back to top
2024. november 28. 06:51
Kezdőlap Blog Oldal 100

Tényleg kell aggódnia Hamiltonnak? – Schumacher, Räikkönen és Alonso példáját is megnéztük

0

Nemrég felmerült, hogy Lewis Hamilton a Ferrari színeiben esetleg jóval gyengébb lesz egy körön Charles Leclerc-nél. Ennek kapcsán megnéztük, hogy a modern korszak 40 éven felül versenyző világbajnokai mire mentek ebben a korban.

A 2025-ös idény messze legjobban várt átigazolása Lewis Hamilton Ferrarihoz történő szerződése. Ezzel kapcsolatban nyilvánvalóan rengeteg kérdés felmerül onnantól kezdve, hogy mennyire lesz jó az autó, és a hétszeres világbajnok milyen célokért küzdhet, egészen odáig, hogy csapaton belül mire fog menni Charles Leclerc-rel.

Ennek kapcsán felmerült, hogy egy körön talán nagy lesz a különbség, és nem a brit versenyző javára. Jövőre ugyanis már 40 évesen lesz ott a mezőnyben, és számos példa volt rá, hogy ebben a korban már sokkal inkább a futamon, mintsem az időmérőn villog az adott pilóta. Ráadásul a monacói versenyző a mezőny egyik, ha nem a legjobb a kvalifikációkon. Ugyanakkor, ahogyan arról mi is beszámoltunk, Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke nem aggódik emiatt.

Visszavethetik a természet törvényei Hamiltont a Ferrarinál?

Ezzel együtt mi megnéztük, hogy mire mentek a modern kor világbajnokai azután, hogy betöltötték a 40. életévüket. Persze nyilvánvaló, hogy ez nem egy éles vonalat jelent, amelyet követően a versenyzők teljesítménye hirtelen bezuhan, de adta magát, hogy itt húzzuk meg a határt Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Michael Schumacher esetében is.

Az átláthatóság kedvéért ugyanakkor mind a spanyol, mind a finn versenyzőnél csak azt tekintettük ilyen szezonnak, amelyet már negyvenen felül kezdett meg, az azt megelőző idényeket pedig csak referenciaként említjük meg. Ez utóbbi a német legenda esetében értelmetlen lenne, hiszen 2010-es visszatérése előtt három évig nem versenyzett, a 2006-os évet pedig nem érdemes idekeverni.

A három versenyzőt az aktuális csapattársával hasonlítottuk össze két szempontból: megnéztük, hogy átlagosan hány ezrelékkel győzte le az azonos autóval szereplő versenyzőt, vagy éppen hány ezrelékkel kapott ki tőle (minden esetben a vizsgált pilóta jelenti a referenciát), illetve azt, hogy az időmérők hány százalékában győzte le a másik pilótát. A sprintkvalifikációkat szintén figyelembe vettük, de az esős időmérőket nem, ahogyan azokat sem, amikor legalább az egyikük nem tudott gyorskört futni az utolsó olyan szakaszban, amelyen mindketten ott voltak. Merthogy mindig azt a szakaszt vettük figyelembe, ameddig a gyengébbik versenyző eljutott, vagyis például ha valamelyikük kiesett a Q1-ben, akkor az ott elért köröket hasonlítottuk össze.

A három vizsgált versenyző közül Räikkönennel kapcsolatban a legegyszerűbb következtetéseket levonni. Az egyszeres világbajnok 2019-ben, tehát még nagyrészt 39 esztendősen átlagosan 0,414 ezrelékkel (nem ezreddel!) győzte le Antonio Giovinazzit, és az időmérők 52,632 százalékában felülmúlta őt. A következő két évben pedig folyamatosan jött a lejtmenet: 2020-ban már 0,619 ezrelék volt az átlag az olasz versenyző javára, és Räikkönen csak a kvalifikációk 40 százalékában verte őt meg, míg a finn pilóta utolsó évében már 3,045 ezrelékkel kapott ki, és a győzelmi aránya a 30 százalékot sem érte el.

Miért hagyja el Hamilton a Mercedest? – házon belül sincs egyetértés

Räikkönen esetében tehát egyértelműen érzékelhető a lejtmenet, de a másik két versenyzőnél már más a helyzet. Fernando Alonso például egyenesen javult 40 felett: 2021-es visszatérése alkalmával0,5 ezrelékkel kikapott Esteban Ocontól, és csak az időmérők 47,368 százalékában győzte őt le, ám ebben minden bizonnyal a kétéves kihagyás is szerepet játszott. Ezt igazolja a következő idény is, amikor már a spanyol versenyző 1,260 ezrelékkel múlta felül akkori csapattársát, és ugyanannyi időmérőn volt nála gyorsabb, mint ahányszor kikapott. Tavaly pedig már 4,028 ezrelék, illetve 87,5 százalék volt az arány, de persze akkor már Lance Stroll mellett versenyzett az Aston Martinnál, így ezt nehezebb beilleszteni a képletbe.

Räikkönenéhez hasonlóan Schumacher csapattársának a személye sem változott a Mercedesnél eltöltött három éve alatt, hiszen 2010-től 2012-ig Nico Rosberg mellett szerepelt. A sportág első hétszeres világbajnokánál nehéz megállapítani a tendenciát, z viszont biztos, hogy egy körön utolsó idényében volt a legjobb, amikor csupán 0,981 ezrelékkel kapott ki honfitársától. Persze egy évvel korábban ugyanez a mutató 5,086 ezrelék volt, de tény, hogy Rosberg később megmutatta, hogy mennyire jó egy körön, vagyis a három vizsgált pilóta közül alighanem Schumachernek volt a legnehezebb ellenfele.

Ami Hamiltont illeti, első látásra semmiképpen nem néz ki jól, hogy az eddigi tizennégy normál időmérőből tízszer kikapott George Russelltől, de az már nagyobb bizakodásra adhat okot a szurkolóinak, hogy a legutóbbi két kvalifikáción ő volt a gyorsabb, a legutóbbi ötből pedig háromszor felülmúlta honfitársát. Persze hogy mire megy Leclerc ellen, azt rengeteg tényező határozza meg.

Sami Pajari a Toyota egyik opciója a következő szezonra

0

A WRC egyhónapos nyári szünetében a fő téma a követlező szezon pilótafelállása lesz, a Finn Rallyn remekül bemutatkozó Sami Pajari pedig tett róla, hogy ő is szóba jöjjön.

Jari-Matti Latvala szerint Sami Pajari a Toyota egyik lehetséges versenyzőjévé lépett elő, miután nagyszerűen mutatkozott be a Finn Rallyn – negyedik helyével a legjobb hazai versenyző lett, persze ehhez kellett némi dráma is…

A második szakaszon egyébként Pajarinak is meggyűlt a baja az esővel, kicsúszott, és leamortizálta a Toyota hátulját, de utána kifejezetten jól ment, a húsz szakaszon mutatott teljesítménye pedig lenyűgözte Latvalát.

Fotó: Toyota Gazoo Racing

„Szerintem nagyszerű munkát végzett – mondta a Toyota csapatfőnöke a Motorsport.com-nak. – Nehéz volt a kezdés, és nem tűnt biztatónak, de aztán össze tudta magát rakni, nagyon erős lett, és még szakaszt is nyert. Jó volt látni, milyen erős mentálisan. Megmutatta, benne van a lehetőség, hogy teljes munkaidős Rally1-es versenyző legyen. Jelenleg a WRC2-re koncentrál, mert azt szeretnénk, ha a bajnoki címért harcolna, amire még mindig van esélyese, de természetesen beszélünk arról, mit a tervünk vele jövőre.”

Latvala hozzátette, általában a Finn Rally után kezdik el a gondolkodást a jövő évi szerződésekről, és úgy gondolja, jó helyzetben van a Toyota. Kalle Rovanperä tavaly egyébként többéves szerződést írt alá, amely tartalmazza, hogy jövőre visszatérhet a teljes munkaidős vezetéshez.

„Megpróbáljuk megtartani a versenyzőinket – jelentette ki Latvala. – Ugyanakkor van néhány kérdőjel, mint például Sébastian Ogier akar-e jövőre vezetni? Aztán ott van Sami Pajari, és így tovább, szóval van, amit tisztáznunk kell.”

Latvala arra a kérdésre, hogy Pajari szerepel-e a Toyota lehetséges opciói között, egyértelműen igennel felelt.

Az Akropolisz Rallyn ismét három Ford Puma áll rajthoz

0

A WRC következő versenyén, a görög Akropolisz Rallyn Adrien Fourmaux és Grégoire Munster mellett Jourdan Serderidis is rajthoz áll az M-Sport csapatában. 

A görög Jourdan Serderidis a Szafari Rallyn indult utoljára WRC-futamon, azonban hazai futamán, az Akropolisz Rallyn ismét elindul saját Rally1-es Ford Pumájával. 

A görög üzletember Kenyában a kilencedik helyet szerezte meg, míg hazai versenyén tavaly a 17. helyen zárt. 

Serderidis komoly szerepet játszik abban, hogy Grégoire Munster idén lehetőséget kapott az M-Sport csapatában, mivel a luxemburgi versenyzőnek ő gyakorlatilag a főtámogatója. 

Az Akropolisz Rallyt szeptember 5-8. között rendezik. 

Fourmaux eleinte küzdött, majd megtalálta az összhangot Szonjával Finnországban

0

Adrien Fourmaux versenye a Finn Rallyn pénteken még nehezen indult, később azonban sikerült Szonjávaj, az autóval jó beállításokat találni, így kihasználva a többiek problémáit ismét dobogóra tudott állni.

„Egyértelmű, hogy a dolgok nem mentek jól péntek reggel – mondta Adrien Fourmaux a Rallye-sport.fr oldalnak. – Nem tudtuk, hol állunk a shakedown után, mert a terep gyorsan romlott, és nem igazán reprezentálta a többi szakaszt. Már az első kilométerektől éreztem, hogy az autót egyáltalán nem kényelmes ilyen körülmények között vezetni, ezáltal pedig én sem tudok magabiztos lenni. Péntek reggel a fedélzeti kamerákat nézegetve Malcolm Wilson hamar rájött, hogy gyorsan kell megoldást találnunk, mert folyton az autóval harcolok és közölte a mérnökökkel, hogy ha így folytatjuk, akkor garantáltan lecsúszunk az útról, ezért megoldást kell találni. Aztán találtunk egy fokkal jobb beállítást szombatra. Emiatt már felszabadultan tudtam vezetni, különösen a Päijälä szakaszon, ahol az 5. leggyorsabb időt értük el az első menetben, és a 3. időt délután. Összességében azonban bonyolult volt vezetni a hétvégén az autót. Már Lettország után elmondtam, az autó nem jó, amikor gyenge a tapadás, és az eső miatt ez gyakran így volt ezen a hétvégén. Tudtuk, hogy a sebességünk nem elég, de láttuk, hogy sok a hiba és a kiesés. Türelmesnek kellett lenni, és mások problémái után próbálni előrébb kerülni. Ez minden, amit tehettünk. Az utolsó napon is tudtuk, hogy a végsebesség nem az erősségünk, ezt mindenki láthatja fedélzeti videón is. A Power Stage azonban jobban ment nekünk, mivel kisebb volt az átlagsebesség. A végén szereztünk néhány pontot, de ennél többet szerettem volna elérni, azonban kicsit tehetetlenek voltunk a többiekhez képest.”

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Az Ouninpohja szakasz a francia versenyzőt is lenyűgözte.

„Az Ouninpohja egyszerűen gyönyörű és hihetetlen is volt. Kilométer alapján hosszú, de idő szerint nem annyira. Soha nem lehet lassítani, és nagyon sok az ugrató. Ez őrület. A videókból nem lehet annyira észre venni, de nagyon dombos, lenyűgöző szintkülönbséggel. Néha úgy éreztük, hogy falakat támadunk. Ez egy igazi vb-s szakasz, érezni lehetett, hogy ez egy másik szint. Nagyon sokat dolgoztam, hogy felkészüljek erre a pályára a Latvala és Lappi 2017-es belsőit nézve. Elsőre a Rally1-es autóval még jobb volt ez a gyorsasági. Nagyon örülök, hogy vezethettem ezen a pályán és a teljesítményünk sem volt annyira rossz.“

Fourmaux magabiztosan várja a szezon folytatását.

„Sok reményt fűzök a további idei versenyekhez, mert jól felkészültünk. Meglehetősen kicsi annak a veszélye, hogy ismét egy olyan nehéz pénteki napunk lesz, mint Finnországban. Holnap reggel indulok az Egyesült Államokba, hogy néhány napot töltsek a szimulátorban. Először a két soron következő murvás ralira kell felkészülni, és megpróbálni haladni az autóval, de mindenekelőtt fejleszteni kell az autót 2025-re. Két napunk lesz Görögországban, hogy felkészüljünk a következő versenyre, köztük egy Hankook-tesztünk is lesz. Tudjuk, hogy az autó jól működik Görögországban, ahol kedvezőbb a terep neki, és tesztünk is lesz előtte. Chilében egész jó lesz a tapadás, Tänak tavaly megmutatta, hogy ezen a terepen is jó az autó. A Közép-Európa Rallyn tavaly megnyertem a Rally2-es kategóriát, és nagyon jól éreztem magam. Japánban a helyzet egy kicsit másképp alakulhat, ha változatos időjárás lesz.”

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Az M-Sport versenyzője a jövő évi várakozásokról is beszélt.

„Az egyetlen célom az lesz jövőre, hogy egy teljes évet tudjunk menni. Nem érdekel a fél szezon. Nagyon messze vagyok a visszavonulástól még, és készen állok arra, hogy a szezon összes versenyén harcoljak. Azonban nem mi irányítunk minden történést, ezért ha például kiszáll egy gyártó, akkor át kell gondolni a dolgokat, és esetleg meg kell elégednünk egy csökkentett programmal, mielőtt ismét teljes évet mehetnénk. Eddig jó szezonunk van, annyi dobogós helyezésünk van, mint Neuville-nek, és több, mint Evans-nek és Tänaknak. Nagyon jó azt mondani, hogy dobogós helyezést értünk el azokon a versenyeken, amelyek általában a legnehezebbek, például Svédország, Finnország és Lengyelország. Megmutattam, hogy minden bajnoki terepen tudok megbízható és gyors lenni, de azt is, hogy tudok autót fejleszteni is. Ezen a hétvégén voltak nehézségeink, de nem adtuk fel. Nekünk is sikerül jó Power Stage szakaszokat csinálni, mint például Horvátországban. Ezért úgy gondolom, hogy olyan sofőr vagyok, aki az egész szezonban érdekelne tud egy gyártót. Negatívum, hogy általában csalódott vagyok a vasárnapjainkkal kapcsolatban, mert különböző okok miatt nem sikerült túl sok pontot szereznünk ezzel az új pontrendszerrel. Sok kihagyott lehetőség volt, és remélem, hogy a szezon végén jobban tudunk teljesíteni.”

Visszavethetik a természet törvényei Hamiltont a Ferrarinál?

0

Lewis Hamilton 40 évesen vág bele F1-es karrierje következő szakaszába a Ferrari pilótájaként, és bár bizonyította, hogy a futamgyőzelmekre még mindig veszélyt jelent, egyes képességek az évek múlásával óhatatlanul is megkopnak.

Adatokkal is alátámasztható az alapvetés, hogy a hosszú ideig sikeres versenyzők a karrierjük végéhez közeledve rendszerint jobban brillíroznak a versenyeken, mint az időmérőkön – az egyetlen kvalifikációs kör tökéletes összerakásához szükséges élesség talán kissé már megkopik a 40. életév felé közeledve, ám a tapasztalat segíthet a futamok jobb kivitelezésében.

Több versenyzőnél elbillen a mérleg nyelve a pole-pozíciók vagy a futamgyőzelmek irányába a karrierjük egészét tekintve: Ayrton Senna például időmérőből lényegesen többet nyert, mint versenyből (65-41), Michael Schumachernél viszont pont fordított a helyzet (68-91). Hamilton sokoldaúságát emeli ki, hogy bár mindenkinél több pole-t és győzelmet szerzett, a két szám karrierje minden pontján nagyon közel maradt egymáshoz, jelenleg 104 rajtelsősége mellé 105 futamgyőzelem társul.

Igaz viszont, hogy az időmérőkön idén észrevehetően visszaesett a teljesítménye: míg 2022-ben legyőzte csapattársát, George Russellt ebben a tekintetben is, tavaly pedig egyenlő mutatóval zártak, idén eddig a fiatalabb brit 10-4-re vezet – ami ennél rosszabbul is festett, mielőtt Hamilton a Hungaroringen és Spában kozmetikázott kicsit az arányon.

Miért hagyja el Hamilton a Mercedest? – házon belül sincs egyetértés

Hamilton jövő évi csapatfőnökét, Frédéric Vasseurt az olasz Sky Sports arról kérdezte, nem tart-e attól, hogy a hétszeres világbajnok személyében a kvalifikációkra már nem egy olyan éles pilótát kap, mint amire számított.

„A szezon kezdete óta mindenki arról beszél, hogy Russell gyorsabb Hamiltonnál, de idáig ő az, aki több pontot szerzett a Mercedesnek – mutat rá Vasseur a tényre, ami még Russell spái kizárása nélkül is igaz lenne. – Hatékonyság szempontjából így ő egy nagyon jó viszonyítási alap. Tisztában vagyunk vele, mennyi pozitívummal jár majd a Ferrarinál Lewis érkezése, például a kiterjedt Forma-1-es tapasztalata miatt.”

A kontraszt mindenesetre érdekes lehet jövőre a Ferrari két pilótája között, hiszen Charles Leclerc éppen olyan pilóta hírében áll, aki sokkal inkább szombaton tündököl: 25 pole-t szerzett már mindössze 6 futamgyőzelme mellé. Emiatt a monacóit olykor megtalálják kritikák a versenytempója miatt, amit az elmúlt években még lehetett az időmérőkön rendszerint jobban működő Ferrari sajátosságaival magyarázni, idén azonban, amikor a csapat kifejezetten hangsúlyozza, hogy fordított az autó ezen jellegzetességén, már furcsán hatott, hogy Leclerc Spában nem tudta győzelemre váltani a rajtelsőséget.

Vasseur azonban a pilótájának versenytempóját érő támadásokat is könnyen lesöpri: „Charles szembesült néhány problémával az elmúlt hétvégék során, de továbbra is jó formában van, és az igazság az, hogy olykor közösen lőttünk túl a célon.”

Hamilton és a Ferrari házassága nem jött volna létre, ha ez megvalósul, véli Russell

Neuville szerint új legfőbb riválisa lett a vb-címért folytatott csatában a Finn Rally után

0

A Finn Rally után alaposan felborult a WRC-pontverseny állása az egyéni bajnokságban, miután az éllovas Thierry Neuville mögé a második helyre Sébastien Ogier lépett. 

A Finn Rally után azt követően, hogy Sébastien Ogier nyert Thierry Neuville előtt, míg Elfyn Evans és Ott Tanak pont nélkül zárt, az egyéni bajnokságban Neuville 27 pontos előnyre tett szert a második helyre lépő Ogier előtt, míg Tanak 31, Evans pedig 36 pontos hátrányba került. 

Az idei pontrendszerben azonban igen nehezen lehet csak nagyobb pontkülönbségre szert tenni egy versenyen, így akár azt is ki lehetne jelenteni, hogy eldőlt az idei egyéni bajnokság. Azonban éppen Kalle Rovanpera balesete mutatta meg Finnországban, hogy a rallysportban bármikor adódhat valami probléma, ami akár véget is vethet egy versenyző futamának, ezért pedig még bármi előfordulhat. 

Thierry Neuville szerint azonban a finn verseny után az eredetileg idén is részmunkaidőben versenyző Sébastien Ogier lett a legfőbb riválisa, annak ellenére, hogy még nem dőlt el, hogy a nyolcszoros világbajnok vállalja-e a szezon hátralévő részét. 

“Igen, talán Sébastien Ogier lett a legnagyobb riválisom, viszont Ott Tanak és Elfyn Evans is még esélyes – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – Mindegyikünk esetében volt idén olyan pillanat, amikor nem volt szerencsénk, nekünk nehéz versenyeink voltak az úttakarítás miatt, miközben Sébastien Ogier jól választotta meg versenyeit és nagyszerűen használta ki az idei pontrendszer adta lehetőségeket.” 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Arra a kérdésre, hogy Neuville szerint Tanak hajlandó-e neki segíteni az egyéni bajnoki címet megszerezni, a belga versenyző így válaszolt: “Igen, vagyis úgy értem, hogy semmi sincs kizárva.” 

Neuville azonban még nem kereste ez ügyben a 2019-es világbajnokot. 

“Nem beszéltem még Ott-tal, az első dolog most, hogy kicsit pihenjünk, nézzük meg, hogy miben tudunk még javítani, különösen az olyan versenyeken, mint amilyen Finnország volt. Ezen a versenyen éreztem először, hogy nem volt jó a tempónk. A rövid szünet után visszatérünk és meglátjuk, hogy milyen stratégiát lehet kitalálni.” 

A WRC-szezon szeptemberben a görög Akropolisz Rallyval folytatódik. 

A Hungarian Baján magyarok is indulnak a nemzetközi mezőnyben

0

Augusztus 8-10-én Várpalotán a Hungarian Bajával folytatódik a European Baja Cup és az M1 Flotta Magyar Terep-rallye Bajnokság. Az 515 kilométeres futamon magyarok is indulnak a nemzetközi mezőnyben.

A verseny legnagyobb szenzációja az M-Sport részvétele a vadonatúj Rangerrel és Nani Romával. Az autó Goodwood után itt látható először, éles versenyen pedig Magyarországon debütál.

Augusztus 8-án, csütörtökön indul a program, ekkor kerül sor az adminisztratív és technikai átvételekre, reggel 8 órától a hivatalos tesztre, melyet délután a sajtótájékoztató és a versenyzői eligazítás követ, este 7 órakor pedig kezdetét veszi a rajtceremónia.

Pénteken reggel 8:15-kor rajtol el az első autó a prológra, az SS1 pedig 10:55-kor kezdődik – már motoros nyitással. Még ezen a napon, 15 órátóll teljesítik a résztvevők az SS2-t, a program ezt követően a Thury Vár előtti téren folytatódik.

Szombaton 8:50-kor a motorosok kezdik a harmadik gyorsasági szakaszt, őket az autósok 10:50-kor követik. 15 órakor kerül sor a díjátadó ceremóniára, amely zárja az eseményt.

Csucsu
Fotó: Riverside Baja/Pataki Péter/Báles László

Lukács Kornél, azaz Csucsu fél év kihagyás után, az FIA mezőnyében tér vissza, azonban nem a megszokott formában. Az idei HunGarian Baja-n nem a korábbi fekete-sárga festésű T1-es Toyota-ban kell keresnünk a pályán, hiszen versenyautóját lecserélte egy Yamaha SSV-re.

Már a múlt évben elgondolkodtatott az SSV és a Challenger kategória. Az év elején sok helyen jártunk és kipróbáltunk több autót is. Végül úgy döntöttem, hogy ez a Yamaha lehet a legjobb választás arra, hogy a jövőben eljuthassunk messzebbi, talán sivatagi versenyre is. Idén az a cél, hogy a maradék futamokon összebarátkozzunk az új autóval, hogy jövőre egy új szintre emelhessük a szerepléseinket. Szerencsére Olaszországban tudtam tesztelni egy ilyen Yamahát és azt gondolom, hogy nagyon hatékony autó, borzasztóan jó futóművel. Lóerőben nem tartozik az erős kocsik közé, de nagyon bízom benne és hiszem, hogy jókat fogunk versenyezni vele.” – részletezte a terveit Csucsu.

Hungarian Baja
foto: Hungarian Baja

Ultimate kategóriában Lónyai Pál ismét a Porsche Macan-nal vág neki a Lőtér terepének. 13 évvel ezelőtt a HunGarian Baja-n fertőzte meg a tereprally, azóta pedig egy magyar Baja fordulót sem hagyott ki.

„14 éve itt kezdtem és szerettem bele a tereprallyba – mindjárt egy borulással az első szakasz 50. kilométerénél – azóta pedig az összes HunGarian Baja-n részt vettem.” – emlékezett vissza a kezdetekre a pilóta.”Az autó rajtra kész, nagyon várjuk már a versenyt, mindig nagy élmény a HunGarian Baja-n és a lőterén menni. Reméljük, hogy jó eredményt tudunk majd hozni és gond nélkül tudjuk teljesíteni a futamot.” – folytatta Lónyai.

Hungarian Baja
foto: Hungarian Baja/Pataky Péter/Báles László

A FIM World Cup mezőnyében egyedüli magyarként tér vissza a szezonnyitó Desert Express 300-on szenvedett balesete után Hodola Richárd.
„A terep csillagos ötös, hiszen nagyon kevés tereprally verseny van, főleg Európában, ahol ilyen összefüggő pályán lehet versenyezni, lakott területek, sebességkorlátozások nélkül. Az az álmom és a vágyam, hogy egyszer a FIM nemzetközi értékelésben is felállhassak a dobogóra.” – mondta Hodola.

Trébitsch Miklós az Európa kupa Challenger kategóriájában, Lukács András pedig Csucsu mellett szintén egy Yamahával indul az SSV-k mezőnyében. A nemzeti kategóriákban 11 hazai legénységet és 6 motoros/quados indulót láthatunk a HunGarian Baja-n.

A nézők számára augusztus 8. amiatt is fontos időpont, mert aznap reggel hozzák nyilvánosságra a nézői pontok ihelyét, ahonnan biztonságosan lehet majd követni a versenyt.

Hungarian Baja
foto: Garilla Media

Evans a nagy hátrány ellenére sem adja fel a vb-címért folytatott csatát

0

Elfyn Evans a Finn Rallyn aratott tavalyi győzelem után idén is bízott a jó szereplésben, azonban végül pont nélkül fejezte be a versenyt, így hatalmas hátrányba került az egyéni bajnokságban. 

Elfyn Evans 13 pontos hátránnyal várhatta az idei Finn Rallyt Thierry Neuville mögött a világbajnokság egyéni versenyében, és miután tavaly nyerni tudott Finnországban, minden oka megvolt a bizakodásra. 

A walesi toyotás bár a verseny első felében még csatában tudott lenni a vezető helyért, végül előbb a kormányösszekötő törése miatt komoly hátrányba került, majd vasárnap az utolsó előtti szakasz mély nyomai között balesetet szenvedett és kiesett. 

“Ez egy olyan kanyar volt, mely vasárnap reggel nagyon jól sikerült, a második teljesítésénél azonban volt némi alulkormányozottság és végül kiugrottunk a nyomból – mondta Elfyn Evans a Motorsport.com oldalnak. – Utólag visszanézve talán butának tűnik a baleset, de semmit sem tehettünk.” 

A nullázással pedig 36 pontos hátránnyal a bajnokság negyedik helyére csúszott, és ez a hátrány szinte ledolgozhatatlannak tűnik az idei pontrendszer alapján. 

Evans azonban még nem adja fel a vb címért folytatott csatát. 

“A bajnokság most nagyon nehézzé vált, sok kárt szenvedtünk ezen a hétvégén. Azonban még van négy verseny, amiken szeretnénk jó formában folytatni. A dolgok gyorsan változhatnak, és bár négy versennyel a szezon vége előtt nagyon nagynak tűnik a hátrányunk, nem adjuk fel és bízunk benne, hogy a szerencse mellénk áll.” 

A világbajnokság egy hónap szünet után az Akropolisz Rallyval folytatódik. 

Egyre nagyobb a tulajdonosi nyomás Alonsóéknál a visszaesés hatására?

0

A 2023-as szezon váratlan felívelését szerette volna meglovagolni idén az Aston Martin, ehelyett viszont visszazuhant a középmezőnybe a csapat. De mit szól ehhez a brit gyártó erőskezű vezetője, Lawrence Stroll?

Fernando Alonso a silverstone-i istállóhoz tavaly megékezve azonnal dobogóesélyesként kezdte a szezont, ami önmaga számára és a korábban Force India, illetve Jordan néven is működő istálló életében is régen nem tapasztalt erős formát jelentett. A spanyol végül, bár győzelem nélkül, de nyolc dobogót szerzett az év során, ő maga negyedik lett az egyéni tabellán, az Aston Martin viszont végül visszacsúszott az ötödik pozícióba.

Ennek részben a csapat szezon végére történt lendületvesztése volt az oka, másrészt az, hogy Lance Stroll Alonso pontjainak csak valamivel több mint harmadát tudta összekanalazni. Az új gyárépületbe költöző, komoly modernizáción és mérnöktoborzáson áteső csapat azonban joggal bízott abban, hogy idén sikerül még közelebb kerülnie a mezőny legjobbjaihoz.

Ehhez képest az Aston Martin idén is az ötödik helyen áll a tabellán, és jó eséllyel ott is fejezi majd be a szezont, ez azonban már nagyon másmilyen ötödik hely az erősorrendben, mint tavaly: ezúttal nem a Mercedes, a Ferrari és a McLaren közvetlen ellenfele a csapat, hanem mögöttük jóval lemaradva, olykor légüres térben tengődve, máskor az RB vagy éppen a Haas ellen harcolva kell megélniük a szezont. A dobogó és az élcsapatok távolsága pedig immár a tavaly lelkes, az idei év elején türelmes Alonsóból is előhúzza a negatív megjegyzéseket.

Alonso: Kevesebb duma és jobb teljesítmény kell az Aston Martintól

Az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack szerint az, hogy az istálló többéves tervébe idén néhány hónapos megakadás csúszott, még nem jelent egyértelmű kudarcot, ugyanakkor a csapaton belüli hangulatra rányomja a bélyegét a jelenlegi teljesítmény, részben a tulajdonos, Lawrence Stroll fogyatkozó türelmétől is tartva.

„Ennek két aspektusa van. Az egyik nézőpontból azt vizsgálhatjuk, mennyit léptünk előre a riválisokkal szemben az évek során. Ambiciózus céljaink vannak, de követnünk kell a tervet, mert tudjuk, hogy nem lehetséges a hetedik helyről azonnal az elsőre ugrani. Rengeteg összetevője van ennek, az eléréséhez pedig szükség van realitásérzékre és türelemre” – magyarázta Krack az Autosportnak.

„Ha viszont közelebbről vizsgáljuk a helyzetet, vannak olyan időszakok, amikor bizonyos fejlesztések nem hozzák a várt teljesítményt, ez pedig növeli rajtunk a nyomást. Hatalmas nyomás helyeződött ránk azáltal, hogy az imolai fejlesztések nem váltak be. Igyekszünk a lehető leggyorsabban helyrehozni ezt, de érthető, hogy ilyenkor fogy a türelem.”

„Lawrence azonban hosszú ideje benne van ebben a szakmában, így nagyon jól érti, hogyan működik a Forma-1, így azt is tudja, hogy időbe telik, amíg egy nem működő csomag helyét átveszi egy működő – hiszen le kell gyártani az új elemeket, és rengeteg a teendő.”

„Az ötödik helyen kezdtük a szezont, volt egy tervünk arra, hogy hogyan kerülünk közelebb a legjobb autókhoz, de ezt nem sikerült megvalósítanunk.”

Az istálló a közeljövőben újabb elismert szakemberrel erősíti stábját, októberben kezdi meg ugyanis a munkát a Mercedes motorrészlegének korábbi vezetője, Andy Cowell az addig Martin Whitmarsh által betöltött vezérigazgatói poszton.

Stroll beintett Alonsónak – az Aston Martinnál is volt botrány a Magyar Nagydíjon

Több, mint 100 versenyző, köztük öt magyar páros a Barum Rally nevezési listáján

0

Másfél hét múlva a cseh Barum Rallyval folytatódik az Európa-bajnokság, az aszfaltos versenyen több, mint 100 versenyző között öt magyar páros is rajthoz áll. 

Augusztus 16-18. között rendezik az ERC-szezon hatodik futamát, a cseh Barum Rallyt, melyen 15 gyorsaságit és 201.79 km versenytávot kell a versenyzőknek teljesíteni. 

Erre pedig összesen 106 páros vállalkozott, közülük pedig 37-en az ERC-értékelésben is részt vesznek, köztük a László Martin – Bán Viktor kettős Skoda Fabia RS Rally2-vel, míg a Bertalan Márton – Paizs Róbert és a Herczig Patrik – Varga Kristóf párosok Rally4-es Peugeot-val az ERC4-es bajnokságban. 

Az Eb-értékelésen kívül László Zoltán és Begala Tamás Skoda Fabia RS Rally2-vel, Viszló Csaba és Maricsek Miklós pedig Rally4-es Peugeot-val áll rajthoz. 

A versenyen az Eb-pontversenyének éllovasa és címvédője, Hayden Paddon és John Kennard, valamint a bajnokság második helyezettje, Mathieu Franceschi és Andy Malfoy is rajthoz áll, de a nevezők között van Efrén Llarena és Sara Fernández, Simone Tempestini és Sergui Itu, Erik Cais és Igor Bacigál, Jan Kopecky és Jan Hlousek, Dominik Stritesky és Jiri Hovorka, valamint a szokásos Ford WRC-jét ezúttal R5-ös Skodára cserélő Václav Pech jr és Petr Uhel is. 

Jó hír, hogy ugyancsak nevezett Mads Ostberg is Patrik Barth-tal, akik a Róma Rallyn egy balesetben megsérültek, azonban úgy tűnik, hogy a cseh versenyre sikerül felépülniük. 

Meglepő, de a szezon ezen részére elfogytak az MRF Team versenyzői, mivel Martins Sesks Rómához hasonlóan Csehországban sem indul, az indiai gumigyártót pedig csak Andrea Mabellini és Virginia Lenzi fogja képviselni. Llarena a Róma előtt jelentette be, hogy szakított az MRF-fel, majd Michelin gumikat használva a harmadik helyet szerezte meg Olaszországban.