2024. április 26. 16:48

KezdőlapF1Nem halt meg a remény, visszatérhetnek az üvöltő V10-es motorok a Forma-1-be

Nem halt meg a remény, visszatérhetnek az üvöltő V10-es motorok a Forma-1-be

-

Alighanem rengeteg Forma-1-rajongó járna örömtáncot, ha megvalósulna, amit már a Red Bull csapatfőnöke is elképzelhetőnek tart.

Miután sokan sokszor elmondták már  – köztük visszavonulása előtt Ross Brawn, az F1 korábbi sportért felelős igazgatója –, hogy többé nem láthatjuk a sikító V12-es és V10-es erőforrásokat a száguldó cirkuszban, Christian Horner bizonyára számos rajongó szívének kedves kijelentést tett.

A Red Bull csapatfőnöke szerint ugyanis még van remény arra, hogy a Forma-1-ben legutóbb 2005-ben használt V10-es motorok a jövőben visszatérjenek, és leváltsák a jelenleg használt V6-osokat. Miután az F1 18 éve szakított a tízhengeres erőforrásokkal, 2006 és 2013 között a hanghatás szempontjából a mai hibrideknél szintén jóval durvább V8-asok voltak szolgálatban, hogy aztán 2014-ben jöjjön a jelenlegi formula.

A házakról visszaverődő V10-esek sikolya Monacóból is hiányzik (videó)

A mostani motorszabályok helyére 2026-ban azonban új regulák lépnek érvénybe, amelyek már 100%-ban fenntartható üzemanyaggal működő erőforrásokat követelnek meg, Horner szerint pedig ez utat nyithat a hengerszám növekedésének. „Számomra mindez azt demonstrálja, hogy a belső égésű motor még nem halt meg, és hogy van még benne élet, mert nyilvánvaló, hogy amikor visszaléptek, azt az elektrifikáció miatt tették” – mondta a Red Bull főnöke a Honda 2026-os „visszatérése” kapcsán, miután a japánok korábban pont amiatt „szálltak ki”, mert az erre akartak koncentrálni.

A jelenlegi erőforrásokba 10%-ban újrahasznosítható üzemanyagot kell tölteni, a 100%-ra váltás azonban Horner szerint ismét relevánssá teszi majd a belső égésű motorokat a gyártóknak. „A fenntartható üzemanyagok, a zéró kibocsátás és az F1 által 2026-ra választott út miatt a belső égés ismét releváns lehet, miközben korábban ez már nagyon is lekerült a napirendről. Úgyhogy ki tudja? Talán visszatérünk a teljesen fenntartható V8-asokhoz és V10-esekhez. Hát nem lenne ez nagyszerű?”

Libabőr: V10-es motort “kapott” az idei Ferrari (videó)

A szurkolók szempontjából mindenképpen az lenne, hiszen számos drukker hiányolja napjaink Forma-1-éből a hangos motorokat, amelyek kétségtelenül hozzáadtak a helyszíni élményhez. Persze lehet, hogy a fiatal generáció tagjai már nem tartoznak ezek közé, hiszen az ő esetükben nem feltétlenül ez adja a száguldó cirkusz varázsát.

Friss