back to top
2024. november 26. 21:17
Kezdőlap Blog Oldal 43

A pénzes borítékkal vesztegető Alonso saját csapatát akarta ellenőriztetni az FIA-val

0

2007-ben ezen a napon október 11-én látott napvilágot a híre, hogy a McLarent szabotázzsal vádoló Fernando Alonso megkérte az FIA-t, delegáljon külön embert a szezonzáró Brazil Nagydíjra, aki csak azt figyeli majd, hogy a wokingi istálló egyenlő bánásmódban részesíti-e őt és Lewis Hamiltont. A kétszeres világbajnok és a csapatfőnök Ron Dennis kapcsolata ekkorra már gyakorlatilag nemlétezővé vált, miközben a spanyol attól sem riadt vissza, hogy megvesztegesse saját embereit. 

Bővebben alábbi, tavalyi cikkünkben írtunk erről:

15 éve ezen a napon: Alonso szerelőket vesztegetett, majd ráküldött egy felügyelőt a saját csapatára

A Ford is megszerezte első szakaszgyőzelmét Marokkóban

0

Carlos Sainz nyerte a Marokkó Rally negyedik szakaszát, ezzel a Ford is megszerezte első szakaszgyőzelmét a tereprally világbajnokságon. Összetettben Nasser Al-Attyiah nagyot lépett a végső győzelem felé.

A negyedik versenynap 315 kilométernyi speciálszakaszán Carlos Sainz 1 perc 46 másodperccel volt gyorsabb mint Yazeed Al-Rajhi, amivel megkönnyebbülhetett a csapat, mert a Dacia eddigi sikerei után nekik is kellett némi pozitív visszacsatolás, még akkor is, ha Sainz eddig kétszer is a harmadik helyen ért célba. A csütörtök abból a szempontból is újdonságot hozott, hogy ezúttal a daciások maradtak le a dobogóról, hiszen Al-Attiyah csak negyedik lett, mert Guerlain Cicherit harmadikként hozta be az új Minit amivel megelőzte Loeböt az összetettben. Ha már a következtetéseknél tartunk, Cicherit szereplése is figyelemreméltó, hiszen az új benzines Minivel összetettben a harmadik – igaz Guillaume de Mevius a régebbi dízellel pedig második-, de a lényeg, hogy a Dakarra remek formában érkezik mind a négy nagy márka.

A világbajnokság viszont még nem dőlt el, Al Rajhi második és Al-Attyiah negyedik helyével matematikailag még nyitott a verseny. A katari 32 ponttal vezet, az utolsó napi szakaszgyőzelemért 5 pont jár, a verseny első helyéért pedig 30, így Al-Attyiah egy kieséssel még elbukhatja a címet, de Al Rajhinak ekkor is legalább harmadikként kell célba érnie pénteken.

Al-Attiyah
foto: Julien Delfosse / DPPI

A motorosoknál sokan eltévedtek egy ellenörzőpontnál, ám Daniel Sanders ügyesen navigált, gyorsan is ment ezzel szakaszt nyert. A legjobbkor, hiszen ezzel több mint 20 percre nőtt az előnye a mai napon csak ötödik helyen befutó Schareina mögött. A csütörtöki nap második helye Nacho Cornejoé lett, a harmadikat Luciano Benavides szerezte meg. A vb éllovasok közül Branch a 9., van Beveren a 10. lett.

A zárónapon sem dőlhetnek hátra a versenyzők, 273 kilométeres pályán dől el minden.

Adrien van Beveren
foto: Julien Delfosse / DPPI

Alonso kimondta, amivel sok keményvonalas F1-drukkert a világból is ki lehet kergetni

0

Fernando Alonso megfogalmazta a jelenlegi szabályrendszer Forma-1-es autóinak egyik különleges karaktervonását, ami egyúttal magyarázatot jelenthet arra is, miért tűnt el a biztonsági autó az idei versenyekről.

Az idei Forma–1-es szezon futamainak van egy statisztikai különlegessége: az elmúlt kilenc alkalommal nem volt szükség a biztonsági autó bevetésére, ilyen hosszú sorozatot pedig legutóbb 2003 és 2004 között jegyezhettünk fel. Az idén legutóbb a júniusi Kanadai Nagydíjon érkezett Bernd Mayländer balesetek miatt, az azóta is tartó sorozatban pedig legutóbb még a Szingapúri Nagydíjat is sikerült lebonyolítania a mezőnynek ilyen megszakítás nélkül – a pálya 15 futamot számláló történetében első alkalommal.

Fernando Alonso most előállt egy érdekes teóriával ennek indoklására: szerinte ugyanis azért csökkent le az olyan műszaki meghibásodások és a balesetek száma, amelyek magukban hordozzák a biztonsági autó megjelenésének lehetőségét, mert a versenyzők nem a határon vezetik az autóikat. Mégpedig azért nem, mert nem érdemes.

„Nem könnyű vezetni az autókat, egyúttal pedig kifejezetten problémás 100%-ot kihozni belőlük. És sokszor gyorsabbak is vagyunk akkor, ha csak 90%-on vezetünk, mert akkor nem kényszerítünk az autóra például olyan hasmagasságot, amiben kényelmetlenül érzi magát. Amikor a határokat feszegetjük, képes minden szétesni, szóval olykor a 90% az, ami igazán gyors” – elmélkedett a szívóhatású autók sajátosságáról Alonso az Autosportnak.

„Egyúttal oda kell figyelnünk a gumikra, az üzemanyag-használatra és még sok mindenre, és talán ez a 90%-os tempó az oka annak, hogy ritkán ütközünk problémákba, nem látunk sok biztonsági autót és balesetet. De az autók ekkor érzik magukat a leginkább otthonosan. Ez persze kicsit szembe is megy a versenyző ösztöneivel, mert amikor az időmérőre új gumikat rakunk fel, mindig 110%-ot bele akarunk adni. Ám ezekkel az autókkal ilyenkor is menedzselni kell a tempót.”

Hogy a spórolás egyáltalán nem a jelenlegi korszak sajátossága a Forma–1-ben, és kisebb-nagyobb mértékben a sportág teljes történetét végigkíséri, arról tavalyi cikkünkben írtunk bővebben:

Hiába spórolósabb a mai F1, Alonsónak mégis könnyebb dolga volt Schumacherrel, mint Pérezzel

Szilézia Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A hétvégi lengyel Szilézia Rallyval az ERC-szezon utolsó versenyéhez érkezünk el, melyen az Európa-bajnoki cím is el fog dölni Hayden Paddon és Mathieu Franceschi között.   

A verseny története 
A Szilézia Rallyt 2017-ben hozták létre Chorzów környékén. A verseny szakaszai sík és dombos vidéken lettek kijelölve. Az eddigi versenyek közül Tomasz Kasperczyk, Mikolaj Marczyk 2-2, míg Grzegorz Grzyb, Jari Huttunen és Kacper Wróblewski egy-egy alkalommal tudott nyerni. A Szilézia Rally idén került be először az ERC naptárába. 

A Szilézia Rally korábbi győztesei 
2017: Tomasz Kasperczyk – Damian Syty (POL) Ford Fiesta R5
2018: Tomasz Kasperczyk – Damian Syty (POL) Ford Fiesta R5
2019: Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia R5
2020: Jari Huttunen – Mikko Lukka (FIN) Hyundai i20 R5
2021: Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia Rally2 evo
2022: Grzegorz Grzyb – Adam Binieda (POL) Skoda Fabia Rally2 evo
2023: Kacper Wróblewski – Jakub Wróbel (POL) Skoda Fabia Rally2 evo 

A 2024-es Európa-bajnokság 
Az ERC pontversenyét hét futam után a címvédő Hayden Paddon vezeti 27 pont előnnyel Mathieu Franceschi előtt. Az Európa-bajnokság nyolc futamából azonban csak a hét legjobb eredmény számít év végén, a minuszolást is figyelembe véve pedig Paddon előnye 20 pont.  

A lengyel versenyen dől el a csapatbajnokság is, ahol Paddon csapata BRC Racing 26 pont előnnyel vezet az utóbbi évek bajnoka, az indiai MRF Team előtt. A dobogó harmadik helyén a magyar Tagai Racing áll az ugyancsak magyar Eurosol Racing Team csapatát megelőzve. 

A verseny útvonala 
A lengyel EB-szezonzáró péntek délelőtt a kvalifikációval kezdődik, majd este szuperspeciál kerül megrendezésre. Szombaton kétszer három gyorsasági vár a mezőnyre, este pedig a Szilézia Stadionban rendeznek gyorsaságit. Vasárnap ismét három aszfaltos pálya kétszer szerepel a programban. 

Szilézia Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve  
Október 11., péntek   
11:31 Kvalifikáció (GZM Zabrze Mikulczyce) 3.05 km
20:05 SS1 Katowice SSS 1.85 km  

Október 12., szombat  
09:00 SS2 Jastrzębie Zdrój 1 17.04 km
10:00 SS3 Ochaby 1 10.80 km
11:00 SS4 Gmina Jasienica 1 19.78 km
15:15 SS5 Jastrzębie Zdrój 2 17.04 km
16:15 SS6 Ochaby 2 10.80 km
17:15 SS7 Gmina Jasienica 2 19.78 km
19:30 SS8 Silesian Stadium   

Október 13., vasárnap  
08:55 SS9 Marklowice Górne 1 11.46 km
09:55 SS10 Hażlach 1 17.45 km
11:05 SS11 Silesian Voivodeship 1 11.87 km
13:10 SS12 Marklowice Górne 2 11.46 km
14:10 SS13 Hażlach 2 17.45 km
16:05 SS14 Silesian Voivodeship 2 (Power Stage) 11.87 km 

Időjárás 
Chorzów környékén 12-14 fokos délutáni hőmérséklet és száraz időjárás várható. Esetleg vasárnap késő délután, a Power Stage-re érkezhet csapadék.  

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények 

Elektromos versenyautót készített a Skoda Motorsport

0

A Skoda Motorsport már a nyáron közzétett néhány képet az elektromos Skoda Enyaq RS Race autóról, most azonban Oliver Solberg főszereplésével bemutatásra került a teljes autó. 

A Skoda Motorsport létrehozta a teljesen elektromos Skoda Enbyaq RS Race versenyautót, az építés során pedig több olyan alkatrészt is az autóba tettek, mely a Skoda Fabia RS Rally2 versenyautóban található meg, ilyen a kézifék és a pedálsor. 

Az autó 250 kW-os, azaz 340 LE-s villanymotorral rendelkezik, 0-ról 100 km/h-ra 4.6 másodperc alatt gyorsul. A teljesítmény fokozás érdekében a cseh gyártó sokat dolgozott a súlycsökkentésen is, és valamivel több mint 300 kg-mal sikerült csökkentenie a tömeget a közúti Enyaq RS-hez képest. A teljes tömeg ennek ellenére nagyon magas, megközelíti a két tonnát.   

Az autó prototípust Oliver Solberg főszereplésével mutatták be. 

„Soha nem gondoltam volna, hogy elektromos autót fogok vezetni – mondta Oliver Solberg. – de ez az autó nagyon jól megy. Azt kell mondanom, hogy az első benyomások az autóról hihetetlen jók. Nem úgy néz ki, mint egy terepjáró, stabil, nagyobb áttételű kormányzással és új szervokormánnyal rendelkezik, aminek köszönhetően az első tengely nagyon jól reagál a kormányzásra. Gyorsan lehet vezetni. Elektromos autó, így azonnali a teljesítménynövekedés, nagyon jól viselkedik és fékezéskor is stabil. Az utastérben minden olyan, amilyennek elképzelem, a pedálok, a hidraulikus kézifék, igazán szórakoztató.” 

„A legjobb dolog ebben a raliautóban a Fabia RS Rally2-ből átvett hidraulikus kézifék. Kíváncsian várom, hogyan fog működni ebben az autóban.” 

„Az Enyaq RS Race megmutatja, hogyan lehet valóban átvinni a motorsport DNS-ét a közúti autókra. A Škoda Motorsport mérnökei egy nagyszerű elektromos autót alkottak, amelyet jó vezetni.” 

Az FIA 2027-től elektromos géposztály bevezetését tervezi a WRC-ben, az új elektromos Skoda pedig megmutathatja, hogy a cseh gyártó milyen irányban képzeli el a jövőt. 

Riválisok a versenyeken, barátok azon kívül: közös versenyt szervez a Hyundai és a Toyota

0

Október végén kerül megrendezésre az a verseny, melyet a Hyundai Motor Company és a Toyota Motor Corporation közösen szervez. Az esemény jól mutatja, hogy bár a versenypályákon nagy csata zajlik a két gyártó között, versenyen kívül jó a kapcsolatuk egymással. 

Október 27-én a dél-koreai Everland Speedway versenypályán kerül megrendezésre a Hyundai N x Toyota Gazoo Racing Fesztivál, melyet a koreai gyártó talált ki, azonban a japán gyártó is gyorsan igent mondott a rendezvényre. 

Mindkét gyártó felvonultatja a rendezvényen a motorsport világából ismert autóit, melyeket majd legjobb versenyzőik vezetnek majd. 

A Hyundai raliautóit Thierry Neuville, Dani Sordo és Andreas Mikkelsen, míg a Toyota járműveit Takamoto Katsuta és édesapja, Norihiko, valamint Jari-Matti Latvala a WRC csapat csapatfőnöke vezeti majd. Az eseményen szintén részt vesz Euisun Chung, a Hyundai Motor Group elnöke, valamint Akio Toyoda, a Toyota elnöke. 

“izgatottan várjuk, hogy Dél-Koreában üdvözölhessük a Toyota Gazoo Racing csapatát – mondta Yeongho Lee, a Hyundai globális üzemeltetési részlegének elnöke. – Ez a rendezvény megmutatja, hogy a versenypályákon bár riválisok vagyunk, azon kívül jó barátságot ápolunk. A rendezvény lehetőséget biztosít, hogy együtt is megmutassuk a motorsport iránti szenvedélyünket.”  

Marczyk hazai versenyén harcolhat az ERC év végi második helyéért

0

Miko Marczyk idén úgy döntött, hogy a WRC2 helyett az ERC-ben próbál minél jobb eredményt elérni, a szezonzáró lengyel Szilézia Rally előtt pedig még maradt esélye a bajnokság második helyére is. 

A szezonzáró Szilézia Rally előtt Hayden Paddon 27 pontos előnnyel vezet Mathieu Franceschi, míg 40 ponttal Mikolaj Marczyk előtt, azonban mivel egy versenyt minuszolni kell, ez a különbség 20, illetve 38 pont. 

A bajnoki cím tehát az új-zélandi és francia versenyző között dől el, ugyanakkor a lengyel versenyző a második helyért még harcolni tud hazai futamán. 

Marczyk jó emlékekkel várja a Szilézia Rallyt. 

“Sok jó emlékem van erről a versenyről – mondta Marczyk az ERC hivatalos oldalának. – Az első lengyel bajnoki címem ezen a versenyen szereztem meg 2019-ben, most pedig még harcolni tudok az ERC második helyéért.” 

A Szilézia Rally pénteken kezdődik a kvalifikációval, majd este egy szuperspeciál szakasszal. Szombaton kétszer három normál gyorsasági után a nap szintén egy szuperspeciál szakasszal zárul, vasárnap pedig ismét kétszer három gyorsasági vár a mezőnyre. 

Brutális halált halt F1-es pilóta autójával tért vissza az 1990-es Magyar Nagydíj győztese (videóval)

0

Thierry Boutsen neve alighanem sok magyar F1-rajongónak ismerősen cseng, hiszen amellett, hogy a belga pilóta 10 éven át volt a mezőny tagja, megnyerte az 1990-es Magyar Nagydíjat. Most, 67 éves korában, egy közel 50 éves autóban kóstolt bele újra a sportágba.

Nemrég rendezték meg a történelmi spái 6 órás autóversenyt, amelyen korabeli sportautókkal vehetnek részt a pilóták. A hétvége része volt emellett a Masters Racing Legends sorozat is, amelyben 1966 és 1985 közötti szívómotoros F1-es autók versenyeznek egymással. Olyan nevek autói tűnnek fel a széria futamain, mint Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi vagy Niki Lauda, ráadásul mindegyiket korhű festéssel kell versenyeztetni, hogy minél teljesebb legyen a múltidézés.

A résztvevők között pedig ott találtuk az 1990-es Magyar Nagydíj győztesét, az F1-ben 1983 és 1993 között 164 nagydíjon résztvevő, ezeken az Arrows, a Benetton, Williams, a Ligier és a Jordan színeiben is versenyző, összesen 3 futamgyőzelemig jutó Thierry Boutsent, aki 67 évesen pattant be egy 1975-ös Shadow DN5-ösbe. Ez az autó ráadásul nem másé volt egykor, mint az 1977-es Dél-afrikai Nagydíjon, mindössze 27 éves korában tragikus balesetben meghalt Tom Pryce-é. A brit versenyző Kyalamiban egy célegyenesben keresztbe átszaladó pályabírót ütött el, akinek a porral oltója fejen találta őt, amitől ő is életét vesztette, miközben még végigszáguldott a célegyenesen, hogy annak végén telibe találja Jacques Laffite-ot.

Boutsen az első futamot feladni kényszerült, de a másodikon a vizes pályán az utolsó helyről felzárkózva összesítésben a 4., kategóriájában a 2. helyen végzett:

Az F1 négyszeres világbajnoka 42 évvel ezelőtt a raliban is kipróbálta tudását

0

Alain Prost elsősorban az F1-ben szerezte sikereit és hírnevét, azonban a francia versenyző még vb címei előtt a raliban is kipróbálta tudását. 

Alain Prost 1980-ban a McLaren versenyzőjeként debütált az F1-ben, a következő évtől azonban a Renault pilótája lett, 1982-ben pedig lehetősége nyílt rajthoz állni egy raliversenyen is, a francia Rally du Var futamon Jean-Marc Andrié navigálásával állt rajthoz egy Renault 5 Turbóval. 

A Prost számára ismeretlen raliversenyzés azonban végül nem járt sikerrel, egy árokban fejeződött be a verseny számára és később soha többet nem indult raliversenyen, azonban 2012-ben az Andros Trophée sorozatban is rajthoz állt. 

Az idén 69 éves francia versenyző 1985-ben, 1986-ban, 1989-ben és 1993-ban szerzett F1-es világbajnoki címeivel örökre bírta magát az F1 történelemkönyvébe. 

Loeb szakaszt nyert Marokkóban – Daciával

0

Sebastien Loeb nyerte a Marokkó Rally harmadik speciálszakaszát, az összetettben továbbra is Nasser Al-Attiyah vezet, aki karnyújtásnyira van a világbajnoki címtől.

Már a második szakaszgyőzelemnek örülhetett a Dacia Marokkóban a 325 kilométeres speciálszakasz végén. Sebastien Loeb volt a leggyorsabb, 19 másoperccel előzte meg a Minivel versenyző Guillaume de Meviust, a harmadik pedig Carlos Sainz lett a Forddal.

A Dacia ezzel mindhárom napon dobogón ért célba és Al-Attiyah első napi sikere után Loeb is megszerezte az első daciás győzelmét. Sainz másodszor lett harmadik a Forddal, de a második napon egy technikai hiba miatt nem tudott elindulni. A két „újonc” versenyében ezzel a román-francia gárda vezet, de nem szabad elfeledni, hogy a Sandriderben jócskán van a Prodrive által összegyűjtött tapasztalatból, míg a Ford valóban új projektet futtat és az M-Sport számára is új a sivatagi versenyzés.

Nasser Al-Attyiah viszont ismét tett egy lépést a vb-cím felé, a katari négy percen belül ért célba Loeb mögött és negyedik lett, ezért két pontot kapott, így már 167 pontja van, miközben Yazeed Al Rajhi csak tizedik lett, amiért nem jár pont, és a bajnokságban 135 ponttal áll a második helyen. A Marokkó Rallyn még 40 pont gyűjthető (30 a győzelemért, 5-5 a szakasz-sikerekért), így Al-Attiyah akár már csütörtökön bajnok lehet.

Al-Attyiah
foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

A motorosoknál Tosha Schareina nyerte a napot, ezzel tovább növelte előnyét az összetettben. Daniel Sanders és Adrien van Beveren állhat még dobogóra a szerdai nap végén, a bajnokságban vezető Ross Branch csak nyolcadik lett, ráadásul 18 perces hátránnyal.

A két magyar induló is versenyben van, Hodola Richárd kedden 81. lett, szerdán a 232. kilométernél a 77. volt. Lónyai Pál a szerdai pálya felénél a 62. helyen autózott, kedden szintén 62.-ként ért célba.

Branch
foto: Frédéric Le Floc’h / DPPI

A Century Racing versenyzőpárosát, Mathieu Serradorit és Loïc Minaudiert a szerdai rajt előtt kizárták a versenyből. A páros autójának két felnijét lemérték, és a 12 kilogrammos minimumsúly helyett 11.006 és 10.946 kilogrammot mutatott a mérleg. A csapat emellett egy műanyag elmet is használt, ami csökkenti a veszélyét, hogy a gumi leváljon a felniről, ám ez a „Beadlock” nevű eszközt az összkerékhajtású autókon tiltja szabály. A csapat arra hivatkozott, hogy egy nem FIA versenyen használták ezeket a felniket, és nem voltak tisztában vele, hogy nem szabályosak. Ugyanakkor az is felmerült, hogy az Overdrive és az X-Raid Argentínában csak pénzbüntetést kapott a könnyebb felnik miatt. A Century Racing idő- vagy pénzbüntetést tartott volna megfelelőbbnek, ugyanakkor a Desafio Ruta 40-en az említett két csapat felnijei mindössze néhány grammal voltak könnyebbek, és nem egy kilogrammal, valamint a Beadlock-ot sem használták.

Csütörtökön a Marokkó Rally egy 315 kilométeres hurokszakasszal folytatódik Mengoub körül.

de Mevius
foto: Julien Delfosse / DPPI