Ami eddig bombabiztosnak tűnt, azt most már korántsem az. Lehet, hogy a Porsche végül egyáltalán nem jön az F1-be?
Hónapok óta gyakorlatilag kész tényként kezelték az F1-es paddockban, hogy a Porsche 2026-ban a Red Bull oldalán beszáll a Forma-1-be. Mindez olyannyira biztosnak tűnt, hogy sajtóhírek szerint a felek a júliusi Osztrák Nagydíjon szerették volna bejelenteni az együttműködést, de a 2026-os motorszabályok véglegesítésének csúszása miatt ezt akkor nem tudták megtenni.
Az azonban szinte borítékolható volt, hogy amint minden akadály elhárul, korábban fog jönni a megerősítés, mint az Audié. Ám végül nem így lett, hiszen az ingolstadtiak a Belga Nagydíj pénteki napjának délelőttjén bejelentették, hogy 2026-tól motorgyártóként érkeznek, és bár arról nem tettek említést, hogy melyik csapattal együttműködve teszik ezt, az Alfa Romeo nem sokkal ezutáni bejelentése kevés kétséget hagyott afelől, hogy a Sauberben fognak tulajdonrészt vásárolni.
A Porsche-Red Bull házasság körül eközben viszont egyre több a kérdőjel, sajtóhírek szerint pedig már az sem biztos, hogy egyáltalán megtörténik az üzlet. A The-Race.com arról ír, hogy a bizonytalanság oka a Christian Horner–Helmut Marko–Adrian Newey triumvirátus, amely az ellen van, hogy kiengedje a kezéből az irányítást. Márpedig, ha a Porsche 50%-os résztulajdonos lesz a Red Bull Technology-ban, akkor a döntéseknek a németországi igazgatótanácson is keresztül kell menniük, és többé nem lehet majd az eddig alkalmazott módon kormányozni a vállalat szekerét.
Horner ezzel együtt továbbra is azt mondja, hogy „konstruktív megbeszélések folynak” a felek között, de nem nehéz azonosulni a félelmeivel, hiszen a Red Bullnak eddig megvolt az az előnye, hogy rendelkezett egy független csapat rugalmasságával, miközben gyakorlatilag gyári támogatással bírt egy nagy autógyártó részéről. A Porsche egyenrangú félként történő érkezésével a rugalmasság viszont a múlté lenne.
A The-Race úgy értesült, hogy valójában a Red Bull-vezér Dietrich Mateschitz az, aki szorgalmazza a Porschéval történő közösködést, miközben Milton Keynes-ben vagy a saját kezükbe vennék a 2026-os motorprogramot – a Red Bull Powertrains már a nyári szünet előtt beindította az első, négy év múlva életbe lépő szabályok szerint épített prototípust –, vagy folytatnák az együttműködést a Hondával. A japánok pedig nyitottak is lennének erre, noha a hírek szerint többre vágynak annál, minthogy ismét csak motorpartnerek legyenek.
Hogy mindez miként lenne összeegyeztethető a Red Bull saját motorrészlegének felállításával, az újabb érdekes kérdés, Horner Spában mindenesetre ragaszkodott hozzá, hogy még semmi sem dőlt el. „Ami 2026-ot illeti, semmi sincs véglegesítve. A Red Bull Powertains megalakult, több mint 300 embert toboroztunk, úgyhogy ez a mi utunk” – szögezte le.
A csapatfőnök utalt rá, hogy az istállón belül nincs széthúzás azzal kapcsolatban, hogy milyen partnerrel is kellene együttműködni, mert ez a lényegen úgysem változtat. Magyarul: a Red Bull mindenképpen saját sorsának a kovácsa lesz, és ha sem a Honda, sem a Porsche nem jön, illetve marad, akkor saját néven építi majd a motorjait.
A döntésnek ugyanakkor komoly következményei lehetnek, hiszen amennyiben kihátrálnak a németekkel való együttműködésből, az a Porsche érkezését sodorná veszélybe, hiszen ők arra alapoztak, hogy egy meglévő infrastruktúrához csatlakoznak, azaz nem házon belül gyártják majd az erőforrásokat, miként teszi azt az Audi. Már csak azért sem, mert nincs erre alkalmas infrastruktúrájuk, ezért, ha nem a Red Bull-lal jönnek, valószínűleg mással sem fognak.
A Red Bull jövője is függhet a döntéstől
A The-Race is rávilágított, hogy nem csupán a Red Bull-Porsche egyesülés, hanem az energiaitalos vállalat F1-es jövője is terítéken lehet, és Mateschitz nem véletlenül igyekezett minél hamarabb tető alá hozni a Porsche-üzletet. A 78 esztendős osztrák halála vagy kiszállása után ugyanis a hírek szerint a Red Bull thai résztulajdonosáé lesz a teljes vállalat, Mateschitz pedig ez előtt biztosítani akarja a csakis miatta létező F1-es projekt jövőjét. Ha pedig Hornerék meggyőzték arról, hogy ezt mégse a Porsche révén tegye, akkor a németek érkezése igen valószínűtlennek tűnik.