back to top
2024. november 25. 06:58

KezdőlapF1„Rosszabb, mint egy rémálom" – a háttérben zajlott a Brit Nagydíj igazi...

„Rosszabb, mint egy rémálom” – a háttérben zajlott a Brit Nagydíj igazi drámája

-

Mióta megnyerte az idei Monacói Nagydíjat, katasztrófafilmbe illően alakult Charles Leclerc szezonja. A legújabb blama után pedig a Ferrari monacói versenyzője mintha kezdene kicsit besokallni.

„Nem vagyok jól, ez már túl sok, már túl sok verseny óta tart, és többé nem tudom, hogy mit mondjak, amikor ide jövök [az interjúzónába]. Rendezni kell a sorainkat csapatként” – nyilatkozta egy szemmel láthatóan csalódott, megtört, motivációját vesztett, mentálisan és érzelmileg is kiürült Charles Leclerc az F1 riporterének a Brit Nagydíj után. Azután a Brit Nagydíj után, amelyet a Ferrari hajmeresztő stratégiájának köszönhetően körhátrányban, a 14. helyen zárt.

Leclerc a verseny kezdeti szakaszában még a 7. helyen haladt, miután a 13. körben megelőzte Lance Strollt, és úgy tűnt, ennél is lesz feljebb, ám miután az eső elkezdett szemerkélni, a Ferrari a 19. kör végén a bokszba hívta őt, hogy feltegyék neki az intermediate gumikat. Onnan kihajtva a mezőny nagy részéhez hasonlóan slick gumikon kint maradó Valtteri Bottas elé jött vissza, aki hamarosan megelőzte, nyilvánvalóvá téve, hogy nem az inter a megfelelő gumi a körülményekhez. Mire a komolyabb, a kerékcserét valóban szükségesség tevő eső megjött, Leclerc abroncsai teljesen elkoptak a nem eléggé nedves aszfalton, így jöhetett ki egy újabb szettért, ami végleg megpecsételte a sorsát.

Leclerc, Ferrari, Brit Nagydíj
A mindent romba döntő kerékcsere / Fotó: Ferrari

„Egyértelműen ez volt a rossz stratégia – jelentette ki immár az írott sajtó képviselőinek. – Vissza fogom nézni, mert nyilván az üzenetekkel és az autóban kapott információkkal úgy éreztem, hogy ez a helyes döntés. Eléggé esett a 15-ös kanyarban, és azt mondták, hogy a következő körben az eső nagyon rá fog kezdeni, ezért kiálltam, hogy megpróbáljak ennek elébe menni. Az eső viszont 8 vagy 9 körrel később érkezett, úgyhogy a kiállás gyakorlatilag véget vetett a versenyünknek. Nagyon frusztráló, egy újabb felejthető hétvége, és ez már kezd sok lenni.”

„Ez egy nagyon kemény időszak, nem is igazán találom rá a szavakat, de most már négy versenynél tartunk, amelyek rosszabbak voltak egy rémálomnál. Remélem, hogy hamarosan visszatérünk” – tette hozzá.

Ugyanazt az infót kapták, vagy mégsem?

A Ferrarinál legalább nem volt teljes a kudarc, hiszen csak az egyik pilótájuk futama csúszott szét menthetetlenül, a másik a lehetőségeiből a legtöbbet kihozva az 5. helyen végzett, és még a leggyorsabb körért járó extra pont is az övé lett. Ehhez persze kellett, hogy Carlos Sainz ne álljon ki túl korán intermediate gumikért, ami felveti a kérdést, hogy a maranellóiak milyen információkat adtak a két versenyzőjüknek, és hogyan sikerült elkerülni a spanyollal a blamát.

„Ugyanazokat az információkat adtuk a pilótáknak a pálya állapotáról, de Charles és Carlos a pálya eltérő részén volt. Carlos Max [Verstappen] futamát másolta, míg Charles Stroll mögött volt (addigra már előtte – a szerk.), azaz 10 másodperccel hátrébb. Ez késztette a csapatot és Charles-t a döntés meghozatalára” – nyilatkozta Frédéric Vasseur csapatfőnök az olasz Sky-nak.

Ennek eldöntéséhez nézzük meg, hogyan zajlott a kommunikáció a két versenyzővel. Elsőként Leclerc és Bryan Bozzi párbeszéde olvasható:

Bozzi a 17. kör végén: Az élen állók továbbra is kint maradnak.
Bozzi a 17. kör végén: Vissza a Race motorüzemmódba, ez még 3-4 körig kitarthat.
Bozzi a 18. körben: A köridők továbbra is slickeknek felelnek meg, az interekkel 1:40-es időket lehet autózni.
Bozzi a 18. körben: Heves esőzés a bokszutcában, kettesről hármas besorolású.
Leclerc a 18. kör második szektorának végén: Mennyi ideig fog tartani?
Bozzi: Még 10 percig. Az élen állók továbbra is kint maradnak.
Leclerc: Álljatok készen!
Bozzi a 19. kör elején: Arra számítunk, hogy ez a legerősebb, és 10 percig így marad.
Leclerc a 19. kör elején a 3-as kanyar féktávján (közvetlenül egy komoly megcsúszás előtt): Box!
Bozzi: Vettem
Leclerc a 19. kör 8-as kanyarjában: Nagyon küszködök a hátsó gumikkal.
Leclerc a 19. kör 9-es kanyarja után: Várjatok egy kicsit a kiállással, mert a pálya egy része eléggé száraz.
Leclerc a 19. körben, miután a 12-es és 13-as kanyarban is nagyon csúszkált: Box, box!
Bozzi: Vettem, box! Kiállunk interekért. Az élen állók továbbra is kint maradnak.
Leclerc kiáll, majd a boxutcában haladva: Hevesebbé fog válni az eső?
Bozzi: Öt percen belül, majd talán később még jobban.

Most következzen Riccardo Adami és Carlos Sainz kommunikációja:

Sainz a 16. kör végén: Vizes a harmadik szektor, nem? A 15-ös kanyar a legvizesebb.
Adami: Vettem, sárga harmadik szektor egy körig, jelenleg cián a 15-ös.
Sainz a 17. körben a 6-os kanyar előtt: Csak a pályának az a része?
Adami: Igen.
Adami a 17. körben a 8-as kanyar után: Cián a 6-osban és 7-esben.
Sainz: Cián a 6-osban és 7-esben.
Adami a 17. körben a 9-es kanyar után: Zöld-sárga a hármas szektorban most. Figyelj a 15-ös kanyarra.
Sainz: Szólj, ha mások kicsúsznak.
Adami: Senki sem csúszott ki.
Adami a 17. kör végén: Ez a legvizesebb rész. Még 2-3 körig így fog esni a hármas szektorban.
Sainz: Vettem, tájékoztass, teljes koncentráció.
Adami: Vettem.
Adami a 18. körben: Köridő 35,3, jó munkát végzel.
Adami a 18. kör végén: Két kör így, cián a teljes pálya. Óvatosan az első szektorban, óvatosan az első szektorban.
Sainz: Vettem.
Adami a 19. kör elején: DRS nem engedélyezett, diff mid +1, hogy segítsen neked.
Adami a 19. kör második felében: Még 1-2 kör így, aztán kevesebb lesz az eső.
Adami a 19. kör második szektorának végén: Óvatosan a hármas szektorban. Max 2,4-el előtted, Charles 12-vel mögötted. Legyél óvatos ott.
Adami a 20. kör elején: Charles kiáll a bokszba, monitorozhatjuk őt.
Adami a 20. kör első szektorában: Az eső alább fog hagyni a következő körben.
Sainz: Elégedett vagyok a slickekkel. Jó munkát végeztek, srácok, csak így tovább!

Ami elsőre is átjön a két pilóta és a versenymérnöke közötti kommunikációból, hogy ég és föld a különbség. Míg Sainz és Adami előre lefektetett színkódokat használt arra, hogy pontosan kommunikálja, a pálya bizonyos részei milyen állapotban vannak, Leclerc és Bozzi egyértelműen nem értette meg egymást. A garázs egyik oldalán egy olajozott gépezet kezelte tökéletesen a szituációt – Sainz a megfelelő kérdéseket tette fel, a mérnöke pedig a megfelelő információkkal szolgált – ezzel szemben Leclerc a 19. körben totálisan elveszett, ami végül rossz döntéshez vezetett.

Nyilván a csapat ki fogja elemezni, hogy pontosan miért történhetett ez, de a párbeszédből az jön át, hogy mintha a Bozzi által a 18. körben közölt „Heves esőzés a boxutcában, kettesről hármas besorolású” üzenet zavarhatta volna meg Leclerc-t, aki visszakérdezett, hogy „mennyi ideig fog tartani?”. Mérnöke erre közölte, hogy még 10 percig, amiből Leclerc alighanem azt a következtetést vonta le, hogy még ennyi ideig nagyon fog esni. Az eső intenzitása itt valóban nőtt, Adami is közölte Sainz-al, hogy „Cián a teljes pálya, óvatosan az első szektorban, óvatosan az első szektorban”, de a 19. kör második felében már azt az információt adta a spanyolnak, hogy 1-2 kört kell már csak kihúznia ilyen körülmények között, utána pedig már nem fog ennyire esni.

Carlos Sainz, Riccardo Adami, Ferrari, Belga Nagydíj
Sainz és Riccardo Adami összeszokott párost alkot / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Itt pedig egyértelműen eltérés van a Leclerc-nek és a Sainznak adott információban, Bryan Bozzi a 19. kör elején ugyanis azt mondta a monacóinak, hogy még 10 percig fog ilyen mértékben esni. Leclerc közvetlenül az üzenet után kis híján a bukótérbe csúszott a hármas kanyarban, ami után rögtön közölte, hogy ki akar állni kerékcserére. Az ez utáni kanyarokban azonban nem tapasztalt ekkora nehézségeket, ezért a Copse-hoz érve elbizonytalanodott („Várjatok egy kicsit a kiállással, mert a pálya egy része eléggé száraz”), hogy aztán a Maggotts-ban és a Becketts-ben átélt újabb meleg pillanatok után ismét közölje, hogy „box, box!”.

Végül a 19. kör végén ki is állt, de továbbra is érezhető volt a bizonytalanság, hiszen a boxutcában megkérdezte, hogy „Hevesebbé fog válni az eső?”, mire mérnöke közölte vele, hogy 5 percen belül igen, és később talán még jobban. Sainznak azonban ekkor azt mondta Adami, hogy a következő körben alább fog hagyni az eső. Végül az eső intenzitása tényleg csökkent, és egyértelművé vált, hogy azok döntöttek jól, akik kint maradtak slick gumin.

Hogy pontosan hol csúszott félre a dolog Leclerc esetében, azt ő és a mérnöke pontosan látni fogja utólag, a nagyobb kérdés inkább az, hogy miként lehet ilyen ordító különbség felkészültségben a garázs két oldala között. Ennyit számít, hogy Sainz a Ferrarihoz igazolása óta a korábban Sebastian Vettelt segítő Adamival dolgozik, míg Leclerc az idei imolai futamra kapta meg versenymérnöknek a Xavi Marcost váltó Bozzit? Vagy inkább arról van szó, hogy a közismerten rendkívül alapos és felkészült Sainz több energiát fektet abba, hogy az ilyen helyzetekben a lehető legpontosabb és legrelevánsabb információkat kapja? Mert akármi is lesz majd a konklúziója a belső vizsgálatnak, és derül mondjuk ki, hogy Leclerc értett félre valamit, vagy az, hogy mérnöke adott neki rossz információt, ezen a szinten – mint azt láthattuk – egyik sem fér bele. 

Leclerc, Ferrari, Brit Nagydíj
Leclerc itt még jó hangulatban volt / Fotó: Ferrari

Leclerc: nehéz pozitívumokat találni

Mivel a monacói győzelme óta eltelt négy verseny során Leclerc a barcelonai 5. helyen kívül nem ért el értékelhető eredményt (egy kiesés, egy 11. és egy 14. hely a mérlege), abszolút érthető, hogy miért volt annyira meggyötört az ábrázata a kamerák előtt. Ráadásul nem csak amiatt lehet bosszús, hogy ismét balul sikerült egy versenyen, hanem amiatt is, mert a Ferrari barcelonai fejlesztései nem teljesen váltak be, hiszen növelték az autó pattogásának mértékét. Emiatt a Scuderia Silverstone-ra kénytelen volt visszaváltani az imolai fejlesztési csomagra, ami Leclerc szerint legalább jó döntés volt.

„Nagyon nehéz az ilyen napok végén meglátni a pozitívumokat. Csak vissza akarok térni a csapattal a gyárba, hogy kielemezzük, milyen módon hozzuk meg ezeket a döntéseket az én esetemben, és miért döntöttünk ma rosszul. Nehéz helyzetben vagyunk. A fejlesztések hozták a számokat, amelyekre számítottunk, viszont elég jelentős pattogást is előidéztek nagy sebességnél. Egy ilyen pályán úgy döntöttünk, hogy valószínűleg jobb kicsit kevesebb teljesítmény és több következetesség, és szerintem ez volt a helyes döntés. A folytatásban elemezni fogjuk az összes adatot, amit a két csomaggal mostanáig gyűjtöttünk, és megpróbáljuk megérteni, hogy van-e valami, amit eddig nem értettünk. A pattogás mérséklődött, úgyhogy a következetesség javult” – összegezte a helyzetet a monacói.

Räikkönen 2009-es esetét idézte a Ferrari újabb hibája, de a Scuderia megvédte a védhetetlent

Friss