Richard Millener szívesen együtt dolgozna a jövőben is Martins Seskszel, azonban a költségvetést nem az M-Sport rakja össze a projekthez.
Martins Sesks teljesítménye az M-Sport Ford Puma Rally1 versenyautójával kétségtelenül a Lengyel Rally és a Lett Rally csúcspontja volt. Nemcsak a lett versenyző első versenyein mutatott tempója, hanem érett hozzáállása – amit jól példázott a hazai versenyén a power stage-en elszenvedett váltóproblémára adott reakciója – és lelkesedése miatt is.
Ezek után nem csoda, hogy az M-Sport örömmel látná újra a lett versenyzőt a Ford Pumában, de a csapatfőnök Richard Millener hozzátette, hogy a költségvetés jelenleg nem teszi lehetővé Sesks további foglalkoztatását a WRC-ben.
„Szívesen együtt dolgoznék vele a jövőben – mondta a DirtFishnek Richard Millener. – Ez azonban nem rajtunk múlik, a költségvetés nem tőlünk jön, mi csak az autót és a csapatot biztosítottunk, és szívesen megismételnénk. Szeretnénk megtalálni a módját, hogy újra az autónkba ültessük.”
Millener azonban tisztában van vele, hogy az elmúlt két futam után mások is szívesen látnák a soraiban a 24 éves pilótát.
„Amit ezen a hétvégén művelt, biztos vagyok benne, hogy más csapatok radarján is felbukkant. Nagyon nehéz betörni a csúcsszintre, mert annyi ember van a WRC2-ben és a Rally2-es autókban, hogy nehéz kiválasztani, melyik lehet jó – folytatta Millener. – Nem csupán a vezetése volt kiemelkedő, hanem az is, ahogyan velünk dolgozott, a visszajelzései a teszteken és az egész viselkedése. Karizmatikus és szórakoztató, ahogyan nyilatkozik a szakaszok végén, a jelenléte jót tesz a bajnokságnak, és nagyon boldog vagyok, hogy részese lehettem ennek.”
A közösségi médiában záporozó kommentekből és reakciókból is teljesen világos volt, hogy nagyon sokan nem értettek egyet a Magyar Nagydíj végeredményének igazságosságával, mondván Lando Norris gyorsabb volt Oscar Piastrinál, így a McLarennek hagynia kellett volna, hogy a brit megnyerje a versenyt. Ugyanakkor pont, hogy az lett volna az igazságtalan, ha nem adják vissza Piastrinak a vezetést.
A McLaren a Magyar Nagydíjon hosszú idő óta először szembesült azzal, hogy milyen, amikor egyértelműen az övék a leggyorsabb autó, a két pilótájuk pedig a győzelemért harcol. A Hungaroringen a wokingiaknak nem volt ellenfele – utólag Lando Norris is arról beszélt, hogy ez volt az idén az első olyan verseny, amelyen nem volt kérdés azt illetően, hogy ők-e a leggyorsabbak –, ezért sokáig úgy tűnt, tükörsima kettős győzelmet aratnak, ám aztán a saját dolgukat nehezítették meg azzal, hogy az utolsó boxkiállásnál az addig második helyen haladó Norrist a csapattársa elé játszották.
Miként az már a közvetítés során is világos volt, a McLaren elővigyázatosságból hozta hamarabb ki 4-es rajtszámú autóját az utolsó kerékcserék során, hogy biztosan a korábban cserélő Lewis Hamilton előtt maradjon. A pontverseny második helyezettjénél két körrel később cserélő Piastri így elbukta a vezetést, és csak a második helyre tért vissza, ami után joggal vetődött fel a kérdés, hogy mi szükség volt minderre, hiszen Norris kényelmes előnnyel jött ki a boxból Hamilton elé, ezért beleférhetett volna az is, ha az ilyenkor megszokott módon az előrébb levő autót, azaz Piastrit hívják hamarabb, Norrisnak pedig egy kört még várnia kell.
A McLaren azzal magyarázta, hogy nem így tett, hogy nem akartak túl nagy terhet róni a boxkiállást végző csapatra, mert ha Norris egy körrel később jön, és Hamilton tovább lopja a távolságot, egy esetleges lassú csere pozícióvesztést eredményezett volna. Azt pedig, hogy Piastrit nem rögtön hívták Norris cseréje után, hanem két körrel később, azzal indokolták, hogy nem akarták, hogy Piastri közvetlenül Norris mellett lőjön ki a boxutcából, mert ki tudja, mi lett volna az első kanyarban. Ehelyett azt az utat látták a legbiztonságosabbnak, amit követtek, mondván, majd a pályán visszacserélik a helyezéseket.
Norrist meg lehetett érteni, de közben mégsem
A McLaren tehát magát lavírozta nehéz helyzetbe, hiszen benne volt a pakliban – Andrea Stella csapatfőnök utólag azt mondta, valahol el is várta Norristól, hogy megkérdőjelezze a döntést –, hogy az első helyet megöröklő versenyzőjük nem fogja visszaadni Piastrinak a vezetést. Norris azzal védekezett, hogy úgyis visszaadta volna a pozíciót, amit vagy elhiszünk neki, vagy nem, mindenesetre sem neki, sem a McLarennek nem tett szívességet azzal, hogy ezt hosszas könyörgés után tette csak meg.
Elmondása szerint az győzte meg, amikor versenymérnöke, Will Joseph felhívta rá a figyelmét, hogy amennyiben akár csak egy virtuális biztonsági autós fázis érkezik az utolsó körökre, nem lesz lehetőség a helycserére. Norris rájött, hogy ezzel nagyon kínos helyzetbe kerülne, és inkább félreállt, majd az interjúk során már azt az álláspontot képviselte, hogy ez volt a helyes cselekedet, a testbeszédén azonban látszott, hogy nagyon nem tetszett neki, ami történt. Ami egyrészt abszolút érthető, hiszen egyetlen autóversenyző sem nyelné le könnyen, ha hirtelen egy Forma–1-es futam élén találná magát, és már „csak” annyi lenne a dolga, hogy célba hozza az autót, de a csapata a győzelem átadására kéri.
És akkor még nem helyeztük kontextusba a jelenlegi esetet, hiszen Norris helyzetében még nehezebb lehetett elfogadni, hogy egy újabb győzelem csúszik ki a kezei közül. Mert hiába ennyire jó a McLaren, a fiatal britnek továbbra is csupán egyetlen győzelme van az idén (és pályafutása során is), a szerencsével megszerzett miami siker, miközben lehetne négyszer ennyi is, ha nem szalasztják el sorban a lehetőségeiket. És akkor eljön az újabb esély, ráadásul a bukdácsoló Max Verstappenen is jelentős pontmennyiséget lehetne hozni az összetettben, de most sem nyerhet, mert a csapat nem hagyja. Ilyen helyzetben nagyon is emberi reakció, ha valaki nem áll azonnal kötélnek, és minimum megpróbálja jobb belátásra bírni a főnökeit.
Norris ezt többféleképpen is megkísérelte. Először azzal vágott vissza, hogy a csapat döntése miatt került az élre, amiről nem ő tehet, úgyhogy ez van. Aztán jött azzal, hogy neki számít, hogy mi a két autó sorrendje, hiszen a világbajnoki címre hajt, majd azzal, hogy egyébként is ő a gyorsabb a két McLaren közül, majd végül bedobta azt is, hogy Piastri először érje őt utol, és majd akkor elengedi. Eközben lenyűgöző volt figyelni, ahogyan a mérnöke először a saját eszközeivel próbálta őt jobb belátásra bírni, majd elkezdte tolmácsolni a csapatfőnök üzeneteit („Csak emlékezz minden egyes vasárnap délelőtti csapatmegbeszélésre…”; „A csapattal nyersz bajnoki címet, szükséged lesz a csapatra és Oscarra”), hogy végül a biztonsági autós figyelmeztetéssel érjen célt.
Lecsupaszítva a helyzetet ugyanakkor – és ezt talán utólag ő is belátja/belátta – Norris csakis magának köszönheti, hogy nem nyert a Hungaroringen, hiszen a rajtnál elbukta a vezetést Piastrival szemben, így saját magát hozta abba a helyzetbe, hogy ne ő legyen a kedvezményezett a kerékcseréknél. A második kiállásnál ennek ellenére az lett, de pusztán a csapatérdek miatt, így a McLaren ragaszkodva az igazságos bánásmódhoz, a pozíciója visszaadására kérte. Norris pedig itt követte el a másosik hibát, hiszen addig erősködött, hogy a verseny végére hagyott elengedés után már nem volt elég ideje felépíteni egy támadást Piastri ellen. Persze soha nem tudjuk meg, de amennyiben rögtön félreáll, talán a pályán vissza tudta volna venni az első helyet – merthogy a csapat ezt nem tiltotta meg –, így helyrehozva az elrontott rajtot, de ettől az esélytől megfosztotta magát.
Nincs első és második számú pilóta
Többen, köztük az F1 riportere, Will Buxton is azt az álláspontot képviselte, hogy a McLarennek pusztán Norris összetettben elfoglalt helyezése miatt hagynia kellett volna nyerni a britet, mivel neki van nagyobb esélye arra, hogy elkapja Verstappent. A brit versenyzőket közismerten a részrehajlás határáig, néha azon is túlmenően támogató Damon Hill pedig egyenesen a Ferrari 2002-es ausztriai botrányához hasonlította a történteket, mondván „Nem azzal van a gond, hogy mi volt a megállapodás a verseny előtt, hanem azzal, hogy a nézők azért fizetnek, hogy versenyt, és ne bemutatót lássanak. Ez mindig rossz szájízt szül.”
Az utolsó F1-es győzelmét általa is szorgalmazott csapatutasítással szerző – a Jordan abszolút érthető módon megtiltotta a Hillnél gyorsabb Ralf Schumachernek, hogy támadja a csapattársát a spái esőben az 1998-as Belga Nagydíjon – 1996-os világbajnok azonban rossz nyomon jár, a McLaren csapatutasítása ugyanis nem abból fakadt, hogy valamelyik pilótát előnyben részesítenék a pontversenyben, hanem abból, hogy nem akartak beleszólni a küzdelmükbe.
Andrea Stella a verseny után elmondta, hogy egyelőre abban a „szerencsés” helyzetben vannak, hogy nem kell egyik versenyzőt sem favorizálniuk, és amíg nem ítélik meg úgy, hogy ez szükséges lehet, kitartanak amellett, ami a csapatfőnök szerint mélyen gyökeredzik a kultúrájukban, nevezetesen, hogy „igazságosan versenyzünk, és ha valamelyik pilóta ennek eredményeként saját erőből kerekedik felül, azt megvédjük.”
A Magyar Nagydíjon Piastri saját erőből került Norris elé, innentől pedig értelemszerűen ő élvezett előnyt a kerékcserék alkalmával. A McLaren tehát csak igazságos elbánásban részesítette őt, amikor visszaadták neki az általuk elvett vezetését, miközben egy szóval sem mondták azt, hogy Piastrinak kell nyernie. Éppen ezért lett volna okosabb dolog Norristól, hogy elengedi a csapattársát, majd a hátralevő köröket arra használja fel, hogy megpróbálja a pályán megelőzni őt.
Merthogy jelenleg hiába második a pontversenyben, Norris nem élvez kiemelt bánásmódot. „Talán, ha ez az utolsó néhány verseny valamelyikén történik és valamelyik pilótánk erősen érdekelt a bajnoki küzdelemben, akkor felülvizsgáljuk a helyzetet – mondta Stella. – De amire számítok, az az, hogy a másik versenyző ilyenkor odajön hozzám és azt mondja, »Ha szükségetek van a segítségemre a másik pilótával, mert a bajnoki címért küzd, elérhető vagyok.« Szerintem az ember ezt a nézetet építi, ha igazságos módon kezeli az olyan helyzeteket, mint a mostani, és szerintem így is tettünk. Lehet, hogy ez táptalajt szolgáltat a pletykáknak és a sajtóban keringő történeteknek, ami rendben is van, ez a versenyzés. Őszintén szólva, nézőként vagy szurkolóként én is élveztem ezeket a dolgokat, amikor még nem voltam a Forma–1-ben, úgyhogy ez rendben van. De kérem, ismerjék fel, hogy egyszerűen csak azt tettük, ami a helyes volt, és azt akarom, hogy a teljes McLaren-csapat ezt ismerje fel, és remélhetőleg a szurkolóink is így tesznek.”
A tavalyi siker után ismét megrendezik a II. WHB Győr Rallyt. A HUMDA Országos Rally Bajnokság ötödik futama szeptember 6. és 8. között zajlik, a pályák között több évtizedekkel ezelőtt használt szakasz is feltűnik.
Győrben a bajnokság minden kategóriája indul, az ORB, ORC és Historic mezőny mellett az ORB2 és az ORB3 is rajthoz áll. A verseny távja 128,96 kilométer lesz, a másodosztály 76,26, a harmadosztály 57,90 kilométernyi gyorsaságin csatázhat.
A 13 gyorsasági közt természetesen szerepel a Rábaring és a Győr belvárosában kijelölt szakasz is, ám ezúttal két külön napon kerülnek a programba. A Rábaringre szombaton két alkalommal látogatnak a versenyzők, de ezúttal nem körgyorsaságiként teljesítik a pályát. Emiatt nagyobb lesz a nézői parkoló, és rövid sétával minden nézői pontra el lehet jutni.
Győr belvárosát vasárnap délben látogatja meg a II. WHB Győr Rally. A tavalyihoz képest gyorsult a pálya, így a nézők mellett a versenyzőknek is nagyobb élményt ad majd.
A kilencvenes évek és a kétezres évek elejének kedvelt szakasza, Kisgyónbánya is visszatér a raliba, a 7,5 kilométeres gyorsasági Csőszpusztáig halad és szombaton teljesíti kétszer a mezőny.
A Bakonybél-Kőrishegy gyorsasági is ismerősnek hangozhat a régi ralik közönségének, ám a korábbi vegyes talaj után most kizárólag aszfalton autóznak a párosok, így elmondható, hogy ez a gyorsasági új szakaszként kerül be a magyar raliba.
A többi szakasz az előző évből már részben ismert, de ezeket is vagy módosított útvonallal, vagy fordított irányban jelölték ki a szervezők.
A verseny pénteken késő délután a rajtceremóniával kezdődik, a Dunakapu téren egymás után gördül át a rajtdobogón minden mezőny. Az ORB3 kezd 17:25-től. A szombati nyolc gyorsaságin az ORB2, a vasárnapi öt szakaszon az ORB3 kíséri az első osztályt, de az ORB2 vasárnap délelőtt még teljesíti a városi gyorsaságit is, majd ezt követi az ő célceremóniájuk. A mezőny többi része vasárnap délután fejezi be a versenyt a Dunakapu téren felállított céldobogón.
A néző pontok csak belépővel látogathatók, a mindkét napra és minden helyszínre érvényes jegy elővételben 3000 Ft, a helyszínen 4000 Ft. A II. WHB Győr Rally 14 éves kor alatt ingyenes, a szervizpark és a belvárosi szakasz pedig mindenki számára díjmentesen látogatható.
A Ferrari korábbi csapatvezetője, Mattia Binotto lett az Audi Forma-1-es projektjének vezetője, miután Andreas Seidltől és Oliver Hoffmanntól egyaránt megvált a német márka.
A belharc előzményeit, miszerint az Audi F1-es projektjének különböző területeit igazgató Seidl és Hoffmann között fenntarthatatlan ellentétek alakultak ki, nemrég az alábbi cikkben összefoglaltuk.
Az Auto Motor und Sport szerint Hoffmann volt az, aki rendszeresen „beleütötte az orrát” Seidl feladataiba. Hoffmannak a neuburgi motorrészleg és a hinwili bázis munkáját kellett felügyelnie és összehangolnia, míg Seidl a csapat szervezéséért, a műveleti részlegért felelt. Ám mint a német lap rámutat, Hoffmann ráállította bizalmasát, Julius Seebachot Seidlre mintegy ellenőrként, ami viszont összességében csak lassította a munkát, megnehezítve a korábban a McLaren csapatfőnöki posztját is megjárt szakember életét.
Az ellentétről két hete kiszivárgott információ óta valószínűnek tűnt, hogy a két vezető közül egyiküknek mennie kell, ám az Audi bizottsága végül úgy döntött, mindkettőjüket meneszti, s tiszta lappal indulva Binottót kéri meg az F1-es projekt irányba állítására.
Binotto 2019 és 2022 között négy éven át volt a Ferrari csapatfőnöke – de 1995 óta az istállónál dolgozott –, ám másfél éve Frédéric Vasseurt ültették a helyére, a svájci olasz azóta nem volt tagja a Forma-1-es mezőnynek. Most viszont szülőhazájában dolgozhat tovább, a Sauber hinwili bázisán, ami az Audit szolgálja majd tovább a 2026-os hatalomátvételtől kezdődően.
Binotto új posztja szerint vezető műveleti és technikai igazgató lesz az Audinál, ahol hivatalosan augusztus 1-jétől kezdi meg a munkát.
„Örömmel tölt el, hogy fel tudtuk venni Mattia Binottót az ambiciózus projektünkbe – mondta a bejelentés kapcsán az Audi vezérigazgatója, Gernot Döllner. – Több mint 25 évre visszatekintő Forma-1-es tapasztalata kétségtelenül döntő fontosságú lesz az Audi számára. Szeretném megköszönni Olivernek és Andreasnak a munkájukat, amelyet a Forma-1-es nevezés és az előkészületek során tettek.”
Az Auto Motor und Sport szerint az Audi 2026-os belépésre való felkészülése nem a várt ütemben zajlott, a belharcok miatt a személyzettel kapcsolatos döntések és a hinwili infrastruktúra fejlesztése vagy csak késedelmesen valósultak meg, vagy még meg sem történtek. És ehhez még vegyük hozzá, hogy a csapat jelenlegi formájában, Sauberként idén a pályán sem remekel, 13 futam után az egyetlen pont nélkül álló konstruktőr a tabellán.
A 2025-ös pilótakérdésük még szintén nem véglegesített, egyelőre csak Nico Hülkenberget tudták megnyerni maguknak hosszú távra. A csapat elsőszámú kiszemeltje Carlos Sainz, akit a vele két évig a McLarennél dolgozó Seidl hívása nem tudott meggyőzni – érdekes lesz figyelni, hogy a spanyol álláspontja változik-e azáltal, hogy most egy általa szintén jól ismert személy, korábbi ferraris csapatfőnöke vette át az irányítást az Audinál.
Martins Sesks teljesítménye mindenkit lenyűgözött a Lett Rallyn, ez alól a világbajnok észt pilóta sem volt kivétel.
Nem zárt rossz hétvégét Ott Tänak, aki a harmadik helyet szerezte meg a Lett Rallyn, összetettben nyolc pontra megközelítette az éllovas Thierry Neuville-t, és a verseny utolsó napjával már maga is elégedett volt.
A Lett Rally után nem győzte dicsérni Martins Seskszet, akivel végig a dobogóért harcolt, ám váltóhiba miatt a hazai pályán versenyző fiatal tehetségnek végül be kellett érnie a hetedik hellyel. Ezzel együtt parádés versenyt futott – úgy, hogy életében először vezetett teljesen hibrid Rally1-es autót…
„Ami a látványt illeti, nagyszerű verseny volt, rengeteg nézővel. Mindenhol ott voltak, minden egyes szakaszon, amiért köszönet illeti a helyi szupersztárt is – mondta Sesksről Ott Tänak. – Minden ralin szükség van ilyen versenyzőre, ő pedig nagyszerű teljesítményt nyújtott ezen a hétvégén.”
„Sajnos a verseny vége nem úgy alakult, ahogyan azt eltervezte – tette hozzá Tänak. – Nehéz nap volt ez számára, sőt, mondjuk ki, szar, de ez az élmény csak erősebbé teszi a folytatásra. Szeretném megköszönni a szervezőknek, hogy megengedték Martinsnak, hogy ilyen autóval versenyezzen, és azt is, hogy ilyen nagyszerű eseményt hoztak össze.”
Mindössze nyolc pont választja el a világbajnokságban az első és a második helyezettet, akik hiába csapattársak, szabadon harcolhatnak – egyelőre.
A Lett Rally után mindössze nyolc pont választja el az éllovas Thierry Neuville-t és Ott Tänakot. Hiába tartozik mindkét állandó pilóta ugyanahhoz a csapathoz, a Hyundai főnöke kijelentette, hogy szabadon harcolhatnak a világbajnoki címért, és nem kell tartaniuk semmilyen csapatutasítástól.
A vasárnap véget ért verseny egyébként nem sikerült jól a belga éllovasnak, hiszen a Lett Rally előtt 15 ponttal vezetett Elfyn Evans és 21 ponttal Tänak előtt – ebből lett az, hogy Tänak már csak nyolc pontra van tőle, és Evans is hozott rajta kettőt, így 13 egység a lemaradása.
„Természetesen harcolhatnak, és harcolniuk is kell – jelentette ki Cyril Abiteboul, a Hyundai csapatfőnöke. – Ha valamelyikük nem így tenne, az azt jelentené, hogy értékes pontokat veszítünk a gyártók vagy a pilóták versenyében, és jelenleg nincs okunk rá, hogy ezt kérjük. Nem mondom, hogy szégyenlősek leszünk, ha a jövőben preferálni kell valamelyiküket, de most egyáltalán nem ez a helyzet.”
Vincze Ferenc régóta megméretné magát a nemzetközi mezőnyben is, erre a hét végén lesz először lehetősége a római Európa-bajnoki futamon, amelyen megcélozza a top 10-et.
Hogyan vezetett az ön útja is Rómába?
Régóta tervezgettük, hogy meg kellene méretni magunkat külföldi versenyeken is, kíváncsiak voltunk, hogy csak itthon jó-e tempónk, vagy képesek lehetünk valamire külföldön is – mondta a RallyCafénak a kétszeres magyra bajnok Vincze Ferenc, aki címvédőként kihagyta az ORB idei szezonját, hogy kipróbálja magát az ERC-ben, és elsőként a hét végén esedékes Róma Rallyn indul a tavalyi Škoda Fabia Rally2 evo volánjánál, Németh Gergely társaságában. – Az első versenyünkön nagy csodát nem kell várni, viszont nem csak autókázni szeretnénk, hanem olyan gyorsan menni, ahogyan csak tudunk. Amennyire lehet, felkészültünk, sok belső kamerás felvételt néztem a szakaszokról, úgyhogy képben vagyunk a rizikós pontokkal. Nagyon izgatottan várjuk a versenyt – Gergő, én és a csapat is –, nem tudjuk magunkat hová helyzeni a mezőnyben, de bízunk a jó eredményben és a célba érésben.
„Nem csak autókázni szeretnénk, hanem olyan gyorsan menni, ahogyan csak tudunk”
Navigátorával, Németh Gergellyel versenyeztek már együtt, gyorsan meglesz az összhang?
Ebből egyáltalán nem lesz problémánk, 2022-ben a teljes évet végigversenyeztük együtt. Ő most ugye Német Gáborral megy, valamennyire az itinerünk is hasonlít Gáboréval, persze vannak azért eltérések. Biztos, hogy beletelik egy-két szakaszba, mire én is felveszem a tempót, kilenc hónapja nem versenyeztem, most pedig viszonylag rövid tesztünk volt. Nagyon nehéz és hosszú verseny vár ránk, meglehetősen hosszú gyorsasági szakaszokkal, lesz benne haminckét és huszonkilenc kilométeres gyors is, ami Magyarországon nem megszokott. A negyven fokban biztosan nem lesz könnyű teljesíteni, úgyhogy fizikailag is készültünk, hogy bírjuk. Bízom benne, hogy mentálisan is ott leszünk a topon, és minél gyorsabban visszarázódunk a versenyzésbe.
Mit szólt, amikor meglátta az elképesztően erős nevezési listát?
Ilyesmire számítottunk… Nagyon kemény a mezőny, rajtunk kívül is negyvenkét Rally2-es autó indul, szinte mindenki rajthoz áll, aki rajthoz állhat a tavalyi bajnoktól az olasz élversenyzőkig. Ha valaki top tízbe kerül, az már nagyon jó teljesítmény, úgyhogy máshogyan kell tekinteni egy ilyen versenyre, mint egy magyar bajnoki futamra. Persze mindenki nyerni megy, de reális célokat kell kitűzni, ha tízben lennénk, már elégedettek lehetnénk, de semmi sem kizárt, lehet, hogy jobbak leszünk, lehet, hogy rosszabbak. Hat-hét szakasz után már látjuk, hogy mi történhet velünk.
Ha már említette a kilenc hónapos kihagyást, milyen volt úgy felkelni hétfő reggel, hogy versenyhét következik?
Megmondom őszintén, furcsa érzés volt. A versenyek hangulata minden versenyzőt izgatottá tesz, és nem biztos, hogy a hétköznapokban vannak ilyen izgalmak, nekem legalábbis nincsenek. Külföldre utazunk, ráadásul autóval, azért így picit stresszesebb, mintha hazai versenyre készülnénk, de próbájuk átalakítani ezt másfajta érzésekké, és ha elrajtol az első gyorsasági, akkor száz méter után lemegy rólunk ez a pici teher.
Milyen terveik vannak még a Róma Rally után?
Szeretnénk még Európa-bajnoki futamon menni még az idén, de még nem fixáltuk le. Meglátjuk, hogy sikerül a római verseny, és utána kitaláljuk a folytatást. Van még három Eb-futam a versenynaptárban, minél többön szeretnénk indulni, természetesen ha az anyagiak is megengedik, mert ha engedték volna, akkor teljes szezont futottunk volna. Már csak azért is, hogy ne legyen ekkora szünet, mert a kilenc hónapos kihagyás azért nem kevés. Nem tudom, mekkora nyomot hagyott ez bennem, de azért csak gyorsan megtalálom a helyes tempót.
A Litván Rally megnyerése után többre számított Esapekka Lappi Lettországban, de végül motorhiba miatt célba sem ért. A Hyundai csapatfőnöke elismerte, hibáztak a finn pilóta menetrendjével.
A dobogót célozta meg Esapekka Lappi a Lett Rallyn, noha a Hyundai i20 N Rally1 Hybridet vezető finn pilóta hosszabb kihagyás után tért vissza. A felvezetésnek szánt Litván Rally megnyerése jó előjelnek tűnt, aztán kiderült, hogy a WRC azért más kávéház. Összetettben a kilencedik helyen állt az utolsó szakaszon, hogy aztán a power stage-en motorproblémák miatt feladja a versenyt.
„Nyilvánvaló, hogy hibáztunk Esapekka menetrendjével, meg kell vizsgálnunk, hogyan teljesíthetünk jobban jövőre – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Hyundai csapatfőnöke, aki elismerte, hogy a csapat azt hitte, a Litván Rally elég lesz a felkészülésre. – Szerintem ő maga azt hitte, hogy versenyképes, de az a baj, hogy – és ezt nem tiszteletlenségből mondom – a Litván Rallyn szereplő versenyzők teljesen mások, mint a világbajnokságon. Amikor idejött, azt hitte, könnyedén megtalálja a tempót, de nem így történt, ráadásul az autó beállításai sem voltak optimálisak.”
A csapatfőnök arról is beszélt, mit tehettek volna másként Lappival.
„Azt tehettük volna, amit az M-Sport tett Martins Sesksszel, aki előbb Lengyelországban, majd Lettortszágban indult – mondta Abiteboul, aki Lengyelországban Andreas Mikkelsent indította. – Lehet, hogy Andreas Lengyelország után is jól ment volna. Azonban neki az volt a fontos, hogy Lengyelországban versenyezzen, Esapekkának pedig az, hogy Lettországban. Itt ülünk az egész közepén, és próbálunk jó döntéseket hozni a versenyzők hangulata és tapasztalata alapján, ami bizony nehéz.”
Finoman fogalmazva sem zajlott kultúrált párbeszéd Heinz-Harald Frentzen azon posztja alatt, amelyben Michael Schumacher és Jacques Villeneuve hírhedt 1997-es jerezi ütközéséhez hasonlította Max Verstappen és Lewis Hamilton idei Magyar Nagydíjon történt összeakadását. De összevethető-e a két eset?
Kihúzta a gyufát az 1994 és 2003 között 156 F1-es futamon induló, egy ideje a közösségi médiában igencsak aktív Heinz-Harald Frentzen azzal, hogy a Magyar Nagydíj után az 1997-es jerezi finálén történt ütközéshez hasonlította Max Verstappen és Lewis Hamilton hungaroringi összeakadását. Az 57 esztendős expilóta egy videót tett közzé az X-en, amelyen egymás mellett látható a Red Bull és a Mercedes világbajnokának és Michael Schumachernek és Jacques Villeneuve-nek az ütközése. A videó fölé Frentzen azt írta: „1997 utolsó versenyén elég világos volt, hogy kinek a hibája. Mi a véleményetek a mai esetről?”
Az ominózus 27 évvel ezelőtti szezonban a Williamsnél Villeneuve csapattársaként versenyző német ezzel mintha azt sugallta volna, hogy a felügyelők által versenybalesetnek minősített esetben inkább Hamiltont terheli a felelősség, mivel belekanyarodott a mellette magát elfékező Verstappenbe. Sok Hamilton-drukker is így gondolta, úgyhogy elszabadult a pokol a poszt alatt, ezért Frentzen hamarosan törölte azt, és egy újabb bejegyzést tett ki azzal, hogy „Törlöm ezt a posztot. Örülök, hogy nem vagyok sportfelügyelő manapság.”
Egyrészt nyilván szomorú, hogy itt is bebizonyosodott, a közösségi médiában egyre ritkábban van helye értelmes párbeszédnek, és még egy korábbi F1-es pilóta is gyorsan áldozatául eshet az agyatlan fröcsögők hadának. Másrészt érdekes felvetés a jerezi ütközést páholyból, azaz néhány méteres távolságból figyelő Frentzentől a két eset összevetése, hiszen valóban vannak hasonlóságok.
Schumacher és Villeneuve ütközése:
Michael Schumacher led Jacques Villeneuve by a single point going into 1997's final race…
Miként Schumacher, úgy Hamilton is elkezdett jobbra húzódni a féktávon – még ha a felügyelők érthetetlen módon bele is foglalták az indoklásba, hogy a korábbi körök videós és telemetriai bizonyítékai megerősítik Hamilton azon állítását, hogy a korábbi körei során használt ívet követte –, így Verstappennek Villeneuve-höz hasonlóan egyre fogyott a helye, amire a kanadaihoz hasonlóan reagálnia kellett. Végül mindketten összeütköztek a kívül levő riválisukkal, aki attól függetlenül, hogy a jobbjukon volt egy autó, az ideális ívet követve bekanyarodott – Schumacher ugyanakkor nem egy, hanem két mozdulatból tette ezt. A Ferrari németje a Williams oldalszekrényét találta el az első kerekével, míg Hamilton a Red Bull bal hátsóját, és Schumacherrel ellentétben nem esett ki, hanem továbbment és harmadik lett.
Nyilván a két eset között vannak eltérések, például Villeneuve már csak azután fékezte állóra legalább az egyik kerekét, hogy ellenfele nekiment, illetve van egy lényeges különbség, és alighanem ez a legfontosabb: Schumacher jelentősen nagyobb kormánymozdulattal ment neki Villeneuve-nek – utólag ő is elismerte, hogy hibázott –, mint Hamilton Verstappennek, egyértelművé téve, hogy a szándéka nem más, mint az előzés megakadályozása. Hamilton eközben kisebb szögben kormányzott be a kanyarba, és minden bizonnyal nem akart ütközni, csak nem számított arra, hogy Verstappen ennyire elfékezi magát, és egyáltalán nem fog bekanyarodni, hanem egyenes vonalban halad tovább.
Elfyn Evans Thierry Neuville-hez hasonlóan nem sok eséllyel pályázhatott jó eredményre a Lett Rallyn, ahol a takarítás sokkal többet számított, mint más versenyeken.
Csakúgy, mint Thierry Neuville, Elfyn Evans sem tudott igazán jó eredményért harcolni a Lett Rallyn, ahol a sok egyszer teljesítendő pálya miatt a minden korábbi versenynél többet számított takarítás.
Evans így csupán két ponttal tudott többet szerezni, mint Neuville és 13 pontra csökkentette hátrányát riválisával szemben a bajnokságban. A walesi pilótát ráadásul Ott Tanak is megelőzte a pontversenyben, azonban így eggyel jobb rajthelye lesz a Finn Rallyn.
„A vasárnap arról szólt, hogy megpróbáljunk minél több plusz pontot szerezni – mondta Elfyn Evans. – Összességében a nap nagy részében nem ment rosszul, de néhány tizedmásodperccel lemaradni a Power Stage-en Neuville-től, bosszantó volt. Legalább szereztünk néhány pontot, ami jobb a semminél. Mindig jobb eredményt akarunk elérni, de ez nehéz hétvége volt az úttisztítással, és ez a hétvégi többi részét is befolyásolta. Már alig várjuk a Finn Rallyt, amely mindig élvezetes számunkra.”