Sajtóértesülések szerint valószínűleg szabályba fogják foglalni, hogy legkorábban mikor lehet elkezdeni a 2026-os F1-es autók aerodinamikai fejlesztését. Mindez bizonyos szempontból megegyezne Lewis Hamilton korábbi javaslatával.
Még csak tavaly debütált az autók új, szívóhatással működő generációja a Forma–1-ben, de egyre közeledik a következő nagy korszakváltás. 2026-tól ugyanis új motorszabályok lépnek életbe: a fenntarthatóság jegyében a teljesítmény felét az erőforrás elektronos része adja, a belső égésű motort pedig karbonsemleges bioüzemanyag fogja hajtani. Ezzel párhuzamosan a kasztnira vonatkozó előírások is jelentősen módosulnak: a tervek szerint az autók könnyebbek lesznek, és jóval kisebb leszorítóerővel rendelkeznek majd, mint a mostaniak.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a csapatok nehéz feladat előtt állnak abból a szempontból, hogy hogyan osszák fel az erőforrásaikat, mennyit költsenek a mostani, és mennyit az új korszakra. Ahogyan közeledünk a 2026-os évhez, nyilvánvaló, hogy a mérleg nyelve ebbe az irányba fog elbillenni, ám könnyen lehet, hogy a csapatokat korlátozni fogják ebben a tekintetben.
Azoknak az istállóknak, amelyek a mezőny hátsó felében vannak, minden bizonnyal megérné a többieknél hamarabb elkezdeni az új autó fejlesztését, miközben más alakulatok ezt nem vagy nem olyan mértékben tehetik meg. Ezzel viszont ismét egy olyan helyzet jöhetne létre, hogy valamelyik csapat óriási előnyből indul a többiekkel szemben, és hosszú évek munkája, amire utolérik őket.
Az Auto Motor und Sport értesülései szerint viszont erre nem lesz lehetőségük, vagy legalábbis nem kirívó mértékben. A német szaklap úgy tudja, hogy a technikai igazgatók legutóbbi találkozóján felmerült, hogy a szélcsatornás teszteléseket és a CFD-szimulációkat nem kezdhetik el 2025-nél hamarabb. Állítólag a többség hajlik erre a megoldásra, és ha a Technikai Munkacsoport megszavazza, akkor minden bizonnyal már csak formalitás, hogy az F1-es bizottságon és a Motorsport Világtanácson is átmenjen a javaslat.
Hamilton panaszkodott a Red Bull fölénye miatt, Verstappen visszaszólt neki
Bár nem ezzel a szándékkal mondta, de amennyiben mindez bekerül a szabálykönyvbe, lényegében megvalósítják Lewis Hamilton javaslatát. A hétszeres világbajnok még az Osztrák Nagydíj hétvégéje előtt állt elő azzal az ötlettel, hogy kijelöljenek egy időpontot, amelynél korábban senki nem kezdhet el dolgozni a következő évi autóján. Mindezt azért, mert szerinte a kimagaslóan teljesítő Red Bull, valamint a rosszul szereplő csapatok egyaránt megtehetik, hogy a többieknél korábban kezdik el fejleszteni az új kocsit, így előnybe kerülnek a többiekkel szemben.
Sorsdöntő év jöhet a Mercedesnek – ha jövőre nem lesznek jók, 2026 előtt nem verik meg a Red Bullt?
Amennyiben mindez megvalósul, az érdekes megvilágításba helyezi James Allisonnak, a Mercedes technikai igazgatójának szavait. A brit szakember nemrég kijelentette, hogy a jövő évi autóknak a szokottnál is nagyobb jelentőségük lesz, mivel a 2025-ös változat vélhetően már nem fog nagyban különbözni az elődjétől. Így viszont, hogy a csapatok 2024-ben még csak nagyon korlátozottan foglalkozhatnak a 2026-os versenygépekkel, könnyen lehet, hogy valamelyest megváltozik a helyzet. Az viszont szinte biztos, hogy szezon közben a szokottnál kevesebb fejlesztés fog érkezni a 2025-ös autókra.