back to top
2024. november 27. 13:26
Kezdőlap Blog Oldal 51

Tanak még nem adta fel a csatát, Neuville óvatosságra int

0

Ott Tanak bár 29 pontos hátránnyal várhatja a WRC-szezon utolsó két futamát Thierry Neuville mögött, a 2019-es világbajnok figyelmeztette belga csapattársát, még nem adta fel a vb címért folytatott csatát. 

Két aszfaltos futammal a szezon vége előtt Thierry Neuville 29 pontos előnnyel rendelkezik Ott Tanak előtt a WRC egyéni pontversenyében, míg Sébastien Ogier 41, Elfyn Evans pedig 46 pont hátránnyal áll. Így Neuville-nek elég két ponttal növelnie előnyét a Közép-Európa Rallyn, hogy megszerezze első vb címét. 

Ott Tanak azonban még nem adta fel a csatát csapattársával szemben. 

„Talán szerencsénk volt, hogy Seb Ogier bajba került pénteken Chilében, és azon kívül, hogy nem tudtunk mit tenni a Toyotákkal szemben kihoztuk magunkból a maximumot – mondta Ott Tanak a Motorsport.com oldalnak. – A Toyota visszaállt a csatába, de lássuk mit hoz a jövő. Most aszfaltos versenyek következnek, ahol jó tapadásra van szükség. A küzdelemnek még nincs vége, keményen kell dolgoznunk, hogy továbbra is életben tartsuk az esélyeket.” 

Neuville elégedetten nyilatkozott a chilei negyedik helyezés megszerzése után, amivel minimalizálta pontveszteségét a bajnokságban. 

„Amikor néhány pilóta hibázott a verseny elején, és onnantól módosítani kellett a tervünket és a stratégiánkat, és főleg Ott Tanakra koncentráltunk – mondta Neuville. – Megtettük, amit kellett, még be kell biztosítani a bajnoki címet. Még mindig van egy gyári bajnoki cím, amiért küzdeni kell. Fontos, hogy megszerezzük a gyártók vb címét is, ezért nem engedhetjük meg, hogy csapaton belüli harc alakuljon ki, készen kell állnunk legyőzni a Toyotát.” 

A Chile Rally után 17 pontra csökkentette a Toyota a hátrányát a Hyundaijal szemben a gyártók bajnokságában.  

„18 pontot veszítettünk a Toyotával szemben Chilében, és bár Ott-tal úgy harcolunk, hogy igyekszünk biztonságosan is vezetni, így is de elvesztettünk néhány fontos pontot a Toyotával szemben. Sok autót fog hozni a Toyota a következő versenyekre, Közép-Európa Rallyn is ezt teszik, ezért csapatként jó megközelítésre és stratégiára van szükségünk, hogy ne veszítsük el a gyártói bajnokságot.” 

Szerelőjét is kirúgta a sértődötten hisztiző Ferrari az őt faképnél hagyó világbajnokának

0

47 évvel ezelőtt ezen a napon, október 2-án teljesítette utolsó Forma–1-es futamát a Ferrari színeiben az előző idényben kis híján életét vesztő Niki Lauda, aki miután a Watkins Glenben rendezett USA Nagydíjon bebiztosította második világbajnoki címét, az 1977-es idényből hátralevő két versenyen már nem állt rajthoz. Ennek oka, hogy gyakorlatilag nemkívánatos személlyé vált a saját csapatában, amiért korábban közölte, hogy 1978-tól a Brabham versenyzője lesz.

Hogy mi vezetett Lauda csapatváltásához, milyen kicsinyes módon viselkedett vele Enzo Ferrari, az osztrák milyen körülmények között hagyta faképnél az olaszokat, majd miért bánta meg a tettét, arról alábbi, az 1977-es USA Nagydíj tavalyi évfordulójára írt cikkünkben olvashat:

A sértődött Ferrari kicsinyes bosszút állt Laudán, de ő így is világbajnok lett, majd azonnal lelépett

Jeges versennyel kezdi a 2025-ös szezont a rallycross vb

0

Kanadában rendezik a rallycross világbajnokság nyitóversenyét, a januári versenyen havas-jeges pályán csapnak össze a résztvevők.

Ugyan kissé mulatságos – vagy inkább szánalmas-, hogy 17 nappal a 2024-es szezon utolsó versenyhétvégéje előtt még mindig nem jelentették be a kínai verseny helyszínét, ehhez képest a jövő évből már két hétvége biztos.

A 2025-ös Technológiák csatája, amely az elektromos és a megújuló üzemanyaggal működő belsőégésű járművek között zajlik, 2019 óta először tér vissza Trois-Rivières-be, hogy egy jeges futammal kezdje az évet.

„Hihetetlenül izgatottak vagyunk, hogy 2019 után először térhetünk vissza Kanadába egy olyan eseményre, amely semmihez sem fog hasonlítani, amit eddig a naptárban láttunk” – mondta a Rallycross Promoter ügyvezető igazgatója, Arne Dirks. „Természetesen ismerjük Trois-Rivières-t, de havas futamként egy teljesen új, hihetetlenül látványos elemmel bővíti majd a naptárunkat. Nem is tudnánk jobb módját elképzelni a 2025-ös szezon indításának.”

A Montreal és Quebec City között található pályán a rajongók fűtött, üvegezett lelátókon követhetik majd a futamokat, miközben a kinti hőmérséklet várhatóan jóval fagypont alatt lesz. Az esemény ideiglenes időpontja január 24-25.

A Trois-Rivières-i Nagydíj korábban 2014 és 2019 között szerepelt a világbajnokság naptárában, a korábbi győztesek között volt Johan Kristoffersson és Timmy Hansen is.

Kristoffersson januárban is előnyben lesz, hiszen neki bőven van tapasztalata a korábban teljesített havas ralikról. Erről beszélt is a Rallycafé Magazin október 6-án megjelenő harmadik számában megjelenő interjúnkban, ahol elmondta, hogy a téli ralik mennyit segítenek neki a rallycrossban.

Azt már korábban bejelentették, hogy a Kymiringre is ellátogat a vb és Eb mezőny, így két helyszín már biztos a naptárban, abban pedig erősen bízunk, hogy Nyirád is újra vendégül láthatja a WorldRX versenyzőit.

foto: @World / Red Bull Content Pool

 

Megjelent a Zemplén Rally versenykiírása

0

A HUMDA Országos Rally Bajnokság utolsó versenyét október 25. és 27. között rendezik, a verseny központja Szerencsen lesz.

17 gyorsasági szakasz, 165 kilométer távval, a verseny össztávja pedig 698 kilométer lesz. Az ORB, ORC és Historic mezőny számára 1.5-szeres szorzóval adják a pontokat, az ORB2 és ORB3 normál pontot kap. A versenyre október 15-én éjfélig lehet nevezni.

A Zamplén Rally versenyközpontja a Hotel Huszárvárban lesz Szerencsen, a szervizpark a volt Cukorgyár területén kap helyet.

A program pénteken 18 órától a rajtceremóniával kezdődik, majd szombaton a Disznókő, Szemere, Fony, Erdőbénye kört kétszer teljesíti a mezőny, de a nap záró szakasza  újra Disznókő lesz, amit így háromszor abszolválnak a párosok.

Fotó: Sári Péter

Vasárnap Aranyosivölgy, Óhuta, Hernádvécse és Mád a négy gyorsasági, ezeken szintén kétszer megy végig az ORB, ORC és Historic, a Power Stage a 9.75 kilométeres mádi szakasz lesz.

Az ORB2 szombaton és vasárnap az első kört teljesíti, így nyolc szakaszon versenyeznek. Nekik az jelent nehézséget, hogy ismétlés nincs, mind a nyolc pályát fel kell írniuk.

Az ORB3 szombaton délután teljesíti a négy gyorsaságiból álló kört, majd a Disznókó és Szemere szakaszon dupláznak.

A Zemplén Rally versenykiírása itt olvasható.

Csomós Győr
foto:Sári Péter

Rovanpera a sebesség templomában folytatja idei szezonját

0

Kalle Rovanpera nem sokat pihen a chilei győzelem után, hiszen a jövő hétvégén már a sebesség templomának is nevezett monzai versenypályán áll rajthoz az olasz Porsche Carrera Kupában. 

Kalle Rovanpera idei negyedik győzelmét szerezte a múlt hétvégén, a WRC chilei versenyén, amivel a kétszeres világbajnok már a legtöbb versenyt nyerte idén a világbajnokságon. 

A ma 24 éves finn versenyző azonban nem sokáig fog pihenni, hiszen ezen a hétvégén már a monzai versenypályán áll rajthoz az olasz Porsche Carrera Kupa mezőnyében. 

Rovanpera hétvégi programja pénteken szabadedzésekkel kezdődik, majd szombat délelőtt időmérő vár rá, délután pedig már az első futamra is sor kerül, amit vasárnap egy újabb futam követ. 

Rovanpera idén rajthoz állt a Porsche Carrera Cup Benelux sorozatban is, ahol eddig két győzelmet szerzett, ezt a számot azonban később még Zolderben növelheti, jövő hétvégén. 

A finn versenyző 2020-ban és 2021-ben már versenyzett Monzában, ahol akkor a WRC futamait rendezték a legendás olasz versenypálya szervizútjain és a környező hegyekben. 

Mattias Ekström márkát váltott

0

Az Audi a napokban elköszönt Mattias Ekströmtől, a svéd versenyző pedig máris új csapathoz igazolt. A 2025-ös Dakaron a Ford színeiben indul.

A Ford Performance csapata ezzel teljes lett a Dakarra, Carlos Sainz, Nani Roma és Mitch Guthrie mellett a kétszeres DTM-bajnok, rallycross-világbajnok és rutinos tereprally pilóta Mattias Ekström vezeti majd az új Ford RangerT1+-t, amely a Hungarian Baján szerepelt először versenykörülmények között.

„Mattias Ekström belépése a Ford Performance családba nagy előrelépés a Dakar-programunk számára. Mattias rengeteg tapasztalatot hoz magával a rali- és tereprali-versenyzésben, és képességei egy félelmetes csapatot egészítenek ki a Ford Raptor T1+-ban. A Dakar olyan teszt, mint semmi más, de mi bízunk a felállásunkban” – mondta Mark Rushbrook, a Ford Performance globális igazgatója.

„Hosszú ideje követjük Mattias pályafutását, a DTM-es napjaitól kezdve a rallycrosson át a Dakarig. Fantasztikus sebességet és képességeket mutatott a motorsport minden formájában, és a tereprali versenyeken nyújtott teljesítménye sem különbözik ettől. Nagyon várjuk már a közös munkát vele és navigátorával, Emillel, akik mindketten hatalmas tapasztalattal rendelkeznek” – tette hozzá Matthew Wilson, az M-Sport első embere.

Ekström navigátora továbbra is Emil Bergkvist lesz, aki 2018-ban junior rali-világbajnok volt és 2021-ben ült át a jobb oldalra.

„A Ford Dakar-programhoz való csatlakozás igazán izgalmas számomra. A Ford és az M-Sport egy olyan járművet épített, amely fantasztikusan néz ki, jó a hangja és remekül vezethető, és mindannyiunk közös célja, hogy megnyerjük a Dakar Rallyt. Eddig négyszer próbálkoztam a Dakaron, és most már elmondhatom, hogy van némi tapasztalatom abban, hogy a csúcsot célozzam meg. A csapatban is rengeteg tudás és tapasztalat van, ami alátámasztja ezt az ambíciót – kezdve a Ford hosszú motorsport-örökségével, az M-Sport bizonyított eredményeivel, a nagyon lenyűgöző versenyzői felállással, az okos mérnökökkel, technikusokkal és a csapat többi tagjával. Alig várom, hogy a Ford Raptor T1+-szal elindulhassak az első versenyen, a Marokkó Rallyn, majd később a Dakaron. Azért vagyok itt, hogy nyerjek, és remélem, nagyon sikeres és nagyszerű évek állnak előttünk. Mindent meg fogok tenni, ami tőlem telik, hogy ez megtörténjen” – fogadkozott Ekström, aki ezzel elárulta, hogy Marokkóban is rajthoz áll. Ez utóbbi azért érdekes, mert a napokban kiadott nevezési listán nem szerepel, tehát a Fordnak sikerült eddig titokban tartani a leigazolását.

Ekström
foto: Ford Performance

 

 

Michael Schumacher elszalasztott győzelmei – így lehetne még mindig Hamilton előtt

0

Michael Schumacher 91., egyben utolsó F1-es győzelmének apropóján felidézzük, hány sikerrel zárhatta volna így is elképesztő pályafutását a németek hétszeres világbajnoka, ha az összes nyerhető futamát megnyeri.

18 évvel ezelőtt ezen a napon aratta utolsó győzelmét a Forma–1-ben Michael Schumacher, amikor a Kínai Nagydíj megnyerésével pontegyenlőséggel átvette a vezetést a pontversenyben. A Ferrari hétszeres világbajnoka csupán a 6. helyről rajtolva győzte le Fernando Alonsót, a pole-ból induló világbajnoki riválisát, hogy pályafutása során 91. alkalommal pezsgőzhessen a dobogó tetején. Noha 2010-ben visszatért a Mercedesszel még három szezonra, nyerni már nem tudott, így ez a kínai siker lett a végül a 2006-os vb-címet egy futammal később, Szuzukában, motorhiba miatt vezető helyről kiesve elbukó német utolsó diadala.

Ennek apropóján pedig azt a tavalyi cikkünket ajánljuk újra, amelyben azt fejtegettük, hogy amennyiben Schumacher 306 F1-es rajtot felölelő pályafutása során minden esetben neki kedvezően alakulnak az események, potenciálisan hány versenyt nyerhetett volna még meg (a szám akkora, hogy azzal még mindig Lewis Hamilton állna az örökranglistán):

Így lehetne Schumachernek 100-nál is több győzelme és állhatna még mindig Hamilton előtt

Három versenyre szűkült a Közel-Kelet Rally Bajnokság

0

Az eredetileg öt versenyből álló Közel-Kelet Rally Bajnokság (MERC) idei szezonja három versenyre csökkent, Cipruson akár új bajnokot is avathatnak. 

Az idei MERC-bajnokság eredetileg öt versenyből állt volna, Katar, Jordánia, Libanon, Ciprus és Omán murvás pályáin mérhették volna össze gyorsaságukat a raliversenyzők. 

Azonban eddig csupán a katari és jordán versenyt tudták probléma nélkül megrendezni, míg a libanoni szervezők a térség nem biztonságos helyzete miatt visszaléptek a nemzetközi verseny megrendezésétől, azonban a helyi bajnokság számára lebonyolításra került a nagy múltú esemény. 

Később Omán is visszalépett a verseny megrendezésétől, ennek pontos okáról nincs információ. 

A szeptemberi Ciprus Rallyt pedig október 18-20. közötti időpontra halasztották, és jelenleg a szintén nagy múltú rendezvény lesz a szezon harmadik és egyben utolsó futama is. 

A korábban WRC és ERC-naptárban is szereplő verseny előtt a bajnokságot a katari Abdulaziz Al-Kuwari 12 pont előnnyel vezeti a jordán Shaker Jweihan előtt, míg a harmadik helyen Nasser Al-Attiyah áll 14 pont hátránnyal.  

Al-Attiyah tavaly az ománi Abdullah Al-Rawahival közösen nyerte meg a bajnokságot, az ománi versenyző idei bajnoki címére pedig igen minimális azesély, miután 25 pont a hátránya két futam után. 

Cipruson minden bizonnyal meg lehet majd rendezni a szezonzárót, aminek végén akár új bajnok kihirdetésére is van esély Abdulaziz Al-Kuwari személyében.  

Mikkelsen három hónap kihagyás után egy számára új autóval tért vissza a versenyzéshez

0

Andreas Mikkelsen három hónap kihagyása után ismét rallyversenyen állt rajthoz, az olasz Rally Valli della Carnia versenyen egy Rally2-es autóval tért vissza az aszfaltos vezetéshez. 

Andreas Mikkelsen a múlt hétvége előtt utoljára a június végén megrendezett Lengyel Rally WRC-futamon versenyzett, ahol a hatodik helyet szerezte meg. 

A Hyundai Motorsport norvég pilótája azonban a hétvégén ismét visszatért a versenyzéshez az olasz Rally Valli della Carnia versenyen, ahol az áprilisi Horvát Rally után versenyzett ismét aszfalton, és első raliján indult Rally2-es Hyundaijal. 

Mikkelsen végül a hétvégén a harmadik helyet szerezte meg a szlovén Bostjan Avbelj és az olasz Fabio Andolfi mögött mindössze 5.4 másodperc hátránnyal. 

A norvég versenyző legközelebb a Közép-Európa Rallyn tér vissza a WRC-mezőnybe, ami előtt valószínűleg tud majd tesztelni a Rally1-es Hyundaijal is. 

Philip Geipel a 2024-es bajnok a Mitropa Kupában, a magyar versenyzők még csatában az ezüstért

0

Philip Geipel nyerte a Mitropa Kupa idei utolsó előtti versenyét, a szlovén Nova Gorica Rallyt, így bebiztosította bajnoki címét. A magyar versenyzők közül több páros is esélyes még az év végi második helyekre. 

Hétvégén Nova Gorica környékén rendezték meg a Mitropa Kupa idei nyolcadik, utolsó előtti futamát. A szlovén verseny a Mitropa Kupa mellett ERT, valamint szlovén nemzeti bajnoki futam is volt. 

Abszolút értékelésben a szlovén Rok Turk – Blanka Kacin páros szerezte meg a győzelmet, a Hyundaijal induló kettős így 1 pontra került az idei szlovén bajnoki címtől. 

A második helyen Mads Ostberg ért célba Citroennel, akinek ezúttal Simone Tempestini navigátora, Sergiu Itu diktálta az itinert, míg a harmadik helyen a szlovén Marko Grossi és Tara Berlot páros ért célba első generációs Hyundaijal. 

A német Philip Geipel és Katrin Becker páros ugyan lecsúszott abszolút értékelésben a dobogóról, a Mitropa Kupa értékelését magabiztosan nyerte, győzelmével pedig bebiztosította az idei bajnoki címet is a Szlovéniában harmadik helyen célba érő honfitársai, Hermann Gassner sr és Karin Thannhauser előtt. 

A hétvégén bár csak ötödik helyen ért célba László Zoltán és Balázs Zsolt, azonban a Mitropa Kupában így is 11 pontra van csupán a második helyezett Gassnertől a harmadik helyet elfoglalva, így a szezonzáró svájci Rally du Valais-n még lehet esélye megszerezni az ezüstös pozíciót is. 

A Historic Mitropa Kupában ugyancsak lehet esélye az év végi második helyre Mang Hubának és Béres “Unicum” Attilának, akik Skoda Favoritjukkal a második helyet szerezték meg Szlovéniában, így csupán 1 pontra vannak a bajnokságban második helyen álló Alois Nothdurftertől. 

A svájci szezonzárót november 9-11. között rendezik. 

A Mitropa Kupa állása
Mitropa Rally Cup
1. Philip Geipel (GER) 334
2. Gaßner Hermann Gassner sr (GER) 254
3. László Zoltán (HUN) 243
4. Mark Skulj (SVN) 188
5. Hadik András (HUN) 188

Mitropa Rally Historic Cup
1. Patrik Hochegger (AUT) 240
2. Alois Nothdurfter (AUT) 200
3. Mang Huba (HUN) 199
4. Klösch Thomas (AUT) 143

A verseny és további magyar versenyzők eredményei itt olvashatóak.