Nem Mick Schumacher teljesítményével volt a baja a Haasnak tavaly, hanem egészen más ok miatt nem hosszabbított szerződést a német versenyzővel.
Günther Steiner, a Haas-istálló csapatfőnöke egyszer és mindenkorra tisztázta azt, hogy miért váltak meg tavaly Mick Schumachertől. Az olasz-amerikai szakember az Auto Motor und Sport podcastjában kifejtette, hogy nem a 23 esztendős pilóta teljesítménye volt a döntő faktor.
„Hogy jobb vagy rosszabb, ez nem igazán játszik itt szerepet. Amit el akartunk érni, az a csapat fejlesztése. Úgy vélem, van még bennünk potenciál arra, hogy jobbak legyünk csapatként. És mi a legjobb módja előrevinni egy csapatot? Olyan versenyzőkkel versenyezni, akikről tudod, hogy mire képesek, és akik előre tudják vinni a csapatot.”
„Mick sajnos csak a második szezonját teljesítette, és vannak, akik már korábban is itt voltak, akik már hét, nyolc, tíz évet eltöltöttek a Forma-1-ben, és egyszerűen többet tudnak. Ők előrevihetik a csapatot, ezért döntöttünk így.”
Steiner szavai alapján tehát azért szerződtették az F1-ben már kilenc szezont lehúzó Nico Hülkenberget, mert tapasztaltabb honfitársánál. Amennyiben viszont tényleg csak ez szólt Schumacher ellen, joggal merül fel a kérdés, hogy egyáltalán miért vitték a csapathoz 2021-ben? Hiszen akkor is tudták róla, hogy újonc, és hogy 2022 végére sem lesz kettőnél több szezonnyi tapasztalata.
Noha Steiner erről nem beszélt, de a kérdés félig költői, hiszen a Haas anyagilag nagyon nehéz helyzetbe került a koronavírus-járvány alatt, a Schumacher és főleg Nyikita Mazepin által közvetetten vagy közvetve hozott dollármilliók pedig értek annyit, hogy a csapat fejlődése helyett a túlélés legyen a fő szempont. Most azonban, hogy az istálló kimászott a gödörből, és a MoneyGram révén új főszponzorral is erősített, már újra előtérbe helyezheti az eredményességet.
Nem Schumacher volt túl gyenge
Steiner elismerte, hogy Mick Schumacher „Sokat fejlődött a második évében, és be kell vallanom, voltak nagyon jó pillanatai. Ekkor mindannyian kellemesen meglepődtünk.”
De nem volt elég tapasztalata.
„A teljes csomagot és a csapat előrevitelét nézve, hogy megtehessük, amit 2018-ban (a Haas fennállása legjobb eredményé elérve 5. lett a konstruktőri pontversenyben – a szerk.), úgy döntöttünk, hogy visszahozunk egy tapasztalt versenyzőt, mint akkor, amikor beszálltunk a Forma-1-be. Az első évben ott volt nekünk Romain [Grosjean] és Esteban [Gutiérrez].”
Akkor Grosjean már valamivel több mint négy szezonnyi F1-es tapasztalattal rendelkezett, Gutiérrez azonban csak Schumacherhez hasonlóan két idénnyel a háta mögött lett a Haas versenyzője.
„Esteban nem volt rossz, mindössze úgy gondoltuk, kell valaki, akinek több tapasztalata van. És a második versenyző esetében most ennél is több tapasztalattal rendelkezünk. Kevin közben már hét évet eltöltött a Forma-1-ben, Nico pedig nagyon régóta van itt, és mindig olyan helyzetben volt, ahová el akarunk jutni. Ő volt az, aki oda juttatta a csapatokat. Oka van annak, hogy miért választottuk Nicót. Nem azért, mert imádjuk őt, hanem a teljesítmény miatt” – szögezte le Steiner.
Válogatott kritikák – Alesi, Vettel és Wolff is belerúgott a Haasba Mick Schumacher elküldése miatt
Félig-meddig bocsánatot kért
A Haas csapatfőnöke tavaly rengeteg kritikát kapott amiatt, hogy nem bánik megfelelően Schumacherrel, és nyilvánosan kritizálja a szezont gyengén kezdő, Szaúd-Arábiában és Monacóban is hatalmas balesetet szenvedő pilótáját. „Dzsidda és Monaco után nagy volt a frusztráltság. Két totálkár után az ember frusztrált lesz, és olykor tesz olyan kijelentéseket, amelyeket nem igazán gondol át. Ismerem magam” – mondta Steiner, aki ezzel valamennyire elismerte, hogy talán elhamarkodottan beszélt.
„Kanada, Silverstone és Ausztria (utóbbi két futamon Schumacher pontot szerzett, és Kanadában is jó úton járt ehhez, mielőtt műszaki hiba miatt kiesett – a szerk.) nagyon jó volt. Hogy miért voltak ezek a csúcspontok… Szerintem az autó is jó állapotban volt ezen a három hétvégén, mert Kevin is jól teljesített. A szezon második felében pedig [Schumacher] azt kell mondanom, hogy nem volt sokkal rosszabb Kevinnél az összteljesítmény terén” – értékelte a csapattársát az Osztrák Nagydíj után hátralevő 11 futam során a mindkettejük által befejezett nagydíjakon 5-4-re felülmúló Schumacher teljesítményét Steiner.
Nem érdekli, hogy mások mit mondanak
A csapatfőnököt leginkább Ralf Schumacher, Mick Schumacher nagybátyja kritizálta sokszor és sokat a sajtóban – több forrás szerint ez, illetve Mick Schumacher menedzsmentjének viselkedése is hozzájárult ahhoz, hogy a némettel nem hosszabbítottak szerződést –, Steiner mostani szavai pedig némileg neki is szólnak.
Még az ellenfél csapata is korrektebbül bánt Mick Schumacherrel, mint a sajátja
„Nem volt könnyű döntés [elküldeni Schumachert]. Azért vártunk addig, mert nem tudtuk pontosan, hogy mi a legjobb a csapatnak. Végső soron mindig is azt mondtuk, hogy nem sietünk a döntéssel, inkább kivárunk.”
„Az biztos, hogy a Schumacher vezetéknév áldás és átok egyben. Ez közismert. Mindenki azt gondolja, hogy van szavazati joga. De szerintem csak azoknak van, akik a csapat tagjai, vagy akiké a csapat. Mert, ha nem járulsz hozzá semmihez pénzügyileg vagy bárhogy, csak véleményed van… Nekem is mindig van véleményem arról, hogy kinek hova kellene mennie, amikor focit nézek. De az én véleményem nem számít.”
„Ezt tudom, mert nincs szavazati jogom. És ezért idegesítő ez, de ez nem befolyásolja a döntést. A kapcsolatom Mick-el jobb volt a szezon második felében, mint az azt megelőző másfélben. Úgy gondolom, minden gond nélkül egymás szemébe tudunk nézni.”
Mick Schumacher a McLarennel térhet vissza? – 2023-ban akár ez is megtörténhet
Steiner végül elmondta a véleményét arról is, hogy Mick Schumacher a Mercedes (és a McLaren) tartalékja lett az idei évre.
„Ez lehetőséget ad neki arra, hogy jelen legyen a Forma-1-ben. Tudják, hogy megy ez. Ha nem vagy itt, hamar elfelejtenek, ő pedig itt marad. Nem ismerem a szerződését, vagy hogy mennyit szimulátorozik, mennyit tesztel. Nem tudom a részleteket, de ez nem rossz döntés.”