2024. május 02. 23:20

KezdőlapF1Kitiltaná az F1-ből jelenlegi formájában a Red Bullt? – nyílt levélben üzent...

Kitiltaná az F1-ből jelenlegi formájában a Red Bullt? – nyílt levélben üzent a McLaren vezére

-

Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója nyílt levélben kifejtette, nem ért egyet a azzal, ha két csapatnak azonos a tulajdonosa, és úgy véli, a motorokat leszámítva minden istállónak függetlennek kell lennie. Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke szintén megfogalmazta aggályait.

A Red Bull 2005-ben indított önálló csapatot a Forma–1-ben, és az első évüket leszámítva rendre létezett egy másik, szintén általuk birtokolt istálló. A Toro Rossót kezdetben fiók- vagy leánycsapatnak nevezték, amióta viszont AlphaTauri névre váltottak, a bikások vezetése igyekezett a testvércsapat kifejezést meghonosítani, jelezve, hogy a lehetőségekhez mérten minél jobban függetlenedni akarnak a nagycsapattól.

Az együttműködés kezdetben valóban szorosabb volt, mint jelenleg, hiszen amíg ezt be nem tiltották, addig a faenzai istálló mindent a Milton Keynes-iektől kapott, amit csak lehetett. Azonban ez már hosszú évek óta kevésbé áll fenn, ám Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója minden bizonnyal az olasz alakulatnak az elmúlt két évben nyújtott gyenge szereplése miatt nemrég kijelentette, hogy ismét szorosabbra akarják fűzni az együttműködést. Ez pedig a McLaren Racing vezérigazgatójának nagyon nem nyerte el a tetszését.

„A legtöbb más nagy sportág tiltja, hogy egy ligán belül két csapatnak [azonos] tulajdonosa legyen, mert ez nyilvánvalóan kárt okozhat a versengésben – fogalmazott nyílt levelében Zak Brown. – Ez egy egészségtelen helyzet, mert hatással van a pályán és azon kívül hozott döntésekre. Akár arról van szó, hogy több adathoz férnek hozzá, akár arról, hogy megosztják az alkatrészeket/személyzetet, vagy akár arról, hogy befolyásuk van egy stratégiai szavazásra, ez nem felel meg a szabályok szellemiségének.”

Bár az amerikai üzletember egyszer sem említette a Red Bull vagy az AlphaTauri nevét, nyilvánvaló, hogy erre a két istállóra célzott. Brown az évek során nem először támadja a bikásokat, hiszen a tavaly kirobbant költségplafonbotrány idejében is keményen nekiment az energiaitalos alakulatnak. Szerinte ez az üzleti modell árt a sportágnak.

Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

„Fontos kiállni a függetlenség, a verseny és a méltányosság mellett, és szeretnék változásokat látni a szabályzatban, hogy a jövőben megakadályozzák a befolyás átterjedését a két csapat között, a stratégiai szövetségek és különösen a tulajdonlás révén – folytatta. – A Forma–1-nek hűnek kell lennie a márkájához, és minden csapatnak – leszámítva az erőforrásokat – teljesen függetlennek kell lennie egymástól.”

Ez utóbbi még a McLaren esetében sem valósul meg, hiszen nem csak a motorokat lehet megvásárolni, de tény, hogy a wokingi istálló mindig is próbált önállóan működni. Ilyen téren azonban más csapatoknál is fel lehet fedezni együttműködést, gondoljunk csak a Ferrarira és a Haasra, vagy éppen a Mercedesre, amely korábban az akkor Racing Point néven működő Aston Martinnal lépett szorosabb szövetségre, most pedig a Williamsszel próbál hasonlót tenni.

„Úgy vélem, a Forma–1 rajongói általánosságban hisznek a tisztességes versenyben, valamint az egyenlő versenyfeltételekben, és minden olyan intézkedést elutasítanának, amely veszélyezteti a versengés valódi szellemiségét a Forma–1-en belül – fogalmazott Brown. – Az információk részleges megosztása, a közös tulajdonosi modellek és stratégiai szövetségek a Forma–1 szövetein belül csak arra szolgálnak, hogy aláássák a szurkolóknak a tisztességes és kemény versenybe vetett hitét.”

Nem a McLaren Racing vezérigazgatója volt az egyetlen, aki az elmúlt időszakban felemelte a szavát ebben a témában. Bizonyos szempontból hasonló észrevételt fogalmazott meg Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke is, bár ő nem meglepő módon kizárólag az azonos tulajdonban lévő csapatokat említette. A francia szakember valamivel optimistábbnak tűnik Brownnál.

„Úgy gondolom, szabályoznunk kell, hogy az istállók mit csinálnak a juniorcsapataikkal, ami talán nem a megfelelő szó – kezdte – A Toro Rosso, az AlphaTauri vagy éppen a Minardi, nem tudom, mi lesz a következő, számomra nem a helyes utat jelentik. Amit a Red Bull-lal közösen tesznek, hogy két csapat egyazon cég birtokában van, az egy furcsa helyzetet [teremt]. Az FIA ugyanakkor eddig tudta kezelni a szituációt, és biztos vagyok benne, hogy a jövőben is képes lesz rá.”

Friss