23 évvel ezelőtt a mai napon rendezték a 2002-es USA Nagydíjat. A világbajnoki címek már réges-régen eldőltek, így túl sok mindenért nem izgulhattak a sportág drukkerei, a sima Ferrari kettős győzelmet hozó indianapolisi versenyen azonban mégis történt valami, amiről bőven lehetett beszélni. Az élen álló Michael Schumacher ugyanis az utolsó kör utolsó kanyarjában félrehúzódott a mögötte érkező csapattársa, Rubens Barrichello elől, majd a két vörös autó fej-fej mellett haladva ért célba, ám a vonalnál 11 ezredmásodperccel már a brazil pilóta volt előrébb, így az övé lett a győzelem.
Mivel ez volt az a szezon, amelyben az Osztrák Nagydíjon hatalmas botrány robbant ki, amikor a Ferrari félreállította az első helyről Barrichellót és megnyerette Schumacherrel a futamot, Indianapolisban mindenki arra gondolt, hogy az ötszörös világbajnok most adta vissza a kölcsönt. Valójában azonban nem valószínű, hogy ez történt.
Hogy akkor mi állhatott a dolgok hátterében, arról a 2002-es USA Nagydíj 20. évfordulójára írt cikkünkben írtunk, amelyet alább olvashat:
Herczig Norbert a felkészülésre helyezte a hangsúlyt a Nova Gorica Rallyn, így még értékesebbnek érzi a magabiztos győzelmet.
Ahogy arról beszámoltunk, magyar sikerrel zárult a Mitropa Kupa szlovéniai fordulója, ugyanis Herczig Norbert és Ferencz Ramón megnyerte a Nova Gorica Rallyt. Az ERC-szezonzáróra készülő páros már az első gyorsaságin az élre állt, és onnantól kezdve nem is adta át másnak a vezetést.
„Tökéletesen sikerült teszthétvégén vagyunk túl, amely során bebizonyosodott, hogy a csapat, a Škoda és Ramónnal mi is készen állunk az idei szezon utolsó ERC-futamára – osztotta meg a közösségi oldalán Herczig Norbert. – A hétvége fő célja a tesztelés és az adatgyűjtés volt, és ez nagyon hasznosnak bizonyult számunkra: több beállítást is kipróbáltunk, sokat tanultunk az autóról, és külön öröm, hogy mindemellett a győzelemnek is örülhetünk. Ez az eredmény még értékesebbé teszi az egész hétvégét, hiszen a fókusz nem kizárólag a teljesítményen volt, hanem a felkészülésen is. Egy igazán pozitív lépés volt ez az egész csapat számára.”
Fotó: Herczig Norbert
Az idei utolsó ERC-futamot október 3–5-én rendezik meg Zágráb környékén, az Eb-mezőnyben Herczig Norbert és Ferencz Ramón mellett ott lesz Kovács Antal és Csáki Richárd a Hyundaijjal, Hadik András és Juhász István ezúttal Škoda Fabia RS Rally2-vel indul, visszatér Vincze Ferenc az újdonsült abszolút magyar bajnok Németh Gergely navigálásával, a magyar indulók sorát László Zoltán és Kocsis György teszi teljessé.
De térjünk vissza Nova Goricába, ahol László Martin és Bán Viktor mindössze 1.2 másodperccel maradt le a dobogóról, de a negyedik helyezés és az elmúlt időszak után a befejezett verseny is sokat számított a pilótának.
„Hibamentes futamot zártunk Szlovéniában – mondta László Martin. – Szerettünk volna odaérni a dobogóra, de végül 1.2 másodperccel lemaradtunk róla – kockázatot viszont nem vállaltunk, folytattuk aaz első napon megkezdett tudatos, fokozatos gyorsulást. Vasárnap már nagyrészt a top háromban autóztunk, helyenként egy-egy szakaszgyőztes időhöz is közel tudtunk kerülni, és ami a legfontosabb: végre hibamentes futamot zártunk! Összességében elégedettek vagyunk, kellett már egy ilyen hétvége.”
Ma van az évfordulója a Renault ütközésbotrányáról hírhedté vált 2008-as Szingapúri Nagydíjnak. A Fernando Alonsót csalással győzelemhez segítő franciák azonban nemcsak szimplán befolyásolták az F1 első villanyfényes futamának végeredményét, hanem beleszóltak a világbajnoki küzdelembe is.
Miközben a paddockban dolgozók nagy részének már akkor is teljesen egyértelmű volt, hogy mi történt, két éve Bernie Ecclestone, az F1 korábbi vezére egy interjúban beismerte, hogy többek között ő is tisztában volt ezzel már 2008-ban is. Ez a beismerés arra sarkallta Felipe Massát, hogy megpróbálja a bíróságon megszerezni a végül Lewis Hamilton által megnyert vb-címet, így az utóbbi két évben a szingapúri esetről is igen sokat lehetett hallani, olvasni.
Az évforduló kapcsán most azokat a témába vágó cikkeinket gyűjtöttük össze, amelyek több nézőpontból is körbejárják, hogy mi és miért történt aznap.
Lucas Moraes megőrizte az első helyét, míg a motorosok között Daniel Sanders a győzelem mellett világbajnoki címet ünnepelhetett.
A tereprali-világbajnokság portugáliai futamának mezőnyére az utolsó napon már „csak” 103 km várt Lisszabon környékén. A helyismeretet kihasználva az autósok között Joao Ferreira volt a leggyorsabb, 1 perc 13 másodperccel megelőzve Nasser Al-Attiyah-t és 1 perc 16 másodperccel az előző nap eltévedő Carlos Sainzot.
Fotó: Kin Marcin / Red Bull Content Pool
A verseny élén azonban nem történt változás, a pénteken az élre álló Lucas Moraes megőrizte az első helyét Hank Lategan előtt, a dobogó harmadik fokára Sébastien Loeb állhatott fel. Al-Attiyah feljött a vesreny ötödik helyére, de a csütörtöki eltévedése és a pénteki technikai problémája után ez volt a legtöbb, mit kihozhatott a futamból.
A portugáliai verseny után elképesztően szoros lett a világbajnoki címért vívott küzdelem, az összetett első három helyezettje tíz ponton belül várja a szezonzáró marokkói futamot. A címvédő Al-Attiyah továbbra is vezet 140 ponttal, de az előnye már csak 9 pont Lategan előtt (131), ráadásul a portugáliai győztes Moraes is megérkezett mögéjük (130).
Nem hivatalos végeredmény, autók
1. Lucas Moraes, Armand Monleón (brazil, spanyol), Toyota GR DKR Hilux Evo, 12:13:05
2. Henk Lategan, Brett Cummings (dél-afrikaiak), Toyota GR DKR Hilux Evo, +0:53
3. Sébastien Loeb, Édouard Boulanger (franciák), Dacia Sandrider, +10:05
4. Cristian Baumgart, Luis Felipe Eckel (brazilok), Toyota Hilux Overdrive Evo, +17:43
5. Nasser Al-Attiyah, Fabian Lurquin (katari, belga), Dacia Sandrider, +24:13 (3:20)
6. Goncalo Gurreiro, Bruno Jacamy (portugál, argentin), Taurus T3 Max Evo, +24:33
7. Francisco Barreto, Paulo Fiuza (portugálok), Toyota Hilux Overdrive Evo, +26:21
8. Cristina Gutierrez, Pablo Moreno (spanyolok), Dacia Sandrider, +26:30
9. Michal Goczal, Diego Ortega (lengyel, spanyol), Toyota Hilux IMT Evo, +30:37
10. Charles Munster, Max Delfino (luxemburgi, francia), Taurus T3 Max Evo, +42:21
Az útvonal SS0: Grándola, 5 km. Al-Attiyah, 5:02.9 SS1: Grándola, 302 km. Lategan, 2:25:13 / 1. LATEGAN, 2. Al-Attiyah, 3. Moraes SS2: Grándola–Badajoz 429 km. Ferreira, 3:02:51 / 1. FERREIRA, 2. Variawa, 3. Moraes SS3: Badajoz 308 km. Loeb, 3:06:08 / 1. MORAES, 2. Lategan, 3. Sainz SS4: Badajoz–Lisszabon, 274 km. Al-Attiyah, 2:22:36 / MORAES, Lategan, Loeb SS5: Lisszabon, 103 km. Ferreira, 59:29 / MORAES, Lategan, Loeb
Fotó: Kin Marcin / Red Bull Content Pool
A motorosok versenyében a harmadik helyért nagy csatát vívó Luciano Benavides volt a leggyorsabb a verseny utolsó napján, így megőrizte a dobogós helyezését. Mindez a legkevésbé sem zavarta a 10 másodperces hátránnyal holtversenyben másodiknak beérő Daniel Sanderst, aki nem hogy az előnye megőrzésére törekedett volna, hanem még adott is 28 másodpercet Tosha Schareinának. Sanders ezzel megnyerte a versenyt és egyben a világbajnoki címet is, az előnye már behozhatatlan a szezon utolsó futama, az október 10–17-ei Rallye du Maroc előtt.
Herczig Norbert az első szakasztól kezdve vezetett, és végül magabiztosan győzött a Nova Gorica Rallyn, László Martin negyedik lett.
Magyar sikerrel zárult a Mitropa Kupa szlovéniai fordulója, ugyanis Herczig Norbert és Ferencz Ramón megnyerte a Nova Gorica Rallyt. Az ERC-szezonzáróra készülő páros már az első gyorsaságin az élre állt, és onnantól kezdve nem is adta át másnak a vezetést. Herczigék végül 20.6 másodperces előnnyel nyertek Rok Turk és Blanka Kacin előtt.
Mindössze 1.7 másodpercen múlt, hogy nem két magyar páros állhatott a dobogón, László Martin és Bán Viktor ugyanis ennyivel maradt le a harmadik helyen záró Albert von Thurn und Taxis és Jara Hain mögött. Tekintettel arra, hogy László Martin a legutóbbi három versenyén nem ért célba, ez így is jó eredmény.
Fotó: László Martin
Papp Arnie és Szabó Árpád elvitte a zöld szörnyet Szlovéniába, és egészen kiváló, abszolút 19. helyre hozták be a Ladát. Két kategóriát is megnyertek, és az akkor is így történt volna, ha nem fogynak el mellőlük menet közben a riválisok. Közvetlenül mögöttük, az abszolút 20. helyen László Zoltán és Balázs Zsolt végzett a Škoda Fabia RS Rally2-vel, a páros a Mitropa Kupában kilencedikként zárt.
Fotó: PSZA Motorsport
Kovács Zsolt és Szántai János az abszolút 71. helyre hozta be a Citroën C2-t, az RC4-ben 15. lett a páros. Zsolna József és Zsolna Mercédesz a historicos Ladával abszolútban a 65. lett, míg a Mitropa Kupa Historic-versenyében nyolcadikként, a 10-es kategóriában harmadikként zárt. Mang Huba és Béres „Unicum” Attila nem ért célba a Fiat Ritmóval.
A Nyír1 Baja egyéves szünet után tért vissza a versenynaptárba, a nagykállói központú futamon Csucsu volt a leggyorsabb.
A hétvégén rendezték meg a tereprali országos bajnokság 5. fordulóját, a Nyír1 Baját. A nagykállói futam egy év kihagyás után tért vissza a versenynaptárba, a mezőnyre egy nap alatt 305 kilométer várt, nagyrészt homokos terepen. A verseny egyben CEZ-futam is volt, az összesen tizenöt indulóból végül tizenhárman értek célba.
A négy szelektív szakasz után Csucsu és Mesterházi Attila ünnepelhetett, a győztes páros 1:16.1 másodperccel volt gyorsabb Miroslav Zapletal, Marek Sykora kettősnél. Az abszolútban Garamvölgyi Zoltán és Takács Antal lett a harmadik, Mészáros Lőrinc és Liszi Norbert a negyedik, Hoffer Zsolt és Tagai Róbert pedig az ötödik helyen zárt. Az ob-értékelésben Garamvölgyiék nem indultak, így itt Csucsuék és Zapletalék mögött Mészárosék lettek a harmadikak.
„Igyekeztem úgy menni, hogy az első körben körülnézzek a pályán, és a másodikban gyorsítsak be igazán. Nagyon jól éreztem magam az autóban, tetszettek a pályák, semmilyen problémánk nem volt, az utolsó gyorsaságin már éreztem, hogy jó a tempónk és meglehet a győzelem, úgyhogy az utolsó öt-nyolc kilométeren csak a végét vártam. Megéreztük a győzelem ízét, úgyhogy a Raid of the Championon is megpróbálunk nyerni” – nyiltakozta Csucsu a verseny után az ob hivatalos oldalának.
Az Ultimate kategóriában Zapletalék nyertek, mögöttük Lónyai Pál és Trébitsch Miklós, valamint Frantisek Brutovsky és Radina Josef végzett. A Challengerben Csucsuék mögött Mészárosék és Hofferék állhattak dobogóra. A T4NAT kategóriában Garamvölgyiék után Kéry Szilveszter és Bartha Barbara lett a második, Tóth Péter és Salamon Márk a harmadik.
A tereprali országos bajnokság utolsó versenye a Csucsu által is említett Raid of the Champions lesz november 14–16-án Sáskán.
Sokakban talán úgy maradhatott meg, mint az egyik pilóta, aki váltotta a 2004-ben az F1-ben teljes szezont teljesítő Baumgartner Zsoltot – akivel mellesleg jóban vannak, lévén a néhai Frank Tamás személyében közös volt a menedzserük – a 2005-re teljes sorcserét végrehajtó Minardiban. Patrick Friesacher ugyanakkor már korábban nevet szerzett magának, mint az első Red Bull-támogatott autóversenyző, és bár még az F3000-ben szakított az energiaital-gyártóval, azóta újra a bikások kötelékének tagja. Mi Budapesten, a Red Bull Showrunon találkoztunk vele.
A Red Bull neve az autósport-rajongók számára manapság egyet jelent a Forma–1-gyel, ám amikor Patrick Friesacher elhatározta, hogy célba veszi a Forma–1-et, ez még nagyon nem volt így. Az álmát végül 2005-ben, a Minardi színeiben valóra váltó osztrákról talán kevesen tudják, hogy ő az első Red Bull-támogatott autóversenyző. Manapság az energiaital-gyártó hivatalos bemutatópilótája, emellett pedig a Red Bull Ringen instruktorként tölti ideje nagy részét. Előbbi minőségében a most 45 éves expilóta részt vett a múlt héten rendezett budapesti Red Bull Showrunon is, ahol testvéroldalunk, a Racingline.hu kérdéseire is válaszolt.
„Az 1993-as volt az első évem a Red Bull-lal. Gokartban kezdtem, majd végigjártam a formaautós ranglétrát. A junior program 2001-ben indult el. Ez egy nagyon fontos program a fiataloknak, mert segíti őket, de közben keményen is kell dolgozni az eredményekért, mert ha nem hozod az eredményeket, akkor nagyon gyorsak kívül találod magad. De ez a játék része, teljesíteni kell” – mondta lapunknak.
„Én az összes utánpótlás-szériában teljesítettem a gokarttól kezdve a Formula Renault-n és Forma–3-on át a Forma–3000-ig. Mindegyikben nyertem, ami nélkül nem lett volna folytatás. Úgy vélem, hogy megfelelő időben kell lenni a megfelelő helyen, és olykor nem megfelelő minden körülmény, a kirakós darabjai nem állnak össze. Ilyenkor ez van.”
A 2003-as Magyar Nagydíjon, az F3000-es futam dobogójának tetején (itt még Red Bull-juniorként) | Fotó: ERIC VARGIOLU / DPPI
Friesacher itt természetesen arra utalt, hogy miután négy teljes F3000-es szezonnal és azokban szerzett két győzelemmel (2003-ban és 2004-ben is a Hungaoringen nyert) 25 évesen megérkezett a Forma–1-be, csak 11 futam jutott neki a Minardi színeiben – ekkora már nem volt a Red Bull juniorja, lévén kitették a programból, mert nem akart a japán Formula Nipponba menni –, hogy aztán a Brit Nagydíjat követően Paul Stoddart ajtót mutasson neki, amiért a szponzorai nem fizettek.
Arra a kérdésünkre, hogy időbe telt-e elfogadni, hogy annak a bizonyos kirakósnak a darabjai nem álltak össze, azt felelte, hogy „nem igazán, mert minden okkal történik az életben.”
Azt már soha nem tudjuk meg, hogy amennyiben a 2004-es szezon után is marad a Red Bull juniorja, legkésőbb 2006-ban beülhetett-e volna a Minardiból Toro Rossóvá átvedlő új Red Bull fiókcsapat valamelyik autójába, utána pedig esetleg a Red Bullba. Ehelyett visszautasította a Coloni ajánlatát, hogy az F1-es menesztése után visszatérjen az időközben F3000-ből GP2-vé váló előszobába, és 2006-ban inkább szerencsét próbált az A1 GP-ben, majd 2008-ban rövid időre feltűnt az American Le Mans Series-ben is, ami után szögre akasztotta a sisakját.
A Minardival pontot szerzett Indianapolisban (a képen Imolában látható), de ez nem volt nagy bravúr, lévén 6-ból lett 6. a Michelin gumibotrányáról emlékezetes versenyen | Fotó:: GILLES LEVENT / DPPI
De csak a versenyzői sisakját, hiszen a Red Bull Ringen a mai napig rendszeresen autóba ül. „Főként a pályán vagyok és coachingolok. Különböző autóink vannak; Forma–4-es, Formula Renault 3.5-ös formaautók; KTM X-Bow és különböző sportautók. Rengeteg céges rendezvénynek adunk otthont, én pedig próbálom átadni a tudásomat, ami remek, mert boldoggá tehetek vele másokat.”
De nemcsak ezzel tesz boldoggá másokat, hanem azzal is, amikor a Red Bull Showrunon bemutatózik V8-as Red Bull-lal. Arra a kérdésre, hogy van-e esetleg kedvenc „demopályája”, inkább azt hozta fel, hogy mennyire szereti a Magyar Nagydíjnak otthont adó mogyoródi aszfaltcsíkot. „Annyi remek helyen jártunk már világszerte, hogy nem igazán tudnék választani, de ha igazi versenypáyákról van szó, akkor a Hungaroring mindig is a kedvenceim közé tartozott. Egyszerűen szerettem a stílusát és azt, amilyen. Aztán Imola is remek, és természetesen a Red Bull Ring is, míg az utcai pályákat mindig is imádtam.”
Az ehhez hasonló bemutatókon az idősebb generáció tagjai nosztalgiázhatnak egy kicsit, hiszen a Forma–1-ben legutóbb 2013-ban, azaz 12 évvel ezelőtt versenyeztek a mai hibrid erőforrásoknál jóval hangosabb V8-as motorral, míg a fiatalok legalább megismerhetik, hogy milyen hangja volt egykor a száguldó cirkusznak.
A Papp László Budapest Sportaréna mellett is égette a gumit | Fotó: Balazs Palfi / Red Bull Content Pool
„A fiatalabb generáció természetesen nem igazán tudja, milyenek voltak a V10-es motorok vagy a V8-asok, mert a jelenlegi motorszabályok alatt nőttek fel. Ez egy nagyon sikeres éra, igazán jól működik, mert az F1 növekszik és manapság rengeteg fiatal imádja a sportágat. Ebben természetesen a Netflix is sokat segített, mert manapság nagyobb betekintést kap a feltörekvő generáció abba, hogy milyenek az F1-es pilóták, hogyan zajlik a munka a színfalak mögött és minden ilyesmi. Szerintem ez nagyszerű a sportnak. Ami a hangot illeti, nekem mindig csodálatos, ha egy V10-es vagy V8-as motor dolgozik mögöttem” – mondta mosolyogva Friesacher, aki ezután elment és felszántotta a Stefánia út aszfaltját Sebastian Vettel 2011-es világbajnok RB7-esével.
A negyedik éve ralizó korábbi Forma–1-es pilóta, Jos Verstappen megnyerte a belga bajnokságot, ehhez egy harmadik hely is elég volt neki.
A korábban 107 Forma–1-es nagydíjon induló Jos Verstappen már negyedik éve ralizik, az idén pedig az eddigieknél is jobban belevetette magát a versenyzésbe. Teljes szezont teljesít a Belga ralibajnokságban, amellett az ERC-ben is indul, többek között részt vett a Rally Hungaryn is, ahol az abszolút 8. helyen ért célba.
Max Verstappen édesapja az eddigi öt futamból négyen indult, és mivel mindegyiket megnyerte, jó esélye nyílt arra, hogy egy versennyel a vége előtt bajnoki címet ünnepelhessen. Bár a legnagyobb riválisa, Cédric Cherain mindent megtett a Kelet-Belga Rallyn, hogy az utolsó versenyre halassza a bajnokavatást, nem járt sikerrel.
Cherain ugyan jókora fölénnyel megnyerte a versenyt – a második helyezett Maxime Potty 40.7 másodperccel maradt le tőle –, azonban Jos Verstappen harmadik lett, ami azt jelentette, hogy egy futammal a szezon vége előtt Renauld Jamoul navigálásával megszerezte a bajnoki címet.
Fotó: verstappen.com
„Nagyon boldogok vagyunk – nyilatkozta Jos Verstappen. – Nem ez volt a legérdekesebb versenyünk, mivel óvatosan választottunk gumit. A végén ugyan a megfelelő gumit tettük fel, és gyorsabbak tudtunk lenni, de az utolsó szakaszon óvatosan mentünk, csak be akartuk biztosítani a bajnoki címet, ez volt a fő célunk. Mindig igyekeztem a lehető legjobban felkészülni és a megfelelő embereket magam köré gyűjteni, Renauld szerepe természetesen nagyon fontos a sikerben. Élvezzük a közös munkát, és nagyszerű érzés az élmezőnyben versenyezni. Ráadásul versenyképesek vagyunk, az eredmények is jönnek, úgyhogy ez segít abban, hogy élvezzük a versenyzést.”
Jó hétvégéje volt tehát a Verstappen családnak, hiszen amellett, hogy Jos bajnok lett, Max az F1-es hétvégék közötti szünetben is szerzett egy győzelmet GT3-as Ferrarijával az NLS nordschleifei hosszútávú versenyén.
A Kelet-Belga Rallyn részt vett a következő WRC-futamra készülő Thierry Neuville is, aki annak ellenére, hogy különböző beállításokat tesztelt, négy és fél percet adott a verseny győztesének. Az utolsó szakasz után azonban sportszerűen leadta a menetlevelét, hogy ne szóljon bele a bajnoki címért vívott csatába. A Belga ralibajnokság utolsó futama a Spa Rally lesz november 29–30-án.
1990. szeptember 28-án szenvedte el horrorisztikus, karrierjét derékba törő balestét Martin Donnelly a Spanyol Nagydíj pénteki napján. Az ír versenyző Loutusával hatalmas tempóval csapódott a védőkorlátnak, majd üléssel együtt kirepült az autójából és a pálya közepén landolt. Donnelly súlyos sérüléseket szenvedett, az orvosok a halál torkából hozták vissza és még a lábát is sikerült megmenteni. Mindez hozzájárult ahhoz is, hogy az ő múltja adjon ihletett Brad Pitt idén nyáron mozikba került, hatalmas sikernek bizonyuló F1-es filmjéhez.
Donnelly balesetének körülményeire és utóéletére a történtek korábbi évfordulóján, az alábbi cikkben tekintettünk vissza:
A Finn ralibajnokság utolsó futamát is megnyerte Esapekka Lappi, így pályafutása során másodszor lett bajnok a hazájában.
A WRC-ből kiszoruló Esapekka Lappi az idén a Finn ralibajnokságban versenyzett, navigátora a Sami Pajari mellől nem éppenséggel a saját döntése alapján távozó Enni Malkönen lett. Lappi a bajnokság első futamán még nem indult, a másodikon második lett Tuukka Kauppinen mögött, onnantól kezdve azonban vissza sem nézett.
Sorozatban öt futamon győzött egy Škoda Fabia RS Rally2-vel, a hétvégén megnyerte a szezonzáró Seinäjoki Rallyt is, így pályafutása során másodszor lett finn bajnok. A legutóbbi futamgyőzelem meglehetősen szoros volt, Lappi mindössze 5.9 másodperccel előzte meg az észt Patrick Enakot. A harmadik helyre Tuukka Kauppinen futott be 15.8 másodperces hátránnyal.
„Megállt az autó – mondta az utolsó szakasz után Lappi. – Ugyanez történt a nyolcadik szakaszon is, amikor egy fékezés után megállt, és nem indult be újra. Végül nem befolyásolta az összetett eredményt…”
Fotó: skodasuomi
Lappi a bajnoki cím ünneplése után már rögtön a folytatásról beszélt, és ez alapján a finn versenyzők a következő évben is a riválisaik között tudhatják a rutinos pilótát.
„Az idén sokkal jobban élveztem a ralit, mint az előző években, ezért jövőre is mindent megteszek, hogy sikerre zárjam a szezont – mondta Lappi. – Szeretnék továbbra is példaképként állni a fiatalok előtt, meglátjuk, Enni mit szól a terveimhez.”
Lappi tehát egyelőre egyáltalán nem tervezi a visszatérés a WRC-be, persze 2027-től az új szabályok és a potenciális új gyártók miatt megnyílhat neki a csúcskategória ajtaja. A hozzá hasonlóan a Hyundaitól elbocsátott Andreas Mikkelsen noha kimondottan szeretne visszatérni a WRC-be, mégis jóval kevésbé volt aktív, a hétvégén indult az idei első versenyén. Az olaszországi Valle della Carnián végül a tizedik helyen végzett egy Škoda Fabia RS Rally2-vel, miután péntek este defektet kapott.