back to top
2024. november 22. 03:27

KezdőlapF1Hamiltonék hiába próbálkoztak, a büntetést elkerülő Verstappent nem lehetett megállítani Austinban

Hamiltonék hiába próbálkoztak, a büntetést elkerülő Verstappent nem lehetett megállítani Austinban

-

A hatodik helyről induló Max Verstappen nyerte az USA Nagydíjat, miután a futam elején elkerült egy büntetést, majd a fékekkel küszködött. A címvédőt Lewis Hamilton és Lando Norris sem állíthatta meg, míg Fernando Alonso számára fájdalmas véget ért a futam.

Charles Leclerc indulhatott a pole pozícióból az USA Nagydíjon, miután ő autózta a leggyorsabb érvényes kört a pénteki időmérőn. Mellőle Lando Norris rajtolhatott, míg a második sorból Lewis Hamilton és Carlos Sainz várhatták a piros lámpák kialvását. A sprintfutamot megnyerő Max Verstappen ugyan a leggyorsabb volt a kvalifikáción, de azt a körét pályaelhagyás miatt elvették, így csupán a hatodik helyről kezdett. A Haasok és az Aston Martinok egyaránt a bokszutcából rajtoltak, mivel megszegték a parc fermé-szabályokat. Közülük Nico Hülkenberg és Lance Stroll kezdtek kemény gumikon, a mezőny többi tagja a közepesek mellett tette le a voksát.

Meglepetés Ferrari-pole Austinban, Verstappen súlyos árat fizetett a hibájáért

Leclerc nem kapta el a rajtot, és Norris el is fordult mellette. Sainz a külső íven majdnem eljött másodikként, de végül csapattársa legalább ezt a pozíciót megőrizte. Hamilton visszaesett a negyedik helyre, míg Verstappen feljött az ötödikre. Oscar Piastri aztán megtámadta, de nem sikerült az előzés.

A McLaren brit pilótája aztán hamar elhúzott a Ferrariktól, Leclerc mögött viszont 1 másodpercen belül voltak a pilóták az előttük lévőhöz képest. Sergio Pérez aztán meg is előzte Esteban Ocont, és feljött a nyolcadik helyre. A francia pilóta autója egyébként sérült volt, egészen pontosan az oldalszekrénye, miután a rajt után ütközött Piastrival, és nem sokkal később ki is állt a versenyből.

A 4. körben Hamilton a hátsó egyenesben megelőzte Sainzot, így visszavette a harmadik helyet a spanyol versenyzőtől. A Ferrari versenyzője aztán a következő körben Verstappennel szemben is pozíciót vesztett, hiszen a címvédő szintén elment mellette. Hamilton aztán a másik Ferrarit is utolérte, és a 6. körben Leclerc-t is maga mögé utasította.

A 10. körben jött a dráma a McLarennél, de nem Norrisszal, hanem Piastrival, aki technikai hiba miatt kénytelen volt feladni a futamot. Egy körrel később Verstappen egy több kanyaron át tartó csata után megelőzte Leclerc-t, de igencsak úgy tűnt, hogy az első manőverével leszorította a pályáról riválisát. A holland versenyző megmozdulását jegyezték, de vizsgálatot nem indítottak ellene.

A 16. körben Verstappen volt az első az élmezőnyből, aki kiállt a bokszba, és közepeseket kapott, vagyis már ebben a pillanatban lehetett tudni, hogy legalább egyszer jönni fog még. A Red Bull versenyzője a kilencedik helyre, Cunoda Juki mögé tért vissza. Egy körrel később Norris, Sainz és Pérez is teljesítette a kerékcserét, Hamilton és Leclerc viszont maradtak. A brit pilótának kemény, míg a spanyolnak közepes keverékeket tettek fel.

Verstappen mérnöke jelezte versenyzőjének, hogy Hamilton minden bizonnyal egy kiálláson van. A címvédő ennek megfelelően meg is futotta a leggyorsabb kört, míg a hétszeres világbajnok hibázott, így az a lehetőség elúszott számára, hogy két kiállással Verstappen előtt maradjon.

A Mercedes versenyzője ennek ellenére a 20. körben kiállt kereket cserélni. A 38 éves pilóta kemény abroncsokat kapott, és az ötödik helyre, 6 másodperccel Verstappen mögé jött vissza, miután kiállása 3,6 másodpercig tartott. Ezzel Leclerc vette át a vezetést, de Norris ekkorra már kevesebb mint 5 másodpercre volt tőle. Egy körrel később Russell kiment kereket cserélni a második pozícióból.

A 23. kör végén Leclerc is kiállt, és mindössze a hatodik pozícióba, Pérez mögé állt vissza a kemény abroncsokon. Norrisnak közben felajánlották a B-tervet. A következő körökben aztán Verstappen rákapcsolt, ráadásul a McLaren versenyzője is elfékezte magát, így a különbség hamar 1 másodperc környékére csökkent.

Verstappen a 26. kör végére érte utol Norrist, majd egy körrel később a hátsó egyenes végén be is vetődött mellé, majd elment mellette. A brit pilóta próbált visszatámadni, de nem volt valós esélye, így a címvédő az élen maradt. A McLaren versenyzője aztán egy ideig 1 másodpercen belül tartotta magát a Red Bullhoz képest, de a 32. körre végleg kikerült a DRS-távolságból.

Verstappen aztán egyre inkább elhúzott Norristól, aki a 34. kör végén váratlanul kiállt, és ismét kemény abroncsokat kapott. A 23 éves pilóta a hatodik helyre jött vissza Leclerc mögé. Verstappenék reagáltak, és a Red Bull kihozta a címvédőt, ahogyan a Ferrari is Sainzot. Előbbi Norris elé, de Leclerc mögé tért vissza, míg utóbbit Russell is megelőzte. Mind a holland, mind a spanyol versenyző keményeket kapott, ám a Red Bullnak 3,3 másodpercig tartott a kerékcsere.

A 37. kör végén Pérez is teljesítette második kiállását, így Leclerc a második, míg Verstappen a harmadik helyre jött fel. Azonban ez több okból sem maradt így sokáig: egyrészt egy körrel később Hamilton is kiment új közepesekért, másrészt az 1-es kanyarban a címvédő elment a Ferrari mellett, így átvette a vezetést. A 38. körben Sainz elment Russell mellett, akinek a tempója látványosan visszaesett. A Mercedes pilótája ki is ment új közepesekért.

Nem sokkal Verstappen után Norris is maga mögé utasította Leclerc-t, így feljött a második helyre, bő másfél másodperccel lemaradva a Red Bulltól. Verstappen azonban kicsit jobb tempót produkált nála, ám Hamilton náluk is gyorsabb volt a közepeseken. Igaz, neki még meg kellett előznie Leclerc-t, amit a hátsó egyenes végén meg is tett, és 3 és másodperces hátrányban vehette üldözőbe Norrist.

A hajrában Hamilton nagyon közeledett Norrisra, és a 48. körre DRS-távolságon belülre került hozzá képest. A 49. körben pedig a McLaren versenyzője lecsúszott az 1-es kanyar csúcspontjáról, így honfitársa könnyedén aláfordult, és megszerezte a második helyet. A hétszeres világbajnok ekkor 5 másodpercre volt a címvédőtől.

Nem sokkal később Fernando Alonso számára fájdalmas véget ért a futam. Az Aston Martin pilótája hiába zárkózott fel a pontszerzők közé a bokszból indulva, felfüggesztéshiba miatt fel kellett adnia a versenyt. Ami az élmezőnyt illeti, Leclerc kénytelen volt elengedni Sainzot, akinek 12 körrel frissebb gumijai voltak.

Leclerc-t aztán Pérez is levadászta, míg az élen Hamilton egyre inkább közeledett a fékekkel küszködő Verstappenre. Az utolsó körre 2 másodperc alá csökkent a differencia, majd hamarosan másfél másodperc alá csökkent az előny. Ugyanakkor Hamiltonnak nem volt esélye arra, hogy megtámadja a Red Bullt, így meg kellett elégednie a második hellyel, míg Verstappen karrierje ötvenedik futamgyőzelmét szerezte meg. A harmadik helyet Norris szerezte meg, míg mögötte Sainz, Pérez, Leclerc, Russell, Gasly, Stroll és a pályafutása során először a leggyorsabb kört megfutó Cunoda lett a sorrend.

Az USA Nagydíj végeredménye

Friss