Az Audi 2024. január 19-én ünnepelte történetének első győzelmét a Dakar Rallyn, Carlos Sainz és Lucas Cruz pedig a negyedik győzelmét érte el a negyedik különböző márkával.
1980 óta az Audi a rally-világbajnokságban, a Pikes Peak-en, a Le Mans-i 24 órás versenyen, az American Le Mans Series-ben, az European Le Mans Series-ben és az FIA World Endurance Championship a túraautózásban, a Formula E-ben, valamint a GT2, GT3, GT4 és TCR kategóriákban aratott diadalokat. A Dakar győzelemmel eltűnt a vállalat globális motorsport-sikertérképéről a kevés megmaradt üres foltok egyike.
A győztes Audi RS Q e-tron alvázszám a 110-es volt, az autót az Audi Sport 2023. július 6-án építette meg. Ez a prototípus ezt követően teljesítette a zaragozai tesztet, a Baja España Aragón futamot, a marokkói tesztet, a Marokkó Rallyt és a Château de Lastours-i tesztet. Ezzel a Dakar előtt már 5880 kilométert teljesített. Ezután következett a 2024-es Dakar, ahol további 8054 kilométer került a kilométerórába. Ez azt jelenti, hogy a 110-es számú autó eddig összesen 13 934 kilométert futott.
A versenycsapat egyik legrutinosabb tagja Joan Navarro járműmérnök. Ő 2013 óta gyűjt tapasztalatokat a sivatagi versenyeken, amikor csatlakozott Sven Quandt csapatához. Versenymérnökként 2014-ben Nani Romát, 2020-ban Carlos Sainzot, egy évvel később pedig Stéphane Peterhanselt vezette győzelemre a Dakaron. Carlos Sainz mérnökeként aratott negyedik győzelmére óriási a büszkesége: Joan Navarro még két héttel a célba érkezés után sem vette le a Dakaron használt karszalagját.
A kiemelt igénybevétel ellenére a verseny alatt a csapat nem cserélt ki kulcsfontosságú alkatrészeket a győztes autón. Az első és hátsó motor-generátor egység (MGU) és a hajtáshoz kapcsolódó inverterek változatlanul maradtak, csakúgy, mint a nagyfeszültségű akkumulátor és az energiaátalakító üzemanyagtartálya. Még a csonkállványok is, amelyek extrém erőhatásoknak voltak kitéve, kitartottak a teljes táv alatt.
A január 9-i negyedik szakaszon az itinerben a 66. és 95. kilométer közötti szakaszra a „nagyon gyors pálya” megjegyzés szerepelt. Sainzék itt 4 perc 20 másodpercig a megengedett 170 km/h-s maximális sebességgel haladtak, ami 12.8 kilométeres távot jelent. Terepen ez nem mindennapi érték!
A verseny hatodik szakasza ezzel szöges ellentétben állt. Az Empty Quarter hegyszerű dűnék drámaian csökkentették az átlagsebességet. A mintegy 400 kilométernyi dűneláncon Carlos Sainz és Lucas Cruz csak 40-50 kilométer/óra körüli átlagsebességet ért el, ennek ellenére az energiafogyasztás az egekbe szökött ezen a terepen.
Lucas Cruz hibátlan és magas színvonalú navigációja számokban is kifejezhető. Az utolsó előtti szakaszig Carlos Sainz és Lucas Cruz teljesítette a legrövidebb távot a három Audi egység közül. A leghatékonyabb útvonal kiválasztásában és a navigációs hibák minimalizálásában mutatott teljesítményük kiemelkedő volt.
A verseny alatt Sainz vezetési stílusa is változott. Míg korábban többnyire a gáz- vagy fékpedál teljes terhelésének sorozatát mutatta az adatokban, addig a spanyol ezúttal finomabban kezelte a pedálokat és kevésbé agresszíven vezetett. Carlos Sainz emellett okosan olvasta a terepet is, és a jó idők ellenére hagyott biztonsági tartalékot. A harmadik és a hatodik szakasz között a spanyol óvatosabb volt, mivel az első öt helyhez elegendőek voltak számára a szerényebb eredmények. Amikor a rally második felében Sébastien Loeb nyomást kezdett gyakorolni, Sainz csökkentette a biztonsági tartalékát, de csak annyira, hogy ne legyen balesetveszélyes. Sainz végül szakaszgyőzelem nélkül nyert.
A győzelem után ifjabb Carlos Sainz, azt is elárulta, hogy a Dakar stratégiájáról szorosan egyeztetett édesapjával. Azt tanácsolta a 61 éves Audi gyári pilótának, hogy a verseny hosszú távja miatt ne feszegesse minden nap a határait. A kérés azért volt fontos, mert az idősebb Sainz híres arról, hogy minden kilométeren támadni akar.
Az Audi RS Q e-tron a verseny teljesítéséhez szükséges energia jelentős részét intelligens módon nyerte vissza. Fékezés közben a motor-generátor egységek a mozgási energiát elektromos energiává alakították át. Ez a napi energiaszükséglet átlagosan 14 százalékát fedezte. Mellékhatásként csökkent a féktárcsák kopása. A szerelők csak egyszer cserélték ki az első párat, a hátsót pedig kétszer.
A 2024-es Dakar Rally közel 8000 kilométeres útvonalán az Audi győztesei 54 gumiabroncsot használtak, valamint egy további abroncsot, amelyet csapattársaik, Mattias Ekström és Emil Bergkvist adtak nekik a tizedik szakaszon – mondja az Audi közleménye (bár a tudósításokban mintha mást láttunk volna…). Összesen tizenegy defektet jegyeztek fel Carlos Sainz és Lucas Cruz 55 gumiján. A csapat két sérült felnit is kicserélt a verseny során.
Voltak egészen érdekes problémáik is a versenyzőknek. A verseny első napján a lakóautójukban nem működött a melegvíz-rendszer, így a két spanyolnak hideg zuhanyokat kellett vennie. A hatodik szakasz 48 órás Chrono szakaszán minden résztvevőnek a csapat nélkül kellett töltenie az éjszakát, és saját magának kellett elkészítenie az ételét. „Egyszer még rendben volt, de másodszorra már nem szeretném” – nyilatkozta őszintén Carlos Sainz.
Sportszerűségből jelesre vizsgázott a Toyota pilótája Yazeed Al-Rajhi, aki kiesése után megengedte a spanyolnak, hogy a hátralévő éjszakákra használhassa luxus lakóautóját.
Dr. Leonardo Pascali technikai igazgató január 19-én kétszeresen is megkönnyebbült és ugyanilyen büszke volt: a rally során az olasz nemcsak a csapatra, hanem fia versenyére iis összpontosított. Ugyanazon a napon, amikor az Audi megnyerte a Dakart, Antonio Pascali megnyerte a 19 év alattiak kategóriáját az ILCA 6 ifjúsági és férfi vitorlás világbajnokságon az argentínai Mar del Platában.