Az Olasz Nagydíj utolsó körében Charles Leclerc kis híján felöklelte Carlos Sainzot, de a monacói pilóta fedélzeti kamerás felvételéből kiderül, hogy csapattársa lett volna a felelős az ütközésért. A leintés után mindketten kijelentették, hogy kellő mértékben vigyáztak egymásra.
A Ferrari a harmadik és a negyedik helyet szerezte meg hazai pályán, az Olasz Nagydíjon Carlos Sainz, illetve Charles Leclerc révén. Figyelembe véve a Red Bull versenytempóját, számukra alighanem ez volt az elérhető legjobb eredmény, vagyis innen nézve mindenképpen elégedettek lehetnek. Ugyanakkor nem sok híja volt, hogy a 27 pont helyett 0-val , vagy legalábbis jóval kevesebbel hagyják el a helyszínt.
A két versenyző többször is nagyon közel került egymáshoz, és az utolsó kör megkezdése előtt a monacói pilótára rá is szóltak, hogy próbálkozhat, de ne vállaljon kockázatot. Ehhez képest a Rettifilo-sikán előtt füstölősre kellett fékeznie az első kerekeit annak érdekében, hogy ne öklelje fel csapattársát. Első látásra felmerülhet, hogy nem tartotta be a csapat kérését, de jobban megnézve nem ő lett volna felelős, ha bekövetkezik a katasztrófa.
Leclerc fedélzeti kameráját megnézve láthatjuk, hogy Sainz sokáig a pálya bal oldalán halad, majd nem sokkal a féktáv előtt középre húzódik. A 29 éves pilóta alighanem arra számított, hogy az ötszörös futamgyőztes abból a távolságból nem próbál meg bevetődni, de tévedett. Leclerc a belső íven próbálkozott volna, de Sainz jobbra fordította a kormányt, így a monacói pilóta jobbnak látta, ha kihátrál a manőverből, amit már csak ilyen látványos módon tudott megtenni.
Moving under braking, and still no penalty or penalty points? Leclerc is pushing hard but that doesn't mean you should be able to break rules and get away with it…
Also, MultiViewer's speedometer & overlay in the wild 🥰
📸: @F1#F1 #ItalianGPpic.twitter.com/4DRhBFXiSN
— MultiViewer (@f1multiviewer) September 4, 2023
Ez alapján egyértelmű, hogy ha összeütköznek, akkor sokkal inkább a végül a dobogóra felálló pilóta lett volna hibáztatható, ugyanis a szabályok kifejezetten tiltják, hogy egy versenyző féktáv alatt irányt változtasson. Mindezek ellenére Leclerc nyilvánosan nem kritizálta csapattársát, hanem kiemelte, hogy mindketten kellő mértékben vigyáztak a másikra.
„Mindig ilyennek kellene lennie a versenyzésnek, a gokartos évekre emlékeztet, amikor mindannyian a határon autóztunk és közelről tudtuk követni egymást, mert ez utóbbi a DRS-nek köszönhetően most lehetséges volt – nyilatkozta a leintés után a Sky Sportsnak. – Számos alkalommal nagyon közel voltunk egymáshoz, már nem is emlékszem mindegyikre. Mindketten irányt váltottunk egy kicsit fékezés közben, de nem panaszkodom, ezt az adrenalinlöketet szeretem a versenyzésben, miközben egymással harcolunk. Carlos a határokat feszegette a védekezéssel, én a határokat feszegettem a támadással. Mindkettőnk számára nagyon sokat jelentett volna itt, Monzában dobogóra állni, ezért mindketten száztíz százalékot beleadtunk, de egyúttal éreztük a felelősséget is, mert ha egyetlen vörös autó sem végez a dobogón, akkor a tifosi nagyon dühös lett volna ránk.”
„Én nagyon jól éreztem magam. Igen, a határokat feszegettük, de mindig is mondtam, hogy ilyennek szeretem a versenyzést – folytatta Leclerc. – Le fogunk ülni, hogy átbeszéljük ezt Freddel [Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke – a szerk.], de el tudom képzelni, hogy most egy kis nyugalomra van szüksége, mert eléggé felmehetett a pulzusa az utolsó körökben.”
A csapat történelme során a Ferrari jó néhányszor alkalmazott csapatutasítást, akár indokolatlan esetekben is. Most viszont, amikor a két versenyző veszélyesen közel volt egymáshoz, Vasseur nem akarta ilyen módon befolyásolni az eredményt. „Valóban elég furcsa érzés volt, de nagy támogatója vagyok a szabad versenyzésnek – fogalmazott a francia szakember. – Figyelmeztettem őket a kockázatokra, de nem fagyasztottam be közöttük a sorrendet. Remélem, a nézők élvezték.”
Cselekvésre szólította fel fiát idősebb Sainz, szerinte kérdőre kell vonnia a Ferrarit
Sainznak kemény futama volt, hiszen korábban Max Verstappennel és Sergio Pérezzel is meg kellett küzdenie. A spanyol pilóta nem sokkal a leintés előtt arra kérte csapatát, hogy ne kockáztassanak, vagyis ne engedjék Leclerc-t támadni, de ennek nem tettek eleget. Miután kiszállt az autóból, hasonló gondolatokat fogalmazott meg, mint csapattársa.
„Talán nem az rá a legjobb kifejezés, hogy szórakoztató volt, mert nagyon keményen küzdöttünk, mindent beleadva – kezdte. – Kicsit sajnálom Fredet és a csapatot, mert biztosan nehéz pillanatokat éltek át a bokszban. Szerintem azt láthatták, hogy két csapattárs a határokig elmegy, de ugyanakkor odafigyel egymásra. Úgy vélem, mindent megtettünk, hogy ne ütközzünk össze, végül pedig meg is szereztük a csapat számára elérhető legjobb eredményt, a harmadik és a negyedik helyet.”