back to top
2024. november 26. 19:17
Kezdőlap Blog Oldal 42

Katsuta visszatér a „sörözésből” – és meghálálná a támogatást

0

A Chile Rallyt kihagyó Takamoto Katsuta a Közép-Európa Rallyn csak a vezetésre koncentrál, és akkor az eredmény magától jönni fog.

Finoman szólva sem úgy alakult a WRC-szezon a Toyotának, ahogyan eltervezte. A gyártók világbajnoksága ugyan még nyitott két versennyel a vége előtt, a pilóták között azonban a Hyundai csapatát erősítő Thierry Neuville már csak elbukni tudja pályafutása első világbajnoki címét – és ha ez így lenne, akkor a csapattársa, Ott Tänak áll ugrásra készen…

Mivel a kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä némi szünetet kért, és csak részmunkaidőben vezetett ebben a szezonban, így a Toyota két állandó versenyzője Elfyn Evans és Takamoto Katsuta lett. Ennek következménye pedig az, hogy az amúgy szintén részmunkaidőben vezető Sébaestien Ogier-t kellett rábírni arra, hogy versenyezze végig a szezon utolsó részét, mert már csak neki volt halvány esélye Neuville megszorítására.

Különösen Katsuta maradt el a várokazásoktól, aki a tíz versenyéből ötször betlizett, és mindössze a Svéd Rallyn állhatott a dobogóra, amelyen másodiként ért célba. Az Akropolisz Rally és az újabb megmagyarázhatatlan esés után a csapatfőnök, Jari-Matti Latvala úgy döntött, hogy a kispadra ülteti a japán pilótát, és helyette Sami Pajari vezeti a negyedik Toyotát Chilében.

Latvala egyébként pontosan tudta, milyen jót tehet némi szünet egy küszködő pilótának, ugyanis annak idején vele is megtörtént ugyanez. A 2008-as szezonban két futamra kivették az M-Sport csapatából, és a privát Stobbart istállóban versenyzett (akkoriban kissé szélesebb volt a paletta a WRC-ben), mielőtt visszaült volna a gyári autóba.

„Most nagyon sűrű a program, Takának nincs igazán lehetősége arra, hogy átgondolja a dolgokat. Ilyenkor nincs időd szembenézni a problémákkal, és elhaladnak melletted. Ez a döntés ad neki egy kis időt a Közép-Európa Rally előtt” – indokolta a döntést Latvala, aki elmondta, úgy fogjuk fel a helyzetet, hogy befektetnek a jövőbe.

Egyébként nem várt hatása is volt Katsuta kispadozásának, ugyanis Chilében az előző két versenyen, mondjuk úgy, szintén visszafogottan teljesítő Evans megtáltosodott, és második lett. Lehetséges, hogy a wales-i pilótának is ébresztőt fújt Latvala döntése. Pajari pedig értékes tapasztalatokat gyűjtött, és elképzelhető, hogy beautózta magát a következő szezonra a csapatba (Pajari a Közép-Európa Rallyn Rovanperä helyett indul).

Takamoto Katsuta
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A csapattársak egytől egyig támogatták Katsutát a nehéz helyzetben, a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier őszintén, a hibák megkerülése nélkül beszélt a japán pilótával.

„Senki sem akarja a mélybe taszítani, sőt, éppen ellenkezőleg. Azt akarjuk, hogy használja ki a benne rejlő potenciált, és azt már bebizonyította, hogy megvan a sebessége. Nem szabad büntetésként tekinteni arra, hogy nem volt ott Chilében, mindenki azt szeretné a csapatban, hogy megforduljon a helyzet – mondta Ogier. – Sok versenyző volt már ilyen helyzetben, gondoljunk csak Ott Tänakra, aki megannyi nehézség után világbajnok lett. Persze ez kemény és mentálisan nehéz feladat, de az ilyen helyzetektől fejlődik az ember. Az első üzenetem az volt Takának, hogy ami nem öl meg, az erősebbé tesz, és előre kell tekintenie.”

Mivel Katsuta Finnországban él, a legtöbbször Rovanperával találkozik személyesen, és vele is beszél a legtöbbet.

„A döntés után is beszéltem Takával, és ez jó lehetőség neki az újrakezdésre, ami egyáltalán nem rossz dolog. Többet tudhat meg magáról és arról, mit tett a múltban, és ha ezekből képes lesz tanulni, akkor erősebben térhet vissza – mondta Rovanperä. – Szerintem csak szünetre volt szüksége, hogy pihenjen, ne dolgozzon folyamatosan, egyre többet és többet, mert egy bizonyos pont után már túl sok. Azt már tudja, hogyan kell gyorsan vezetni, azt is tudnia kell, hogyan kell pihenni. Szerintem ez volt a leghasznosabb tanács, amit mondtam neki.”

Takamoto Katsuta
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Rovanperä azt is hozzátette, hogy Katsuta gurítson le néhány sört, és élvezze a verseny nélküli hétvégét, de a japán pilóta bevallota, hogy nem bírta ki, és akármilyen nehéz volt kívülről nézni, követte a Chile Rallyt. Katsuta azóta már visszaüllt a Toyota Rally1-es autójába, és Csehországban tesztelt a Közép-Európa Rally előtt.

„Éreztem, hogy a csapat mögöttem áll, most nincs más dolgom, mint hogy megháláljam a támogatást, és eredményes legyek a Közép-Európa Rallyn. Nagy értékelem, hogy a versenyzők, a technikai igazgató vagy a mérnökök is mellettem álltak – mondta Katsuta. – Nehéz időszak volt, az élet néha ilyen, de mi csak dolgozunk tovább. A helyzet azt is megmutatta, honnan jön a támogatás, tudom, hogy ki segített, kiben bízhatok a nehéz pillanatokban. Sokan voltak a csapaton kívül is, akik felhívtak és segítettek nekem – néhányan még más csapatokból is. Most szeretném meghálálni azoknak, akik támogattak engem.”

Takamoto Katsuta
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A Közép-Európa Rallyval kapcsolatban Katsuta annyi mondott, hogy el kell felejtenie az eredményt, csak a vezetésre kell koncentrálnia, és ha ez sikerül, az eredmény is jönni fog. A szezonzáró Japán Nagydíj pedig neki hazai sztárként mindenképpen nagy nyomást jelent, függetlenül attól, hogy a Toyota éppen a világbajnoki címért küzd.

„Tudom, mire számíthatok Japánban, csak azt akarom, hogy a csapat büszke legyen rám, és elvégezzem a munkámat” – fogalmazott Katsuta, akiről nyilván senki sem mondja ki, de erősíti a helyzetét, hogy ugyanabból az országból érkezett, ahonnan a csapat is, és hatalmas sztárnak számít Japánban.

Ugyanakkor most már el kell kezdenie stabilan versenyeznie, mert a csapata a végtelenségig nem tolerálhatja az eséseket. Főleg, hogy a Toyota Gazoo Racing Challenge Programjában két japán pilóta bontogatja a szárnyait, közülük Takumi Matsushita elég meggyőző eredménnyel zárta az első szezonját egy Renault Clio Rally4-essel. Nyilván a WRC még messze van neki, de ha éppenséggel a közeljövőben japán pilóta kellene a Toyotának, azért akad jelölt.

Franceschi szerint csak nagyon kis esélye van az Eb-címre

0

Mathieu Franceschi matematikailag még esélyes az idei Rally Európa-bajnoki címre, azonban a francia versenyző szerint igen kicsi a valószínűsége, hogy megszerezze. 

Hayden Paddon a szezonzáró Szilézia Rally előtt 27 pont előnnyel vezeti az ERC egyéni pontversenyét Mathieu Franceschi előtt, azonban, ha a minuszolást is figyelembe vesszük akkor ez a különbség 20 pont. 

Ahhoz azonban, hogy a francia versenyző legyen a bajnok, saját bevallása szerint igen kicsi az esély. 

“Gyakorlatilag csodára lenne szükség ahhoz, hogy Európa-bajnok legyek – mondta Franceschi az AutoHebdo.fr oldalnak a Szilézia Rally előtt. – Éppen ezért csak a saját versenyemre fogok koncentrálni, és célunk, hogy jól érezzük magunkat. Ahhoz, hogy bajnok legyek Hayden Paddonnak a 10. vagy 11. helyen kellene zárnia, míg nekünk nyerni kellene. Tehát bár van némi esély, az igen kicsi. Ezt az Eb-címet már korábban elvesztettük, amikor nem tudtunk nyerni akkor sem, amikor esélyünk lett volna. De egy bajnoki cím miatt nem fogom az életemet kockáztatni.” 

Szilézia Rally 2024 – Minden infó egy helyen

A francia skodás versenyző ennek ellenére szeretne minél gyorsabb lenni. 

“Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy egy jó eredménnyel tudjunk zárni Lengyelországban. Szeretném megmutatni, hogy tudunk gyorsak lenni, annak ellenére, hogy új versenyen kell bizonyítani. A cél egyértelműen a dobogó megszerzése, hogy ne felejtsenek el bennünket a szezon után sem.” 

Franceschi számára elsősorban videók nézésével telt a felkészülés a lengyel versenyre mielőtt bejárhatta volna a pályákat. 

“Próbáltam az előző évek videói alapján készülni a versenyre. A szervezők azt ígérték, hogy elküldik számunkra a pályákról készült belső felvételeket, de erre múlt hét csütörtökig várni kellett. Három napig azok alapján próbáltam elkészíteni az itinert, majd hétfőn érkeztünk Lengyelországba. Szerdán volt egy egy napos tesztünk, ami jól sikerült, mivel délelőtt esett, délután pedig sütött a nap. A szakaszok útfelülete hasonlít a Barum Rallyra, vagy Horvátországhoz, tehát sokat változik a tapadás, ráadásul sok felhordás is lehet. Az utak hasonlítanak az Ypres Rallyra is, hosszú egyenesekkel és elágazásokkal.” 

31 éve pecsételődött meg Ayrton Senna sorsa

0

1993. október 11-e lehetett volna piros betűs dátum is Ayrton Senna pályafutásában, ám ehhez arra lett volna szükség, hogy a brazil legenda világbajnoki címet nyerjen a Williamsszel. Ám ehelyett 1994. május 1-jén egy Williamsben lelte halálát, így a mostani inkább tragikus évforduló, ugyanis ezen a napon vált hivatalossá, hogy a háromszoros világbajnok 1994-től az elmúlt két szezon legjobbjánál folytatja.

Alábbi cikkünkben arról írtunk, hogy a Williamsnél 1993-ban bemutatkozó, 1994-től Senna csapattársává váló Damon Hill miért nem volt elragadtatva a brazil pilóta érkezésétől:

„Olyan volt, mintha a pápához mennék” – ezért nem örült Hill, amikor Senna lett a csapattársa

Nasser Al-Attiyah megnyerte a Marokkó Rallyt és világbajnok

0

A Marokkó Rally utolsó szakaszán Sebastien Loeb volt a leggyorsabb a Daciával, de a versenyt Nasser Al-Attyiah és Edouard Boulanger nyerte, és ezzel a világbajnoki címet is megszerezték.

Hetedik alkalommal nyerte meg a Marokkó Rallyt Nasser Al-Attyiah, akinek az volt a fontos, hogy hibátlanul tejesítse a zárószakaszt, hiszen több mint 9 perces előnnyel rajtolt péntek reggel a 273 kilométeres speciálon. A feladat sikerült, Al-Attyiah nyolcadikként ért célba, és ezúttal is megelőzte a vb-rivális Yazeed Al Rajhit, így megérdemelten nyerte a versenyt és ezzel sorozatban harmadszor a vb címet.

A Dacia győzelemmel kezdte a tereprally versenyzést, ráadásul a zárónapon Sebastien Loeb volt a leggyorsabb, így még egy szakaszgyőzelmet is bezsebeltek. Loeb két Toyotát előzött meg, Seth Quintero és Denis Krotov szerezte meg a nap második és harmadik helyét. A negyedik pozícióban is egy Toyota ért be Lucas Moraes-szel, mögötte Carlos Sainz végzett a Forddal.

Loeb
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A verseny dobogójára Al-Attiyah mellé Sebastien Loeb és Guillaume de Mevius állhat. Al Rajhi negyedik helyen zárta a versenyt, a vb-t pedig másodikként, a vb harmadik pedig a Marokkóban 14. Lucas Moraes lett.

Nasser Al-Attyiah a Dakaron kiesett, majdnem hátat fordított a Prodrive-nak, de végül Abu Dhabiban mégis folytatta velük és nyert, majd Portugáliában is első lett. Argentínában egy büntetés után a második helyen ért célba, majd Marokkóban is első lett, de már a Daciával, amivel magabiztosan nyerte a világbajnokságot.

A Ford is jól mutatkozott be Marokkóban, igaz kevésbé meggyőzően, mint a Dacia, ám nem szabad elfelejteni, hogy miközben a Sandrider a Prodrive műhelyében készül, a Fordot a tereprallyban még újoncnak számító M-Sport építi.

A Marokkó Rali végeredménye (autósok):

1. Al-Attiyah/Boulanger Dacia 14:26:34
2. Loeb/Lurquin Dacia +5:10
3. De Mevius/Baumel Mini +13:45
4. Al-Rahji/Gottschalk Toyota +23:30
5. Quintero/Zenz Toyota +29:31
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A motoros mezőnyben Tosha Schareina nyerte a pénteki napot Lorenzo Santolin és Adrien van Beveren előtt. Összesítésben Daniel Sanders nyerte a versenyt Schareina és Luciano Benavides előtt.

A világbajnoki címet a Marokkóban hatodik helyen célba érő Ross Branch szerezte meg, ezzel nem csak ő, hanem a Hero is először lett világbajnok. Adrien Van Beveren a Hondával második lett a vb-n, Tosha Schareina pedig harmadikként fejezte be a 2024-es szezont.

foto: Rally du Maroc

 

 

 

A RallyLegend hivatalos tesztjének legjobb pillanatai (videó)

0

Csütörtökön a hivatalos teszttel kezdődött az idei RallyLegend, melyen már az első pillanattól fantasztikus látvány fogadta a nézőket, akik pedig ugyanolyan fantasztrikus hangulatot teremtettek.

Egy 2.3 km-es szakaszon rendezték csütörtökön a RallyLegend hivatalos tesztjét, melyen a WRC kategóriában Luca Pedersoli és Anna Tomasi volt a leggyorsabb a korábban Sébastien Loeb, Craig Breen, Dani Sordo által is vezetett Hyundaiu i20 Coupe WRC-vel. A második helyen Hekki Kovalainen és Janne Ferm Citroen C3 WRC-vel zárt, míg a harmadik helyet Sébastien Carron és Romain Lambiel szerezte meg Skoda Fabia RS Rally2-vel.

A magyar versezyők közül Schubert István és Schmidt Tamás a 19. időt autózva volt a leggyorsabb a magyar versenyzők közül Ford Fiesta WRC-vel.

A Classic mezőnyben Simone Romagna és Dina Lamonato volt a leggyorsabb Lancia Deltával, a magyar versenyzők közül Gabura Krisztián és Kertész Krisztián volt a leggyorsabb BMW E36-tal a 16. időt elérve.

A historic kategóriában Stefano Rosati és Corrado Costa Talbot Sunbeam autóval volt a leggyorsabb a shakedown szakaszon, itt a magyar indulók közül Gaál Ferenc és Tóth Sándor Ladával volt a leggyorsabb, a 15. időt elérve.

A rendezvény első szakaszait péntek este rendezik.

 

Teemu Suninen márkát vált 2025-re? Erre utal legutóbbi tesztje!

0

Teemu Suninen 2021 óta a Hyundai Motorsport pilótája, és bár főként Rally2-es autóval versenyezhetett, néhány verseny erejéig Rally1-es autóval is indulhatott az elmúlt években. Most azonban úgy tűnik véget ér karrierje a dél-koreai gyártóval. 

Teemu Suninen 2021-ben év közben váltott csapatot és az M-Sporttól a Hyundai Motorsporthoz igazolt, ahol főként a WRC2-ben versenyezhetett, de néhány futam erejéig Rally1-es autóval is indulhatott. 

A dél-koreai gyártó azt követően, hogy a WRC2-es programját a CHL Sport Autón keresztül működtette, jövőre befejezi a Rally2-es autó gyártását és fejlesztését is. 

Bár Suninen jól teljesített tavaly négy futamon is a Rally1-es Hyundaijal, a pletykák arról szólnak, hogy a koreai gyártó Thierry Neuville és Ott Tanak mellett Adrien Fourmaux-t indítja harmadik autójával.  

Teemu Suninen pedig úgy tűnik, 2025-ben Toyotával folytatná WRC2-es karrierjét, miután a japán gyártó Rally2-es autóját tesztelte. 

Amennyiben valóban így lesz, akkor Suninen vélhetően a Toyotával szoros kapcsolatot ápoló finn Printsport versenyzője lehet, ahol idén Sami Pajari versenyez, jövőre azonban jó eséllyel inkább Rally1-es Yarisban kap lehetőséget. 

Nézd élőben az ERC-szezonzáró Szilézia Rally kvalifikációját!

0

Péntek délelőtt fél 12-től rendezik az ERC-szezonzáró Szilézia Rally kvalifikációját egy 3.05 km-es szakaszon. Az eseményt az alábbi videóban élőben lehet követni.

 

 

Szilézia Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Mégis kikerülhetnek a hibrid egységek a Rally1-es autókból 2025-től

0

Média információ szerint komolyan felvetődött annak lehetősége, hogy a Rally1-es autókban 2025-től nem használnának hibrid rendszert, mivel azokat már a csapatoknak kellene javítani is, ez pedig komoly költség növekedést jelentene. 

A Dirtfish megtudta, hogy a következő szezontól annak ellenére is kikerülhetnek a Rally1-es autókból a hibrid egységek, hogy ezek 2026 végéig történő megtartásáról döntött az FIA idén júniusban. 

Azonban a következő szezontól a meghibásodott hibrid rendszereket is a csapatoknak kellene javítaniuk, ami jelentősen növelné költségeiket. Eddig a meghibásodott egységeket elég volt alaphelyzetbe állítani. 

“A csapatok arról tájékoztattak bennünket, hogy a hibrid rendszerek javítása több, mint 1 millió euróval növelné költségeiket – mondta egy forrás a Dirtfishnek. – Eddig amikor azt hallottuk egy-egy szakasz végén a versenyzőktől, hogy a hibrid rendszerük nem működik, elég volt alaphelyzetbe állítani azt, most azonban javítani is a csapatoknak kellene. A javítás költsége pedig 50 000 eurótól kezdődik. A változás komoly vitát váltott ki azt illetően, hogy maradjon-e a hibrid rendszer 2025-ben is az autókban.” 

Az amerikai média oldal információja szerint a hibrid rendszer megtartásáról a hétvégén történik szavazás, aminek eredményét a hónap végén a Motorsport Világtanács ülésén fogadnák el. 

Visszatér a Toyota név a Forma–1-be

0

A Haas és a Toyota technikai együttműködési megállapodást kötött, amitől kölcsönös előnyöket várnak.

A bejelentés nem váratlan, az elmúlt hetekben már megszellőztették a bennfentesek. A megállapodás alanya a japánok részéről a Toyota Gazoo Racing, a vállalat motorsport-részlege, akik az együttműködés tartalma alapján a tervezési és (főleg a szénszálas alkatrészek esetében) gyártási feladatok, folyamatok során segítik az amerikai F1-es csapatot, ők pedig szakmai tapasztalatokat és médiamegjelenést kapnak cserébe a Haastól. Előbbi keretében a Toyota versenyzői, mérnökei, szerelői részt vesznek a Haas pályán végzett tesztjein.

„Alapvető fontosságú lesz a fejlődésünkben és a Forma-1-es versenyképességünk javításában, hogy igénybe vehetjük a Toyota Gazoo Racing erőforrásait és ismereteit, illetve technikai és gyártási folyamatait” – mondta a Haas csapatfőnöke, Komacu Ajao.

Adja magát a kérdés, mit szólt az autóipari rivális érkezéséhez a Haas motorszállítója, a Ferrari: nos, Komacu kifejtette, hogy áldást adtak rá. A Toyota visszatérése egyelőre tehát nem azt vetíti előre, hogy motorgyártóként is megteszik ezt.

Mint ismert, a Toyota 2002 és 2009 között versenyzett a Forma-1-ben, de csúfosan megbukott, egyetlen futamgyőzelmet sem aratott, hiába költött el temérdek pénzt. A márkanév azóta leginkább abban a kontextusban jött szembe azóta az F1-ben, hogy a szélcsatornájukat használta időközben több istálló. A Toyota később a hosszútávú versenyek világbajnokságában, a WEC-ben lelt sikerekre.

Rossel szeretne Rally1-es autóba ülni jövőre

0

Yohan Rossel idén még a WRC2-es bajnoki címért harcol, azonban már tárgyal a Rally1-es autókat működtető gyártókkal is. 

Yohan Rossel nagy lépést tehet a Közép-Európa Rallyn a WRC2-es vb cím felé, ha a Németországban, Csehországban és Ausztriában sorra kerülő versenyen nyerni tudna. A vb címhez azonban a minuszolás miatt arra is szüksége lenne a francia versenyzőnek, hogy Sami Pajari a Japán Rallyn harmadik vagy annál rosszabb helyen zárjon. 

A 29 éves Citroenes versenyző azonban már tárgyal jövőjéről is, szeretné Rally1-es autóval folytatni karrierjét. 

“Régóta tervezem már, hogy egyszer Rally1-es autóba üljek – mondta Yohan Rossel. – Florian Barrallal ez a közös célunk és ezért dolgozunk. Lehet, hogy egy Rally1-es autó valakinek túl erős lenne, de tudom, hogy nekem nem az és ezt be is szeretném bizonyítani. Volt néhány megbeszélésem Rally1-es autóval kapcsolatban, de jelenleg nincs reális lehetőség arra, hogy ilyen autóba üljek. Talán akkor lesz lehetőség, ha a jelenleg a kategóriában induló versenyzővel már befejeződtek a tárgyalások. Azonban nem fogom feladni, mert mindenképp szeretném megmutatni tudásomat Rally1-es autóval is.” 

Év közben Rosselnek navigátort kellett váltani, miután Arnaud Dunand szerette volna befejezni a közös munkát, így Barral lett a navigátora. 

“Arnaud valamiért el akart menni, ennek pontos okát nem tudom, talán túl nagy volt számára a nyomás.”