik a gyűjteményünkből.”
A világbajnokságot Neuville vezeti 29 ponttal csapattársa, a 37. születésnapját ezen a napon ünneplő Ott Tänak előtt, majd jócskán lemaradva követi a Toyota két pilótája. Sébastien Ogier hátránya 41 pont, Elfyn Evans lemaradása 46 pont, vagyis nekik már tényleg csak matematikai esélyük maradt a világbajnoki cím megszerzésére. Közép-Európában és Japánban is legfeljebb 30-30 pontot lehet még gyűjteni.
A képlet viszonylag egyszerű abból a szempontból, hogy ha Neuville két ponttal többet szerez, mint Tänak, valamint nem bukik tíznél többet Ogier-hez és tizenötnél többet Evanshoz képest, akkor már most megszerzi pályafutása első világbajnoki címét. Ha valamelyik feltétel nem valósul meg, akkor várnia kell a szezonzáró Japán Rally utolsó napjáig.
Viszont az idei pontrendszer miatt gyakorlatilag végtelen számú lehetőség van arra, hogyan alakul a világbajnoki csata a Közép-Európa Rallyn. Lehet, hogy már szombaton eldől a világbajnoki cím, előfordulhat, hogy a belga pilóta vasárnap kerül győztes pozícióba, és az is lehet, hogy meg kell nyomnia a power stage-et ahhoz, hogy ünnepelhessen.
Az ismétlés soem árt: a versenyzők már szombaton pontokat kapnak (az első tíz helyezett, 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1 leosztásban), majd vasárnap további pontokért szállnak harcba (a legjobb hét kap pontot, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 bontásban), a power stage-en pedig szokás szerint az öt leggyorsabb szerez pontot (5, 4, 3, 2, 1). A három országot érinítő Közép-Európa Rallyt október 17–20-án rendezik meg.
A nehéz döntés feldolgozásában nagy segítségére volt Heikki Huovinen, aki jól ismert arról, hogy korábban a négyszeres Formula–1-es világbajnok Sebastian Vettel erőnléti edzője volt. Bár Huovinen elsősorban Katsuta – és a többi Toyota-versenyző – fizikai felkészítésével foglalkozik, érzelmi támogatást is nyújtott a japán pilótának.
Katustát megkérdezték arról, hogy dolgozik-e együtt mentáltrénerrel, a válasz egyébként gyakorlatilag nem volt, de mégis sok mindenkit megnevezett a meglehetősen rossz szezont produkáló versenyző, akitől mentális támogatást kap.
„Sok mentális edzőm van. Szerencsére nagyon jó csapattársaim vannak: Seb, Elfyn és Kalle. Elég sokat beszélgetünk együtt. Jari-Matti Latvala is mindig mellettem van, és Juho Hänninen is – mondta Katsuta. – Heikkivel sokkal több mindenről beszélek, mint az életről úgy általában, vagy arról, hogy mi történt a sportban. Többek között arról is beszélünk, hogyan kell a sportolónak mentálisan felkészülnie a versenyekre. A vezetéssel kapcsolatban inkább Jari-Mattival, Juhóval és az összes versenyzővel beszélek.”
A támogató környezet és a hibák feldolgozására adott idő után a feltételek adva vannak ahhoz, hogy Katsuta szépen zárja az egyébként pocsék szezonját – most már tényleg minden rajta múlik.
„Nyilván Seb is sok nagyon hasznos tanácsot adott nekem. De eddig az én hibáim miatt nem tudtuk elérni a kívánt eredményt. Mindenképpen jobb munkát kell végeznem” – mondta erről Katsuta.