2024. április 28. 04:43

KezdőlapF1A Ferrarinál rögtön biztosak voltak benne, hogy csalás történt, mégsem tettek semmit

A Ferrarinál rögtön biztosak voltak benne, hogy csalás történt, mégsem tettek semmit

-

Rob Smedley, a 2008-as világbajnoki címet ügyvédein keresztül hajszoló Felipe Massa korábbi versenymérnöke elmondta véleményét a brazil pilóta akciójáról, illetve felidézte, hogyan fogadták a Renault 2008-as Szingapúri Nagydíjon elkövetett manpiulációját.

Az idei év egyik legnagyobb F1-gyel kapcsolatos sztorija lehet Felipe Massa 2008-as világbajnoki címért indított hadjárata. Mint ismert, a brazil versenyző tavaly jogi csapatot toborzott, hogy megpróbálja utólag megváltoztatni a 2008-as szezon végeredményét, és így megszerezni a Lewis Hamiltonnal szemben az utolsó futam utolsó kanyarjában elbukott vb-címet.

Massa a Forma–1 korábbi vezérének, Bernie Ecclestone-nak beismeréssel felérő nyilatkozata után lendült támadásba, a 93 esztendős üzletember 2023 tavaszán ugyanis bevallotta, hogy az FIA akkori elnökével, Max Mosley-val, valamint az F1 versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal egyetemben már a 2008-as szezon vége előtt tudott arról, hogy a Renault-istálló ifjabb Nelson Piquet falnak küldésével manipulálta az az évi Szingapúri Nagydíjat.

Megszólalt Massa egyik ügyvédje – ezért gondolják úgy, hogy elvehetik Hamilton 2008-as vb-címét

Massa most azt szeretné elérni, hogy töröljék, vagy a manipuláció megtörténte előtti sorrendet alapul véve értékeljék a versenyt, mert ha ez megtörténik, akkor ő lenne a világbajnok. De nemcsak ő, hanem a Ferrari és mindenki más is egy vb-címmel gazdagodna azok közül, aki 2008-ban a Scuderiánál dolgoztak. Így Rob Smedley, Massa egykori versenymérnöke és barátja is. A brazil versenyzőt 2006-tól 2017-es visszavonulásáig versenymérnökeként segítő szakember a The-Race.com F1-es podcastjának vendégeként viszont elmondta, őt nem izgatják a múltban történtek.

„Én mindig is olyan ember voltam, aki úgy volt vele, hogy bármi is történt tegnap, akár jó, akár rossz, felkelek, leporolom magam és továbblépek, a történtek pedig a régmúlt részévé halványulnak. Hogy több érmem vagy trófeám van, nevezzük, aminek akarjuk, nagyjából jelentéktelen a számomra. Engem az izgat, hogy ma és holnap mi történik, és az azutáni napon, de ez az én személyes véleményem.”

Smedley ezzel együtt úgy véli, meg kell adni Massának a lehetőséget, hogy harcoljon azért, amiben hisz.

„Ez olyasmi, amivel kapcsolatban Felipének erősek az érzelmei. Nem titok, hogy Felipe nagyon jó cimborán, mintha a kisöcsém lenne. És ha így érez és szenvedélyes ezzel kapcsolatban, és amikor erről beszél, nagyon meggyőzően tud érvelni amellett, hogy ezt azért csinálja, mert úgy érzi, ez szolgáltathat igazságot.”

„A legalitás keretein belül mindenkinek meg kellene legyen a joga, hogy harcoljon azért, amit igazságnak vél. Felipével ez a helyzet. Számos fél vesz részt ebben, miközben elkezdünk visszatekinteni a múltba. Hogy hová fog ez vezetni, arról fogalmam sincs, de figyelemmel követem az eseményeket. Ez minden, amit teszek, amit tehetek, és amit tenni akarok.”

Massa azt várja, hogy a Ferrari is segítsen neki visszaszerezni a 2008-as bajnoki címet

Az F1-et 2018 végén elhagyó, nemrég saját elektromos gokartbajnokságot alapító mérnök azt nem mondta, ki, hogy szurkol Massának a 2008-as vb-cím megszerzéséért, és azt állította, őt leginkább amiatt érdekli az ügy, hogy annak milyen hatása lehet a sportra globálisan.

„Érdekel, mert abban az esetben, ha változtatnak a végeredményen, az mit eredményez a sporttal kapcsolatos döntésekben? Nemcsak az F1-ben, hanem [más sportágakban] a múltban. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez helyes vagy helytelen, nem próbálok meg egyik oldalra sem helyezkedni, ez csupán egy igazán érdekes része ennek az egésznek. Ha születik egy döntés, ami amellett szól, amit Felipe akar, az nagyon-nagyon érdekes lesz abból a szempontból, hogy a sport általánosságban miként kezeli majd a múltbeli igazságtalan döntéseket.”

Már akkor tudták

A podcastban megkérdezték az 50 éves mérnöktől, hogy miként emlékszik vissza a Szingapúrban történtekre. Mint ismert, a Renault érthetetlen stratégiát alkalmazva már a 12. körben kihívta Fernando Alonsót, majd csapattársa, Nelson Piquet Jr. a 14. körben szándékosan falhoz csapta az autóját egy olyan ponton, amelyen nem tudják azonnal kimenteni, így biztosan be kelljen küldeni a Safety Cart. A biztonsági autó megjelenéséből profitálva Alonso végül megnyerte a versenyt, míg a Ferrari elrontotta az addig vezető, az első helyet enélkül is elveszítő Felipe Massa tankolását, így a brazil pontot sem szerzett.

Hogy Piquet manővere mennyire átlátszó volt, arról korábban Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport veterán újságírója beszélt, mondván már 10 perccel a leintés után, első kézből hallotta a sztorit a szándékosságról, csak ígéretet tett Max Mosley FIA-elnöknek, hogy nem írja meg.

Felháborító csalás, hitvány eltussolás – Massa most is az igazságtalanság elképesztő érzésével él

De nemcsak Schmidt és a Renault mérnökei, hanem a Ferrari csapattagjai is rögtön gyanakodni kezdtek, és lényegében abszolút biztosak voltak benne, hogy a Renault csalt.

„Valószínűleg már a verseny után a paddockban is mondtam Hughesy-nak (Mark Hughes – a podcastban szintén jelen levő újságíró – a szerk.), hogy »Miként töröd össze magad ott? Nekem fogalmam sincs. Még én sem törném magam össze ott, pedig nem 50-nel megyek.« Fogalmam sem volt, hogy az ifjú Nelson hogyan törte össze magát ott. Mármint, nyilván volt róla fogalmunk, hiszen élőben nézve is arra gondoltam, hogy »ez fura«. Aztán a harmadik ismétlésnél már azt mondtam, hogy »Most már értem, hogy mi történt.« Eléggé könnyű volt rájönni, rögtön utána nyilvánvaló volt, hogy mi történt.”

„Aztán, hogy ennek mik a következményei, és miként szolgáltatsz igazságot és a többi, az már más kérdés. De szerintem senkiben nem volt egy szemernyi kétség sem, különösen az én szűk környezetemben a Ferrarin belül, illetve azokban sem, akikkel kapcsolatban álltunk a paddock-ban. Megnéztük az esetet és azt mondtuk, »Nos, igen, eléggé világos, hogy mi történt.«”

Persze azt még nem tudhatták, hogy a történtek milyen hatással lehetnek Massa világbajnoki címére, és hogy a szezon végén az itt elveszített pontokkal a brazil lett volna az első. Jean Todt, a Ferrari akkori csapatfőnöke pedig tavaly elismerte, hogy nem tettek meg minden tőlük telhetőt annak érdekében, hogy elégtételt vegyenek. „Talán lehettünk volna keményebbek, amikor a sztori napvilágra került, de az kétségtelen, hogy a Szingapúri Nagydíjat manipulálták, és törölni kellett volna az eredményét” – jelentette ki a 77 esztendős francia.

Friss