Hiába szóltak arról a hírek, hogy a Ferrarinak sikerül végre egy vagy akár több jónevű szakembert szerződtetnie, Miamiban végleg bebizonyosodott, hogy nem ez a helyzet.
Az elmúlt bő négy hónap során három vezető beosztású szakember, sorrendben Mattia Binotto, David Sanchez és Laurent Mekies is vette a kalapját és továbbállt (utóbbi távozásának időpontja még kérdéses) a Ferraritól, ami komoly kérdéseket vet fel a maranellói istállóval kapcsolatban. Noha Frédéric Vasseur csapatfőnök igyekszik elintézni mindezt annyival, hogy néhány ember lelépése nem egetrengető egy 1600 fős istállóban, azért nem bármikor pótolható technikusokról, hanem több évtizedes tapasztalattal rendelkező, rendkívül kompetens szakemberekről beszélünk. Olyanokról, akiket a Ferrari egyelőre nem tud pótolni.
Hiszen miután Luca di Montezemolo, a Ferrari kettővel ezelőtti elnöke hiába hozta volna le a csillagokat is, hogy megszerezze a Red Bulltól Adrian Newey-t, majd Mattia Binotto hiába próbálta elcsábítani a végül a maranellóiak helyett az Aston Martint választó Dan Fallows-t, a jelek szerint Frédéric Vasseur is sikertelenül fáradozik azon, hogy a Scuderiához csábítsa a bikások két vezető szakemberét.
A Binotto Fallows megszerzésére tett sikertelen próbálkozásával induló hadjárat következő állomása ugyanis az lett volna, hogy az olaszok megkörnyékezik Pierre Wache-t, a Red Bull technikai igazgatóját, valamint Enrico Balbo aerodinamikai főnököt.
Miután beszámoltunk róla, az Autosport is azt írta, hogy a Ferrari a távozóban levő Laurent Mekies-t használná fel az erősítéseinek minél előbbi megszerzéséhez, csakhogy a Gazzetta dello Sport szerint a két magasrangú Red Bull-mérnök egyike sem akar Maranellóba szerződni. A brit szaklap arról írt, hogy hamarosan megkezdődik a párbeszéd a Red Bull és a Ferrari között annak érdekében, hogy kompromisszumos megoldás szülessen, de Christian Horner Miamiban megerősítette, hogy ennek nem része Wache és Balbo.
Aggasztó jel, hogy újabb vezető szakember hagyja el a Ferrarit
„Ez mindenekelőtt Laurent [Mekies] és Fred [Vasseur] között zajlik, aztán természetesen a Red Bull is főszerepet fog játszani ebben. Szerintem Oliver Mintzlaff [a Red Bull vezérigazgatója] beszélni fog a Ferrari vezérigazgatójával és megoldást találnak” – nyilatkozta Franz Tost, az Alpha Tauri szezon végén leköszönő csapatfőnöke még Bakuban arról, hogy mi várható.
Az Alpha Tauri természetesen úgy jön a képbe, hogy Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója lesz Tost utódja, ám azt egyelőre nem tudni, hogy mikor távozik Maranellóból, és mikor kezd Faenzában. Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke mindenesetre Azerbajdzsánban „agresszív” lépésnek titulálta, hogy az Alpha Tauri megtette a bejelentést Mekies érkezéséről.
Ezért a francia csapatvezető nem akarja megkönnyíteni a hosszú távú szerződéssel rendelkező honfitársa távozását, helyette felhasználná arra, hogy számos Red Bull-mérnök csapatváltása az ilyenkor szokásosnál hamarabb végbemehessen. Az Autosport arról ír, hogy számos szakemberrel (köztük vélhetően azzal a mérnökkel, akinek a nevéhez a Red Bull trükkös DRS-megoldása fűződik) már meg is egyezett a Scuderia, de még nem csatlakozhattak a csapathoz, mert a kötelező kényszerszabadságukat töltik, Vasseur viszont el akarja érni, hogy korábban munkába állhassanak, cserébe Mekies elengedéséért.
A Vasseur-rel jó kapcsolatot ápoló Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke erről azt mondta Azerbajdzsánban, hogy „Frednek a saját csapatát kell megalkotnia és helyes döntéseket kell hoznia. Egy utazót nem tudsz megállítani. Az én filozófiám mindig az volt, hogy ha valaki menni akar és lát egy másik lehetőséget, akkor el kell engedni és a legjobbakat kívánni neki.”
„Fred vérbeli versenyző és pontosan tudja, hogy mit akar. Szerintem nincs gondja ezzel a helyzettel, de nyilvánvalóan kissé hirtelen volt, ahogy ezt kommunikálták. Ezért fogja Fred a legjobbat tenni a Ferrarinak, és ha ez azt jelenti, hogy bekeményít, akkor az jó” – jelentette ki az osztrák.
Horner: Nincsenek túszaink
Amikor a The-Race Miamiban arról kérdezte a Red Bull csapatfőnökét, hogy valóban hamarabb elengedné-e néhány, a technikai stábból távozó emberét Mekies hamarabbi érkezéséért cserébe, ő ezt válaszolta: „Hogy lesz-e túszcsere Laurent Mekies-ért? Nos, nincsenek túszaink. A Ferrarihoz történő személyi mozgás tekintetében vezetői vagy középvezetői szinten semmi sincs tervben.”
Horner ezután elmondta, hogy Balbo és Wache személyesen vele közölte, hogy nem áll szándékukban távozni. „A személyek, akiket szóba hoztak a Ferrarival, múlt héten eljöttek hozzám, és kifejezték hitetlenkedésüket néhány pletyka kapcsán. De az a Forma-1, az ilyesmi elkerülhetetlen. De nincs tervben, hogy bármelyik vezető beosztású csapattagunk Maranellóba szerződik” – jelentette ki a csapatfőnök.
EKözben Mekies Miamiban is ott ül a Ferrari bokszutcai irányítóközpontjában, ám könnyen lehet, hogy ez az utolsó versenye az olasz istállóval, és az imolai futamig hátralevő két hétben a Ferrarinak és a Red Bullnak sikerül megegyeznie. A minél hamarabbi megállapodást sürgeti az is, hogy ebben az időszakban kezd testet ölteni a csapatoknál a 2024-es modell, erről pedig értelemszerűen Mekies már nem rendelkezhet beható ismeretekkel.
A Ferrari távolmaradási pénzt fizetett Binottónak, ekkor láthatjuk leghamarabb újra az F1-ben
Vasseur eközben Miamiban kifejtette, hogy – bár nem kommunikálják a nyilvánosság felé – intenzív toborzást folytatnak, de lépésről lépésre kell haladniuk, mert nem lehet felépíteni két hét alatt egy új szervezetet. Az ugyanakkor aggasztó jel, hogy sem az elsősorban technikai tudása miatt sokra tartott Binotto, sem Sanchez, sem Mekies helyére nincs egyelőre olyan közvetlen jelölt, aki már bizonyított más csapatban vezető beosztásban.
Nem nehéz belelátni ebbe azt, hogy a Ferrari John Elkann elnök, valamint Benedetto Vigna vezérigazgató megkérdőjelezhető hozzáértésével és lépéseivel korántsem teremt olyan légkört az alkalmazottainak, amelyben szívesen dolgoznának a sikertelenül elcsábítani próbált szakemberek, akiknek ráadásul a teljes életüket Olaszországba kellene költöztetniük ehhez. 15 év után újra sikerre vezetni az F1 legrégebbi csapatát komoly szakmai kihívás lenne bárkinek, ám a Ferrari név jelenleg kevésnek tűnik ahhoz, hogy ezt bevállalják a maranellóiak által kiszemeltek.