back to top
2024. november 27. 08:42
Kezdőlap Blog Oldal 109

Llarena elkapta a fonalat a gumiváltás után, megszerezte első idei szakaszgyőzelmét

0

Efrén Llarena volt a leggyorsabb a Róma Rally első vasárnapi szakaszán, így a 2022-es Európa-bajnok megszerezte első idei szakaszgyőzelmét. 

A nagyon izgalmas szombati napot követően hatalmas csata várható vasárnap hat páros között a Róma Rallyn. 

Elképesztően szoros csata a Róma Rally első napján, még hatan esélyesek a győzelemre

A második nap első, rövid szakaszát pedig Efrén Llarena nyerte 1 tizeddel Andrea Crugnola, 2 tizeddel Simone Tempestini és 4 tizeddel Mathieu Franceschi, valamint Simone Campedelli előtt, Bostjan Avbelj számára a 8 tizedes hátrány már csak a hatodik eredményhez volt elég. 

Llarena a verseny előtt szakított az MRF csapatával, és úgy tűnik, a gumiváltás jót tett a tempójának. 

Összetettben Crugnola 8 tizeddel vezet Tempestini előtt, míg Franceschi  5.2, Campedelli 6.1, Hayden Paddon 9, Efrén Llarena pedig 9.1 másodperc hátránnyal követi. 

A Róma Rally leghosszabb szakasza következik. 

Róma Rally, állás SS8 után 
1 #15 Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2 1:00:54.4
2 #6 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ITA – ROU) Skoda Fabia RS Rally2 +0.8
3 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +5.2
4 #16 Simone Campedelli – Tania Canton (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +6.1
5 #1 Hayden Paddon –John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +9.0
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +9.1
7 #20 Bostjan Avbelj – Damijan Andrejka (SVN) Skoda Fabia RS Rally2 +20.5
8 #26 Roberto Daprá – Luca Guglielmetti (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +32.5
9 #4 Mads Ostberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2 +34.9
10 #8 Andrea Mabellini – Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +39.8
17 #23 Vincze Ferenc – Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +1:08.0
21 #14 László Martin – Zsiros Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +2:22.2 

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km Crugnola 0:56.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Mabellini / Lefebvre

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km Avbelj 4:21.1 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Basso
09:41 SS3 Santopadre 1 28.74 km Crugnola 17:24.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
11:41 SS4 Guarcino 1 11.58 km Crugnola 6:27.8 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon/Campedelli
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km Tempestini 4:20.0 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
16:07 SS6 Santopadre 2 28.74 km Tempestini 17:20.1 / 1. TEMPESTINI, 2. Crugnola, 3. Franceschi
18:07 SS7 Guarcino 2 11.58 km Campedelli 6:25.8 / 1. CRUGNOLA, 2. TEMPESTINI, 3. Franceschi

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km Llarena 3:22.7 / 1. CRUGNOLA, 2. TEMPESTINI, 3. Franceschi
08:53 SS9 Rocca di Cave1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero 2 (PS) 8.63 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Így rontotta el Hitler és a náci vezérkar ünnepét minden idők egyik legnagyobb versenyzője

0

89 évvel ezelőtt rendezték meg az 1935-ös Német Nagydíjat, amelyre Adolf Hitler vezetésével a náci vezérkar is ellátogatott, arra készülve, hogy a Mercedes vagy az Auto Union nyeri a futamot. A két világháború közötti időszak legnagyobb pilótája azonban mindenkit meglepett a sokkal gyengébb Alfa Romeo volánja mögött.

Viszonylag közismert, hogy a náci Németország a 30-as években kifejezetten törekedett arra, hogy a sportot propagandacélra használja. Ennek legemlékezetesebb példája az 1936-os berlini olimpia, de, ahogyan akkor Jesse Owens húzta keresztül Adolf Hitler számításait, úgy bő egy évvel korábban a kor legnagyobb versenyzője tette meg ugyanezt.

Merthogy a Harmadik Birodalom az autósportra is igencsak ráfeküdt, hogy megmutassa a német autóipar erejét. Ehhez nem is egy, hanem két márkát futtattak fel: a Mercedes szűk húsz év után tért vissza a nagydíjversenyzés világába, és ott volt a frissen alapított Auto Union is. A terv annyira bevált, hogy az 1934-es idény utolsó két futamától egészen a második világháború kitöréséig minden olyan nagydíjat ennek a két gyártónak az egyike nyert meg, amelyet formaautókkal futottak. Pontosabban majdnem mindegyiket, de volt egy kivétel, amelyet 1935. július 28-án, azaz napra pontosan 89 éve rendeztek a Nürburgringen.

A versenyre maga Hitler és a náci vezetés jelentős része is ellátogatott, több százezer nézővel együtt. Ők nyilvánvalóan arra számítottak, hogy megint megmutatkozik a német gyártók fölénye, és bizonyos szempontból joggal tették. A Mercedes 8 hengeres és az Auto Union 16 hengeres motorja egyaránt sokkal nagyobb teljesítményre volt képes, mint a nagydíjversenyzést pár évvel korábban még uraló Alfa Romeók erőforrásai, nem beszélve a többiekéről.

Emellett mindkét gárda remek pilótákat foglalkoztatott. A Mercedesnél mások mellett ott volt a korszak legnagyobb német sztárja, Rudolf Caracciola, a később a Forma–1-ben is versenyző Luigi Fagioli, valamint a szintén jó képességekkel rendelkező Manfred von Brauchitsch. Az Auto Uniont többek között Hans Stuck, a korábbi F1-es pilóta, Hans-Joachim Stuck édesapja, a tavaly megjelent Ferrari-filmben is emlegetett Achille Varzi, valamint a szintén nagy versenyzőnek számító Bernd Rosemeyer képviselte.

Kalapáccsal támadt ellenfelére a pilóta, aki még 50 év felett is futamot nyert az F1-ben

Persze ilyen téren az Alfa Romeót sem kellett félteni. Louis Chiron később a történelem legidősebb F1-es pilótájaként lett igazán ismert, de nála is nagyobb alak volt Tazio Nuvolari. Olyannyira, hogy ha nem a Forma–1-re, hanem a nagydíjversenyzésre vonatkozna az a sokszor hangoztatott kérdés, hogy ki minden idők legjobbja, akkor egészen biztosan ott lenne a lista élmezőnyében.

Akkoriban még sorsolással döntötték el a rajtsorrendet, Nuvolari pedig a második helyet kapta meg így Stuck és a szintén Alfa Romeót hajtó Renato Balestrero között. A rajt azonban nem sikerült jól, és visszaesett az ötödik helyre. Később viszont eleredt az eső, és a német gyártók versenyzői nem nagyon találták a tapadást, majd ki is hajtottak kereket cserélni, így az olasz sztár átvette a vezetést. Ekkorra már ténylegesen ő jelentette az Alfa egyetlen reménységét, mert a másik három autó nagyon korán elhullott.

A kiállás azonban katasztrofálisan alakult, ugyanis a benzinpumpa meghibásodása miatt nem kevesebb mint két percig tartott, ami már akkoriban is rengeteg időnek számított. Nuvolari ezzel visszaesett a hatodik helyre, de nem adta fel: Fagiolit, Rosemeyert, Caracciolát és Stuckot viszonylag hamar megelőzte, de Von Brauchitsch közel másfél perccel vezetett előtte, és már csak hét kör volt hátra.

A 42 éves versenyző ugyanakkor továbbra is elképesztő tempót diktált, és másodpercről másodpercre dolgozta le különbséget, amely két körrel a leintés előtt még mindig 35 másodperc volt. A német versenyző gumijai azonban az utolsó körre teljesen elfogytak, és végül csak az ötödik pozícióban fejezte be a futamot.

Embed from Getty Images

Nuvolari és Hitler 1939 februárjában

A nézőtéren mindenki arra várt, hogy a Mercedes szelje át elsőként a célvonalat, de általános meglepetésre Nuvolari érkezett meg elsőként, több mint 2 perccel a második Stuck előtt. „Először halálos csend volt, majd a németek ösztönös sportszerűsége győzedelmeskedett a döbbenet felett – áll a Motorsport magazin korabeli tudósításában. – Nuvolarit csodálatos fogadtatásban részesítették.”

Hogy Hitler akkor gratulált-e személyesen Nuvolarinak, azt nem tudni,de Owensszel ellentétben vele évekkel később kezet fogott (persze jól tudjuk, miért kezelte másképpen a két sportolót). Ugyanakkor így sem volt minden zökkenőmentes, hiszen a szervezők annyira biztosak voltak a német győzelemben, hogy nem tudták lejátszani az olasz himnuszt. A győztes azonban ezt a problémát is megoldotta, hiszen babonából mindig volt nála egy felvétel hazájának nemzeti daláról.

Elképesztően szoros csata a Róma Rally első napján, még hatan esélyesek a győzelemre

0

A Róma Rally nagyon szoros és fordulatos első napjának végén Andrea Crugnola csupán tizedekkel vezet Simone Tempestini előtt, míg a győzelemre még mindig esélyesek lehetnek a második napon. 

A Róma Rally tavalyi győztese, Andrea Crugnola bár nagyon bekezdett a verseny elején, hiszen az első négy szakaszból hármat megnyerve már 11.2 másodperccel vezetett Simone Tempestini előtt szombat délben. A nap második körében azonban Simone Tempestini tempót váltott, Crugnola pedig óvatosabban vezetett, így a délutáni első két szakasz után már az olasz-román versenyző állt az élen. 

Szoros csata Crugnola mögött a Róma Rallyn, Vincze közel a pontszerző helyhez

A napzáró szakaszon azonban Tempestini sem igazán találta a ritmust, míg a Crugnola előtt induló Paolo Andreucci egy szalma bálákból álló lassítót szét rombolt egy késő fékutat követően, és a sportbírók nem javították ki időben a lassítót, így Crugnola nyert néhány tizedmásodpercet, és ez is közrejátszhatott abban, hogy a napot mégis ő zárta a verseny élén 7 tizeddel megelőzve az idei Rally Hungary győztesét. 

Elképesztően szoros csata alakult ki a harmadik helyért is, amiben szombat este Mathieu Franceschi áll jobban Simone Campedellit 9 tizeddel, Hayden Paddont 3, Efrén Llarenát pedig 4.3 másodperccel megelőzve. 

Ráadásul vasárnap ez a csata akár a győzelemért vívott csatává is változhat, hiszen a hatodik helyen álló Llarena is csupán 9.2 másodperc hátránnyal fejezte be a napot Crugnola mögött. Az első hart versenyző közül még bárki képes lehet nyerni. 

Bostjan Avbelj bár szakaszgyőzelemmel kezdte a szombatot, a nap végére közel 20 másodperc hátrányt szedett össze és a hetedik helyen áll Roberto Daprát, Mads Ostberget és Andrea Mabellinit megelőzve. 

A magyar versenyzők közül Vincze Ferenc és Németh Gergely a 17., László Martin és Zsiros Gábor a 21. helyről várhatja a folytatást. Azt pedig, hogy mennyire szoros a verseny élmezőnye, jól mutatja, hogy Vincze és László között ugyancsak 4 helyezés van, mégis a különbség egy perc. 

Bertalan Márton és Paizs Róbert az ERC4 negyedik helyén áll hat gyorsasági után, míg az ERC értékelésen kívül induló László Zoltán és Begala Tamás az abszolút 36. Helyen. 

Vasárnap ismét hat gyorsaságit kell a mezőnynek teljesíteni.  

Róma Rally, állás SS7 után 
1 #15 Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2 57:31.6
2 #6 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ITA – ROU) Skoda Fabia RS Rally2 +0.7
3 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +4.9
4 #16 Simone Campedelli – Tania Canton (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +5.8
5 #1 Hayden Paddon –John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +7.9
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +9.2
7 #20 Bostjan Avbelj – Damijan Andrejka (SVN) Skoda Fabia RS Rally2 +19.8
8 #26 Roberto Daprá – Luca Guglielmetti (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +29.8
9 #4 Mads Ostberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2 +33.7
10 #8 Andrea Mabellini – Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +38.4
17 #23 Vincze Ferenc – Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +1:05.6
21 #14 László Martin – Zsiros Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +2:14.3 

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km Crugnola 0:56.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Mabellini / Lefebvre

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km Avbelj 4:21.1 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Basso
09:41 SS3 Santopadre 1 28.74 km Crugnola 17:24.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
11:41 SS4 Guarcino 1 11.58 km Crugnola 6:27.8 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon/Campedelli
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km Tempestini 4:20.0 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
16:07 SS6 Santopadre 2 28.74 km Tempestini 17:20.1 / 1. TEMPESTINI, 2. Crugnola, 3. Franceschi
18:07 SS7 Guarcino 2 11.58 km Campedelli 6:25.8 / 1. CRUGNOLA, 2. TEMPESTINI, 3. Franceschi

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km
08:53 SS9 Rocca di Cave – Subiaco 1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero – Jenne 1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave – Subiaco 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero – Jenne 2 (Power Stage) 8.63 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Wieszt Janko vb dobogóra állt Nyirádon a világbajnoki futamon!

0

Az első hazai rallycross világbajnoki futamon Niclas Grönholm és Ole Christian Veiby mögött harmadik helyen ért célba Wieszt Janko. 

A CE Dealer Team versenyzője Niclas Grönholm nyerte a Nyirádon megrendezett első döntőt, miután az első sorból rajtoló miután Johan Kristoffersson és Kevin Hansen összecsapott az első kanyarban. Hansen beletolta Kristofferssont a falba és ő is a gumiknak ütközött, majd a második kanyarban Veiby megforgatta Timmy Hansent. Grönholm kimenekült és az élre ált, Veiby ment mögötte a kissé sérült Volkswagennel, Wieszt pedig a csatákból kimaradva lett harmadik.

Nyirád 2024
foto: @World / Red Bull Content Pool

Wieszt ezzel a második magyar vb dobogós Szabó Krisztián után, aki még 2021-ben szerezte meg az első magyar világbajnoki dobogós helyezést Spában, majd a Nürburgringen megismételte ezt a teljesítményt. Nyirádon is ott van Szabó a mezőnyben, az EURO RX3-ban két kvalifikációs futam után legjobb magyarként az ötödik, úgy, hogy az első futamát megnyerte, a másodikon negyedik lett.

„A rajt után óriási kavalkád volt, ott szerintem tíz kilométer/órás sebességgel mentem, csak a port láttam, meg kellett várni, amíg arrébb megy, és csak utána tudtam tovább menni, de végül kitisztult a verseny, ez a harmadik hely mindent elmond. Egyelőre nem tudok nagyon sok mindent mondani. Ránézek a kupára, és nagyjából sírva fakadok még mindig. A lelátón kiabáltak, buzdítottak, egyszerűen nagyon jó érzés volt. Más is mondta, nem családtag, hogy megkönnyezte a győzelmet, fantasztikus érzés” – mondta a döntőt követően elérzékenyülve Wieszt Jankó, aki sérülten versenyzett, a vállában levő szakadást azért nem műttette meg a verseny előtt, hogy ott tudjon lenni a rajtrácson. Megérte!

Wieszt 2024 Nyirád
fotó: Kotán Kristóf

Az Eb mezőny Euro RX1 kategóriájában felemásan ment ma a magyaroknak, Koncseg Zoltán a negyedik helyen várja a vasárnapot, Antal István a hatodik, Mózer Márk a hetedik, de mindhárman nyolc pontot gyűjtöttek. Hét ponttal a kilencedik és a tizedik Kárai Tamás és Benyó Máté. Mózer Attila a 12., ifj. Kiss László a 14., míg Held Zoltán a 17. helyen áll.

A vb futam döntője cikkünk írásakor még vizsgálat alatt áll.

FRISSÍTÉS: Este fél kilencre hozott döntést a felügyelőtestület a döntőről. Johan Kristoffersont találák hibásnak az ütközésért, ezért megrovást kapott. Kevin Hansent viszont utólag kizárták, de nem az ütközés miatt, hanem azért mert nem tudtak megfelelő videofelvételt bemutatni a felügyelőknek, ami szabályellenes.

Wieszt
foto: @World / Red Bull Content Pool

Tempestini vette át a vezetést, komoly változások a Róma Rally maratoni szombati szakaszán

0

Simone Tempestini vette át a tempó diktálását a Róma Rally szombat délutáni szakaszain, amivel a vezetést is megszerezte Andrea Crugnolát megelőzve. Az Eb-címért folytatott csata szempontjából lényeges, hogy Mathieu Franceschi is meg tudta előzni Hayden Paddont. 

Azt követően, hogy szombat délig még Andrea Crugnola diktálta a tempót a Róma Rallyn, a délutáni első két pályán egyaránt Simone Tempestini bizonyult a leggyorsabbnak, miután a verseny tavalyi győztese a nap leghosszabb szakaszán túl óvatosan vezetett defekttől tartva. 

Szoros csata Crugnola mögött a Róma Rallyn, Vincze közel a pontszerző helyhez

Az idei Rally Hungaryn győztes olasz-román Tempestini 1.7 másodperc előnnyel várhatja így a nap utolsó szakaszát Crugnola előtt. 

A harmadik helyen is változás történt, miután Mathieu Franceschi jóval gyorsabb tudott lenni Hayden Paddonnál és Simone Campedellinél is a 28.74 km-es gyorsaságin, így a francia versenyző állt a harmadik helyre Paddon 1.5 másodperccel, Campedelli pedig 2.9 másodperccel követi. 

Azonban Efrén Llarena is beszállt a harmadik helyért vívott csatába, miután csupán 4.2 másodperccel követi Franceschit a hatodik helyen. 

A magyar versenyzők közül Vincze Ferenc és Németh Gergely a 17., míg László Martin és Zsiros Gábor a 21. pozíciót tartják. Bertalan Márton és Paizs Róbert viszont az ERC4 harmadik helyére lépett az első délutáni szakaszt követően, míg László Zoltán és Begala Tamás az abszolút 35. helyen áll öt gyorsasági után. 

Róma Rally, állás SS6 után 
1 #6 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ITA – ROU) Skoda Fabia RS Rally2 51:01.7
2 #15 Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2 +1.7
3 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +7.0
4 #1 Hayden Paddon –John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +8.5
5 #16 Simone Campedelli – Tania Canton (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +9.9
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +11.2
7 #20 Bostjan Avbelj – Damijan Andrejka (SVN) Skoda Fabia RS Rally2 +20.0
8 #18 Giandomenico Basso – Lorenzo Granai (ITA) Toyota GR Yaris Rally2 +28.8
9 #26 Roberto Daprá – Luca Guglielmetti (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +29.2
10 #4 Mads Ostberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2 +32.4
17 #23 Vincze Ferenc – Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +1:03.8
21 #14 László Martin – Zsiros Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +2:00.4 

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km Crugnola 0:56.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Mabellini / Lefebvre

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km Avbelj 4:21.1 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Basso
09:41 SS3 Santopadre 1 28.74 km Crugnola 17:24.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
11:41 SS4 Guarcino 1 11.58 km Crugnola 6:27.8 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon/Campedelli
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km Tempestini 4:20.0 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
16:07 SS6 Santopadre 2 28.74 km Tempestini 17:20.1 / 1. TEMPESTINI, 2. Crugnola, 3. Franceschi
18:07 SS7 Guarcino 2 11.58 km

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km
08:53 SS9 Rocca di Cave – Subiaco 1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero – Jenne 1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave – Subiaco 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero – Jenne 2 (Power Stage) 8.63 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Verstappen ugyanúgy járt Spában, mint az elmúlt két évben, Leclerc ölébe hullott a rajtelsőség

0

Bár Max Verstappen nagy fölénnyel megnyerte a Belga Nagydíj időmérőjét, 10 rajthelyes büntetése miatt a második helyezett Charles Leclerc örökölte meg tőle a rajtelsőséget a vasárnapi futamra.

A harmadik szabadedzésen tapasztalt körülmények nem sokat módosultak, az időmérő is esős pályaviszonyok között startolt el Spa-Francorchamps-ban, az intermediate gumik álltak készenlétben. A csapatok eleinte eltérően értelmezték az időjárási adatokat: a McLaren például azonnal pályára küldte versenyzőit azzal az üzenettel, hogy pár perc múlva erősebb eső várható, a Ferrari és a Mercedes pilótái azonban tovább vártak a bokszban, de ők sem fáztak erre rá.

Noha csekély mértékben, de a Q1-ben az utolsó percekben voltak a legjobbak a körülmények, ekkorra volt érdemes időzíteni a legjobb köridőt, és a csúszós pályaviszonyok között nem is történt különösebb dráma sem a pályán, sem az eredménytáblán: Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen, Cunoda Juki, Longan Sargeant és Csou Kuan-jü búcsúzott az első szakaszban.

Cunoda számára nem volt jelentősége az eredménynek, hiszen erőforráselemeinek limiten túli cseréje miatt mindenképp a mezőny végéről kell majd rajtolnia. Akinek viszont büntetése ellenére is számított a helyezés az időmérőn, az Max Verstappen, akire csak 10 rajthelyes hátrasorolás várt.

A Q1-et Piastri 1:54,8-cal, majd a Q2-t Verstappen 1:53,8-cal zárta az élen, vagyis a pálya vizessége hasonló mértékű maradt a második szakaszra is. A Mercedes és a Ferrari pilótáinak is döntő fontosságú utolsó kört kellett futniuk, hogy biztosítsák helyüket a legjobb tíz között, de sikerrel vették. Ilyen körülmények között szinte az volt a meglepetés, hogy nem volt meglepetés: Alexander Albon, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas és Lance Stroll búcsúzott a 11-15. helyen. A négy élcsapat minden autója továbbjutott, a legmelegebb helyzetben Sergio Pérez volt, aki úgy zárt a 10. pozícióban, hogy mindössze három ezreddel előzte meg Albont.

A Q3-ra változatlan körülmények mellett vághatott neki a tíz állva maradt versenyző, az első körök pedig a Red Bull fölényét hozták: Verstappen 1:53,1-gyel az élre lőtt, a második Pérez hátránya már hat tized, mögötte Hamiltoné már nyolc tized volt. A Red Bullok és a Ferrarik a bokszba hajtottak új interekért, a Mercedesek és a McLarenek azonban a pályán maradva ugyanazon a szetten folytatták a körözést.

Verstappent a leintésig sem tudta senki megközelíteni, ám az idáig szürke Ferrarik egyikével Leclerc az utolsó pillanatban 11 ezreddel átugrotta Pérezt, ezzel feljött a második helyre, ami jelen esetben rajtelsőséggel ért fel számára – a Red Bull hollandját ugyanis a 11. pozícióba sorolják vissza. A holland 2022-ben és 2023-ban is ugyanígy járt Spában: megnyerte az időmérőt, majd technikai elemcsere miatti büntetéssel hátrasorolták.

Leclerc és Pérez alkotják majd tehát az első rajtsort a vasárnap 15 órakor kezdődő, már száraznak jósolt versenyen, mögöttük Hamilton, Norris, Piastri, Russell és Sainz várják majd a piros lámpák kialvását.

Az időmérő végeredménye:

 

Elérhetőek a II. WHB Győr Rally térképei

0

A verseny hivatalos weboldalán megjelentek a II. WHB Győr Rally térképei. A kétnapos futam hét különböző pályán zajlik, közte a Rábaring és Győr belvárosa.

Már a versenykiírás megjelenése után komoly visszhangja volt a 2024-es Győr Rallynak, hiszen rég látott pályák tértek vissza a magyar raliba, sőt a Bakonybél-Kőris-hegy szakaszon ebben a formában még sosem versenyeztek.

A Kisgyónbánya gyorsasági pedig bő húszéves szünet után tér vissza, szintén sokak nagy örömére.

Ahhoz, hogy ezek az ikonkus pályák helyet kapjanak a versenyben, komoly munkára lesz szükség, Kisgyónbányán aszfaltozni kell, a Bakonybél szakaszon pedig a korlátrendszer helyreállítása szükséges. Ezeket a munkákat hamarosan elvégzik a verseny szervezői, így a szakaszok versenyzésre alkalmas állapotban várják majd a II. WHB Győr Rally mezőnyét.

Ravazd, Tényő, Tés és Olaszfalu neve már az elmúlt évből ismerős lehet, ám ezek a gyorsaságik is vagy más vonalvezetéssel, vagy fordított irányban kerültek az itinerbe.

A Rábaring ezúttal nem körgyorsaságiként került a programba. A pályát szombaton teljesíti a mezőny, így ide is és a vasárnap sorra kerülő belvárosi szakaszra is könnyen eljutnak a nézők. Erre a két pályára a szervezők a családokat és a ralival még csak ismerkedőket is várják, hiszen a parkolás és a szakasz megközelítése könnyű, valamint számtalan kiegészítő programot is találnak az érdeklődők. A belvárosi gyorsasági szakasz térképe még nem került fel a honlapra, ezt augusztus elejére ígérik a szervezők.

foto: MGR_Images

Egy baleset után megbénult a pálya az esős Spa harmadik szabadedzésén

0

Max Verstappen jegyezte fel a leggyorsabb időt a Belga Nagydíj harmadik szabadedzésén, ami a mostoha időjárás miatt kevés pályaaktivitást hozott. Lance Stroll balesete után teljesen elcsendesedett a pálya.

A száraz péntek után az előrejelzéseknek megfelelően szombatra megérkezett az eső Spa-Francorchamps-ba, s bár vasárnapra ismét száraz idő van kilátásba, a várhatóan a mostanihoz hasonló körülmények között rendezendő időmérő miatt a mezőny többsége mégis azonnal pályára hajtott felmérni a terepet, amint zöldre váltottak a lámpák a bokszutca végén.

Az intermediate gumik bizonyultak a népszerű választásnak, s az első nekifutások során Verstappen neve mellett állt a legjobb köridő 2:01,565-tel. Néhányan, így a Mercedesek, a Haasok és Carlos Sainz vártak a pályára hajtással, az eső viszont fokozatosan erősödött, így a körülmények romlottak – Lewis Hamilton pár perc késéssel már öt másodperccel lassabb kört jegyzett, mint az aktuális etalon.

A körözés csak az első balesetig folytatódhatott: a 12. percben Lance Stroll alatt megúszott az autó a Raidillonban, az Aston Martin a bal oldali korlátnak csúszott és kitörte bal első kerekét. A kanadai nem sérült meg, az autó viszont annál inkább, így piros zászlós leállást rendeltek el az elszállításának idejére.

A zöld jelzés 12:50-re visszatért, ám ekkor már egyetlen versenyző sem találta jó ötletnek, hogy visszahajtson a pályára. A körülmények folyamatos romlása pedig 13:05-kor biztonsági okokból újabb piros zászlót tett szükségessé, ami a továbbiakra ellehetetlenítette a munkát még azok számára is, akiknek esetleg megfordult a fejében, hogy kihajtsanak letesztelni a körülményeket.

Az utolsó három percre azért feloldották a tilalmat, így végül többen megjelenhettek még egy-két utolsó, terepfelmérő körre, egyesek intermediate, mások extrém esőgumin. Sainz először merészkedett ki az edzés során, és tett is egy kiruccanást a kavicságyban.

A kevéssé reprezentatív végeredményben Verstappen 1,4 másodperces előnnyel végzett az első helyen a hungaroringi győztes Oscar Piastri előtt, akit Pierre Gasly, Lando Norris, Esteban Ocon és Charles Leclerc követ.

Az időmérő közép-európai idő szerint 16 órakor kezdődik.

A harmadik szabadedzés végeredménye:

Szoros csata Crugnola mögött a Róma Rallyn, Vincze közel a pontszerző helyhez

0

Andrea Crugnola diktálta a tempót a Róma Rally szombat délelőtti szakaszain, az olasz versenyző mögött azonban hatalmas csata zajlik. Vincze Ferenc a leggyorsabb magyar versenyző. 

Andrea Crugnola négyből három szakaszt megnyerte a Róma Rallyn szombat délig, így a verseny tavalyi győztese 11.2 másodperc előnyre tett szert Simone Tempestini előtt, míg a harmadik helyen az Eb-címvédő Hayden Paddon, valamint Simone Campedelli egyaránt 7 tizeddel követi a Rally Hungary-győztes olasz-román versenyzőt. 

Bostjan Avbelj akadályozta meg Crugnolát abban, hogy hibátlan maradjon szombat délelőtt, miután a napkezdő szakaszon 7 tizeddel a szlovén versenyző volt a gyorsabb. Avbelj később kis időt vesztett, azonban így is 2 másodperccel marad el a második helytől és 1.3 másodperccel a dobogón álló két párostól. 

A Róma Rally előtt gumimárkát és csapatot váltó 2022-es Európa-bajnok Efrén Llarena hátránya ugyancsak minimális, 3.9 másodperccel követi csak Avbeljt és 2.8 másodperccel előzi meg Giandomenico Bassot, 5.6 másodperccel Roberto Daprát, valamint 7 másodperccel Miko Marczykot. 

A mezőny nagy része küzdött a féktávokkal és sokak esetében az autó beállítását is javítani kell. 

A magyar versenyzők közül a több mint fél év kihagyás után ismét rallyn induló Vincze Ferenc Németh Gergely navigálásával a 17. helyen áll 9 másodpercre a pontszerzéstől, míg a korábbi nagy horvát balesetből visszatérő László Martin és Zsiros Gábor a 21. helyen várhatja a délutánt. Bertalan Márton és Paizs Róbert az ERC4 negyedik helyén várhatja a délelőtti utolsó gyorsaságit, míg László Zoltán és Begala Tamás az ERC értékelésén kívül indulva az abszolút 37. helyet foglalja el három gyorsasági után.  

Délután ismét teljesíti a mezőny a mai három pályát. 

Róma Rally, állás SS4 után 
1 #15 Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2 29:10.4
2 #6 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ITA – ROU) Skoda Fabia RS Rally2 +11.2
3 #1 Hayden Paddon –John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +11.9
4 #16 Simone Campedelli – Tania Canton (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +11.9
5 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +13.3
6 #20 Bostjan Avbelj – Damijan Andrejka (SVN) Skoda Fabia RS Rally2 +13.8
7 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +17.7
8 #18 Giandomenico Basso – Lorenzo Granai (ITA) Toyota GR Yaris Rally2 +20.5
9 #26 Roberto Daprá – Luca Guglielmetti (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +23.3
10 #7 Miko Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +24.7
17 #23 Vincze Ferenc – Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +45.3
21 #14 László Martin – Zsiros Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +1:21.0

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km Crugnola 0:56.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Mabellini / Lefebvre

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km Avbelj 4:21.1 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Basso
09:41 SS3 Santopadre 1 28.74 km Crugnola 17:24.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
11:41 SS4 Guarcino 1 11.58 km Crugnola 6:27.8 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon/Campedelli
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km
16:07 SS6 Santopadre 2 28.74 km
18:07 SS7 Guarcino 2 11.58 km

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km
08:53 SS9 Rocca di Cave – Subiaco 1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero – Jenne 1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave – Subiaco 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero – Jenne 2 (Power Stage) 8.63 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Crugnola vezet a Róma Rallyn, Vincze a leggyorsabb magyar versenyző

0

Három gyorsasági után Andrea Crugnola vezet az ERC idei ötödik versenyén, a Róma Rallyn, ahol Simone Tempestini a második, míg Hayden Paddon a harmadik. A magyar indulók között Vincze Ferenc áll a legjobban. 

Andrea Crugnola a Róma Rally péntek esti Colosseumnál rendezett szuperspeciál szakaszán, valamint a szombati második gyorsaságiján is a leggyorsabb tudott lenni, míg a szombati nap indutó szakaszon csupán 7 tizeddel maradt el a leggyorsabb időt elérő szlovén Bostjan Avbeljtől, így három gyorsasági után a4.9 másodperc előnnyel áll az élen. 

A verseny tavalyi győztesét az olasz-román állampolgárságú Simone Tempestini követi a második helyen, miután a nap leghosszabb szakaszán a csak Crugnola tudott gyorsabb lenni nála, míg az aszfaltos futam harmadik helyén az Eb-címvédő új-zélandi Hayden Paddon áll további 2 másodperc hátránnyal. 

Bostjan Avbelj a szombati második pályán a negyedik helyre csúszott 1.4 másodperccel Paddon mögé, miután autójának beállításával nem teljesen volt elégedett. 

Az Eb szempontjából elsősorban Paddon és Mathieu Franceschi csatája az érdekes, nos három gyorsasági után Paddon 3 másodperccel, de három helyezéssel is jobban áll, mint a francia versenyző.  

Az Eb harmadik helyén álló Mads Ostberg ugyanakkor csak 1 2. első Róma Rallyján. 

A magyar versenyzők közül Vincze Ferenc és Németh Gergely az ERC értékelés 17., László Martin és Zsiros Gábor a 22. Helyet foglalja el három szakaszt követően, míg a szombati nyitó szakasz után Bertalan Márton és Paizs Róbert az ERC4 negyedik helyén, az ERC értékelésen kívül induló László Zoltán és Begala Tamás az abszolút 35. Helyet foglalja el. 

Róma Rally, állás SS3 után 
1 #15 Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2 22:42.6
2 #6 Simone Tempestini – Sergiu Itu (ITA – ROU) Skoda Fabia RS Rally2 +4.9
3 #1 Hayden Paddon –John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +6.9
4 #20 Bostjan Avbelj – Damijan Andrejka (SVN) Skoda Fabia RS Rally2 +8.3
5 #16 Simone Campedelli – Tania Canton (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +9.6
6 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +9.9
7 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +12.5
8 #18 Giandomenico Basso – Lorenzo Granai (ITA) Toyota GR Yaris Rally2 +14.1
9 #8 Andrea Mabellini –Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +16.8
10 #26 Roberto Daprá – Luca Guglielmetti (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +17.3
17 #23 Vincze Ferenc – Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +35.6
22 #14 László Martin – Zsiros Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +1:04.2

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km Crugnola 0:56.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Mabellini / Lefebvre

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km Avbelj 4:21.1 / 1. CRUGNOLA, 2. Avbelj, 3. Basso
09:41 SS3 Santopadre 1 28.74 km Crugnola 17:24.4 / 1. CRUGNOLA, 2. Tempestini, 3. Paddon
11:41 SS4 Guarcino 1 11.58 km
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km
16:07 SS6 Santopadre 2 28.74 km
18:07 SS7 Guarcino 2 11.58 km

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km
08:53 SS9 Rocca di Cave – Subiaco 1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero – Jenne 1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave – Subiaco 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero – Jenne 2 (Power Stage) 8.63 km

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények