Juan Pablo Montoya felidézett néhány pillanatot a Forma–1-es pályafutásából. A kolumbiai exversenyző elárulta, milyen volt a kapcsolata a Schumacher testvérekkel, és arról is beszélt, hogy egyszer szándékosan ment neki Jacques Villeneuve-nek, persze nem ok nélkül.
Juan Pablo Montoya volt az F1 ’Beyond The Grid’ című podcastjának legutóbbi vendége. A kolumbiai pilóta öt és fél évet töltött a Forma–1-ben a Williams, majd a McLaren színeiben, és ezalatt hét futamgyőzelmet tudott szerezni. 2003-ban sokáig a világbajnoki címért csatázott, de végül alulmaradt Michael Schumacherrel és Kimi Räikkönennel szemben.
Egészen az utolsó előtti, indianapolisi fordulóig volt esélye a végső győzelemre, ám a Rubens Barrichellóval szembeni támadás megpecsételte a sorsát. A két versenyző a 2-es kanyarban ütközött, és a sportfelügyelők Montoyát tartották az első számú felelősnek. „Szerintem a legfontosabb pillanat Indyben volt, amikor Rubensnek elromlott a váltója, én pedig megpróbáltam megelőzni – emlékezett vissza. – Belül voltam, ő pedig nekem fordult. Megpördült, és én kaptam büntetést érte. Azt mondtam magamban, hogy »ó, tessék!«.”
Montoyát áthajtásos büntetéssel sújtották, és mivel csak a hatodik helyen ért célba, hátránya 10 pontra nőtt Schumacherrel szemben, így matematikailag is elbukta a bajnoki címet. Utólag viszont aligha bánja, hogy így alakult, már persze ha feltételezzük, hogy Szuzukában minden más ugyanúgy történt volna. „Szívás volt, mert ezzel elvesztettem a bajnokságot – fogalmazott. – Ugyanakkor az utolsó futamon vezettem, és a motor felrobbant, vagyis [így is] elvesztettem volna a bajnokságot. Így vélhetően sokkal jobban fájt volna.”
Montoya 10 perces dührohamot kapott, majd a Williams írásos megrovásban részesítette érte
Schumacher öt éven át uralkodott a Ferrarival, és ezek közül egyértelműen a 2003-as idény volt az, amikor ellenfelei a legjobban megnehezítették a dolgát. A Williams a rendkívül erős, ám olykor megbízhatatlan BMW-motorra támaszkodhatott, illetve a McLarennel együtt a Michelinben bízhattak, hogy a segítségükkel legyőzik a Bridgestone abroncsaival versenyző Ferrarit.
„A BMW abban az évben remek volt – idézte fel Montoya. – Szerintem ’03-ban a miénk volt a legjobb motor. ’04-ben is ott voltunk, de úgy vélem, a Hondáé talán kicsit jobb volt. Nagyon jó motor volt, ahogyan az elektronika is, meg minden. Nehéz, mert azokban az években a Ferrarival annyira lehetett felvenni a versenyt, mint manapság a Red Bull-lal. Szinte lehetetlen volt. Reálisan akkor lehetett legyőzni őket, amikor a Michelin jobb gumit vitt. Amikor az abroncsok egyenlő [szinten] voltak, a Ferrarinak jobb volt az autója, mint a miénk.”
Montoya összesen négy évet töltött a Williamsnél, és ezalatt szinte végig Ralf Schumacher volt a csapattársa. Első közös évükben még a német pilóta bizonyult jobbnak házon belül, de 2002-ben és 2003-ban már Montoya kerekedett felül, és mindkétszer harmadik helyen zárt a tabellán. 2004-ben pedig az ifjabbik Schumachernek hat versenyt ki kellett hagynia az indianapolisi balesete miatt, így nem lenne igazságos az összevetés.
Montoya porig alázta a csapatát, majd duzzogni kezdett – emiatt igazolt a McLarenhez?
„Őszintén szólva Ralf nagyon jó volt a sebességét illetően – méltatta Montoya korábbi csapattársát. – Úristen, mennyire gyors volt! Nagyon sokáig játszadozott velem, nagyon idegesítő volt. Rendkívül kemény volt. Lehetetlen dolgokat tudott megcsinálni az autóval egy körön. Az elején nagyon idegesítő és bosszantó volt, hogy nem tudtam felérni hozzá.”
És hogy milyen volt a kapcsolatuk? Nos, leginkább semmilyen. „Soha nem beszélgettünk – jelentette ki. – Manapság a közösségi média miatt a csapattársak a legjobb barátok, együtt vacsoráznak, együtt padeleznek. Az én időmben az ember senkivel nem beszélt. Fernando [Alonsóval] beszélgettem, és most is szoktam, Rubensszel, néha [Felipe] Massával, és ennyi.”
A kolumbiai exversenyző hozzátette, később azért megváltozott a viszont, és inkább már nevetve emlékeznek vissza a korábbi évekre, ha összefutnak. Hasonló a helyzet Jacques Villeneuve-vel is, akivel kifejezetten rossz kapcsolatot ápolt. A két versenyző a 2001-es Kanadai Nagydíj versenyzői eligazításán majdnem összeverekedett, amikor Montoya a melbourne-i tragédia kapcsán gyilkosnak nevezte ellenfelét. A közvetlen előzményre viszont már talán kevesebben emlékeznek: a pénteki edzésnapon Montoya lényegében szándékosan ment neki Villeneuve-nek, miután a kanadai pilóta szerinte indokolatlanul lassított előtte.
Halálos baleset, felboruló Schumacher és két későbbi világbajnok debütálása történt 23 éve
„Kanadában az útjába kerültem – elevenítette fel a történteket. – Nem tudom, hogy installációs kört futottam, vagy egy kivezető kör volt, de jött, én pedig nem láttam, és az útjába kerültem. Amikor mellém ért, rám húzta az autót, aztán elment, majd féktesztelt. Én pedig azt mondtam, hogy »b*szd meg«, és nem fékeztem. Elég keményen nekimentem hátulról. Továbbment, de eltörött a hátsó felfüggesztése, és nagy balesetet szenvedett. Aztán engem hibáztatott a baleset miatt, én pedig úgy voltam vele, hogy »cs*szd meg!«. Természetesen élveztem.”
Ha Montoya és a riválisok, akkor nem maradhat ki Michael Schumacher sem, akivel jó pár incidense volt. Az egyik leghíresebb eset a 2004-es San Marinó-i Nagydíjon történt, amikor a Williams pilótája a Tosa külső ívén támadta meg vetélytársát, aki a kijáratnál leszorította őt. A sajtótájékoztatón kijelentette, hogy nem látta Montoyát, aki erre csak annyit reagált, hogy ehhez „vaknak vagy ostobának” kell lenni.
„Ami a Tosában történt esetet illeti, gyorsabbak voltak nálunk, de friss gumikon rendkívül gyorsak voltunk, amikor újak és nagyon jók voltak – mondta közel 20 esztendővel később. – Szóval ha meg akartam előzni, akkor azt azonnal meg kellett tennem. Odaértem, és őszinte leszek, rendben volt. Leterelt a pályáról, és én ugyanezt tettem volna. Ez rendben volt számomra. Úgy voltam vele, hogy megpróbálom, de leszorított a pályáról. Ha az interjúban azt mondja, amikor megkérdezték tőle, hogy mi történt, hogy »egyszerűen letereltem a pályáról«, az nekem megfelelt volna. Azonban azt mondta, hogy »nem láttam«.”
Schumacher v Montoya at Imola in 2004 was 😮
On the track and in the press conference afterwards 😉#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/25aJ213V4P
— Formula 1 (@F1) July 25, 2020
Montoya Schumacherhez is így próbált viszonyulni, ahogyan mindenki máshoz, ám úgy véli, a mezőny többi tagja nem ezt a mentalitást képviselte. „Michaellel kapcsolatban az volt az idegesítő, hogy senki nem csatázott vele – árulta el. – Amikor Michael hátulról jött, mindenki kitért előle. Engem ez feldühített. »Ez Michael, ne b*szakodjunk Michaellel!« Mindenki nagyon tisztelte.”
Montoya egy anekdotát is felidézett a hétszeres világbajnok kapcsán, bár a részletekbe nem ment bele. „Az egyetlen alkalom, amikor beszélgettem Michaellel, akkor volt, amikor a BMW-nél [valójában a Williamsnél – a szerk.] versenyeztem, ő pedig még mindig a Ferrarinál volt – mondta, bár ezzel nem nagyon szűkítette a lehetőségek számát, hiszen Schumacher végig a Ferrari pilótája volt, amíg Montoya az F1-ben versenyzett. – Norbert Haug meghívott minket egy futam utáni bulira a Nürburgringen. Igent mondtam, mert éjszakára ottmaradtunk, és elmentem, mert Norbert meghívott. Michael és Rubens is ott volt, hárman lerészegedtünk, és ennyi.”