back to top
2024. július 23. 05:19

KezdőlapF1„Ülj rá ba**d meg és forogjál" - mondta Hamilton a főnökének, de...

„Ülj rá ba**d meg és forogjál” – mondta Hamilton a főnökének, de aztán a csapat letagadta az egészet

-

Lewis Hamilton és Ron Dennis összezördülése jelentéktelen epizód ahhoz képest, hogy mekkora problémákkal kellett szembenéznie a McLarennek a 2007-es Magyar Nagydíj után, de a wokingiak mégis közleményben tagadták a világbajnoki címért harcoló újoncuk szavait.

Manapság sem hallhatunk mindent, ami a Forma-1-es csapatok rádiózásában egy verseny alatt elhangzik, de szerencsére a pilóta és az istálló közötti kommunikációban már semmi sincs rejtve. Nem volt azonban ez mindig így, hiszen miután a csapatrádiózás az F1-es közvetítések részévé vált, éveken át azután is csak azt hallhattuk, amit a rendező adásba tett. Így volt ez a McLarenen belül kirobbant botrányról emlékezetes 2007-es Magyar Nagydíjon is, amellyel kapcsolatban pont Fernando Alonso nyilatkozta a minap, hogy az ő verziója egészen más megvilágításba helyezné a történteket.

A nap, amelyen Alonso azt követelte, a McLaren szabotálja Hamilton Magyar Nagydíját

Azokat a történteket, amelyek egy része a nyilvánosság előtt zajlott, hiszen mindenki láthatta, hogy a kétszeres világbajnok feltartja csapattársát az utolsó kerékcserénél az időmérő edzés harmadik szakaszában, aminek következtében Lewis Hamilton nem tudta megkezdeni az utolsó gyorskörét. Ahogyan azt is láthattuk, hogy a történtek után Ron Dennis idegesen odacsapja a fülhallgatóját a bokszfalon levő irányítóközpont asztalához, majd kérdőre vonja Alonso fizioterapeutáját.

Sokan úgy vélték, hogy a McLaren csapatfőnöke Alonso mutatványa miatt volt ilyen feldúlt, de ez csak részben igaz, másnap ugyanis olyan cikkek jelentek meg az angol sajtóban, hogy a fejhallgató odaverését Lewis Hamilton szavai idézték elő, ugyanis a következő párbeszéd játszódott le a pontversenyt vezető újonc és Dennis között:

Hamilton: „Soha többé ne csináljátok ezt velem, ba**d meg!”
Dennis: „Ne beszélj így velem, ba**d meg!”
Hamilton: „Ülj rá ba**d meg és forogjál!”

Hamilton frusztrációja természetesen abból fakadt, hogy ilyen körülmények között bukta el a pole pozíciót, noha neki is volt bőven vaj a fején, hiszen mérnökeivel fittyet hánytak arra a megállapodásra, hogy időmérőnként változik a csapaton belüli sorrend a Q3-ban, és Alonso előtt hajtottak pályára, majd Hamilton többszöri felszólításra sem volt hajlandó elengedni a spanyolt, aki a feltartással bosszulta meg ezt.

Alonso megtörte a csendet, és igen érdekes dolgokat állított a Hungaroringen 16 éve kirobbant botrányról

Végül Alonsót az FIA igencsak vitatható körülmények között 5 helyes rajtbüntetéssel sújtotta, Hamilton pedig másnap a pole pozícióból megnyerte a 22. Magyar Nagydíjat, és a verseny utáni sajtótájékoztatón már jóval nyugodtabban beszélt az egy nappal korábbi esetről.

„Visszatértem a csapathoz, minden csendes volt, nem beszéltünk túl sokat – taglalta az időmérő utáni eseményeket. – Találkoztam a mérnökeimmel, ugyanazt csináltuk, mint mindig, megbeszélést tartottunk. Aztán leültünk Martin Whitmarsh-al, Fernandóval, valamint az ő és az én szerelőimmel, és átvettük, hogy mi volt a program. Megkérdezték, hogy miért nem tettem meg a rám eső részt, majd magyarázatot adtam. Azt mondtam, hogy »Hibáztam, bocsánatot kérek, többet nem fordul elő. De már megtörtént, úgyhogy felejtsük el, lépjünk tovább. Mindketten az első sorban vagyunk szóval így is van okunk mosolyogni.«”

Az időmérő után a főnökével való konfrontáció elől az FIA-elnök jobb kezének irodájában bujkáló pilóta a Dennisszel való összezördülésére is kitért.

„Azt gondoltam, hogy a vitánk miatt a rádióban Ron nyilván mérges rám. Azt gondoltam, hogy talán csak megleckéztet, ezért csak elviseltem – utalta arra, hogy elsőre azt hitte, a csapat direkt tolt ki vele, amiért nem engedte el Alonsót, és nem esett le neki, hogy csapattársa magánakciójáról van szó. – Nyilván nem volt túl boldog, de profiknak kellett maradnunk, úgyhogy beszéltünk. Elmondtam az én nézőpontomat, amit tiszteletben tartott. Azt mondta, hogy »Rendben, ezt tiszteletben tartom, mert ez a személyiséged része, és talán a te helyzetedben ez jobb volt neked, vagy ilyesmi.«”

Hamilton egy kanapé mögött bujdosott a Hungaroringen, annyira félt találkozni a főnökével

„Kölcsönösen megértettük egymást, és ma tiszta lappal kezdtünk. Nem valami nagyszerű a problémák miatt, amelyek felmerültek az FIA-val és a Ferrarival, ez nagyobb nyomást helyez a csapatra. Ami viszont vigasztal, hogy a körülöttünk zajló dolgok ellenére ezen a hétvégén is megmutattuk, hogy mennyire erős csapat vagyunk, mert így is megszereztük az első sort az időmérőn. Ide jöttünk és nem vonta el mindez a figyelmünket a munkáról, és ez a legfontosabb. Most lo kell elemeznünk a hétvégét, mint mindig. Le kell ülnünk, csapatként kell beszélnünk és újra kell egyesülnünk. De nem aggódom emiatt.”

„Már lassan tíz éve dolgozom együtt Ronnal, úgyhogy igen, ez elég nagy ügy és problémát jelent a csapatnak, de szerintem nagyon erős a kapcsolatunk, és egy ilyen dolog nem fog közénk állni. Tovább fogunk lépni és nagyobb és jobb dolgokat elérni.”

Hamilton tehát nem tagadta, hogy összeveszett főnökével a rádióban az időmérő után, amit Dennis is beismert, viszont szerinte az idézett mondatok nem felelnek meg a valóságnak. A lavina azonban elindult, Hamilton szavai pedig futótűzként terjedtek a sajtóban, így végül a McLaren négy nappal a verseny után közleményt adott ki, hogy „helyesbítsünk egy fontos dolgot a valótlan kritikus megjegyzésekkel kapcsolatban”.

Kémfilmbe illő új részletek derültek ki az F1 valaha volt legnagyobb botrányáról

„A csapat kivizsgálta ezt az állítást, visszahallgatta a rádiózást, és kategorikusan kijelenthetjük, hogy Lewis semmikor sem használta az ‘f’ betűs szót a csapattal folytatott párbeszéd során” – írták, ami mondjuk csak azt jelenti, hogy nem mondta, hogy ba**d meg, tehát ettől még tanácsolhatta Dennisnek, hogy mit csináljon magával.

Hamilton is jelentkezett egyébként közleménnyel, amiben azt ecsetelte, hogy tisztelik egymást Alonsóval és nem háborúznak, a nyári szünetben pedig azt tervezik, hogy találkoznak. Az újonc ezután pedig elismerte, hogy követett ek hibákat és megbánta azokat. „A Forma-1-ben töltött első évem során minden tőlem telhetőt megtettem azért, hogy profin és nyitottan viselkedjek. Természetesen követtem el hibákat, nem utolsó sorban az elmúlt hétvégén is. Ezek a nyilvánosság előtt zajlottak. Van, amit megbántam, és foglalkoztam a felmerülő ügyekkel.”

A McLarennek hamarosan aztán sokkal súlyosabb kérdésekkel kellett foglalkoznia annál, hogy versenyzője elküldte-e melegebb éghajlatra a csapatfőnököt, hiszen újból, a korábbinál sokkal nagyobb erővel robbant ki a kémbotrány, és fennállt a veszélye, hogy sokkal többet veszítenek a végül kiszabot 100 millió dolláros büntetésnél és a 2007-es konstruktőri pontversenyből való kizárásnál.

Friss