A McLaren kibérelte az első rajtsort az Olasz Nagydíjra, miután Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót Oscar Piastri előtt. Őket a Mercedesek és Ferrarik követték, miközben Max Verstappen csak a 7. rajtkockát tudhatja magáénak.
Közel 34 fokos levegő és több mint 50 fokos aszfalthőmérséklet várta a mezőnyt az Olasz Nagydíj nagyon szorosnak ígérkező időmérő edzésén, amelyen a szabadedzések alapján mind a négy topcsapat eséllyel szállhatott harcba a pole pozícióért.
Q1
Carlos Sainz ugyanakkor kis híján inkább elszállt mindjárt az első körében, amikor a második Lesmóban megcsípte a kavicságyat, és csak nagy kormánnyal és pedálokkal bűvészkedés árán tudta az úton tartani a Ferrariját, majd inkább elvette a gázt és visszatért a bokszba, hogy aztán később onnan ugyanazon a gumiszetten visszatérve feliratkozzon a 3. helyre.
Sainz majdnem eldobta:
A mögötte érkező Leclerc 1:20.074-gyel állította fel az etalont a Q1 elején, majd jött a harmadik tréningen csak küszködő Max Verstappen és másfél tizeddel lassabbnak bizonyult. Nem úgy Lando Norris, aki 1:19.911-gyel letaszította az első helyről a monacóit, miközben csapattársa, Oscar Piastri az első mért körében átvágta az első sikánt, másodjára pedig közel 6 tizeddel elmaradt Norristól.
Piastrinak és Verstappennek volt egy meleg pillanata a bokszutcában, amikor a McLarent a Red Bull elé engedték ki, a felügyelők vizsgálták is az esetet, majd pénzbüntetést adtak a McLarennek:
:
A harmadik edzésen az első két helyen záró Mercedesek sem villogtak: Russell 4, Hamilton 5 és fél tizedet kapott, de a küszködés szempontjából Sergio Pérez vitte a prímet, hiszen a hajrára fordulva a 19. helyen szerénykedett, és mindössze Csou Kuan-jüt előzte meg. Végül a második szettjén javítani tudott és a 9. helyen továbbment.
Az utolsó körök kissé kaotikusra sikeredtek, mivel előbb Franco Colapinto másolta le Sainzot és még inkább belerongyolt a Lesmo 2 kavicságyába, majd nagyot birkózott a Williamsszel, hogy ne legyen baleset a vége. Közvetlenül utána Kevin Magnussen dobta el majdnem a Haast az Ascari sikánban, majd a Parabolicában már igen furcsa módon meg is látogatta a kavicságyat.
Colapinto és Magnussen a kavicságyban:
A legjobb három (Norris, Leclerc, Sainz) nem vett részt a kavarodásban és a bokszban maradt, míg Piastri a 3. helyre javított, Verstappen pedig lila középső szektor után elvette, mert nem volt hova sietnie. Így George Russell el tudta tőle csenni az 5. helyet, de természetesen ennek itt még nem volt jelentősége.
Ami a kiesőket illeti, a két Sauber kibérelte az utolsó sort, míg a 18. helyen Colapinto végzett. A 17. helyen Stroll esett ki (Alonso 10.-ként ment tovább), míg az utolsó továbbjutó helyen végző csapattársától csak 44 ezreddel elmaradó Cunoda Júkié lett a 16. hely.
A Q1 végeredménye:
Q2
A második szakaszban ismét a Ferrarik teljesítettek elsőként mért kört, használt gumin Leclerc 1.20.296-ot, Sainz 1:20.328-at ment, majd jött Verstappen immár új Pirelliken, és 1:19.874-gyel mindkettejüket megelőzte. De csak addig, amíg a McLarenek meg nem érkeztek, Piastri ugyanis 1:19.808-cal átvette a vezetést, majd 1:19.727-tel Norris vette át tőle az első helyet. A gyorskörrel kicsit kiváró Mercedes közül Russell 1:19.877-tel negyediknek iratkozott fel, Lewis Hamilton viszont előhúzott valamit abból, amit a harmadik szabadedzésen mutatott, és 1:19.641-gyel az élre állt. A 6. és 7. helyre hátracsúszó Ferrarik még kint maradta és javítottak használt gumin: Sainz 1:19.799-tel a 3. helyre lépett előre, Leclerc viszont 1:20.007-tel maradt a 7., majd a rádióban közölte, hogy, „egyáltalán nem fordul az autó.”
A Q2-ben a 2. helyen álló Norris és a 3. helyezett Sainz kockáztatta meg, hogy nem jön még egy kört a végén, mindenki más viszont kiment. A továbbjutásért zajló csatában végül ebben a sorrendben Alonso, Ricciardo, Magnussen, Gasly és Ocon maradt alul, a négy topcsapat versenyzőin kívül pedig Albon (9.) és Hülkenberg (10.) jutott be a Q3-ba.
A Q2 végeredménye:
Q3
A mindent eldöntő utolsó 10 perces rohamra a topcsapatok pilótái közül csak Sergio Pérez nem új gumikon jött ki, ami meg is látszott az idején, hiszen több mint 6 tizeddel maradt el a leggyorsabb Lando Norristól. Ám egy századdal így is megverte a közvetlenül mögé, a csak a 8. helyre besoroló Verstappent, a holland ugyanis hatalmasat volt kénytelen ellenkormányozni a Parabolicában, amivel jelentős lendületet veszített.
Mint azt említettük, 1:19.401-gyel Norris ragadta magához a kezdeményezést, de Piastri csupán 0,035 másodperccel követte őt a második helyen. A 3. helyezett Russell hátránya is csak 0,168 másodpercre rúgott, míg a 4. helyen álló Hamilton is csak 2 tizedre volt a jobbik McLarentől, így aztán bőven nyitott volt még a pole pozíció sorsa. A Ferrarik már 3 tizedet kaptak (3 ezred választotta el az 5. Sainzot és a 6. Leclerc-t), míg a sort a két Red Bull mögött Hülkenberg és Albon zárta.
A végső összecsapásnak a két Red Bull vágott neki elsőként Pérez felvezetésével, majd következett a két McLaren, a két Ferrari, és végül a két Mercedes. Miután Pérez elrontotta a második Lesmót és megcsípte a kavicságyat, ő nem javított, de Verstappen is csak a mexikóit tudta legyűrni és a 7. helyre jött előre. Mögöttük Norris 74 ezredet faragott az idején, majd Piastri nem tudott javítani. Ám ez végül nem került a McLaren pole-jába, sem első sorába, ugyanis előbb Carlos Sainz maradt el mindössze 0,140 másodperccel Norristól és ugrott fel a 3. helyre, majd Leclerc adott 6 ezredet (!) a csapattársának és vette át a 3. rajthelyet.
Ám a két Mercedes még hátra volt, közülük pedig az elsőként érkező Russell elcsente a 3. helyet Leclerc-től, és 0,113 másodperces hátránnyal besorolt a McLarenek mögé, miközben Hamiltonnak meg kellett elégednie a 6. hellyel. Az Olasz Nagydíjat így Lando Norris kezdheti az élről, míg a pontversenyben vezető Max Verstappen csupán a 7. rajtkockából várhatja majd a lámpák kialvását.
Az Olasz Nagydíj időmérő edzésének végeredménye: