back to top
2024. november 26. 09:47
Kezdőlap Blog Oldal 37

Húsz éve ezen a napon lett először világbajnok Sébastien Loeb

0

Sébastien Loeb páratlan sorozata húsz évvel ezelőtt ezen a napon kezdődött el a Korzika Rallyn.

Húsz évvel ezelőtt ezen a napon kezdődött el a rali-világbajnokság elképesztő sorozata, Sébastien Loeb az első világbajnoki címét nyerte meg az összesen kilenc közül. Az első teljes WRC-szezonjában, 2003-ban három futamon győzött, végül pedig mindössze egyetlen ponttal maradt el Petter Solbergtől, egy évvel később viszont már két versennyel a vége előtt, a Korzika Rallyn bebiztosította a világbajnoki címét.

Loeb parádésan kezdte az évet, hiszen Monte-Carlóban és Svédországban is győzött. Mexikóban ugyan kiesett, és Új-Zélandon is „csak” negyedik lett, ezt követően viszont a világbajnoki cím bebiztosításáig mindössze a Finn Rallyn csúszott le az első két hely valamelyikéről (Finnországban is negyedik lett).

Solberg ugyanannyi versenyt nyert meg a Korzika Rallyig, mint Loeb (szám szerint ötöt), viszont többször esett ki (háromszor), és többször csúszott le a dobogóról (három a kettő ellenében), így Loeb Franciaországban már világbajnok lehetett, és élt is a lehetőséggel. Másodikként zárt Märkko Martin mögött, míg Solberg ötödik lett, ezzel pedig eldőlt a világbajnoki cím sorsa.

A hátralévő két versenyből Loeb Spanyolországban kiesett, a szezonzáró Ausztrál Rallyt viszont megnyerte, így stílszerűen búcsúzott a 2004-es évtől. Solberg Spanyországban ötödik lett, Ausztráliában pedig nem ért célba.

Akkor még senki sem gondolta, hogy Loeb sorozatban kilencszer győz, és 2012-ig bezárólag senki másnak nem adja át a világbajnoki címet. A mai napig számos rekordot tart, övé a legtöbb futamgyőzelem, a legtöbb dobogós helyezés és a legtöbb szakaszgyőzelem. A kilenc világbajnoki címe is rekord, amely nem hogy megdönthetetlennek, megközelíthetetlennek is tűnt, amíg nem kezdett el nyerni egy másik Sébastien, a WRC-ben még mindig aktív és nyolcszoros győztes Ogier.

Franceschi csak részben elégedett idei szezonjával

0

Mathieu Franceschi többeket is meg tudott idén lepni fejlődésével, mely végül a Rally Európa-bajnokság második helyére volt elég. A francia versenyző azonban nem teljesen elégedett. 

Mathieu Franceschi francia murva bajnokként érkezett 2023-ban az ERC-be, ahol már az első szezonja során néha megvillantotta jó tempóját, akkor azonban még csak két hatodik helyezés volt a legjobb eredménye. Idén kedvenc terepén, a murvás veszprémi Rally Hungaryn azonnal megtudta szerezni első dobogós eredményét annak ellenére, hogy egy borulást is bemutatott. A szezon később részében még kétszer állhatott dobogóra, és végül az utolsó versenyig esélye volt a bajnoki címre. A szezon végén azonban meg kellett elégednie a második helyezéssel. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

„A múlt hétvége egy új rallyt kellett ismét felfedeznünk. – mondta Mathieu Franceschi a Rallye-Sport.fr oldalnak. – Ismét megpróbáltam a verseny előtt videók alapján készülni. Így már az első pályabejárástól korrigálhattuk az itinert. Olyan volt, mintha háromszor jártuk volna be a pályákat. A stratégiai döntéseinket illetően azonban nem volt könnyű dolgunk. Az elejétől fogva hibáztunk a kvalifikáción. Kis esővel, sárral a lehető legjobb helyezést céloztuk meg, mert úgy gondoltuk, hogy az elöl indulás lenne kedvező. Végül ez rossz választás volt. Sok eső esett a kvalifikáción, az út széle vizes volt, és jókora sárréteg volt néhány átfutás után. Sajnos a versenyszakaszokon később kevesebbet esett. Lehet, hogy nagyobb volt a szél is. De összességében a vártnál sokkal szárazabbak voltak a körülmények. Az utakon port is kellett takarítani, mivel egy részüket a mezőgazdasági járművek is használják. Már a verseny elejétől nagy tempóval indultunk, közepes gumikkal, míg a többiek lágyakkal. Próbáltam minden szakasz után beállítani az autót, de nem volt túl hatékony. Túlmelegítettem a gumikat, nagyon csúszott. Nagyon szórakoztató volt vezetni, de nem volt hatékony. Az egész nap többé-kevésbé így telt. A pálya felülete hasonló volt a Barum Rallyhoz. Sokat változott a tapadás és különböző aszfalt típusok voltak. Egyes helyeken akár gyalog is megcsúszhattunk volna. Néha még egy kereszteződés közepén is változott a tapadás. Összességében a pályák nem voltak túl technikásak, sok egyenes és elágazás volt. A csalódást keltő kezdés után sikerült a jó irányba haladnunk. Az utolsó körben esett az eső, és csökkent az eredmények közötti különbség is. Ezúttal mindenki ugyanazokkal a gumikkal közlekedett, és végre nagyobb volt a tapadásom, mint szárazon. Többször bekerültünk a legjobb 3-ba, és összességében jól zártuk a szezont. Ráadásul szinte először használtam esőgumit négykerékhajtású autóval. A Michelin gumik jól teljesítettek. Számomra jobb lett volna, ha egész hétvégén esett volna.” 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Franceschi számára idén még sok volt a tanulni való, ezért sok versenyen már a kezdésnél hátrányból indult.  

„Idén még sok versenyt kellett felfedezni, és időbe telt, hogy alkalmazkodjak minden terephez, igaz ez a csapatra és rám is. Összességében jó eredményt értünk el a szezon során, de ennél jobban is teljesíthettünk volna. Nem feltétlenül vagyok elégedett. Néhány dolgot jobban kellett volna csinálni. Nagyszerű volt küzdeni egy olyan versenyzővel, mint Hayden Paddon, de szerettünk volna közelebb kerülni hozzá. Gyakran már az első napon elbuktunk vele szemben.” 

A francia versenyző röviden össze is foglalta szezonját. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

„Összességében mindenhol gyorsak tudtunk lenni. Ez jó pont, mert ebben a bajnokságban minden terep más. A Rally Hungary jól alakult, egyből a győzelemért harcolhattunk, egy borulás ellenére a második helyen végeztünk, és a Power Stage-en sikerült nyernünk. A Kanári-szigeteken szinte tökéletes hétvégét zártunk, hiszen Bonatoval harcoltunk. A bajnokság szempontjából azonban fontos volt a célba érés is, ezért nem vállaltam fel minden kockázatot a győzelemért.
Svédország őrület volt, nagyon hasonlít a Finn Rallyra. Francia pilótaként ez nem volt túl könnyű. A pályabejárás után nehéz megsaccolni a versenytempót. A Power Stage-en hibáztam, amiért nagy kár volt. Két jó verseny után, ahol a dobogóért küzdöttünk, jött a bukás, amiből nehéz volt felállni. A baleset után Észtország még bonyolultabbá vált, mindössze két héttel később. Hiányzott az önbizalmam egy 400 000 eurós kár után. Fizikailag sem voltam toppon. Rómában őrült verseny volt. Nagyon meleg volt, ráadásul a szakaszok szinte soha nem változnak évente, és a helyi versenyzők nagy előnyben vannak. A Barum Rallyn hihetetlen, hogy ennyi defektet kaptunk. Öt defektet szedtünk össze, amiből három gumit egy szakaszon tettünk tönkre. Még ma sem tudjuk megmagyarázni, mi történhetett. Később még kétszer is defektem lett ugyanabban a hajtűben. Walesben szintén őrült rally volt, Írországhoz hasonló környezetben. Az útstílusok nagyon különlegesek voltak. A tőlünk telhető legjobbat megtettük. Paddon már járt ott, és mindenkit fél másodperccel vert kilométerenként, pedig korábban addig nem feltétlenül teljesített túl jól aszfalton. Ez egy kis meglepetés volt számomra.” 

Franceschi már beszélt a jövőbeni tervekről is 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

„A jövő évről már folynak a megbeszélések. Az ERC-szezon október közepén ért véget, így van időnk átlátni a lehetőségeinket. Az ERC-szezont a WRC Promóter igen sűrűvé tette, később kezdtünk, mint más nagy bajnokságok, de előbb is fejeztük be a szezont. Így nagyon sűrű év volt. A jövőben szeretnék Európa-bajnok lenni, de szeretnék fellépni a WRC2-be is, még akkor is, ha ez túl nagy költségvetés is lenne számomra. Amennyiben nem sikerülne jól a WRC2-es szereplés, az a karrierem végét is jelentheti a költségek miatt. Az ERC-ben 50 000 és 60 000 euró között van egy verseny. A WRC2-ben egy futam 80 000 euró körüli összegtől indul. Ott van még 100 km versenytáv, még két nap logisztika és több gumit kell használni.” 

A francia versenyző szerint az ERC azért is jobb, mint a WRC2, mert több gumigyártó között lehet választani. 

„Kicsit hülyeségnek tartom ezt a gumigyártói rendszert a WRC-ben. Az ERC-ben négy márka harcolt egymással, és ez nagyszerű volt. Ráadásul minden gyártó tudott nyerni. Nem értem, miért van ez másként a WRC-ben, minden sokkal zártabbnak tűnik. A promóciós csapat is nagyszerű. Julien Ingrassia ott volt Lengyelországban, és azt mondta, hogy ezt a szellemet feltétlenül meg kell őriznünk ebben a bajnokságban. Barátságosabb, mint a WRC, mindenki szabadabban dönthet. A WRC-ben folyamatos a vita a szabályokkal kapcsolatban, van, amikor hibrid rendszerről, máskor meg az elektromos hajtásról esik több szó. Nem feledve, hogy most arra is vigyáznunk kell, hogy mit mondunk a mikrofonba.” 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Végezetül Franceschi elárulta, idén sokat segített neki Hayden Paddon is. 

„Hayden egy igazán nagyszerű ember, aki megközelíthető és figyelmes. Bármit megbeszélhetünk vele. Ő olyan, akinek már nincs mit bizonyítania, és aki tisztában van vele, hogy nem tér vissza a világbajnokságra. Nyugodt ember, talán jobb, mint korábban, ezzel a szemlélettel. Egész évben tanácsokat adott nekem a gumiválasztásban és különféle dolgokban.” 

Nyolc versenyen nyolc győztes az idei ERC-szezon során, hasonlóra 5 éve nem volt példa

0

Utoljára 2019-ben ünnepelhettek annyian ERC-futamgyőzelmet, mint amennyien idén, amikor minden versenyt más nyert meg. 

Nyolc versenyen nyolc győztest avattak az idei ERC-szezon során, ami jól mutatja a mezőny kiegyensúlyozottságát, valamint, hogy egyes versenyeken a helyi sztárok is képesek felvenni a tempót az ERC élmezőnyével. 

Idén Simone Tempestini győzelmével kezdődött a szezon a veszprémi Rally Hungaryn, majd Yoann Bonato mutatta be precíz, tű pontosságú vezetését a Kanári-szigeteken. A svéd Skandináv Rallyn Oliver Solberg a helyi versenyzők, és a WRC2-es bajnokság élmezőnyének erejét mutatta meg, míg Georg Linnamae észt, Andrea Crugnola olasz, Dominik Stritesky cseh győzelme a helyi versenyzők erejét mutatta be. Hayden Paddon számára nagy előny volt saját tudása mellett walesben, hogy 2022-ben már indult a Ceredigion Rallyn, míg Andrea Mabellini lengyel győzelmével megmutatta, hogy mennyire is sokat tudott idén fejlődni. 

Olyanra pedig, hogy minden fordulóban más tudjon nyerni az ERC-ben, utoljára 2019-ben volt példa. 

Akkor a 2020-as koronavírus járvány okozta nehézségek miatt versenyzői karrierjét befejező Lukasz Habaj győzelmével indult a szezon az Azori-szigeteken, majd Pepe López a helyi versenyzők erejét mutatta be a Kanári-szigeteken, Oliver Solberg a lett Liepaja Rallyn tudott nyerni, majd Lengyelországban Alexey Lukyanuk nem talált legyőzőre. A szezon második felében Giandomenico Basso mutatta be az olasz versenyzők római erejét, majd Jan Kopecky a cseh versenyzőkét a Barum Rallyn, míg Nasser Al-Attiyah Cipruson zárt az első helyen, a zempléni Rally Hungaryn pedig Turán Frigyes szerezte meg az első helyet. Az ötévvel ezelőtti szezon kiegyensúlyozottságát jól mutatja, hogy a bajnoki címet Chris Ingram szerezte meg futamgyőzelem nélkül. 

Komoly sikerekkel zártak a PSZA Motorsport versenyzői Ausztriában és a RallyLegenden

0

Pozitív hétvégét zárt a PSZA Motorsport csapata nemzetközi vizeken, mind a Rallylegendről, mind pedig a Herbst Rallye-ról rengeteg serleggel tértek haza.

„Öt párossal vágtunk neki a 2024-es Herbst Rallye-nak, ami egyben az Alpok Adria Kupa záró futama is volt. – mondtaSzabó Árpád csapatvezető. – Zagyva Dorka és Zagyva Lajos a Ford Fiesta Rally3-mal indultak és először kitekintettek külföldre, hogy más fajta pályákon gyűjtsék a tapasztalatokat. Rengeteg induló volt a kategóriájukban, így meg tudták határozni, hogy hol tartanak most. A női kategória dobogóján végeztek és több szakaszon is a kategória elejében tudtak autózni.

Fotó: Sári Péter

Berta Laci ismét visszatért és egy új navigátorral jött el Ausztriába. Mózes Máté ugrott be, mert Laci megszokott navigátorai nem értek rá. Köszönjük Máténak és gratulálunk nekik az eredményükhöz, többször mentek kategória első időt és végül a második helyet szerezték meg.

Magyar sikerek az Alpok-Adria Kupa osztrák szezonzáróján

Fotó: Sári Péter

Furák Ádiék sajnos nem voltak ilyen szerencsések, egy megforgás után, raktak egy rükvercet és ez a versenyük végét jelentette, mert a fogaskerék ledarálódott a váltóban. Amíg mentek nagyon jól érezték magukat.

Fotó: Sári Péter

Hinger Dávid és Hoffmann Hanna a 10-es kategóriában versenyeztek, ahonnan egy hatodik helyezéssel térhettek haza. Jó versenyük volt, ők is nagyon jól érezték magukat.

Fotó: Sári Péter

Papp Arnie és jómagam Zsigulival vettük be az osztrák hegyeket. Azt gondolom jó versenyünk volt, többször tudtunk az abszolút 15-ben autózni, valamint Berta Laciékkal nagyon jókat csatáztunk. Végül sajnos ránk sötétedett és mivel nincs lámpasorunk, az utolsó gyorson már nem tudtunk sietni, ezzel pedig nem tudtuk ledolgozni a hátrányunkat. E mellett az első két gyorsasági etap lett, ahol szintén nem volt szerencsénk, mert nagyon rossz megállapított időt kaptunk. Mindent félretéve nagyon jól sikerült a hétvégénk, sőt a zöld Zsigulinak igazi sikere volt a szerviz parkban, még a Hyundai Motorsport csapata is elismerését fejezte ki az autó iránt.

Arnie nagyon komoly szintet hozott és jó futamot zárhattunk csapatszinten is. Több szép serleggel is gazdagodtunk, az Alpok Adria Kupában harmadikok és a 10-es kategóriában szintén harmadik helyen zártunk. Ez már nagyon ráfért a csapatra, azt gondolom mindenki nagyon pozitívan és jó szájízzel ment haza. Jó volt látni, hogy az osztrákok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy mind a versenyzők, mind pedig a nézők jól érezzék magukat. Fantasztikus volt ennyi ember előtt versenyezni és mikor visszatértünk a szerviz parkba, ott is ez a kép fogadott bennünket és ezt a képeink is jól tükrözik. Köszönjük szépen mindenkinek, akik ezt lehetővé tették számunkra és támogattak minket ezen a csodás hétvégén.


Mindenképpen meg kell említenem Szombathelyi Pétert és Heffner Gergőt is, akik a Rallylengend Historic mezőnyében mentek és a H2 második helyét szerezték meg.”

Fourmaux győzelemmel, Szombathelyi kategória hetedik helyen zárt a RallyLegenden

Nézd élőben a Közép-Európa Rally hivatalos tesztjét!

0

A WRC idei utolsó előtti, 12. futamának, a Közép-Európa Rallynak hivatalos tesztjét csütörtökön délelőtt fél 10-ről rendezik. Az esemény elejét élőben lehet követni az alábbi videóban.

 

Közép-Európa Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Amíg kezdődik az idei teszt, íme a tavalyi

25 éve mutatta meg Michael Schumacher, hogy második számú pilótának is kiváló

0

Michael Schumacher pályafutása során egyetlen egyszer adott át úgy futamgyőzelmet a csapattársának, hogy senkiben sem maradt egy szemernyi kétség sem afelől, hogy eleve ez volt a célja. Ennek ma pontosan 25 éve.

1999-ben ezen a napon, október 16-án teljesítette első Forma–1-es futamát a silverstone-i kettős lábtörése után visszatérő Michael Schumacher. A Ferrari sztárja a Maláj Nagydíj időmérő edzésén mindenkit állva hagyott, és a futamot is simán megnyerte volna, ám átengedte a győzelmet a vb-címért még harcban levő Eddie Irvine-nak, aki a verseny utáni sajtótájékoztatón azt mondta a kétszeres világbajnokról, hogy most kiderült róla, „nem csak ő a legjobb első számú, hanem a legjobb második számú pilóta is.”

A szuzukai szezonzárón Schumacher aztán már vagy nem tudott, vagy nem akart segíteni Irvine-on, de ez már egy másik történt. Hogy miként alakult az 1999-es Maláj Nagydíj, és a Ferrari hogyan veszítette el a futam után majdnem a kettős győzelmet és vele a mindkét világbajnoki címet, arról alábbi cikkünkben írtunk:

Kizárta a Ferrarit és világbajnokot hirdetett az FIA, de csak magát járatta le

A Fiesta Rally3 Trophy győztese hátat fordít navigátorának a jutalomversenyen

0

Filip Kohn az ERC Fiesta Rally3 Trophy megnyeréséért járó jutalomként a Közép-Európa Rallyn indul, amely csütörtökön kezdődik szülővárosában, Prágában.

Kohn öt versenyen állt rajthoz, és négy futamgyőzelemmel szerezte meg az ERC Fiesta Rally3 Trophy bajnoki címét navigátora, Tom Woodburn oldalán. A győzelemért járó jutalom, hogy az M-Sport Poland által üzemeltetett Ford Fiesta Rally3-mal a Közép-Európa Rallyn indulhat a cseh versenyző.

„A gyári csapattámogatás nagyon nagy dolog számunkra, és a költségvetésünknek is sokat segít, mert a WRC elég drága számunkra, és erre szükségünk volt” – mondta Kohn. „Az is jó, hogy a Közép-Európa Rallyt Prágában, a szülővárosomban kezdhetem. Alig várom, hogy találkozzam a rajongókkal, és remélem, hogy jól szerepelünk és jó eredményt tudok majd elérni.”

Kohn
foto: @World / Red Bull Content Pool

A WRC futamon viszont már nem a szezonban végig mellette ülő Tom Woodburn navigál neki, hanem az a Ross Whittock, aki 2019-ben az Európa-bajnoki címig vezette Chris Ingramet.

„Az új navigátorommal, Ross Whittockkal az oldalamon megtiszteltetés számomra, hogy itt lehetek, és örülök, hogy egy ilyen nagyszerű csapattal versenyezhetek, és nekivághatok a Közép-Európa által kínált legnehezebb és legszebb szakaszoknak” – tette hozzá Kohn.

Kohn és Whittock dolga nem lesz könnyű, tíz páros nevezett a kategóriájukban, köztük az a Jan Cerny, aki idén már több WRC futamon is indult, a Montén pedig megnyerte a kategóriát. Cerny szintén részben hazai pályán versenyez, így nagy csata várható a két cseh versenyző között.

Kohn
foto: @World / Red Bull Content Pool

Közép-Európa Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A WRC idei tizenkettedik versenyét, a Közép-Európa Rallyt október 17-20. között rendezik Karpfham központtal, de cseh, osztrák és német pályákon. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei utolsó előtti futamáról. 

A verseny története 
A Közép-Európa Rally bár tavaly egy vadonatúj versenyként debütált a WRC-ben, ráadásul az első olyan rally volt, melyet három országban, Csehországban, Ausztriában és Németországban rendeznek, ez a verseny valójában a 2022-ig létező 3 Stadte Rally új néven megrendezésre kerülő futama. 

Az 1963-ban létrehozott verseny a 60 éves történelme során volt Európa-bajnoki, Mitropa Kupa, valamint német, osztrák, cseh és francia bajnoki forduló is, tavaly óta pedig már WRC futam, igaz, új néven. 

A verseny történetének legsikeresebb versenyzői a német Mathias Kahle és Walter Röhrl, akik egyaránt négyszer tudtak nyerni. 

A verseny szakaszainak jellemzője, hogy igen gyors, de szűk pályák, melyek az őszi időpont miatt sokszor nagyon csúszósak tudnak lenni nedves körülmények között.  

A Közép-Európa Rallyt tavaly Thierry Neuville és Martijn Wydeghe nyerte a Rally1-es Hyundaijal. 

A 2024-es világbajnokság 
11 verseny után Thierry Neuville bebiztosíthatja első vb címét, ha a Közép-Európa Rallyn legalább 2 ponttal, 31-re tudja növelni előnyét a bajnokságban. 

A gyártók bajnokságában a Hyundai 17 ponttal előzi meg a Toyotát. 

Az útvonal 
A verseny során 18 gyorsaságit kell teljesíteni, csütörtökön rendezik a hivatalos tesztet, majd délután kettő, pénteken és szombaton hat-hat, vasárnap pedig négy szakasz vár a mezőnyre. A versenytáv 302.51 km lesz. 

Közép-Európa Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve
Október 17., csütörtök
09:31 Shakedown (Točná) 2.11 km

15:05 SS1 SSS Velká Chuchle 2.55 km
18:26 SS2 Klatovy 1 11.78 km

Október 18., péntek
08:02 SS3 Klatovy 2 11.78 km
09:32 SS4 Strašín 1 26.69 km
10:42 SS5 Šumavské Hoštice 1 16.85 km
13:11 SS6 Klatovy 3 11.78 km
16:14 SS7 Strašín 2 26.69 km
17:24 SS8 Šumavské Hoštice 2 16.85 km

Október 19., szombat
07:58 SS9 Granit und Wald 1 20.05 km
09:05 SS10 Beyond Borders 1 24.33 km
10:34 SS11 Schärdinger Innviertel 1 17.35 km
14:28 SS12 Granit und Wald 2 20.05 km
15:35 SS13 Beyond Borders 2 24.33 km
17:04 SS14 Schärdinger Innviertel 2 17.35 km

Október 20., vasárnap
09:11 SS15 Am Hochwald 1 12.17 km
10:35 SS16 Passauer Land 1 14.87 km
11:33 SS17 Am Hochwald 2 12.17 km
13:15 SS18 Passauer Land 2 (Power Stage) 14.87 km

Időjárás 
A verseny során pénteken és szombaton felhősebb időjárás várható, míg vasárnap már a nap is kisüthet. A hőmérséklet 15 fok körül alakul. 

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása   

Paddon: Továbbra is igyekszem figyelemmel követni az ERC bajnokságot

0

Hayden Paddon sorozatban másodszor is megnyerte a Rally Európa-bajnokságot, jövőre azonban valószínűleg már nem fog a sorozatban indulni, de azt a folytatásban is figyelemmel kíséri. 

Hayden Paddon, John Kennard és csapatuk a világ másik végéről, Új-Zélandról is vállalta, hogy 2023-tól az ERC-sorozatban áll rajthoz és megmutatja, hogy még mindig képes kiemelkedő szinten versenyezni. Az új-zélandi versenyző az első évében még a bajnoki cím megszerzésére törekedett, ezért óvatosabban versenyzett. Miután első nem európai versenyzőként megnyerték a kontinsbajnokságot idén szerettek volna dominálni, ami végül különböző problémák, defektek miatt nem sikerült. Az utolsó két versenyen azonban tudott a páros emelni teljesítménye szintjén és végül másodszor is megnyerte a bajnokságot. 

A szezonzáró Szilézia Rally után Paddon összegezte a szezont, és utalást tett arra, hogy jövőre már nem indul a bajnokságban.  

“Az Új-Zélandra való utazás jó alkalom arra, hogy elgondolkodjunk a rali Európa-bajnokságon eltöltött két évünkön, és kifejezzük elismerésünket sok kulcsfontosságú embernek – írta közösségi oldalán Paddon. – Szóval ez következik. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az ERC-ben eltöltött két év egyik legélvezetesebb és legigényesebb év pályafutásom során. Az elkötelezettség és az áldozatvállalás abszolút nagy volt, mind személyesen, mind szakmailag. Vannak, akik nem fogják megérteni a ralival járó kihívásokat úgy, hogy a világ másik oldaláról érkeztünk, ami a családot, a pénzügyeket és az egészséget is sújtó áldozatokat követelt, de én hihetetlenül hálás vagyok, hogy a világ legmenőbb autóiban tehetem azt, amit szeretek, és a legjobb emberekkel. Nagyon büszke vagyok arra, hogy két bajnoki címmel tudtam meghálálni azt a munkát és hitet, amit annyi ember fektetett belénk. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Semmi sem lett volna lehetséges partnereink nélkül, különösen a Hyundai Új-Zéland nélkül, akik 10 éve kitartanak mögöttünk, és nemcsak az én céljaimat támogatták, hanem a csapatunkat és a ralisportot is. A Hyundai NZ sokkal többről szól, mint az autók eladása, lehetőségeket teremt a fiatalok számára, fejleszti a technológiát, és végül mindenki számára jobb jövőt teremt. Ennek a családnak a tagjának lenni hihetetlenül alázatos és büszke, hogy egy ilyen márkát képviselhetek. De néhány hosszú távú hűséges partnerünk is, a Z Energy, a Mitre 10 Trade, a Pirelli Motorsport (akivel beléptünk a WRC-be) és a WinmaX Brakes, valamint minden új-zélandi partnerünk, akik nagy részét képezik a világbajnoki futamgyőztes csapatnak. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

John (Kennard, navigátor). Mit is mondjak – micsoda legenda! 19 együtt töltött év után az életkor előrehaladtával csak javult, és óriási az elkötelezettsége, hogy versenyezzen velem a világ másik felén. Hatalmas szerepet játszik az autóban és azon kívül is, és nem is tudott volna jobbat találni, akivel mindezt megcsinálná. De 19 év után jó programot kell találni, hogy jövőre megünnepeljük a 20. évfordulónkat is.  

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az olasz BRC csapatunk. Szívből kijelenthetem, hogy ők a legjobb csapat, akikkel a saját PRG (Paddon Racing Group) csapatunk mellett dolgoztam. A szenvedély és a kemény munka, amit az autóba és a programba fektettek, felülmúlhatatlan, és amikor a dolgok idén kemények lettek, még inkább oda tették magukat. Szeretem a szenvedélyt és a versenyszellemet, amit képviselnek, és igazi megtiszteltetés volt minden csapattaggal együtt dolgozni. Grazie Millie! 

Az egész Rallye Európa-bajnokság közössége, beleértve a versenyzőtársakat, a csapatokat, a kommentátorokat, a médiát és a szervezőket. Ahogy mondom, szerettem az ERC-t, és határozottan úgy érzem, hogy ez a legjobb ár-érték arányú ralibajnokság a világon, világszínvonalú eseményekkel, versennyel és a média megjelenésével. Bízom benne, hogy a jövőben is szorosan követhetem a bajnokságot.

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Ami a jövőt illeti… ki tudja? Idén még van néhány versenyünk Új-Zélandon, de 2025-re vonatkozóan a tervezés folyamatban van, és a PRG csapatunkat szeretnénk nemzetközivé tenni. Rengeteg a tennivaló, de nagyon hálás vagyok a körülöttünk lévő embereknek, és keményen fogunk dolgozni, hogy jó és izgalmas programot biztosítsunk 2025-ben és azon túl is.”

Az MRF lengyel győzelme a Michelin Eb-címét eredményezte gumigyártók között

0

Az idén először kiírt gumigyártók Európa-bajnokságát a francia Michelin nyerte az olasz Pirelli, az indiai MRF és a dél-koreai Hankook előtt. 

A szezonzáró lengyel Szilézia Rallyn az MRF gumikat használó Andrea Mabellini szerezte meg a győzelmet, így a Pirelli versenyzői, Jon Armstrong és a második Eb-címét szerző Hayden Paddon hiába zártak a második és harmadik helyen, a Michelin számára a Mikolaj Marczyk és Mathieu Franceschi negyedik és ötödik helye is elég volt a bajnoki címhez. 

A Michelin végül 3 ponttal előzte meg a Pirellit. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

“Már a szezon elejétől azt nyilatkoztuk, hogy az első ízben kiírt gumigyártók bajnoksága megváltoztatta taktikánkat – mondta Tim Hoare, a Michelin Motorsport ERC menedzsere a bajnokság hivatalos oldalának. – A gumiabroncsok értékesítése továbbra is kiemelt fontosságú volt, az Eb azonban már nemcsak a részvételről szólt, hanem az eredmény is fontossá vált.

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az Európa-bajnoki cím megszerzése nagyon fontos volt, és végül elértük célunkat. Az ERC nagyszerű bajnokság, ahol a gumigyártók is nyílt versenyben küzdhetnek meg. A bajnokság futamai lehetővé teszik, hogy különböző körülmények között és útfelületeken mutassuk meg abroncsaink alkalmasságát. Az a tény, hogy minden gumigyártó képes volt idén legalább egy versenyt nyerni, jól mutatja a csatát, a címet azonban a nagyobb választék döntötte el. Már a szezon elején biztosak voltunk gumijaink miinőségében és teljesítményében, a sikerhez jó versenyzők is kellettek.” 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az ERC gumiabroncs bajnokságának végeredménye 
1. Michelin 325
2. Pirelli 322
3. MRF 221
4. Hankook 120