A Haas bejelentette, hogy Esteban Ocon lesz jövőre Oliver Bearman csapattársa.
Az amerikai csapat teljesen új versenyzőpárossal vág majd neki a 2025-ös szezonnak, Nico Hülkenberget és Kevin Magnussent a fiatalabb Bearman és Ocon váltja. Bearman szerződtetését három hete jelentették be, a nyári szünetet megelőző utolsó verseny, a Belga Nagydíj előtt pedig a másik kiadó helyről is döntöttek.
Ocon 2016-ban mutatkozott be a Forma-1-ben a Mercedes támogatottjaként az azóta megszűnt Manorál, majd két szezont a Force Indiánál, egyet a Mercedesnél a kispadon töltött, 2020-tól 2024-ig pedig a Renault/Alpine versenyzője volt. A Haas tájékoztatása szerint Oconnal többéves szerződést kötöttek.
Az istálló csapatfőnöke, Komacu Ajao jól ismeri Ocont, mert ő volt a versenymérnöke az első F1-es tesztjén 2014-ben. Komacu kiemelte: az újonc Bearman mellé mindenképp megfelelő tapasztalattal rendelkező pilótát szerettek volna, így esett a választásuk a franciára.
Az F1 2025-ös mezőnyében így újabb ülés kelt el, az Alpine-nál, a Mercedesnél, az RB-nél, a Saubernél és a Williamsnél egy-egy hely vár gazdára. A piac egyik meghatározó figurája a Ferrarinál létszámfelettivé vált Carlos Sainz, aki hónapok óta tanakodik, hol folytassa a karrierjét.
A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség egyik legtradicionálisabb, legnépesebb és legnépszerűbb szakágában, a ralisportban július 09. és 23. között állt idő rendelkezésére a szakágban nevezői licenccel rendelkező MNASZ tagok számára, hogy a szövetség Rally Sport Bizottsága élére új vezetőt jelöljenek.
A szerdán kiadott hivatalos tájékoztatás szerint a szakágban a jelölés időpontjában, 83 tagszervezet rendelkezett szavazati joggal. A jelölésre való felhívásban megjelölt időpontig 83 jelölés érkezett a szövetség titkárságára. A 83-ból 75 volt érvényes, ebből dr. Varga Attilára 44 jelölés érkezett. Ennek alapján az alapszabály rendelkezéseinek megfelelően az MNASZ elnöksége dr. Varga Attilát kinevezte a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Rali Sport Bizottságának vezetőjévé. Az újonnan kinevezett szakágvezető a szakmai programjában is ismertetett és már az ideiglenes időszakban is dolgozó személyi összetételű bizottsággal kívánja folytatni a munkát.
Az újonnan megválasztott szakágvezető hivatása ügyvéd, a Veszprémi Ügyvédi kamara elnöke, a Magyar Autóklub egyik szakmai bizottságában is tevékenykedik. Korábban hosszú évekig aktív raliversenyzőként is tagja volt a mezőnynek és ezernyi egyéb szálon kötődik a hazai autósporthoz.
Dr. Varga Attila hangsúlyozta, hogy a hazai ralisport minden versenyzőjének és egyéb szereplőjének a felelős szakágvezetője szeretne lenni, hiszen ahogy az a korábban közzétett programjában is elhangzott, ennek a jelölésnek és kinevezésnek a sportág körül jelenleg kialakult társadalmi, gazdasági, jogi, morális helyzetet és környezetet tekintve nem kisebb volt a tétje, mint a hazai ralisport életben tartása! Valamint a szakág sportszakmai színvonalának növelése és a hazai ralisport sport-szakmailag legrangosabb nemzetközi eseményeinek megtartása, Magyarország a nemzetközi ralisport élet vérkeringésében való folyamatos benntartása. Mindez pedig jelenleg a mindenek feletti, legfontosabb érdeke a hazai autósport egyik legtradicionálisabb szakágának!
A Toyota sem tétlenkedik a Finn Rally előtt, szerdán Kalle Rovanperä vette birtokba a finnországi tesztpályát.
A Lengyel Rallyt beugróként megnyerő Kalle Rovanperä a Lett Rallyn is tarolt, így Finnországban a triplázás is összejöhet neki. Ennek érdekében a Toyota saját pályáján tesztelt, bár a murva nem egészen olyan volt, mint amilyenen majd agusztus első hétvégéjén versenyeznie kell.
„A tesztpályánk kicsit más, mint a Finn Rally útfelülete – mondta a Rallit.fi-nek Rovanperä. – Az útjainkat a tesztek között mindig javítják, így kicsit puhább, mint amilyenen versenyezni fogunk. Kár, hogy most nem tudunk keményebb pályán tesztelni, de megpróbáljuk megtalálni a legjobb beállításokat.”
A tesztnapokra szigorú szabályok vonatkoznak, és ha a Toyota nem a saját a pályáját használta volna, értékes tesztnapokat veszített volna.
Rovanperä egyébként még sosem nyerte meg a hazai versenyét, tavaly állt hozzá a legközelebb, ám baleset miatt fel kellett adnia a futamot.
Max Verstappen a Magyar Nagydíjat követően több helyről is kritikák kereszttüzébe került. A Red Bull a történtek után meggyőzte a hollandot, hogy vegyen vissza a szimulátorozásból az F1-es hétvégéken. Belgiumban ráadásul egyébként is nehezebb menet várhat rá.
Az idén a korábbinál nagyobb visszhangot kapott Max Verstappen szimulátorversenyzése, hiszen már egyes Forma-1-es versenyhétvégéken is úgy osztotta be az idejét, hogy a pályán történő valós versenyzés mellett az online térben is legyen ideje vezetni.
Emlékezetes, hogy az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjén egy éjszakai és egy délelőtti vezetést is bevállalt csapatával, a Team Redline-nal a virtuális nürburgringi 24 óráson, majd mindezek után megnyerte az F1-es futamot a pole-ból rajtolva. Már akkor tudható volt, hogy a Magyar Nagydíj teremti majd meg számára a következő hasonló lehetőséget, hiszen most rendezték a spái 24 órást az iRacing platformján, szombat éjjel pedig annak rendje és módja szerint Verstappen ismét bekapcsolta a webkamerát, s ott ült a kormány mögött a pályán lévő lakóautójába magával vitt szimulátorában.
Igen ám, de ezúttal ezt egy összeszedetlen, önmagához képest is sok rádiós kirohanással tarkított verseny követte a holland részéről a Hungaroringen. Verstappen temérdek alkalommal méltatlankodott a csapatrádióban, a rajtnál Lando Norris, a futam végén Lewis Hamilton manővere miatt, a kettő között pedig a csapatot ekézte a számára adott boxstratégia miatt. Miután a Hamiltonnal történt ütközés a levegőbe repítette a Red Bullt, Verstappen csak az 5. helyen ért célba, majd az autóból kiszállva még odaszólt mindazoknak, akik felrótták neki a rádióban tanúsított viselkedését.
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko most a Speedweek hasábjain elmondta, hogy bár szerinte mindez nem írható a kialvatlanság számlájára, a továbbiakban Verstappen tartózkodni fog attól, hogy a késői órákba nyúlóan is tekerje a kormányt a versenyhétvégéken. „Max Verstappen meglehetősen érzékeny volt ezen a hétvégén, és természetesen nem is kellett sokat várni, hogy a kritikák is megérkezzenek. Nem is csoda, hiszen a fél éjszakát a szimulátoros játszással töltötte” – írja Marko.
„Ne feledjük persze, hogy Imolában az éjszakai szimulátorozás után csak háromkor bújt ágyba, majd pedig megnyerte a nagydíjat. Max alvásritmusa eltér a többségétől, így is tudott hét órát aludni. A magyarországi hétvégén történt éjszakai szimulátorozása csak amiatt történt, mert a csapatának egyik versenyzője kidőlt. Mindazonáltal megegyeztünk, hogy a továbbiakban már nem fog ilyen késői órákban a szimulátorhoz ülni” – jelentette be a tanácsadó.
Verstappen büntetést kaphat
A Belga Nagydíjon tehát már nem látunk majd éjszaka szimulátorozó Verstappent, akire Spában egyébként is nehezebb hétvége várhat, sajtóértesülések szerint a Red Bull ugyanis ezt a pályát választja az elkerülhetetlen motorcserés büntetéséhez. A spa-francorchamps-i helyszín népszerű a rajongók között a látvány és a hangulat, a versenyzők körében a pálya jelentette kihívás, a csapatok között pedig a büntetések letöltése szempontjából. A hosszú egyenesekkel tarkított gyors pályán – általában szuperhatékony DRS-sel a Kemmel-egyenesben – ugyanis viszonylag könnyen kivitelezhetők az előzési manőverek, így egy rosszabb rajthely is kisebb kárral járhat, mint más helyszíneken.
Emiatt vált Spa az egyik közkedvelt helyszínné a büntetések letöltésére azon csapatok számára, amelyek már látják, hogy nem fogják tudni kihúzni a szezon hátralévő részét a szabályok szerint felhasználható erőforráselemmel. Az Autosport értesülései szerint ez a helyzet a Red Bullnál Verstappen esetében is, aki a montreali edzések során a tervezettnél korábban elveszített egy belső égésű motort a rendelkezésre álló négyből, s a csapat úgy döntött, hogy a belga pályán installálja be az ötödiket a bajnoki listavezető autójába, ami 10 rajthelyes büntetést von majd maga után.
Verstappen számára nem idegen, hogy Spában a kelleténél jobban megdolgozzon a sikerért. A Red Bull utóbbi években látott domináns időszakának egyik fő szimbóluma a 2022-es Belga Nagydíj, ahol a holland büntetések miatt a 14. helyről rajtolva nyert, döbbenetes gyorsasággal átszáguldva a mezőnyön, és már a 12. körben az élen haladt, első bokszkiállása után pedig már csak egyet kellett előznie, hogy végérvényesen magához ragadja a vezető pozíciót.
2022-höz hasonlóan 2023-ban is ő nyerte meg az időmérőt, de tavaly váltócsere miatt kellett a 6. helyről rajtolnia, s ezt is könnyen megoldotta, 22 másodperces előnnyel nyerve meg a futamot.
Idén, amennyiben tíz hellyel sorolják hátrébb, legjobb esetben is csak a 11. rajtpozícióba állhat majd fel, ám miután a Red Bull év elején még meglévő fölénye az elmúlt pár hónap során elillant, egyelőre nehéz egy az előző két évhez hasonló diadalmenetet vizionálni a holland számára Spában. A Hungaroringen kettős győzelmet arató McLaren mellett a megelőző két futamot megnyerő Mercedes is erős lehet, így jó esély mutatkozik rá, hogy Verstappen egymást követő négy futamon át is nyeretlen marad, ami legutóbb csak 2020-ban fordult elő vele, és ami újabb nyomós jele lehet az idők és az erőviszonyok változásának.
Sergio Pérez szintén nem áll jól az RBPT Honda egységeivel, de ő már Silverstone-ban, ahol egyébként is hátulra kvalifikált, egy bokszutcai rajttal letudta az új elemek vételezését. Rá és Verstappenre is várhatnak még azonban további büntetések a szezonban, amennyiben az erőforrásuk további komponenseivel is átlépik a limitet. Elvégre a Magyar Nagydíjjal még csak éppen átléptük a szezon felét, 11 versenyhétvége még mindig hátra van.
Ahogy közeledik a Finn Rally, egyre inkább felerősödnek a találgatások a következő évi pilótafelállásról. A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala elárulta, kiket figyel a fiatalok közül.
A Toyotán belül teljesen egyértelmű, hogy Elfyn Evans teljes munkaidőben folytatja a világajnokságban, és az eredeti terv az volt, hogy a most részmunkaidős Kalle Rovanperä is teljes munkaidőben tér vissza. Ha Sébastien Ogier folytatná, akkor szokás szerint részmunkaidős lenne, míg Takamoto Katsuta a Toyota kérésére teljes állásban folytatná a gyártó hazai versenyzőjeként.
„A tárgyalások a Finn Rally után szoktak elkezdődni, így még nem mentünk bele ebbe részletesen – mondta a csapatfőnök Jari-Matti Latvala a Rallit.fi-nek. – Elég jó a versenyzői csapatunk, de vannak kérdőjelek. Természetesen igyekszünk biztosítani, hogy Kalle Rovanperä teljes munkaidőben versenyezzen. Az más kérdés, hogy Ogier akar-e vezetni jövőre, és van-e lehetőség arra, hogy valaki mással ossza meg a futamok egy részét.”
A finn reménység, Sami Pajari a jövő heti Finn Rallyn debütál a Toyota Rally1-es autójában. Talán ő lehetne alkalmas arra, hogy Ogierrel megossza futamokat.
„Fogalmazzunk úgy, hogy a fiatal versenyzők lehetőséget kaphatnának néhány futamra – folytatta Latvala. – A Toyotának megvan az iránya és elképzelése arról, hogy fiatal versenyzőket akarunk fejleszteni. Egy fiatal versenyzőnek lehet helye, de nézzük meg, ki lehet az. Ez egyelőre még csak spekuláció.”
Pajar mellett két fiatal versenyzőt emelt ki Latvala, akik szerinte a legközelebb állnak egy Rally1-es versenyzői helyhez a következő szezonban.
„Három pilóta kiemelkedik: Pajari, Martins Sesks és Oliver Solberg. Ezek a legérdekesebb nevek. És nem hiszem, hogy csak számunkra érdekesek, de minden csapat ugyanígy gondolkodik.”
Lando Norris nem az első és aligha az utolsó versenyző volt a Forma–1-ben, aki vonakodva engedelmeskedett egy csapatutasításnak akkor, amikor vezetett egy versenyt. Az idei Miami Nagydíj győztesének legyen mondva, végül félreállt a csapattársa elől a Hungaroringen, amivel Oscar Piastri személyében újabb debütánst köszönthetett a Magyar Nagydíj, de utólag is látszott rajta, hogy nagyon nincs ínyére a dolog. Alább megnéztük, kik voltak azok, akik hozzá hasonlóan megtették, amit megkövetelt a csapatuk, és kik azok, akik az utasításra fittyet hányva inkább nyertek.
Sergio Pérez – 2022
Sok víz lefolyt a Dunán a tavalyelőtti Spanyol Nagydíj óta, a rendre a formájával küszködő, Max Verstappentől jócskán elmaradó Sergio Pérez 2022 eleji szárnyalása pedig olyan messzinek tűnik, mintha soha nem is történt volna meg. Pedig a mexikói két második és két negyedik helyet szerzett második red bullos szezonjának első öt versenyén, hogy aztán Barcelonában ismét második legyen. Ezúttal viszont két alkalommal is félreállították Verstappen elől, másodszor ráadásul úgy, hogy vezette a versenyt. Pérez akkor „igazságtalannak” nevezte a történteket, noha a teljes képhez hozzátartozik, hogy a holland a tempó- és gumielőnyének köszönhetően alighanem akkor is megelőzte volna őt, ha a csapat nem szól közbe.
Valtteri Bottas – 2018
Az eset, ami után Valtteri Bottas elgondolkodott a visszavonuláson. A Mercedes által a 2016 végén visszavonuló Nico Rosberg helyére szerződtetett finn versenyző leggyengébb éve a brackley-i istállónál egyértelműen a 2018-as volt, amit tetézett, hogy hat futammal az idény vége előtt át kellett adnia a szocsi győzelmet Lewis Hamiltonnak. Noha Bottasnak ekkor még volt matematikai esélye a vb-címre, 110 pontos lemaradása mindennek tűnt, csak ledolgozhatónak nem, miközben Sebastian Vettel 40 ponttal követte Hamiltont az összetettben.
A Mercedes pedig inkább biztosra ment, és az első hely átadására kérte Bottast, aki enélkül alighanem megszerezte volna pályafutása negyedik győzelmét. Az ilyen módon szerzett sikernek Hamilton sem örült, és azt nyilatkozta, hogy erre a győzelemre „kevésbé vagyok büszke”, majd kijelentette, hogy „a helyes módon akarok nyerni”, és „soha nem kívánnék ilyet és soha nem is kérném, a megbeszélésen pedig világossá tettem, hogy nem így akarok nyerni.”
Bottas a Netflix F1-es sorozatának harmadik évadában pedig elárulta, hogy nagyon nehéz volt elfogadnia a Mercedes döntését, és arra gondolt, hogy „miért csinálom ezt?”, majd arra, hogy feladja az egészet és kiszáll az F1-ből. Emellett közvetlenül a futam után eldöntötte, hogy soha többet nem áll félre, amire ezután nem is kérték meg egyszer sem.
Felipe Massa – 2010
Az egyik leghíresebb teljesített csapatutasítás kétségtelenül a 2010-es Német Nagydíjon történt eset. Az egy évvel korábban a Hungaroringen kis híján végzetes balesetet szenvedő Felipe Massa először nyerhetett volna a Forma–1-ben azután, hogy a rugó fejbetalálta, ám a Ferrari Hockenheimben megfosztotta ettől a szállóigévé vált, „Fernando is faster than you” (Fernando gyorsabb nálad) üzenettel, amit Massa viszonylag gyorsan megértett és elengedte a mindössze a pontverseny 5. helyén álló, a vezető Lewis Hamiltonnal szemben 47 pontos lemaradásban levő spanyolt, aki az első helyet átvéve többé vissza sem nézett és megnyerte a versenyt.
A csapatutasítással szerzett győzelmeket övező általános felháborodás mellett az eset azért is váltott ki nagy visszhangot, mert a Ferrari 8 évvel korábbi ausztriai botránya után az FIA betiltotta a csapatutasítást a Forma–1-ben. Ezért nem is kérték konkrétan félreállásra Massát, de természetesen így is mindenki számára egyértelmű volt, hogy mi történt, pláne úgy, hogy Rob Smedley, Massa versenymérnöke az elengedés után bocsánatot kért a brazil pilótától.
Mint azóta tudjuk, Massa soha többet nem nyert az F1-ben, a Ferrarit pedig 100 ezer dollárra büntették, miközben az eredményt változatlanul hagyták. Az FIA 2010 decemberében pedig végül eltörölte a csapatutasításra vonatkozó tiltást, mondván nagyjából lehetetlen felügyelni és betartatni azt.
Rubens Barrichello – 2002
Kétségtelenül az F1 történetének leghírhedtebb csapatutasítása következett be a 2002-es Osztrák Nagydíjon, amikor a Ferrari a szezon mindössze 6. versenyén állította félre Rubens Barrichellót az első helyről, hogy segítse az első 5 futam alatt több mint két futamgyőzelemnyi (!) előnyre szert tevő Michael Schumachert. Ez, illetve a szezon későbbi alakulása is érzékelteti, mennyire szükségtelen volt ez a húzás a maranellóiak részéről, akik az F1-rajongók és a világ sportszeretőinek jelentős részét haragították magukra.
Persze Barrichello is tett azért, hogy még nagyobb legyen a botrány, hiszen a verseny előtt megbeszéltekkel szegült szembe úgy, hogy akkor még nem tiltakozott Schumacher elengedése ellen, majd hogy még látványosabb legyen az egész, egészen az utolsó kör utolsó kanyarjáig kivárt a félreállással. Az eredmény: hatalmas füttykoncert a nézőtérről és egy zavart Schumacher, aki a dobogón felhúzta maga mellé Barrichellót és az első helyért járó trófeát is átadta neki, amiért egyébként később az FIA büntetést rótt ki.
Az eset hátteréről, utózöngéiről és arról, hogy Schumacher hányszor és hogyan adta vissza a kölcsönt, alábbi cikkünkben olvashat:
Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a pályafutása során csapattársa által többször is segített Michael Schumacher is átadott egyszer egy győzelmet, ami után Eddie Irvine viccesen megjegyezte, hogy most kiderült, Schumacher nemcsak a legjobb első számú, hanem a legjobb második számú pilóta is. Természetesen az 1999-es Maláj Nagydíjról van szó. Miután már az Olasz Nagydíj előtt kísérletet tett a visszatérésre a silverstone-i lábtörése után, a csapattársát vélhetően vb-címhez segíteni aligha akaró Schumacher végül a Ferrari elnökének parancsára, az idény utolsó előtti futamára ült ismét versenyautóba, majd az időmérő edzésen mindenkit állva hagyott és 1 másodperces előnnyel szerezte meg a pole-t.
Ezek után a versenyen is simán nyerhetett volna, ám ehelyett beállt a Ferrari mögé és gyakorlatilag megnyerette a versenyt Irvine-nal, hogy aztán az FIA még megszorongassa egy kicsit a maranellóiakat, akik végül megtarthatták a pontjaikat. Erre nagy szükségük is volt a konstruktőri vb-címhez, Irvine azonban az egyénit végül nem tudta megnyerni, így az Mika Häkkinené lett.
Az 1999-es Maláj Nagydíj hátteréről alábbi cikkünkben olvashat:
Noha bizonyos szemszögből nézve egyetlen előzésen, kicsit más oldalról pedig Schumacheren múlt Eddie Irvine 1999-es világbajnoki címe, valójában az ír versenyző az évi 4 győzelméből egyet sem aratott erőből, úgyhogy csak a szerencsének és a McLaren bukdácsolásának köszönhette, hogy egyáltalán az utolsó futamig versenyben volt Häkkinennel. Ausztráliában a két McLaren kiesését és Schumacher műszaki hibáját kihasználva győzött; Ausztriában a wokingi autók egymásnak mentek a rajt után; Malajziában Schumacher engedte el, az Osztrák Nagydíj után rendezett német versenyen pedig a törött lábú Schumachert helyettesítő Mika Salo állt félre előle.
Noha ezt az év elején a BAR-nál Ricardo Zonta helyére már beugró, Schumachert az Osztrák Nagydíjtól malajziai visszatéréséig helyettesítő finn akkor még nem tudhatta, Hockenheimben a Ferrari 2002 végéig tartó F1-es pályafutása egyetlen futamgyőzelmi esélyétől fosztotta őt meg, hiszen se előtte, se utána nem nyert a száguldó cirkuszban.
Persze akárcsak Malajziában, itt is teljesen érthető volt a Ferrari döntése, hiszen az egyik versenyzőjüknek volt még esélye a vb-címre, míg a másiknak nem, és Salo is tudta, hogy mi a feladata, így – bár jól természetesen nem esett neki – félreállt, majd utólag Irvine-tól megkapta az első helyezettnek járó trófeát. Ez volt egyébként az 1994-ben bemutatkozó pilóta első dobogós helyezése az F1-ben, a másodikat még ebben az évben az Olasz Nagydíjon érte el egy harmadik hely formájában.
Az idei Magyar Nagydíj előtt legutóbb David Coulthard volt az a McLaren-pilóta, akinek győzelmet kellett átengednie a csapattársának, a skót ráadásul egészen elképesztő módon zsinórban két versenyen tette ezt meg. Előbb az 1997-es szezonzáró, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve ütközéséről emlékezetes jerezi Európa Nagydíjon, majd egy futammal később, az 1998-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon.
Sokan talán nem emlékeznek rá, hogy a Schumacher és Villeneuve ütközése miatti botrány árnyékában milyen nevetséges módon dőlt el a 97-es jerezi futam győztesének kiléte, amikor az élen álló Villeneuve az utolsó kör végén gyakorlatilag mindkét McLarent elengedte. A felettébb gyanús manővert utólag vizsgálata az FIA, de nem találtak szabálytalanságot, Coulthard 2014-ben az Autosportnak azonban állította, hogy Ron Dennis, a McLaren, illetve Frank Williams, a Williams csapatfőnöke megegyezett a verseny előtt, hogy a McLaren segíteni fogja Villeneuve-öt a Schumacher elleni harcban, a kanadai pedig cserébe visszaadja a kölcsönt.
Miután Häkkinent a verseny alatt a tervezettnél korábban kihívták a boxba, hogy ne kerüljön Villeneuve útjába, Coulthard átugrotta a csapattársát, a McLaren ezért később Häkkinen elengedésére kérte. A skót először nem állt kötélnek, de végül körökön át tartó rádiózás után – ami alatt Dennis már az állásával fenyegette – megtette, amire kérték, de ekkor még nem tudhatta, hogy a győzelmet ajándékozta oda, hiszen a Schumacher kiesése miatt az első öt hely bármelyikén célba érve világbajnokká váló Villeneuve csak az utolsó körben engedte el őket.
Az 1998-as Ausztrál Nagydíjon történt eset ennél valamivel egyértelműbb volt, noha annak részleteire is csak utólag derült fény. A McLaren ugyanis az autójuk szezon előtti megbízhatatlansága miatt arra utasította a versenyzőit, hogy a futamon a rajt utáni első kanyarig versenyezhetnek, utána pedig nem hajszolhatják 100%-on a törékeny kocsit. Mivel Häkkinen fordult elsőként, Coulthard tudta, hogy innentől nem támadhatja a finnt, aki azonban a meghackelt csapatrádió miatt tévesen állt ki a boxba, ezzel elveszítve az első helyet. A McLaren ezért az előzetes megállapodást betartatva félreállásra szólította fel a skótot, aki az utolsó előtti körben a célegyenesben ezt meg is tette.
A győzelmet kénytelen-kelletlen, de átadó versenyzők után nézzünk három olyan esetet, amikor az adott pilóta vagy nem volt hajlandó félreállni a csapattársa elől és inkább nyert, vagy a csapat akaratával szembemenve ellopta a győzelmet. Az 1982-es Francia Nagydíjon René Arnoux előbbit tette, amikor a Renault-istálló a csapat és a pilóták hazai futamán Alain Prost elengedésére kérte. A bajnokságot Didier Pironi vezette a Ferrarival, miközben a Professzor 19 ponttal csak a 6. helyen állt. Arnoux-nak azonban ennél is kevesebb, csupán 4 pontja volt a 16 futamos szezon 11. nagydíja előtt, ezért a franciák indokoltnak látták Prost támogatását.
A pole pozíciót megszerző Arnoux ráadásul önként (!) ajánlotta fel az időmérő utáni csapatmegbeszélésen, hogy amennyiben a helyzet úgy kívánja, félreáll Prost elől, csakhogy másnap a csapat hiába jelezte neki a létező összes módon, hogy itt az ideje betartani az ígéretet, akkor már másként látta a helyzetet. Utólag azt mondta, hogy 23 másodperces előnyt azért nem volt kész feláldozni, és nem is lett volna rá lehetősége, ellenben, ha csak 5-10 másodperccel vezetett volna Prost előtt, akkor visszalassít.
A Renault-nál természetesen forrtak az indulatok a verseny után, a csapat pedig közölte, hogy a hátralevő versenyeken Arnoux minden segítséget megad majd a csapattársának. A heteken belül már a Ferrarival tárgyaló, a Renault-t a szezon végén elhagyó pilóta ezzel szemben még Monzában is nyert (Prost kiesett) és végül mindössze 6 ponttal végzett Prost mögött az összetett 6. helyén. A Professzor a 4. lett 10 ponttal a világbajnoki címet megnyerő Keke Rosberg mögött.
Az 1982-es szezon másik, a Francia Nagydíjon történtnél sokkal emlékezetesebb csapatutasításos botránya az idény negyedik futamán, a FISA-FOCA botrány miatt csonka mezőnnyel rendezett San Marinó-i Nagydíjon esett meg. Már 1981-ben is voltak baljós előjelei annak, hogy a Ferrarinál abban az évben kialakult Gilles Villeneuve–Didier Pironi kettős kapcsolata hozhat balhés helyzteteket, de Imolában olyasmi történt, amivel kapcsolatban azóta is sokakat kételyek gyötörnek.
A két Renault kiesése után a vörös autók ugyanis megkapták az utasítást, hogy tartsák a sorrendet, azaz Villeneuve maradjon az élen, Pironi pedig ne támadja őt. Utóbbi azonban előzött, mire a kanadai azt hitte, csapattársa csak a nézőknek autózik, és belement a játékba. A két autó innentől oda-vissza előzgette egymást, Pironi azonban az utolsó körben végül úgy előzte meg Villeneuve-öt, hogy azzal megnyerte a versenyt. Villeneuve ezt totális megdöbbenéssel fogadta, hiszen eddig a pontig a barátjának tartotta Pironit, és úgy érezte, hogy a francia elárulta őt.
Villeneuve megfogadta, hogy soha többet nem beszél Pironival, a sors pedig tett róla, hogy be is tartsa az ígéretét, két héttel később, a Belga Nagydíj időmérőjén ugyanis halálos balesetet szenvedett, miközben csapattársa idejét is próbálta felülmúlni. Noha bizonyítani nyilván soha nem lehet, hiszen Villeneuve már nem tudja megerősíteni, hogy valóban így volt-e, sokak szerint a Pironi iránt érzett dühe vezetett a balesethez, de könnyen lehet, hogy tényleg puszta félreértés történt közte és az őt elengedni próbáló Jochen Mass között.
Pironi ezután harcban volt a vb-címért, de hét versennyel később, Hockenheimben Villeneuve-éhez nagyon hasonló balesetet szenvedett, ami derékba törte F1-es karrierjét. Őt évvel később, motorcsónakversenyen halt meg, miközben felesége már ikerikkel, Didier-vel és Gilles-el volt terhes…
Az 1981-es szezonnak a Williams első világbajnokaként és címvédőként nekivágó Alan Jones rögtön megnyerte a szezonnyitó Long Beach-i futamot, majd a második versenyen, a brazíliai Jacarepaguában ő is megtudta, milyen az, amikor ő a szenvedő fél. Fontos előzmény, hogy a szezon előtt a Williams olyan szerződést írt alá Carlos Reutemannal, Jones csapattársával, amely kimondta, hogy amennyiben a két Williams több mint 20 másodperccel vezet a harmadik helyezett előtt, Jones és Reutemann között pedig nincs több 4 másodpercnél, az ausztrál pilótának kell nyerni.
Jones az önéletrajzi könyvében azt írta, mindez Frank Williams ötlete volt, aki így akarta elejét venni annak, hogy két versenyzője kiüsse egymást az első két helyen autózva. „Carlos tágra nyílt szemekkel aláírta az egyezséget. Ha nem tetszett neki, mondania kellett volna valamit. Én szilárdan hiszek abban, hogy az általad kötött megállapodások szerint kell élned, legyenek azok bármilyenek is, és váljanak idővel kevésbé kellemessé. Mint kiderült, Carlos nem így látta ezt” – írta Jones.
Talán ők maguk sem gondolták, hogy rögtön a második versenyen előáll majd egy olyan helyzet, amelyben csapatutasítást kell alkalmazni, de előállt: a brazíliai esőben a két Williams több mint egy perccel vezetett a harmadik helyen álló Riccardo Patrese előtt, amikor a csapat bemutatta a táblát az élen álló Reutemannak, hogy engedje el Jones-t. Utóbbi arra számított, hogy az argentin teátrális módon majd az utolsó körben áll félre, ám végül ezt sem tette meg és nyert.
Reutemann (balra) egy életre leírta magát Jones-nál (jobbra)
„Az utolsó körben világossá vált, hogy nem fogja tiszteletben tartani a megállapodást. Azt gondoltam, »Ez a pöcs nem fogja megtenni«, és nem is tette. Továbbment, én pedig őrjöngtem. Sokszor megtámadhattam volna, és ha nincs a megállapodás, meg is teszem. Gyorsabb voltam, és úgy éreztem, könnyedén nyerhetnék, Frank pedig jól tudta, hogy a megállapodás nélkül beszúrtam volna [Reutemannak] a belső íven, vagy máshol. A megállapodás célja az volt, hogy ne kockáztassunk a másikkal szemben, Carlos viszont nem tartotta be azt, amit aláírt. Ez az, ami feldühített. A verseny után nem beszéltem vele, csak annyit mondtam Franknek, hogy »Mostantól mindent szabad«. Frank aznap csak a második helyért járó pénzt fizette ki neki büntetésként, és ha Carlos arra számított, hogy bármilyen segítséget adok neki a bajnoki címért zajló csatában, azt ekkor eljátszotta” – emlékezett vissza az ausztrálok mai napig utolsó F1-es világbajnoka.
Merthogy Reutemann végül az utolsó futamig harcban volt a vb-címért, miközben Jones az utolsó előtti futamon történt kiesésével kiszállt a versenyből, majd bejelentette a visszavonulását. A szezonzáró Las Vegas-i Nagydíjon azonban esze ágában sem volt segíteni a pole-t megszerző argentinnak, sőt, még át is verte őt, hogy aztán a rajtnál faképnél hagyja és megnyerje pályafutása utolsó nagydíját, de ez már egy másik történet…
Szabó Krisztián a hétvégén Nyirádon tér vissza a rallycross pályára, az Euro RX3 kategóriában indul, a Volland Racing Audi A1-esével.
A váci pilóta sajnos gyorsan pontot tett a találgatásokra, hogy újra láthatjuk e őt a futamokon.
„Ez sajnos nem teljes visszatérés, csak egy egyszeri alkalom, de nagyon várom már. Aktívan kerestem egy jó lehetőséget. Nem titok, hogy az Euro RX1-ben szerettem volna indulni, de ott nem volt megfelelő lehetőség, így a Vollanddal való versenyzés az Euro RX3-ban mindenképpen a következő legjobb opció” – mondta Szabó, aki legutóbb tíz évvel ezelőtt indult nemzetközi versenyen Magyarországon
A kategória ismerős számára, hiszen 2016-ban és 2017-ben egymás után nyerte meg a Super1600 bajnoki címét. Euro RX Supercar bemutatkozásán 2018-ban Lohéacban állhatott fel a dobogóra, majd 2019 és 2021 között a világbajnokság élmezőnyében 24 futamon versenyzett és tíz alkalommal jutott be a döntőbe – a szakág élvonalában töltött utolsó szezonjában kétszer állhatott fel a dobogóra.
Azóta azonban a magyar versenyző szereplései ritkák voltak, mivel elsősorban az edzéseknek, a feltörekvő tehetségek kiválasztásának és adatmérnöki munkájának szentelte idejét. Szabó legutóbb több mint egy évvel ezelőtt állt rajthoz egy RX150-es buggyval, de a nyirádi visszatérésére készülve egy másik Super1600-as autóval tesztelt Lettországban.
„Jó lesz újra együtt dolgozni a csapattal. Szép emlékeim vannak arról, hogy a múltban Rolf mellett versenyeztem – ez volt a rallycross pályafutásom legsikeresebb időszaka. Akkoriban még csak a jelenlegi Audikat építette – emlékszem, hogy láttam őket, de akkor még nem voltak készen, így azóta is vártam a lehetőségre, hogy vezethessek egyet! Ha őszinte akarok lenni, nem tudom, mennyire érzem magam felkészültnek! Meglepődtem, hogy milyen gyorsan visszailleszkedtem a mederbe, amikor nemrég teszteltem a Super1600-as autót, de meg kell szoknom az új Hoosier gumikat, és a rajtok is nagyon különböznek majd az RX1-től. A nyirádi rallycross pályán sem versenyeztem még ténylegesen soha. Az ottani autocross pályán már sok kört megtettem és futamot nyertem, de a rallycross pálya új lesz számomra” – mondta Krisztián.
Az utolsó gondolat meglepő, de igaz, így a visszatérés egyben debütálás is lesz. Eredménykényszer természetesen nincs, mondja a pilóta, de aki ismeri őt, tudja, hogy a kihagyás ellenére is mindent megtesz majd a sikerért.
„Ez a hétvége elsősorban a szórakozásról – a versenyzés öröméről – fog szólni, de természetesen mindig a lehető legjobb eredmény elérése a célom. Tudjuk, hogy Nils Volland milyen gyors, és a mezőny többi magyar versenyzője is nagyon gyors lesz, és nyilván sokkal jobban ismerik a pályát, mint én. Közhely, de ha egyszer bejutsz a rallycrossban a döntőbe, bármi megtörténhet, úgyhogy ez a célom. Az autó egyértelműen képes a győzelemre, így a többi már csak rajtam múlik…”
Sébastian Ogier meglehetősen jó eredményeket szállít a Toyotának, így van rá esély, hogy az összes hátralévő világbajnoki futamon rajthoz álljon.
A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala nem zárta ki, hogy Sébastien Ogier induljon a világbajnokság összes hátralévő futamán. A nyolcszoros világbajnok pilótának Kalle Rovanperähoz hasonlóan csak részmunkaidős szerződése van a szezonban – ahogy Oiger-nek egyébként mindig, amióta 2021-ben befejezte a teljes munkaidős versenyzést.
Azonban ha Ogier nem szenved balesetet a Lengyel Rally pályabejárásán, az eddigi futamok 75 százalékán indult volna. Az öt versenyén sosem végzett a másodiknál rosszabb helyen, ezzel pedig a negyedik helyen áll a világbajnokság összetett versenyében, 28 ponttal az éllovas Thierry Nevuille mögött, és csak 15 ponttal marad el a teljes munkaidőben versenyző csapattársától, Elfyn Evansztől.
Ogier jó teljesítménye ahhoz is hozzájárult, hogy a Toyota egyetlen pontra csökkentette a hátrányát a Hyundai mögött a gyártók versenyében. Nem véletlen, hogy a Hyundai is úgy véli, Ogier végigversenyzi a szezon hátrelévő részét, ami még öt futamot jelent.
„Ez mindenképpen egy olyan lehetőség, amit megfontolunk – mondta Latvala a DirtFishnek, amikor Ogier szerepéről kérdezték. – Egyelőre Finnországban biztosan versenyez, és egyébként úgy látom, van egy kis esélye a világbajnoki címre. De hogy ő is indulni akar-e a hátralévő futamokon? Erről meg kell kérdeznünk.”
A DirtFish meg is kérdezte Ogier-t, aki először viccel ütötte el a választ, monvdán, igent kellene mondani, hogy ráijesszen a mezőnyre.
„Nem tudom megmondani – fordította komolyra a szót Ogier. – A nyolcból öt futamon indultam, és a jelenlegi pontrendszerben majdnem lehetetlen behozni a három futamról kieső pontokat, szóval azért elég nagy a hátrány. Egyelőre azt tudom mondani, hogy nem terveztük az összes hátralévő futamot, de sosem tudhatod, mit hoz a jövő. Lehet, hogy hagynom kellene, hogy a riválisok ezen gondolkodjanak, hogy némi nyomást gyakoroljak rájuk.”
Latvala azzal zárta, hogy van rá esély, hogy beszéljen Oiger-vel a folytatásról – elvégre ha két világbajnok van egy csapatban, az csak erősíti a Toyotát. Ebben az értelemben pedig azt akarná, hogy minden versenyenen induljon.
A Hyundai a saját finnországi tesztpályáját használja Jämsä környékén, Neuville után pedig Ott Tänak és a hosszú kihagyás miatt Lettországban nem túl jól menő Esapekka Lappi is megkapja a lehetőséget a tesztelésre. Neuville mindenesetre alaposan kihasználta az időt.
A Toyota sem tétlenkedett, kedden ugyancsak megkezdte a finnországi tesztelést, elsőként Katsuta Takamoto hajtotta meg az autóját. Elfyn Evans a hét végén Tampere melletti HYACenter Rallyn indul felkészülésként – csakúgy, mint tavaly, amikor utána megnyerte a Finn Rallyt is.
A Finn Rallyt augusztus 1. és 4. között rendezik meg.
Nagyobb baj is történhetett volna a sosem látott jelenetsor után, de szerencsére egyenes következett, amikor az észt pilóta az égvilágon semmit sem látott…
Amint arról beszámoltunk, hihetetlen incidens történtOtt Tänakkal a Lett Rally 14. szakaszán. Egy tempós jobbos kanyarban Elfyn Evans csúszott szélesre és a Toyota oldalával elsodort egy fekvő reklámtáblát, majd úgy tudott visszatérni, hogy a kanyar kijáratán lévő felfújható reklámkapu tövében, egy búzatábla szélén kanyarodott vissza.
A következőként érkező Ott Tänak előtt a kapu leeresztett, amit a versenyző telibe kapott, és úgy ment tovább, hogy az égvilágon semmit sem látott. Nagyobb baj is történhetett volna, de szerencsére egyenes következett… Az észt versenyzőnek meg kellett állnia a pályán, hogy kiszabadítsa az autót, emiatt végül ő, Adrien Fourmaux és Takamoto Katsuta is megállapított időt kapott a szakaszon. Az eset most már videón is látható:
Tänak az eset miatt hevesen kritizálta a versenyirányítást – az észt versenyző szerint valószínűleg jót ebédeltek és boroztak, amikor szükség lett volna rájuk –, később azonban elnézést kért. Az incidens miatt viszgálat indult, amit Tänak is üdvözölt.