back to top
2024. november 27. 11:28
Kezdőlap Blog Oldal 50

Tizenöt év után újra a Block név szerepel a rajtlistán egy Subaruval

0

Az amerikai bajnokság utolsó futamán Lia Block vezeti a már bajnok Brandon Semenuk Subaru WRX-ét.

Tizenöt éve szerepelt utoljára az amerikai ralibajnokság rajtlistáján a Block név egy Subaruval – a tavaly januárban 55 éves korában motorosszán-balesetben elhunyt, WRC-ben is megforduló és Youtube-sorozatáról is közismert Ken Block után a lánya viszi tovább a családi örökséget a hét végén Michiganben.

Lia Block 18. születésnapján a Subaru Motorsports USA bejelentette, hogy az amerikai ralibajnokság szezonzáróján ő vezeti a már bajnok Brandon Semenuk Subaru WRX-ét. A sorozatban harmadszor győztes Semenuk, aki a múlt havi Overmountain Rallyn biztosította be a bajnoki címet, a Red Bull Rampage hegyikerékpáros versenyen indul Utah-ban.

Lisa Block
Fotó: Subaru Motorsports USA

„Az izgatottság nem kifejezés arra, amit érzek – mondta Lia Block, aki Semenuk navigátorával, Keaton Williams-szel indul Michiganben. – A Subaru és a Vermont SporstCar klassz lehetőséget adott nekem, csúcsszintű autóval versenyezhetek. A rali mindig is az otthon volt, a családomnak és nekem különleges történetünk van ezzel a csapattal, nem szerettem volna, ha ez máshol valósult volna meg. Régen versenyeztem már raliautóban, de alig várom!”

Lappi kemény volt önmagához: „Eléggé haszontalanok voltunk”

0

Esapekka Lappi és a visszavonuló Janne Ferm utolsó WRC-futama csalódással végződött, a páros nem ért célba a Chile Rallyn.

Nem így tervezte a búcsúztatást Esapekka Lappi, akinek a Chile Rally volt az utolsó versenye állandó navigátorával, a visszavonulás mellett döntő Janne Fermmel. A Hyundai finn párosa közvetlenül a power stage előtt adta fel a versenyt.

„Jó lett volna végigmenni Jannéval a power stage-en, de sajnos nem jött össze” – mondta Lappi csalódottan. A finn pilóta az egész hétvégén nem találta a tempót, defektje is volt, kétszer pedig elhagyta az autója elejét, másodszor a hűtő is megsérült, ezért kell feladnia a versenyt.

„Nem így terveztem, szerettem volna egy kicsit gyorsabb lenni a hétvégén. Nem számítottam arra, hogy az első ötben leszek, de azért arra igen, hogy valahol a közelében. Vasárnap az volt a feladat, hogy támadjak és a Toyoták közé kerüljek, ezzel kicsit elosztva a pontokat. De egyszerűen nem volt meg a sebességem – mondta Lappi. – Az utolsó előtti szakaszon támadtam igazán, ahol szintén elvesztettem a lökhárítót. De végül vasárnap is elég haszontalanok voltunk. Szóval, nem sok pozitívum származott a hétvégéből.”

Ferm a visszavonulás mellett döntött, Lappi jövője azonban továbbra is bizonytalan a WRC-ben. Korábban elmondta, hogy részmunkaidőben továbbra is szívesen vezetne, picit több futammal és kevesebb szünettel, mert a három hónapos kihagyás a Stafari Rally után nagyon sok volt neki. A Hyundai még nem hozta nyilvánosságra, ki(k) és milyen felállásban vezeti(k) a harmadik autót jövőre.

„Nem végeztük el azt a munkát, amit kellett volna, de jó csapatjátékosok voltunk – összegzett Lappi. – Vasárnap leállítottuk az autót a power stage előtt a folytatás érdekében, ami szintén a csapatmunka része.”

A WRC a Közép-Európa Rallyval folytatódik október 17–20-án, azon a versenyen Andreas Mikkelsen vezeti a Hyundai harmadik autóját.

Három versenyzővel indul a De Rooy-csapat a Dakaron

0

A Marokkó Rally előtt tette közzé a neves holland kamionos alakulat a januári Dakaron résztvevő pilótái nevét. 

A legnagyobb név kétségtelenül Ales Loprais, aki idén januárban még versenytárs volt, ám most újra csatlakozik a hollandokhoz. A Marokkó Rallyn is indul, hogy minél jobban felkészüljön, és az öt év Praga kamionos versenyzés után hozzászokjon az Ivecóhoz. 2016-ban Loprais már elindult a Dakaron a De Rooy-csapattal, ám akkor az első speciál végén kiesett. A váltás oka az volt, hogy a Pragán túl sok drága fejlesztést kellett volna végrehajtani.

„Az új előírásoknak megfelelően jelentős módosításokat kell végrehajtanunk a teherautón, beleértve a súlyának csökkentését is. Ennél is fontosabb, hogy ahhoz, hogy a csúcson legyünk, teljesen át kellene alakítanunk az üzemanyag-befecskendező rendszert common railre, amelyet a legtöbb riválisunk használ. Ez legalább három-négy év drága fejlesztést igényelne, ideális esetben gyári támogatással. Bár ez érdekes lenne, a pályafutásom jelenlegi szakaszában nem akarom a legjobb versenyzői éveimet a Dakaron való kísérletezéssel tölteni ahelyett, hogy a tapasztalataimat felhasználva elérném az általam megálmodott eredményeket. Szeretnék köszönetet mondani a Praga autógyárnak a több éves nagylelkű támogatásért és a csodálatos kölcsönös kapcsolatokért, amelyek még most sem változnak, amikor mindannyian más irányba haladunk” –magyarázta Loprais.

foto: Team De Rooy

A csapat új tagja Vaidotas Žala. A litván rally és tereprally pilóta, ezúttal kamionnal próbál szerencsét. Korábban az X-Raid csapattal, a Toyotával és a Prodrive-val is részt vett a Dakaron, a legjobb eredménye a 2022-ben Minivel elért 11. hely.

Anja van Loon a 2024-es versenyen 14. helyen ért célba, az azt megelőző évben pedig a T3 kategóriában debütált a Dakaron. 2025-ben ismét rajthoz áll és újra az Iveco volánja mögött.

A csapat a versenykamionon is fejlesztett. Új karosszériát építettek, ami súlycsökkenést hozott. A hűtőrendszer is átalakult, újragondolták és a váltó hűtőradiátorát is integrálták a teljes rendszerbe. Az erő továbbra is az  FPT Industrial’s CURSOR 13 típusú motorjából érkezik.

foto: Team De Rooy

 

Hamilton és Schumacher sem lett volna Mercedes-pilóta, ha valaki meghal a repülő Mercedesben

0

Lewis Hamilton 2010-es években kezdődött sikersorozata, sőt, lehet, hogy 2008-as vb-címe sem valósulhatott volna meg, ha az 1999-es Le Mans-i 24 óráson háromszor is elrepülő Mercedes valamelyik balesetében komolyan megsérül, netán meghal valaki. Ezt Bernd Schneider, a stuttgartiak legendás pilótája jelentette ki egy podcastban.

Nemrég Bernd Schneider, a Mercedes túraautós és GT-legendája volt a Beyond the Grid podcast vendége. A Forma–1-et is megjárt 60 esztendős expilóta többek között felidézte, hogy miként hiusíthatta volna meg Michael Schumacher bemutatkozását 1991-ben a Jordannel, de beszélt a hírhedt 1999-es Le Mans-i 24 órásról is. Előbbi történetet korábbi cikkünkben írtuk meg, utóbbiról pedig alább lesz szó.

Bizonyára sokaknak ismert a sztori, de akiknek nem, azoknak röviden összefoglaljuk: a Le Mans-ban 1991 óta először 1998-ban induló Mercedes ismét nekivágott, hogy 1989 után újra megnyerje a legendás viadalt, ám ezúttal nemcsak a technika ördöge babrált ki velük, hanem sokkal súlyosabb problémával találták szemben magukat, a CLR ugyanis összesen háromszor szállt el. Szó szerint, hiszen Mark Webber kétszer az edzések alatt, Peter Dumbreck pedig a versenyen repült fel a levegőbe nagy sebességnél, és csak a csodának köszönhető, hogy egyikük sem sérült meg. A harmadik szaltót követően a stuttgarti gyártó visszalépett, egyúttal befejezte az LMP1-es programját, és azóta sem szerepelt a legmagasabb géposztályban.

Bernd Schneider, Mercedes-Benz CLK GTR, FIA GT Championship, Donington Park, 1998
1998-ban a Mercedes tarolt az FIA GT-világbajnokságban a CLK GTR-rel / Fotó: Daimler

Mint a Mercedes legnevesebb gyári pilótája, Schneider az 1998-as és 1999-es próbálkozásnál is jelen volt, a Beyond the Gridben pedig utóbbit részletesen felidézte. „Nem volt ismert számunkra az autók szaltózását eredményező probléma. Más gyártók autói elszálltak korábban, és előfordult, hogy a CLK GTR is kicsit elemelkedett a talajtól, ezért sem indultunk Le Mans-ban 1997-ben. De az 1998-as autóval már nem voltak ilyen gondjaink. Abban az évben megszereztem a pole pozíciót, az autó remekül ment, 2 óra után azonban technikai problémánk adódott a motorral. Aztán 1999-re újabb nagy lépést tettünk előre, Mark [Webber] és én pedig Hockenheimben, a régi pályán teszteltünk úgy, hogy a sikánok nélküli nyomvonalat használtuk. 330 km/órás sebességgel száguldottunk a huplis aszfalton, gyakoroltuk a szélárnyékozást meg minden, hogy szimuláljuk ezeket a helyzeteket. Nagyon örülök, hogy nem történt semmi baj, mert a régi hockenheimi pályát mindkét oldalon erdő szegélyezte. Nem akartam volna az autóban ülni, ha ott, 300 km/órás tempó felett valami balul üt ki. De soha nem volt semmi problémánk.”

„Aztán elérkeztünk Le Mans-hoz, ahol egy kicsit lejjebb kellett tekernünk a motorokat, mert nem volt elég jó a megbízhatóságunk, emiatt pedig csökkentenünk kellett a leszorítóerőn, hogy megmaradjon a csúcssebességünk. Így a szokottnál kisebb leszorítóerős beállítást használtunk. Nem gondoltuk, hogy ez nagy hatással lesz az autó elemelkedésére. Nem tudom, hogy Mark mesélte-e neked, de a legrosszabb balesetet nem vették fel a kamerák. Csütörtökön, már versenyre felkészített autóval Mark csak néhány ellenőrző kört tett meg, hogy megnézze, miként viselkedik majd a kocsi a versenyen. Frank Biela Audija mögött haladt – az Audi akkoriban még eléggé lassú volt –, Biela pedig utólag azt mesélte nekem, hogy látta érkezni Markot, majd a pálya törése után a bal oldalon maradt, hogy elengedje őt, de Mark nem volt sehol. Biela annyira megijedt, mert hiába nézte a tükröket, sehol nem látta Markot. Mark azt mesélte, hogy amikor elszállt, látta az autóból a fák tetejét, azok a fák pedig nagyon magasak. Csinált egy teljes hátraszaltót, majd a kerekeire érkezett az útra. Ezután én el is haladtam mellette, láttam, ahogy lassan megy, és azt gondoltam magamban, hogy »Ó, technikai probléma«, mert nem is láttam sérülést a kocsin. Az autóban sem volt kamera, úgyhogy nem tudtuk visszanézni, hogy mi történt, de ez volt a legmagasabb repülésünk, és nem került be a tévéközvetítésbe.”

Webber vasárnap már nem a kerekein landolt:

A Mercedes ezután elintézte annyival a dolgot, hogy biztosan valamit rosszul állítottak be az autón. Csakhogy két nappal később Webber ismét elszállt a délelőtti bemelegítő edzésen, ami miatt a vele, illetve Jean-Marc Gounonnal és Marcel Tiemannal felálló egység el sem tudott indulni a versenyen.

„Mark még a csütörtöki baleset után a bokszba visszatérve közölte, hogy hátraszaltózott az autóval, miközben semmit nem csinált, de nem hittek neki. A telemetrián láttuk, hogy történt valami. Eléggé fehér volt az arca, és igazán meg volt rémülve, de akkor egyikünk sem igazán mérte fel, hogy mi történt. 100%-ban meg voltam róla győződve, hogy az autó rendben van, mert nekem soha nem volt problémám, miközben annyira közel mentem a többiekhez. Soha nem tapasztaltam semmit. A csapat azt mondta, hogy biztosan a beállítással rontottunk el valamit, túl alacsony volt a hasmagasság, az autó eleje pedig túl magasan volt, és a továbbiakban úgy fogják felkészíteni a kocsikat, ahogyan addig, és így nem lehet gond. Újjáépítették Mark autóját, majd a bemelegítő edzésen megint szaltózott vele egyet, és ezt már felvették a tévékamerák. Először azt hitték, hogy találtak egy felvételt a csütörtöki szaltóról, de nem, ez egy újabb szaltó volt.”

Norbert Haug, a Mercedes motorsport-főnöke az 1955-ös Le Mans-i 24 óráson történtekhez hasonló tragédiától tartva ekkor úgy döntött, hogy visszalépnek az indulástól, ám Schneider hallani sem akart erről.

„Mr. Haug azt mondta, hogy leállunk, nem versenyzünk Le Mans-ban, ha az autók elrepülnek, mert a múltunk miatt a Mercedes-Benz teljes motorsport-programját kinyírhatja, ha valaki megsérül. Azt mondtam neki, hogy »Norbert, ne, vezetni akarok, az autó jó«. Ezután Gerhard Anger, a mérnökünk, aki építette az autókat azt mondta, hogy esős beállítással fogunk menni, ami elöl és hátul is sokkal nagyobb leszorítóerőt jelent, így az autó biztonságos lesz. Meggyőztük [Haugot], hogy engedjen minket vezetni” – emlékezett vissza Schneider.

A versenyen, nem sokkal este 9 óra előtt azonban egy másik CLR is repülővé változott, ez pedig Peter Dumbreck-el a volánnál egyenesen berepült az erdőbe. A skót versenyzőnek szerencsére nem lett baja, máskülönben Schneider szerint a Mercedes teljes motorsport-programját leállították volna.

Dumbreck balesete:

„Én éppen azelőtt szálltam ki a kocsiból, a konténerben öltöztem át, amikor Franck Lagorce, a csapattársam bejött és azt kiabálta, »Schneider, szaltózott, beszállt az erdőbe, beszállt az erdőbe!«, mire én: »Ki a franc repült be az erdőbe?«. »Peter, Peter volt az, de rendben van, nem lett baja«, válaszolta – idézte fel az eseményeket a német. – Annyira örültem, mikor mondta, hogy megúszta. Akkor még fogalmam sem volt róla, hogy mi történt, de rögtön visszamentem a garázsba, és sokkolt, amikor láttam a felvételeket. Hálát adtam Istennek, hogy túlélte és senki sem sérült meg, mert máskülönben én is felelős lettem volna, mivel keményen kardoskodtam amellett, hogy versenyezzünk. Mindig azt szoktam mondani az embereknek, hogy ez az egyik legszerencsésebb nap a Mercedes motorsport-történelmében, mert ha ott valami rossz történt volna, Lewis Hamiltont soha nem láttuk volna Mercedest vezetni. Ez 100%.”

Sőt, ebben az esetben igencsak átíródott volna a Forma–1 történelme, hiszen a McLaren a 2000-es években már nem használhatott volna Mercedes-motorokat, ami jelentősen átírta volna több pilóta pályafutását is. A legnagyobb hatással azonban kétségtelenül a 2010-es évekre lett volna, amelynek elején a Mercedes gyári csapattal szállt be a sportágba a visszatérő Michael Schumacherrel, hogy elkezdje felépíteni a 2014 és 2021 között zsinórban 8 konstruktőri és 7 egyéni világbajnoki címet nyerő sikercsapatot.

Schumacher visszatért, majd nem nyert semmit, de így is világbajnokot faragott a Mercedesből

Evans egyetért a Toyotával, mely csapatutasítást intézhetett volna Chilében

0

Elfyn Evans elégedett a második hely megszerzésével a Chile Rallyn, és nem bánja, hogy a Toyota nem kérte szombat este lassításra Kalle Rovanperát. 

A Chile Rallyn azt követően, hogy Sébastien Ogier már pénteken defektes kerék cseréje miatt sok időt vesztett, majd szombat reggel kiesett, miután egy úton lévő szikla eltörte a Toyota felfüggesztését, Elfyn Evans segíthette volna csapatutasítással. 

Ehhez Kalle Rovanperát kellett volna megkérni, hogy engedje át a szombat esti első helyet Elfyn Evansnek, hogy a verseny első felében a legtöbb pont megszerzésére legyen lehetősége a walesi pilótának. 

A Toyota azonban nem hozott csapatutasítást, amivel Elfyn Evans is egyetért. 

“A csapat kiváló autót biztosított számunkra Chilében, és sikerült is egy jó eredménnyel ezt meghálálni – mondta Elfyn Evans. – Örülök, hogy nekem is sikerült egy jó eredményt elérni a második helyezéssel. A kettős siker egyértelműen jó eredmény volt a csapat számára. A saját szemszögemből azonban nyerni szerettem volna. A csapatnak egyértelmű álláspontja van a csapatutasítássokkal kapcsolatban, amivel ezen a versenyen sem szeretett volna szembe menni. Ezzel teljesen egyetértek. Mindenkinek a saját erejéből kell elérni jó eredményt és ez teljesen rendben is van.” 

Evans a Chile Rally után az egyéni világbajnokság negyedik helyén áll 46 pont hátránnyal az éllovas Thierry Neuville mögött, amennyiben szombaton az első helyért járó pontokat szerezhette volna meg három ponttal tudott volna többet szerezni, amivel még mindig a negyedik helyen állna.  

Három versenyzővel támad a Szilézia Rallyn az MRF

0

A lengyel Szilézia Rallyn három versenyzővel próbál végrehajtani a szinte lehetetlen feladatot az MRF Team, mely 26 pontos hátránnyal áll a BRC Racing Team mögött az ERC csapat bajnokságában. 

Az indiai gumigyártó csapata, az MRF Team az utóbbi két évben bajnoki címet tudott szerezni az ERC csapat bajnokságában, idén azonban a Hayden Paddon személyében egyedül versenyző BRC Racing Team sokkal jobba teljesítményt nyújt, mint az MRF, mely elveszítette korábbi jó versenyzőit, így a BRC 26 pontos előnnyel vezet a szezonzáró Szilézia Rally előtt. 

Fotó: Meirion Evans

Az indiai csapat azonban igyekszik mindent megtenni, hogy a szinte ledolgozhatatlan hátrányt mégis ledolgozza a lengyel szezonzárón, ezért a Szilézia Rallyn Andrea Mabellini és Simone Tempestini mellé a brit Meirion Evans is csatlakozott. 

14 gyorsasági vár az ERC-szezonzáró Szilézia Rally mezőnyére

Az olasz és román versenyző egyaránt Skoda Fabia RS Rally2-vel áll rajthoz másfél hét múlva, míg Evans Toyotával. 

Vb-címe a füst és lángok ködébe veszett, majd Hamilton szabotázzsal vádolta a Mercedest

0

Lewis Hamilton esélyei 8 évvel ezelőtt, a Maláj Nagydíjon mentek szó szerint füstbe a 2016-os világbajnoki címre, ami után a brit versenyző elkezdte hibáztatni a Mercedest.

8 évvel ezelőtt a mai napon rendezték a 21 futamos 2016-os Forma–1-es szezon 16. versenyét, a Maláj Nagydíjat. Szepangban folytatódott a hibrid-éra első éveit, így a 2016-os idényt is uraló Mercedes versenyzőinek küzdelme a világbajnoki címért – az összetettben 273 ponttal Nico Rosberg állt az élen, de Lewis Hamilton mindössze 8 pontos lemaradásban követte. A szabadedzések az Ezüstnyilak teljes dominanciáját hozták, majd több mind 4 tizedmásodperces előnnyel Hamilton szerezte meg a pole-t csapattársa előtt.

A 2016-os szezon legnagyobb botránya hónapokkal azelőtt, a Spanyol Nagydíjon esett meg:

Drasztikus megoldáshoz folyamodott a Mercedes Hamilton és Rosberg legnagyobb ütközése után

A brit világbajnokra a rajt után aztán rámosolygott a szerencse, Sebastian Vettel ugyanis elszámolta magát az első kanyarban és megforgatta Rosberget, aki így visszaesett az utolsó helyre. Hamilton eközben senkitől sem zavartatva ellépett az élen, és úgy tűnt, hogy győzelmével visszaveszi az első helyet a pontversenyben, ám a 40. körben füst és lángok csaptak fel az autójából a célegyenesben, miközben a rádióból bejátszották a W07-est leparkoló Hamilton elhíresült „oh noo” kiáltását.

A futamot a címvédő kiesésével az élre álló Daniel Ricciardo nyerte Max Verstappen előtt – ez volt a Red Bull első kettős győzelme a hibrid érában –, míg Rosberg egészen a 3. helyig kapaszkodott vissza, így ahelyett, hogy Hamilton 5 pontos előnnyel hagyta volna el Malajziát, 23 pontra nőtt a hátránya. A német ezután Japánban is győzött, és ekkor már 33 ponttal vezetett, így Hamilton hiába nyerte meg az utolsó négy futamot, Rosbergnek elég volt mind a négyszer a második helyen célba érnie ahhoz, hogy világbajnok legyen.

Ricciardo megnyeri a Maláj Nagydíjat:

Hamilton nehezen viselte kiesést

Miközben Michael Schumacher személyében Hamilton olyan pilótát váltott a Mercedesnél 2013-ban, akivel kapcsolatban rengetegen kiemelik azok közül, akikkel együtt dolgozott, hogy soha nem kritizálta nyilvánosan a csapatát, amivel rengeteg barátot és szövetségest szerzett, Hamiltonra még manapság is jellemző, hogy nem fogja vissza magát, majd utólag igyekszik kozmetikázni a szavait. Ez történt az idei Szingapúri Nagydíj után is, illetve az idei szezon elején is tett célzásokat arra, hogy a Mercedes nem támogatja eléggé, de hasonlóan nyilatkozott a malajziai kiesését követően is.

„Valaki nem akarja, hogy nyerjek az idén. Annyi motort gyártunk versenyzőknek (a Mercedes akkor a gyári istállóján kívül három másik csapatnak szállított motort az F1-ben – a szerk.), de az idén mindig csak az enyém romlik el. Valakinek válaszokkal kell szolgálnia nekem, mert ez elfogadhatatlan. Egyszerűen csak nem hiszem el, hogy van nyolc Mercedes-motoros autó, és csak az én motorjaimmal történik ez. Valami egyszerűen nincs rendben. Ez egy vadonatúj motor volt. Ez furcsa. Csak az enyém romlik el” – fakadt ki Hamilton a futam után a kamerák előtt.

Képzelhetjük, hogy ez hogyan csapódik le a csapaton belül, azoknak a mérnököknek és szerelőknek a körében, akik a családjukat hátrahagyva dolgozzák ki a belüket napról napra azért, hogy jó autót adjanak a pilótáknak.  Talán nem véletlen, hogy kicsit később, a Mercedes sajtóbeszélgetésén Hamilton már igyekezett finomabban fogalmazni, és kissé mentegetni magát a korábban elhangzottak miatt. „Amikor kiszállsz az autóból, miután az élen állva elromlott a kocsi, elég nehéz folyton pozitív dolgokat mondani. Elképesztő sikereket értünk el az utóbbi két évben, amelyekért nagyon hálás vagyok. Ezek a srácok annyira keményen dolgoznak, és mindannyiunknak fáj ez most” – mondta.

Lewis Hamilton, Mercedes, Maláj Nagydíj, 2016
Hamilton Mercedesét negyedszer sújtotta a brit pilóta hétvégéjét hátráltató technikai hiba 2016-ban / Fotó: STUDIO COLOMBO / PIRELLI

Amikor pedig megkérdezték tőle, hogy kire gondolt akkor, amikor arról beszélt, hogy „valaki” nem akarja, hogy nyerjen, mosolyogva „egy magasabb erőt” kezdett emlegetni. „Úgy érzem, hogy a fickó odafönt, vagy egy magasabb erő közbeavatkozik egy kicsit. Áldott vagyok a lehetőségért, hogy itt lehetek ebben a nagyszerű csapatban, és időről időre rengeteg győzelmet aratok és rekordot döntök meg. Hálát kell éreznem. Ha az év végén ez a magasabb erő nem akarja, hogy bajnok legyek mindazok ellenére, amit ezért tettem, akkor el kell fogadnom ezt. Amíg úgy fejezem be az évet, hogy tudom, mindent beleadtam, addig ez minden, amit kérhetek.”

Benne maradhatott a tüske

A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon Hamilton kissé kétes eszközökhöz folyamodva mindent megtett, hogy az élen haladva szándékosan lassan vezetve az üldözők martalékává tegye a második helyen autózó Rosberget, aki azonban így is második lett, a terv tehát nem jött be. A verseny utáni sajtótájékoztatón a helyszínen levő újságírók azonban mintha nem Rosberg szezonbeli teljesítményével, hanem inkább Hamilton vereségével lettek volna elfoglalva, amit a versenyzője taktikájával láthatóan egyet nem értő, anarchiát emlegető Toto Wolff meg is jegyzett, de előtte még elmondta, hogy Hamilton a malajziai kiesés nélkül világbajnok lett volna.

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, 2016, Abu-dzabi Nagydíj
Az abu-dzabi dobogón is látszott Hamiltonon a csalódottság / Fotó: STUDIO COLOMBO / PIRELLI

„Az idén egyértelműen Malajzia vette el tőle a bajnoki címet – közölte, majd mintha a következő szavait kissé a pilótájának is címezte volna. – Az embernek méltósággal kell nyernie és veszítenie. Ez technikai sport, ha az aszfalton ülnének a rajtrácson, nem jutnának messzire. Ez a csapat a legjobb autót adta nekik az elmúlt három évben, és győzelmekhez, valamint bajnoki címekhez segítette őket. Alkalmanként ez a csapat cserbenhagyta őket, de kevesebbszer tette ezt, mint ahányszor miatta ünnepelhettek.”

Hamiltonra azonban legfeljebb csak mérsékelten hatottak ezek a szavak, néhány héttel később, a Time magazinnak ugyanis öntött még egy kis olajat a tűzre, miután elmondta, „fájdalmas hetek” állnak mögötte. „A csapat feladata az, hogy mindkét pilótának azonos feltételeket biztosítson. Sajnos én nem kaptam meg az azonos feltételeket, mert a garázs felém eső oldalán történtek hibák, míg a másikon nem. Ez nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy ki kell használnom minden lehetőséget” – jelentette ki, majd elmondta, a szezonzárón szerinte „semmi veszélyeset” nem csinált, és újra megtenné, mert „az ember azért van ott, hogy harcoljon.”

Hamilton tényleg csak kifogásokat gyárt, vagy inkább kivételes képességei sodorják bajba?

Abiteboul elismerte, hogy Chilében verseny közben kellett taktikát változtatni

0

A Hyundai Motorsport arra számított, hogy az Akropolisz Rallyn aratott siker után Chilében is a győzelemért tud harcolni, azonban a Toyota sokkal jobban teljesített Dél-Amerikában. 

Az Akropolisz Rallyn hármas győzelmet ünnepelhetett a Hyundai Motorsport, és hasonlóan sikeres versenyre számított a dél-koreai gyártó Chilében is.  

A Hyundai sikerét vetítette előre ráadásul az a tény is, hogy Chilében eddig mindkét WRC-futamot Ott Tanak nyerte, 2019-ben Toyotával, míg tavaly az M-Sport Ford Pumájával. 

Idén azonban Cyril Abiteboul csapatának versenyzői elmaradtak a Toyota versenyzőinek teljesítményétől Chilében, így a hétvége közben taktikát is kényszerült változtatni a Hyundai. 

Rovanperä győzött Chilében, Ogier elvitte a vasárnapot

“Chile egy nagyon nehéz verseny volt számunkra, ez a hétvége teljesen ellentétes volt a Görögországban tapasztaltakkal – ismerte be Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport vezetője. – Chilében nem voltunk csatában a győzelemért, ezért a hétvége alatt inkább a vb-csatára koncentráltunk. Végül ezt a feladatot sikerült is teljesíteni, azonban a gyártók bajnokságában a felére csökkent az előnyünk.” 

Abiteboul bízik benne, hogy a szezon hátralévő két aszfaltos versenyén versenyképesebb tud csapata lenni. 

“Nagyon fontos, hogy versenyképes autót adjunk versenyzőinknek a szezon utolsó két futamán. Bízunk benne, hogy a versenyzőink ki tudják használni majd az autó jó aszfaltos tulajdonságait és képesek leszünk megőrizni előnyünket a gyártók bajnokságában.” 

A Toyota 17 pontra csökkentette hátrányát a Hyundai mögött a Chile Rally után, ahol 18 ponttal szerzett többet a dél-koreai gyártónál. 

A Közép-Európa Rallyn nem lesz könnyű helyzetben a Hyundai, mivel bár Ott Tanak vélhetően igyekszik minél gyorsabb lenni, Thierry Neuville inkább óvatosabban vezethet bajnoki előnye tudatában. 

Tavaly a Közép-Európa Rallyn Thierry Neuville tudott nyerni Kalle Rovanpera előtt, azonban a finn versenyző csak a célba érésre koncentrált, hogy bebiztosítsa másodiki vb-címét, miután Elfyn Evans kiesett.  

Kopecky nyerte a szezonzárót, új bajnokot avattak Csehországban

0

Jan Kopecky nyerte a Cseh Rally Bajnokság idei utolsó versenyét, azonban Dominik Stritesky számára a második helyezés is elég volt első bajnoki címéhez. 

Hatalmas csata zajlott a Cseh Rally Bajnokság szezonzáró versenyén, a Pacejov Rallyn, ahol végül Jan Kopecky 3.4 másodperc előnnyel tudott nyerni, így megszerezte idei első győzelmét.  

A második helyen azonban a Barum Rallyt is nyerő és a szezont három győzelemmel záró Dominik Stritesky ért célba, a 24 éves versenyző számára pedig a második helyezés az év végi első helyet is jelentette. 

Stritesky a Cseh Rally Bajnokság 13. bajnoka.  

A szezonzáró harmadik helyét Filip Mares 7.8 másodperc hátránnyal érte el. 

Stritesky végül 46 pont előnnyel nyerte a bajnokságot a 10-szeres bajnok Kopecky előtt, míg a harmadik helyen Adam Brezik zárt Filip Marest megelőzve. 

Tanak még nem adta fel a csatát, Neuville óvatosságra int

0

Ott Tanak bár 29 pontos hátránnyal várhatja a WRC-szezon utolsó két futamát Thierry Neuville mögött, a 2019-es világbajnok figyelmeztette belga csapattársát, még nem adta fel a vb címért folytatott csatát. 

Két aszfaltos futammal a szezon vége előtt Thierry Neuville 29 pontos előnnyel rendelkezik Ott Tanak előtt a WRC egyéni pontversenyében, míg Sébastien Ogier 41, Elfyn Evans pedig 46 pont hátránnyal áll. Így Neuville-nek elég két ponttal növelnie előnyét a Közép-Európa Rallyn, hogy megszerezze első vb címét. 

Ott Tanak azonban még nem adta fel a csatát csapattársával szemben. 

„Talán szerencsénk volt, hogy Seb Ogier bajba került pénteken Chilében, és azon kívül, hogy nem tudtunk mit tenni a Toyotákkal szemben kihoztuk magunkból a maximumot – mondta Ott Tanak a Motorsport.com oldalnak. – A Toyota visszaállt a csatába, de lássuk mit hoz a jövő. Most aszfaltos versenyek következnek, ahol jó tapadásra van szükség. A küzdelemnek még nincs vége, keményen kell dolgoznunk, hogy továbbra is életben tartsuk az esélyeket.” 

Neuville elégedetten nyilatkozott a chilei negyedik helyezés megszerzése után, amivel minimalizálta pontveszteségét a bajnokságban. 

„Amikor néhány pilóta hibázott a verseny elején, és onnantól módosítani kellett a tervünket és a stratégiánkat, és főleg Ott Tanakra koncentráltunk – mondta Neuville. – Megtettük, amit kellett, még be kell biztosítani a bajnoki címet. Még mindig van egy gyári bajnoki cím, amiért küzdeni kell. Fontos, hogy megszerezzük a gyártók vb címét is, ezért nem engedhetjük meg, hogy csapaton belüli harc alakuljon ki, készen kell állnunk legyőzni a Toyotát.” 

A Chile Rally után 17 pontra csökkentette a Toyota a hátrányát a Hyundaijal szemben a gyártók bajnokságában.  

„18 pontot veszítettünk a Toyotával szemben Chilében, és bár Ott-tal úgy harcolunk, hogy igyekszünk biztonságosan is vezetni, így is de elvesztettünk néhány fontos pontot a Toyotával szemben. Sok autót fog hozni a Toyota a következő versenyekre, Közép-Európa Rallyn is ezt teszik, ezért csapatként jó megközelítésre és stratégiára van szükségünk, hogy ne veszítsük el a gyártói bajnokságot.”