2024. április 29. 06:41

KezdőlapF1Miért erőlteti az F1 a csapatok és a szurkolók körében is rendkívül...

Miért erőlteti az F1 a csapatok és a szurkolók körében is rendkívül népszerűtlen ötletet?

-

Néhány évvel ezelőtt rendkívül népszerűtlennek számított a szurkolók körében a fordított rajtrács a Forma–1-ben. Kérdés, hogy vajon most is ez a helyzet, vagy valóban nem véletlenül kerül időről időre terítékre a téma.

A Forma–1-ben időről időre felmerül a fordított rajtrács ötlete. Mindez az alsóbb együléses kategóriában bizonyos formában teljesen megszokott, sőt, más géposztályokban is használják, ám az autósport csúcskategóriájában teljesen idegennek számít. Éppen ezért nem véletlen, hogy mind a versenyzők, mind a csapatok nagy része kézzel-lábbal tiltakozik, amikor szóba kerül a téma.

Teljesen felforgatná az F1-es versenyhétvégéket a sportág vezére

Mindezek ellenére mégis rendszeresen beszédtémát szolgáltat. A jelenségről a Racefans készített egy elemzést. A cikkben egészen 2017-ig, a Forma–1 jelenlegi jogtulajdonosának, a Liberty Mediának a hatalomátvételéig mennek vissza, amikor máris felvetődött az elképzelés. „Utálom ezt az ötletet – nyilatkozta akkoriban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Szerintem a nagydíj a nagy esemény vasárnap délután. Bármilyen ravaszság, ami ekörül zajlik, az csak WWF, hogy őszinte legyek önökkel.”

A brit szakember ezzel arra célzott, hogy a Forma–1-ben mindig is a vasárnapi nagydíj volt a fő esemény, minden más annak a felvezetéseként szolgált. Ha pedig ezt megváltoztatják, akkor a pankrációnak az azóta WWE-re átnevezett szövetségére fognak hajazni. „Láttam egy megszólalást Toto Wolfftól [a Mercedes csapatfőnöke – a szerk.] ezzel kapcsolatban – jelentette ki három évvel később Sergio Pérez. – Azt mondta, hogy a Forma–1 nem WWE, és én egyetértek vele.”

Mindezek ellenére a Forma–1 elnök-vezérigazgatói posztját 2021 óta betöltő Stefano Domenicali jól láthatóan erőlteti a Forma–1-ben valóban szokatlan formátumot. Pedig erről már többször is szavaztak, és egyik voksolás sem vezetett pozitív végeredményre az olasz szakember szempontjából. Legutóbb 2020-ban döntöttek erről az érintettek, ám a csapatok többsége ellene szavazott, így esélye sem volt a fordított rajtrács bevezetésének.

Ezzel párhuzamosan azonban egy másik, az F1-től szintén idegen formátumot bevezettek. 2021-ben ugyanis debütált a sprintfutam, akkor még csupán három hétvégén, de tavaly és idén már hat ilyen forduló volt, illetve lesz. Pedig az első évben elvégzett felmérésen meglehetősen kedvezőtlen eredmény született a: a 167 ezer szavazóból 40 százalék ellenezte a sprinteket, és csak 34 százalék támogatta.

Ugyanebben a kutatásban azt is megvizsgálták, hogy a szurkolóknak mekkora hányada támogatja a fordított rajtrácsot. Ennek az eredménye még ennél is sokkal elkeserítőbb colt a jogtulajdonos szempontjából: a megkérdezettek 68 százaléka kifejezetten ellene volt a formátumnak, és ennek az embertömegnek mindössze a negyede támogatta a rendszert. A cikk szerzője hozzátette, hogy a brit portál saját felmérésén hasonló eredmény született.

Sokak által megvetett formátummal javítana a sprintfutamok színvonalán a Red Bull főnöke

Azonban hiába mindez, Domenicali folyamatosan azt hangoztatta, hogy a sprintfutamok nagy sikert arattak. Az elmúlt időszakban a Forma–1 a Fan Voice elnevezésű szavazás révén készített felmérést, amelyen állítólag a korábbinál sokkal nagyobb népszerűséget mutatott a fordított rajtrács ötlete. A Forma–1 szóvivője egyszer kijelentette, hogy a rajongók 59 százaléka támogatja az ötletet, az új szurkolók között pedig még jobb, 76 százalékos az arány.Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy nem tudni, hány ember válaszolt, és egészen pontosan milyen kérdéseket kaptak.

A 2023-as szezon során több alternatív megoldás is felmerült a sprintekre. A szurkolók azonban állítólag nem támogatják, hogy külön sprintbajnokságot hozzanak létre, ahogyan azt sem, hogy több versenyen legyenek rövid futamok. Azt viszont kifejezetten kedvelik, hogy nem elhanyagolható mennyiségű pontot osztanak ki ezeken a viadalokon, söt, nem bánnák, ha nem csak az első nyolc növelné az egységeinek számát.

Másfelől viszont hozzá kell tenni, hogy eddig minden évben változtattak valamit a sprintfutamos hétvégék formátumán. Könnyen lehet, hogy ez a mostani holtszezonban is így lesz, hiszen az érintettek közül sokan azt szeretnék, hogy a sprintkvalifikációt pénteken, a normál időmérőt pedig a többi hétvégéhez hasonlóan szombaton tartsák. Emellett az is felmerült, hogy a parc fermé-szabályokkal kezdjenek valamit, hiszen jelenleg az időmérő kezdete után nem lehet változtatni a beállítások nagy részén.

Persze nyilvánvaló, hogy a sprintfutamok népszerűsége nem feltétlenül áll összefüggésben a fordított rajtrácséval. Az biztos, hogy ha ez utóbbit bevezetnék, akkor jó néhány kérdésre választ kellene találni: mi lenne azokkal a csapatokkal, akik szándékosan lassúak az időmérőn, hogy jó helyezést érjenek el? És, amennyiben a bajnokság állásához képest fordított sorrendben rajtolnának el, hogyan akadályoznák meg azoknak az istállóknak a trükközését, amelyek az idény közepén jelentős fejlesztést hoznak?

Ami biztos, hogy a régi szurkolók körében rendkívül népszerűtlen lenne, ha ez az intézkedés bármilyen formában is megvalósul. „Bizonyos helyeken nagyon népszerű, a hagyománytisztelők körében pedig rendkívül népszerűtlen” – fogalmazott Horner. A kérdés tehát az, hogy az ennek hatására érkező rajongók száma felülmúlja-e a várhatóan kieső drukkerek számát, és ha igen, akkor valamilyen formában a csapatok és a pilóták torkán is le lehet-e nyomni az új formátumot.

Friss