back to top
2024. november 22. 03:21

KezdőlapF1Közröhej tárgyává vált az F1, további 100 másodperc büntetést osztottak ki

Közröhej tárgyává vált az F1, további 100 másodperc büntetést osztottak ki

-

Az Aston Martin sikeres óvása után órákig nem lehetett tudni az Osztrák Nagydíj végeredményét, mivel a sportfelügyelők számos pályaelhagyást nem vettek észre a futam alatt. A szabálytalanságok kapcsán a pozíciót bukó Lewis Hamilton és Lando Norris is folyamatosan rádiózott az előtte lévőről, míg Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megoldást szeretne látni, ez ügyben az FIA részéről is megszólaltak.

A leintés után sem ért véget az Osztrák Nagydíj, ugyanis az Aston Martin óvást nyújtott be a sportfelügyelőkhöz. Ennek oka, hogy a silverstone-i alakulatnál úgy látták, hogy a döntéshozók jó néhány pályaelhagyást nem vettek észre, és így egyes pilóták megúszták a büntetést. Mindez annak tükrében furcsa, hogy a 71 kör során így is több mint 100 kört vettek el a mezőny tagjaitól, ami minden esetben figyelmeztetést jelentett.

Az FIA helyt adott az Aston Martin óvásának, és mint kiderült, nem csoda, hogy a sportfelügyelők nem tudták tartani a lépést: több mint 1200 esetet kellett volna megvizsgálniuk, amire a 71 kör alatt nyilvánvalóan nem volt lehetőség. Végeredményt azonban még jó ideig nem hirdettek.

Verstappen agyonvert mindenkit Ausztriában; Hamiltont Wolffnak kellett rendre utasítani

Végül aztán öt órával a leintés után megszületett az új sorrend, amely a pontszerző helyeken három helyen változott. Carlos Sainz 10 másodperces büntetést kapott utólag, mivel a futam alatt egyszer már szankcionálták 5 másodpercre, így hiába ért célba a negyedik helyen, Lando Norris és Fernando Alonso is elé került. Hasonlóan járt Lewis Hamilton és Pierre Gasly is, előbbi a hetedik helyet bukta el George Russell-lel szemben, utóbbi a kilencediket Lance Stroll ellenében,ó. Az óvást benyújtó Aston Martin tehát mindkét pilótáját „feljebb léptette” az eredményjelzőn ezzel a húzással.

A legnagyobb utólagos büntetést Esteban Ocon kapta, akit négy esetért összesen 30 másodperccel szankcionáltak, így a tizenkettedikről a tizennegyedik helyre esett vissza. A Williams és az AlphaTauri versenyzőit szintén büntették, de ez a pontszerzők sorrendjét ugyancsak nem befolyásolta, ahogyan az sem, hogy további három eset fekete-fehér zászló nélkül maradt a futamon.

Nyilvánvaló, hogy egy bizonyos szintig a sportfelügyelőket is érheti kritika, hiszen már az időmérőn is megfigyelhető volt, hogy későn döntöttek egy-egy kör törléséről. A legnagyobb baj azonban a rendszerrel van, és nem csak azért, mert bohózatot csinál a négykerekű versenyzés csúcskategóriájából. Az utólagos büntetések bizonyos szempontból igazságtalanok, mivel ha az adott versenyző, időben tud a figyelmeztetésről, akkor jobban vigyázhatott volna, ami pedig a szankciót illeti, ezzel az érintetteknek és a mögöttük haladóknak sem volt lehetőségük magasabb fokozatba kapcsolni.

Mindenki változást akar

A pilóták közül talán Hamilton rádiózását játszották be a legtöbbször, és a brit pilóta, amellett, hogy az autóra is rendszeresen panaszkodott, szinte folyamatosan jelentette az aktuálisan előtte autózó ellenfele vélt vagy valós kihágásait. Mint kiderült, ezt nem „jókedvében” tette, és legszívesebben saját maga és ellenfelei esetében sem foglalkozna ilyesmivel.

„Szerintem más megoldást kell találni erre a pályára – nyilatkozta a hétszeres világbajnok többek között a Rallycafe.hu-nak.Évekkel ezelőtt, amikor ez a pályahatáros dolog még nem volt, sokkal élvezetesebb volt a vezetés. Furcsa, hogy vezetés közben az embernek be kell számolnia az előtte lévő autóról, mert a csapat ezt kérte. Azt hiszem, pár éve Austinban is ez történt, nem? Ez nem versenyzés, igaz?”

Verstappen hengerelt, narancssárgába borult a Red Bull Ring – galéria

A Mercedes pilótája utána még jobban nyomatékosította, hogy „ez nem motorsport, ez nem versenyzés”. Azonban jelenleg ezek a szabályok, és Hamilton úgy véli, hogy a körülötte lévők közül sem mindenki tartotta be azokat. Többek között Lando Norrisról és Sergio Pérezről is úgy vélekedett, hogy büntetést érdemelt volna.

„Biztos vagyok benne – reagált, amikor elmondták neki, hogy Norris is bőszen jelentgette őt. – Nagyon sokszor lement [a pályáról], őrületes volt. Miután elém került, legalább tízszer lement, ahogyan Pérez is. Pérez a kilences és a tízes kanyarban is lement, mégsem kapott büntetést. Egyszerűen lehetővé kell hogy tegyék számunkra, hogy lemenjünk, és egyikünket sem kellene megbüntetni.”

Hamiltonhoz hasonlóan Norris is sokat „árulkodott, többek között Hamiltonnal kapcsolatban. A McLaren versenyzőjének ugyanaz a véleménye ellenfeléről, mint fordítva: a sportfelügyelők megkegyelmeztek neki. „Igen, lényegében élőben kommentáltam minden kanyarban – fogalmazott még bőven az utólagos büntetések kihirdetése előtt. – Csak öt másodperces büntetést kapott? Sokkal több járt volna. Körülbelül négyszer szabálytalankodott egy körben.”

A 23 éves versenyzőnek elmondták, hogy számos riválisát megbüntették, miközben ő akkor és utólag is megúszta a szankciót. Norris bizonyos mértékig kiállt a pórul járt kollégái mellett, és hangsúlyozta, hogy borzalmasan nehéz dolguk van ilyenkor. Honfitársához hasonlóan ő is üdvözölné a szabályváltozást.

„A kívülállók panaszkodnak, ők nem értik, mennyire nehéz a pályahatárokon belül maradni – kezdte. – Ha Fernando az utolsó öt vagy tíz körben [közvetlenül] mögöttem lett volna, biztosíthatom önöket, hogy legalább egyszer átlépem a pályahatárokat, és valószínűleg kapok büntetést. Csupán attól függ, hogy az ember nyomás alatt van-e. Ha igen, akkor akkor kicsit jobban nyomja, és kicsit jobban csúszkál. Azonban ez csak emberi hiba, de végső soron ilyen a versenyzés.”

„Az ember néha keménynek tartja azokat a dolgokat, amelyekről úgy érzi, hogy nem érnek büntetést, de ha van egy szabály, akkor az mindenkire vonatkozik – folytatta. Szóval valószínűleg én nem [léptem át túl sokszor a határokat]. Ha az ember küszködik, akkor egyszerűen le kell lassítania, azonban pilótaként ezt soha nem akarja megtenni. Szóval igen, ez bonyolult. Nem olyan egyszerű, mint amilyennek kívülről tűnik, erről mindenkit biztosíthatok.”

Bár pilótái ezúttal nem voltak közvetlenül érintettek, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szintén nem volt elragadtatva a történtek láttán. A brit szakember szerint mindez aláássa a sportágat, és az ott versenyző pilótákat. „Szerintem ezt meg kell vizsgálnunk, mert emiatt kissé amatőröknek tűnünk – jelentette ki a Sky Sportsnak. – Mivel rengeteg pilóta átlépte ezeket a határokat, jövőre talán lehetne kavicságy a kerékvető másik oldalán. Ezt egyszerűen rendbe kell rakni.”

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Osztrák Nagydíj 2023, péntek
Az F1-nek alighanem muszáj kezdenie valamit a helyzettel (Fotó: Gergely Makai Photography)

Hogy ez mennyire járható út, azt a jövő eldönti, mindenesetre azt többen is kiemelték, hogy az a tény, hogy a MotoGP mezőnye is használja a Red Bull Ringet, korlátozza a változtatási lehetőségeket. Ezzel együtt az FIA már korábban is jelezte, hogy a pálya végén érdemes lenne módosítani, és ezzel elkerülhetőek lennének a mostanihoz hasonló gondok.

„Annak érdekében, hogy a jövőben megoldjuk a problémát a futamokon, megújítjuk a pálya [üzemeltetőinek] szóló javaslatunkat, hogy a kilences és a tízes kanyar kijáratához tegyenek kavicságyat – idézi a The-Race.com a szövetség szóvivőjét. [Ezen a ponton] megjegyezzük, hogy bár ez nem egyszerű megoldás a többi itt versenyző sorozat miatt, más, hasonló problémákkal küzdő kanyarokban, illetve pályákon nagyon hatékonynak bizonyult.”

Friss