2024. április 27. 10:20

KezdőlapF1Verstappen nem érti, mi szükség volt a spái tragédiához vezető döntésre

Verstappen nem érti, mi szükség volt a spái tragédiához vezető döntésre

-

Max Verstappen szerint elsődlegesen nem a spái pálya a felelős a hétvégi tragédiáért, hanem inkább a körülmények és a versenyirányítás döntése. Ezzel együtt ő és Charles Leclerc is biztonságosabbá tenné a pályákat, Sergio Pérez pedig azt emelte ki, hogy rossz látási viszonyok között soha sehol nem szabadna versenyezni.

Tragédia rázta meg az autósport világát az előző hétvégén: a Regionális Formula Európa-bajnokság második spái versenyén halálos baleset történt a hajrában. Dilano van ’t Hoff megpördült, a mögötte érkező Adam Fitzgerald pedig teljes sebességgel belerohant az MP Motorsport pilótájának autójába. A holland tehetség életét már nem lehetett megmenteni, kevesebb mint 19 évet élt.

Természetesen a Forma-1-es versenyzők is megszólaltak a témában, és többen is felvetették, hogy a baleset helyszínével, az Eau Rouge-, illetve a Raidillon-kanyarokkal kezdeni kell valamit. A leghangosabban Lance Stroll szólal fel, aki követelte, hogy kezdjenek valamit ezzel a szakasszal azelőtt, hogy szűk négy hét múlva ők is ott fognak versenyezni. Max Verstappen azonban másképp látja a helyzetet, szerinte nem elsősorban a pálya kialakítását kell okolni.

Újabb tragédia Spában – 18 éves tehetség halt meg

„Az biztos, hogy az egy elég veszélyes kanyar, de Dzsiddába is megyünk, és az ottani első szektor szerintem még veszélyesebb – nyilatkozta az Osztrák Nagydíj utáni sajtótájékoztatón, ahol a Rallycafe.hu is ott volt. – Örülök, hogy még nem történt semmi [komoly] abban a szektorban, mert ha a hatos, hetes, nyolcas kanyarban baleset van, annak ugyanolyan [következménye] lehet. Az ember végig vakon megy, nem tudja, mi jön.”

Verstappennek abban alighanem igaza van, hogy a dzsiddai pálya kifejezetten veszélyes, és az elmúlt években már többször is előfordult, hogy nem sokon múlott egy ráfutásos baleset, amelynek akkora tempónál borzalmas következményei lehetnek. Szerencsére eddig nem történt ilyesmi, ellentétben Spával, ahol Verstappen a véleményével együtt is változásokat javasol.

„Elképesztően veszélyes, amikor ilyen dolgok történnek – folytatta. – Az biztos, hogy az Eau Rouge-ban felfelé haladva vakon [megyünk], de persze ez a baleset [a pálya] későbbi pontján történt. Szerintem az egyetlen dolog, amin lehetne ott javítani, hogy több helyet teremtsenek, és próbálják meg kijjebb vinni a korlátokat, mert jelenleg úgy tűnik, hogy ha az ember a korlátnak ütközik, elég könnyen visszapattan a pályára. Persze így, hogy szinte semmit nem lehet látni, sok a víz, ez természetesen nagy probléma. Úgy gondolom, hogy száraz [körülmények között] kicsit jobb a helyzet. Az ember természetesen többet lát abból, ami előtte történik.”

2019-ben szinte ugyanott szenvedett halálos balesetet Anthoine Hubert a Forma-2 főfutamán. Azóta némileg változtattak a pálya és a bukóterek kialakításán, a szervezőknek ugyanakkor meg van kötve a kezük, hiszen a pálya mellett folyik el a patak, amelyről az Eau Rouge-kanyar is a nevét kapta. Ennélfogva pedig nem tudják akármeddig kivinni a falakat.

„Úgy vélem, a Spában végrehajtott változtatásokkal egyértelműen sokkal jobban kibővítették a teret – fogalmazott Verstappen. – Ugyanakkor ez mindig is egy veszélyes kanyar marad. Azonban sok olyan, veszélyes kanyarokat tartalmazó pályára megyünk, ahol az ember nem mond semmit egészen addig, amíg nem történik baleset. Most persze szóba kerül, de úgy érzem, kicsit igazságtalan csak a pályát okolni.”

A címvédő azt is kifejtette, hogy szerinte akkor mit kellene okolni. A futam hajrájában történt egy baleset, és ezt követően még újraindították a versenyt. A holland pilóta úgy véli, pontosan ez az, amit a versenyirányításnak nem kellett volna megtennie, mivel a körülmények korántsem voltak jók, ráadásul fiatal versenyzőkről van szó, akik hajlamosabbak meggondolatlanul viselkedni.

Az F1-es mezőnyre is hatással volt a spái halálos baleset, Stroll nem is akart másról beszélni

„Szerintem elsősorban azt kell megvizsgálni, hogy miért indították újra – vélekedett. – Ez egy nagy bajnokság, sok autóval. Ők feltörekvő tehetségek, valószínűleg kicsit többet kockáztatnak [a kelleténél], mert minden futamon meg akarják mutatni, hogy ők a legjobb pilóták. Ilyen viszonyok mellett egyszerűen lehetetlen bármit is látni. Az ember úgy van vele, hogy »gondolom, az előttem lévő srác is nyomja, szóval én is nyomom tovább«. Valószínűleg pontosan ez történt. A versenyzők egyszerűen tovább nyomták, mert nem tudták, hogy egy autó a falban van, majd aztán egy másik is. Szóval igen, sok dolognak kell összejönnie, amin javítanunk kell.”

Charles Leclerc egyetértett Verstappennel az újraindításra vonatkozóan „Az első dolog, amit meg kell vizsgálni, hogy mikor indítunk el egy futamot, és milyen körülmények között biztonságos a versenyzés – kezdte. – Ezeken a nagyon nagy sebességű pályákon talán megfontolandó, hogy a falak távolabb legyenek, hogy amikor elveszítik az autót, ne pattanjanak vissza a falról a pályára.”

Sergio Pérez osztotta azt a véleményt, hogy az Eau Rouge-on lenne még mit javítani biztonsági szempontból. A mexikói pilóta hozzátette, a versenyirányítás alighanem rendkívül nehéz helyzetben volt, ezért is hozhatta meg a tragédiához vezető döntést. A 33 éves versenyző hangsúlyozta, hogy ehhez hasonló körülmények között semmilyen szériában nem szabadna versenyezni.

„Valószínűleg nyomás van [rajtuk] a rajongók, a közösségi média és az otthon ülő emberek részéről, akik azt gondolják, hogy a pálya jónak tűnik a versenyzéshez – mondta. – Nem az éllovas vagy a második [látásáról] van szó, hanem a tizedik, tizenötödik, huszadik helyezettéről. Alapvetően kell hogy lássanak. Ezt tényleg erőltetnünk kell más kategóriákban és a Forma-1-ben is, hogy akkor versenyezzünk, amikor legalább a látás szempontjából mindenki számára biztonságosak [a körülmények]. Balesetek előfordulhatnak, de olyan helyzetek nem lehetnek, amikor a pilóták gyakorlatilag vakon mennek padlógázon, mert ilyenkor történhetnek a nagy balesetek, legyen szó bármelyik sorozatról.”

Friss