back to top
2024. november 25. 12:25
Kezdőlap Blog Oldal 130

Féltávig tartott egyetlen F1-es futama, mégis dobogós lett a Ferrarival – de hogyan csinálta?

0

24 éve ezen a napon hunyt el Dorino Serafini, aki olyan megdönthetetlen rekordot tart a Forma–1-ben, amelyet vélhetően beállítani sem fognak, ráadásul ezt is különleges módon érte el. Legnagyobb eredményét azonban nem az F1-ben érte el az olasz pilóta, aki többször is súlyosan megsérült, egy másik balesete pedig egy halálos áldozatot követelt.

Vannak megdönthetetlennek hitt rekordok a Forma–1-ben, de ezek közül akad, amelyiket aztán mégis megjavítják, gondoljunk csak Max Verstappen tavalyi győzelmi arányára. Azonban vannak olyan csúcsok, amelyek ténylegesen megdönthetetlenek, legfeljebb beállítani lehet őket, de a 2004. július 5-én, vagyis napra pontosan 24 évvel ezelőtt elhunyt Dorino Serafini esetében ez sem túl valószínű.

A néhai olasz pilóta 1909. július 22-én született az Adriai-tenger partján lévő, San Pietro nevű településen. Hivatalosan Teodoro Serafiniként anyakönyvezték, és egy négy fiúgyermekes család elsőszülöttje volt. Édesapja a méhészet mellett autógyártással foglalkozott, ahogyan a környéken még sokan mások is, és a termékük eladásának eszközeként gyakran versenyeztek is. Nem véletlen tehát, hogy Dorino Serafinit megfertőzte a sebesség.

Kezdetben azonban nem négy, hanem két keréken indult. Első motorversenyén 1928-ban vett részt, és Riminiben máris megfutotta a leggyorsabb kört egy 175 köbcentiméteres Benellin ülve. A márkához a következő négy évben hűséges maradt, utána viszont MM-re váltott, amellyel 1935-ben megnyerte az olasz bajnokságot.

Ennek köszöngetően 1935-ben már az 500-asok között szerepelt a Bianchi csapatával. Sikereinek köszönhetően pedig nem telt el sok idő, és a Moto Guzzi, valamint a Gilera is gyári szerződést ajánlott neki havi 2 ezer líráért. Végül utóbbit választotta, és 1939-ben megnyerte az Európa-bajnokságot, amivel felért motoros pályafutása csúcsára.

Aztán jött a második világháború, amelyet követően viszont már autókra váltott. Először sportautókkal versenyzett, első futamát Szicíliában, egy Healey 2400 Elliott volánja mögött teljesítette. A következő évben ugyanakkor az együléses versenyzést is kipróbálta, és egy Cisitalia D46-ossal hetedik lett egy kairói megmérettetésen.

A következő három viadalán kiesett, majd jött pályafutása első komoly balesete a franciaországi Saint-Gaudensben. A Scuderia Milan színeiben egy Maseratival a rajttól kezdve az élen autózott, ráadásul a leggyorsabb kört is megfutotta, ám egyszer csak kezében maradt a kormánykerék, amely a kormányrúddal együtt kiszakadt. Ennek következtében frontálisan belehajtott egy fának, és a borda-, kar-, valamint lábtörést szenvedett, ráadásul súlyos égési sérülései voltak.

Kezdetben nem sok esélyt adtak neki a túlélésre, de Serafini sikeresen felépült, és 1948-ban visszatért a volán mögé, bár a visszaemlékezések alapján már nem volt benne akkora potenciál, mint korábban. Egy OSCA 1100-assal azonban így is megnyert egy sportautóversenyt a Garda-tó mellett található aszfaltcsíkon.

Embed from Getty Images

Dorino Serafini (középen)

1949-ben szintén diadalmaskodott néhány futamon, ám az év fő eseményén, a Mille Miglián hiába vezetett féltávnál, miután eltalált egy járdaszegélyt, tönkrement a kormánya, ezért fel kellett adnia a futamot. Madridban pedig egy tragédiának is részese volt, amikor a tömegbe csapódott, egy néző pedig életét vesztette a balesetben.

Teljesítménye mégis felkeltette Enzo Ferrarinak, a Ferrari alapítójának a figyelmét, aki gyári szerződést ajánlott neki. Bár elsősorban a sportautóversenyeken számítottak rá, hiszen a nagydíjakon Alberto Ascari és Luigi Villoresi volt a két állandó pilóta, mellettük pedig Raymond Sommer versenyzett időnként, de tesztpilótaként így is vezethette a Scuderia autóit, amelyeket a következő évben életre hívott F1-es világbajnokságon indítottak.

1950-ben aratta élete legnagyobb sikerét, amikor második lett a Mille Miglián úgy, hogy a nyitott autóban bőrig ázott a szakadó esőben. A Le Mans-i 24 órás versenyen szintén elindult Sommer váltótársaként, de nem értek célba. Két kisebb sportautóversenyt megnyert, a formaautós viadalokon pedig többször is dobogóra állt, ám a győzelem nem jött össze.

Egyedülálló módon állított fel egy megdönthetetlen rekordot

Az 1950-es szezon utolsó futamán, az olasz Nagydíjon aztán a Forma–1-ben is bemutatkozhatott. Igaz, a lehetőség egy szörnyű tragédia miatt hullott az ölébe: öt héttel korábban Villoresi balesetet szenvedett a bajnokságba nem beleszámító Nemzetek Nagydíján Svájcban, aminek következtében három szurkoló meghalt, további huszonegy megsérült, és ő maga is kulcs- és combcsonttörést szenvedett. Ennek következtében a Ferrari Serafinit ültette be Ascari mellé.

Az akkor 41 esztendős versenyző bemutatkozását némileg háttérbe szorította a világbajnoki küzdelem az Alfa Romeo versenyzői között. A tabellát Juan Manuel Fangio vezette, de rajta kívül Luigi Fagiolinak és Giuseppe Farinának is reális esélye volt a végső győzelemre, pláne az megbízhatósági viszonyok mellett.

Kalapáccsal támadt ellenfelére a pilóta, aki még 50 év felett is futamot nyert az F1-ben

Az Alfa Romeo az egész évet dominálta, és esélyt sem hagyott a többieknek a 158-assal. Az addigi öt európai hétvégén (a hatodik az Indy 500 volt) Fangio és Farina az összes pole pozíciót, győzelmet és leggyorsabb kört megszerezték, ráadásul az idényzáróra a már továbbfejlesztett 159-essel készültek. Csakhogy a Ferrari szintén leváltotta a csalódást keltő 275-öst, és a 375-össel próbálta meg felvenni a versenyt az Alfettákkal.

Ez sikerült is, hiszen a rajtelsőséget ugyan az argentin versenyző gyűjtötte be, de Ascari csupán 2 tizeddel maradt el tőle (különböző források mást állítanak). Őket három Alfa Romeo követte, majd 7 másodperces lemaradással jött Serafini, aki így a hatodik helyre kvalifikálta magát, megelőzve a világbajnokságon szintén akkor debütáló, de egyébként rendkívül tapasztalt Piero Taruffit, aki az ötödik Alfát vezette.

Serafini a rajtnál visszaesett honfitársa mögé, de aztán gyorsabb tudott lenni nála. Ami az élmezőnyt illeti, Farina állt az élre, és bár Ascari ideiglenesen a negyedik pozícióba került, az első kört már másodikként fejezte be. Sőt, a 14. körben átvette a vezetést, de két körrel később a 43 esztendős versenyző visszaelőzte.

Ascari azonban nem sokáig küzdhetett a Ferrari történetének első F1-es győzelméért, ugyanis a 21. körben motorhiba miatt kiesett. Akkoriban azonban még volt lehetőség arra, hogy egy autót több pilóta is használjon, és a későbbi kétszeres világbajnok élt is vele: bizonyos források szerint valamivel féltáv előtt, más források alapján kicsivel utána behívatta Serafinit, és átvette tőle a kocsit.

Utóbbi számára így véget ért a futam, ám érdemes volt szurkolnia csapattársának, hiszen a kocsi helyezéséért járó pontokat a szabályok szerint mindenképpen felezték, függetlenül attól, hogy milyen arányban oszlott meg köztük a versenytáv. A kiállás persze jelentős időveszteséggel járt, de Ascari nekiveselkedett annak, hogy ledolgozza a hátrányt.

Ebben kezére játszott, hogy Fangio időközben előbb a saját, majd Taruffi autójával is kiesett, a debütáló Consalvo Sanesi pedig már régóta nem volt versenyben az ötödik Alfettával. Fagioli a kiállása után szintén a versenyben maradt gyári Ferrari mögé került. Ascari végül csak a győzelmével a sportág történetének első vb-címét megszerző Farinát nem tudta elkapni, de a második helyet megkaparintotta.

Ezzel pedig amellett, hogy odaért a tabella ötödik helyére, „történelmet íratott” Serafinivel. A dobogó ugyanis ilyenkor mindkét, az adott autót vezető pilóta statisztikájába bekerült, és mint kiderült, ez volt az egyetlen F1-es futama. Mindez azt jelenti, hogy 100 százalékos dobogós aránnyal zárta pályafutását, amit megdönteni nyilvánvalóan nem lehet, és egyelőre beállítani sem sikerült. Persze ez utóbbi is óriási bravúr lenne, és minden valószínűség szerint a jövőben sem lesz rá példa.

Ami Serafini további pályafutását illeti, az 1951-es Mille Miglián újabb súlyos balesetet szenvedett, amikor autójával előbb szaltózott, majd szakadékba zuhant. Emiatt éveken át műtéteken kellett átesnie, és nem meglepő módon alig néhány versenyen vett részt. 1954-ben azért még megnyerte a GT kategóriát a Bresciától Rómáig, majd onnan visszafelé tartó viadalon, mielőtt végleg visszavonult. Később rendszeresen vendége volt különböző megemlékezéseknek, a Ferrari debütálásának negyvenedik évfordulója alkalmából tartott eseményen is ott volt. Hosszú élete volt, hiszen 17 nappal a 91. születésnapja előtt érte a halál egy kórházban.

A McLaren előnye fél másodperc, az eső is megérkezett Silverstone-ba

0

Lando Norris ott folytatta a Brit Nagydíj második edzését, ahol az elsőt befejezte: a mezőny élén. Oscar Piastri a második, a Red Bull-lal Sergio Pérez a harmadik. Az utolsó percekre az eső is megérkezett Silverstone-ba.

Az első edzésen megúszta az esőt a mezőny, a második kezdetén azonban az előrejelzések esélyt adtak arra, hogy az utolsó húsz percre megérkezik a csapadék.

A versenyzők nem vesztegették az időt a bokszban, mindenki hamar munkához látott, köztük Sergio Pérezzel, Pierre Gaslyval, Kevin Magnussennel és Logan Sargeanttal, akik az első gyakorláson kénytelenek voltak átadni helyüket egy fiatal pilótának.

Kezdésként egyedül Max Verstappen hajtott ki lágy keverékű gumikkal, majd annak rendje szerint az élre is állt, ám miután a többiek is megérkeztek lágyakon, a holland már lecsúszott a prominens helyről.

Ezen az edzésen a csapatok hagyományosan az első fél órát töltik az időmérős körökre, a másodikat pedig a versenytempóra való felkészüléssel, 30 perc elteltével pedig már a két McLaren-pilóta neve állt a tabella élén. Az első gyakorláson is leggyorsabb Norris 1:26,549-es kört futott és több mint három tizeddel gyorsabb volt Oscar Piastrinál – pozícióikat pedig meg is őrizték a leintésig, így a péntek a McLaren fölényét hozta Silverstone-ban.

Sergio Pérez a 35. percben még felugrott a 3. helyre, csapattársának, az ekkorra a 7. pozícióba csúszó Verstappennek is több mint két tizedet adva, noha a holland jóval korábban teljesítette utolsó gyorskörét. Nico Hülkenberg neve szokatlanul hat közvetlenül Pérez mögött, őt pedig a rádióproblémákkal küszködő Charles Leclerc, valamint Lewis Hamilton követi az eredménylistán.

A folytatásra mindenki átváltott a hosszú etapokra, a versenyzők pedig egyre több figyelmeztetést kaptak a mérnökeiktől a közelgő esőre, amit az edzés utolsó 5-10 percére, igen erős intenzitással prognosztizáltak.

A Silverstone fölé csoportosult sötét felhők végül hét perccel az edzés vége előtt nyíltak meg, de túl sok eső kezdetben még nem érkezett. Mindenesetre ez már elég volt, hogy valamivel a tervezett program vége előtt a garázsba hessegesse az összes pilótát. A végén többen kihajtottak még egy körre intermediate gumikon, elvégre nem kizárt, hogy nem ez volt az utolsó alkalom a hétvégén, amikor vizes a pálya.

A második szabadedzés végeredménye:

 

Gryazin: Az ERC-mezőny sokkal gyorsabb most, mint régen

0

Nikolay Gryazin elsősorban a Lett Rallyra fog tesztelni az Észt Rallyn, azonban jó eredményben is bízik, miközben tudja, hogy az ERC-mezőnyben jelenleg sok gyors versenyző van. 

Nikolay Gryazin 2018-ban még az ERC Junior bajnoki címét szerezte meg R5-ös Skodával azonban jelenleg már a WRC2-ben versenyez Citroennel. Az orosz-bolgár nemzetiségű, 26 éves pilóta sokkal jobb tempóra képes aszfaltos versenyeken, éppen ezért a Lett Rally előtt fontos, hogy tesztelni tudjon, amire nagyszerű lehetőség az Észt Rally Eb-futam. 

Gryazin bár szeretne jó eredményt elérni Észtországban, de jól tudja, hogy a jelenlegi ERC-mezőny jóval gyorsabb a korábbi évekhez képest. 

Észt Rally 2024 – Minden infó egy helyen

“Az Észt Rally nagy bátorságot és precíz vezetést kíván, merni kell oldal irányba ugratni a pályákon – mondta Gryazin az ERC hivatalos oldalának. – Amikor nagyon gyors versenyzők a riválisaid, az adrenalin foka is jóval magasabb. Szeretnénk nyerni, de jelenleg sokkal több a gyors versenyző az ERC-ben, mint a múltban. Ezen a versenyen egy tartalék navigátorral, Andris Malnieks-szel indulok, kíváncsian vagyok, hogy milyen lesz vele versenyezni. Az biztos, hogy az autónk képes lesz jó eredményre.” 

Az eső megkavarta az Észt Rally kvalifikációját

0

Eső és a nyomvályúkban megálló víz borította fel az erősorrendet az Észt Rally kvalifikációján, ahol hazai siker született.

A délelőtti száraz és napos edzések után a leszakadó eső nehezítette meg az ERC pilóták dolgát a kvalifikáción. Az eső egy pillanatnyi szünetét kihasználva a tizenkettedikként induló Georg Linnamäe 2 perc 00,581 másodperces idővel megnyerte a 3,81 kilométeres, Räbi szakaszt a Toyota GR Yaris Rally2-vel. Mögötte Nikolay Gryazin lett a második 0,783 másodperccel Linnamäe mögött, a győzteshez hasonlóan Michelin gumikkal versenyző Mikko Heikkilä pedig szintén Yaris-szal szerezte meg a harmadik helyet.

„Elég tisztának éreztem. Próbáltam a lehető leginkább pontos lenni, elég trükkös volt odakint, de jó volt” – mondta az észt versenyző.

Gryazin
foto: @World / Red Bull Content Pool

Gryazin elismerte, hogy a Linnamae mögötti rajthely előnyére vált, mivel az élő  közvetítésen keresztül figyelhette az előtte indulókat és így jobban megismerhette az időjárási körülményeket.

„Ez jót tett nekünk” – mondta Gryazin. „Nem mondhatom, hogy szupererősek vagyunk a gyors pályákon, de megpróbáljuk a legjobbunkat nyújtani. Annak is nagyon örülök, hogy itt van Mads Østberg, hogy összehasonlíthassam vele magukat, mert én csak a legjobbal akarom összemérni magam.”

Heikkilä mögött, aki a körülményeket „lottóként” jellemezte, Robert Virves lett a negyedik leggyorsabb, őt Gregor Jeets és a feltörekvő finn pilóta, Benjamin Korhola követte, aki az utolsó elágazásban még hibázott is.

A múlt hétvégi Lengyel Rallyn végrehajtott hőstette után Mārtiṇš Sesks a hetedik lett az MRF csapattal, és Simone Tempestini, Miko Marczyk és Jon Armstrong egészítette ki a top 10-et.

Paddon
foto: @World / Red Bull Content Pool

A kvalifikáció nagy vesztese a címvédő Hayden Paddon, aki elsőként indult, és csak a 14. időt futotta. A szombati napon így negyedikként indul majd a szakaszokon.

„Nyilvánvalóan nagyon csúszós, remélem, hogy holnap esni fog. Nagyon idegesítő volt, mert a szabadedzésen kialakult nyomvályúk teljesen tele vannak vízzel, és mindenhol aquaplaning van. Nem jó elsőnek lenni” – kesergett Paddon.

Nem járt jobban az ERC-t Paddonnal holtversenyben vezető Mathieu Franceschi sem, ő is több mint 3 másodperccel elmaradt Linnamae idejétől.

Andrea Mabellini, azt mondta a szakasz végén, hogy hatszor úszott fel a vízen a Skodája, így csak 12. lett, a finn bajnok Teemu Asunmaa pedig sérült bal első gumiabronccsal ért célba, amit az okozott, hogy nekiment egy padkavédő elemnek. Mads Østberg is lecsúszott egy árokba, ezzel csak a 11. időt autózta, így a hetedik a szombati rajtlistán.

Az Észt Rally rajtceremóniája Tartuban következik helyi idő szerint 18:30-tól, a szuperspeciál pedig 19:35-kor rajtol és ennek ideje már beleszámít a végeredménybe.

Armstrong
foto: @World / Red Bull Content Pool

 

Tanak számára jól jön az Észt Rallyn való tesztelési lehetőség

0

Ott Tanak idén is jelen lesz az Észt Rallyn, ahol a nemzeti bajnokságban indulva teszteli majd a Rally1-es Hyundait a Lett rally előtt. 

Ott Tanak szerette volna megmutatni tempóját a Lengyel Rallyn, ez azonban saját bevallása szerint nem igazán sikerült azt követően, hogy a pénteki első szakaszon egy szarvassal ütközött, majd az autó sérülése miatt kiállni kényszerült. 

“Pénteken csak 9-10 km-t tudtunk jó tempóban megtenni Lengyelországban a szarvas miatt – mondta Ott Tanak a Rallit.fi oldalnak. – A kiállás után már az utak takarítását kellett végeznünk, így nehéz volt megmutatni az igazi sebességünket. Vasárnap lehet, hogy jónak tűnt a gyorsaságunk, de ez nem jelent semmit.” 

Tanak a Lengyel Rally vasárnapi értékelését megnyerte. Az észt versenyző örül annak, hogy el tud indulni az Észt Rally nemzeti mezőnyében is, így az ERC-távval megegyező hosszon tud tesztelni a Rally1-es Hyundaijal. 

“Észtországban is szeretnénk jó munkát végezni, mert készen kell állnunk a Lett Rallyra. Nagy munka vár ránk.” 

Mivel az ERC-mezőny nagy része számára új verseny lesz az Észt Rally, néhány tanácsot is adott a 2019-es világbajnok. 

“Ez a verseny tapasztalat nélkül igen nehéz lehet. A pályák első teljesítésénél puha utakra lehet számítani, ami miatt a második menetre sok lehet a mély nyom. Egyes pályák között is igen nagy a különbség. Rajthely szempontjából jobb a később való rajtolás, mert sokat kell takarítani. Ezen az időjárás is sokat változtathat és az év nyári időszakában Észtországban bármikor megváltozhat az időjárás.” 

Norris feljegyezte a leggyorsabb időt, majd valahogy megúszott egy ráfutásos balesetet

0

Lando Norris zárta az élen a Brit Nagydíj első szabadedzését, de a McLaren így is zűrös pillanatoknak volt részese, hiszen a hazai pilóta kis híján felöklelte a Red Bullba ideiglenesen beült Isack Hadjart, Oscar Piastri pedig egy időre eltorlaszolta a bokszbejáratot. 

Barcelona és Spielberg után szünet nélkül ugrott bele a mezőny sorozatban a harmadik versenyhétvégébe, de az első silverstone-i szabadedzésre négy versenyző még pihenőt kapott, mivel csapataik a tartalékpilótát ültették be tapasztalatszerzés céljából. A csapattól 2025-re frissen versenyzői szerződést kapott Oliver Bearman be is ülhetett a Haasba, a Williams argentin újoncának, Franco Colapintónak, a Red Bull Isack Hadjarnak, az Alpine pedig Mick Doohannek adott lehetőséget az első órára. Előbbi háromnak ráadásul röviddel az F2-es szabadedzés után kellett átöltöznie és egy gyorsabb autóba beleülnie.

Miattuk Kevin Magnussen, Logan Sargeant, Sergio Pérez és Pierre Gasly kezdi a kevesebb gyakorlás miatt némi hátránnyal a versenyhétvégét, ráadásul az edzés 9. percében Cunoda Juki is csatlakozott hozzájuk, miután kicsúszott és elásta RB-jét a Luffield kavicságyában, rövid piros zászlós időszakot előidézve ezzel.

A mezőny látványosan gyorsult egy év alatt, csak pár perc kellett, hogy a legjobb idő túlszárnyalja a tavalyi nyitóedzés első helyéhez elég 1:28,600-at, végül pedig több mint egy másodperccel jobb lett a kora délutáni etalon. A tabella tetején az élcsapatok autói közül több is megfordult a kemény gumikon teljesített körök során, majd amikor az utolsó negyed órára a többségnél előkerültek a lágyak, Norris ugrott az élre. Nagyjából ekkoriban enyhe szitáló esőt is jelentettek a Sky Sports helyszíni kollégái, de ennek nem volt látható hatása a történésekre.

Az edzés utolsó perceiben Oscar Piastrit érte utol a baj, aki hidraulikai problémát jelentett, és bár megpróbált visszatérni a csapatához, a bokszutcába bevezető úton megállt az autója. Bár félrehúzódott a keskeny aszfaltszakaszon, az FIA így is elrendelte a bokszbejárat bezárását, vagyis a pályán tartózkodók közül senki nem hajthatott oda vissza egy pár percig. Végül a McLaren bokszcsapata betolta az autót a garázsba.

A leintés környékén nem sokon múlt, hogy a végül élen záró Norris autóján is keletkezzen némi javítanivaló, ugyanis a pályán előtte haladó Hadjar figyelmetlenül a brit elé kormányozta lassabb tempóban haladó Red Bullját, de Norrisnak egy nagy fékezéssel valahogy sikerült elkerülnie az ütközést és a megpördülést is. A francia újonc egy intéssel azonnal elnézést kért Norristól, amint a McLaren elhaladt mellette.

A második helyen az Aston Martinnal Lance Stroll, a harmadikon pedig Piastri végzett az edzésen. A tesztpilóták közül Bearman lett a legjobb a 14. helyen, 1,1 másodperces hátránnyal.

A Brit Nagydíj hétvégéje közép-európai idő szerint 17 órakor folytatódik a második gyakorlással.

Az első szabadedzés végeredménye:

 

„Szakítás” helyett békülés – így változott Norris és Verstappen viszonya egyik napról a másikra

0

Gyökeres fordulatot vett Lando Norris hozzáállása Max Verstappen Osztrák Nagydíjon bemutatott manővereihez ahhoz képest, amilyen közvetlenül a múlt vasárnapi futam után volt. A McLaren pilótája és a háromszoros világbajnok most már szinte mindenben egyetért, noha Norris szerint egy dolgot szigorúbban kellene elbírálnia a felügyelőknek.

Max Verstappen és Lando Norris ausztriai ütközése a két pilóta barátságának végét is jelenthette volna, hiszen a McLaren versenyzője a múlt heti futam után az olasz Sky-nak kijelentette, hogy amennyiben a holland nem ismeri be, hogy hibázott, a barátságuknak lőttek. Ám mint az a hétvégi Brit Nagydíj csütörtöki sajtónapján kiderült, a Verstappent „vakmerőnek”, „hülyének” és „kétségbeesettnek” tituláló Norris szavait nagyrészt a frusztráció szülte, és Silverstone-ban már egészen más hangot ütött meg.

„Őszintén úgy gondolom, hogy [Verstappennek] nem kellett bocsánatot kérnie. Néhány dolog, amit a verseny után mondtam, leginkább a frusztráltságomból fakadt. Rengeteg ilyenkor az emberben az adrenalin és túláradnak az érzelmek, ezért valószínűleg mondtam néhány dolgot, amit nem gondoltam úgy, különösen a rákövetkező héten. Eléggé szánalmas baleset volt abból a szempontból, hogy mindkettőnk versenyének véget vetett, és nyilván nem volt komoly kontakt. Alighanem a lehető legkisebb összeérés volt, ami megtörténhet, de borzasztó következményekkel mindkettőnkre nézve, és különösen az én esetemben. Összességében jó verseny volt, időnként közel a határhoz, de beszéltünk róla, és mindketten örömmel vágunk neki ismét a versenyzésnek” – idézi Norrist az Autosport.

Verstappen a Sky Sports-nak elárulta, hogy már a futam utáni hétfőn tisztázták a történteket, és hogy Norris volt az, aki először kezdeményezett. „Ezért is mondtam azt a verseny után, hogy nincs értelme ott és akkor megbeszélni a történteket. Ilyenkor mindenki felfokozott érzelmi állapotban van meg ilyenek. Másnap elég korán felébredtem, mert beszélni akartam Landóval, de ő már írt nekem hétfőn reggel. Másnap az érzelmeid már csillapodtak. Ezt nagyon tisztelem benne. Remek barátok vagyunk, nagyon kedves fickó. Természetesen én is nagyon dühös és csalódott voltam amiatt, hogy összeértünk, mert bár a pályán természetesen keményen versenyeztek, barátként nagyon csalódott vagy, hogy ilyesmi történt” – mondta a háromszoros világbajnok.

Senna–Prost, Hamilton–Rosberg: újabb viharos rivalizálást indít el Verstappen és Norris ütközése?

Azzal kapcsolatban, hogy a hétvégén ismét kifütyülheti-e a brit közönség, a Red Bull klasszisa közölte, nem is érdekelhetné kevésbé mások véleménye, és csak az a fontos, hogy jól kijöjjön Norrisszal, akivel tehát mindent tisztáztak. Azt is, hogy nemcsak Norris, hanem Verstappen is vádolt, hiszen a rádióban közölte, hogy barátja folyton bevetődik vagy az egyik, vagy a másik oldalról, és nem érti, ilyenkor mit kellene tennie.

„99%-ban mindenben egyetértünk, ami szerintem már alapból elég sok – árulta el Verstappen. – Mindig is azt mondtam Landónak, hogy bármelyik oldalról is támad, bízhat bennem, hogy nem azért vagyok ott, hogy kiüssem őt a versenyből. Ez pedig fordítva is ugyanígy van, mert erről is beszéltünk. Amikor valaki kívül vagy belül bevetődik, természetes az emberi reakció. Én úgy éreztem, hogy semmivel sem léptem át túlságosan a határt abból, amit csináltam. Természetesen akárcsak az autótervezésben, az ember itt is igyekszik feszegetni a határokat. Itt-ott találhat szürke zónát az autótervezésben, és versenyezni is így versenyez, máskülönben sosem lesz toppilóta, soha nem lesz sikeres az életben.”

Verstappen úgy látja, Norris heves reakcióját részben az szülte, hogy eddig csupán egyszer nyert versenyt, ezért nagyon akarja az újabb győzelmet. „A személyiségedtől függ. Természetesen tudom, hogy nagyszerű srác, igazán kedves fickó, aki imádja a Forma–1-et és a versenyzést, és természetesen nagyon szenvedélyes ez iránt a verseny után. Azt is látni kell, hogy ő a második győzelméért küzd, én pedig a 62.-ért, így az érzelmeink kicsit mások. Ezt tudom, mert emlékszem, milyen volt az első győzelmeimért küzdeni az F1-ben. De ez rendben van, ezért is mondtam a verseny után, hogy hagyjuk kicsit lehiggadni a dolgokat, és másnap beszéljünk.”

„Természetesen visszanéztük az ütközést, ami egy olyan kis buta összeérés volt, aminek mindkettőnkre nézve komoly következménye lett. Landóra nézve egy kicsit még komolyabb amiatt, ahogyan a defektje alakult. De mi szeretünk keményen versenyezni, sok éven át csináltuk ezt, nem csak a Forma–1-ben, hanem az online versenyeken is, amelyeken rengeteget szórakoztunk együtt. Ezeknek a dolgoknak pedig folytatódnia kell, mert mi ezt szeretjük csinálni, és szerintem ez a Forma–1-nek is nagyszerű.”

Van azonban egy dolog, amit Norris szerint a felügyelőknek szigorúbban kell figyelniük. Ez természetesen nem más, mint a fékezés alatti irányváltás, ami Verstappen előszeretettel alkalmazott trükkje, és Ausztriában is bevetette.

Lando Norris, Max Verstappen, McLaren, Red Bull
Nem akarják tönkretenni a barátságukat / Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Ez nehéz kérdés. Max nem akar ütközni, nem akarja tönkretenni a saját versenyét és a saját esélyeit. Különböző dolgokat kell némileg másképp csinálnom, de végső soron nem hiszem, hogy ő túl sokat változtatna, és nem gondolom, hogy nekem sokat kell változtatnom. Egyértelműen elkerülhettük volna az ütközést, mert én is használhattam volna jobban a kerékvetőt, és biztos vagyok benne, hogy mindkettőnk részéről vannak dolgok, amiket jobban, kicsit másképp akartunk csinálni. De az egészet nézve szerintem a legnehezebb elkerülni egy balesetet akkor, amikor valaki féktáv alatt változtat irányt. Nagyon könnyen származhat baleset az ilyesmiből, és nagyon óvatosnak kell lennünk ezzel. A felügyelőknek tisztában kell lenniük azzal a jövőre nézve, hogy valami könnyen balul üthet ki. Egy bizonyos pontig védekezel, agresszív vagy, és ez rendben is van. De eljön egy pont, ahol van egy határ, ezt pedig némileg jobban meg kell határozni” – szögezte le Norris.

5 Rally1-es Toyota szerepel a Finn Rally nevezési listáján, Latvala mégsem ilyen autóval indul

0

80 nevezés érkezett az idei Finn Rallyra, melyen 10 Rally1-es autót találunk – a hibrid autók felét a Toyoták teszik ki. Jari-Matti Latvala ismét indul hazai WRC-futamán, de nem Rally1-es autóval. 

10 Rally1-es autó áll rajthoz a Finn Rallyn, és a Toyota nem bízza a véletlenre az esetleges hazai sikert, hiszen Elfyn Evans és Takamoto Katsuta mellett a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier és a kétszeres világbajnok Kalle Rovanpera is a csapatban lesz, akikhez Sami Pajari csatlakozik az ötödik hibrid Yaris-szal. Pajari itt fog bemutatkozni a WRC-csúcskategóriájában. 

A tavalyi versenyt követően Jari-Matti Latvala is elindul hazai WRC-futamán, ezúttal azonban a WRC2-ben, Rally2-es Toyotával. 

A leghíresebb szakasz is bekerült a Finn Rally programjába

A Hyundai Rally1-es autóival Ott Tanak és Thierry Neuville mellett Esapekka Lappi fog versenyezni, míg az M-Sport csapatát Adrien Fourmaux és Grégoire Munster erősíti. 

A Rally2-es mezőnyben ott lesz Yohan Rossel is, azonban a WRC2-es értékelésbe nem nevezett, csakúgy, mint Nikolay Gryazin és Jan Solans. 

A WRC2-es győzelemre így Oliver Solberg és Gus Greensmith lehet a legesélyesebb. 

A Finn Rallyt augusztus első hétvégéjén rendezik. 

Kieshet a 2025-ös WRC-naptárból a szezon egyik legnépszerűbb versenye

0

Egyre több részlet derül ki a jövő évi WRC-szezon versenyeiről. Jövőre 14-re bővül a versenyek száma, azonban jelen állás szerint Horvátország nem fog szerepelni a programban. 

Még júliusban bejelenthetik a 2025-ös WRC-menetrendet, mely 14 futamból áll majd. 

A szezon a Monte-Carlo Rallyval kezdődik januárban, amit Svédország fog követni februárban, Kenya márciusban. Mindez nem jelent változást az idei szezonhoz képest, a szezon negyedik versenye azonban már változás lehet, mivel pletykák szerint Horvátország kiesik a naptárból. 

A közel félmillió szurkolórt vonzó horvát verseny az egyik legnépszerűbb rendezvény a magyar szurkolók körében.

Az igen népszerű horvát verseny helyére pedig több jelentkező esemény is van, hiszen Paraguay és a Kanári-szigetek Rally is új WRC-futam rendező lesz. A Lengyel Rally csak az idei évben szerepelt a naptárban, míg Lettország helyet cserél az Észt Rallyval, így WRC-mezőny érkezik ismét Tartu környékére. Portugália, Szardínia, Finnország, Görögország és a Közép-Európa Rally helye biztos a naptárban. A szezonzáró versenyre pedig már biztosan Szaúd-Arábiában kerül sor. 

Horvát Rally: Ogier nyerte Neuville és Evans kiélezett csatáját, veretlen maradt a Toyota

“A 2025-ös naptár alapvetően készen van, 14 futam szerepel benne – mondta Simon Larkin a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója a Motorsport.com oldalnak. – Előzetesen úgy terveztük, hogy június végén beterjesztjük a Motorsport Világtanács elé a naptárt és ettől nem is vagyunk messze.” 

Paraguay és Chile három héten belül egymást követve lesz megrendezve. 

“Elsőként Paraguay lesz a naptárban, majd onnan Chilébe visszük a felszerelésünket és csak ezt követően térünk vissza Európába.” 

2019-ben hasonlóképpen volt lebonyolítva az argentin és chilei verseny. 

Nézd élőben az Észt Rally kvalifikációját!

0

Péntek délelőtt rendezik a ERC idei negyedik versenyének, az Észt Rallynak a kvalifikációját, mely az alábbi videóban élőben követhető.

Magyar idő szerint 11:01-től rendezik az Észt Rally kvalifikációját a 3.89 km-es Rábi szakaszon, melynek eredménye alapján kialakul a szombati rajtsorrend.

A kvalifikáció itt nézhető élőben

Észt Rally 2024 – Minden infó egy helyen

Amíg kezdődik a kvalifikáció, tekintsünk vissza a tavaly még WRC-mezőny számára rendezett hivatalos tesztre.