Lényegében csak Mattia Binottón múlik, hogy a Ferraritól történő távozás után marad-e a Forma-1-ben. Amennyiben igen, ezt valószínűleg nem csak egy másik csapatban teheti meg.
Miután hivatalossá vált Mattia Binottónak, a Ferrari csapatfőnökének lemondása, mindenki azt találgatja, hogy ki lehet a svájci olasz utódja, illetve hol folytathatja pályafutását az 53 esztendős szakember.
A választ előbbi kérdésre nehezebb megadni, miközben egy dolog biztos: ha már mindenképpen a távozásában látták a megoldást, a Ferrari vezetése elhamarkodottan üldözte el Binottót, hiszen legkorábban januárban lesz utódja, ami semmiképpen sem ideális.
Jelen állás szerint Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke a legesélyesebb a pozíciójára, de mivel érvényes szerződése van a Sauberrel, az ő elmozdítása sem lesz könnyű, nem beszélve az F1-ben a legtöbb esetben szerződésbe foglalt, általában fél éves kényszerszabadságról.
Dieter Rencken a RacingNews365 hasábjain azt fejtegette, hogy a 2024 végéig kontraktussal bíró francia szakember érkezése Charles Leclerc szempontjából mindenképpen pozitív (a gokartban, az utánpótlás szériákban és az F1-ben is dolgoztak már együtt), viszont Leclerc menedzsere, Nicholas Todt és Vasseur között nem felhőtlen a viszony.
A szakíró szerint pedig, ha nem Vasseur, akkor a Ferrari GT-programját irányító Antonello Colettán kívül nem nagyon van más jelölt jelenleg, de az ő elmozdítása nagy veszélyekkel járna a Le Mans-i projektre nézve (a Ferrari közel 50 év után tér vissza a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájába), így a Scuderia szempontjából ez sem a legideálisabb forgatókönyv.
Amit szinte biztosra vehetünk, hogy ha lenne, illetve lett volna a pozícióra alkalmas, elérhető szakember (állítólag tavaly télen még Christian Hornert is megkeresték), akkor Benedetto Vigna vezérigazgató már rég leváltotta volna rá Binottót. De nem volt, és nehéz látni, hogy ki az, aki folyékonyan beszél olaszul, Olaszországban él, vagy hajlandó családostul odaköltözni, jártas a politikában, kész a sportág legnagyobb nyomással és folyamatos kritikával járó, de átlagosan 3 évente cserélődő pozícióját betölteni, miközben 1200 emberért felel és egy egész nemzet elvárásai nehezednek a vállára. Ja, és eközben nagyjából 20 hetet tölt távol évente a családjától azért, hogy ha sikeres, akkor a főnökei azt mondják: „a Ferrari nagyszerű és természetes, hogy nyer”, ha viszont nem jönnek az eredmények, akkor egy személyben őt vegyék elő.
Ez alapján nem csoda, hogy nem kapkodnak az állásért az annak betöltésére alkalmas szakemberek, akik közül sokan alighanem tisztában vannak vele, hogy az évről évre megismétlődő hibák és folyamatosan felszínre kerülő hiányosságok kijavításához időre (ne feledjük, Jean Todt 1993-ban érkezett, és 1999-ben lett először világbajnok a csapattal, viszont miután beindult a szekér, elkezdtek jönni a sikerek), illetve kis túlzással teljhatalomra van szükség.
Rencken szerint a maranellóiaknak nem is igazán csapatfőnökre, hanem egy olyan emberre, egyfajta vezérigazgatóra van szükségük, aki különálló egységként, és nem csak a klasszikus értelemben vett versenycsapatként kezeli az istállót, és azonos státuszban van a vállalat autóipari részét koordináló (Vigna) vezérigazgatóval. Szerinte nincs olyan ember, aki az összes fentebb említett kritériumnak megfelel, de van valaki, aki nagyon közel áll ehhez. Ez pedig nem más, mint Paul Hembrey, a Pirelli korábbi motorsport-igazgatója.
Hembrey érti az F1 működését, otthon van az olasz politikában, folyékonyan beszéli a nyelvet, éveken át élt az országban, az F1 vezetői és minden fontos szereplő jól ismeri, irányított már nagy szervezeteket, és nem mellesleg azonnal elérhető. Persze csodát ő sem tudna tenni, így az, hogy szabad kezet és időt (Rencken szerint 5 évet) kell kapjon, rá is igaz.
Hova mehet Binotto?
Erre talán könnyebb válaszolni, mint arra, hogy ki lesz a Ferrari december 31-el távozó csapatfőnökének utódja, hiszen akad néhány igencsak kézenfekvő állomás a svájci olasznak, aki elsősorban továbbra is egy rendkívül képzett mérnök, most már jelentősnek mondható vezetői tapasztalattal.
Szinte biztos, hogy már most ajánlatokkal bombázzák őt, vagy voltak korábban puhatolózó beszélgetései az iránta érdeklődőkkel. Ennek ellenére fél évet szinte biztosan kényszerszabadságon kell majd töltenie. Utána azonban alighanem több opciója is lesz.
Rencken szerint az első számú az F1-be 2026-ban érkező Audi, amelynek nagy szüksége van egy mérnöki és menedzseri tapasztalatokkal rendelkező vezetőre az új projekthez, és a motorokra specializálódott Binotto az új motorszabályok szerint épített erőforrások megalkotásához felállítandó részlegnek is főnyeremény lehetne. Nem utolsó sorban pedig ott az olasz kötödés is (a Lamborghini és a Ducati is az Audi alá tartozik a VW-konszernen belül).
Hiába érte el a célt, ez kevés volt – ezért kellett mennie Binottónak a Ferrari éléről
Binotto persze jelenlegi csapatoknál is visszavághat a Ferrarinak – már amennyiben célja ez, persze –, amire a Red Bullnál vagy a Mercedesnél lehet esélye. Előbbi Red Bull Powertrains néven saját motorrészleget állított fel, és miközben széles körben toborzott embereket más csapatoktól, a terv az volt, hogy a Porschéval közösen, a németek szakemberei által felügyeli majd a 2026-os motorprojektet. Az egyesülés meghiúsulása után tehát bizonyára itt is elkél egy vagy több tapasztalt szakember.
Ami pedig a Mercedest illeti, ott a Brixworth-ben található motorrészlegtől elhappolt szakemberek miatt jönnének jól Binotto tapasztalatai, Rencken szerint pedig a svájci olasz akár egyfajta Wolff-utód is lehetne, hiszen az osztrák üzletember a nem túl távoli jövőben szeretne kicsit hátrébb lépni, és minden futamra elutazó csapatfőnök helyett inkább ügyvezetőként tevékenykedni. Nem mellesleg nem Binotto lenne az első, aki a Ferraritól a Mercedeshez menne, gondoljunk csak James Allisonra vagy Aldo Costára.
Amennyiben pedig nem valamelyik csapatnál folytatja, a Ferrari távozó csapatfőnöke akár az F1 vezetésében is vállalhatna munkát. Stefano Domenicali személyében egy volt kollégával és baráttal dolgozhatna együtt, Ross Brawn távozásával pedig bizonyára lenne is számára hely. Mérnöki múltját pedig itt is kamatoztathatná a 2026-os szabályokra történő felkészülésben.
És ha ezek közül egyik sem érdekli, illetve máshol sem akar elhelyezkedni, még mindig ott van az a lehetőség, hogy saját kis trentinói borászatában üti el az időt, távol az F1 rohanó világától.