back to top
2024. november 27. 07:36
Kezdőlap Blog Oldal 48

Janne Ferm elárulta visszavonulásának okát

0

Esapekka Lappi eddigi állandó navigátora, Janne Ferm a Chile Rally után bejelentette visszavonulását a WRC-től. A 44 éves navigátor elárulta, már tavaly is fontolóra vette a visszavonulást. 

“Már tavaly is gondolkoztam a visszavonuláson – mondta Janne Ferm a Rallit.fi oldalnak. – Aztán év végén Esapekka megkérdezte, hogy fél szezont hajlandó lennék-e még versenyezni, erre még rábólintottam, de most valóban itt a WRC-karrier vége.” 

Lappi és Ferm közös karrierje még 2010-ben kezdődött, amikor az akkor még 19 éves pilótával Honda Civic Type-R autóval versenyeztek. Négy évvel később együtt nyerték meg az Európa-bajnokságot, majd míg első WRC-futamukra már 2012-ben sor került, a Finn Rallyn egy Ford Fiesta S2000-rel indultak az SWRC bajnokságban. 2015-től már elsősorban a WRC2-ben versenyeztek R5-ös Skodával, amit 2016-ben meg is nyertek. 2017-től a finn páros már a Toyota csapatával a WRC-csúcskategóriájában indultak, ahol az első évben nyerni tudtak a Finn Rallyn, később a Citroen, az M-Sport csapatában versenyeztek, majd következett ismét a Toyota, Ferm utolsó gyári csapata pedig a Hyundai volt, ahol idén megnyerték a Svéd Rallyt. 

Visszavonult Janne Ferm, Esapekka Lappi navigátora

Janne Ferm elmondta, hogy a visszavonulásról való döntés meghozatala nehéz volt, de több ok is szólt emellett. 

“Eleinte még jól esett részmunkaidőben versenyezni idén. Továbbra is szeretem a rallysportot nézőként és szeretek az autóval is foglalkozni. Idén egy versenyen nézőként voltam jelen és nagyszerű volt a többi néző között élvezni a versenyautók elhaladását. Számomra azonban megadatott, hogy WRC autóban is versenyezhettem, most azonban a családom vált a legfontosabbá.” 

Miután Ferm bejelentette visszavonulását Chilében, több média is megkereste, míg a Hyundai csapattagjai külön köszöntötték. 

“Amikor a nyilatkozatok után visszatértem a csapathoz, mindenki ott volt és együtt köszöntek el tőlem. Nagyon érzelmes pillanatok voltak, nem is gondoltam, hogy ilyen lesz. Még nem tudom, hogy a jövőben mit fogok csinálni, de először is pihenni szeretnék. Ami biztos, hogy jövőre nézőként is követni fogom a WRC-t.” 

A finn navigátor elárulta azt is, melyik pillanat volt a legemlékezetesebb számára karrierje során. 

“Nagyon sok jó pillanatot éltem át, de az összes közül kiemelkedik az, amikor megismerkedtem Esapekka Lappival. 15 éve volt és azóta is “házasok” vagyunk. Ez a kapcsolat most sem fog véget érni, csak már átalakul kapcsolatunk.” 

A Rallit.fi oldal azt is megkérdezte, van-e Janne Ferm esetében olyan, amit megbánt. 

“Semmit sem szabad megbánni, az élet túl rövid ahhoz.” 

Ferm legközelebb a jövő hétvégén fog versenyezni, amikor a Rally Legenden Heikki Kovalainen navigátora lesz.   

Új helyszín kerül jövőre a tereprally-világbajnokság naptárába

0

Megjelent a jövő évi tereprally-vb versenynaptára. A sorozat ismét ötversenyes lesz, egy új helyszín is a naptárba került.

Természetesen a januári Dakarral indul a világbajnokság, a sivatagi kaland ismét megmutatja majd az erőviszonyokat. Ezután az Abu Dhabi Desert Challenge dűnéi következnek, amelynek február végi időpontja nem változik. A 2022 óta a naptárban szereplő Marokkó Rally pedig októberben zárja a szezont.

A változás a szezon közepére került, a Portugál Rally visszatér a tavalyi bemutatkozás után, de ezúttal áprilisról szeptember végére helyezték át, azért, hogy egy Portugália-Marokkó kettős kombinációt hozzanak létre. A portugál futam befejezése és a marokkói verseny kezdete közötti két hét elegendő időt biztosít a csapatoknak arra, hogy hajóval átkeljenek a Földközi-tengeren.

A tereprally-vb minden szezonban új kihívást kínál, és ez alól a 2025-ös év sem lesz kivétel. Egy vadonatúj futam debütál, a Dél-Afrikai Szafari Rally, amely május végén foglalja el a sorozat harmadik helyét. A Dél-afrikai Rally-Raid Bajnokság (SARRC) szervezőcsapata az 1992-es Párizs-Fokváros rali emlékeit akarja feleleveníteni. Az új helyszínnel a jövő év lesz az első alkalom a W2RC történetében, hogy Afrika két bajnoki fordulónak is helyet ad. A promóter ASO, az FIA és a FIM a versenyzők és a csapatok számára is fontos, hogy kiegyensúlyozott és változatos naptárat terveztek, amely a költségeket is csökkenti, mivel a 2025-ös időpontok és helyszínek lehetővé teszik, hogy a járműveket hajóval szállítsák egyik fordulóról a másikra.

„Hamarosan három év telik el a világbajnokság elindítása óta. Elsődleges prioritásunk az volt, hogy megszilárdítsuk a versenyek sorát, amelyek mára jól megkülönböztethetővé váltak. A BP Ultimate Rally-Raid Portugal a tavalyi szezonbeli debütálása után visszatér, akárcsak előtte a Desafío Ruta 40 YPF Infinia. Argentína hiánya a 2025-ös naptárból nem jelenti azt, hogy ennek a versenynek már nincs helye a W2RC-ben. Valójában azt szeretnénk, hogy ezek az események rotálódjanak. Ezt fogjuk elkezdeni a következő szezonban” – mondta David Castera, az Amaury Sport Organisation motorsport-igazgatója.

Dacia Sandrider
Fotó: Dacia

„A világbajnokság továbbra is mércét állít a tereprallye-versenyzésben, és örömmel látjuk, hogy egyre nagyobb sikereket ér el, mind a versenyzés, mind a globális jelenlét tekintetében. Örömteli, hogy Dél-Afrika is bekerült a naptárba, és alig várom, hogy figyelemmel kísérhessem az eseményeket az Afrika vadregényes tájain. A 2025-ös tereprallye-szezonban tapasztalt versenyzők és új kihívók mutatják be az FIA innovatív technológiáit, mindezt a bolygó legcsodálatosabb környezeteinek egyikében” – mondta Mohamed Bin Sulayem, az FIA elnöke.

Ford Ranger Raptor
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

 

Botrány a szezonzárón: a Ferrari kirívó sportszerűtlenséggel nyert, de megúszta

0

1975-ben ezen a napon, október 5-én rendezték az USA Nagydíjat, amelyet az első világbajnoki címét már korábban bebiztosító Niki Lauda nyert meg a Ferrarival. A maranellói istálló azonban igencsak sportszerűtlen húzással biztosította az osztrák versenyző sikerét, amire alighanem amúgy sem volt semmi szükség, mert Lauda enélkül is győzött volna. Amikor pedig a versenyigazgató közbelépett, Luca di Montezemolo olyan dühös lett, hogy majdnem az egész csapatát kizáratta a versenyből… Emellett már csak lábjegyzet, hogy Jacques Laffite-ot azért kellett kórházba szállítani a rajt előtt, mert kontaktlencse-folyadék helyett tisztítószert csöpögtetett a szemébe…

Az 1975-ös USA Nagydíjról bővebben alábbi, a verseny 47. évfordulójára készült cikkünkben olvashat:

Lauda a Ferrari botrányos húzása miatt nyert, miután a Williams-pilóta tisztítószert csöpögtetett a szemébe

Bonato készen áll a Szilézia Rallyra a súlyos balesete után

0

Yoann Bonato június közepén egy francia bajnokin súlyos balesetet szenvedett és három csigolyája is eltört. A sérülés után fél éves kihagyást jósoltak számára az orvosok, azonban az ötszörös francia bajnok már három hónap után ismét versenyautóba ült. 

Yoann Bonato idén a Francia Rally Bajnokság mellett szeretett volna versenyezni az ERC-ben is, azonban ezt csak a Kanári-szigeteken tudta eddig megtenni, ahol a győzelmet is megszerezte. 

Júniusban a Vosges Rallyn azonban súlyos balesetet szenvedett, Citroenjével fának csapódott és a baleset során egy háti és két nyaki csigolyája is eltört. 

A francia versenyzőnek az orvosok hat hónap kihagyást prognosztizáltak, azonban Bonato már szeptemberben visszatért a versenyzéshez a Mont-Blanc Morzine Rallyn, ahol harmadik lett. Ezt az eredményt a Coeur de France Rallyn sikerült még egy helyezéssel megjavítania. 

Következő versenyén pedig már Lengyelországban, az ERC-szezonzáró Szilézia Rallyn kerül sor. 

“A balesetem utáni első, szeptemberi francia verseny még kicsit korainak bizonyult, de egyre jobban vagyok – mondta Bonato az ERC hivatalos oldalának. – Az orvosok azt mondták, hogy három hónap után ismét elkezdhetek versenyezni. Eleinte még hat hónap kihagyást javasoltak, de azt mondták, hogy három hónap után elkezdhetek mozogni, majd később azt mondták, hogy lassan, de visszatérhetek a versenyzéshez. Azóta két versenyen is indultam Franciaországban, most pedig Lengyelország következik.” 

“Az első két versenyemen jól éreztem magam a sérülés után és az eredmény is jó lett. Immáron hatodik bajnoki címemért tudok harcolni, és bár Léo Rossel előnye magabiztos Franciaországban, még bármi előfordulhat az utolsó két versenyen.” 

Bonato videók segítségével készül a Szilézia Rallyra, mely elsőre jó benyomást gyakoroltak rá. 

“Folyamatosan nézem a Szilézia Rallyn készült videókat, amik alapján gyorsnak és dobálósnak tűnnek a pályák, amiket szeretek. A videók még nagyon jó időben készültek, de azt nem lehet megmondani, hogy jövő héten milyen lesz az időjárás. Azt hallottam, hogy a múlt hónapban sok eső volt a verseny környékén, így arra számítok, hogy a Barum Rallyra, vagy a Kanári-szigetek Rallyra fog hasonlítani.” 

54 éve lett világbajnok halála után négy héttel az F1 egyetlen posztumusz vb-győztese

0

1970-ben ezen a napon dőlt el, hogy a Forma–1 történetében először (és remélhetőleg utoljára) posztumusz világbajnokot avatnak, és az Olasz Nagydíjon elhunyt Jochen Rindt nyeri meg a címet. Az az évi USA Nagydíj így leginkább erről marad emlékezetes, pedig ekkor nyert először a Forma–1-ben a később két vb-címig jutó Emerson Fittipaldi.

A versenyről részletesen az alábbi cikkünkben írtunk tavaly:

Elbukta a vb-címet, de ez volt a „legjobb dolog”, ami történhetett a Ferrari pilótájával

A WRC3 idei bajnoka jövőre a WRC2-ben folytatná

0

Diego Dominguez már a második teljes WRC-szezonjában megnyerte a WRC3-as bajnokságot, jövőre pedig egy szinttel szeretne feljebb lépni. 

A 24 éves paraguayi Diego Dominguez jr. Tavaly szerepelt első teljes szezonjában a WRC3-ban, akkor azonban még kénytelen volt beérni a bajnoki második helyezéssel, a bajnoki címet Roope Korhonen szerezte meg, akinek elég volt négy verseny is az év végi első helyhez, miután minden versenyt megnyert. A tavalyi Chile Rallyn bár még Dominguez bajnoki címet szerezhetett volna, azonban műszaki hiba miatt kiesett. 

A paraguayi versenyző idén azonban pont ezen a versenyen tudta bebiztosítani WRC3-as bajnoki címét szezonbeli negyedik győzelmével. 

Dominguez 2025-ben már szeretne a WRC2-ben bizonyítani. 

“Ehhez a bajnoki címhez már tavaly is közel voltam, úgy, hogy akkor teljesítettem az első teljes szezont – mondta a 24 éves versenyző a WRC hivatalos oldalának. – A WRC3-ban nem tartott sokáig mire bajnok tudtam lenni, de jövőre szeretnék a WRC2-be lépni, ahol tovább tarthat mire az élmezőny tempóját felveszem. Bízom benne, hogy képesek leszünk ott is az élmezőnyben harcolni idővel.” 

„Sok hullámvölgyön mentem át a szezon eleje óta, és hihetetlen, hogy azon a versenyen tudtam bebiztosítani a bajnoki címet, mely legközelebb van az otthonomhoz.”

A Toyota olyat csinált Chilében, amire bő egy éve nem volt példa

0

A Toyota egyértelmű chilei fölénye igazából a gyártók bajnokságában mutatkozik meg, ahol a tavalyi Akropolisz Rally után először tudott maximális pontszámot szerezni egy csapat. 

Az idei WRC-szezon során az egyéni bajnokságban Thierry Neuville karnyújtásnyira került első vb címétől, míg a gyártók bajnokságában is a belga versenyző csapata a Hyundai vezet. Azonban még a dél-koreai gyártó sem volt képes olyanra, amire a Toyota Chilében. 

Ugyanis a japán csapat versenyzői egyaránt az első két helyen zárták a szombatig tartó versenyt, majd a Szuper Vasárnap értékelésében és a Power Stage-en is megismételték ezt az eredményt, így a maximális 55 pontot szerezték. 

Hasonló kiváló teljesítményre pedig a tavalyi Akropolisz Rally óta nem volt példa, ahol ugyancsak a Toyota dominált, akkor azonban a verseny végeredménye és a Power Stage eredmény alkotta a gyártók pontszámát. 

Fotó: Hyundai Motorsport

A Hyundai maximális pontszámot utoljára a 2021-es belga Ypres Rallyn tudott szerezni a gyártók bajnokságában, akkor azonban a Power Stage eredménye még nem számított a csapatok között. Ezen a versenyen Thierry Neuville szerezte meg a győzelmet a néhai Craig Breen előtt.

Rovanpera részmunkaidős szezonjában is dominál a WRC-ben

0

Kalle Rovanpera idén csak részmunkaidőben versenyez a WRC-ben, azonban hét idei futama után három statisztika élén is a kétszeres világbajnok áll. 

A statisztikák mutatják meg leginkább, hogy idén a Toyota csapatában éppen a két legjobb versenyző tölti részmunkaidős szezonját. 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

A győzelmek terén Kalle Rovanpera már a negyedik sikerét szerezte idén a Chile Rally megnyerésével, a finn versenyzőt pedig e téren Sébastien Ogier követi három sikerrel, míg a Hyundai csapatából Thierry Neuville két, Esapekka Lappi, valamint Ott Tanak 1-1 győzelemmel áll. 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

A szakaszgyőzelmek terén is Rovanpera a legjobb 47 részsikerrel, ebben a mutatóban azonban Thierry Neuville a második, aki 4, Ogier pedig a harmadik hat szakaszgyőzelemmel elmaradva marad el. Ott Tanak mindössze 23 szakaszt tudott eddig nyerni, míg a Toyota két állandó versenyzője közül Elfyn Evans csupán 17, Takamoto Katsuta 10 részsikert tudott elérni. 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

A versenyek élén is Rovanpera töltötte a legtöbb szakaszt, a 24 éves versenyző 78 szakasz után állt az első helyen, míg a második helyen Ogier 35, a harmadik helyen Neuville 33 szakaszt töltött az élen. A teljes munkaidős versenyzők közül Elfyn Evans 21, Ott Tanak 9, Takamoto Katsuta 6 szakasz után állt a versenyek élén.  

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Az egyedüli fontosabb statisztika, amit nem Rovanpera vezet, az a dobogós versenyek száma, amiben Ogier a legjobb hat dobogóval, akit Neuville, Evans, Tanak 5-5 dobogós helyezéssel követ, míg Kalle Rovanpera 4-szer zárt az első háromban, hasonlóan Adrien Fourmaux-val. 

A fenti statisztikák képe azonban még változhat a hátralévő két futam során. 

Örökre vége lehet Mick Schumacher F1-es karrierjének

0

Mick Schumachernek egyetlen esélye maradt arra, hogy jövőre Forma–1-es pilóta legyen. A Red Bull tanácsadója szerint pedig amennyiben ez nem jön össze, a 25 esztendős pilótának a hosszú távú versenyzésre kellene koncentrálnia.

Miután a Mercedes nem vele pótolta Lewis Hamiltont, majd az Alpine – amelynek WEC-csapatában versenyez – sem adta meg neki az F1-es visszatérés lehetőségét a távozó Esteban Ocon helyén, illetve a Williams sem számolt vele sem jövőre, sem a menesztett Logan Sargeant ideiglenes pótlékaként, Mick Schumacher számára a 2026-tól Audivá váló Sauber maradt az egyetlen esély arra, hogy 2025-ben visszatérjen. Sőt, Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint ez a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fiának utolsó szalmaszálja arra, hogy valaha még F1-es pilóta legyen.

„Az Audi (2025-ben még Sauber – a szerk.) egyértelműen nem lesz győztes autó jövőre, ami azt jelenti, hogy sem a csapaton, sem a pilótán nem lenne nyomás” – idézi a RacingNews365.com a német RTL-nek nyilatkozó Markót, aki arra a felvetésre reagált, hogy a Saubernek Schumachert kellene leigazolnia a fennmaradó ülésre. A 81 esztendős osztrák úgy véli, a rutinos Nico Hülkenberg mellett jövőre kiderülhetne, hogy Mick mennyire jó, és ha nem üti meg a mércét, akkor el lehetne küldeni. „Nico Hülkenberg jó összehasonlítási alapot adna, és ha a teljesítménye nem megfelelő, 2026-ra lehet változtatni” – mondta Marko.

Mick Schumacher
Schumachernek a 2022-es volt a legutóbbi szezonja az F1-ben, és könnyen lehet, hogy az utolsó is ez lesz / Fotó: Alastair Staley / LAT Images / Haas F1 Team

A Sauber ülésével kapcsolatban korábban Valtteri Bottas maradása tűnt a legvalószínűbbnek, míg egy ideje a McLaren-junior Gabriel Bortoleto is opcióként merült fel, ami azt jelenti, hogy Csou Kuan-jü szinte biztosan távozni kényszerül. Marko ugyanakkor a finn veterán megtartásával finoman szólva sem ért egyet.

„Ha tényleg Valtteri Bottas fogja megkapni az esélyt, akkor az egész dolog még inkább érthetetlen a számomra – mondta. – És szerintem amennyiben Schumacher nem kapja meg az ülést, akkor a Forma–1-es kaland a számára véget ér. Akkor a hosszú távú versenyzésre kellene koncentrálnia, ahol nagyon sikeres, és azt kell csinálnia. Ha a motorsportban marad, akkor találnia kell valamit, amit élvezettel csinál, ugyanakkor esélye is van nyerni.”

Mick Schumacher az idén továbbra is a Mercedes tartalékpilóta szerepét töltötte be az F1-ben, ami a szimulátoros munka mellett több gumitesztet is jelentett, emellett pedig az Alpine WEC-csapatának tagja, amellyel a Fuji 6 óráson megszerezte pályafutása első dobogós helyezését a sorozatban.

Greensmith kész segíteni Japánban Oliver Solbergnek

0

Valószínűleg Gus Greensmith és Sami Pajari közül kerül majd ki a Japán Rallyn a WRC2-es győztes, és a brit versenyző győzelmével akár Oliver Solberget is bajnoki címhez segítheti, amennyiben Yohan Rossel nem zárja le a bajnoki címért folytatott csatát már a Közép-Európa Rallyn. 

A Chile Rallyn Oliver Solberg már teljesítette hetedik, és egyben utolsó WRC2-es futamát, ami után 12 ponttal előzi meg Yohan Rosselt, valamint 15 ponttal Sami Pajarit.  

A francia versenyző a Közép-Európa Rallyn fejezi be idei bajnoki szezonját, ahol győzelem esetén megszerezné a bajnoki címet. 

Amennyiben azonban nem tudna nyerni, a bajnoki címért folytatott csata a Japán Rallyn is folytatódna, ott azonban Sami Pajari szerezhetné meg győzelem esetén az év végi első helyet. 

A szezonzáró ázsiai versenyen azonban indul Gus Greensmith is, aki Oliver Solberg csapattársaként kész segíteni a svéd versenyzőnek. 

“Kész vagyok mindent megtenni Japánban, amivel segíteni tudom Oliver Solberget, egyértelműen ez lesz a fő célom a szezonzárón.” – mondta Greensmith a Dirtfishnek.  

Greensmith idei szezonja a WRC2-ben katasztrofálisra sikerült, hiszen Chile előtt bár győzelemmel tudott kezdeni a Szafari Rallyn, azonban Portugáliában, Finnországban, és Görögországban is kiesett, míg Lengyelországban csupán kilencedik lett. Chilében azonban ismét sikeresebb útra tudott lépni és harmadik helyen ért célba. 

“A Chile Rally valóban jól sikerült, bár nagyon nagy kihívásokkal kellett megküzdeni, ideértve például a ködöt és egyéb nehéz körülményt. Már Görögországban is kezdtünk jobb formát nyújtani egészen addig, amíg egy tehenet el nem ütöttünk. Chilében nagyon jól éreztem magam és jó volt ismét dobogóra állni, amennyiben nem forgunk meg a Power Stage-en, akár a második hely is meg lehetett volna.”