Elérkezett a 2024-es év utolsó olyan napja, amelyen az idei Forma-1-es versenyautók munkába állnak. A fókusz már teljes egészében a következő szezonon van, három pilóta pdeig már nem is annak a csapatnak az autóját vezeti, amellyel részt vett az Abu-dzabi Nagydíjon.
A szezonzáró abu-dzabi tesztnapnak már hagyománya van, először 2010-ben rendeztek ilyesmit. A jelenlegi szabályok mellett ez különleges esemény, hiszen az egyetlen olyan hivatalos teszt, amelyen a csapatok két autóval is körözhetnek, viszont mindkettőre vonatkozik valamilyen korlátozás.
Az egyik autóval a begyűjthető adatokat illetően van alaposan megkötve a csapatok keze, hiszen a Pirelli gumitesztjéhez kell rendelkezésre állniuk, saját újításaikkal nem kísérletezhetnek. A 2025-ös abroncsokból minden csapat 10 szettet kap – közöttük van az új leglágyabb gumi, a C6-os keverék is – az ezeket használó pilótának ugyanakkor nincs előírva, hogy mikor, melyiken kell köröznie, ezt a gyártó most a csapatokra bízza.
A gumitesztet végző autókban nincs arra vonatkozó megkötés, hogy ki vezesse azokat. A csapatok itt rendre tapasztaltabb pilótáikra hagyatkoznak, akik így ismereteket gyűjthetnek a jövő évi abroncsokról. Ez a tesztnap pedig lehetőséget ad arra is, hogy a holtszezonban csapatot váltó versenyzők már új munkakörnyezetükben teljesítsék első napjukat, már ha a két érintett istálló ebben megegyezik. Idén ez három pilóta esetében is megvalósult, így Nico Hülkenberg a Haas helyett már a Sauber, Esteban Ocon az Alpine helyett a Haas, Carlos Sainz pedig a Ferrari helyett a Williams volánjánál foglalhat helyet – a spanyol ráadásul már hétfőn megtehette első köreit az FW46-osban.
Vasárnap dobogó, hétfőn csapatváltás – megjöttek az első képek Sainzról a Williamsben
Az egyetlen versenyző, akinél nem sikerült nyélbe ütni a korai váltást, az éppen a legnagyobb kaliberű átigazolást véghez vivő Lewis Hamilton – a Mercedes még igényt tart a brit szolgálataira egy a partnerek előtti utolsó búcsúturné erejére, bár a hétszeres bajnok azt mondta, akkor sem akart volna már most beleülni a Ferrariba, ha ezt lehetővé teszik számára.
Jelenlegi ismereteink szerint így a télen csapatot váltó négy pilóta közül csak Hamilton nem tette még meg a váltást, noha a Red Bull második üléséről – amelyre Sergio Pérez szerződéssel rendelkezik, ám a csapat szeretne tőle megszabadulni – még nem érkezett hivatalos bejelentés. Hétfőn tárgyaltak a Red Bull vezetői a két csapat jövő évi pilótakeretéről, és a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy Liam Lawson kapja meg az előléptetést. Ebben az esetben ezen a teszten még ő is „rossz” helyen ül, hiszen az RB autóját vezeti, a Red Bullban pedig Yuki Tsunoda kap lehetőséget.
Esteban Ocon a Haasszal, Sainz a Williamsszel, Hülkenberg a Sauberrel debütált:
Welcome to the family @OconEsteban 👋❤️#HaasF1 #F1 pic.twitter.com/8fM12ozjt7
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) December 10, 2024
1⃣ Carlos Sainz
2⃣ Charles Leclerc
3⃣ Lando NorrisA Williams leads F1's post-season Abu Dhabi test after two hours: pic.twitter.com/Wc6wwMNNbo
— The Race (@wearetherace) December 10, 2024
✅ Nico Hülkenberg a bordo de su nuevo juguete. ¿Sumará Sauber más puntos en 2025?#F1Testing pic.twitter.com/XWyIITB42m
— MotorTimeES (@MotorTimeES) December 10, 2024
A csapatok másik autójára nem vonatkozik tesztelési megkötés, ott viszont az van előírva, hogy újoncot kell a volán mögé ültetni, egész pontosan olyasvalakit, aki legfeljebb két F1-es futam tapasztalatával rendelkezik. Az idén háromszor is beugró Oliver Bearman már éppen túllépte ezt a határértéket, így – mivel a másik Haasba Ocont ültették – kimaradt a keretből.
Kedd reggel úgy tűnik, Andrea Kimi Antonelli személyében egy másik fontos hiányzója is lesz a tesztnapnak: a 18 éves olasz betegség miatt a hétvége mindkét F2-es versenyét kihagyta, és a teszt kezdetén is Frederik Vesti hajtott ki helyette a Mercedes garázsából.
A teszt nyolc órán át tart közép-európai idő szerint 6-10, majd 11-15 óra között.
Az abu-dzabi teszt pilótafelállása:
Csapat | Gumiteszt | Újoncteszt |
McLaren | Lando Norris/Oscar Piastri | Patricio O’Ward |
Ferrari | Charles Leclerc | Antonio Fuoco/Arthur Leclerc |
Red Bull | Yuki Tsunoda | Isack Hadjar |
Mercedes | George Russell | Frederik Vesti |
Aston Martin | Lance Stroll | Felipe Drugovich/Jak Crawford |
Alpine | Jack Doohan | Paul Aron |
Haas | Esteban Ocon | Ryo Hirakawa |
RB | Liam Lawson | Ayumu Iwasa |
Williams | Carlos Sainz | Luke Browning |
Sauber | Nico Hülkenberg | Gabriel Bortoleto |