back to top
2024. november 26. 13:19
Kezdőlap Blog Oldal 39

Vettel korábbi edzője is segítette a Toyota mellőzött versenyzőjét

0

A Chile Rallyn kispadra ültetett Takamoto Katsuta értékes tanácsokat kapott Sebastian Vettel korábbi edzőjétől, Heikki Huovinentől.

Takamoto Katsuta szép visszatérésre készül a Közép-Európa Rallyn azt követően, hogy a Chile Rallyn a sorozatos esései után a kispadra ültette a Toyota. A japán pilóta helyzetét részletesen ebben a cikkben jártuk körül. Katsuta elmondta, rengeteg segítséget kapott a csapatfőnöktől, Jari-Matti Latvalától és edzőjétől, Juho Hänninentől.

A nehéz döntés feldolgozásában nagy segítségére volt Heikki Huovinen, aki jól ismert arról, hogy korábban a négyszeres Formula–1-es világbajnok Sebastian Vettel erőnléti edzője volt. Bár Huovinen elsősorban Katsuta – és a többi Toyota-versenyző – fizikai felkészítésével foglalkozik, érzelmi támogatást is nyújtott a japán pilótának.

Takamoto Katsuta
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Katustát megkérdezték arról, hogy dolgozik-e együtt mentáltrénerrel, a válasz egyébként gyakorlatilag nem volt, de mégis sok mindenkit megnevezett a meglehetősen rossz szezont produkáló versenyző, akitől mentális támogatást kap.

„Sok mentális edzőm van. Szerencsére nagyon jó csapattársaim vannak: Seb, Elfyn és Kalle. Elég sokat beszélgetünk együtt. Jari-Matti Latvala is mindig mellettem van, és Juho Hänninen is – mondta Katsuta. – Heikkivel sokkal több mindenről beszélek, mint az életről úgy általában, vagy arról, hogy mi történt a sportban. Többek között arról is beszélünk, hogyan kell a sportolónak mentálisan felkészülnie a versenyekre. A vezetéssel kapcsolatban inkább Jari-Mattival, Juhóval és az összes versenyzővel beszélek.”

A támogató környezet és a hibák feldolgozására adott idő után a feltételek adva vannak ahhoz, hogy Katsuta szépen zárja az egyébként pocsék szezonját – most már tényleg minden rajta múlik.

„Nyilván Seb is sok nagyon hasznos tanácsot adott nekem. De eddig az én hibáim miatt nem tudtuk elérni a kívánt eredményt. Mindenképpen jobb munkát kell végeznem” – mondta erről Katsuta.

Szokatlan helyszínen rendezik meg a Svéd Rally shakedownját

0

Meglepő módon a Svéd Rally központjának helyet adó Umea folyóparti sétányán melegítenek be a versenyzők jövő februárban.

Nem jó a raliversenyzőknek, nem jó a helyi lakosoknak, mégis megrendezik, mi az? A jövő évi Svéd Rally shakedown szakasza, amit rendhagyó módon a verseny központjának negyedik éve heyet adó Umeán belül rendeznek meg, méghozzá a folyóparti sétányon.

Idelis esetben a shakedownnak hasonlítania kellene a tényleges gyorsasági szakaszokra, de az Ume folyó melleti szakaszon ez nyilvánalóan nincs így – még akkor sem, ha a szervezők szerint a shakedown során használt utak jól tükrözik a gyorsokat. Nehéz elképzelni, hogy az egész versenyt olyan keskeny utakon rendezik meg, mint amilyen a sétány…

A szervezők szerint nem csupán a nézők miatt döntöttek így, bár szerepet játszott a helyszín kijelölésében, hogy Umea belvárosából gyalog is megközelíthető az esemény. A döntés egyébként nyílt ellenállást váltott ki a helyi lakosok körében, ettől függetlenül nem változtatnak rajta.

A jövő évi Svéd Rally 18 szakaszból áll, a versenyzők összesen 301 kilométert tesznek meg. Umea négy nézőbarát szakasznak ad otthont, köztük két rövid, 5 km-es és két hosszabb, 10 km-es gyorssal, a power stage-et is a városban rendezik meg. Az útvonalat frissítették a tavalyihoz képest, a pénteki Brattby, Norrby és Floda szakaszok helyett a Bygdsiljum, Andersvattnet és Bäck szakaszok kerültek a programba, a szombati nap egy új szakasszal, Kolksele-vel egészül ki.

A Svéd Rallyt a tervek szerint február 13–16-án rendezik meg. Tavaly Esapekka Lappi győzött, Elfyn Evans és Adrien Fourmaux előtt.

Ezen a napon született az egyik legkínosabb Forma–1-es rekord tartója

0

Hiába volt korábban vadászpilóta, mindez nem ruházta fel olyan szuperképességekkel az 1921. október 15-én, azaz napra pontosan 103 éve született Victor „Al” Pease-t, hogy 46 évesen debütálva, nulla F1-es tapasztalattal a háta mögött értékelhető teljesítményre legyen képes a száguldó cirkuszban. A kanadait két versenyen összesen 67-szer körözték le, másodjára pedig lassúsága miatt kiintették, ami sem előtte, sem azóta nem fordult elő senkivel.

A történetéről bővebben alábbi cikkünkben írtunk:

Kínos rekord: 67-szer körözték le két futam alatt a vadászpilótából lett Forma-1-es versenyzőt

Sami Pajari nem feszegeti a határokat a Közép-Európa Rallyn

0

A hét végén Sami Pajari a harmadik versenyén áll rajthoz a Toyota GR Yaris Rally1-essel, Finnország és Chile után a Közép-Európa Rallyn is bizonyíthat.

Sami Pajari aszfalton is bemutatkozik a Toyota GR Yaris Rally1-essel, hiszen azután, hogy a murvás Finn Rallyn és a Chile Rallyn szerepelhetett, a Közép-Európa Rallyn is lehetőséget kap a bizonyításra. Az eddigi versenyei jól sikerültek, Finnországban negyedikként, Chilében hatodikként ért célba.

„Ez lesz az első alkalom, hogy a Rally1-es autóval aszfalton indulok, és biztos vagyok benne, hogy nagy kihívás lesz. Tavaly a WRC2-ben mentem a ralin, és helyenként nagyon trükkös volt, néhány élvezetesebb résszel együtt – mondta Pajari. – A szakaszok mindhárom országban kicsit mások, és az évnek ebben az időszakában az időjárás is elég kiszámíthatatlan lehet. De jelenleg az a lényeg, hogy szembenézzek ezekkel a kihívásokkal, és tanuljak belőlük.”

Pajari elégedett volt az első két élvonalbeli raliversenyén nyújtott teljesítményével. Sikerült versenyképes szakaszidőket elérnie, miközben azt is tudta, hogy mikor kell visszavennie a nehéz körülmények, például a chilei köd közepette.

„Úgy gondolom, hogy Finnországban és Chilében elég jó munkát végeztünk, és biztos vagyok benne, hogy ezen a ralin is hasonló lesz a helyzet: ha jól érezzük magunkat, akkor szép időket tudunk menni, ha pedig nagyobb a kockázat vagy trükkösek a körülmények, akkor egy kicsit visszaveszünk, hogy tapasztalatot szerezzünk, és ne siessünk túlságosan” – tekintett előre a finn pilóta. A három országot érintő Közép-Európa Rallyt október 17–20-án rendezik meg.

Neuville: „A következetesség lesz a kulcs a Közép-Európa Rallyn”

0

Már a Közép-Európa Rallyn világbajnok lehet Thierry Neuville, aki általában jól teljesít aszfalton, tavaly pedig meg is nyerte ezt a versenyt.

Thierry Neuville szerint a következetesség lesz a legfontosabb a hét végi Közép-Európa Rallyn, amelyen reális esélye van pályafutása első világbajnoki címének megszerzésére. A belga pilóta 29 pontos előnnyel érkezik a szezon utolsó előtti versenyére csapattársa, Ott Tänak előtt, és ha ezt legalább harmincra növeli, akkor a Japán Rally eredményétől függetlenül már most ünnepelhet.

Neuville a múlt hétvégi Herbst Rallyn a Hyundai i20 N Rally1 Hybriddel szerepelt előfutóként, és az osztrák versenyen gyakorlatilag ugyanolyan körülmények között vezethetett, mint amilyenekre a Közép-Európa Rallyn is számíthat.

„A fő cél az, hogy menedzseljük az előnyünket, és minél több pontot szerezzünk. Természetesen szeretnénk megszerezni a bajnoki címet, de az első számú célunk az lesz, hogy következetes futamot teljesítsünk – mondta Neuville. – Tavaly nagyszerű győzelmet arattunk a legelső Közép-Európa Rallyn. Tudjuk, hogy általában jól teljesítünk aszfalton, és a németországi győzelem szuper volt az egész csapatnak. A nehéz körülmények ellenére jól teljesítettünk.”

A Közép-Európa Rally szervezői kicsit finomítottak az útvonalon, de Neuville készen áll a kihívásra.

„Videóról elemezzük az új részeket, tanulmányozni fogjuk a felvételeket, hogy ráérezzünk” – mondta Neuville, aki igazából már csak elveszíteni tudja ezt a világbajnoki címet. A három országot érintő Közép-Európa Rallyt október 17–20-án rendezik meg.

80-as évek újratöltve – ilyen egy 1982-es F1-es autóval versenyezni 2024-ben (videó)

0

Már önmagában az nem mindennapi élmény, ha az ember rendszeresen száguldozhat egy Forma–1-es autóval, ám az, ha ezt egy 1982-es Brabham-Cosworth-tal, más, korabeli F1-es torpedókat vezetők ellen teheti, még elképesztőbb lehet.

Nemrég rendezték meg a történelmi spái 6 órás autóversenyt, amelyen korabeli sportautókkal vehetnek részt a pilóták. A hétvége része volt emellett a Masters Racing Legends sorozat is, amelyben 1966 és 1985 közötti szívómotoros F1-es autók versenyeznek egymással. Olyan nevek autói tűnnek fel a széria futamain, mint Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi vagy Niki Lauda, ráadásul mindegyiket korhű festéssel kell versenyeztetni, hogy minél teljesebb legyen a múltidézés.

Brabham BT49D
Akcióban az 1982-es Brabham BT49D Spában / Fotó: Masters Historic Racing

És nemcsak az említett világbajnokok, hanem Riccardo Patrese egyik korábbi versenygépe, az 1982-es Brabham BT49D-je is feltűnt a legendás, jelenleg is az F1-es naptár részét képező helyszínen. Ezt az autót a 256 nagydíjrajtjával sokáig F1-es csúcstartónak számító olasz a 82-es szezon öt futamán vezette, a Brabham ugyanis idény közben bevetette a már a BMW turbómotorjával hajtott BT50-est. A még a Cosworth V8-as DFV-motorja által repített BT49D-vel Patrese ebben az évben megszerezte élete első futamgyőzelmét a kaotikus Monacói Nagydíjon, ám egy ideig nem tudta, hogy ő nyert. Erről a versenyről ITT írtunk bővebben.

Noha az idén már 42 éves autót nem Patrese, hanem Werner d’Ansembourg vezette Spában, a YouTube-csatornáján közzétett videó így is lélegzetelállító, és valamennyire visszaadja azt, hogy milyen volt 1982-ben – persze a jelenlegi spáinál jóval veszélyesebb pályákon és nagyobb tempóban – versenyezni a Forma–1-ben. Mint ahogyan az a rajt utáni felvételekből is látszik, d’Ansembourg a korábbi F1-es pilóta, az 1990-es Magyar Nagydíjat megnyerő Thierry Boutsen ellen is versenyezhetett – a belga pilóta Shadow-ja éppen előtte tűnik fel.

A videó leírásából kiderül, hogy a 26 fős mezőnyben 6. helyről rajtoló pilóta másodikként végzett, miután már a felvezető körben elromlott a kuplungja. Az autó ugyanakkor enélkül is ment, viszont nagyon oda kellett figyelnie a visszaváltásokra.

Milliók szeme láttára kezdte el püfölni barátját a világbajnok, aki előző nap elhányta magát a pályán

Sébastien Ogier a harmadik „hazai” versenyére készül a szezonban

0

A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier Monte-Carlo és Finnország mellett a Közép-Európa Rallyn is otthon érzi magát.

A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier nagy tömeget vár a pálya szélére a hét végi Közép-Európa Rallyn, amely neki már a harmadik „hazai” versenye lesz a szezonban. A Toyota pilótája mindig is a Monte-Carlo Rallyt tekinti az igazi otthonának, de a Finn Rally is hazai pályának számít, hiszen a Toyota Gazoo Racing jyväskyläi gyára nincs messze onnan. A három országot érintő Közép-Európa Rallypedig nagyon közel van Ogier müncheni otthonához.

„Jó, hogy sokféle versenyt mondhatok hazainak – fogalmazott Ogier. – A Közép-Európa Rally egy újabb hazai verseny, mindössze két órányira Münchenből. Tavaly nagyon sokan voltak ezen a ralin, és biztos vagyok benne, hogy ez az idén is így lesz.”

Ogier elismerte, hogy csapatának egyetlen célja van az utolsó európai WRC-futamra.

„Nagyon motiváltak vagyunk, a célunk egyértelmű: megnyerni az utolsó két versenyt, és megpróbálni megnyerni a gyártók világbajnoki címét – jelentette ki Ogier. – Nagy változást jelent, hogy visszatérünk az aszfaltra, elég hosszú ideig nem vezettünk itt, de mindig jó érzés visszatérni. Sok munka vár ránk a mindössze egynapos tesztelés után, hogy megpróbáljunk felkészülni.”

A francia pilóta arról is beszélt, hogy a Közép-Európa Rally a hosszával és a három érintett országgal jelentős kihívás támaszt.

„Maga az útvonal nagyon kimerítő, rengeteg az etap és sok a különböző típusú út – mondta Ogier. – Először a csehországi utak rázósak, gyorsak, alacsony tapadásúak, majd Ausztria felé néhány, mondjuk úgy, gördülékeny és szép szakasz következik. Németországban meglátjuk, mit kapunk, és reméljük, hogy az időjárás nem okoz olyan kihívást, mint tavaly.”

A Közép-Európa Rallyt október 17–20-án rendezik meg.

Isztambulban zárul a rallycross vb idei szezonja

0

Hosszas várakozás után kiderült hol ér véget a rallycross-világbajnokság 2024-es éve. A várt kínai helyszín helyett végül Isztambulban rendezik az utolsó versenyt, november 9-10-én.

Az Isztambul Parkba 2015 óta először visszatérő World RX of Türkiye a szezon utolsó fordulója lesz, a pályán már dolgoznak a  szervezők.

„Köszönjük a TOSFED-nek (Török Automobil Szövetség) a szezon utolsó fordulójának megszervezésében nyújtott támogatását” – mondta Arne Dirks, a World Rallycross Promoter ügyvezető igazgatója. „Úgy gondoljuk, hogy ez egy hosszú távú partnerség megújítása a TOSFED-del, hogy a rallycross csúcsszínvonalát visszahozzuk Isztambulba. Ugyanilyen fontos, hogy hálásak vagyunk az FIA-nak és a Volvo CE-től kapott folyamatos szakértelemért, amelynek pályaépítési ismeretei elengedhetetlenek a rendezvény sikeréhez.”

A hétvége teljes versenynaptárát a következő napokban teszik közzé.

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

Az pedig a jövő év feladata lesz, hogy végre helyes mederbe tereljék a sorozatot, mert a jelenlegi helyzet elég elkeserítő. A technológiák csatájában lenne lehetőség, eddig meglepően izgalmasan alakul a belsőégésű motoros és az elektromos autók harca. Ugyanakkor a résztvevők száma nem nőtt, mert a szabályozás továbbra is bonyolult, és drága a részvétel. Erről Johan Kristoffersson is beszélt a Rallycafénak.

„Karbonsemleges üzemanyaggal versenyzünk, szükségünk van egy FIA engedélyre, egy homologizációra, ami a kis csapatok számára megint túl komplikált ahhoz, hogy egy versenyhétvégére csatlakozzanak a vb mezőnyhöz” – magyarázta a világbajnokságot vezető pilóta, aki Isztambulban újra megvédheti bajnoki címét. A teljes interjú a Rallycafe Magazin idei harmadik számában olvasható.

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

 

Hayden Paddon csak arra gondolt a kicsúszásnál: „Ne most!”

0

Hayden Paddon közel volt ahhoz, hogy elbukja a címvédést a Szilézia Rallyn, de minden kalandot megúszott a 13. gyorsaságin, így ismét megnyerte az ERC-t.

Ha valaki csak az eredményeket nézi, azt is gondolhatná, hogy Hadyen Paddon biztonsági autózással behozta a harmadik helyre a Hyundai i20 N Rally2-t a Szilézia Rallyn, ezzel simán megvédte a címét az ERC-ben. Nos, majdnem valóban ez történt, azt az egyetlen apróságot leszámítva, hogy egyáltalán nem volt ez sima.

A vasárnap délutáni szakaszokat esőben rendezték meg Lengyelországban, ami azért okozott némi bonyodalmat, például a 13. gyorsaságin – amely összességében az utolsó előtti volt – Paddon meglehetősen közel került ahhoz, hogy elbukja a címvédést…

Paddon
Fotó: ERC

„Kalandos szakasz volt – mondta a célban Paddon. – A második kanyarban egy padkán letértünk az útról, és eléggé meghasaltunk. Csak ültem ott, nyomtam a gázt és próbáltam kijutni, végül vissza kellett tolatnom, és újra elindulnom. Aztán néhány kilométerrel később egy kereszteződésben egyenesen átmentem a lezáráson, így le kellett mennem az útról, meg kellett fordulnom és vissza kellett jönnöm. Nem hiszem, hogy valaha is volt ennyi kalandom egyetlen szakaszon belül, összesen veszítettünk vagy húsz másodpercet. Trükkösek voltak a körülmények, szerencsére beértünk a célba, de akkor csak arra tudtam gondolni: ne most!”

Paddon
Fotó: ERC

Végül Paddon megvédte a címét, amire előtte mindössze három versenyző volt képes az Európa-bajnokság 1958 óta íródó történetében.

„Nem akartam a bajnoki címet kockáztatni azzal, hogy belekeveredek a küzdelembe, csak haza akartam hozni az autót – mondta a győzelemről az új-zélandi pilóta. – Tudtam, hogy miért vagyok itt, és a bajnoki cím rendkívül fontos, egész évben ezért dolgoztunk. A szezon nagy részében küzdöttünk a teljesítménybeli lemaradásunkkal, de a csapat keményen dolgozott azon, hogy ezt visszahozzuk, és az elmúlt néhány versenyen sikerült is.”

Fourmaux győzelemmel, Szombathelyi kategória hetedik helyen zárt a RallyLegenden

0

A RallyLegend WRC kategóriájában Adrien Fourmaux szerezte meg a győzelmet, míg a historic mezőnyben az előkelő hetedik helyen zárt Szombathelyi Péter. 

A RallyLegend három szakasszal zárult vasárnap, és a WRC kategóriában, ahogy az várható Adrien Fourmaux úgy szerezte meg a győzelmet, hogy közben még a nézőket is szórakoztatta a Rally1-es hibrid Ford Pumával. A kategória második helyét Luca Pedersoli Hyundai i20 Coupe WRC-vel, míg a harmadikat Heikki Kovalainen Citroen C3 WRC-szerezte meg. A mezőny legjobb magyar eredménye Kazár Miklós és Begala Tamás nevéhez fűződik, akik a 15. helyen értek célba Mitsubishi Lancer Evo IX R4-gyel. 

A Historic mezőnyben született a legjobb magyar eredmény abszolútban, miután Szonbathelyi Péter és Heffner Gergő a hetedik helyen zárt Lada VFTS-sel, de ugyancsak a Top10-ben zárt Gaál Ferenc és Tóth Sándor Lada 21013-mal. A kategóriában Simone Brusori szerezte meg a győzelmet Porschéval a Talbot Sunbeamet vezető Stefano Rosati és az ugyancsak Porschéval induló Alessandro Bonafé előtt. 

A Classic mezőnyben Gabura Krisztián és Kertész Krisztián ugyancsak az élmezőnyben zárt BMW E30-cal az abszolút 10. helyet megszerezve. A kategória leggyorsabb versenyzője Simone Romagna volt Lancia Deltával, aki a subarus Andrea Saccheggiani és a BMW-s Valli Ilt előzte meg 

A verseny azonban legalább szól a látványról is, mint az eredményekről, amit elsősorban a videók adnak vissza.