Adrian Newey fizetése nem, egy másik korábbi vezető Red Bull-szakember fizetése viszont szerepet játszott a Red Bull túlköltekezésében, miként az FIA év közbeni változtatása, és a brit adóhatóság is. Többek között ezek az információk derültek ki a témában született eddigi legrészletesebb cikkből.
Az USA Nagydíj hétvégéjén folytatódik a Red Bull-szabályszegési sagája. Az energiaitalos csapatról a Japán Nagydíj utáni hétfőn derült ki, hogy az FIA szerint megszegte a szabályokat, és 2021-ben átlépte a 145 millió dolláros költségplafont, azóta pedig mindenki arra vár, hogy kiderüljön, tényleg így történt-e (az FIA szerint igen, de ezt a Red Bull nem köteles elfogadni, és megpróbálhatja bebizonyítani az igazát, viszont, ha nem tudja, súlyosabb büntetést kaphat).
Nagy leleplezésre készül a Red Bull és dühöng, miközben az FIA ajánlatot tett nekik
Amíg pedig hivatalos információk nem látnak napvilágot az üggyel kapcsolatban, csak a sajtóhírekre támaszkodhatunk, és az olyan információkra, amelyek például most a RacingNews365.com birtokába jutottak. A szaklap minden eddiginél részletesebb képet festett arról, hogy miként értesült a Red Bull a szabályszegés tényéről, és pontosan milyen területeken és mennyivel léphette túl a költségkeretet.
Azt írják, hogy Christian Horner csapatfőnök már egy órával a Japán Nagydíj leintése után telefonhívást kapott arról, hogy az FIA vizsgalati eredménye szerint megszegték a pénzügyi szabályokat, a vonal túlsó végén pedig nem más volt, Shaila-Ann Rao, az FIA ideiglenes főtitkára, aki nem mellesleg korábban a Mercedesnél dolgozott, és akit Helmut Marko a szabályszegésről szóló hírek napvilágra kerülése után megvádolt azok kiszivárogtatásával.
Ezeken a területeken léphették túl a plafont
A RacingNews365 saját forrásaira hivatkozva azt írja, hogy a Red Bull eredetileg 4 millió dollárral a 145 milliós plafon alatt volt, de ezután több tényező oda vezetett, hogy végül 1,8 millió dollárral átlépte azt. A forrás szerint a csapat 800 ezer dollárt költött a kényszer- és betegszabadsággal összefüggő belső költségekre; illetve 1,2 millió dollárt étkeztetési költségekre. A maradék összeg pedig a tartalék alkatrészek használatával és a brit hatóságok és az istálló közötti adóügyekkel kapcsolatos. Mindez azt eredményezte, hogy a végösszeg 5,8 millió dollárral lett magasabb.
A jól értesült forrás szerint a 2021-es szezon közben az aerodinamikai főnök pozíciójából lemondó, azóta az Aston Martin technikai igazgatói állását átvevő Dan Fallows körüli költségek az egyik olyan tétel, amit a Red Bull nem számolt bele a költségvetésbe, az FIA viszont igen. Fallows ugyanis felmondása után az ilyenkor szokásos kényszerszabadságát töltötte, eközben pedig papíron áthelyezték a Red Bull Advanced Technologies-hoz.
Ennél sokkal érdekesebb a tartalékalkatrészek ügye. Korábban ugyanis nem tartoztak a költségplafon hatálya alá azok, a 2021-es autóhoz gyártott alkatrészek, amelyeket a 2022-es kocsikhoz már nem lehet felhasználni. Tavaly júniusban az FIA azonban változtatott a szabályokon, és onnantól fogva ezek az elemek is a költségplafon hatálya alá esnek.
A RacingNews365.com kiemeli, hogy Adrian Newey fizetése a korábbi sajtóhírekkel ellentétben nem képezte a részét a szabályszegésnek, mert a sztártervező beletartozik a három legjobban fizetett alkalmazottba, ezért a bére kívül esik a költségplafon hatályán.
A túllépés legnagyobb részéért azonban még mindig nem az eddig felsorolt tényezők, hanem az Egyesült Királyság adóhatóságának esetleges adójóváírásaihoz és visszatérítéseihez kapcsolódó összegek felelősek.
Az Egyesült Királyságban ugyanis lehetőség van hiteligénylésre kutatás-fejlesztés céljából, amit a Red Bull megtett, és arra számított, hogy a hiteljóváírás egy részét arra fordíthatja, hogy megszabaduljon bizonyos adókötelezettségeitől. Ezt a visszatérítést azonban nem kapta meg, ami 1,4 millió dollárral növelte a kiadásait.
Az RN365 szerint pedig amennyiben a Red Bull képes bizonyítani, hogy számítottak erre a jóváírásra, az FIA elnéző lehet ezzel az összeggel kapcsolatban, ami vélhetően a büntetés kiszabásánál is sokat nyomhat a latban.
Horner lemondta a sajtótájékoztatót
Hogy a Red Bull megerősít-e ezeket a híreket, vagy egyáltalán mond-e valamilyen konkrétumot az üggyel kapcsolatban, az az USA Nagydíj szombati napjának délelőttjén tartott csapatfőnöki sajtótájékoztatón derülhet ki leghamarabb, Christian Horner csapatfőnök ugyanis a korábbi hírekkel ellentétben mégsem tart sajtótájékoztatót pénteken, mivel csütörtökön nem tudott találkozni Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel.