back to top
2024. november 22. 01:47

KezdőlapF1Amikor Max Verstappen apja kamikaze-t játszott, majd közölte, nem ő volt a...

Amikor Max Verstappen apja kamikaze-t játszott, majd közölte, nem ő volt a hibás (videó)

-

Noha 2001. április 1-jén történt, bolondozásnak kicsit durva volt az, amit Jos Verstappen tett az élete mindössze harmadik Forma–1-es versenyén Michael Schumachert kerék a kerék elleni csatában legyőző, a későbbi hétszeres világbajnokot faképnél hagyó és első F1-es győzelme felé száguldó Juan Pablo Montoyával. 

A 2001-ben a mai napon rendezett Brazil Nagydíj lehetett volna Juan Pablo Montoya első Forma–1-es győzelmének helyszíne, ám aztán jött Jos Verstappen, és megfosztotta ettől a kolumbiait. Azt a kolumbiait, aki újonc létére azért ekkor már messze volt a zöldfülű kezdőtől, hiszen 1997-ben második, 1998-ban pedig bajnok volt az akkor az F1 előszobájának számító nemzetközi Forma–3000-ben, majd két évet lehúzott a CART-ban, ahol 1999-ben szintén bajnoki címet ünnepelhetett, 2000-ben pedig megnyerte a legendás Indianapolis 500-at.

Juan Pablo Montoya, Williams, 2001, Brazil Nagydíj
Fotó: BMW Picture by John Townsend

Ezzel együtt az akkor 25 esztendős pilótának persze hozzá kellett szoknia a királykategóriához, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, majd Malajziában nyújtott teljesítménye (az időmérőn előbb 1 másodpercet, majd 7 tizedet kapott csapattársától, Ralf Schumachertől) láttán pedig úgy tűnt, ez eltart majd egy darabig. Ráadásul a két futamból egyet sem fejezett be – Melbourne-ben motorhiba áldozata lett, Sepangban pedig a 3. körben kicsúszott a szakadó esőben. Ám Interlagosban már csupán két pozícióval és 0,075 másodperccel bizonyult lassabbnak Ralfnál az időmérőn, a futamon pedig végképp bizonyította, rosszul gondolták azok, akik már a következő Alex Zanardinak kiáltották ki.

Halálos baleset, felboruló Schumacher és két későbbi világbajnok debütálása történt 23 éve

A rajt után feljött Michael Schumacher mögé a második helyre, majd miután Mika Häkkinen rajtrácson ragadt McLarenje miatt beküldték a biztonsági autót, az újraindításnál meglepte a Ferrari háromszoros világbajnokát, és jó két autónyi távolságból, füstölő bal első kerékkel, hideg gumival, nehezebb autóval bevetődött a német mellé, majd egészen a pálya széléig (abszolút szabályos módon) terelte őt. Ez a manőver pedig szinte biztosan a győzelmet jelentette volna Montoyának, aki a folytatásban végig az őt folyamatosan hajszoló, vele ellentétben nem egy, hanem két kiállásos stratégián levő Schumacher előtt tudott maradni, a szintén egy kerékcserét és tankolást tervező David Coulthard pedig 5 másodpercnél sosem került hozzá közelebb.

Juan Pablo Montoya, Williams, Michael Schumacher, Ferrari, Brazil Nagydíj, 2001
Montoya, a nyakán Schumacherrel / Fotó: BMW Picture by John Townsend

A futam végére persze megjött az eső, ami Montoyát és/vagy a Williams-t is megtréfálhatta volna (ne feledjük, a CART-ban esőben nem rendeztek versenyeket, és még az esőmenőnek tartott Schumacher is hibázott, ami a győzelmébe került), ám ezt már soha nem tudhatjuk meg, a 71 körös futam 39. körében ugyanis jött Jos Verstappen, és telibe találta az őt leköröző Williams-t, miután a hármas kanyar előtti egyenesben félrehúzódva előbb elengedte azt.

Az Arrows az ütközéstől a levegőbe emelkedett, majd a földet éréskor eltört a bal első felfüggesztése, míg a megforgó Montoya autójáról lerepült a hátsó szárny, így rögtön egyértelmű volt, hogy mindketten kiestek. Verstappen a kanyar külső bukóterében állt meg, míg Montoya a megforgásból egyenesbe állva a belső oldalon levő korlát mellé parkolta le az autóját, így közvetlenül a baleset után nem találkoztak. A később heves vérmérsékletéről is ismertté vált kolumbiai ugyanakkor nem tűnt kimondottan idegesnek, mert bár eleinte mutogatott Verstappennek, az autóból kiszállva már inkább azzal volt elfoglalva, hogy a nézőknek integessen „Természetesen csalódott vagyok, mivel ez ígérkezett életem legjobb napjának, de sajnos rossz vége lett. De majd jönnek jobbak” – tekintett előre sztoikusan.

Az ütközés az azt megelőző fél körrel:

Az eseten nagyon nem volt mit vitatni, és a felügyelők is Verstappent találták vétkesnek, úgyhogy a 29 esztendős holland 15 ezer dolláros pénzbírságot kapott. Ő viszont meglepő módon úgy vélte, nem ő hibázott. „Láttam a kék zászlót, majd Juant, úgyhogy balra húzódtam. Amint elhaladt mellettem, visszatértem az ideális ívre, utána azonban nagyon korán fékezett, úgyhogy összeütköztünk. Nem tehettem ellene semmit. Sajnálom őt, mert utólag megtudtam, hogy vezette a versenyt, de nem tudtam elkerülni. Nekimentem és ennyi volt” – nyilatkozta Jos.

Patrick Head, a Williams híresen szigorú technikai igazgatója meg is jegyezte, hogy nem pont ez az a viselkedés, amit várna egy hibázó versenyzőtől. „Ezeknek a srácoknak fel kellene tenni a kezüket, ha hibáztak, de úgy tűnik, hogy manapság ez már nem divat. Juan Pablo kontrollálta a versenyt, amíg neki nem mentek hátulról. A közúton mindig a hátul haladó a felelős, ez közismert tény, úgyhogy szerintem nincs min vitatkozni.”

Montoya és Verstappen egyébként egyszer még konfliktusba került abban az évben, amikor a Williams versenyzője a Német Nagydíjat vezetve bemutatott a hollandnak, mert úgy érezte, hogy Verstappen feltartotta őt. „Nem tudom, mi történt, csak utólag láttam a TV-ben, hogy bemutatott – nyilatkozta a Montoya győzelmével záruló verseny után Verstappen. – Hogy milyen oka volt erre, azt nem tudom, de ha így akar játszani, akkor legközelebb egy kicsit jobban is megnehezíthetem a dolgát. A csapat azt mondta, hogy abban a szektorban csak egy tizeddel volt lassabb, mint korábban, úgyhogy nem tartottam fel. Semmi oka nem volt arra, hogy így viselkedjen. De ha így folytatja, megnehezítem az életét” – fenyegetőzött Verstappen, aki a szezon végén ülés nélkül maradt, így 2002-ben már nem tudott keresztbe tenni Montoyának, de 2003-ban a Minardinál még visszatért egy szezonra.

Montoya 10 perces dührohamot kapott, majd a Williams írásos megrovásban részesítette érte

Friss