back to top
2024. május 22. 23:46

KezdőlapF1Eldőlt, hogy Sainz bajba kerülhet-e az időmérőn elkövetett hibája miatt

Eldőlt, hogy Sainz bajba kerülhet-e az időmérőn elkövetett hibája miatt

-

Az FIA elutasította az Aston Martin óvását, miszerint Carlos Sainznak nem szabadott volna engedélyezni, hogy a piros zászló után visszatérjen a pályára a Kínai Nagydíj időmérőjén. A sportfelügyelők elismerték, hogy a szabályzat betű szerinti értelmezése a silverstone-iaknak adna igazat, de más szempontok többet nyomtak a latba.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Aston Martin megóvta a Kínai Nagydíj időmérőjének végeredményét. Mindezt arra alapozták, hogy a piros zászlót előidéző Carlos Sainz az újraindítás után is folytathatta a kvalifikációt, ami szerintük ellentmondott a sportszabályzat 39.6-os cikkelyének, miszerint aki megáll a pályán, annak be kell fejeznie az időmérőt.

Elkerülte az FIA figyelmét a Ferrari szabálytalansága? – óvást nyújtott be az egyik rivális

A sportfelügyelők először arról tárgyaltak, hogy befogadják-e az óvást. A meghallgatáson részt vettek az érintett istállók képviselői, de más csapatmenedzserek is engedélyt kaptak, hogy megjelenjenek. Érdekes adalék, hogy ez utóbbit Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának igazgatója is megtehette volna, de ő végül nem volt ott.

Mielőtt kitérnének a döntésre és annak indoklására, a dokumentumban először tisztázták a „vitathatatlan” tényeket. Sainz valóban elveszítette az irányítást, és falnak ütközött, de segítség nélkül továbbment, ám több mint 1 perccel korábban érvénybe lépett a piros zászló. Az is kétségbevonhatatlan, hogy a versenyirányítás megkapta az üzenetet, miszerint Sainz autója megállt, ugyanakkor engedélyezték számára a folytatást.

Ami magát az indoklást illeti, a sportfelügyelők leszögezték, hogy bár a vonatkozó cikkelyben a „megállás” szó szerepel, aminek Sainz valóban eleget tett, számos múltbeli esetben nem így alkalmazták. Ilyenkor azt nézik, hogy a pilóta észszerű időn belül tovább tud-e menni. Hogy ez mennyi? Általában 30 másodperc, de ez a körülményektől függően változhat. Azt is hozzátették, hogy a csapatok korábban próbáltak megállapodni erről, de nem jutottak egyezségre. Az FIA számára kulcsfontosságú tényező, hogy a Ferrari versenyzője nem kapott külső segítséget, így a kérdés az volt, hogy a becsapódás és az elindulás között eltelt 1:17 másodperc túl hosszú-e.

A döntéshozók szerint ezt a versenyirányításra kell bízni, és korábban Kanadában, Monacóban és Azerbajdzsánban is voltak hasonló esetek, amikor az érintett versenyzőt továbbengedték. Az Aston Martin azzal érvelt, hogy a versenyirányításnak küldött üzenet értelmében az autó megállt, ami megfelel a 39.6-os cikkelyben foglaltaknak. Ugyanakkor a 2022-es montreali hétvégén Alexander Albon Williamse 40 másodpercen át volt mozdulatlan, és senki nem élt panasszal.

Hamilton pár óra alatt a csúcsról a mélybe zuhant, Verstappen mérföldkövet ért el a kínai időmérőn

Újabb adalék, hogy a 2023-as Belga Nagydíj hétvégéjén az F1-es Bizottság megegyezett abban, hogy a vonatkozó pontot ki kell egészíteni a „külső segítség” fogalmával. Ez nem történt meg, így a sportfelügyelők sem hagyatkozhatnak erre, de mindez összhangban van a versenyirányítás megközelítésével. Éppen ezért az a döntés született, hogy az Aston Martin óvását elutasítják, így Sainznak nem kell aggódnia a hetedik helyéért.

Friss