back to top
2024. november 27. 05:43
Kezdőlap Blog Oldal 47

Paddon hazájában aratott győzelemmel készült az ERC-szezonzáróra

0

Hayden Paddon magabiztosan nyerte az Új-Zélandi Rally Bajnokság utolsó előtti versenyét, melyet az ERC-szezonzáró előtt egy héttel rendeztek. 

A hétvégi Rally Bay of Plenty futa előtt Ben Hunt 18 pont előnnyel vezette az Új-Zélandi Rally Bajnokságot Hayden Paddon előtt. 

A tavalyi Rally Európa-bajnok az eddig megtartott öt versenyből négyet megnyert, azonban Hunt szinte folyamatosan második és harmadik helyen végezve tartotta bajnoki első helyét. 

A hétvégi versenyen is a két versenyző nagy csatájára lehetett számítani, azonban Hunt egy defekt miatt sok időt vesztett és végül csupán a harmadik helyet szerezte meg, miközben Paddon bő három perc előnnyel szerezte meg a győzelmet Emma Gilmour előtt. 

Az, hogy a szezonzáró előtt miként is áll a bajnokság nem lehet biztosan tudni, mivel Hayden Paddon a saját közösségi oldalán arról írt, hogy átvette a vezetést a bajnokságban, míg az Új-Zélandi Rally Bajnokság hivatalos oldala 12 pontos Hunt-vezetést írt. Számításaink szerint is néhány pont előnnyel Paddon vehette át a vezetést…  

A szezonzáró Rally of Whangarei versenyt, mely az Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság (APRC) nagy döntője is lesz, november 8-10. között rendezik. 

Sokkot kapott a látványtól a későbbi világbajnok, annyira brutális volt, amit látott

0

1973. október 6-án, a Watkins Glenben rendezett USA Nagydíj szombati edzésnapján vezetett utoljára Forma–1-es autót aktív F1-es pilótaként a háromszoros világbajnok Jackie Stewart. A skót klasszis másnap teljesítette volna 100., egyben utolsó versenyét a száguldó cirkuszban, ám erre már soha nem került sor, mivel szombaton a sportág történetének egyik legborzalmasabb balesetében meghalt barátja, egyben tanítványa és csapattársa, Francois Cevert. A Tyrrell francia versenyzőjének bukása a mai napig kísérti Stewartot, az 1979-es világbajnok Jody Schecktert pedig olyannyira sokkolta a látvány, hogy az agya kitörölte a roncsnál elé táruló látványt.

A balesetről és annak körülményeiről bővebben alábbi cikkünkben írtunk:

Az F1 egyik legborzalmasabb balesete volt – Jackie Stewartot a mai napig kísértik a történtek

WRC3-as bajnokok uralták a szezonzárót, új bajnokot avattak Finnországban

0

A 2022-es WRC3 Open kategória bajnoka nyerte a Finn Rally Bajnokság szezonzáró futamát, aminek végén a tavalyi WRC3-as bajnok Roope Korhonen szerezte meg a bajnoki címet. 

Szombaton rendezték a Finn Rally Bajnokság szezonzáró Kitee Rally futamát, melyet a tavalyi WRC3-as bajnok Roope Korhonen várhatott az élről, egyetlen riválisa pedig a 2022-es bajnok és háromszoros finn bajnok Teemu Asunmaa volt. 

A szezon utolsó futamát azonban a 2022-es WRC3 Open kategória győztese, Lauri Joona végig vezetve nyerte. 

A második helyért a két bajnoki címért küzdő versenyző harcolt, végül pedig Roope Korhonen szerezte meg 31.6 másodperccel elmaradva Joona mögött és 8.4 másodperccel megelőzve Asunmaat, aki 10 másodperces büntetést is begyűjtött egy késés miatt. 

Fotó: Taneli Niinimaki / AKK

Korhonen így első nemzeti bajnoki címét szerezte, ráadásul mindezt az idén megjelent Rally2-es Toyotával tette. 

Korhonen és navigátora, Anssi Viinikka a szezon hét futamából hármat tudott megnyerni, Teemu Asunmaa két, míg Mikko Heikkila egy versenyen volt a leggyorsabb.

Molnár Martin egy lépéssel közelebb került a brit F4 újoncbajnoki címéhez

0

A brit Forma-4 szezonjának utolsó, kibővített fordulója zajlik ezen a hétvégén Brands Hatch-ben, ahol a Virtuosi Racing színeiben Molnár Martin egy jelentős siker kapujában áll. Noha a magyar pilótát elmondása szerint nem fókuszál a pontverseny állására, ettől függetlenül is szállított egy keményen megharcolt negyedik helyet szombaton.

A Brands Hatch-i szezonzáró hétvégén rendhagyó módon négy versenyt is rendeznek, a szombati másodikkal ugyanis a két héttel ezelőtt Silverstone-ban eső miatt elmaradt második futamot pótolták, az akkor kialakult rajtsorrendből indulva.

Molnár Martin jó helyzetből indult ahhoz, hogy megtartsa első helyezését az újoncok értékelésében – ahol a versenyek előtt 2,5 pontos előnyt őrzött a kínai Yuanpu Cui előtt. Bár ahogy azt a Virtuosi Racing pilótája előzetesen elmondta, nem eredménykényszerrel fog pályára hajtani a Londontól keletre található korábbi F1-es helyszínen.

Az időmérőn Martin a 9. helyet szerezte meg, a második legjobb körök sorrendjében pedig 10. lett – eszerint állt fel a szombati első verseny rajtrácsa. A 13 körös futamon egy pozíciót javítva ért célba végül kilencedikként.

A második verseny a silverstone-i eredmények nyomán, részlegesen fordított rajtrácsról indult, Martinnal a 6. helyen, s végül úgy sikerült két pozíciót javítva célba érnie, hogy eközben a bajnokság első két helyezettje, Alex Ninovic és Deagen Fairclough ellen mérkőzhetett meg.

Molnár Martin, Virtuosi Racing, Brands Hatch
Fotó: Jakob Ebrey Photography

 

A Martin mellett coachként segédkező Kiss Pál Tamás összegzésében elmondta, büszke arra, hogy a versenyző milyen koncentráltsággal tudta teljesíteni mindazt a pályán, amit kértek tőle, ugyanis az időmérőre fél másodpercet gyorsult a harmadik szektorban. Közben jellemzően a kiélezett tempóra, az egyik körében a kavicságyon átszáguldva öt centire kerülte el a falat, ám egy ilyen élmény után is összeszedett tudott maradni, és megfutotta időmérője 3 leggyorsabb körét.

„Az első futamon abszolút hozta azt, amit kértünk tőle: jó rajtot fogott, fegyelmezetten vezetett, és felesleges kockázatot nem vállalva beért a lehető legjobb helyen. Az újoncok között harmadik, összetettben kilencedik lett, miközben olyan csatákban volt benne, amelyekből sokat tanulhatott, volt mit kielemezni” – mondta Kiss Pál Tamás.

„A második futamon is jó volt látni coach-ként, hogy mindent, amit átbeszéltünk, teljesített, és az első versenyen látott problémákat is kijavította. Kemény csatákban volt része néhány összeéréssel, de az autó sérülés nélkül megúszta. Ninovic bődületes tempóval érkezett az első három körben, és olyan messziről dobta be az autót az 1-es kanyarban, hogy Martin higgadtsága kellett ahhoz, hogy ne essenek ki mindketten. Ezt követően az idén már 13 futamot megnyert és már bajnok Fairclough kezdett brutális nyomást rakni rá, s kétszer is úgy tette be az autót az 1-esbe, hogy az utolsó utáni pillanatban vette csak el a gázt, Martin azonban hihetetlenül érett módon szállította az időmérős köröket, és mindig meglógott annyira, hogy Fairclough nem tudott vele mit kezdeni.”

Molnár Martin a maga szerénységével összegezte a második futam feszült perceit.

„Az biztos, hogy kemény volt! Fairclough ellen nagyot csatáztunk, végig ott volt a hátsó szárnyam mögött, és folyamatosan nyomást helyezett rám, de ellen tudtam neki állni, aminek nagyon örülök” – mondta a versenyző, hozzátéve, hogy a vasárnapi történésektől függetlenül már biztosan eredményesnek, és számtalan élményben bővelkedőnek fogja elkönyvelni első formaautós szezonját.

Martin szombati eredményei az újoncbajnokságban is sokat értek, mert növelte előnyét a pontversenyben.

Már csak két gumigyártó lehet idén Európa-bajnok

0

A Szilézia Rallyn már csak az Európa-bajnokság négy gumigyártója közül kettő lehet bajnok, a szezonzárót a Michelin várhatja az élről a Pirellit megelőzve. 

Idén négy gumigyártó szállt harcba a gumigyártók Európa-bajnoki címéért, a Michelin, a Pirelli, az MRF és a Hankook. 

A szezon első két futamán, a veszprémi Rally Hungaryn és a Kanári-szigeteken a Michelin kezdett jobban, majd a svéd Skandináv Rallyn már a Pirelli gyűjtötte a legtöbb pontot. Észtországban ismét a Michelin gumikkal induló versenyzők szerepeltek a legjobban, azonban a Róma Rallyn a hazai versenyén induló Pirelli. Az adok-kapok a következő két versenyen is folytatódott, Csehországban a Michelin, míg Walesben a Pirelli volt a legjobb. 

A szezonzáró Szilézia Rally előtt így a francia márka 16 pontos előnnyel vezet olasz riválisa előtt, míg a harmadik helyen álló indiai MRF és a koreai Hankook már nem lehet bajnok. 

A lengyel versenyen a Pirelli elsősorban Hayden Paddonban, Jon Armstrongban, míg a Michelin Mathieu Franceschiben, Miko Marczykban és Yoann Bonatoban bízhat. 

Olcsóbb és jobb – franciátlanítja az Alpine-t a Renault vezérigazgatója, de nem kér elnézést miatta

0

Nagyinterjút adott a francia L’Equipe-nek Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója, amelyben részletesen beszélt a gyártó nemrég hivatalossá vált döntéséről azzal kapcsolatban, hogy 2026-tól beszüntetik az F1-es motorgyártást, és a Mercedes partnerei lesznek. Az 57 éves olasz cégvezető azt is elárulta, hogy a Ferrari már le is csapott néhány emberükre.

„Fáj látni, hogy csalódottak a döntés miatt, de sajnos a munkám során nem gondolkozhatok szurkolóként. Menedzser vagyok, tőzsdei céget vezetek, és újra kell gondolnom az F1-es projektet, hogy végre nyerjünk. Ezért rövidebb utat keresek, mert mostanra láthatatlanná váltunk” – jelentette ki de Meo, utalva a Renault motorrészlegének Viry-Chatillonban dolgozó alkalmazottaira, akik korábban többször is hangot adtak az F1-es motorgyártás befejezése miatti nemtetszésüknek, mondván „értelmetlen” döntésnek tartják azt.

De Meo azonban úgy véli, csakis ennek a döntésnek volt értelme, mert „még két ilyen év, és a projekt teljesen kipukkadt volna”, és mert „már három éve lejtmenetben vagyunk, úgyhogy fel kellett ráznunk a dolgokat, eközben pedig pénzügyileg is egészséges helyzetben kell lennünk.”

De Meo sajnálja, hogy csalódottak az Alpine alkalmazottai, de kitart a döntése mellett 

Márpedig a Mercedes ügyfélmotorjai a vezérigazgató elmondása szerint évente kevesebb, mint 20 millió euróba fognak kerülni nekik, miközben a német gyártó technológiai fölénye miatt alighanem jobb 2026-os erőforrással fog előállni, mint azt a Renault tette volna.

„Az igazi fanatikusokat nem aggasztják ezek a számok, engem viszont sajnos igen – utalt a motorgyártás költségeire. – Már így is ott a költségplafon, ami miatt minden csapat legfeljebb 150 milliót költhet. Jelenleg négy gyártó csinál F1-es erőforrást, mert bár az Audi érkezik, még nincs motorja. A Honda úgy döntött, hogy kiszáll, aztán új vezetője lett és most visszajön. Időközben a Red Bull 600-700 milliót invesztált a saját motorrészlegének felállításába. Egy ilyen üzem fenntartása Franciaországban évi 200-250 millió euróba kerül az évi 150 milliós költségvetésen felül. Eközben az Aston Martin, a McLaren, a Haas és a Williams, amelyek egyébként előttünk vannak, nem invesztálnak 200-250 milliót.”

„Az F1-es pénzelosztási rendszer nem veszi figyelembe a konstruktőrök által tett befektetéseket. Mi többet költünk másoknál, de nem kapunk többet. Végső soron ki tudja, az F1 felajánlhatna egyfajta technológiai egyszerűsítést, mint például a nem hibrid, elektromos komponens nélküli motor, amely hangos és szintetikus üzemanyaggal fut. Ez egy közös alap lenne, majd minden gyártó kapna 10%-os ráhagyást, hogy módosítsa a motorját. Ez sokkal kevesebbe kerülne, de ez csak egy vízió.”

Noha az Alpine tüntető alkalmazottai azzal is érveltek, hogy nagyon jól állnak a 2026-os, új szabályok szerint készülő erőforrással, de Meo szavaiból nem ez jött le.  „Ezek az új szabályok kicsit Frankensteinné teszik az autókat. Minden gyártótól kompromisszum szükséges, miközben a fejlesztési költségek megsokszorozódtak. Elég nehéz lesz kezelni a motorokat, még a versenyzőknek is. A srácok vitorlázni fognak, akkumulátort tölteni és a többi. És legyünk világosak, amikor az ember meglátogat egy olyan gyárat, mint a Mercedesé, ahogyan mi is tettük, azt látja, hogy 900 ember dolgozik ott. Nálunk Viry-ben 340-en dolgoznak. Olyan tesztpadjaik vannak, amilyenek nekünk nincsenek. A hibrid érára váltás nagy beruházást igényelt, amelyeket akkor alábecsültünk.”

Esteban Ocon, Alpine

Az Alpine évek óta a leggyengébb F1-es motorral rendelkezik a mezőnyben / Fotó: Alpine

„Amikor négy évvel ezelőtt megérkeztem, a Renault Group ki akart szállni az F1-ből, de még mindig itt van, mert megmentettem a helyzetet. De nincs meg a struktúránk ahhoz, hogy élen járjunk az akkumulátor-technológia fejlesztésében, a szoftvermenedzsmentben, vagy az energia-visszanyerésben… Ez nem arról szól, hogy felteszünk egy motort a próbapadra és felkiáltunk, hogy »Hé, főnök, 415 Kw-ot értünk el!«” – mutatott rá a hiányosságaikra.

Emellett arra is rávilágított, hogy az összes motort gyártó konstruktőrnek egy fedél alatt van a motor- és kasztnirészlege, míg náluk az egyik a franciaországi Viry-ben, a másik az angliai Enstone-ban, ami a távolság mellett kulturális különbségeket is jelent. „Mindent egy tető alá kellett volna hoznom, de ennek Angliában kellett volna megtörténnie… Nehéz, nem igaz?”

De Meo mindemellett abban is egyetértett az interjú készítőjével, hogy a szurkolók többségét nem érdekli, hogy milyen motor van az autóban. „Az igazán szenvedélyes szurkolóknak fontos ez, de a szponzorok a csapat és nem a motor miatt jönnek. A patnerek a McLarennel szerződnek, és nem a motorborítás alatt levő Mercedesszel. Az F1 nyilvánossága megváltozott, kiszélesedett, hogy fiatal férfiakat és nőket is bevonzzon. Ennek az új közönségnek pedig más a hozzáállása a sporthoz. Egy versenyzőt, egy színt, egy márkát támogatnak, nem egy motort. A helyezésünket nézve az Alpine pénzt veszít. A szponzorok nem bőkezűek, megrekedtünk, a részvényeseink pedig tudnak számolni. Az Alpine-nak pénzt kell csinálnia.”

Arról pedig, hogy a jövőben mi lesz a Viry-ben dolgozókkal, a vezérigazgató két forgatókönyvet vázolt fel. „Viry-t átformáljuk. Figyelni fogjuk az F1-es technológiát, hogy a 2030 után következő motorciklusra is gondoljunk, és lesznek más, hosszú távú projektjeink a Supercarban és új technológiákkal. A munkahelyek megtartása mellett ez garantált. Aztán ha vannak, akik szeretnének F1-es motort készíteni, ők gond nélkül válthatnak. Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke felhívott minket, hogy megkérdezze, elviheti-e néhány emberünket kényszerszabadság nélkül. Rendben, viszlát. Nem fogjuk börtönbe zárni az embereinket.”

Vasseur
A Ferrari főnöke már le is csapott / Fotó: Ferrari

Briatore-val vissza a csúcsra

De Meo szerint a „ 16. és 17. helyezéseinkkel úgy nézünk ki, mint valami vicc” és „sehol nem vagyunk”. Mindez nagy kontrasztban áll azzal, hogy a 2000-es évek elején a Renault ismét élcsapattá vált, Fernando Alonsóval pedig 2005-ben és 2006-ban is világbajnok lett. Az idén visszahívták az akkori csapatfőnököt, Flavio Briatore-t, akinek az érkezése olyan hangokat szült, melyek szerint a Renault az eladást készíti elő. De Meót azonban csak az érdekli, hogy ismét nyerjenek, és esze ágában sincs eladni a csapatot sem most, sem néhány év múlva.

„Nem azért hívtam fel őt (Briatore-t), mert ki akarok szállni a Forma–1-ből. Azt olvastam, hogy neki kell újracsomagolnia a projektet, hogy végül eladhassuk a csapatot, de ez egyáltalán nem igaz. Nagyon is tisztában vagyok az F1-es szereplés előnyeivel. Flavio a projekt felélesztésének szíve, Enstone-ra koncentrálva újjászervezzük a csapatot, és higgyen nekem, keményen dolgozunk az emberi erőforrás oldalon, hogy biztosítsuk a jó teljesítményt… Nem a nulláról kezdjük, és nem adjuk fel.”

„Flavio tanácsadó, hozhat operatív döntéseket a csapatban, de a pénzügyi stratégiába nem szól bele. Jobban ismeri az F1 világát nálam, minden héten ott van Enstone-ban. Politikailag jól be van ágyazva és van kapcsolatrendszere. Ami Oliver Oakes-t, az új csapatfőnökünket illeti, néhány év alatt ő lesz az egyik legjobb, és angol.”

Persze Cyril Abiteboul, Otmar Szafnauer és Bruno Famin korábbi csapatfőnökök, valamint a már szintén távozott Laurent Rossi ügyvezető igazgató kinevezése is de Meo nevéhez fűződött, így korántsem lehet kijelenteni, hogy az új csapatvezetők biztosan beválnak. „Elkövettem hibákat, de utólag könnyű okosnak lenni – ismerte be a vezérigazgató. – Megbíztam bennük, de nem futballklub elnöke vagyok, aki eldönti, hogy ki játszhat. Nem mindig lett elvégezve az a munka, amit el kellett volna végezni, ezért változtatnom kellett a vezetőségen. De szerintem a jó irányba tartunk, viszont az F1 annyira a részletekről szól.”

Ami az eladást illeti, de Meót naponta hívják befektetők és pénzemberek, akik be akarnak szállni az F1-be, mert tisztában vannak vele, hogy két év alatt megduplázódhat az F1-es csapatok értéke. „Ez a hely tele van spekulánsokkal”, mondja, hozzátéve, hogy mindenkit visszautasít, mert hamarosan 3-5 milliárd euró közötti lehet a csapat értéke, de „akkor sem fogom eladni, mert nem vagyok hülye.” „Az F1-es szereplés kulcsfontosságú az Alpine-márkának. Benne vagyunk ebben az exkluzív klubban, ami hitelességet ad a márkának az autókedvelők körében. Nincs szükségünk a pénzre, mert az F1-es csapat hozzájárul a Renault-csoport pénzügyi értékéhez. Amikor [az érkezésemkor] bemutatták az F1-es projektet, az egy sor volt a marketing költségvetésben, de mostanra 1 milliárd euróra nőtt az értéke. Az nem rossz, nem igaz? Ez segíti a Renault részvényeit is, ezért nem kérdés, hogy nem adjuk el a családi ékszereket.”

És mi lesz akkor, ha az Alpine Angliában gyártott német motorral, angliai bázissal lesz újra sikeres? „Ha nyerni fogunk, mindenki mögénk fog állni. Francia stílusú csapatot akartam létrehozni, egy francia Ferrarit. Szerződtettem két francia versenyzőt, de nem jöttek ki egymással. Járja körbe velem az A524-est (az Alpine idei F1-es autója – a szerk.), egyetlen francia szponzort sem fog találni rajta. Egyet sem. Sok ajtón kopogtattam, de nem jártam sikerrel. Á, igen, miénk a Mobilize Financial Services (egy franciaországi székhelyű nemzetközi vállalat, amely a Renault 100%-os tulajdonában lévő leányvállalata és a Renault Mobilize egységének része – a szerk.) és az E-Tech motorok, úgyhogy mi fizetünk, hogy támogassuk a saját csapatunkat… Úgyhogy kész vagyok minden projektet nemzeti érzésekkel vezetni, ahogyan tettem azt a Fiattal Olaszországban vagy a Seattal Spanyolországban, de nem kényszeríthetek senkit.”

Horvátország ERC-futamot rendezne, mielőtt visszatérne a WRC-naptárba

0

A Horvát Rally nem került be a 2025-ös WRC-naptárba, azonban a helyi szervezők célja, hogy 2026-ban ismét visszatérhessenek, jövőre pedig ERC-futamot rendezzenek. A célok megvalósítása érdekében a verseny szervezői a következő évtől nagyobb állami támogatást kapnak. 

A Horvát Rally 2021-ben került a WRC-naptárba, ahol egészen az idei évig maradhatott. A jövő évi naptárban azonban már nem kapott helyet, így a szervezők 2025-ben ERC-futamot szeretnének rendezni, majd 2026-tól ismét vb-futamot. 

„Jelenleg is, valamint a 2021-es első horvát WRC-futam óta a kormány határozottan támogatja a rendezvény megszervezését – mondta Tonci Glavina, a horvát turisztikai és sportminiszter. – A szervezők által kért nagyon rövid határidők ellenére sikerült biztosítani a hazánk egyik legnagyobb globális versenyének számító rendezvény folyamatosságát 2021 és 2024 között, és ezzel megmutattuk, hogy továbbra is teljes szívvel támogatjuk a horvát sportot.” 

Miután 2021 és 2024 között már több mint 3 millió eurót biztosított erre a rendezvényre a horvát kormány, 2025-től 4,4 milliós támogatást bocsájt rendelkezésre. 

„Az új hároméves időszakban még erősebb az állami támogatás, mivel úgy gondoljuk, hogy ezek a minden évben a nyár előtt megrendezésre kerülő versenyek tovább szolgálják a sport és a turisztika népszerűsítését.” 

2025-ben Horvátországot a Kanári-szigetek Rally váltotta, amely szintén áprilisban lesz. 

Videó: Tanak mellett csak sikoltózni tudott a chilei influenszer

0

Ott Tanak a Chile Rally hivatalos tesztjén megautóuztatta a chilei influenszert, Benjamin Castuillot, aki a szakasz teljesítése után kénytelen volt bocsánatot kérni sikoltásai miatt.

A WRC-futamok hivatalos tesztjein lehetőség nyílik a helyi sztárok számára, hogy beüljenek egy-egy menetre a WRC-sztárjai mellé. Így ülhetett be a chilei Benjamin Castillo is Ott Tanak mellé. Castillo nagy influenszernek számít több milliós követői számmal.

A verseny után a Hyundai Motorsport tette közzé a vendég autóztatás során készült videókat.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Hyundai Motorsport (@hmsgofficial) által megosztott bejegyzés

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pollocastillo (@pollosus) által megosztott bejegyzés

 

Solberg: Még van esély a vb címre, de nagy csapás volt a Chile Rally

0

Oliver Solberg szerette volna egy győzelemmel bebiztosítani bajnoki címét a WRC2-ben, Chilében, ahol végül egy defekt túl sokba került, és csak a negyedik helyet szerezte meg. 

Oliver Solberg jó úton haladt a Chile Rally első felében, hogy megnyerje a WRC2-es kategóriát, amivel bebiztosította volna a világbajnoki címét is, azonban szombaton egy ködös szakaszon defektet szedett össze, a sérült kereket pedig a szakaszon cserélte ki, amivel másfél percet vesztett. 

Később a hátrányát sikerült csökkenteni, de csak a negyedik helyet tudta megszerezni. 

“Még nem dölt el a bajnoki cím, de nagyon az érzés igen kemény – mondta Oliver Solberg. – Szerettük volna megnyerni a versenyt és a bajnokságot. Pénteken minden jónak tűnt, amikor eleve sietni szerettünk volna, szombaton szerettem volna tartani kidolgozott előnyömet, majd vasárnap célba érni az első helyen. Ez a terv majdnem bevált, de jött a defekt. Egész évben keményen harcoltam a bajnoki címért, ezért ez a defekt túl durva csapás volt. Sajnos ez néha benne van a versenyben.”   

Még nincs vége: Solberg fellebbez Rossel megállapított ideje miatt

A defektes kerék cseréjénél ráadásul Yohan Rossel is utolérte, aki arra panaszkodott, hogy időt vesztett a svéd versenyző mögött haladva, ezért 40 másodperccel javították eredményét és végül a francia versenyző szerezte meg a győzelmet.  

A verseny végén Oliver Solberg óvott, azonban Rossel eredményét nem módosították. 

“Láttam Yohan belső kameráját és tudom, hogy én hogyan vezettem azon a szakaszon. Úgy érzem, hogy nem lassítottam le Yohant. Azon a szakaszon nagy volt a köd, esett az eső. Ezáltal nem kellett neki porban vezetni. Nem értem, hogy miért panaszkodott.” 

Két futammal a szezon vége előtt Solberg 13 ponttal vezeti a WRC2-es bajnokságot Rossel előtt, míg Sami Pajari 15 pontos hátránnyal áll. 

Janne Ferm elárulta visszavonulásának okát

0

Esapekka Lappi eddigi állandó navigátora, Janne Ferm a Chile Rally után bejelentette visszavonulását a WRC-től. A 44 éves navigátor elárulta, már tavaly is fontolóra vette a visszavonulást. 

“Már tavaly is gondolkoztam a visszavonuláson – mondta Janne Ferm a Rallit.fi oldalnak. – Aztán év végén Esapekka megkérdezte, hogy fél szezont hajlandó lennék-e még versenyezni, erre még rábólintottam, de most valóban itt a WRC-karrier vége.” 

Lappi és Ferm közös karrierje még 2010-ben kezdődött, amikor az akkor még 19 éves pilótával Honda Civic Type-R autóval versenyeztek. Négy évvel később együtt nyerték meg az Európa-bajnokságot, majd míg első WRC-futamukra már 2012-ben sor került, a Finn Rallyn egy Ford Fiesta S2000-rel indultak az SWRC bajnokságban. 2015-től már elsősorban a WRC2-ben versenyeztek R5-ös Skodával, amit 2016-ben meg is nyertek. 2017-től a finn páros már a Toyota csapatával a WRC-csúcskategóriájában indultak, ahol az első évben nyerni tudtak a Finn Rallyn, később a Citroen, az M-Sport csapatában versenyeztek, majd következett ismét a Toyota, Ferm utolsó gyári csapata pedig a Hyundai volt, ahol idén megnyerték a Svéd Rallyt. 

Visszavonult Janne Ferm, Esapekka Lappi navigátora

Janne Ferm elmondta, hogy a visszavonulásról való döntés meghozatala nehéz volt, de több ok is szólt emellett. 

“Eleinte még jól esett részmunkaidőben versenyezni idén. Továbbra is szeretem a rallysportot nézőként és szeretek az autóval is foglalkozni. Idén egy versenyen nézőként voltam jelen és nagyszerű volt a többi néző között élvezni a versenyautók elhaladását. Számomra azonban megadatott, hogy WRC autóban is versenyezhettem, most azonban a családom vált a legfontosabbá.” 

Miután Ferm bejelentette visszavonulását Chilében, több média is megkereste, míg a Hyundai csapattagjai külön köszöntötték. 

“Amikor a nyilatkozatok után visszatértem a csapathoz, mindenki ott volt és együtt köszöntek el tőlem. Nagyon érzelmes pillanatok voltak, nem is gondoltam, hogy ilyen lesz. Még nem tudom, hogy a jövőben mit fogok csinálni, de először is pihenni szeretnék. Ami biztos, hogy jövőre nézőként is követni fogom a WRC-t.” 

A finn navigátor elárulta azt is, melyik pillanat volt a legemlékezetesebb számára karrierje során. 

“Nagyon sok jó pillanatot éltem át, de az összes közül kiemelkedik az, amikor megismerkedtem Esapekka Lappival. 15 éve volt és azóta is “házasok” vagyunk. Ez a kapcsolat most sem fog véget érni, csak már átalakul kapcsolatunk.” 

A Rallit.fi oldal azt is megkérdezte, van-e Janne Ferm esetében olyan, amit megbánt. 

“Semmit sem szabad megbánni, az élet túl rövid ahhoz.” 

Ferm legközelebb a jövő hétvégén fog versenyezni, amikor a Rally Legenden Heikki Kovalainen navigátora lesz.