back to top
2024. november 27. 09:34
Kezdőlap Blog Oldal 49

Greensmith kész segíteni Japánban Oliver Solbergnek

0

Valószínűleg Gus Greensmith és Sami Pajari közül kerül majd ki a Japán Rallyn a WRC2-es győztes, és a brit versenyző győzelmével akár Oliver Solberget is bajnoki címhez segítheti, amennyiben Yohan Rossel nem zárja le a bajnoki címért folytatott csatát már a Közép-Európa Rallyn. 

A Chile Rallyn Oliver Solberg már teljesítette hetedik, és egyben utolsó WRC2-es futamát, ami után 12 ponttal előzi meg Yohan Rosselt, valamint 15 ponttal Sami Pajarit.  

A francia versenyző a Közép-Európa Rallyn fejezi be idei bajnoki szezonját, ahol győzelem esetén megszerezné a bajnoki címet. 

Amennyiben azonban nem tudna nyerni, a bajnoki címért folytatott csata a Japán Rallyn is folytatódna, ott azonban Sami Pajari szerezhetné meg győzelem esetén az év végi első helyet. 

A szezonzáró ázsiai versenyen azonban indul Gus Greensmith is, aki Oliver Solberg csapattársaként kész segíteni a svéd versenyzőnek. 

“Kész vagyok mindent megtenni Japánban, amivel segíteni tudom Oliver Solberget, egyértelműen ez lesz a fő célom a szezonzárón.” – mondta Greensmith a Dirtfishnek.  

Greensmith idei szezonja a WRC2-ben katasztrofálisra sikerült, hiszen Chile előtt bár győzelemmel tudott kezdeni a Szafari Rallyn, azonban Portugáliában, Finnországban, és Görögországban is kiesett, míg Lengyelországban csupán kilencedik lett. Chilében azonban ismét sikeresebb útra tudott lépni és harmadik helyen ért célba. 

“A Chile Rally valóban jól sikerült, bár nagyon nagy kihívásokkal kellett megküzdeni, ideértve például a ködöt és egyéb nehéz körülményt. Már Görögországban is kezdtünk jobb formát nyújtani egészen addig, amíg egy tehenet el nem ütöttünk. Chilében nagyon jól éreztem magam és jó volt ismét dobogóra állni, amennyiben nem forgunk meg a Power Stage-en, akár a második hely is meg lehetett volna.” 

31 nevező az ERC-szezonzáró Szilézia Rallyn

0

Összesen 54 páros nevezett a Szilézia Rallyra, melyből 31-en lesznek értékelve a rali Európa-bajokság (ERC) idei utolsó versenyén. Magyar versenyző nem indul Lengyelországban. 

Nem túl népes mezőny jelentkezett az ERC idei utolsó versenyére, a Szilézia Rallyra, ahol október 11-13. Között 14 gyorsaságit és 180 km versenytávot kell teljesítenie az 54 nevező párosnak, akik közül 31-en az ERC-értékelésébe is jelentkeztek. 

A 31 versenyzőből azonban 21-en Rally2-es autóval állnak rajthoz, köztük a bajnoki címért harcoló címvédő Hayden Paddon, valamint Mathieu Franceschi, akiknek a dolgát olyan versenyzők igyekeznek megnehezíteni, mint Mikolaj Marczyk, Simone Tempestini, vagy a korábbi súlyos balesetéből felépülő Yoann Bonato. 

Az előfutók között áll rajthoz Kajetan Kajetanowicz, aki Fabia RS Rally2-vel lesz látható. 

Magyar versenyző nem indul az ERC utolsó idei futamán. 

Molnár Martin legendás pályán, újoncbajnoki esélyesként várja a brit F4 szezonzáróját

0

A szezonzárót rendezik a hétvégén a brit Forma–4-ben, Brands Hatch-ben pedig a bajnoki címekről, köztük az újoncok pontversenyének győzteséről is döntés születik. Molnár Martin az első helyről várja a hátralevő négy futamot, és feltett szándéka a bajnoki cím mellett összetett dobogós helyezéssel búcsúztatni az idényt.

A brit motorsport egyik legendás helyszínén, Brands Hatch-ben zárul a szigetország Forma–4-es bajnokságának idei szezonja. A Londontól nem messze, Kent megyében fekvő versenypálya rövidebb nyomvonalára már ellátogatott az idén a mezőny, ám ezúttal az 1964 és 1986 között 12 Forma–1-es Brit Nagydíjnak és két Európa Nagydíjnak otthont adó Grand Prix-nyomvonalon csapnak össze a feltörekvő tehetségek.

„Brands Hatch nagyon komoly múlttal bír, nagyon nagy nevek versenyeztek itt már az utánpótlás-kategóriákban is. Ezt a helyet átjárja az autósport szeretete és történelme, ezt rögtön érzi az ember, amikor megérkezik. Én kifejezetten szeretek ide jönni, talán kicsit kedvesebb is nekem ez a helyszín, mint a többi, mert pontosan tisztában vagyok azzal, hogy milyen nehéz itt versenyezni és jól teljesíteni. Éppen ezért, aki itt jól megy, arról mindenki tudja, hogy ő tényleg jó, és nem csak éppen kijött neki a lépés. Illetve azt is érezni, hogy mindenki másként áll hozzá ehhez a pályához. Kicsit a Nordschleiféhez tudnám hasonlítani. Nincs hibázási lehetőség, nagyon nehéz gyorsnak lenni, és ha nem kockáztatsz, akkor lassú vagy és nincs esélyed” – összegezte a 3916 méter hosszú aszfaltcsík kihívásait Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora.

Molnár Martin, Virtuosi Racing
Legendás helyszínen zárul az idei szezon / Fotó: Jakob Ebrey Photography

„Talán ez az egyik, ha nem a legnehezebb pálya a szezon során – erősíti meg mentora szavait a Virtuosi Racing pilótája. – Több bevállalós kanyar is található rajta, amelyekben ráadásul nagyon kicsi a bukótér, hibázásra így aztán tényleg nincs lehetőség. Esőben a GP nyomvonalon még nem mentem, de vizes pályán még könnyebb eldobni az autót, úgyhogy amennyiben esni fog, erre is nagyon oda kell majd figyelni.”

A hétvége kezdete előtti szerdán egynapos teszten vett részt a mezőny, amely jól sikerült az újonc összetett éllovasának, ezt a gyakorlást azonban a rövidebb nyomvonalon rendezték, így komoly következtetéseket nehéz levonni belőle az előttünk álló hétvégére.

„Felemásan alakult a tesztnap, mivel reggel esőben kezdtük, délután pedig esőben fejeztük be, de amikor száraz pályán tudtunk körözni, akkor gyorsak voltunk – a délelőtti etap végén jó ideig az első helyen is álltam, mielőtt az utolsó két percben megelőztek. Mivel csak az Indy nyomvonalon körözhettünk, a beállításokkal, gumikopással és egyéb dolgokkal kapcsolatban nem lettünk okosabbak, viszont arra jó volt ez a tesztnap, hogy visszarázódjunk, felvegyük a ritmust és gyakoroljuk az első szektort, hiszen a két pályában csak ez a rész a közös” – összegzett a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

„Ami a Grand Prix-nyomvonalat illeti, már két teszten is vezettem rajta, de mindkettőn olyan sok volt a kicsúszás, hogy ha 20 tiszta kört meg tudtam tenni, akkor már sokat mondok. Ez is mutatja, hogy mennyire könnyű komoly következményekkel járó hibát véteni ezen a pályán. Az Indy-nyomvonalat kicsit jobban kedvelem, mint a GP-t, utóbbira talán még nem éreztm rá annyira. Azt mondják, hogy amint ez meglesz, jobban fogom kedvelni, mert amúgy nagyon izgalmas pálya” – vallotta be a 16 esztendős versenyző.

Kiss Pál Tamás szerint ezen a körön kifejezetten nagy előnyben vannak azok, akik már második éve a bajnokság mezőnyének tagjai, mert itt igazán gyors csak a kellő tapasztalat birtokában lesz valaki.

Molnár Martin, Virtuosi Racing, Silverstone
Fotó: Jakob Ebrey Photography

„Ide olyan autóérzet, rutin és bátorság kell, amit egy újonctól nem lehet elvárni. Van, ahol két méter széles a bukótér, a fehér vonal mellett pedig rögtön ott a fű. Különösen ebben az őszi időszakban, amikor nyirkos, esős a rázókő akkor is, ha a pálya száraz, ilyen kevés megtett kilométerrel 180-190 km/órával a határon fordulni úgy, hogy még dobál is az út, vagy a határon belemenni egy beleáthatatlan kanyarba nagyon nehéz. Egy újoncnak annyira kevés a gyakorlási lehetősége, hogy a saját példámból kiindulva is tudom, hogy a második évben ezeket már ösztönből és tapasztalatból megoldja az ember. Martinnak néhány helyen még közelebb kell mennie a határhoz, de össze fogja ezt rakni, és jó látni, hogy már nem válik görcsössé, amikor valami nem úgy alakul, ahogy tervezte.”

Nincs eredménykényszer

Martin 2,5 pontos előnnyel várhatja a szezon utolsó négy futamát – 3 helyett 4 versenyt rendeznek Brands Hatch-ben, mert bepótolják a Silverstone-ban az eső miatt törölt futamot – az újoncok pontversenyében második helyezett Yuanpu Cui előtt, és természetesen ő és a csapat is szeretné megnyerni a bajnoki címet. Eredménykényszer azonban nincs, miként nem is a pontokat számolgatva fognak versenyezni szombaton és vasárnap.

„Bármi is történjen ezen a két napon, ez már így is jó év volt, amin az utolsó versenyhétvége sem tud változtatni. Természetesen azért szeretném megnyerni az újoncok bajnoki címét, viszont nincs rajtam nyomás, ehhez a hétvégéhez is úgy állok hozzá, mint a többihez, azaz a legfontosabb, hogy magamból és az autóból kihozzam a legtöbbet, és előrelépjek a tesztekhez képest. Ha ez sikerül, és még a szerencse sem pártol el mellőlünk, akkor ez az eredményeken is látszani fog” – tekintett előre Martin.

Kiss Pál Tamás, Molnár Martin, Donington Park
Kiss Pál Tamás (balra) sem helyez nyomást Martinra / Fotó: MGR Images

„Martin magasra tette a lécet az eddigi négy összetett dobogós helyezésével, ami miatt kialakul az emberben egyfajta elvárás, ami majdhogynem irreális, és a helyén kell kezelni. Nem szabad abba a tévhitbe esni, hogy innentől ezek az eredmények könnyen fognak jönni – mutatott rá Kiss Pál Tamás. – Igyekszünk nem beszélni a bajnoki címről, meg kizárni azt, de azért mindenkit foglalkoztat. Martin nagyon nagy hátrányt dolgozott le a szezon során, majd a legutóbbi hétvégén ismét átvette a vezetést, úgyhogy nyilván rossz érzés lenne az utolsó versenyen elbukni a bajnoki címet. Ugyanakkor ez nem egy olyan cél, amit feltétlenül el kell érni ahhoz, hogy továbbléphessen. Martinnak enélkül is jó a megítélése, felfelé ívelő pályán van. Szeretnénk a silverstone-i lendületet átmenteni ide, a legjobb tízben minél előrébb végezni, és lehetőleg megcélozni a dobogót. A csapattal is azt beszéltük, hogy a saját magunkhoz mérten legjobb teljesítményt nyújtsuk, annak pedig elégnek kell lennie a céljaink eléréséhez. Ha pedig mégsem lesz elég, akkor is megtettünk mindent.”

A 10. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
10:00 – 10:45: 1. szabadedzés
14:15 – 15:00: 2. szabadedzés

Szombat
11:25 – 11:45: időmérő edzés
14:50 – 15:10: 1. futam
18:25 – 18:45: 2. futam

Vasárnap
11:40 – 12:00: 3. futam
16:25 – 16:45: 4. futam

Bemutatták az M-Sportról szóló sorozat harmadik részét

0

Megjelent az M-Sport WRC-csapatáról készült dokumentum-sorozat harmadik része, amely megörökíti az idei sikeres pillanatokat, valamint bepillantást enged a kulisszák mögé is.

Amint arról beszámoltunk, a WRC Promóter együttműködésével hatrészes sorozatot készített az M-Sport-ról a csapat partnere, a SafetyCulture. A Több, mint gép című sorozat első epizódja a kenyai Szafari Rallyn játszódott, míg a második Horvátországba vitte az érdeklődőket.

A harmadik részben Portugáliába és Szardínára utazhatunk az M-Sporttal, miközben Adrien Fourmaux egyik technikai problémával küzd a másik után, Grégoire Munster pedig igyekszik megtalálni a tapadást és folyamatosan fejlődni a kimerítően sűrű szezonban.

A harmadik rész itt látható:

 

BMW-vel száguldás közben állt meg a szíve a korábbi F1-es világbajnoknak

0

Főnöke, egyben csapattársa, a legendás Jack Brabham elől csente el a világbajnoki győzelmet az 1967-es szezonban (főképünkön), majd miután visszavonult a Forma–1-től, folytatta a versenyzést. Talán ez lett a veszte – bár ki tudja, enélkül hogyan alakult volna az egészsége – az új-zélandi Denny Huime-nak, aki 1992-ben ezen a napon, október 4-én vesztette életét a Mount Panorama-versenypályán, miközben egy BMW-vel száguldott.

Az esetről annak két évvel ezelőtti évfordulójára írt cikkünket alább olvashatja:

260-nál kapott szívrohamot és halt meg verseny közben az F1 egyetlen új-zélandi világbajnoka

Fernando Alonso még mindig a Dakart választaná az Indy500 helyett

0

Fernando Alonso egy szponzori rendezvényen beszélt terveiről. A kétszeres F1-világbajnok továbbra is a Forma-1-re összpontosít, ám utána inkább a Dakarra térne vissza, mint az Indy500-ra.

Az Aston Martin spanyol versenyzője, aki 2026-ig írt alá szerződést az istállóval, azt mondta, hogy még mindig arra törekszik, hogy megnyerje harmadik F1 világbajnoki címét. Miután a csapat Adrian Newey-val, a Ferrari technikai igazgatójával, Enrico Cardile-lal és a Mercedes korábbi erőforrás-főnökével, Andy Cowell-lel erősítette meg technikai csapatát, erre akár jó esélye is nyílhat a jövőben.

Alonso arra is válaszolt, hogy visszatérhet-e Indianapolisba, hogy teljesítse az Indy 500, a Le Mans-i 24 órás verseny és az F1-es Monacói Nagydíj megnyerésével az autóversenyzés tripla koronáját, de ez bármilyen csábítóan is hangzik, most nem annyira fontos számára.

„Háromszor próbálkoztam az Indy 500-on, és nem jártam sikerrel. Ez az egyetlen, ami hiányzik. De jelenleg nincs benne a terveimben. Most nagyon-nagyon a Forma-1-re koncentrálok. A következő két-három évben meg akarom nyerni a harmadik világbajnoki címet. Jelenleg ez az első és egyetlen prioritásom. Utána, mivel 45-46 éves leszek, azt hiszem, az az elkötelezettség, amit az Indy 500-ra való indulás megkövetel, az a rengeteg tanulás, amit újra kell majd csinálnom… ez egy kicsit túl sok lesz. Legalábbis most így  gondolom, de nem tudom száz százalékosan megmondani” – magyarázta Alonso.

Forma-1, Fernando Alonso, Belga Nagydíj 2024, szombat
Fotó: Aston Martin F1 Media Portal

Azt viszont sokkal valószínűbbnek tartja, hogy újra megpróbálja megnyerni a Dakart, ami szerinte még inkább bizonyítaná versenyzői sokoldalúságát. A spanyol ezt már többször hangsúlyozta, legutóbb épp egy éve nyilatkozott úgy, hogy majdnem biztos, hogy visszatér a Dakarra.

F1-es szünete alatt Alonso a 2020-as Dakaron a Toyotával a 13. helyen végzett az ötszörös motoros győztes Marc Coma mellett, a 10. szakaszon történt baleset után órákba telt megjavítani az autót.

„Azt hiszem, a következő legnagyobb kihívásom a Dakar lesz. Ha meg tudom nyerni, az óriási jutalom lesz számomra. Nyertem a Forma-1-ben, az endurance versenyeken, Le Mans-ban és Daytonában, és ha a tereprallyban is győzni tudok, az sokat jelent majd számomra, mint pilóta” – mondta a spanyol, majd az is kifejtette, hogy miért ennyire fontos neki, hogy a sivatagban is a legjobb legyen.

„Egy Forma-1-es autót nem lehet ugyanúgy vezetni, mint egy Le Mans-i autót, amelynek 24 órát kell teljesítenie a győzelemért, vagy a Dakaron, ahol a dűnéken és a Szaúd-Arábia körüli sziklás-murvás terepen kell végigmenni. Szóval tanulnom kellett, és a nulláról kellett kezdenem ezekben a kategóriákban, és a világ legjobb versenyzőivel kellett körülvennem magam az adott sorozatban, tanulnom tőlük, és alázatosnak kellett lennem. Nem okozott gondot elfogadni, hogy fogalmam sem volt arról, hogyan kell raliautót vezetni, de fejlődtem és tanultam tőlük, egészen addig amíg képes voltam versenyezni a világ legkeményebb raliversenyén.”

Fernando Alonso, Miami Nagydíj, Aston Martin
Fotó: Aston Martin F1 Team

 

Futam közben lett részeg és félvak, majd összeesett a hősiesen küzdő F1-es pilóta

0

Utólagos kizárás és menet közbeni szabályváltoztatás is borzolta a kedélyeket az 1976-os, James Hunt és Niki Lauda között zajló világbajnoki párharc kanadai állomásán. A 48 évvel ezelőtt, 1976. október 3-án rendezett Kanadai Nagydíj legnagyobb sztorija azonban nem ez, hanem a McLaren sztárját megszorongató Tyrrell-pilóta, Patrick Depailler hősies küzdelme, amely során a francia versenyző olyan állapotba került, hogy a verseny végén, az autójából kiszállva összeesett.

Hogy mi történt, arról alábbi, a verseny két évvel ezelőtti évfordulóján megjelent cikkünkben írtunk bővebben:

Félig vakon, berúgva lett második, majd az autóból kiszállva összeesett

Neuville Ausztriában készül a világbajnoki cím megszerzésére

0

A Hyundai Motorsport benevezte az élete első világbajnoki címére hajtó Thierry Neuville-t az ausztriai Herbst Rallyra.

Thierry Neuville előnye a Chile Rallyn csökkent ugyan csapattársával, Ott Tänakkal szemben, ám nőtt a Toyota versenyzőjével, Sébastien Ogier-vel szemben. A Hyundai pilótájának így nagyon jó esélye van arra, hogy már az október 17–20-ai Közép-Európa Rallyn megszerezze pályafutása első világbajnoki címét.

Csapata is tisztában van ezzel, ezért benevezte Neuville-t az október 11–12-ei Herbst Rallyra. Neuville így a Közép-Európa Rallyhoz hasonló körülmények között, mindössze egy héttel a WRC-futam előtt tesztelheti a Rally1-es autót Ausztriában (a Közép-Európa Rally Csehországot, Ausztriát és Németországot érinti).

Neuville így jókora előnybe kerülhet a riválisokhoz képest, ehhez tegyük hozzá, hogy aszfalton amúgy is sokkal jobban szeret versenyezni, és akkor azt még meg sem említettük, hogy tavaly megnyerte a Közép-Európa Rallyt…

A Herbst Rally nevezési listáján több magyar páros is szerepel, Berta László és Fuchs Gábor (Peugeot 208 Rally4), Fischer Dániel és Buna Zoltán (Subaru Impreza WRX), Furák Ádám és Bakos István (Lada VFTS), Gutai Marcell és Hajdina Martin (Peugeot 208 Rally4), Gyarmati Ariel és Kocsics György (Mitsubishi Lancer Evo IX R4), Hinger Dávid és Hoffmann Hanna (Lada VFTS), Hoffer Zsolt és Czézinger Kristóf (Škoda Fabia Rally2 evo), Kanyik Antal és Petrovszki Dániel (Peugeot 208 Rally4), Papp Arnold és Szabó Árpád (Lada VAZ 2105), valamint Szivák Zoltán és Búza Zsuzsanna (Škoda Fabia) is rajthoz áll Dobersbergben október 11–12-én.

Visszatér a legenda, Stig Blomqvist újra versenyautóba ül

0

Stig Blomqvist ralivilágbajnoki címének negyvenedik évfordulóját mi mással ünnepelné, mint versenyzéssel: a Cambrian Rallyn indul.

A ralilegenda Stig Blomqvist 1984-ben nyerte meg a világbajnoki címet, a híres-hírhedt B-csoportos korszakban az Audi Quattro A2 volánjánál. A győzelem negyvenedik évfordulóját úgy ünnepli meg, hogy október 26-án rajthoz áll a Cambrian Rallyn.

A népszerű, 78 éves svéd pilóta egy speciálisan felkészített 1964-es Mini Cooper S-ben vesz részt az idei egyetlen egyesült királyságbeli raliversenyén, navigátora Paul Morris lesz. A Mini Coopert a svédországi Soderquist Engineering építette Phil Anninggel együttműködve, és a Rauno Aaltonen által a 2020-as Monte Carlo Rallyn vezetett Minin alapul.

A tesztek lenyűgözték Blomqvistet, aki nem először ül ilyen autóban, nemrég havon is kipróbálta a Minit.

Tizenöt év után újra a Block név szerepel a rajtlistán egy Subaruval

0

Az amerikai bajnokság utolsó futamán Lia Block vezeti a már bajnok Brandon Semenuk Subaru WRX-ét.

Tizenöt éve szerepelt utoljára az amerikai ralibajnokság rajtlistáján a Block név egy Subaruval – a tavaly januárban 55 éves korában motorosszán-balesetben elhunyt, WRC-ben is megforduló és Youtube-sorozatáról is közismert Ken Block után a lánya viszi tovább a családi örökséget a hét végén Michiganben.

Lia Block 18. születésnapján a Subaru Motorsports USA bejelentette, hogy az amerikai ralibajnokság szezonzáróján ő vezeti a már bajnok Brandon Semenuk Subaru WRX-ét. A sorozatban harmadszor győztes Semenuk, aki a múlt havi Overmountain Rallyn biztosította be a bajnoki címet, a Red Bull Rampage hegyikerékpáros versenyen indul Utah-ban.

Lisa Block
Fotó: Subaru Motorsports USA

„Az izgatottság nem kifejezés arra, amit érzek – mondta Lia Block, aki Semenuk navigátorával, Keaton Williams-szel indul Michiganben. – A Subaru és a Vermont SporstCar klassz lehetőséget adott nekem, csúcsszintű autóval versenyezhetek. A rali mindig is az otthon volt, a családomnak és nekem különleges történetünk van ezzel a csapattal, nem szerettem volna, ha ez máshol valósult volna meg. Régen versenyeztem már raliautóban, de alig várom!”