back to top
2024. november 22. 09:06

KezdőlapF1„Az életükért imádkoznak” a pilóták a spái tragédiát előidéző körülmények között

„Az életükért imádkoznak” a pilóták a spái tragédiát előidéző körülmények között

-

Pierre Gasly elárulta, bő egy évtizeddel ezelőtt ő is átélt egy hasonló szituációt Spa-Francorchamps-ban, mint ami a múlt heti halálos balesetet okozta. Szerinte ilyenkor elsősorban a láthatósággal van gond, és csapattársával, Esteban Oconnal együtt cselekvésre szólította fel az illetékeseket.

Múlt hét szombaton tragédia rázta meg az autósport-társadalmat: a Formula Regionális Európa-bajnokság spái fordulójának második futamán életét vesztette Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland pilóta a Kemmel-egyenes elején pördült meg, az eső okozta rossz látási viszonyok miatt pedig Adam Fitzgerald nem vette észre őt időben, és teljes sebességgel belerohant.

Az eset sokakat Anthoine Hubert halálos balesetére emlékeztetett, akibe a Forma-2 2019-es főfutamán a pálya nagyon hasonló pontján száguldott bele Juan Manuel Correa. A párhuzam abból a szempontból sántít, hogy ott nem esett az eső, pusztán a pálya kialakítása és az események balszerencsés láncolata okozta a szörnyűséget. Pierre Gasly azonban felelevenített egy esetet a FRECA elődjéből, a Formula Renault Eurocupból, abból az időszakból, amikor ő és mostani csapattársa, Esteban ocon is ott versenyzett.

„Szerintem az esőben kritikusak a látási viszonyok – nyilatkozta. – Sajnos, ami Spában történt… Beszélgettem Estebannal az [ausztriai] parádén, és egyszer nagyon hasonló helyzetben voltunk a 2012-es Formula Renault 2.0-ban, ahol mindketten a rajtrács végéről indultunk, hasonló körülmények között. Az igazat megvallva az ember az életéért imádkozik, hogy senki ne álljon le középen, mert még öt méterig sem látunk magunk előtt. Ezek tényleg extrém körülmények.”

Újabb tragédia Spában – 18 éves tehetség halt meg

A Gasly által felelevenített incidens során úgy kezdődött, hogy Javier Tarancón megpördült a Kemmel-egyenesben. A spanyol pilóta autójának Norman Nato, Dan de Zille és Victor Franzoni is nekiment, de Stefan Wackerbauer, Óscar Tunjo, Matthieu Vaxivière és Kanamaru Ju is belekeveredett a tömegbukásba. Ekkor szerencsére senki nem sérült meg, pusztán piros zászlóval kellett leinteni a versenyt. Gasly szerint ilyesminek nem szabadna előfordulnia, és ezért leginkább az időjárási körülményeketó okolja.

„Úgy vélem, a legtöbbször nem is annyira a vezetéshez köthető okokból nem megyünk ki a pályára [ilyenkor], hanem egyszerűen azért, mert nem látjuk, merre megyünk – fogalmazott. – Elfogadjuk a kockázatot, amely része a sportágunknak, és ez mindig is így marad. Szerintem tavaly Szuzukában örömmel vezettünk. A probléma az, hogy nem látjuk, merre haladunk. Attól a pillanattól kezdve, hogy az ember nincs tisztában azzal, hogy merre megy, és valaki áll előtte… Rendkívül gyorsan megyünk ezekkel az autókkal. Azt kockáztatjuk, hogy valaki másnak kioltjuk az életét. Ez nem szabadna, hogy a sportág része legyen, nem szabadna ilyen körülmények közé kerülnünk. Még inkább [ez a helyzet] a fiatal tehetségek esetében, akik megpróbálnak bekerülni a Forma–1-be. Tehát ezzel egyértelműen foglalkozni kell. Én csak azt kérem minden érintettől, legyen szó akár a szövetségről, hogy vizsgálja felül és elemezze megfelelően [az esetet], és nagyon gyorsan tegyünk lépéseket.”

A tragédia után többen is felszólaltak annak érdekében, hogy változtassanak a spái pályán, amíg az F1 július végén meg nem érkezik oda, közülük talán Lance Stroll megjegyzése kapta a legnagyobb figyelmet. Gasly szerint nem elsősorban az aszfaltcsíkkal van a baj, bár hozzá kell tenni, hogy magáról az esetről nem tud pontos véleményt nyilvánítani.

„Személy szerint én úgy gondoltam, hogy nem nézem meg a felvételeket, mert annyira nehéz volt túltenni magam az Anthoine-nal történteken – utalt néhai barátjára. – Nem állok készen arra, hogy az érzelmek egész során végigmenjek, és hogy ez megragadjon a fejemben. Szóval nem igazán tudok pontosan hozzászólni ahhoz, hogy mit kell tenni. Úgy gondolom, hogy a láthatóság egyértelműen az egyik prioritás, amelyet meg kell változtatni és felül kell vizsgálni. Személy szerint nem hiszem, hogy ez összefügg [a vonalvezetéssel]. Azonban még egyszer mondom, nincs válaszom, és olyan emberek dolgoznak ezen, akik jobb helyzetben vannak nálam, és több információval rendelkeznek ahhoz, hogy pontosan tudják, mit kell tenni annak érdekében, hogy más pilótákat ne veszítsünk el.”

Az F1-es mezőnyre is hatással volt a spái halálos baleset, Stroll nem is akart másról beszélni

A Brit Nagydíj hétvégéje után a mezőny egy része még Silverstone-ban marad, hogy segédkezzen a Pirelli gumitesztjén. Ennek során a sárvédőre hajazó megoldást is ki fogják próbálni, hogy megnézzék, mennyivel csökken így az adott autó mögött haladó pilóta felé spriccelő vízmennyiség, és ezáltal mennyire javul a láthatóság. Ocon ezt is megemlítette, egyúttal reméli, hogy legközelebb nem egy ilyen esetből kell okulniuk.

„Ez egy tragédia – kezdte. – Az időjárás nagyon trükkössé teszi ezeket a körülményeket. Ebben a bajnokságban nem csupán húsz autó van, hanem több mint harminc. Korábban én is voltam már ilyen helyzetben, hátul, és nem láttam semmit. Ezeken a versenyeken a látás a fő tényező. Ezekben a pillanatokban a legtöbbünk vakon vezet. Biztos vagyok benne, hogy az FIA vizsgálja a dolgot, hogy próbáljon javítani a helyzeten. Azt hiszem, jövő héten vagy hamarosan lesz néhány sárvédőteszt, ez állítólag segíti a láthatóságot. A probléma az, hogy nem ebből kellene tanulnunk. Ez egy nagyon szomorú pillanat a motorsport számára.”

Friss