back to top
2024. november 30. 02:32
Kezdőlap Blog Oldal 81

Bátorságból jelesre vizsgázott Paddon a Ceredigion Rally leghosszabb szakaszán

0

Hayden Paddon nagy fölénnyel nyerte a Ceredigion Rally leghosszabb szakaszát, így magabiztos előnyre tett szert, miközben a második helyen álló James Williams balesetet szenvedett. 

A Ceredigion Rally második szombati szakasza egyben a verseny leghosszabb pályája is volt. A másfél autónyi széles, folyamatosan dobáló pályán pedig csak Hayden Paddon volt elég gyors, így nem kis előnnyel nyerte a gyorsaságit, egész pontosan 16.9 másodperccel volt gyorsabb Chris Ingramnél, míg Andrea Mabellini 21.1 másodperccel volt már lassabb a 26.55 km-es pályán. 

A gyorsaságin csupán tíz autó ért célba, miután az első szombati szakaszt megnyerő és összetettben a második helyre lépő James Williams 1.5 km után balesetet szenvedett, és autójával elzárta a szűk utat, így a szakasz meg kellett állítani. 

A célba érő versenyzők közül többen is megemlítették, hogy ezen a pályán csak a bátrak tudnak igazán gyorsak lenni.  

Összetettben Paddon előnye igen kényelmes, 21.2 másodperc Ingram előtt, míg a harmadik helyen Mathieu Franceschi áll 3.1.1 másodperc hátránnyal. 

Paddon vezet a Ceredigion Rallyn, dráma a brit bajnokságban

A francia versenyző mögött azonban igen szoros az állás, a nyolcadik helyen lévő Miko Marczyk is csupán 7.5 másodperc hátránnyal követi. 

A délelőtt során még egy gyorsasági vár a mezőnyre. 

Ceredigion Rally, állás SS4 után 
1 #1 Hayden Paddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 26:30.6
2 #8 Chris Ingram – Aleksander Kihurani (GBR) Toyota GR Yaris Rally2 +21.2
3 #2 Mathieu Franceschi –Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +31.1
4 #6 Jon Armstrong – Eoin Treacy (IRL) Ford Fiesta Rally2 evo +33.3
5 #4 Andre Mabellini – Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +33.7
6 #9 Keith Cronin – Mikie Galvin (IRL) Ford Fiesta Rally2 +34.7
7 #18 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ROU) VW Polo GTI R5 +35.5
8 #3 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +38.6

Ceredigion Rally, a gyorsasági szakaszok időterve (magyar idő szerint)
Augusztus 30., péntek
19:05 SS1 Aberystwyth 1 1.34 km Paddon 1:19.8 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk
19:25 SS2 Aberystwyth 2 1.34 km Paddon 1:18.2 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk

Augusztus 31., szombat
09:05 SS3Brechfa 1 19.75 km Williams 10:18.8 / 1. PADDON, 2. Williams, 3. Ingram
10:25 SS4 Llyn Brianne 1 26.55 km Paddon 13:29.6 / 1. PADDON, 2. Ingram, 3. Franceschi
12:13 SS5 Nant y Moch 1 14.52 km
15:01 SS6 Brechfa 2 19.75 km
16:21 SS7 Llyn Brianne 2 26.55 km
18:09 SS8 Nant y Moch 2 14.52 km
19:04 SS9 Aberystwyth 3 1.34 km
19:24 SS10 Aberystwyth 4 1.34 km

Szeptember 1., vasárnap
09:33 SS11 Bethania 1 10.74 km
10:35 SS12 Hafod 1 17.84 km
13:05 SS13 Bethania 2 10.74 km
15:05 SS14 Hafod 2 (PS) 17.84 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Paddon vezet a Ceredigion Rallyn, dráma a brit bajnokságban

0

Hayden Paddon vezet a walesi Ceredigion Rallyn, miután megnyerte a pénteki szuperspeciálokat, majd szombat reggel még sikerült megtartani vezető helyét. Defekttel kezdett a brit bajnoki éllovas William Creighton szombaton. 

Péntek este két rövid szuperspeciál szakasszal kezdődött a walesi Ceredigion Rallyn, melyek mindegyikét Hayden Paddon nyerte, így 1.3 másodperccel előzte meg a nap végén Andrea Mabellinit, valamint 1.7 másodperccel Miko Marczykot. Az ERC-pontverseny második helyén álló Mathieu Franceschi a nyitó szakaszok után 3.8 másodperc hátránnyal a hatodik helyen állt. 

A szombati első szakaszon is sokáig Paddon volt a leggyorsabb, ám végül a hazai pálya előnyét kihasználva James Williams nyerte a gyorsaságit az új-zélandi Eb-címvédőt 4.2, Franceschit pedig 5.5 másodperccel megelőzve. 

A 19.75 km-es gyorsaságit többen is kalandba keveredtek, Albert von Thurn und Taxis megforgott, míg a Brit Rally Bajnokság élén álló William Creighton defektes kereket kényszerült cserélni, ezért 2 percet vesztett. 

Összetettben három gyorsasági után is Paddon áll az élen, előnye azonban csupán 1.4 másodperc Williams előtt, míg a harmadik helyre Chris Ingram lépett 4.3 másodperc hátránnyal. A 2019-es Európa-bajnok Ingram, aki a második helyen áll a BRC-ben ráadásul Creighton defektje után kissé meg is nyugodhat. 

Paddon riválisai közül Franceschi 5.,1 másodperc hátránnyal a negyedik, míg Miko Marczyk miután túl óvatos volt a szombati nyitó szakaszon a 11. helyre csúszott. 

A Rally Hungaryt nyerő Simone Tempestini egyelőre tanulja az R5-ös Volkswagent és a kilencedik helyen áll. 

Meglepően lassan kezdte a versenyt Osian Pryce, aki a Ceredigion Rally három kiadásából kettőt megnyert, de 2022-ben is csupán Hayden Paddon tudott gyorsabb lenni nála.  

Ceredigion Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Ceredigion Rally, állás SS3 után 
1 #1 Hayden Paddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 13:01.0
2 #14 James Williams – Ross Whittock (GBR) Hyundai i20 N Rally2 +1.4
3 #8 Chris Ingram – Aleksander Kihurani (GBR) Toyota GR Yaris Rally2 +4.3
4 #2 Mathieu Franceschi –Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +5.1
5 #6 Jon Armstrong – Eoin Treacy (IRL) Ford Fiesta Rally2 evo +8.0
6 #9 Keith Cronin – Mikie Galvin (IRL) Ford Fiesta Rally2 +12.2
7 #4 Andre Mabellini – Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +12.6
8 #11 Callum Devine –Noel O’Sullivan jr (IRL) Skoda Fabia RS Rally2 +14.2
9 #18 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ROU) VW Polo GTI R5 +14.3
10 #12 Meirion Evans – Jonathan Jackson (GBR) Toyota GR Yaris Rally2 +16.4
11 #3 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +16.6
12 #7 Osian Pryce – Rhodri Evans (GBR) Ford Fiesta Rally2 +20.0

Ceredigion Rally, a gyorsasági szakaszok időterve (magyar idő szerint)
Augusztus 30., péntek
19:05 SS1 Aberystwyth 1 1.34 km Paddon 1:19.8 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk
19:25 SS2 Aberystwyth 2 1.34 km Paddon 1:18.2 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk

Augusztus 31., szombat
09:05 SS3Brechfa 1 19.75 km Williams 10:18.8 / 1. PADDON, 2. Williams, 3. Ingram
10:25 SS4 Llyn Brianne 1 26.55 km
12:13 SS5 Nant y Moch 1 14.52 km
15:01 SS6 Brechfa 2 19.75 km
16:21 SS7 Llyn Brianne 2 26.55 km
18:09 SS8 Nant y Moch 2 14.52 km
19:04 SS9 Aberystwyth 3 1.34 km
19:24 SS10 Aberystwyth 4 1.34 km

Szeptember 1., vasárnap
09:33 SS11 Bethania 1 10.74 km
10:35 SS12 Hafod 1 17.84 km
13:05 SS13 Bethania 2 10.74 km
15:05 SS14 Hafod 2 (PS) 17.84 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

A Mercedes bejelentette, ki lesz Hamilton utódja 2025-től

0

A Mercedes az Olasz Nagydíj pénteki napjának délelőttjén megtette azt a bejelentést, amire egy ideje már mindenki számított, és közölte, hogy jövőre 18 esztendős tehetsége, a monzai első szabadedzésen autót törő Andrea Kimi Antonelli ülhet a Ferrarihoz távozó Lewis Hamilton helyére.

Nem történt meglepetés, és miként arra már egy ideje számítani lehetett, a Mercedesnél Andrea Kimi Antonelli váltja jövőre Lewis Hamiltont. A 18 esztendős olasz a minap az Olasz Nagydíjon mutatkozott be F1-es versenyhétvégén, de összetörte az autóját az első szabadedzésen, ami ugyanakkor értelemszerűen nem tántorította el a Mercedest attól, hogy beültesse őt a hétszeres világbajnok helyére 2025-től.

„A 2025-ös pilótafelállásunk ötvözi a tapasztalatot, tehetséget, fiatalságot és nyers sebességet. Izgatottak vagyunk, hogy mit adhat George és Kimi a csapatnak mind külön-külön, mind pedig partnerekként. A felállásunk tökéletes ahhoz, hogy megnyissuk az új fejezetet a történetünkben, miközben alátámasztása a junior programunk erősségének és a saját nevelésű tehetségekbe fektetett hitünknek” – olvashatók Toto Wolff csapatfőnök szavai a Mercedes közleményében.

Fotó: LAT Images/Mercedes-AMG F1

Antonelli 2019 óta a Mercedes juniorja. A gokartban mindent megnyert, amit lehetett, majd autóversenyzői karrierjét 2022-ben az olasz és a német Forma–4 bajnoki címével kezdte, tavaly pedig a Formula Regional European Championship (FRECA) elsősége következett. Az idén az F2-ben nem indult jól az éve, de Silverstone-ban a sprintfutamon megszerezte az első győzelmét, majd a Hungaroringen már a főversenyt is megnyerte. Jelenleg a hetedik helyen áll a pontversenyben.

„Csodálatos érzés, hogy bejelentettek a Mercedes gyári pilótájának George mellé 2025-re. Az F1 kisfiú korom óta az álmom. Szeretném megköszönni a csapat támogatását, amit a karrierem során nyújtottak eddig nekem és a belém vetett hitüket. Még mindig sokat tanulok, de készen állok a lehetőségre. Arra fogok koncentrálni, hogy egyre jobbá váljak, és a lehető legjobb eredményeket szállítsam a csapatnak. Amiatt is nagyon izgatott vagyok, hogy George csapattársa lehetek. Akárcsak én, ő is végigjárta a csapat junior programját, és olyasvalaki, akit nagyon tisztelek. Szupergyors, többszörös futamgyőztes, és már eddig is segített fejlődnöm versenyzőként. Várom, hogy tanulhassak tőle és együtt dolgozhassak vele a pályán elért eredményekért” – tekintett előre Antonelli.

„Nagyon izgatott vagyok, hogy Kimi csapattársa lehetek 2025-től – mondta a Mercedesnél ezzel rangidőssé váló George Russell. – Félelmetes az eredménysora a junior kategóriákban, az előléptetése pedig igazán megérdemelt. Fantasztikus fiatal tehetség és a junior programunk másik növendéke. Már várom, hogy a tapasztalataimmal irányt mutassak neki. Tudom, mennyi támogatást nyújtott nekem Lewis a junior éveim során és azóta is, hogy csapattársak lettünk. Annyira sokat tanultam tőle, így remélem, hasonló szerepet tölthetek be Kimi esetében.”

„Csapatként pozitív lendületet veszünk a következő évre, a pályán folytatjuk a fejlődést és keményen dolgozunk, hogy a kirakós minden darabját a helyére tegyük azért, hogy a világbajnoki címekért küzdhessünk. Nagyon izgalmas utazáson vagyunk, és magabiztos vagyok azt illetően, hogy Kimi és én előrevihetjük a csapatot és beválthatjuk a hozzánk fűzött reményeket.”

Elfyn Evans a Hankook gumijait tesztelte Spanyolországban (videó)

0

Elfyn Evans azt követően, hogy Görögországban előbb az Akropolisz Rally előtti teszten vett részt, tesztelte a Hankook gumijait is Spanyolországban.

Evans zárta a Toyota tesztjét az Akropolisz Rally előtt, Sordo a Hankook gumijait próbálta ki (videó)

Ma is túlélhetetlen lenne a legutóbbi, F1-es hétvégén történt halálos baleset?

0

Napra pontosan öt esztendővel ezelőtt vesztette el az autósport-társadalom Anthoine Hubert-t a 2019-es spái F2-es forduló főfutamán történt baleset következtében, amelyben Juan Manuel Correa is életveszélyesen megsérült. Az ütközés a Forma–1-ben is végzetes lett volna, és a biztonsági intézkedések ellenére ma is minimum súlyos következményekkel járna.

A 2014-es szuzukai volt az eddigi utolsó olyan hétvége, amelyen halálos baleset történt, hiszen akkor ütközött az Adrian Sutil autóját mentő munkagépnek Jules Bianchi. Sajnos azonban azóta történt még egy halálos baleset egy F1-es forduló során: napra pontosan öt évvel ezelőtt vesztette életét a Forma–2-es Anthoine Hubert egy borzalmas balesetben.

„Ha visszamehetnék arra a napra, megtenném” – három éve halt meg Anthoine Hubert

A szombati főfutam 2. körében szörnyű kimenetelű láncreakció indult el: a korábbi F1-es futamgyőztes, Jean Alesi fia, Giuliano egy defekt miatt a bal oldali falnak csapódott a Raidillon-kanyarban, és a hátsó szárnya teljesen leszakadt, és számos kisebb törmelék került a pályára. Ennek elkerülése érdekében Ralph Boschung lelassított, és a bukótér felé kormányozta az autóját, Hubert pedig meglehetősen közelről követte őt, és már nem tudott időben reagálni.

Így hiába próbálta kikerülni a svájci versenyzőt, autójának eleje elkapta a másik kocsi hátulját, így irányíthatatlanul vágódott a jobb oldali gumifalba. Ennek önmagában a kiesésen és a javítási költségeken kívül semmilyen következménye nem lett volna, de a versenygép visszacsapódott a pálya felé, ahol óriási sebességgel jöttek.

Eközben Juan Manuel Correa szintén elvesztette a kontrollt a törmelék miatt, és kiszáguldott a bukótérbe, egyenesen Hubert autójának. Az ecuadori-amerikai pilóta 218 km/h-val találta el vetélytársa autójának bal oldalát, ami iszonyú következményekkel járt. Az Arden kocsija kettétört, míg az akkor 20 esztendős pilóta felrepült, majd fejjel lefelé érkezett meg a pályára.

A baleset látványa mindenkit megrémített. A versenyt természetesen azonnal megszakították, de az egész paddock egy emberként kapta fel a fejét a történtek után. Emlékezetes képsor, ahogyan Lewis Hamilton éppen nyilatkozott az időmérőn megszerzett harmadik helye után, és a baleset után ő is aggódva figyelte az előtte lévő monitort.

Az aggodalom pedig nem volt véletlen: Hubert-t 82, míg Correát 65 g-s erőhatás érte, és mindkettőjüket súlyos sérülésekkel szállították kórházba. A francia pilóta esetében viszont nem sok remény volt, és mintegy 90 perccel az ütközés után bejelentették, hogy nem élte túl az incidenst. Az Arden versenyzője huszonkét nappal később lett volna 23 éves, és a Renault akadémistájaként jó esélye lett volna, hogy előbb-utóbb eljusson az F1-ig. Ahogyan azt addigra már Esteban Ocon, Pierre Gasly és Charles Leclerc is megtette, akikkel lényegében együtt nőtt fel az utánpótlás-sorozatokban.

A monacói pilóta másnap a pole pozícióból megnyerte a futamot, amivel élete első F1-es győzelmét aratta, de ennek nyilvánvalóan nem igazán tudott örülni. Mind a rádióban, mind a leintés utáni interjújában hangsúlyozta, hogy a diadalt elhunyt barátjának ajánlja. A mezőny tagjai közül leginkább Gasly ápolja az emlékét, aki azóta minden évben virágot visz a baleset helyszínére, idén pedig egy futást is szervezett.

Correa szintén életveszélyes állapotba került, miután lábai nagyon összetörtek, ráadásul a tüdeje és a gerince is megsérült. A Charouz versenyzőjét Liège-be szállították, ahol többször is megoperálták, majd a baleset után egy héttel mesterséges kómába helyezték. Akkoriban alighanem senki nem fogadott volna arra, hogy valaha újra versenyezni fog, pláne a Forma–2-ben, és bár hosszú és gyötrelmes utat tett meg, 2022 végén visszatért a sorozatba, az idei montmelói főfutamon pedig dobogós helyen zárt.

Több mint 20 műtéten esett át, de még nem épült fel teljesen az F2 halálos balesetének túlélője

A baleset ráadásul nemcsak szörnyű következményekkel járt, hanem komoly aggodalomra is okot adott. Egy ilyen ütközés ugyanis a Forma–1-ben is halálos lett volna. Andrew Green, az Aston Martin jogelődjének számító Racing Point akkori technikai igazgatója kijelentette, hogy a kasztni sehol nem bírt volna ki egy ilyen erejű becsapódást, vagyis nem védte volna meg a versenyző testi épségét.

Az FIA természetesen kivizsgálta az esetet, és arra jutott, hogy a baleset egyrészt túlélhetetlen volt, másrészt viszont nincs egyértelmű felelős, hanem az események láncolata vezetett a tragédiához. 2020-ban több biztonsági intézkedésről is döntöttek: egyebek mellett módosították az érintett pályaszakaszt, valamint megerősítették a pilótafülke első és oldalsó részét.

Arra viszont mérget lehet venni, hogy egy ilyen balesetnek ma is súlyos következményei lennének, legyen szó akár a Forma–1-ről, akár annak előszobájáról. Hogy mennyire, azt persze nem tudni, és addig jó, amíg ez így van. Az viszont tény, hogy tavaly a Regionális Formula Európa-bajnokság spái hétvégéjén egy 18 éves versenyző, Dilano van ’t Hoff szinte pontosan ugyanott szenvedett halálos balesetet nagyon hasonló körülmények között…

Újabb tragédia Spában – 18 éves tehetség halt meg

Ceredigion Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A hétvégi walesi Ceredigion Rallyval nemcsak az ERC-szezon érkezik el hetedik futamához, de öt év után az Egyesült Királyság is visszatér a rallysport nemzetközi térképére.

A verseny története
A 2019-es Wales Rally óta először rendeznek az Egyesült Királyságban komoly nemzetközi rally bajnokságba tartozó futamot. A Ceredigion Rallyt először 2019-ben rendezték meg a walesi Aberystwyth környékén, relatíve gyors aszfaltos pályákon. A verseny azonnal nagy sikert aratott, azonban a következő két évben a koronavírus-járvány miatt nem lehetett megrendezni. 2022-ben már Hayden Paddon is rajthoz állt a rendezvényen és végül fél perc előnnyel a 2019-es győztes Osian Pryce előtt meg is szerezte a győzelmet, majd Pryce 2023-ben már második sikerét érte el az aszfaltos versenyen.

Utolsó pillanatban változott az MRF Team csapatfelállása, a Rally Hungary győztese is indul Walesben

A Ceredigion Rally korábbi győztesei
2019: Osian Pryce – Dale Furniss (GBR) Hyundai i20 R5
2022: Hayden Paddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 R5
2023: Osian Pryce – Stéphane Prévot (GBR – BEL) VW Polo GTI R5

A 2024-es Európa-bajnokság
Az ERC pontversenyét hat futam után a címvédő Hayden Paddon vezeti 14 pont előnnyel vezeti Mathieu Franceschi, 24 ponttal Mikolaj Marczyk és 37 ponttal Simone Tempestini előtt. Az Európa-bajnokság nyolc futamából azonban csak a hét legjobb eredmény számít év végén, a minuszolást is figyelembe véve pedig Paddon előnye 7 pont Franceschi, 22 Marczyk, valamint 30 pont Tempestini előtt.

Ingram győzelemre hajt a Ceredigion Rallyn, de nem az ERC-értékelésben

A verseny útvonala
A walesi rali péntek este két rövid szuperspeciál szakasszal kezdődik, majd ezeket a pályákat szombat este is teljesíteni kell. Szombat napközben azonban igen komoly megmérettetés vár a mezőnyre, mivel három hosszú gyorsasági kétszeri teljesítésével nagyjából 122 km versenytáv vár a versenyzőkre. Vasárnap már csak két pálya szerepel kétszer a programban, a versenytáv pedig csupán 57.16 km lesz.

A Ceredigion Rallyn döntő szakaszába lép a Junior ERC-címért folyó csata

Ceredigion Rally, a gyorsasági szakaszok időterve (magyar idő szerint)
Augusztus 30., péntek
19:05 SS1 Aberystwyth 1 1.34 km
19:25 SS2 Aberystwyth 2 1.34 km

Augusztus 31., szombat
09:05 SS3Brechfa 1 19.75 km
10:25 SS4 Llyn Brianne 1 26.55 km
12:13 SS5 Nant y Moch 1 14.52 km
15:01 SS6 Brechfa 2 19.75 km
16:21 SS7 Llyn Brianne 2 26.55 km
18:09 SS8 Nant y Moch 2 14.52 km
19:04 SS9 Aberystwyth 3 1.34 km
19:24 SS10 Aberystwyth 4 1.34 km

Szeptember 1., vasárnap
09:33 SS11 Bethania 1 10.74 km
10:35 SS12 Hafod 1 17.84 km
13:05 SS13 Bethania 2 10.74 km
15:05 SS14 Hafod 2 (PS) 17.84 km

Időjárás
Aberystwyth környékén a verseny ideje alatt főként vasárnap lesz némi esély csapadékra, hőmérséklet pedig 20-23 fok között alakul délutánonként.

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Újabb autó tört Monzában, az élen három ezred választja el Hamiltont és Norrist

0

Lewis Hamilton három ezredmásodperc előnnyel zárta az élen az Olasz Nagydíj második pénteki gyakorlását Lando Norris McLarenje előtt, a napot még az első helyen nyitó Max Verstappen viszont ezúttal csak 14. lett.

A második edzésen megkezdhette a hétvégi munkát George Russell is, ám annál is nagyobb hátrányból startolt, mint hogy csak ki kellett hagynia az első gyakorlást, hiszen ott összetörte az autóját Andrea Kimi Antonelli, aminek javítása hosszú időt vett igénybe, így csak húsz perccel a második egyórás edzés kezdete után hajthatott először a pályára a brit – majd pedig első észrevétele az volt a rádióban, hogy valami mozog a pilótafülkéjében.

A másik versenyző, aki késlekedve kezdett, Sergio Pérez volt, nála elővigyázatosságból váltót cserélt a Red Bull az ebédszünet alatt.

Ezt az edzést sem úszta meg azonban a mezőny piros zászlós leállás nélkül: félidő környékén Kevin Magnussen vesztette el az irányítást az autója felett, és a Haas a Lesmo 2-ben kipördült, majd csak a gumifal állította meg. A dán épségben kiszállt, de számára ezzel véget ért a pénteki körözés.

A helyreállítás viszonylag gyorsan megtörtént, és újra zöld jelzést kapott a mezőny, a hátralévő időre pedig az ilyenkor megszokottak szerint már mindenki a hosszú etapok gyakorlására váltott, vagyis újabb gyorskörök már nem érkeztek.

Nem sokkal a baleset előtt születtek meg az élmezőny első gyorskörei lágy gumikon, és ekkor Hamilton kaparintotta meg az első helyet 1:20,738-as idővel, mindössze három ezredmásodperccel megelőzve Lando Norrist, akit Carlos Sainz, Oscar Piastri, Charles Leclerc és Nico Hülkenberg követett. A végén már csak az eltérő programot futó Russell javított és jött fel a hatodik helyre, más viszont már nem változott az élmezőnyben.

A Red Bullok csak a 14. és a 15. helyen zárták a napot – az első gyakorláson még leggyorsabb Verstappen hibázott lágy gumis gyorskörén.

A második szabadedzés végeredménye:

 

Verstappen az élen, a Mercedes újonca balesettel kezdett Monzában

0

Az F1-es Olasz Nagydíj első edzésén Max Verstappen volt a leggyorsabb Charles Leclerc előtt, Lando Norris harmadik lett.

A gyakorlást tíz perc után máris meg kellett szakítani, mert a Mercedesnél F1-es nagydíjon bemutatkozó Andrea Kimi Antonelli nagy balesetet szenvedett a gyors Parabolica kanyarban. Sok öröme tehát nem volt a bemutatkozásában, de a hírek szerint a Mercedes már ezen a hétvégén bejelentheti a szerződtetését a 2025-ös szezonra Lewis Hamilton helyére.

A piros zászlós megszakítás után közel negyedórával folytatódott az F1 edzése, később Carlos Sainznak ugyanitt volt egy necces pillanata, de neki sikerült megfognia a megcsúszó Ferrarit. Ezt leszámítva nagyrészt csendesen teltek a percek, mindegyik csapat rótta a köröket a kis leszorítóerős monzai csomaggal.

Verstappen szerint a majré nem akadályozhatja a Red Bull kísérletezését

A Williams Franco Colapinto személyében avatott újonc pilótát, aki Logan Sargeant helyén versenyezni is fog a szezon végéig, ő az egyik kavicságyba sodródott ki az edzés utolsó percében, de szerencséjére lelassított, mielőtt jött volna a fal.

A legjobb időt Verstappen futotta meg, több mint két tizedmásodpercet vert Leclerc-re és Norrisra. Őket Sainz, a Sauberrel váratlanul gyors Valtteri Bottas, Oscar Piastri és Lewis Hamilton követte.

A pilótáknak előzetesen nem tetszettek az Olasz Nagydíj helyszínén több helyen átalakított rázókövek, a régi vágású pálya élvezeti értékében csökkenésre számítottak ezáltal.

 

Az Alpok-Adria Kupa második olasz versenyén is lesz magyar induló

0

Hétvégén rendezik az Alpok-Adria Kupa második olasz versenyét, a Piancavallo Rallyn Gutai Marcell és Hajdina Martin akár a győzelemért is harcban lehet. 

A Piancavallo Rally lesz az Alpok-Adria Kupa tíz futamos szezonja során a hetedik és a három olasz versenyből a második, melyen péntek délutántól szombat kora estig nyolc szakaszt és 89.7 km-es versenytávot kell teljesíteni. 

A verseny Alpok-Adria Kupa értékelésében összesen hat páros vesz részt, köztük Gutai Marcell és Hajdina Martin, akik R2-es Peugeot-jukkal a szlovén Zelezniki Rallyn aratott győzelemnek is köszönhetően a bajnokság ötödik helyén áll. 

Az Alpok-Adria Kupa értékelésében csak 2WD autóval lehet indulni. 

Félelmetes kór tette örökre sántává a McLaren alapítóját, aki így is több rekordot megdöntött

0

Napra pontosan 87 éve született Bruce McLaren, a McLaren alapítója. Az új-zélandi versenyzőnek gyerekkorában súlyos betegséggel kellett megküzdenie, aminek következtében sokáig mozgásképtelen volt, majd újra kellett tanulnia a járást, és hátralévő életére lesántult, ám így is sikeresnek bizonyult.

1937. augusztus 30-án, vagyis napra pontosan 87 évvel ezelőtt született Bruce McLaren. Munkássága a mai napig hatással van a Forma–1 történelmére, hiszen ő alapította a McLaren csapatát, amely mostanra a legtöbb mutatóban a második helyen áll az örökranglistán a Ferrari mögött. Pedig egy ponton az sem volt magától értetődő, hogy egyáltalán lábra tud állni.

Kilencéves korában ugyanis egy komoly gyerekbetegség, a Perthes-kór támadta meg. Ennek lényege, hogy a növekedésben lévő combcsont csípőízülethez közelebbi végénél vérellátási zavar lép fel, aminek következtében a csont fokozatosan ritkul, majd egy ponton tönkre is megy. Mindezt pedig csak úgy lehetett kezelni, ha McLaren mozgását egy időre jelentősen lekorlátozták.

Végül egy hónapnyi kórházi kezelés után közel három évet töltött egy mozgáskorlátozott gyerekek számára kialakított otthonban. Eleinte konkrétan a hátára volt szíjazva, majd tolószékbe került, hogy aztán ismét meg kelljen tanulnia a járást. „Nagyon is valós volt a félelem, hogy talán soha többé nem fog járni – emlékezett vissza Eoin Young, McLaren későbbi titkára. – A lábai gipszben voltak, és hónapokig a hátán feküdt mozgásképtelenül.”

McLaren azonban soha nem épült fel teljesen, ugyanis a kezelés után bal lába rövidebb lett, mint a jobb, így hátralévő életében sántított. Betegsége előtt rögbizett, de ez már nyilvánvalóan szóba sem jöhetett. Előbb az evezés felé fordult, majd a családi birtok hátsó udvarán megtanult vezetni. Innentől kezdve, mondhatni, nem volt megállás, és autóversenyző lett belőle.

„A Perthes-kór hatása nem jelentett hátrányt, mert [speciális] cipőt készítettek neki – fogalmazott Wally Wilmott, a McLaren egykori szerelője. – Egészen addig, amíg fel nem húzta a versenycipőjét, ekkor viszont végigbicegett az úton. A [rossz] lábával a lábujjára lépett. Ez akkor elég feltűnő volt, de egyébként soha nem lehetett észrevenni. Az a hír járta, hogy egyre rosszabbul lett. Nagyon higgadtan állt hozzá, soha nem beszélt fájdalomról, vagy bármi ilyesmi.”

McLaren a korabeli szokásoknak megfelelően eleinte hegyiversenyeken, sportautózásban és kisebb formaautós kategóriákban villantotta meg a tehetségét, mielőtt lehetőséget kapott az F1-ben. Igaz, az 1958-as Német és Marokkói Nagydíjon még F2-es Coopert vezetett, és a Nürburgringen ötödikként ért célba, de a szabályok értelmében pontot nem kaphatott érte.

Egy évvel később viszont már Forma–1-es Cooper volánja mögött ült, és rohamosan fejlődött. Aintree-ben először állhatott dobogóra, ráadásul Stirling Moss-szal holtversenyben övé lett a leggyorsabb kör. Az igazi áttörést viszont a szezonzáró, a sportág történetének első USA Nagydíja jelentette, amelyet a háromszereplős bajnoki harc árnyékában sikerült megnyernie. Ezzel 22 évesen és 104 naposan az Indy 500-akat nem számítva (Troy Ruttman 1952-ben 24 nappal fiatalabb volt ennél) ő lett minden idők legifjabb F1-es futamgyőztese. Ezt a rekordot csak szűk 44 évvel később adta át a múltnak Fernando Alonso, és rajta kívül is csak Sebastian Vettel, Max Verstappen és Charles Leclerc múlták felül McLaren teljesítményét.

Autóját tolva nyert vb-t az F1-es pilóta, míg csapattársa 46 évig fennálló rekordot állított fel

1960-ban ott folytatta, ahol abbahagyta, és diadalmaskodott a Buenos Aires-i idénynyitón. Bár arra már Alberto Ascari és Peter Collins révén is volt példa, hogy valaki két egymást követő futamon aratta az első két győzelmét, de arra nem, hogy ezt a két versenyt két különböző évben rendezték meg. Ezt később csak Mike Häkkinen tudta megismételni 1997-ben, illetve 1998-ban. Mnacóban aztán második lett, miközben csapattársa, a címvédő Jack Brabham egyik viadalon sem szerzett pontot, utána viszont beindult az ausztrál henger, és zsinórban öt győzelemmel másodszor is világbajnok lett, míg az új-zélandi pilótának maradt a második hely az összetettben.

A következő öt év mindegyikében szerzett legalább egy dobogót, de a vb-címért nem volt csatában, és nyernie is csak egyszer, az 1962-es Monacói Nagydíjon sikerült. A diadalt leszámítva is ez volt a legsikeresebb idénye ebben az időszakban, hiszen további négy dobogós helyezésének köszönhetően harmadik lett a tabellán Graham Hill és Jim Clark mögött.

Időközben viszont olyat tett, aminek sokkal nagyobb hatása lett a sportágra, mint a teljes versenyzői karrierje, amit persze akkoriban még nem lehetett tudni. 1963-ban ugyanis megalapította a McLaren Automotive elnevezésű vállalatot, amellyel három évvel később beszállt a sorozatba. Persze akkoriban több pilóta is próbálkozott saját csapat indításával, és ezek közül elég kevés bizonyult sikeresnek.

A McLaren története sem diadalmenetként indult: névadója 1966-ban mindössze négy futamon indult, ebből kétszer ért célba, igaz, azokon legalább pontot szerzett. A következő idényben már csak két versenyről hiányzott, viszont ismét csak kétszer látta meg a kockás zászlót, és abból is csak egy pontszerzés jött össze. Ráadásul az év közepén három futamon nem a saját autójával, hanem egy Eagle-lel állt rajthoz, amiben szintén nem volt köszönet, hiszen három kiesés lett a vége.

1968-ra szerződtette honfitársát, a címvédő Denny Hulme-ot, aki Jaramában megszerezte a gyárt történetének első dobogóját. Két fordulóval később pedig jött a Belga Nagydíj, amelyen McLaren a hatodik helyről indulva nyert. Ezzel Jack Brabham után ő lett a második és mindmáig utolsó versenyző, aki egy, az ő nevét viselő autó volánja mögött diadalmaskodott.

Embed from Getty Images

A győzelmek aztán később is jöttek, de már nem az alapító, hanem honfitársa szállította őket, az 1969-es idény végéig hármat. Persze McLaren sem panaszkodhatott, hiszen ebben az időszakban további öt alkalommal állt a pódiumon, és utóbbi évben ismét a harmadik helyet szerezte meg az összetettben. Azonban talán ennél is nagyobb sikernek élte meg, hogy az előző évadban a konstruktőri tabella második pozíciójában végeztek a Lotus mögött.

McLaren nem csupán az F1-ben, hanem más sorozatokban is szerepeltette az általa létrehozott márkát, többek között a Can-Amben is. Mint kiderült, ez lett a veszte, ugyanis 1970-ben – amikor a Spanyol Nagydíjon második lett – egy ilyen autó tesztelése során vesztette életét. A baleset Goodwoodban történt: a hátsó karosszéria nem bírta a nagy sebességet, és leszakadt, az autó pedig egy raktárnak csapódott, esélyt sem adva a benne ülő túlélésére.

McLaren összesen négy futamgyőzelemig jutott pályafutása során, amelyet négy különböző évben ért el. Ezzel abban az időszakban neki volt a legtöbb diadala azok közül, akik egynél többször soha nem nyertek egy szezonban, de azóta Clay Regazzoni megdöntötte ezt a csúcsot. Egy másik rekordot viszont csak beállítani tudtak: az új-zélandi versenyző soha nem szerzett pole pozíciót, és az ilyen pilóták közül Eddie Irvine-nal holtversenyben őt intették le legtöbbször elsőként.

Ami a McLarent mint konstruktőrt, illetve csapatot illeti, az istálló tovább élt és helyenként kifejezetten virult. A manapság Wokingban székelő alakulat 159 pole pozíciónál, 186 győzelemnél, 516 dobogónál és 167 leggyorsabb körnél tart. Az pedig egyáltalán nem kizárt, hogy aaz egyéni (12) és főleg a konstruktőri vb-címekre (8) vonatkozó szám az idei év végén növekedni fog.