back to top
2024. november 27. 03:25
Kezdőlap Blog Oldal 111

Különleges festésű autókkal indul a Toyota a Finn Rallyn

0

A Toyota Gazoo Racing öt autóból álló csapatának Rally1-es járművei egyaránt különleges festést kapnak a Finn Rallyra. 

A Toyota csapatát Sébastien Ogier, Kalle Rovanpera, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, valamint a Rally1-es autóval debütáló Sami Pajari fogja erősíteni a Finn Rallyn. 

A versenyzők autóira pedig szinte nem is lehet majd ráismerni az alapján ahogy kinéztek az idei versenyeken. 

Sébastien Ogier autója ugyanis matt szürke, Kalle Rovanperáé pedig fehér, piros és fekete színekben fog pompázni, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta autója azonban az idei fekete színt fogják viselni. 

Sami Pajari Rally1-es Toyotája ugyanakkor hófehér lesz, ugyanúgy, ahogy a japán gyártó fiatal versenyzői is fehér Rally2-es autókkal szoktak versenyezni a Challenge Programban, ezáltal utalva arra, hogy a Toyota számára fontos a fiatal versenyzők támogatása. 

Massa visszaemlékezett hungaroringi balesetére, a Ferrari döntése óriási fájdalmat okozott neki

0

Felipe Massa bizonyos szempontból szerencsésnek tartja magát a 2009-es Magyar Nagydíj időmérőjén történt balesete kapcsán, és úgy véli, a hozzá közel állók többet szenvedtek nála. A Sauber, a Ferrari és a Williams egykori F1-es versenyzője tagadta, hogy emiatt nem nyert több futamot a sorozatban.

Napra pontosan 15 évvel ezelőtt rendezték a 2009-es Magyar Nagydíjat, ami egyben az jelenti, hogy csütörtökön volt az időmérő évfordulója. Azé az időmérőé, amelyen Felipe Massa elszenvedte a hungaroringi F1-es hétvégék legsúlyosabb és a sportág történetének egyik legfurcsább balesetét. A 43 éves pilóta ennek kapcsán adott interjút a brazil Motorsport.com-nak.

Mint ismert, Massa fejét a kvalifikáció második szakaszában eltalálta a Rubens Barrichello autójáról leszakadt rugó, aminek következtében elvesztette az eszméletét, és a Mansell-kanyart átvágva magatehetetlenül csapódott a gumifalba. Ezután a Honvédkórházba szállították, ahol a magyar orvosok két műtétjének köszönhetően megmentették az életét. Két napig mesterséges kómában tartották, majd további egy héttel később hazarepülhetett, Brazíliában pedig több plasztikai beavatkozás várt még rá.

„Nagyon hálás vagyok, hogy ez az én napom volt, hála istennek – utalt arra, hogy az őrangyalai biztosan vigyáztak rá aznap. – Sokan azt mondják, hogy szerencsétlen [eset] volt, de szerintem, ha megnézzük, mi történt… egyfelől nem volt szerencsém, mert a rugó pont a fejemnél kötött ki. Ugyanakkor nagyon szerencsés is voltam, mert ma itt vagyok, élem az életemet, kiváló egészségben, és boldog vagyok, hogy van családom.”

Massa a 2009-es idény hátralévő részét kihagyta, hogy a felépülésre koncentráljon, és csak a Brazil Nagydíjon tért vissza a paddockba, majd ő intette le a versenyt. Magára az incidensre egyáltalán nem emlékszik, és meggyőződése, hogy a történtek nem neki okozták a legnagyobb nehézséget, hanem azoknak, akiket a legjobban szeret. Hozzátette, manapság minden probléma nélkül lehet beszélni az esetről, akár családon belül is.

Hamilton másodszor is történelmet írt a Hungaroringen, miután a magyar orvosok életet mentettek

„A hozzám legközelebb álló emberek, Rafaela [Massa felesége – a szerk.], a szüleim, a testvéreim és a barátaim sokkal többet szenvedtek, mint én – vélekedett. – Ők látták a balesetet, én pedig semmit nem láttam abból, ami történt. Rafaela hat hónapos terhes volt Felipinhóval, aki így szintén nem látott semmit. Ugyanakkor ez nem tabutéma a családban.”

Vallásos ember lévén Massa egyértelműnek tartja, hogy milyen irányba kell köszönetet mondania, hogy ennyivel megúszta a horrorbukást. „Nagyon hálásak vagyunk Istennek, mert még mindig itt vagyok, és velük élek – folytatta. – Katolikus vagyok, minden nap imádkozom, egészséget kérek magamnak és a családomnak. Bár nem járok gyakran templomba, de amikor ott vagyok, bemegyek, és gyertyát gyújtok, hogy hálát adjak.”

Massa a 2008-as Brazil Nagydíjon aratta pályafutása utolsó futamgyőzelmét, vagyis a balesete után már egyszer sem ünnepelhetett a dobogó tetején az F1-ben. 2010-ben ugyanakkor három forduló után ő vezette a tabellát, majd pontosan egy évvel a történtek után nyerhetett is volna, de a Ferrari Hockenheimben arra utasította, hogy engedje el Fernando Alonsót. Ez a döntés nagyon fájt neki, de úgy véli, ez is bizonyítja, hogy a balesetnek ebből a szempontból nem volt jelentősége.

„Soha senki nem mondta nekem, hogy nem vagyok ugyanaz – fogalmazott. – A sajtóban persze sokat kritizáltak, mert a balesetem után soha többé nem nyertem futamot az F1-ben. Ugyanakkor többször is közel jártam hozzá. Sajnos Németországban nem sikerült győznöm, azon a futamon, amelyet pontosan egy évvel a balesetem után, 2010. július 25-én rendeztek. Az volt életem egyik legszomorúbb napja. Ezután egy más időszakot éltem meg, mert már nem volt versenyképes autóm, amellyel ugyanúgy harcba szállhattam volna a győzelemért, mint korábban. Nem érzem, hogy bármi is változott volna abban az értelemben, hogy milyen voltam előtte, és milyen vagyok ma. Azt viszont elmondhatom, hogy ma már sokkal jobban tisztelem az életet, mind a sajátomat, mind másokét. Az ember ugyanis soha nem gondolja, hogy bármi megeshet, de amikor mégis megtörténik, sokkal jobban megbecsüli az életet. Én száz százalékig értékelem az enyémet, és minden nap hálás vagyok érte. Remélem, még sok minden áll előttem, hogy továbbra is élvezzem az életet és a vezetést, amelyet szeretek csinálni. Azonban nagy fokú védelemmel és egészséggel, ami a legfontosabb.”

Nézd élőben a Róma Rally kvalifikációját!

0

Péntek délelőtt rendezik a Róma Rally kvalifikációját, mely alapján kialakul az ERC idei ötödik versenyének szombati rajtsorrendje. A kvalifikációt egy 4 km-es pályán rendezik meg.

Összesen 26 versenyzőpáros, köztük László Martin és Zsiros Gábor, Valamint Vincze Ferenc és Németh Gergely áll rajthoz a 10:30-kor kezdődő kvalifikáción.

Róma Rally 2024 – Minden infó egy helyen

A kezdésig íme a tavalyi verseny időmérője.

Tanak megreptette a Rally1-es Hyundait a Finn Rally előtti teszten (videó)

0

Thierry Neuville után Ott Tanak is teljesítette Közép-Finnországban a Finn Rally előtti tesztet. Az észt versenyző már negyedik győzelméért harciolhat az idei finn futamon.

Gőzerővel zajlik a Finn Rallyra való készülés a Toyota és a Hyundai esetében is, a koreai gyártónál Thierry Neuville után Ott Tanak ült a Rally1-es Hyundai volánja mögé, tesztjéről pedig látványos felvételek készültek.

Már Finnországban tesztelt a világbajnokság éllovasa (videó)

5 Rally1-es Toyota szerepel a Finn Rally nevezési listáján, Latvala mégsem ilyen autóval indul

Hamilton másodszor is történelmet írt a Hungaroringen, miután a magyar orvosok életet mentettek

0

15 éve ezen a napon rendezték a 2009-es Magyar Nagydíjat, amelyen Lewis Hamilton az első győzelmet aratta hibrid rendszerrel. Mindezt egy nappal azután, hogy Felipe Massa életveszélyes balesetet szenvedett az időmérőn.

Mikor aratták az F1 történetének első olyan győzelmét, melynek során a nyertes autóban hibrid rendszer működött? Ez akár egy kvízkérdésnek is elmenne, mert a válasz nem annyira egyszerű, mint azt alighanem jó néhányan gondolják. Sokan vélhetően a 2014-es Ausztrál Nagydíjat mondanák válaszként, mert az volt az első futamuk a V6-os turbó-hibrid motoroknak. Ám a helyes megoldás valójában a 2009-es Magyar Nagydíj, amelyet napra pontosan 15 évvel ezelőtt tartottak.

Persze a legtöbb szurkolónak egészen más maradt meg arról a hétvégéről. Teljes joggal, hiszen Felipe Massa egy nappal korábban, az időmérő második szakaszában súlyos balesetet szenvedett, mivel eltalálta egy rugó, amely pont honfitársa, Rubens Barrichello autójáról szakadt le. A Ferrari versenyzője magatehetetlenül csapódott a gumifalnak a 4-es kanyarban, miután elvesztette az eszméletét.

A brazil pilótát életveszélyes állapotban szállították el az Állami Egészségügyi Központba, vagy ismertebb nevén a Honvédkórházba. A magyar orvosok sikeres beavatkozást hajtottak végre, és nemcsak az életét, hanem a karrierjét is megmentették. Massa azóta rengetegszer hangoztatja, hogy mennyire sokat köszönhet honfitársainknak.

Embed from Getty Images

Ami a kvalifikáció végeredményét illeti, a pole pozíciót Fernando Alonso szerezte meg a két Red Bull előtt, míg Lewis Hamilton a negyedik lett. A McLaren akkori versenyzője akkor még futamgyőzelem nélkül állt, pedig már kilenc futamot rendeztek abban a szezonban. Egészen 2022-ig ebben az idényben kellett a legtöbbet várnia az első diadalára.

A wokingi istálló akkoriban egy, a Forma–1-ben vadonatújnak számító technológiával versenyzett. A hibrid rendszer ebben az évben debütált a sportágban a KERS, azaz a kinetikusenergia-visszanyerő rendszer révén. Ennek használata azonban nem volt kötelező, és a McLaren mellett csak a Ferrari, a Renault és a BMW vetette be, de utóbbi kettő év közben elvetette a megoldást.

A KERS kifejlesztése két évvel korábban, 2007-ben indult, de akkoriban mai szemmel elképesztő, 100 kilogrammos volt az akkumulátor tömege, és csupán 39 százalékos hatékonysággal működött. A tényleges bevetés idejére viszont a súly több mint 75 százalékkal csökkent, míg a hatékonyság immáron 70 százalékos volt.

A McLaren ugyan az idény elején kifejezetten szenvedett, de a szezon második felére összekapták magukat. A Magyar Nagydíjon pedig Hamilton nagyon is hasznát vette a KERS-nek: a rajt után egy pillanatig feljött a második helyre, és bár ekkor Mark Webber még visszaelőzte, az 5. körben végleg elment az ausztrál pilóta mellett.

„A célegyenesben, ahelyett hogy felhasználta volna, Lewis elraktározta az ott megszerzett energiát – idézte fel a manővert Andy Cowell, aki 2008-tól 2013-ig a Mercedes összes motorprogramját felügyelte, 2013 és 2020 között pedig kifejezetten az F1-es motorprojektet vezette. – A második kanyar utáni egyenesben pedig bevetette az addig összegyűjtött energiát, aminek révén összejött az előzés.”

Embed from Getty Images

Hamilton ezután üldözőbe vehette Alonsót, ellene azonban nem kellett megküzdenie. A Renault pilótája ugyanis a 12. körben kiállt, ám a jobb első kerekét rosszul rögzítették, így az a következő körben lerepült a kocsijáról. A kétszeres F1-es világbajnok még három keréken visszament a bokszba, de újabb egy körrel később az üzemanyag-szivattyú meghibásodása miatt feladta a futamot.

Hamilton így megörökölte a vezetést, és bár az első kerékcseréje neki sem a legjobban sikerült, mert Nico Rosberg Williamse késleltette az újraindulását, de a győzelmét ez és más sem veszélyeztette. Mivel az idényben addig csak a Brawn GP és a Red Bull versenyzői ünnepelhettek a dobogó legfelső fokán, a brit pilóta lett az első, aki hibrid rendszerrel győzött. Ezzel másodszor írt történelmet a Hungaroringen, hiszen 2007-ben ő lett a Magyar Nagydíjak történetének legfiatalabb pole pozíciósa. (Ezt a rekordját azóta Max Verstappen átadta a múltnak.)

2009-ben további két futamot nyertek KERS-szel felszerelt autóval: Kimi Räikkönen Spa-Francorchamps-ban diadalmaskodott, míg Hamilton Szingapúrban ismételt. 2010-re aztán a csapatok megegyeztek, hogy senki nem használja a rendszert, majd 2011-ben ismét opcionális volt. Abban az idényben három, míg a következőben két csapat nem vette igénybe, míg 2013-ban már minden istálló élt a lehetőséggel.

2014-ben aztán jöttek a már említett turbó-hibrid erőforrások, és a KERS is egy fejlettebb formát kapott, hiszen azóta az MGU-K tölti be a kinetikusenergia-visszanyerő rendszer szerepét. Ennek, ahogyan számos más F1-es technológiának a közúti autók is hasznát veszik. A különbség annyi, hogy ott regeneratív fékezésnek hívják, és nem a sebesség, hanem a megtett távolság növelése a cél.

Verstappen nagy pontelőnye ide vagy oda, ritkán hoz ennyire változatos idényt a Forma–1

0

A 2024-es idény kicsit több mint felénél érdekes kettősséget mutatnak a számok. Egyfelől a különbséget nézve a simábbak közé tartozik a mostani szezon, másfelől viszont régen látott változatosság van a futamgyőztesek terén.

Mennyire izgalmas az idei Forma–1-es szezon? Ha ezt valaki most, a Magyar Nagydíj után kérdezi meg, többféleképpen lehet felelni attól függően, hogy a válaszadó milyen szemszögből közelíti meg az eseményeket. Itt most nem a szurkolói hovatartozásra gondolunk, hanem arra, hogy a világbajnoki címért folytatott csatára vagy magukra a futamokra és legfőképpen azok győzteseire koncentrál.

Csapatutasítással avatott újabb győztest a Hungaroring, Verstappen Hamiltonnal ütközött

Az előbbit vizsgálva nyilvánvaló, hogy Max Verstappen előnye messze nem akkora, mint tavaly az év hasonló szakaszában, de attól még tény, hogy most is nagy a különbség közte és az aktuális második helyezett között. A címvédő 76 ponttal vezet Lando Norris előtt, ami több mint három futamgyőzelemnyi különbség.

Ha pedig történelmi kontextusba helyezzük ezt a differenciát, akkor is azt látjuk, hogy a pontszámokat illetően ez a simább szezonok közé tartozik, legalábbis egyelőre. A 2010-ben bevezetett jelenlegi pontrendszer (nem számítva azt a tényt, hogy járt-e az adott évben pont a leggyorsabb körért) éveit összevetve azt az eredményt kapjuk, hogy tizenhárom forduló után csupán négyszer volt ennél nagyobb az első helyezett előnye, tíz alkalommal pedig kisebb volt az eltérés.

Egy másik mutatót megnézve azt kapjuk, hogy ez a Forma–1 teljes történetében is a „sima harmadban” van a „sima–szoros-tengelyen”. A mostani ugyanis a tizenhetedik alkalom, hogy tizenhárom forduló után egy pilóta a (fő)futamok több mint a felét megnyerte, vagyis többször győzött, mint a mezőny többi tagja együttvéve. Persze itt hozzá kell tenni, hogy a mostanival együtt csupán ötvennégyszer rendeztek legalább tizenhárom fordulót.

Nincs több éjszakázás, a Red Bull megálljt parancsolt Verstappennek

Azonban a többi diadal olyan módon oszlik el, hogy a fentiek mellett azt is el lehet mondani, hogy ritka változatos szezont produkál az idei Forma–1. A másik hat diadalt ugyanis hat különböző pilóta érte el Carlos Sainz, Norris, Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton és Oscar Piastri személyében. Ilyesmit pedig sok szempontból régen láttunk már.

Már az sem gyakori, hogy három csapatról is kijelenthető, hogy mindkét versenyző felállhat a dobogó legfelső fokára egy adott évben. Márpedig idén ez a helyzet, hiszen a Ferrari, a Mercedes és legutóbb a McLaren is teljesítette ezt. Ilyenre korábban több mint húsz éve, 2003-ban volt példa utoljára, amikor a Ferrari, a Williams és a McLaren párosának tagjai is ünnepelhettek.

Ezen a ponton kell megemlíteni Sergio Pérezt, aki idén még egyetlen versenyen sem diadalmaskodott. Persze az év elején szépen behozta az autót Verstappen mögött másodikként, utána viszont jelentősen romlott a formája, és az elmúlt időszakban nemhogy a győzelemért, de a dobogóért sem volt csatában. Pedig ha összejönne egy diadal neki (vagy szezon közbeni váltás esetén az utódjának), akkor már négy istállónál is nyer mindkét versenyző, ami eddig csak egyszer, 1982-ben fordult elő.

Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit művel

Az viszont a mexikói versenyző elsősége nélkül is elmondható már, hogy négy csapat is legalább két futamot nyert az idei évben. Ilyesmi szintén nagyon régen, 1990-ben esett meg legutóbb, akkor a McLaren, a Ferrari, a Benetton és a Williams hozták össze ezt a mutatót. Az idei évet látva arra is van esély, hogy mind a négy alakulat legalább három elsőséggel zárjon, amire csak 1974-ben és 1977-ben volt példa.

Szintén ki kell emelni, hogy Piastri hungaroringi győzelmével a legutóbbi négy versenyt négy különböző pilóta nyerte. Ilyen persze már jó néhányszor történt, de a közelmúltban nem nagyon, hiszen utoljára 2018-ban volt elmondható ugyanez. Ez a változatosság szempontjából nyilvánvalóan jó, de a bajnokság szorosságának tekintetében már kevésbé, hiszen így kevésbé lehet megközelíteni Verstappent. Kérdés, hogy mostantól lesz-e olyan kihívó például Norris személyében, aki képes kiemelkedni, és esetleg a hajrára utolérheti a Red Bull versenyzőjét, vagy folytatódik a tendencia, és a címvédő viszonylag magabiztos előnnyel szerzi meg a negyedik vb-címét.

Róma Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A Róma Rallyval második aszfaltos és idei ötödik versenyéhez érkezik a nyolc futamos ERC-szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt a július 26-28. között megrendezendő olasz versenyről.

A verseny története
A Róma Rallyt 2013-ban rendezték meg először. A Max Rendina Motorsport Italia által létrehozott verseny pedig 2017 óta a Rally Európa-bajnokság olasz futamát jelenti. A rali a kezdetektől fogva nagy siker, ezért is tudott gyorsan nemzetközi szintre lépni. A mezőny a Rómától délkeletre lévő fürdőváros, Fiuggi környéki aszfaltos pályákon küzd meg egymással. Fiuggi híres gyógyfürdőiről és gyógyforrásvizéről.

A verseny ERC történetének legeredményesebb versenyzője Giandomenico Basso és Alexey Lukyanuk egyaránt két győzelemmel.

A Róma Rally korábbi győztesei
2013: Alfredo De Dominicis – Matteo Chiarcossi (ITA) Ford Focus WRC’08
2014: Tonino Di Cosimo – Mario Papa (ITA) Ford Ficus WRC’07
2015: Umberto Scandola – Guido D’Amore (ITA) Skoda Fabia R5
2016: Umberto Scandola – Guido D’Amore (ITA) Skoda Fabia R5
2017 (ERC): Bryan Bouffier – Xavier Panseri (FRA) Ford Fiesta R5
2018 (ERC): Alexey Lukyanuk – Alexey Arnautov (RUS) Ford Fiesta R5
2019 (ERC): Giandomenico Basso – Lorenzo Granai (ITA) Skoda Fabia R5
2020 (ERC): Alexey Lukyanuk – Dmitriy Eremeev (RUS) Citroen C3 R5
2021 (ERC): Giandomenico Basso – Lorenzo Granai (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo
2022 (ERC): Damiano De Tommaso – Giogia Ascalone (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo
2023 (ERC): Andrea Crugnola – Pietro Elio Ometto (ITA) Citroen C3 Rally2

A 2024-es Európa-bajnokság
Az ERC idei négy versenye után a címvédő, új-zélandi Hayden Paddon vezeti a pontversenyt 10 pont előnnyel Mathieu Franceschi előtt, míg a harmadik helyen álló Mads Ostberg 20 pont hátránnyal áll.

Az olasz versenyen azonban nem egyszer nagyon nehéz tartani a helyi versenyzők tempóját, akik jól ismerik a pályákat és nagyon jól tudják, miként lehet gyorsan menni a szakaszokon.

Rómában sok magyar egység áll rajthoz: László Martin Zsiros Gáborral, László Zoltán pedig Balázs Zsolttal Skoda Fabia RS Rally2-vel, míg a kétszeres magyar bajnok Vincze Ferenc Németh Gergely navigálásával Fabia Rally2 evóval. Bertalan Márton és Paizs Róbert az ERC4-ben egy Rally4-es Peugeot-val.

A Róma Rally útvonala
A verseny elengedhetetlen szakasza a Colosseum mellett kialakított szuperspeciál, mely péntek este nyitja az éles szakaszok sorát.

Szombaton és vasárnap egyaránt három pályát kell kétszer teljesíteni a mezőnynek, szombaton egy 28.74 km-es, míg vasárnap egy 32.30 km-es gyorsasági lesz a leghosszabb, várhatóan ezeken dől el majd a végső sorrend is. A 13 gyorsasági szakasz során 189.52 km versenytáv vár a versenyzőkre.

Róma Rally, időterv (gyorsasági szakaszok)
Július 26., péntek
10:31 Kvalifikáció (Fumone) 4.00 km

20:05 SS1 Colosseo Aci Roma 1.30 km

Július 27., szombat
08:14 SS2 Alatri 1 6.96 km
09:41 SS3 Santopadre – Fontana Liri 1 28.74 km
11:41 SS4 Guarcino – Altipiani 1 11.58 km
14:40 SS5 Alatri 2 6.96 km
16:07 SS6 Santopadre – Fontana Liri 2 28.74 km
18:07 SS7 Guarcino – Altipiani 2 11.58 km

Július 28., vasárnap
07:50 SS8 Fiuggi 1 5.90 km
08:53 SS9 Rocca di Cave – Subiaco 1 32.30 km
10:05 SS10 Monastero – Jenne 1 8.63 km
13:12 SS11 Fiuggi 2 5.90 km
14:15 SS12 Rocca di Cave – Subiaco 2 32.30 km
16:05 SS13 Monastero – Jenne 2 (Power Stage) 8.63 km

Időjárás
A verseny nagy valószínűséggel nagy melegben, 36 fokos hőségben, szikrázó napsütés mellett zajlik.

Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények

Csapatutasítás, súlyos hiba az FIA-tól – így lehet belerondítani egy pilóta első F1-es győzelmébe

0

Oscar Piastri feliratkozott a Forma–1-es futamgyőztesek listájára, de a körülmények némi árnyékot vetettek a sikerre. Megnéztük, hogy korábban milyen hasonló esetek fordultak elő.

Ismét a Magyar Nagydíjon avatott új futamgyőztest az F1, hiszen Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen és Esteban Ocon után Oscar Piastri is hazánkban ért el ehhez a fontos mérföldkőhöz. A korábbiakkal ellentétben azonban az ausztrál versenyző nem ünnepelhetett teljesen felhőtlenül a körülmények miatt.

Csapatutasítással avatott újabb győztest a Hungaroring, Verstappen Hamiltonnal ütközött

A McLaren ugyanis hibázott, és a stratégiával megcserélte a két versenyzőt, Piastri pedig önerőből már nem tudta volna visszavenni a vezetést Lando Norristól. A brit pilóta végül engedett a wokingiak kérésének, és elengedte csapattársát, ám innentől kezdve nyilvánvalóan van némi keserű szájíze a diadalnak. Persze nem először fordult elő az F1-ben, hogy valaki nem úgy ünnepelte élete első F1-es győzelmét, ahogyan azt előzetesen bizonyára elképzelte – ezeket a példákat szedtük most össze.

Hiába keseregnek sokan, a McLaren a helyes dolgot tette Norris félreállításával a Magyar Nagydíjon

Luigi Fagioli – 1951-es Francia Nagydíj

Luigi Fagioli minden idők legidősebb F1-es futamgyőztese, hiszen 53 évesen nyert futamot, de valójában soha nem szelte át elsőként a célvonalat. Ennek oka, hogy egyetlen diadala alkalmával, az 1951-es Francia Nagydíjon a verseny végén már nem ő, hanem Juan Manuel Fangio ült az Alfa Romeójában. A csapat ugyanis arra utasította, hogy adja át az autóját a saját kocsijával technikai hiba miatt kieső argentin versenyzőnek, amit Fagioli megtett, de annyira dühös volt, hogy azonnali hatállyal visszavonult az F1-től.

Kalapáccsal támadt ellenfelére a pilóta, aki még 50 év felett is futamot nyert az F1-ben

Luigi Musso – 1956-os Argentin Nagydíj

Az 1956-os idénynyitó kísértetiesen hasonlóan alakult Buenos Airesben. Fangio ekkor debütált a Ferrarinál, ám a meghibásodott üzemanyag-szivattyú nem tette lehetővé, hogy a győzelemért küzdjön. Ennek következtében Luigi Mussót arra kényszerítették, hogy cseréljen autót csapattársával, aki aztán meg is nyerte a viadalt. Honfitársához hasonlóan Musso sem tapasztalhatta meg, hogy milyen elsőként meglátni a kockás zászlót, két év múlva ugyanis életét vesztette. Hogy mi volt a véleménye az autócseréről, azt jól mutatja, hogy az 1956-os szezonzárón már nem volt hajlandó megtenni ezt a szívességet, és végül Peter Collins magától ajánlotta fel a kocsiját Fangiónak, aki így meg is nyerte a vb-t.

Fiatalságára hivatkozva mondott le a vb-címről, két év múlva meghalt az önzetlen F1-es pilóta

Alessandro Nannini – 1989-es Japán Nagydíj

Az 1989-es szuzukai forduló minden idők egyik legellentmondásosabb futamaként vonult be a történelembe. A 48. körben a vb-címért küzdő Alain Prost és Ayrton Senna emlékezetes módon ütköztek, majd előbbi feladta a versenyt, utóbbi viszont továbbment. A brazil versenyző hatalmas hátrányt dolgozott le Alessandro Nanninivel szemben, de utána kizárták, mivel a baleset után a pályamunkások segítségével folytatta a körözést. Az olasz versenyző ezzel megszerezte első, és mint később kiderült, egyetlen F1-es győzelmét, de ő sem látta meg elsőként a kockás zászlót. Mindez azért bosszantja, mert ez könnyedén lehetett volna másképp is, ha tisztában van a valós helyzettel.

33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

„Még most is bosszús vagyok emiatt – idézi az Autoweek. – Úgy tudtam, hogy nagy az előnyöm. Igazából senki nem mondta nekem, hogy Senna kereket cserélt, és körönként öt másodperccel közeledik rám. Szándékosan két-három másodperccel lassabban mentem a [maximális] tempómnál, mert azt hittem, semmi nem fenyeget. Amikor megláttam Sennát a tükrömben, megdöbbentem. Ha tudom, hogy ott van, gyorsabban is mehettem volna, és magam mögött tarthattam volna. Szóval szükségtelenül nyertem egy kizárás miatt, amikor a pályán is meg tudtam volna verni. Sokkal büszkébb voltam a következő nagydíjon, Adelaide-ben elért második helyemre.”

Giancarlo Fisichella – 2003-as Brazil Nagydíj

Nannini legalább felállhatott a dobogó legfelső fokára, hiszen „időben” meghozták a Senna kizárásáról szóló döntést, ellentétben egy újabb olasz pilótával. Giancarlo Fisichella minden idők egyik legkaotikusabb versenyét, a 2003-as Brazil Nagydíjat nyerte meg, ám a versenyirányítás a Mark Webber, illetve Alonso balesete miatti piros zászló után a helyszínen Kimi Räikkönennek ítélte oda az első helyet, de később kiderült, hogy az FIA műszerei rosszul működtek, és Fisichella a jogos győztes. Bár a következő, imolai hétvégén a Jordan versenyzője megkapta az ezért járó trófeát, az élményt senki nem tudja neki visszaadni. Hozzá kell tenni, hogy az eddig felsoroltakkal ellentétben ő legalább további két alkalommal diadalmaskodott.

Igazi roncsderbin aratott csodagyőzelmet Alonso volt csapattársa, de tönkretették az örömét

Charles Leclerc – 2019-es Belga Nagydíj

Sajnos bőven akadt olyan példa is, amikor egy tragédia árnyékolta be egy versenyző első sikerét. Mivel az ilyesmit nem lehet a korábbi példákkal egy szinten emlegetni, nem akartunk minden ilyen esetnek külön fejezetet szentelni. Ugyanakkor mindenképpen meg kell említeni, hogy Lorenzo Bandini végzetes balesete után Denny Hulme nyerte az 1967-es Monacói Nagydíjat; egy évvel később Jacky Ickx azok után aratta első diadalát Rouenben, hogy Jo Schlesser bennégett a Hondában; 1970-ben Clay Regazzoni nyert Monzában egy nappal azután, hogy Jochen Rindt életét vesztette; míg Jochen Mass azért lett első az 1975-ös Spanyol Nagydíjon, mert megszakították a futamot, miután Rolf Stommelen bukásában több néző is meghalt.

A legutóbbi példa pedig viszonylag friss, hiszen Charles Leclerc azok után aratta élete első F1-es győzelmét a 2019-es Belga Nagydíjon, hogy egy nappal azelőtt halálos baleset történt a Forma–2-esek főfutamán. Ráadásul a monacói versenyzőt nemcsak mint kollégát, hanem mint barátot is érintette a tragédia, hiszen az incidens Anthoine Hubert halálát okozta, akivel korábban rengeteget versenyzett együtt.

„Ha visszamehetnék arra a napra, megtenném” – három éve halt meg Anthoine Hubert

18 gyorsasági a 2025-ös WRC-szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn

0

A Monacói Autóklub benyújtotta útvonaltervezetét a jövő évi Monténak, ami szerint 18 gyorsaságit kell a mezőnynek négy nap alatt teljesíteni. 

A szervezők az egyik legnehezebb Monte megrendezését ígérik 2025-ben, amit jól mutat, hogy 2018 óta nem volt hasonlóan hosszú a WRC legendás szezonnyitója. 

A Monte január 22-én délután a hivatalos teszttel kezdődik, majd csütörtökön este az elmúlt évekkel ellentétben kettő helyett három gyorsasági szakaszt kell a mezőnynek teljesíteni. 

Pénteken három pályán összesen hat szakaszt bonyolítanak le, ahogy szombaton is, mely a verseny leghosszabb napja is lesz, összesen 132.1 km versenytávval. 

Vasárnap három különböző gyorsaságival zárul a verseny, melynek a versenytávja 343.59 km lesz. 

A tervezett útvonalat még az FIA-nak is jóvá kell hagyni. 

Monte-Carlo Rally 2025, időterv 
Január 22., szerda 
16:01 Shakedown (Route de la Garde) 3.28 km 

Január 23., csütörtök 
18:05 SS1 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante 19.01 km
19:53 SS2 Esparron / Oze 18.32 km
21:06 SS3 Avançon / Notre-Dame-du-Laus 14.90 km 

Január 24., péntek 
09:31 SS4 Saint-Maurice / Aubessagne 1 18.70 km
10:34 SS5 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 1 16.68 km
11:42 SS6 La Bréole / Selonnet 1 18.31 km
15:23 SS7 Saint-Maurice / Aubessagne 2 18.70 km
16:26 SS8 Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 2 16.68 km
17:34 SS9 La Bréole / Selonnet 2 18.31 km 

Január 25., szombat 
08:59 SS10 La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire-le-Désert 1 27.30 km
10:05 SS11 Aucelon / Recoubeau-Jansac 1 20.91 km
11:08 SS12 La Bâtie-des-Fonts / Aspremont 1 17.84 km
14:59 SS13 La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire-le-Désert 2 27.30 km
16:05 SS14 Aucelon / Recoubeau-Jansac 2 20.91 km
17:08 SS15 La Bâtie-des-Fonts / Aspremont 2 17.84 km 

Január 26., vasárnap 
06:39 SS16 Avançon / Notre-Dame-du-Laus 14.90 km
08:32 SS17 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante 19.01 km
12:15 SS18 La Bollène-Vésubie / Peïra-Cava (Power Stage) 17.97 km 

A 10-szeres ERC-futamgyőztes olasz legenda készen áll visszatérni az Eb mezőnyébe

0

A 11-szeres olasz bajnok Paolo Andreucci az olasz rallysport egyik legendás versenyzője 2018 után tér vissza az ERC legerősebb kategóriájába a hétvégi Róma Rallyn. 

Paolo Andreucci bár karrierje során elsősorban Olaszországban indult teljes bajnoki szezonokban, egy-egy verseny erejéig versenyzett nemzetközi futamokon is, így 12 WRC-futamon és 80 ERC-futamon, ráadásul az Eb-n 10 futamot megnyert és 33 alkalommal állt dobogón. 

Az 59 éves olasz legenda hazájában 11 alkalommal szerzett bajnoki címet, hat év után pedig ismét rajthoz áll az ERC legerősebb kategóriájában, miután egy Citroen C3 Rally2-vel elindul a hétvégi Róma Rallyn, azt követően, hogy tavaly Rally3-as Renault-val versenyzett az olasz főváros versenyén. 

Négy magyar páros a Róma Rally hihetetlenül erős mezőnyében

„A Róma Rally az egyik legjobb versenyünk Olaszországban” – mondta Andreucci az ERC hivatalos oldalának, aki a verseny 2013-as indulása óta hétszer állt rajthoz, és kettő kivételével minden alkalommal a dobogón végzett. „2013-ban versenyeztem itt először, amikor a verseny még nem volt része az országos bajnokságnak, és azonnal rájöttem, hogy nagy jövő előtt áll a rendezvény. Max Rendina szervezőként megtalálta a módját, hogy egyedivé tegye, és minden bizonnyal idén is jó kihívás lesz. A magunk részéről mindent beleadunk, öröm lesz a Colosseumnál kezdeni, egy egyedülálló környezetben.” 

A Róma Rally pénteken előbb kvalifikációval, majd este az egyik leghíresebb olasz történelmi helyszínnél rendezendő szakasszal kezdődik.